Προοίμιον των αγρυπνιών (μέλος Χρήστου Ψωμιάδη)

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μια από τις μελοποιήσεις μου που είχα κάνει το 1999 και αφορά τις αγρυπνίες...

Ένα μεγάλο μπράβο για την μελοποίηση. Είναι υπόδειγμα πώς πρέπει να γράφουμε σήμερα. Δυστυχώς, πολλοί "μουσικολογιότατοι" δεν ξέρουν ούτε ορθογραφία, ουτε κανόνες ψαλτικής σύνθεσης. Και το χειρότερο, δεν δίνουν και σε κανένα που γνωρίζει να διορθώσει τουλάχιστον αυτά τα οποία γράφουν. Ότι γράφεται σε βυζαντινή παρασημαντική δεν σημαίνει ότι είναι βυζαντινή ψαλτική τέχνη.
Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης

Υ.Γ.
Θα το ψάλλω στην πρώτη αγρυπνία. ;)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Μια από τις μελοποιήσεις μου που είχα κάνει το 1999 και αφορά τις αγρυπνίες...

Χρηστακη συγχαρητηρια . Πολυ ωραιο . Αν εχεις και αλλα , ανεβασε τα .

Ένα μεγάλο μπράβο για την μελοποίηση. Είναι υπόδειγμα πώς πρέπει να γράφουμε σήμερα. Δυστυχώς, πολλοί "μουσικολογιότατοι" δεν ξέρουν ούτε ορθογραφία, ουτε κανόνες ψαλτικής σύνθεσης. Και το χειρότερο, δεν δίνουν και σε κανένα που γνωρίζει να διορθώσει τουλάχιστον αυτά τα οποία γράφουν. Ότι γράφεται σε βυζαντινή παρασημαντική δεν σημαίνει ότι είναι βυζαντινή ψαλτική τέχνη.
Φιλικά Δημήτριος Καλπακίδης

Δημητρη
Επειδη συμβαινει να εχω ανεβασει καποια χειρογραφα μου στο φορουμ και τα οποια ''πασχουν'' απο ορθογραφια (εχω δηλωσει οτι απο ορθογραφια δεν ξερω
και πολλα , ως μη εχων δασκαλο και ειμαι αυτοδιδακτος με αρκετες ελλειψεις)
ΠΑΡΑΚΑΛΩ & ΑΠΑΙΤΩ να ξεκαθαρισεις επωνυμως ποιους εννοεις με την φραση
σου : ΄΄Δυστυχώς, πολλοί "μουσικολογιότατοι" δεν ξέρουν ούτε ορθογραφία, ουτε κανόνες ψαλτικής σύνθεσης. Και το χειρότερο, δεν δίνουν και σε κανένα που γνωρίζει να διορθώσει τουλάχιστον αυτά τα οποία γράφουν.΄΄. . Δεν ξερω αν εννοεις εμενα (ή και εμενα) , αλλα οταν θελεις να κατηγορεις καποιο-ους για οτιδηποτε , να μην εισαι αοριστος τυπου
καποιος καπου καποτε , αλλα να εισαι σαφης και συγκεκριμενος . Ετσι θα
αποφευγεις παραξηγησεις και κυριως οι ''κατηγορουμενοι'' θα μπορουν να
''απολογηθουν'' απαντωντας σου .
Τα υπολοιπα μετα τις διευκρινησεις σου που περιμενω .
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Κύριε Βαγγέλη γιατί θίγεστε αφού ο ίδιος ομολογείται πως είστε αυτοδίδακτος και άνευ διδασκάλου. Νομίζω πως δεν αφορίζουμε με απαιτήσεις κάποιον που έκανε απλώς μια διαπίστωση. Αυτό πράγματι ισχύει. Έχω κάτι φίλους που όντως ψέλνουν πολύ ωραία μα όταν γράφουν τα γραφόμενα λόγω των μουσικών ανορθογραφιών (επείδη δεν γνωρίζουν κανόνες) δεν βλέπονται. Για μένα αυτό το forum λειτουργεί ως πηγή μάθησης. Μετά τιμής Βλάχος Νεκτάριος Πολύτεκνος εκπαιδευτικός Θεολόγος Διπλωματούχος Ψαλτικής τέχνης του Ωδείου Φίλιππος Νάκας τάξη Λυκ.Αγγελόπουλου (Για να μιλάμε επιτέλους επώνυμα)

