Πρωϊνές καθημερινές μεταδόσεις από τον Ι. Ν. Αγ. Τριάδος Πειραιώς 2010

Την περασμένη Τετάρτη 15-6 έψαλλε ο υποφαινόμενος μετά από πρόσκληση-παράκληση του κ . Γρηγόρη Νταραβάνογλου. Το ίδιο συνέβη και το Σάββατο 18-6 κατόπιν προσκλήσεως-παρακλήσεως του κ. Ζαχαρία Κοντοφρύδη.
Επί τη ευκαιρία θα ήθελα να τους ευχαριστήσω δημοσίως για την εμπιστοσύνη που επέδειξαν στο πρόσωπό μου και να τους ευχηθώ να τους έχει ο Θεός καλά και να τους ενδυναμώνει στο έργο τους.
Οι εν λόγω πρωτοψάλτες συνεχίζουν κανονικά να ψέλνουν Τετάρτες και Σάββατα.

Σαφώς και οι 2 πρωτοψάλτες ήξεραν σε ποιόν να εμπιστευθούν την υποχρέωσή τους!!!
Κι έτσι απολαύσαμε τις ωραιότατες αποδόσεις των ύμνων και δη της αποδόσεως της Πεντηκοστής!!!

Υ.Γ.:Ευχαριστώ για την φιλοξενία εκείνων των ημερών κ.Μανώλη!:)
 

kuman

Εμ.Γ. Κουλούρης
Σαφώς και οι 2 πρωτοψάλτες ήξεραν σε ποιόν να εμπιστευθούν την υποχρέωσή τους!!!
Κι έτσι απολαύσαμε τις ωραιότατες αποδόσεις των ύμνων και δη της αποδόσεως της Πεντηκοστής!!!

Υ.Γ.:Ευχαριστώ για την φιλοξενία εκείνων των ημερών κ.Μανώλη!:)

Συνονόματε σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Σε ακούω σχεδόν καθημερινά και χαίρομαι γι αυτό.

Για όσους δεν το γνωρίζουν, ο εκλεκτός και νεότατος σε ηλικία συνάδερφος Μανώλης Αβραάμ αυτή την περίοδο έχει αναλάβει τα καθήκοντα, μαζί με τον επίσης εκλεκτό συνάδελφο Βασίλη Κουτσόγιαννο, τρίτου ιεροψάλτη στον Μητροπολιτικό Ναό του Πειραιώς.

Μανώλη συνέχισε να εργάζεσαι στην ιερή τέχνη του Δαμασκηνού και να είσαι σίγουρος ότι το μέλλον σου θα είναι λαμπρό.
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Όλα καλά με τους ψάλτες που ψέλνουν τις καθημερινές στην Αγία Τριάδα, αλλά αναρωτιέμαι μήπως κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στις υπερβολές και τις τάσεις που έχουν μερικοί να μεταρέπουν τον εκκλησιατικό χώρο σε "λαϊκό πάλκο" με το ελαφρολαϊκό τους ύφος , σε αίθουσα όπερας με τις υψίφωνες και μεγαλόφωνες εκτελέσεις τους που δεν συνάδουν με το εκκλησιαστικό πνεύμα, σε "κέντρο διασκέδασης" δημοτικών τραγουδιών, σε μιναρέ και γενικά εκμεταλλέυονται το χώρο για να κάνουν επίδειξη των φωνητικών τους δυνατοτήτων και να εκφράσουν τις όποιες καλλιτεχνικές τους ορέξεις και προτιμήσεις;

Δυστυχώς αυτό γίνεται έκδηλα και έντονα αντιληπτό από έναν συνειδητοποιημένο και υγιώς σκεπτόμενο άνθρωπο.

Νομίζω ότι όλη αυτή η κατάσταση, παρ΄ όλες τις καλές προθέσεις που πιθανώς να υπάρχουν από την Μητρόπολη ή οποία προπαθεί μέσω ορισμένων καλλίφωνων ψαλτών και ιερωμένων να επιτύχει κάτι καλό και Θεάρεστο, τελικά μόνο καλό δεν κάνει στην διάδοση της παραδοσιακής εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής και στην πνευματική ανάταση των ακροατών.

Η ζημιά που προκαλείται κατά τη γνώμη μου είναι τεράστια τόσο στη μουσική μας όσο και στις ψυχές των ανθρώπων που προσπαθούν να προσευχηθούν, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ραδιοφωνικός σταθμός έχει παγκόσμια εμβέλεια μέσω του διαδυκτίου.

