[Ερώτηση] Πορεία απηχημάτων κυρίων και πλαγίων ήχων και ορισμοί (απήχημα, ενήχημα κτλ)

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
ΣΗΜΕΙΩΣΗ (προς ΟΛΑ τα μελη) : Σε παλαιωτερα θεωρητικα θεματα (πχ. ποσο το ταδε διαστημα , ποση η ταδε ελξη κλπ κλπ) , ειχα παρατηρησει μεγαλη συμετοχη μελων που ασχολουνται με την θεωρια της Β.Μ. και ανταλλαγη δεκαδων μηνυματων . Αντιθετα τωρα , βλεπω (τουλαχιστον προς το παρων) πολυ μικρη συμετοχη . Γιατι αραγε ;
Ας προβληματιστούν λοιπόν οι ιθύνοντες...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ας προβληματιστούν λοιπόν οι ιθύνοντες...


Χρηστακη
με τη λεξη ''ιθυνοντες'' εννοεις τον κ. διαχειριστη και τους κ.κ. συντονιστες ; Και αν ναι , με τι πρεπει να προβληματισθουν ; Παρακαλω να γεινεις σαφης , οχι υπονοουμενα .
Και ακομα : Υπαινισεσαι οτι φταινε οι ''ιθυνοντες'' και γιαυτο δεν απαντατε , τοσον εσυ οσο και καποιοι αλλοι φιλοι ;
Ευχαριστω .
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
Χρηστακη
με τη λεξη ''ιθυνοντες'' εννοεις τον κ. διαχειριστη και τους κ.κ. συντονιστες ; Και αν ναι , με τι πρεπει να προβληματισθουν ; Παρακαλω να γεινεις σαφης , οχι υπονοουμενα .
Και ακομα : Υπαινισεσαι οτι φταινε οι ''ιθυνοντες'' και γιαυτο δεν απαντατε , τοσον εσυ οσο και καποιοι αλλοι φιλοι ;
Ευχαριστω .

Δεν φταίει κανείς είμαστε στην Ελλάδα.
μας απαντούν και δεν τα βλέπουμε.
μας τα εξηγούν και τα προσπερνάμε.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Χρηστακη
με τη λεξη ''ιθυνοντες'' εννοεις τον κ. διαχειριστη και τους κ.κ. συντονιστες ; Και αν ναι , με τι πρεπει να προβληματισθουν ; Παρακαλω να γεινεις σαφης , οχι υπονοουμενα .
Και ακομα : Υπαινισεσαι οτι φταινε οι ''ιθυνοντες'' και γιαυτο δεν απαντατε , τοσον εσυ οσο και καποιοι αλλοι φιλοι ;
Ευχαριστω .

Μα τι άλλο να απαντήσεις σε αυτήν την απορία κύριε Βαγγέλη :confused::confused::confused: το θέμα έχει υπεραπαντηθεί!
Έχει ήδη απαντηθεί από το πρώτο post της Ιωάννας και το attachment του κου Γιάννου. Δεν σνομπάρει κανένας κανένα θέμα. Αντιθέτως υπάρχει υπερβάλλων ζήλος για ωφέλιμη αντιπαράθεση. Στο κάτω κάτω το συγκεκριμένο το έχουμε ξανασυζητήσει αρκετές φορές σε προηγούμενα θέματα, μην το κάνουμε θέμα λοιπόν.. :)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Αγαπητοι Φιλοι
Ευχαριστω ολους οσους απηντησαν στο αρχικο μηνυμα μου και οσους ενδεχομενως απαντησουν στην συνεχεια .
Αφορμη των ερωτησεων μου , ηταν αυτα που ακουσα σε συνεντευξη του Αρχωντα Αθανασιου Καραμανη στον Πυργος Ηλειας στις 14-1-2001 , κατα την δειαρκεια τραπεζιου , προς τον π. Γεωργιο Σταθοπουλο . Επισυναπτω το σχετικο αποσπασμα και οποιος θελει ας σχολιασει .
 

Attachments

  • 3'11''= Απο συνεντευξη Καραμανη.mp3
    932.9 KB · Views: 99

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Κυρ Βαγγέλη μήπως θα μπορούσατε να ανεβάσετε όλη τη συνέντευξη και τα περί αυτής αν υπάρχουν (ψάλματα δηλαδή και τέτοια....) σας παρακαλώ;

Όσον αφορά στα περί μη συμμετοχής.... με αναγκάζετε να σας διαβάσω βουλομένο γράμμα.... Οι λόγοι είναι (θα μπορούσαν να είναι) καθαρώς εκπαιδευτικοί γιατί δεν το βλέπετε έτσι;;;; Αν οι άρχοντες θεωρητικοί απαντούσαν ακαριαία σε όλα μας τα ερωτήματα θα χανόταν όλοι η ομορφιά του προβληματισμού στο ερώτημα. Ενώ τώρα μας αφήνουν και προβληματιζομαστε και μετά έρχονται ως από μηχανής θεοί και δίνουν τη λύση... Μισό γεμάτο είναι..

Υ.Γ: και μη πιαστείτε από το τίτλο....
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Επισυναπτω το σχετικο αποσπασμα και οποιος θελει ας σχολιασει .
Τα περι διαφοράς των όρων ενηχήματος-απηχήματος πρώτη φορά τ' ακούω, στον Χρύσανθο πάντως δεν υπάρχουν. Δεν ξέρω που το είδε αυτό ο κ.Καραμάνης, θα με ενδιέφερε κι εμένα αν το έχει δει κάποιος να μας πει που βρίσκεται.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Τα περι διαφοράς των όρων ενηχήματος-απηχήματος πρώτη φορά τ' ακούω, στον Χρύσανθο πάντως δεν υπάρχουν. Δεν ξέρω που το είδε αυτό ο κ.Καραμάνης, θα με ενδιέφερε κι εμένα αν το έχει δει κάποιος να μας πει που βρίσκεται.

