[Ερώτηση] Προεόρτια Θεομητορικής Εορτής σε Σάββατο

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Φίλος από τη Βουλγαρία έφερε την προσοχή μου στην εξής περίπτωση για τα Προεόρτια των εορτών του Γενεθλίου και των Εισοδίων της Θεοτόκου, η οποία σημειώνεται στα Ρωσικά μηναία.

"Εάν τα προεόρτια τύχουν Σάββατο, στον Εσπερινό, στο Κύριε εκέκραξα δόξα, προεόρτιον, και νυν, το α΄ Θεοτοκίον του αποδιδομένου ήχου".

Η δική μου πρώτη αντίδραση ήταν ότι στα Προεόρτια και Μεθέορτα σχολάζει η παρακλητική. Ωστόσο, εάν κάποιος έχει καμία επιπλέον άποψη, ας μας διαφωτίσει σχετικά.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὅπως ἔχει φανεῖ ἐδῶ, ἔτι δέ ΣΤ, σ. 122 καί Δίπτυχα - Γενικές τυπικές διατάξεις (γιά 2011 σ. 46)
Ἡ τάξις τῶν ἀκολουθιῶν τῶν ἁπλῶν καθημερινῶν μὲ προεόρτια ἢ μεθέορτα, ἄνευ μνήμης ἑορταζομένου ἁγίου, ὁμοιάζει κατὰ βάσιν μὲ τὴν προεκτεθεῖσαν τάξιν τῶν καθημερινῶν μετὰ Παρακλητικῆς (§§2-30), μὲ τὴν σημαντικὴν ὅμως διαφορὰν ὅτι ἡ Παρακλητικὴ ἐν ταῖς καθημεριναῖς σχολάζει (πλὴν τῶν Κυριακῶν) καὶ ἀντικαθίσταται ὑπὸ τῆς προεορτίου ἢ μεθεόρτου ἀκολουθίας τοῦ Μηναίου (ἢ τοῦ Πεντηκοσταρίου). Διὰ τοῦτο εἰδικῶς αἱ ἀκολουθίαι τοῦ Σαββάτου ψάλλονται ὅπως ἀκριβῶς καὶ τῶν λοιπῶν καθημερινῶν.
ἰσχύει μόνον γιά Σάββατο ἑσπέρας καί ὄχι Παρασκευή ἑσπέρας.

Πάντως, ὅπως φαίνεται καί στό θέμα πού παρέπεμψα, ἤ θά πρόκειται περί ἀρχαιοτέρας διατάξεως –ὅταν τά προεόρτια δέν εἶχαν ἐπεκταθεῖ ἤ δέν ἐδίδετο τόση σημασία– ἤ πρόκειται «γιὰ συνήθη μεταγενέστερη σλαβικὴ ὑπερβολή» (πρβλ. ἐδῶ καί ἀπάντηση Μ. Θ.).


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Κατὰ τὸ ΤΑΣ στὶς 7 Σεπτεμβρίου, 1 Φεβρουαρίου, 31 Ἰουλίου, 5 καὶ 14 Αὐγούστου συμψάλλεται ἡ παρακλητική, καὶ ὅταν τύχει Σάββατο στὸ Καὶ νῦν τῶν ἑσπερίων ψάλλεται τὸ α' θεοτοκίο τοῦ ἤχου, ὅπως τὸ Σάββατο μετὰ τὴν Μεσοπεντηκοστή. Στὰ ἄλλα προεόρτια δὲν ψάλλεται θεοτοκίο, ὅπως τὸ Σάββατο μετὰ τὴν Ἀνάληψη. Στὶς 8 Δεκεμβρίου εἶναι Ἀλληλούια καὶ ὄχι προεόρτια.
 

chryslago

Member
Καλησπέρα, επαναφέρω το θέμα μιας που εφέτος η παραμονή της Κοιμήσεως είναι ημέρα Σάββατο, θέλοντας να ρωτήσω αν μαζί με τους δύο κανόνες της ημέρας θα ψαλεί και ο της Παρακλητικής (πάντων των αγίων - μαρτυρικός) και εάν ναι, σε ποια θέση; πριν ή μετά τον προεόρτιο; Επίσης, στους μακαρισμούς της λειτουργίας θα προηγηθούν οι ευρισκόμενοι στην Παρακλητική;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἄν προτιμᾶτε τὴν παλιὰ τάξη τοῦ τυπικοῦ τοῦ ἁγίου Σάβα, θὰ ψάλλετε τὸν προεόρτιο κανόνα μὲ τὸν εἱρμὸ εἰς 6, τοῦ ἁγίου εἰς 4 καὶ τὸν νεκρώσιμο (τὸν β' τῆς Παρακλητικῆς) εἰς 4.

Στοὺς μακαρισμοὺς θὰ ψάλλετε τὴν γ' ᾠδὴ τοῦ προεορτίου κανόνα εἰς χωρὶς τὸν εἱρμὸ 4 καὶ τοὺς 4 τελευταίους μακαρισμοὺς τῆς Παρακλητικῆς.
 

Attachments

  • Pages from 17. ΑΤΑΣ κεφ. ξβ'.pdf
    540.4 KB · Views: 9
Top