Το γεγονός αυτό πρέπει να εξεταστεί με ιδιαίτερη σοβαρότητα από τη Διοίκηση της Ι.Μ. Πειραιώς, από τα αρμόδια όργανα της Εκκλησίας της Ελλάδος αλλά και την Ομοσπονδία Ιεροψαλτών.
 

domestixos

Πρόβατο άσπρο
Όλα καλά με τους ψάλτες που ψέλνουν τις καθημερινές στην Αγία Τριάδα, αλλά αναρωτιέμαι μήπως κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στις υπερβολές και τις τάσεις που έχουν μερικοί να μεταρέπουν τον εκκλησιατικό χώρο σε "λαϊκό πάλκο" με το ελαφρολαϊκό τους ύφος , σε αίθουσα όπερας με τις υψίφωνες και μεγαλόφωνες εκτελέσεις τους που δεν συνάδουν με το εκκλησιαστικό πνεύμα, σε "κέντρο διασκέδασης" δημοτικών τραγουδιών, σε μιναρέ και γενικά εκμεταλλέυονται το χώρο για να κάνουν επίδειξη των φωνητικών τους δυνατοτήτων και να εκφράσουν τις όποιες καλλιτεχνικές τους ορέξεις και προτιμήσεις;

Δυστυχώς αυτό γίνεται έκδηλα και έντονα αντιληπτό από έναν συνειδητοποιημένο και υγιώς σκεπτόμενο άνθρωπο.

Νομίζω ότι όλη αυτή η κατάσταση, παρ΄ όλες τις καλές προθέσεις που πιθανώς να υπάρχουν από την Μητρόπολη ή οποία προπαθεί μέσω ορισμένων καλλίφωνων ψαλτών και ιερωμένων να επιτύχει κάτι καλό και Θεάρεστο, τελικά μόνο καλό δεν κάνει στην διάδοση της παραδοσιακής εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής και στην πνευματική ανάταση των ακροατών.

Η ζημιά που προκαλείται κατά τη γνώμη μου είναι τεράστια τόσο στη μουσική μας όσο και στις ψυχές των ανθρώπων που προσπαθούν να προσευχηθούν, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ραδιοφωνικός σταθμός έχει παγκόσμια εμβέλεια μέσω του διαδυκτίου.

Το γεγονός αυτό πρέπει να εξεταστεί με ιδιαίτερη σοβαρότητα από τη Διοίκηση της Ι.Μ. Πειραιώς, από τα αρμόδια όργανα της Εκκλησίας της Ελλάδος αλλά και την Ομοσπονδία Ιεροψαλτών.

Συνάδελφε, αδικείς το πάθος των συναδέλφων. Σίγουρα δεν ψάλλουν έτσι για να κάνουν επίδειξη. Απλά αντιπροσφέρουν το τάλαντο που τους έδωσε ο Θεός, δίνοντας το 100% των δυνατοτητων τους. Και σίγουρα δεν σκέφτονται εσένα όταν ψάλλουν. Αν δεν σε ικανοποιεί το άκουσμα, απλά αλλάζεις σταθμό. Τα περαιτέρω των αρμοδίων. Αφού τους επιτρέπουν ή τους προτρέπουν να ψάλλουν τοιουτοτρόπως, λόγος δεν μας πέφτει. Άρα την άποψή σου να την εκφράσεις με επιστολή στην Μητρόπολη Πειραιώς, και όχι στο φόρουμ.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Όλα καλά με τους ψάλτες που ψέλνουν τις καθημερινές στην Αγία Τριάδα, αλλά αναρωτιέμαι μήπως κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στις υπερβολές και τις τάσεις που έχουν μερικοί να μεταρέπουν τον εκκλησιατικό χώρο σε "λαϊκό πάλκο" με το ελαφρολαϊκό τους ύφος...