Βασιλη
Γιαυτο ακριβως εκαμα τις αρχικες ερωτησεις . Ουτε και εγω τα εχω δει καπου .
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ανάποδα ξεκινήσατε...
Την ηχογράφηση στην αρχή της συζήτησης έπρεπε να την βάλετε (κατά την γνώμη μου).
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ανάποδα ξεκινήσατε...
Την ηχογράφηση στην αρχή της συζήτησης έπρεπε να την βάλετε (κατά την γνώμη μου).

Οχι δεν ξεκινησα αναποδα . Και εγω δεν ηξερα τα ''ενη-απη-επι-χηματα'' (κυριως το επιχημα) . Αν εβαζα πρωτα την ηχογραφηση , πιθανωτατα οι οποιες απαντησεις να επηρεαζωταν απο τα λεγομενα του Αρχωντα . Αλλα και τωρα , οποιος θελει μπορει να απαντηση , αν συμφωνη ή διαφωνη (και γιατι)
με τα οσα λεει ο Αρχωντας .
Οσο για τα απηχηματα που ανεβαινουν (κυριων ηχων) και κατεβαινουν (πλαγιων ηχων) και εγω ειχα την αποψη που εξεφρασε και η Ιωαννα , αλλα ηθελα και αλλες αποψεις .
ΥΓ : Στο ''Αναποδα ξεκινησατε...'' που γραφεις , τα αποσιωποιητικα σημαινουν
κατι ;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Διαβάζοντας αὐτόν τόν καιρό (ὅπως ἔχω πεῖ καί ἀλλοῦ) τήν διατριβή τῆς Σπυράκου κατάλαβα τά ἑξῆς σχετικά μέ τό θέμα.
Κατ᾿ ἀρχήν πρέπει νά διευκρινήσουμε ὅτι γιά τήν χρησιμοποίηση τῶν ὅρων πρέπει νά ἔχουμε ὑπόψη μας ὅλη τήν διά τῶν αἰώνων διαφοροποίηση τῆς ψαλμωδίας, γενομένης τῷ καιρῷ ἐκείνῳ διά τῶν χορῶν καί ὅλων τῶν ἐμπλεκομένων ρόλων (δομέστικος κ.λπ.), πού σήμερα κατέληξε στόν ἕνα ψάλτη.
Στήν πρακτική λοιπόν τῶν χορῶν τοῦ ᾀσματικοῦ κυρίως τυπικοῦ συναντᾶμαι τό ἐνήχημαἤχημα (καθώς καί ἤχησμα ἤ ἤχισμα) ὡς τήν πρᾶξιν «τοῦ προϊδεασμοῦ τῶν χορικῶν συνόλων γιά τό τονικό ὕψος, τήν ταχύτητα καί τό μελικό περιεχόμενο τοῦ ψαλθησομένου μέσα ἀπό ἐνήχημα ἤ ἐνηχητικό στίχο τοῦ κεντρικοῦ συντονιστῆ, τόσο στήν ἀρχή ὅσο καί κατά τήν διάρκεια τῆς ἐναλλαγῆς τῶν ψαλλόντων». Αὐτό τό ἐνήχημα ἦταν κυρίως φράση ἐκ τοῦ μετέπειτα ψαλθησομένου, ὅπως τό Καί ἐπακουσόν μου, δόξα σοι ὁ Θεός, ἤ Δύναμις γιά τόν τρισάγιο ἤ ὁποιοσδήποτε προϊδεασμός συνήθως ἀπό τίς τελευταῖες φράσεις, πού ταυτίζεται καί μέ τό ἀπήχημα τῶν πολυσυλλάβων φθόγγων (κατά περίπτωση).
Ὄντως αὐτό πού γράφει ὁ Χρύσανθος —καί ἐπαναλαμβάνει ὁ Ἄρχων Καραμάνης— ὅτι «ἐνήχημα ἐστί ἡ τοῦ ἤχου ἐπιβολή ἤ δι᾿ ἐνηχήματος ἤ διά προψαλλομένου στίχου –ἐπιβάλλεται ὁ ἦχος–» προέρχεται ἀπό αὐτή τήν ἀρχαία πρακτική.
Ὁπότε στήν σημερινή πρακτική καί ἐφαρμογή τό ἐνήχημα δέν ὑπάρχει (μᾶλλον ἔχει ἐνταχθεῖ στήν ἐκτέλεση τοῦ ἑνός ψάλτη, π.χ. τό Δύναμις), ὑπάρχει ὅμως τό ἀπήχημα τῶν πολυσυλλάβων φθόγγων (ἀπαραίτητο εἰδικά γιά τούς ἀρχαρίους -κατά Χρύσανθον- τό ὁποῖον καί ὑπῆρχε) ἤ τό μονοσύλλαβον.
Τώρα αὐτό πού λέει ὁ Ἄρχων Καραμάνης ὅτι «ἐνήχημα διά τούς κυρίους 4 ἤχους, ἀπήχημα διά τούς πλαγίους καί ἐπήχημα διά τούς κατά τριτονίαν τετραφώνους» δέν ξέρω ποῦ τό βρῆκε. Ἐπίσης, πάντα πρέπει νά ἔχουμε ὑπόψη μας καί γιά ποιά ἐποχή μιλᾶμε.

 
Last edited:
Top