Κυριε Βλαχο
Μιας και απαντατε εσεις αντι του κ. Καλπακιδη και σχετικα με ''κατι φιλους σας
που ψελνουν πολυ ωραια....'' , θα ηθελα να σας ρωτησω το εξης (η ερωτηση ισχυει και για τα αλλα μελη) : Τι θα προτιμουσατε ; Να ψελνετε ωραια αλλα να εχετε ανορθρογραφα (λιγο ή πολυ) χειρογραφα ή σωστα χειρογραφα αλλα
οχι ωραιο ψαλσιμο ; Και θα παρακαλουσα η απαντηση να μην ειναι του τυπου
''και καλο ψαλσιμο και σωστα χειρογραφα'' .
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Δεν είδαμε και κανένα χειρόγραφο ή άκουσμα από τους επικριτές και αυστηρούς ορθογράφους. Το να γνωρίζει κάποιος ορθογραφία τι εξυπηρετεί αν δεν μπορεί να γράψει? Αλλο κριτικός τέχνης και άλλο τεχνίτης. Και ο κ. Βαγγέλης έχει την τέχνη να γράφει και να εκτελεί. Η ορθογραφία είναι το πιο εύκολο , η μελοποιία είναι το δύσκολο. Εχει την καλοσύνη να μοιράζετε με μας τον κόπο του και όταν την Κυριακή είπα τα "Κυριε ελέησον" του στον ναό άρεσαν και σε μένα και στο εκκλησίασμα και κανενός δεν "ξύνισε" η ορθογραφία.
Οσο για το αν έχει τελειώσει κάποιος ωδεία όλοι μας τελειώσαμε για να πάρουμε ένα χαρτί, όχι για να μας μάθουν μελοποιία.
Φέρτε δικά σας έργα να τα συζητήσουμε , μελοποιίας ή φωνητικά.
Οχι από τους 300 του φόρουμ να είναι οι 3 νεροκουβαλητές και οι άλλοι επικριτές.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Πολύ σωστός ο συνονόματός μου: "Οχι από τους 300 του φόρουμ να είναι οι 3 νεροκουβαλητές και οι άλλοι επικριτές".

Δημήτρη, πολλά συγχαρητήρια για τη σελίδα σου psaltiri.org

Δ.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
1) Δεν νομίζω ότι ο αγαπητός κ. Βλάχος απάντησε αντ΄εμού.
2) Γράφω ότι πολλοί δεν γνωρίζουν ορθογραφία και είναι κακό αυτό.
Διαφωνεί κανείς σε αυτό; Προσωπικά αυτά τα οποία γράφω τα στέλνω και σε φίλους μου να μου πούν την γνώμη τους επί της ορθογραφίας και της μελοποιοίας; γιατί δεν το κάνουν κι άλλοι αυτό; δεν έχουμε υποχρέωση να ακολουθούμε τους κανόνες της ψαλτικής τέχνης;
3) Είπαμε κάποια πράγματα δεν αλλάζουν: αν θεωρούμε επικριτής με τα τόσα μηνύματα στο φόρουμ και τις απόψεις που αναπτύσω εδώ μέσα τότε κι εγώ αποχωρώ και παρακολουθώ ανωνύμως τα όσα γράφονται εδώ μέσα.
4) Είναι μεγάλος ο κατάλογος των ανορθόγραφων. Προσωπικά δε με ενοχλεί το γεγονός ότι κάποιος είνα απλά ανορθόγραφος σε ένα χειρόγραφο. Όταν αυτό όμως γίνεται επίσημη εργασία, με 5-6 "ευλογίες" επισκοπικές κλπ... τότε σίγουρα υπάρχει πρόβλημα. Τον αρχάριο ποιός τον προστατεύει;
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Άλλο ένα θέμα που κατήντησε προσωπική αντιπαράθεση με τα γνωστά λυπηρά αποτελέσματα. Είναι κρίμα...
Παρακαλώ να μήν συνεχιστεί, δεν κερδίζει κανείς από αυτά τα πράγματα, μόνο στενοχωρούμε ο ένας τον άλλο.

