Παλαιότερα στο τυπικόν της Εκκλησίας της Κύπρου, όταν η 24η Μαρτίου έπεφτε Τετάρτη ή Παρασκευή, έγραφε ότι “είθιστε να μην τελείται προηγιασμένη”. Κάποιοι ναοί επέλεγαν να κάνουν.
Πέρσι όμως έγραφε το εξής:
« Τὸ Τ.Μ.Ε. (βλ. τυπ. κε ́ Μαρτ., περίπτ. Αʹ, σημ. σελ. 205), δὲν προβλέπει τέλεσιν Προηγιασμένης κατὰ τὴν παραμονὴν τῆς ἑορτῆς, ἔστω καὶ ἐὰν αὕτη τύχῃ ἐν Τετάρτῃ ἢ Παρασκευῇ, διὰ τοῦτο καὶ εἰς πάσας τὰς περιπτώσεις, μετὰ μὲν τὴν εὐχὴν τῆς Ϛʹ Ὥρας ὁρίζει ἀπόλυσιν, τὴν δὲ Θʹ Ὥραν τῷ ἑσπέρας, πρὸ τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς. Ἀντιθέτως, ἡ πλεινότης τῶν Τυπικῶν ὁρίζει Προηγιασμένην κατὰ τὴν παραμονὴν ἐν οἱᾳδήποτε ἡμέρᾳ, ἐκτὸς Σαββάτου καὶ Κυριακῆς· τὰ μὲν παλαιότερα Τυπικὰ μετὰ τοῦ Μεγάλου Ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς, τὰ δὲ νεώτερα μετὰ τοῦ Μικροῦ. Ὅθεν, ἀκολουθοῦντες μέσην ὁδόν, ὡρίσαμεν μὲν Προηγιασμένην, ἐφ’ ὅσον σήμερον τελεῖται αὕτη ὡς ἔθος, ἀλλὰ μετὰ τοῦ Μικροῦ Ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς· τὴν δὲ Θʹ Ὥραν τῷ πρωῒ συναπτῶς μετὰ τῶν λοιπῶν.
Αυτό που γνωρίζω είναι πως τα μοναστήρια στο νησί που ακολουθούν δικό τους τυπικό (αγιορείτικης προέλευσης) τελούν την προηγιασμένη μόνο αν πέσει Τετάρτη ή Παρασκευή με τα του μικρού εσπερινού. Αυτό το μεσημέρι. Και το απόγευμα κανονικά αγρυπνία.