Αφού τέθηκε αυτό το θέμα να πω ότι στο παρελθόν σκέφτηκα αρκετές φορές να ανοίξω τέτοιο θέμα.
Μου έχει κάνει εντύπωση πως ένας ιεράρχης που δείχνει αγωνιστής για την ορθοδοξία και την παράδοσή μας δέχεται τέτοια ακούσματα στον μητροπολιτικό ναό. Μάλιστα υπήρξαν άνθρωποι που γνωρίζουν πως είμαι μέλος της ψαλτικής αυτής κοινότητας και με παρακάλεσαν επανειλημμένως να δημοσιοποιήσω την δυσαρέσκειά τους και την έντονη διαφωνία τους με κάποια συγκεκριμένα ακούσματα από κυρίως έναν ιεροψάλτη που είναι σα να τραγουδάει. Δε το γενικεύουμε λοιπόν.
Ο κ. Πέτας, ο Λαμπαδάριος ο κ. Μποσίνης και οι περισσότεροι είναι σχετικά εντάξει. Δεν έχουν αυτή την υπερβολή δηλαδή που μπορεί να ακούσει κανείς κάποιες από τις καθημερινές σε χερουβικά και άξιον εστίν από άλλον συγκεκριμένο ψάλτη που παρότι μπορεί να πει πιο στρωτά τα κομμάτια όμως κάποιες φορές ξεφεύγει εντελώς από την ψαλτική και τραγουδάει με αποτέλεσμα να είναι πολύ άσχημο το άκουσμα.
Απορώ πως δε μιλά κανείς.
Κάποιες φορές δυστυχώς κάποιοι ιερείς προσπαθούν επίσης να πουν τις αιτήσεις ανάλογα οπότε... σε ποιον να μιλήσεις και τι να πεις...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ανεβάστε και κάποιο ηχητικό για να έχουμε άποψη από πρώτο χέρι. Ως γνωστόν οι εκτιμήσεις για το τι είναι αποδεκτό και τι απαράδεκτο, διαφέρουν πολύ μεταξύ τους.
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Συνάδελφε, αδικείς το πάθος των συναδέλφων. Σίγουρα δεν ψάλλουν έτσι για να κάνουν επίδειξη. Απλά αντιπροσφέρουν το τάλαντο που τους έδωσε ο Θεός, δίνοντας το 100% των δυνατοτητων τους.
Αγαπητέ εν Χριστώ συνάδελφε.
Ο χώρος του αναλογίου και της εκκλησίας δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για τέτοιους σκοπούς και με αυτόν τον τρόπο. Άλλωστε αυτό μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο μιας εποικοδομικής συζήτησης σ΄ αυτό το φόρουμ, προκειμένου να οφεληθούμε όλοι από αυτή. Αυτός δεν είναι και ένας λόγος ύπαρξης του φόρουμ αυτού;

Και σίγουρα δεν σκέφτονται εσένα όταν ψάλλουν. Αν δεν σε ικανοποιεί το άκουσμα, απλά αλλάζεις σταθμό. Τα περαιτέρω των αρμοδίων. Αφού τους επιτρέπουν ή τους προτρέπουν να ψάλλουν τοιουτοτρόπως, λόγος δεν μας πέφτει.
Εγώ μπορεί να τον αλλάζω, αλλά ενδιαφέρομαι και για αυτούς που δεν τον κάνουν και είναι πιθανό να βλάπτονται από τέτοια φαινόμενα. Νομίζω ότι η στάση που μου προτείνεις είναι να αδιαφορήσω, κάτι το οποίο θεωρώ εντελώς ανεύθυνο. Αυτή η αδιαφορία μας ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την σημερινή μας κατάντια σε πολλά επίπεδα και όχι μόνο εκκλησιαστικά. Είμαστε υποχρεωμένοι να κατακρίνουμε, να στηλιτεύουμε και να αντιστεκόμαστε σε κάθε τι ανορθόδοξο και αντίθετο με τις αρχές που πρέπει να διέπουν την ζωή μας. Και φυσικά δεν είναι όλα υποκειμενικά και σχετικά. Υπάρχει σίγουρα το ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΩΣΤΟ ΚΑΙ Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, και σίγουρα δεν είναι όλα θέμα ορέξεως και υποκειμενικής θεώρησης. Αυτές τις αξίες πρέπει να επιδειώκουμε στη ζωή μας, οι δε υπέυθυνοι να τις διαφυλλάξουν έχουν και τη μεγαλύτερη ευθύνη

Άρα την άποψή σου να την εκφράσεις με επιστολή στην Μητρόπολη Πειραιώς, και όχι στο φόρουμ.
Την αποψή μου την εκφράζω σε ένα φόρουμ που ασχολείται με τα ιεροψαλτικά θέματα και σίγουρα ο χώρος αυτός ενδείκνυται για τέτοιου είδους συζητήσεις. Το δικαίωμά μου να αναφερθώ στην Ι.Μ. Πειραιώς το γνωρίζω, αλλά αυτό δεν μου αφαιρεί το δικαίωμα να εκφράζω τη γνώμη μου και σε οποιοδήποτε άλλο μέσο θεωρώ πρόσφορο για την δημοσιοποίησή της.
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Ανεβάστε και κάποιο ηχητικό για να έχουμε άποψη από πρώτο χέρι. Ως γνωστόν οι εκτιμήσεις για το τι είναι αποδεκτό και τι απαράδεκτο, διαφέρουν πολύ μεταξύ τους.

Αγαπητέ κ. Λευκόπουλε

θα ήθελα πολύ να το κάνω αλλά, παρόλο που δεν γράφω επώνυμα και προφανώς θα μπορούσα να το κάνω εκ του ασφαλούς, δεν θέλω να το πράξω, γιατί τους γνωρίζω όλους και δεν θέλω να τους στενοχωρέσω. Δυστυχώς δεν είμαι τόσο οξύς, όσο απαιτείται να είμαι αρκετές φορές.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ανεβάστε και κάποιο ηχητικό για να έχουμε άποψη από πρώτο χέρι. Ως γνωστόν οι εκτιμήσεις για το τι είναι αποδεκτό και τι απαράδεκτο, διαφέρουν πολύ μεταξύ τους.