Χρήστο, μου άρεσε η σύνθεσή σου και η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείς (θύμισέ μου ποιά γραμματοσειρά είναι). Επίσης αν γνωρίζει κανείς πείτε μας ποιό είναι το "τυπικό" του προοιμίου της αγρυπνίας, από που προέρχεται κτλ.
Το Εισελεύσομαι απ'ότι γνωρίζω ψάλλεται σπάνια στο Άγιον Όρος (διορθώστε με αν κάνω λάθος). Συνήθως γίνεται θυμίασμα "εν σιγή" και μετά το "κέλευσον" κτλ.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Χρήστο, μου άρεσε η σύνθεσή σου και η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείς (θύμισέ μου ποιά γραμματοσειρά είναι).
Μελωδός...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Το Εισελεύσομαι απ'ότι γνωρίζω ψάλλεται σπάνια στο Άγιον Όρος (διορθώστε με αν κάνω λάθος). Συνήθως γίνεται θυμίασμα "εν σιγή" και μετά το "κέλευσον" κτλ.
Νομίζω πως πριν από την δεκαετία του 40-50 ψαλλόταν κανονικά ως προοίμιον αλλά μετά αντικαταστάθηκε από την "σιγή"...το άκουσα από παλαιούς Αγιορείτες...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Υπάρχει γραμμένο σε παλαιά βιβλία; Από πού (ποιό βιβλίο) το έψαλλαν τότε;
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Κυριε Βλαχο
Μιας και απαντατε εσεις αντι του κ. Καλπακιδη και σχετικα με ''κατι φιλους σας
που ψελνουν πολυ ωραια....'' , θα ηθελα να σας ρωτησω το εξης (η ερωτηση ισχυει και για τα αλλα μελη) : Τι θα προτιμουσατε ; Να ψελνετε ωραια αλλα να εχετε ανορθρογραφα (λιγο ή πολυ) χειρογραφα ή σωστα χειρογραφα αλλα
οχι ωραιο ψαλσιμο ; Και θα παρακαλουσα η απαντηση να μην ειναι του τυπου
''και καλο ψαλσιμο και σωστα χειρογραφα'' .

Θα ήθελα να τοποθετηθώ με ένα ανέκδοτο:"Κάποτε ρώτησαν μια καμήλα τί της αρέσει περισσότερο: η ανηφόρα ή η κατηφόρα; Και η απάντηση ήταν: χάθηκε το ίσωμα;".
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Καταρχήν κρίνουμε χειρόγραφα κι όχι το ψάλσιμο.
Εμένα προσωπικά η σύνθεση του προοιμίου μου άρεσε και μου άρεσε ότι είναι καλογραμμένο. (Αν και υπάρχουν ένα δύο σημεία που θα μπορούσαμε να τα συζητήσουμε όσο αφορά το ψηφιστόν).
Η γραφή είναι λιτή και βοηθά τον ψάλλοντα να το αποδώσει. Διαφορετικά από τον συνθέτη; Ίσως διαφορετικά. Δεν είναι κακό αυτό. Ακολουθεί τους κανόνες της ψαλτικής τέχνης με ακρίβεια.
Και έγραψα πιό πάνω την γνώμη μου. Οι εκδόσεις των βιβλίων θα πρέπει να είναι απαραιτήτως με μουσική ορθογραφία, κατά το ανθρωπίνος δυνατόν, ώστε να έχουν και την ευλογία του οικείου μητροπολίτου κλπ κλπ.
Και σας ερωτώ ευθέως.
Σας αρέσει που ο καθένας εκδίδει ότι του έρθει στο μυαλλό ανορθόγραφα;
Θα σας άρεζε λ.χ. ο δάσκαλος των παιδιών σας (στο δημοτικό) να μαθαίνει το παιδί σας να διαβάζει ανορθόγραφα;
Δεν θα αναφερθώ ονομαστικά και δεν χρειάζεται αυτό. Άλλωστε μιλάω επώνυμα στο forum και όποιος νομίζει ότι από τα γραφόμμενά μου θίγεται ας μου στείλει προσωπικό μήνυμα.
Και επειδή ο κρίνων πρέπει να κρίνεται θα ανοίξω ένα θέμα με μερικές δικές μου συνθέσεις.
Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Όντως ωραία σύνθεση. Το πρόγραμμα μελωδός χρησιμοποιώ και εγώ (αν και με απλούστερη γραμματοσειρά). Το θέμα της ορθογραφίας είναι ακανθώδες διότι αν και κατά καιρούς έχουν δημοσιευτεί σχετικές συλλογές κανόνων εν τούτοις υπάρχουν πολλές αποκλίσεις ακόμη και σε θεωρούμενα κλασσικά βιβλία. Ομολογώ ότι ακόμη με προβληματίζει.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όντως ωραία σύνθεση. Το πρόγραμμα μελωδός χρησιμοποιώ και εγώ (αν και με απλούστερη γραμματοσειρά). Το θέμα της ορθογραφίας είναι ακανθώδες διότι αν και κατά καιρούς έχουν δημοσιευτεί σχετικές συλλογές κανόνων εν τούτοις υπάρχουν πολλές αποκλίσεις ακόμη και σε θεωρούμενα κλασσικά βιβλία. Ομολογώ ότι ακόμη με προβληματίζει.

