Πρόταση για τον ήχο της δοξολογίας των Κυριακών 8 και 15/8/2021

#1
Χρόνια πολλά σε όλους!

Την Κυριακή 8/8 έχουμε ήχο πλ. β΄ και δοξαστικό αίνων σε ήχο βαρύ (εωθινό Ζ΄: "Ιδού σκοτία...").
Την Κυριακή 15/8 έχουμε ήχο βαρύ και δοξαστικό αίνων σε ήχο πλ β΄ (δοξαστικό Κοιμήσεως: "Τη αθανάτω σου κοιμήσει...").
Αν και, ως είθισται (ή κατά το άγραφο τυπικό), την Κυριακή η Μ. Δοξολογία ψέλνεται στον ήχο της ημέρας, θα βόλευε τις δυο αυτές Κυριακές η Μ. Δοξολογία να ψαλεί στον ήχο του δοξαστικού (στις 8/8 σε βαρύ και στις 15/8 σε πλ β΄).
Με τον τρόπο αυτό, και με το Τυπικό του Βιολάκη είμαστε σύμφωνοι, αλλά και κανέναν απο τους δυο ήχους δε θα αφήσουμε "παραπονεμένο".
 
Last edited:

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης
#2
Χρόνια πολλά σε όλους!

Την Κυριακή 8/8 έχουμε ήχο πλ. β΄ και δοξαστικό αίνων σε ήχο βαρύ (εωθινό Ζ΄: "Ιδού σκοτία...").
Την Κυριακή 15/8 έχουμε ήχο βαρύ και δοξαστικό αίνων σε ήχο πλ β΄ (δοξαστικό Κοιμήσεως: "Τη αθανάτω σου κοιμήσει...").
Αν και, ως είθισται (ή κατά το άγραφο τυπικό), την Κυριακή η Μ. Δοξολογία ψέλνεται στον ήχο της ημέρας, θα βόλευε τις δυο αυτές Κυριακές η Μ. Δοξολογία να ψαλεί στον ήχο του δοξαστικού (στις 8/8 σε βαρύ και στις 15/8 σε πλ β΄).
Με τον τρόπο αυτό, και με το Τυπικό του Βιολάκη είμαστε σύμφωνοι, αλλά και κανέναν απο τους δυο ήχους δε θα αφήσουμε "παραπονεμένο".
Γιατί να μην πούμε κανονικα τους ηχους των δοξολογιών, τι μας κωλύει; 😂
 
#3
Γιατί να μην πούμε κανονικα τους ηχους των δοξολογιών, τι μας κωλύει; 😂
Απλά μια πρόταση κάνω, για να μην αλλάξουμε τον ήχο του δοξαστικού, άσχετα αν αυτός μπορεί να αλλάξει με το "και νυν" (Υπερευλογημένη). Ελεύθεροι είμαστε να ψάλλουμε την δοξολογία στον ήχο του δοξαστικού ή της ημέρας. Στη μια περίπτωση τηρούμε το τυπικό και στην άλλη το άγραφο τυπικό.
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#4
Και ποιοι είναι οι ήχοι των δοξολογιών;

Στο συγκεκριμένο θέμα δεν είναι ξεκάθαρο ποιος από τους δύο είναι πιο "άγραφος".. κι ο βιολάκης άγραφο τυπικό δεν καταγράφει εκεί; η άλλη άποψη (ήχος εβδομάδας) από πού προέρχεται;

Το like για την πληροφορία ότι παίρνει θέση στο θέμα ο βιολάκης. τον εφήρμοζα τόσα χρόνια χωρίς να το ξέρω!
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#5
Χρόνια πολλά σε όλους!

Την Κυριακή 8/8 έχουμε ήχο πλ. β΄ και δοξαστικό αίνων σε ήχο βαρύ (εωθινό Ζ΄: "Ιδού σκοτία...").
Την Κυριακή 15/8 έχουμε ήχο βαρύ και δοξαστικό αίνων σε ήχο πλ β΄ (δοξαστικό Κοιμήσεως: "Τη αθανάτω σου κοιμήσει...").
Αν και, ως είθισται (ή κατά το άγραφο τυπικό), την Κυριακή η Μ. Δοξολογία ψέλνεται στον ήχο της ημέρας, θα βόλευε τις δυο αυτές Κυριακές η Μ. Δοξολογία να ψαλεί στον ήχο του δοξαστικού (στις 8/8 σε βαρύ και στις 15/8 σε πλ β΄).
Με τον τρόπο αυτό, και με το Τυπικό του Βιολάκη είμαστε σύμφωνοι, αλλά και κανέναν απο τους δυο ήχους δε θα αφήσουμε "παραπονεμένο".
Η πλάκα είναι ότι ακριβώς αυτό σκεπτόμουν κι εγώ σήμερα το πρωΐ μετά τη Λειτουργία... :D

Συνήθως κι εγώ τις Κυριακές ψάλλω τη Δοξολογία στον ήχο της ημέρας και όχι του Δοξαστικού γιατί οι πιο «σπάνιοι» ήχοι στα Δοξαστικά (Α΄, Βαρύς, Γ΄) λόγω και της αντικατάστασης του Εωθινού Ιδιόμελου μπορεί να αργήσουν πολύ να ψαλούν στη Δοξολογία...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#6
Ο Α' έχει 2 στάνταρ Κυριακές στο Τριώδιο κι ο βαρύς έχει μια Κυριακή κοντά στα Χριστούγεννα..