Συνάδελφοι,

Τὸ θέμα εἶναι σοβαρό. Γιὰ νὰ ἐκφέρουμε σχόλιο ὄμως χρειαζόμαστε ὁπωσδήποτε ἠχογραφήσεις πρόσφατες. Γι' αὐτὸ ἄν κάποιος συνάδελφος μπορεῖ νὰ ἀνεβάσει, εὐχαρίστως νὰ τὸ σχολιάσουμε. Δὲν χρειάζεται κανένα πολύωρο ἀπόσπασμα, μὲ κάποια δείγματα μποροῦμε νὰ ἀντιληφθοῦμε.

Καὶ μὴν ἀνησυχεῖτε, ἄν ὑπάρχει κάτι θὰ συζητηθεῖ κατὰ πὼς πρέπει.
 
Last edited:

kuman

Εμ.Γ. Κουλούρης
Συνάδελφοι,

Τὸ θέμα εἶναι σοβαρό. Γιὰ νὰ ἐκφέρουμε σχόλιο ὄμως χρειαζόμαστε ὁπωσδήποτε ἠχογραφήσεις πρόσφατες. Γι' αὐτὸ ἄν κάποιος συνάδελφος μπορεῖ νὰ ἀνεβάσει, εὐχαρίστως νὰ τὸ σχολιάσουμε. Δὲν χρειάζεται κανένα πολύωρο ἀπόσπασμα, μὲ κάποια δείγματα μποροῦμε νὰ ἀντιληφθοῦμε.

Καλό είναι να γίνει αυτό για να μην δημιουργούνται αρνητικές εντυπώσεις κατά δικαίων και αδίκων. Βέβαια όσοι ακούμε τις εν λόγω μεταδόσεις και γνωρίζουμε τους ψάλτες και τους ιερείς που συμμετέχουν στις καθημερινές Ακολουθίες, έχουμε γνώση και γνώμη.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Αφού τέθηκε αυτό το θέμα να πω ότι στο παρελθόν σκέφτηκα αρκετές φορές να ανοίξω τέτοιο θέμα.
Μου έχει κάνει εντύπωση πως ένας ιεράρχης που δείχνει αγωνιστής για την ορθοδοξία και την παράδοσή μας δέχεται τέτοια ακούσματα στον μητροπολιτικό ναό. Μάλιστα υπήρξαν άνθρωποι που γνωρίζουν πως είμαι μέλος της ψαλτικής αυτής κοινότητας και με παρακάλεσαν επανειλημμένως να δημοσιοποιήσω την δυσαρέσκειά τους και την έντονη διαφωνία τους με κάποια συγκεκριμένα ακούσματα από κυρίως έναν ιεροψάλτη που είναι σα να τραγουδάει. Δε το γενικεύουμε λοιπόν.
Ο κ. Πέτας είναι σχετικά εντάξει.
Δεν έχουν αυτή την υπερβολή δηλαδή που μπορεί να ακούσει κανείς κάποιες από τις καθημερινές σε χερουβικά και άξιον εστίν από άλλον συγκεκριμένο ψάλτη που παρότι μπορεί να πει πιο στρωτά τα κομμάτια όμως κάποιες φορές ξεφεύγει εντελώς από την ψαλτική και τραγουδάει με αποτέλεσμα να είναι πολύ άσχημο το άκουσμα.
Απορώ πως δε μιλά κανείς.
Κάποιες φορές δυστυχώς κάποιοι ιερείς προσπαθούν επίσης να πουν τις αιτήσεις ανάλογα οπότε... σε ποιον να μιλήσεις και τι να πεις...

Ααα ..μαλιστα ! Κατι ξερει απο παραδοση δηλαδη ! Ευτυχως , γιατι μαθητευσε σε .....μετριοτητες . Ισως αν διαβασει και μερικα " πεφωτισμενα" συγγραμματα γινει ακομα καλυτερος ..! Χρονος υπαρχει .....................
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Ααα ..μαλιστα ! Κατι ξερει απο παραδοση δηλαδη ! Ευτυχως , γιατι μαθητευσε σε .....μετριοτητες . Ισως αν διαβασει και μερικα " πεφωτισμενα" συγγραμματα γινει ακομα καλυτερος ..! Χρονος υπαρχει .....................