Σίγουρα δεν είναι εύκολο να μήν κάνεις ορθογραφικά λάθη στην ψαλτική τέχνη. Και σίγουρα υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Και δεν λέω ότι εγώ είμαι αλάνθαστος.
Δεν εννοώ ακριβώς αυτό όμως. Έχω δεί κείμενα που δεν μπορώ να τα διαβάσω απο ανορθογραφίες. Πεταστή και σημείο αναβάσεως, ψηφιστό και σημείο αναβάσεως... και πολλές φορές άλλο θέλουν να πούν και άλλα γράφουν.

Αλλά για να μην ξεφύγουμε από το θέμα το κείμενο του προοιμίου υπάρχει και στο Εγκόλπιον του Αναγνώστου και Ψάλτου της Αποστολικής Διακονίας.
Όταν έχω χρόνο θα ασχοληθώ να δώ αν υπάρχει και σε παλαιά τυπικά.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Όσον αφορά στο εισελεύσομαι, μου άρεσε, μόνο νομίζω πως οι δύο πρώτες φράσεις είναι αρκετά σύντομες κ κοφτές σε σχέση με το υπόλοιπο μέλος το οποίο έχει πιο αργές γραμμές! Επίσης δε μ΄αρέσει που βάζεις τις έλξεις κ μάλιστα με μονή ή διπλή γραμμή κτλ, όπως κ κάποιες έξω πεταστές τις οποίες γράφεις αναλυτικά. Αυτά. Ως μουσική σύνθεση όμως μου άρεσε. Μπράβο.

Όσον αφορά στους διαξιφισμούς δεν μπορώ να καταλάβω γιατί μερικοί θίγονται τόσο πολύ. Δηλαδή αν εμένα μου πει κάποιος κάτι κ δε μ αρέσει πρέπει να πω ότι αποχωρώ? Αυτό δηλαδή είναι απειλή ή εκβιασμός, για να καταλάβουμε κιόλας... Ο δρόμος ανοικτός κ τα σκυλιά δεμένα... Αναφέρομαι σε Βασίλη Ζάχαρη κ Δημήτρη Καλπακίδη.
Κ ο κ Λιναρδάκης έχει έρθει πολλές φορές σε αντιπαράθεση με άλλους αλλά δε σηκώθηκε να φύγει... Δεν το καταλαβαίνω αυτό.

Όσον αφορά στην ορθογραφία δε νομίζω ότι ο κ Λιναρδάκης κάνει πολλά ούτε χοντρά λάθη σε όσα τουλάχιστον κείμενά του έχω δει κ χωρίς να είμαι ο πολύ καλός ορθογράφος. Κατ'αρχάς δεν ξέρω καν αν ο κ Καλπακίδης εννοούσε τον κ Λιναρδάκη... Κ εσείς κ Καλπακίδη έχετε κάπὂια λάθη στα λειτουργικά του πλ β που είδα ότι δημοσιεύσατε. Όλοι κάνουν λάθη και έτσι μαθαίνεις κιόλας...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Επίσης δε μ΄αρέσει που βάζεις τις έλξεις κ μάλιστα με μονή ή διπλή γραμμή κτλ,
Τα παράπονά σου στην μουσική επιτροπή που διατύπωσε ότι "εφεξής..." εγώ απλά υπακούω...λέει κάποιος αείμνηστος "έκτοτε παρήλθον 180 έτη αλλά ουδείς..." εννοεί ότι η επιτροπή λέει να αναγράφουμε πλέον τις έλξεις(γιατί άραγε?)αλλά ακόμα και σήμερα κάποιοι επιμένουν...έχει συζητηθεί το θέμα και αλλού...
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Γεια σου ρε Δημήτρη! Τώρα είδα το θέμα με τα λειτουργικά του κ Λιναρδάκη σε δευτερόπρωτο κ είδα πώς ξεκίνησε η "κόντρα"!! Τώρα κατάλαβα.. οντως έχουν αρκετά λάθη τα λειτουργικά αλλά κ ο ίδιος ο κ Λιναρδάκης δεν το παίζει ορθογράφος, το παραδέχεται...
Περισσότερα σχολια για τα λειτουργικά στο συγκεκριμένο θέμα...
 
Top