Υπάρχει κι άλλο θέμα όμως: δοξολογία σύμφωνα με τον ήχο του δοξαστικού ή σύμφωνα και με την κλίμακα του ήχου του δοξαστικού; Πχ στον α' ήχο και τον πλ. α΄, το β' και τον βαρύ, η δοξολογία μπορεί να μην έχει καμία σχέση με το ομόηχο κατά τα άλλα δοξαστικό..
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#7
Ἡ δοξολογία ψάλλεται «κατὰ τὸν ἐνόρδινον ἦχον» (τὸν ἐνδιάτακτον, τῆς ἑβδομάδας), «τὸν τυχόντα ἦχον» (Ἐγχειρίδιον, ἤτοι ἀκολουθία τοῦ ἑσπερινοῦ, ὄρθρου καὶ ἀγρυπνίας κατὰ τὴν τάξιν τοῦ Ἁγίου Ὄρους Ἄθῳ ἔκδ. 1879 σ. 35), καθὼς δὲν συνδυάζεται μὲ τροπάρια, ὅπως καὶ τὸ «Φῶς ἱλαρόν...», τὸ «Καταξίωσον...» καὶ οἱ στιχολογίες τοῦ ψαλτηρίου τοῦ ὄρθρου.
 

Attachments

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#8
Ο Α' έχει 2 στάνταρ Κυριακές στο Τριώδιο κι ο βαρύς έχει μια Κυριακή κοντά στα Χριστούγεννα..

Υπάρχει κι άλλο θέμα όμως: δοξολογία σύμφωνα με τον ήχο του δοξαστικού ή σύμφωνα και με την κλίμακα του ήχου του δοξαστικού; Πχ στον α' ήχο και τον πλ. α΄, το β' και τον βαρύ, η δοξολογία μπορεί να μην έχει καμία σχέση με το ομόηχο κατά τα άλλα δοξαστικό..
Στον βαρύ γιατί; Εσύ Γιώργο λες πρωτόβαρυ στη δοξολογία;

Όντως, οι ήχοι ακολουθούν διαφορετική κλίμακα στο ειρμολογικό και στο στιχηραρικό μέλος οπότε δεν μπορείς εύκολα να «κουμπώσεις» αμέσως μετά από δοξαστικό α΄ ήχου τη σύντομη δοξολογία στην ίδια βάση· είτε το εωθινό θα είναι πολύ χαμηλά είτε η δοξολογία πολύ ψηλά. Δεν νομίζω πάντως να απαγορεύει κανείς να αλλάξουμε τη βάση, δεν είναι τόσο τραγικό ολίσθημα θεωρώ... :D Μπορούμε να παίξουμε με τρίχορδα, τετράχορδα ή και πεντάχορδα. Στον β΄ ήχο π.χ. μπορούμε να κατέβουμε δύο φωνές από τον Δι στον Βου και να πούμε από εκεί τη Δοξολογία του Πέτρου (ή αντίστοιχα τη διασκευή του Μανουήλ) αφού και αρμονικά ο β΄ ειρμολογικός στον Βου τοποθετείται. Αντιστοίχως, στον α΄ ήχο, αν και κανονικά θα έπρεπε να κινηθούμε στο πεντάχορδο προς τα κάτω και στον πλ. α΄ στο πεντάχορδο προς τα πάνω για λόγους αρμονίας, θα πρότεινα μάλλον να κινηθούμε στο τετράχορδο για να μην υπάρχει μεγάλη διαφορά στη βάση και είναι τα μέλη πιο κουραστικά είτε στις χαμηλές είτε στις ψηλές, αναλόγως και με τη φωνή του καθενός.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#9
Δεν πρόκειται λοιπόν περί άγραφου τυπικού αλλά για το αγιορείτικο τυπικό, έναντι του πατριαρχικού.

Εννοούσα Πέτρο, αργές δοξολογίες εκ του Ζω. Κατά το ΤΜΕ αυτές οι δοξολογίες δύνανται να χρησιμοποιηθούν μόνο όταν πέσει το Ιδού σκοτία ή το Δεύτε άπαντες και φυσικά ούτε τότε θα έρχονται σε συνέχεια με το μέλος του δοξαστικού... γι' αυτό αναρωτιέμαι μήπως το ΤΜΕ μαζί με τον ήχο υποδεικνύει και την ίδια τη δοξολογία, διαμορφώνοντας ένα περιορισμένο σχετικά ρεπερτόριο.