Όχι όχι. Συγνώμη που δεν έγινα κατανοητός λόγω λανθασμένης έκφρασης.
Το σχετικά εντάξει αναφέρεται σε ένα σύνολο. Όπως είδες αναφέρθηκα στον πρωτοψάλτη κ. Αθανάσιο Πέττα, τον λαμπαδάριο κ. Νικόλαο Μποσίνη και των υπoλοιπων που ψάλλουν τις καθημερινές. Αυτό δηλαδή το άκουσμα συνολικά είναι σχετικά εντάξει αναφορικά με τις συγκεκριμένες υπερβολές που κάνουμε λόγο εδώ, εκτός κάποιας ή κάποιων εξαιρέσεων. Αυτό είπαμε εδώ. Ο κ. Πέττας δε ψάλλει ποτέ έτσι με αυτό τον τρόπο σαν τούρκικο αμαν μανές σαν αραβικο τραγούδι ή τέλος πάντων με αυτή την υπερβολή και το εξω εκκλησιαστικό άκουσμα. Το ψάλσιμό του είναι εξαιρετικά στρωτό με ωραίο βυζαντινό και εκκλησιαστικό ύφος. Και βέβαια ούτε δάσκαλος είμαι ούτε κριτής ούτε ψάλλω καλύτερα από τους ψάλτες του μητροπολιτικού ναού. Απλά συμφώνησα με τον asimos psaltis πως κάποιο ή κάποια ακούσματα στο συγκεκριμένο ναό κάποιες φορές δεν είναι αυτά που θα έπρεπε να είναι. Δεν θέλει γνώσεις να το καταλάβει κανείς αυτό.
Να με συγχωρείς λοιπόν που σε παρέσυρα και νόμισες άλλα πράγματα. Να σου πω ακόμα ότι δεν πρεσβεύω πως η ψαλτική είναι έτσι ξερά και ψυχρά μια τέχνη στην οποία εάν κάποιος μάθει τη θεωρία μπορεί μετά να ψάλλει. Πολύ σημαντικό πέρα από τις γνώσεις και τους δασκάλους είναι να μπορεί το ψάλσιμο να μεταδίδει μια γαλήνη μια ηρεμία να βοηθά στην προσευχή. Αυτό είναι το πιο δύσκολο . Αυτό κατορθώνει για παράδειγμα η ηχογράφηση με το χερουβικό του κ. Γιάννου εδώ: http://lampadariospetros.blogspot.com/2011/07/blog-post.html Το ίδιο ωστόσο σωστές εκτελέσεις βρίσκω και από ψάλτες άλλων σχολών. Δε μένουμε στη θεωρία αλλά στο αποτέλεσμα.Δεν υπάρχει λόγος να διαφωνούμε για το αν σαν ορθόδοξοι χριστιανοί θα πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του ενός ή του άλλου αγίου δηλαδή.
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Καλό είναι να γίνει αυτό για να μην δημιουργούνται αρνητικές εντυπώσεις κατά δικαίων και αδίκων. Βέβαια όσοι ακούμε τις εν λόγω μεταδόσεις και γνωρίζουμε τους ψάλτες και τους ιερείς που συμμετέχουν στις καθημερινές Ακολουθίες, έχουμε γνώση και γνώμη.

Συμφωνώ με τον κ. Κουλούρη, πλην όμως, εκτός της δυνατότητας που έχουμε όλοι, όπου κι αν βρισκόμαστε μέσω του διαδυκτίου, να παρακολουθήσουμε ζωντανά τις ακολουθίες, όλοι οι ιεροψάλτες που ψέλνουν καθημερινά στην Αγία Τριάδα είναι γνωστοί στο φόρουμ και όχι μόνο. Υπενθυμίζω τα ονόματά τους:
Δευτέρα: Ν. Μποσίνης με ιερέα τον π. Ιωάννη της Αγ Τριάδος
Τρίτη: Ε. Σφιακιανάκης με ιερέα τον π. Ιωάννη του Αγ. Κωνσταντίνου
Τετάρτη: Γ. Νταραβάνογλου με ιερέα τον π. Νεκτάριο
Πέμπτη : Χ. Νταραβάνογλου με ιερέα τον π. Δανιήλ
Παρασκευή: Φ. Κετσετζής (αν και έχω καιρό να τον ακούσω) με ιερέα τον π. Γρηγόριο Καραλή
Σάββατο : Ζ. Κοντοφρύδης με ιερέα τον π. Μαυρουδή του Αγ. Ελευθερίου και τον Αρχιδιάκονο π. Χρήστο

Σχεδόν καθημερινά (πρωινά και απογεύματα, σαν πρώτο ή σαν δεύτερο) ακούμε και τον πρωτοψάλτη της Αγίας Σοφίας Πειραιώς Β. Κουτσόγιαννο.
Επίσης τώρα τελευταία αρκετές φορές ακούμε τα πρωινά τον πρωτοψάλτη Δ. Χούπα και τον πρωτοψάλτη Ε. Κουλούρη. Δεν ξέρω αν πρόκειται για κάτι μόνιμο ή αν είναι περιστασιακή αντικατάσταση.

