Αγαπητά μέλη του Ψαλτολογίου,
'Ολοι εμείς που συμμετέχουμε στο Ψαλτολόγιο ως συμβάλλοντες ή ωφελούμενοι (όπως εγώ) συμφωνούμε οτι η Βυζαντινή Μουσική είναι αναπόσπαστο μέρος της λατρείας της Εκκλησίας, αλλά και επίσης αποτελεί πολιτιστικό επιτεύγμα ανυπολόγιστης αξίας. Για αυτό το λόγο θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας στην ύπαρξη της Intangible Cultural Heritage List of Humanity (Κατάλογος "Αϋλων" ή "Μη Ψηλαφητών" πολιτισμικών κληρονομιών της Ανθρωπότητος) της UNESCO.
H UNESCO έχει δημιουργήσει μια διεθνή διαδικασία μέσω της οποίας ένας λαός μπορεί να προτείνει την περίληψη και ανάδειξη της πολιτιστικής του κληρονομιάς στον παγκόσμιο κατάλογο. H διαδικασία αυτή αφορά σε έργα πολιτισμού που δεν διαιωνίζονται αυτόματα (όπως τα μνημεία), αλλά μεταφέρονται από γενιά σε γενιά μόνο με ενεργή προσπάθεια και με σχέση μαθητείας.
Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00001
Θα ήθελα να υποβάλω την πρόταση/ιδέα να αναληφθεί μια προσπάθεια να συμπεριληφθεί η Βυζαντινή Μουσική είτε στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Αϋλων Κληρονομιών της Ανθρωπότητος (http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00173), είτε στον Κατάλογο των Κληρονομιών που χρειάζονται Επείγουσα Διαφύλαξη (http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00174). Η διαδικασία είναι ετήσια και απαιτεί τη συμμετοχή τουλάχιστον ενός δήμου ή κοινότητος, καθώς και ενός εκπροσώπου του Υπουργείου Πολιτισμού. Η προθεσμία είναι στις 31 Μαρτίου κάθε έτους, αλλά προφανώς απαιτεί μερικούς μήνες προετοιμασίας.
Μέχρι τώρα, η Ελλάδα έχει κατοχυρώσει την Μεσογειακή Δίαιτα (σε συνεργασία με άλλες χώρες), και για το 2012 έχει ζητήσει την κατοχύρωση της τεχνικής καλλιέργειας της μαστίχας Χίου. Σε αντίθεση, η Τουρκία έχει κατοχυρώσει έξι καλλιτεχνικές πρακτικές (συμπεριλαμβανομένου του Θεάτρου Σκιών), και η Αλβανία έχει ήδη κατοχυρώσει τη λαική ισό-πολυφωνική "της" (sic!) μουσική.
Δεν μεταθέτω την προσωπική μου ευθύνη. Μετά χαράς θα συμβάλλω στην συγγραφή και υποβολή της πρότασης με όλες μου τις δυνάμεις. 'Ομως, δε διαθέτω τις εξειδικεύμενες γνώσεις ούτε τις απαραίτητες προσβάσεις στην τοπική αυτοδιοίκηση και το Υπουργείο. Υποβάλλω την ιδέα στην ευρύτερη κοινότητα του Ψαλτολογίου, και ελπίζω σε δημιουργική συζήτηση και ανάληψη πρωτοβουλιας που θα συμβάλλει στην ανάδειξη και κατοχύρωση της Βυζαντινής Μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο.
'Ολοι εμείς που συμμετέχουμε στο Ψαλτολόγιο ως συμβάλλοντες ή ωφελούμενοι (όπως εγώ) συμφωνούμε οτι η Βυζαντινή Μουσική είναι αναπόσπαστο μέρος της λατρείας της Εκκλησίας, αλλά και επίσης αποτελεί πολιτιστικό επιτεύγμα ανυπολόγιστης αξίας. Για αυτό το λόγο θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας στην ύπαρξη της Intangible Cultural Heritage List of Humanity (Κατάλογος "Αϋλων" ή "Μη Ψηλαφητών" πολιτισμικών κληρονομιών της Ανθρωπότητος) της UNESCO.
H UNESCO έχει δημιουργήσει μια διεθνή διαδικασία μέσω της οποίας ένας λαός μπορεί να προτείνει την περίληψη και ανάδειξη της πολιτιστικής του κληρονομιάς στον παγκόσμιο κατάλογο. H διαδικασία αυτή αφορά σε έργα πολιτισμού που δεν διαιωνίζονται αυτόματα (όπως τα μνημεία), αλλά μεταφέρονται από γενιά σε γενιά μόνο με ενεργή προσπάθεια και με σχέση μαθητείας.
Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00001
Θα ήθελα να υποβάλω την πρόταση/ιδέα να αναληφθεί μια προσπάθεια να συμπεριληφθεί η Βυζαντινή Μουσική είτε στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Αϋλων Κληρονομιών της Ανθρωπότητος (http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00173), είτε στον Κατάλογο των Κληρονομιών που χρειάζονται Επείγουσα Διαφύλαξη (http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00174). Η διαδικασία είναι ετήσια και απαιτεί τη συμμετοχή τουλάχιστον ενός δήμου ή κοινότητος, καθώς και ενός εκπροσώπου του Υπουργείου Πολιτισμού. Η προθεσμία είναι στις 31 Μαρτίου κάθε έτους, αλλά προφανώς απαιτεί μερικούς μήνες προετοιμασίας.
Μέχρι τώρα, η Ελλάδα έχει κατοχυρώσει την Μεσογειακή Δίαιτα (σε συνεργασία με άλλες χώρες), και για το 2012 έχει ζητήσει την κατοχύρωση της τεχνικής καλλιέργειας της μαστίχας Χίου. Σε αντίθεση, η Τουρκία έχει κατοχυρώσει έξι καλλιτεχνικές πρακτικές (συμπεριλαμβανομένου του Θεάτρου Σκιών), και η Αλβανία έχει ήδη κατοχυρώσει τη λαική ισό-πολυφωνική "της" (sic!) μουσική.
Δεν μεταθέτω την προσωπική μου ευθύνη. Μετά χαράς θα συμβάλλω στην συγγραφή και υποβολή της πρότασης με όλες μου τις δυνάμεις. 'Ομως, δε διαθέτω τις εξειδικεύμενες γνώσεις ούτε τις απαραίτητες προσβάσεις στην τοπική αυτοδιοίκηση και το Υπουργείο. Υποβάλλω την ιδέα στην ευρύτερη κοινότητα του Ψαλτολογίου, και ελπίζω σε δημιουργική συζήτηση και ανάληψη πρωτοβουλιας που θα συμβάλλει στην ανάδειξη και κατοχύρωση της Βυζαντινής Μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο.