Προσόντα δασκάλου ψαλτικής

Ο καλός δάσκαλος [B]της ψαλτικής[/B] πρέπει να έχει ένα συνδυασμό από χαρίσματα. Ωστόσο, από τα παρα

  • Θεωρητική κατάρτιση

    Votes: 13 14.1%
  • Εκτελεστική δεινότητα (αναλύσεις, διαστήματα)

    Votes: 53 57.6%
  • Όγκος και έκταση φωνής

    Votes: 0 0.0%
  • Ικανότητα να χοραρχεί

    Votes: 5 5.4%
  • Καλό χαρακτήρα και ήθος

    Votes: 19 20.7%
  • Καλές διασυνδέσεις

    Votes: 1 1.1%
  • Να ζητάει χαμηλά δίδακτρα ή και καθόλου

    Votes: 1 1.1%

  • Total voters
    92

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ο καλός δάσκαλος της ψαλτικής πρέπει να έχει ένα συνδιασμό από χαρίσματα. Σύμφωνοι, ένα μόνο δε φτάνει. Ωστόσο, από τα παρακάτω, ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το πιο σημαντικό;
 
Εκτός από αυτό που ψήφισα, πιστεύω πως ο δάσκαλος της ψαλτικής πρέπει απαραίτητα να έχει μεταδοτικότητα. Να μπορέσει να επικοινωνήσει και να συνδεθεί με το μαθητή για να του μεταδόσει ό,τι από τα παραπάνω μπορεί.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ναι, γιατι αν έβαζα "πολλές", ΟΛΟΙ θα τα επιλέγαμε ΟΛΑ.

ΥΓ. Έπρεπε να βάλω και τη μεταδοτικότητα...τέλος πάντων, δε ξέρω πως γίνεται edit η δημοσκόπηση...αλλά ας το αφήσουμε, έχουν ήδη ψηφίσει 19 μέλη.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μιχάλη, θα σε στενοχωρήσω, όμως κι εγώ το ελλείπον ψηφίζω. Για την ακρίβεια, σαφήνεια στην εκτέλεση. Πιο συγκεκριμένα, να ψάλλει με καθαρά διαστήματα, να κατέχει καλά τις μουσικές γραμμές του μέλους ώστε να μην είναι νεφελώδες το άκουσμα, να ψάλλει με διακεκριμένες μουσικές φράσεις ώστε να κατανοεί ο μαθητής τι θέλει να πει ο ποιητής (=συνθέτης), να εξηγεί απλά και ξεκάθαρα τη θεωρία, στοιχεία που συνεπάγονται στην καλή μεταδοτικότητα.
Γενικά, δεν ισχύει πάντα η διπλή συνεπαγωγή καλός ψάλτης <=> καλός δάσκαλος. Όλοι μας έχουμε, άλλωστε, υπόψη δασκάλους μεγάλους που δεν ήταν αηδόνια, όπως και ψάλτες μεγάλους που, είτε δεν άφησαν καθόλου μαθητές, είτε δεν άφησαν ικανούς μαθητές.
 

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Πολύ ωραίο το θέμα της ψηφοφορίας Μιχάλη.Ήθελα να τα ψηφίσω όλα αλλά διάλεξα την θεωρητική κατάρτιση.Και όταν λέω θεωρία εννοώ και την τέλεια γνώση-εκτέλεση των ήχων,των διαστημάτων,των έλξεων κ.τ.λ.Και θα το αιτιολογήσω.Όταν έχεις υψηλό επίπεδο θεωρητικής κατάρτισης μπορείς να ανταπεξέλθεις σε κάθε είδους δυσκολίας εκτέλεσης μαθημάτων-διαστημάτων,απορίες μαθητών και επίμονων ερωτήσεων.Οι λεπτομέρειες κρίνουν την διαφορά.Όταν δεν μπορείς να ανταποκριθείς στις θεωρητικές-ψαλτικές απορίες των μαθητών σου ή άλλων ενδιαφερομένων τότε βράστα Χαράλαμπε...Να ανοίξει η γη να σε καταπιεί.Όση καλή εκτελεστική δεινότητα και να έχεις,όσο καλό χαρακτήρα και φωνητική έκταση να διαθέτεις,αν δεν έχεις υψηλό επίπεδο γνώσεων θα είσαι ορφανός.Μακάρι να μπορούσαμε να τα συνδυάσουμε όλα,αλλά σπάνια συναντάς τέτοια άτομα.Και μη μου πει κανένας ότι οι μεγάλες μορφές του παρελθόντος ή του παρόντος εκμεταλλεύτηκαν μόνο το φωνητικό τάλαντο τους.Αν δεν είχαν λιώσει στο διάβασμα και στην ακοή μελών ή δεν εξασκούνταν ώρες στο σπίτι θα ήταν μία από τα ίδια.Και σε ψαλτικό και σε διδασκαλικό επίπεδο.Η μαγική λέξη είναι μόνο μία για όλα τα πράγματα:Δουλειά...
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Και όταν λέω θεωρία εννοώ και την τέλεια γνώση-εκτέλεση των ήχων,των διαστημάτων,των έλξεων κ.τ.λ.

Εγώ όχι, δε νομίζω ότι είναι το ίδιο. Για αυτό και τα διαχώρισα εξ άλλου (1. Θεωρητική κατάρτηση, 2. Εκτελεστική δεινότητα)

Και θα το αιτιολογήσω.Όταν έχεις υψηλό επίπεδο θεωρητικής κατάρτισης μπορείς να ανταπεξέλθεις σε κάθε είδους δυσκολίας εκτέλεσης μαθημάτων-διαστημάτων,απορίες μαθητών και επίμονων ερωτήσεων.Οι λεπτομέρειες κρίνουν την διαφορά.Όταν δεν μπορείς να ανταποκριθείς στις θεωρητικές-ψαλτικές απορίες των μαθητών σου ή άλλων ενδιαφερομένων τότε βράστα Χαράλαμπε...Να ανοίξει η γη να σε καταπιεί.Όση καλή εκτελεστική δεινότητα και να έχεις,όσο καλό χαρακτήρα και φωνητική έκταση να διαθέτεις,αν δεν έχεις υψηλό επίπεδο γνώσεων θα είσαι ορφανός.

Συμφωνώ.

Μακάρι να μπορούσαμε να τα συνδυάσουμε όλα,αλλά σπάνια συναντάς τέτοια άτομα.Και μη μου πει κανένας ότι οι μεγάλες μορφές του παρελθόντος ή του παρόντος εκμεταλλεύτηκαν μόνο το φωνητικό τάλαντο τους.Αν δεν είχαν λιώσει στο διάβασμα και στην ακοή μελών ή δεν εξασκούνταν ώρες στο σπίτι θα ήταν μία από τα ίδια.Και σε ψαλτικό και σε διδασκαλικό επίπεδο.Η μαγική λέξη είναι μόνο μία για όλα τα πράγματα:Δουλειά...

Σύμφωνοι.

Απάντησα με παραθέσεις, όχι για να προκαλέσω, να γίνω επιθετικός κτλ, καταλαβαίνεις, αλλά επειδή με άλλα συμφωνώ και με άλλα όχι από τα λεγόμενά σου. Για την ακρίβεια συμφωνώ σε όλα εκτός από το πρώτο. Νομίζω άλλο θεωρητική κατάρτηση άλλο εκτελεστική δεινότητα.

Κατά τα άλλα, το θέμα πιστεύω σηκώνει συζήτηση και μάλλον θα την κάνουμε.
 

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Εγώ όχι, δε νομίζω ότι είναι το ίδιο. Για αυτό και τα διαχώρισα εξ άλλου (1. Θεωρητική κατάρτηση, 2. Εκτελεστική δεινότητα)

Θα συμφωνήσω Μιχάλη,αλλά πρέπει να παραδεχτούμε ότι είναι έννοιες σχετικά αλληλένδετες.Κάποιος με εκτελεστική δεινότητα σίγουρα έχει υψηλή θεωρητική κατάρτιση.Και σίγουρα κάποιος με θεωρητικό υπόβαθρο έχει ευχέρεια στην εκτέλεση των διαστημάτων,των έλξεων κ.τ.λ.Δεινότητα έχουν μόνο οι φωνές που εκ φύσεως,καλλιέργειας και γύμνασης έχουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για να χαρακτηριστούν μεγάλες και τέλειες.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Θα συμφωνήσω Μιχάλη,αλλά πρέπει να παραδεχτούμε ότι είναι έννοιες σχετικά αλληλένδετες.Κάποιος με εκτελεστική δεινότητα σίγουρα έχει υψηλή θεωρητική κατάρτιση.Και σίγουρα κάποιος με θεωρητικό υπόβαθρο έχει ευχέρεια στην εκτέλεση των διαστημάτων,των έλξεων κ.τ.λ.Δεινότητα έχουν μόνο οι φωνές που εκ φύσεως,καλλιέργειας και γύμνασης έχουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για να χαρακτηριστούν μεγάλες και τέλειες.

αμ δε, που είναι αλληλένδετες.....
μαθητής: Δάσκαλε γιατί αυτό λέγεται έτσι;;
Δάσκαλος: Πες του όπους ιγώ κ θα καταλάβς, σιγα σιγα.
Δημήτρη τι ψάχνεις να βρείς;;
μέχρι τωρα η μεγαλη πλειοψηφία δε θέλει δάσκαλο που να δίδει εξηγήσεις, αλλά τη Φορμιγγα του Ψάχου. Και μετά οι μαθητές θα μεγαλώσουν και θα τα ξέρουν όλα, διότι ετσι το άκουσαν....
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μεταδοτικότητα--> 1 ψήφος από μένα
Ήθος--> 1 ψήφος από μένα
Εκκλησιαστικό φρόνημα --> 1 ψήφος από μένα
Γνώση--> 1 ψήφος από μένα
Φωνή--> 1 ψήφος από μένα

Η θεωρία να συμβαδίζει με τα όσα κάνει στην πράξη και το αντίστροφο κι όσα λέει με το στόμα (ψάλλοντας) να τα κατανοεί και να τα εφαρμόζει με την καρδιά του.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
αμ δε, που είναι αλληλένδετες.....
μαθητής: Δάσκαλε γιατί αυτό λέγεται έτσι;;
Δάσκαλος: Πες του όπους ιγώ κ θα καταλάβς, σιγα σιγα.
Δημήτρη τι ψάχνεις να βρείς;;
μέχρι τωρα η μεγαλη πλειοψηφία δε θέλει δάσκαλο που να δίδει εξηγήσεις, αλλά τη Φορμιγγα του Ψάχου. Και μετά οι μαθητές θα μεγαλώσουν και θα τα ξέρουν όλα, διότι ετσι το άκουσαν....

Αυτό που λες είναι αλήθεια. Υπάρχει βέβαια και το αντίθετο παράδειγμα (που είναι εξίσου άσχημο)

Δάσκαλος: "Μπλα μπλα....Θεωρίες επί θεωριών"
Μαθητής: "Δάσκαλε ψάλε μας μια κλίμακα"
Δάσκαλος: ΝΗΗΗΗΗΠΑΑΑΑΒΟΥΥΥΥ
Μαθητής: "Καλά δάσκαλε, δε πειράζει. Μίλα μας περι αυτής και μη ψάλλεις"
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αυτό που λες είναι αλήθεια. Υπάρχει βέβαια και το αντίθετο παράδειγμα (που είναι εξίσου άσχημο)

Δάσκαλος: "Μπλα μπλα....Θεωρίες επί θεωριών"
Μαθητής: "Δάσκαλε ψάλε μας μια κλίμακα"
Δάσκαλος: ΝΗΗΗΗΗΠΑΑΑΑΒΟΥΥΥΥ
Μαθητής: "Καλά δάσκαλε, δε πειράζει. Μίλα μας περι αυτής και μη ψάλλεις"

η διαφορά είναι ότι το παράδειγμά μου αποτελεί πραγματικότητα.
Το δικό σου, μάλλον κατασκευάστηκε για να αντικρούσει απλοϊκά τα όσα είπα.
Γεμίσαμε από φωνάρες κ αστέρια... Εξηγήσεις στις απορίες ποιος δίνει, Μιχάλη;;;
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
η διαφορά είναι ότι το παράδειγμά μου αποτελεί πραγματικότητα.
Το δικό σου, μάλλον κατασκευάστηκε για να αντικρούσει απλοϊκά τα όσα είπα.
Γεμίσαμε από φωνάρες κ αστέρια... Εξηγήσεις στις απορίες ποιος δίνει, Μιχάλη;;;

Να του πούμε : αυτό ειναι 12 , το άλλο 11,56543 και κάτι ψιλά( για τα ψιλά που λείπουν
θα ρωτας τον κ. Θετοκάτο) , α... και θα αγοράσης μαζί με τα βιβλία και ένα παλμογράφο να σου κάνη και ανάλυση Φουριέ
( Ψάξε στο Ψαλτολόγιο θα βρεις τον ειδικό )....να μετράς και αν μπερδεύεσαι με τα ημιτόνια
υπάρχει και ΔΡ. Φυσικός - Μουσικός να στα εξηγήση.

Α ... θα σου χρειαστούν απο το πρώτο μάθημα .

Αλλαγή ύφους μου:
μαθητής 12ετ'ων ,πριν την μεταφώνηση .

- μπορείς παιδί μου να ψάλλης .να τραγουδήσης κάτι να σε ακούσουμε !

- ναι Δάσκαλε . και ψάλλει χωρίς να γνωρίζει πα βου γα δι, Ψυχή μου ψυχή μου
όπως το άκουγε σε κασσέτα απο τον Καραμάνη. και μείναμε όλοι ξεροί !!!

Δεν έγινε ποτέ αυτό που μπορούσε.

Και εξ όσων γνωρίζω έφταιγε και ο Δάσκαλός του .
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Ο καλός δάσκαλος της ψαλτικής πρέπει να έχει ένα συνδιασμό από χαρίσματα. Σύμφωνοι, ένα μόνο δε φτάνει. Ωστόσο, από τα παρακάτω, ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το πιο σημαντικό;

Ο καλός Δάσκαλος είναι αυτός που γοητεύση τον μαθητή , να μην χορταίνη να τιν ακούη,
να περιμένη με αδημονία το επόμενο μάθημα, να πηγαίνη στο αναλόγιό του νωρίτερα απο αυτόν,
να προσπαθεί να τον μιμειθεί, να τον ακούη και να αναπαύεται, ....

Οταν πήγε Ο Πρίγγος πρώτη φορά στο σπίτι του νεαρού τότε Χαρίλαου
είδε μιά προσωπογραφία του ακριβώς πανω απο το προσκέφαλό του Χαριλάκη.

- Ποιός είναι δάσκαλε ο διάδοχός σου στην Ελλάδα;
- Ο Χαρίλαος ( Κατ αφήγησιν του Αρχ. Δημ. Παικόπουλου )
 
Μακάρι να μπορούσαμε να τα συνδυάσουμε όλα,αλλά σπάνια συναντάς τέτοια άτομα

Κι όμως...
Φωτεινό παράδειγμα συνδυασμού όλων των παραπάνω προσόντων ο αείμνηστος Ματθαίος Τσαμκιράνης.
Όσοι τον γνώρισαν μπορούν να καταλάβουν.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Κι όμως...
Φωτεινό παράδειγμα συνδυασμού όλων των παραπάνω προσόντων ο αείμνηστος Ματθαίος Τσαμκιράνης.
Όσοι τον γνώρισαν μπορούν να καταλάβουν.

Ανεβάζω τον επίλογο από μια ενδιαφέρουσα συνέντυξη του μακαριστού Ματθαίου Τσαμκιράνη. Έχει ενδιαφέρον ο επίλογος διότι προδίδει το πνεύμα και την σκοπιά που έβλεπε ο μακαριστός την Βυζαντινή Μουσική:
"Η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική είναι εθνική μουσική, μουσική κληρονομιά αιώνων που μας παρέδωσαν οι δημιουργοί της, πατέρες της εκκλησίας. Οφείλουμε να τη διατηρήσουμε, να τη μελετήσουμε μουσικολογικά και να την καθαρίσουμε από ξένες επιδράσεις, να την ανυψωθούμε σε ανώτερα καλλιτεχνικά επίπεδα, ώστε να βρει το αρχαίο αυτής μεγαλείο και κάλλος".
 
Top