Αυτοί είναι οι ψάλτες και για όλους (με εξαίρεση τον κ. Κουλούρη) υπάρχουν στο φόρουμ και γενικότερα στο διαδύκτιο μουσικά δείγματα. Για τους ιερείς δεν είμαι σίγουρος αν υπάρχει κάτι, αλλά σίγουρα υπάρχει και η δυνατότητα της ζωντανής παρακολούθησης, κάτι που φυσικά είναι καλύτερο για να υπάρχει ολοκληρωμένη άποψη περί του γενικότερου ύφους των ψαλτών, των ιερέων και της Ακολουθίας.

Ψάξτε σας παρακαλώ. Αξίζει τον κόπο. Επιτελούμε έργο Θεάρεστο και το θεωρώ υποχρέωσή μας.
Η κατάσταση στην Αγία Τριάδα έχει ξεφύγει από ορισμένους (το επαναλαμβάνω αυτό) και πρέπει οπωσδήποτε να μαζευτεί.
Πρέπει όλοι οι συνειδητοποιημένοι διάκονοι της ψαλτικής και οι θεματοφύλακες των ιερών κανόνων και αξιών της Ορθόδοξης Πίστης και Λατρείας να συμφωνήσουν ότι πρέπει να σταματήσει αυτή η κακώς νοούμενη "διάδοση" της μουσικής μας σε παγκόσμια εμβέλεια και ο πνευματικός αποπροσανατολισμός των πιστών.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
Παρασκευή: Φ. Κετσετζής (αν και έχω καιρό να τον ακούσω) με ιερέα τον π. Γρηγόριο Καραλή

Δεν ψάλλει εδώ και καιρό τις Παρασκευές γιαυτό δεν τον ακούτε. Μόνο στον Ναό Αγ. Κωνσταντίνου στον Πειραιά.
 
Last edited:

kuman

Εμ.Γ. Κουλούρης
Όλα καλά με τους ψάλτες που ψέλνουν τις καθημερινές στην Αγία Τριάδα, αλλά αναρωτιέμαι μήπως κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στις υπερβολές και τις τάσεις που έχουν μερικοί να μεταρέπουν τον εκκλησιατικό χώρο σε "λαϊκό πάλκο" με το ελαφρολαϊκό τους ύφος , σε αίθουσα όπερας με τις υψίφωνες και μεγαλόφωνες εκτελέσεις τους που δεν συνάδουν με το εκκλησιαστικό πνεύμα, σε "κέντρο διασκέδασης" δημοτικών τραγουδιών, σε μιναρέ και γενικά εκμεταλλέυονται το χώρο για να κάνουν επίδειξη των φωνητικών τους δυνατοτήτων και να εκφράσουν τις όποιες καλλιτεχνικές τους ορέξεις και προτιμήσεις;

Δυστυχώς αυτό γίνεται έκδηλα και έντονα αντιληπτό από έναν συνειδητοποιημένο και υγιώς σκεπτόμενο άνθρωπο.

Νομίζω ότι όλη αυτή η κατάσταση, παρ΄ όλες τις καλές προθέσεις που πιθανώς να υπάρχουν από την Μητρόπολη ή οποία προπαθεί μέσω ορισμένων καλλίφωνων ψαλτών και ιερωμένων να επιτύχει κάτι καλό και Θεάρεστο, τελικά μόνο καλό δεν κάνει στην διάδοση της παραδοσιακής εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής και στην πνευματική ανάταση των ακροατών.

Η ζημιά που προκαλείται κατά τη γνώμη μου είναι τεράστια τόσο στη μουσική μας όσο και στις ψυχές των ανθρώπων που προσπαθούν να προσευχηθούν, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ραδιοφωνικός σταθμός έχει παγκόσμια εμβέλεια μέσω του διαδυκτίου.

Το γεγονός αυτό πρέπει να εξεταστεί με ιδιαίτερη σοβαρότητα από τη Διοίκηση της Ι.Μ. Πειραιώς, από τα αρμόδια όργανα της Εκκλησίας της Ελλάδος αλλά και την Ομοσπονδία Ιεροψαλτών.

Έχοντας διανύσει ένα και πλέον χρόνο θητείας σε ναό της Μητροπόλεως Πειραιώς και γνωρίζοντας πλέον πράγματα και καταστάσεις, θεωρώ ότι δικαιούμαι να εκφράσω την άποψή μου για τα παραπάνω:

α. Στον Καθεδρικό ναό της Αγίας Τριάδας τα τελευταία χρόνια έχει τεθεί ως στόχος και γίνεται μια καθ΄ όλα καλοπροαίρετη προσπάθεια κατά το δυνατό βέλτιστης τέλεσης των πρωινών ακολουθιών από πλευράς καλλίφωνης και σωστής εκτέλεσης των ψαλλομένων, δια της συμμετοχής μουσικά κατηρτισμένων και καταξιωμένων ιεροψαλτών της Μητροπόλεως.