Αν επιτρέπονται τα αρμονικά κόλπα γιατί να απαγορεύεται μια δοξολογία άλλου ήχου ιδίων διαστημάτων, στην ίδια βάση; Ή γι' αυτές τις περιπτώσεις, αντί να αλλάζει το μέλος σε ειρμολογικό, δεν είναι καλύτερα να ψαλεί μια αργή δοξολογία που θα "κουμπώνει" από κάθε άποψη;
 
Last edited:

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#10
Δεν υπάρχει απαγορεύεται σε αυτά τα θέματα φρονώ... Υπάρχουν προσεγγίσεις και υπάρχουν προτεραιότητες εσωτερικές, δηλαδή ως προς τις δικές μας προτιμήσεις οι οποίες βασίζονται στην εσωτερική μας συγκρότηση και εξωτερικές, δηλαδή ως προς τις προτιμήσεις και τις συνήθειες του ακροατηρίου αλλά και ως προς τις αντικειμενικές καταστάσεις... Το να πω μετά από Εωθινό σε ήχο α΄ δοξολογία σε πλ. α΄ ειρμολογικό επειδή είναι ο ίδιος ήχος κατ' ουσίαν, χωρίς να κατηγορήσω κάποιον ο οποίος θα το έκανε, εγώ δεν θα το έκανα για τον εξής λόγο ο οποίος αφορά όπως προείπα στη δική μου αίσθηση των πραγμάτων· όταν λέμε ήχος α΄, εννοούμε πολλά και διαφορετικά πράγματα τα οποία για διάφορους λόγους τους οποίους δεν θα εξετάσω μπήκαν κάτω από την ίδια ομπρέλα. Προτιμώ λοιπόν να κρατήσω αυτήν την ομπρέλα κρατώντας μία συνέχεια όπως γενικώς τη νοούμε. Δίνω δηλαδή προτεραιότητα στη συνήθεια και το κοινώς παραδεδομένο παρά στη μουσικολογική συνάφεια.

Σχετικά τώρα με τις αργές δοξολογίες, εγώ έχω την εξής άποψη. Οι αργές δοξολογίες θέλουν άνεση χρόνου και είμαι αντίθετος σε όσους τις λένε σε πολύ σύντομο ρυθμό... Οπότε, η αργή δοξολογία είναι όταν δεν κοιτάμε το ρολόι, πράγμα το οποίο στο 95% του χρόνου πλέον δυστυχώς δεν συμβαίνει. Ας εκμεταλλευθούμε έστω αυτό το 5% όταν μας δίνεται η δυνατότητα. Σε κάθε περίπτωση, το να εξευτελίζεται μία αργή δοξολογία για να χωρέσει σε σύντομο χρόνο, αυτό δεν αποδίδει τιμή στους μελοποιήσαντες αριστουργηματικά αυτές τις συνθέσεις ούτε τιμά τον εκτελεστή, ακόμα χειρότερα όταν γίνεται προς επίδειξιν ικανότητας ταχύτητας ως προς το ψάλλειν. Και ο νοών νοείτω...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#11
Βασικά, αυτό που προσπαθούμε είναι να κατανοήσουμε το πνεύμα του Βιολάκη, χρησιμοποιώντας πρωτίστως τα υφιστάμενα ντοκουμέντα, δηλαδή ηχογραφήσεις του πατριαρχικού ναού.

Πλ α' ειρμολογικό σύντομο μετά το "όρος" δε θα συνιστούσα. Στις 9/11/1969 ο Θρασύβουλος Στανίτσας μοιάζει να πάει αυτό να κάνει χτυπώντας "το φως" σε γα και μέχρι στο "εν υψίστοις" να καταλήξει στη γνωστή δοξολογία του α' ήχου, νομίζεις ότι θα πει πλ. α!

Σχετικά με τις αργές δοξολογίες το σημαντικότερο είναι να έχεις με κάποιον να την πεις, ο χρόνος βρίσκεται πιο εύκολα! Αν πχ οι αίνοι τύχουν όλοι ειρμολογικοί και ούτε μετά ακολουθεί μνημόσυνο, αρτοκλασία κλπ υπάρχει ένα μαξιλάρι χρόνου για να ψάλεις ότι θέλεις!
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#13
Βαγγέλη, να περιμένουμε μια αντίστοιχη πρόταση και για την άλλη Κυριακή;

Πάντα είχα την απορία αυτού του είδους η κατάληξη σε άλλη βάση τι ακριβώς εξυπηρετεί.
Και γενικά, οι διάφορες νεώτερες αργές δοξολογίες (19ου αιώνα) αν γράφτηκαν με στόχο να ψαλούν σε κάποια συγκεκριμένη περίσταση. Αυτής εδώ ας πούμε, έχει αναφερθεί ποτέ η χρήση της στο πατριαρχείο;
 
Top