β. Οι ιεροψάλτες αυτοί ανταποκρίνονται στην τιμητική αυτή πρόσκληση των Διοικούντων την Μητρόπολη, διανύοντας αρκετά χιλιόμετρα, αφήνοντας την εργασία τους ή οποιαδήποτε άλλη προσωπική ή οικογενειακή υποχρέωση, αναλαμβάνοντας μια μόνιμη δέσμευση, προσπαθώντας να συμβάλλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου και όλα αυτά χωρίς καμία υλική απολαβή. Στην προσπάθειά τους αυτή, ίσως μερικές φορές να επιδεικνύουν υπερβάλλον ζήλο, γεγονός όμως που δεν αποτελεί τον κανόνα. Αυτό όμως πιστεύω ότι δεν γίνεται για λόγους επίδειξης και ως εκ τούτου δεν το θεωρώ κατακριτέο. Εκτιμώ ότι δεν πρέπει να μένουμε στις ελάχιστες κατά τη γνώμη μου εξαιρέσεις κάποιων υπερβολικών εκτελέσεων και να επιδείξουμε επιείκεια στις όποιες "εκτροπές" των συναδέλφων μας.

γ. Σίγουρα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και για το σκοπό αυτό επιβάλλεται η πρωτοβουλία των ανθρώπων που εποπτεύουν και διοικούν τον ραδιοφωνικό σταθμό και τον Καθεδρικό ναό , οι οποίοι δια μέσου συζητήσεων και ανταλλαγής απόψεων με τους ιεροψάλτες μπορούν και είναι επιβεβλημένο να καθορίζουν και να επαναπροσδιορίζουν το πλαίσιο και τους τρόπους επίτευξης του αντικειμενικού σκοπού. Αυτό πρέπει να γίνεται προκειμένου να αποφεύγονται "πρωτοβουλίες" (καθ΄ όλα καλοπροαίρετες), που υπονομεύουν το σκοπό αυτό.

ΥΓ. Ο υποφαινόμενος έχει δεχθεί πρόσφατα την τιμητική πρόσκληση να συμμετέχει στην προσπάθεια αυτή σε μόνιμη βάση κάθε δεύτερη Δευτέρα εκ περιτροπής με τον Λαμπαδάριο του Καθεδρικού Ναού κ. Νικόλαο Μποσίνη.

Ζητώ ταπεινά την κατανόησή σας και την ευχή σας να ανταποκριθώ στην αποστολή αυτή με επιτυχία.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Συμφωνώ κι εγώ με asimos psaltis και με EIRYK EMNOSHELE στις γενικές τους κρίσεις περί πολλών ακουσμάτων των πρωινών στην Πειραϊκή Εκκλησία (όχι όλων, ίσως όμως των περισσοτέρων). Συνηθίζουμε στο σπίτι να βάζουμε για ξυπνητήρι την Πειραϊκή Εκκλησία. Δεν είναι λοιπόν λίγες οι φορές που νιώθουμε ότι μας ζαλίζει τόσο πολύ κι ακούς μια φωνή "κλείστο, κλείστο!!!" (η φωνή πολλές φορές προέρχεται και από μένα!). Δεν ξέρω ρε παιδιά πώς σας φαίνεται πρωί πρωί ν' ακούς αυτούς τους τσιριχτούς ψαλτο-"αμανέδες" (το βάζω σε εισαγωγικά, γιατί αν ήταν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ αμανέδες θα μου άρεσαν!).

Δεν μπορώ να καταλάβω: είναι τόσο μα τόσο δύσκολο ο ψάλτης να ψέλνει ΜΕ ΡΥΘΜΟ, χωρίς να τον κόβει με "άριες" (που έλεγε κι ο Στανίτσας) και να κάνει τα στάνταρ ψαλτικά γυρίσματα κι όχι γυφτιές;; Θυμάμαι μια φορά που το γύρισα αηδιασμένος στο σταθμό της Εκκλησίας κι εκεί είχε... αγγελοπουλικά νιαουρίσματα!!! Κι είπα "Ωχ, πέσαμε από τη σκύλα στη χάρυβδη..." και το έκλεισα κι αυτό! Αν δηλαδή ψάλει κάποιος νορμάλ, τι θα πάθει;; Σας το λέω ειλικρινά, καμιά φορά ακούω κάποιους που, πως να το πούμε, "δεν το κατέχουν καλά" το άθλημα, αλλά, παρότι ξεφεύγει κανά φαλτσάκι και η φωνή είναι ισχνή και χωρίς χρώμα, λέω "δεν πειράζει, τουλάχιστον αυτός ακούγεται!". Πράγματι, αυτό το άκουσμα είναι τουλάχιστον υποφερτό. Θα πρέπει δηλαδή να είμαστε μια ζωή στο έλεος είτε του σκυλο-ψαλσίματος είτε των καραδοφωνο-αγγελοπουλο-νιουρισμάτων; Χάθηκαν οι κανονικοί ψάλτες;;
 

kuman

Εμ.Γ. Κουλούρης
Με λυπεί αφάνταστα η σκληρή κριτική του κ. Θεοτοκάτου. Όχι επειδή απαραίτητα διαφωνώ με τα λεγόμενά του (αν και έχω κάποιες ενστάσεις), αλλά επειδή αντιλαμβάνομαι ότι οι φωνές αντίδρασης έχουν πληθύνει και αν αυτές αντιπροσωπεύουν τους υγιώς σκεπτόμενους, τότε αποδεικνύεται ότι όλος ο κόπος ορισμένων ανθρώπων πάει στράφι.

Ίσως πλέον είναι επιβεβλημένη η πρωτοβουλία στην οποία αναφέρθηκα στο προηγούμενο μήνυμά μου.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δεν διαφωνώ. Κι εγώ παλαιότερα άκουγα πολύ κλασσική μουσική, έχω δε γράψει και για τη χρησιμότητα που έχει στον ψάλτη η εκμάθηση φωνητικής. Απλώς αναφέρθηκα στο φαινόμενο της άχρονης παράτασης των φθόγγων από ψάλτες, το οποίο ο Στανίτσας ονόμαζε "άριες".
Όχι, το φαινόμενο Καρά-Αγγελόπουλου και Σία δεν θα το ενέτασσα στην ίδια κατηγορία με τα "σκυλο"-ψαλσίματα. Είναι και αυτό επιδεικτικό, αλλά διαφορετικού στυλ: οι μεν θέλουν να σου πουν "κοίτα, έχω φωνή, όπως οι τραγουδιστές που τραγουδάνε στα κέντρα" (πολλοί από τους οποίους δεν έχουν φωνή...), οι δε "κοίτα, εγώ ξέρω θεωρία, δεν ψέλνω σαν τους άλλους και ξέρω να κάνω αναλύσεις και έλξεις όπως ο Καράς". Δεν καταλαβαίνουν και οι δύο ότι το άκουσμα αυτό δεν στέκει μουσικά (και μιλάω για μουσική γενικώς, όχι απαραίτητα για βυζαντινή μουσική) κι ότι δεν ανεβαίνουν, αλλά αντίθετα πέφτουν στα μάτια του κόσμου μ' αυτό τον τρόπο.

Δεν αρνούμαι ότι κάποιος μπορεί να έχει καλή φωνή και αυτό να φαίνεται σε κάποιες φάσεις που ψέλνει σοβαρά ή ότι δεν έχω πει κι εγώ ποτέ σε κάποιες ΚΑΛΕΣ υψιφωνίες "Πού πάει ρε ο άνθρωπος!" (μια φορά μάλιστα αναζητούσα στο Ψαλτολόγιο ένα Άξιόν εστί από την Πειραϊκή Εκκλησία... -δεν λέω από ποιόν!- :wink:) Μιλάω για τη ΣΥΝΟΛΙΚΗ εικόνα του ψαλσίματος. Αν θέλω να μερακλώσω, θ' ακούσω αμανέδες κανονικούς ή καμιά Τουρκάλα τραγουδίστρια, που τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα. Το ότι κάποιος μπορεί να τους μιμηθεί κακότεχνα (ή και καλότεχνα ακόμα, δεν παίζει ρόλο) μέσα στην εκκλησία, αυτό δεν μου λέει τίποτα, γιατί από το εκκλησιαστικό άκουσμα περιμένω κάτι διαφορετικό. Από τη στιγμή που έχουμε το παραδοσιακό εκκλησιαστικό ύφος, που είναι ένας θησαυρός, τον οποίο, αν τον εκμεταλλευτεί κατάλληλα ένας καλλίφωνος, θα κάνει τα πλήθη και να προσεύχονται, αλλά και να ευφραίνονται (και μάλιστα να γεμίζει την ψυχή τους πολύ περισσότερο απ' ότι ένα άσμα εξωτερικής μουσικής), γιατί να καταφεύγουμε σε άλλα υποκατάστατα, που εκτρέπουν την ψαλτική από το σκοπό της;

Και νομίζετε ότι ο πολύς κόσμος υπολογίζει τις σκυλάδικες υψιφωνίες ή τα καραδόφωνα και τις νιαουρίστικες έλξεις; Σας πληροφορώ ότι τα συχαίνεται και τα δύο! (και ειδικά στα αργά μαθήματα -εκεί πραγματικά μερικές φορές χρειάζεσαι ωτοασπίδες...-)
 
Top