Πολυχρονισμός Οικουμενικού Πατριάρχου (μέλος Χρήστου Ψωμιάδη)

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
... αλλά νομίζω πως η μουσική του δομή είναι λανθασμένη ... θα ήταν ωραίος ένας πολυχρονισμός σε ΄'Αγια" αλλά να είναι "Άγια" και όχι διάφορα άλλα πράγματα.
Δίχως νὰ θέλω νὰ συνηγορήσω ὑπὲρ τοῦ (σχεδὸν) συνονόματου Χρίστου, σὲ μία κοινότητα ὅπου ἡ ψαλτικὴ τέχνη ἀντιμετωπίζεται ὅπως στὴν παρούσα, καλὸ εἶναι μία κριτικὴ ποὺ διαφωνεῖ μὲ μία σύνθεση μέλους νὰ συνοδεύεται καὶ ἀπὸ μία ἀμιγῶς μουσικὴ ἐπιχειρηματολογία, ὥστε ἡ ἀνάρτηση νὰ γίνει εὐκαιρία νὰ μάθουμε ὅλοι μας καὶ κάτι. Ἀναμένουμε μὲ ἐνδιαφέρον.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
θα ήταν ωραίος ένας πολυχρονισμός σε ΄'Αγια" αλλά να είναι "Άγια" και όχι διάφορα άλλα πράγματα.
Επςιδη τις τελευταίες ημέρες έβλεπα νέα μηνύματα αλλά δεν τα διάβαζα και σήμερα το σχολιο σας με έκανε να δω το Πολυχρονιο και δεν κατανοώ τη συγκεκριμένη φράση σας, θα με ενδιέφερε να εξηγήσετε τι βρήκατε στο πολυχρονιο που δεν είναι αγια "διάφορα άλλα πράγματα". Ευχαριστώ
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
,,, θα ήταν ωραίος ένας πολυχρονισμός σε ΄'Αγια" αλλά να είναι "Άγια" και όχι διάφορα άλλα πράγματα.
Ποια είναι αυτά τα "διάφορα άλλα πράγματα"; Κάποια ανάλυση/επεξήγηση επ' αυτού; Γιατί σ' εμένα μια χαρά Δ΄ άγια φαίνεται. Εκτός του ότι είναι και ομορφο σαν σύνθεση.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Αγαπητοί μου, κατ αρχήν ευχαριστώ για την πληθώρα ειρωνικών σχολίων και βέβαια δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Ψαλτική έχει πάρει τον κατήφορο . Να δέχεστε την καλοπροαίρετη κριτική διότι μόνο έτσι θα προοδεύσουμε, έστω και σαν άνθρωποι.
1. Η μουσική του δομή δηλαδή η μουσικές του φράσεις ως 'Άγια" είναι λανθασμένη και αυτό το αποδεικνύουν πρώτα οι δύο αρχικές νότες .Ή υπερβατή ανάβαση από το νη στο δι είναι γνώρισμα του πλ δ και όχι του "άγια". Ο "άγια" συνήθως ξεκινάει από τον νη και οδεύει κλιμακωτά μέχρι τον ζω. 2. Αν το ψάλλει κάποιος χωρίς τις έλξεις στον γα το άκουσμα θα είναι πλ του δ και όχι "άγια" και νομίζω πως είναι πιο εύστοχο ο συγκεκριμένος πολυχρονισμός να ονομαστεί πλ δ. 3. Το τέλος έχει κάτι από χαιρετισμούς΄. 4. Η κατάληξη είναι σωστή όπως επίσης και κάποιες άλλες γραμμούλες . Για να γράψει κάποιος σωστό "Άγια" πρέπει να μάθει απ έξω την αργή δοξολογία που είναι το τέλειο μουσικό κείμενο "Άγια"
Δεν φημίζεσαι και για τα καλά σου σχόλια 😂 δεν πειράζει υγεία!
Χαίρομαι που με παρακολουθείς και καλά θα κάνεις να μου το λες όταν είμαι λάθος και διαφωνείς μαζί μου σε κάτι, ακόμα και σε προσωπικό μήνυμα, για να βελτιώνομαι.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Δίχως ἴχνος εἰρωνίας. Τὸ σχόλιό μου ἒξ ἀρχῆς δὲν εἶχε τέτοιον χαρακτῆρα καὶ σκοπό.
1. Η μουσική του δομή δηλαδή η μουσικές του φράσεις ως 'Άγια" είναι λανθασμένη και αυτό το αποδεικνύουν πρώτα οι δύο αρχικές νότες .Ή υπερβατή ανάβαση από το νη στο δι είναι γνώρισμα του πλ δ και όχι του "άγια". Ο "άγια" συνήθως ξεκινάει από τον νη και οδεύει κλιμακωτά μέχρι τον ζω.
Τὸ «συνήθως» δὲν ἀρκεῖ γιὰ νὰ φτιάξει κανόνα, ὅταν μάλιστα ὐπάρχει «δεδικασμένο».
Acrobat_Kf5S30eRwG.png

Αἰνεῖτε Μπαλασίου ἱερέως.
melodos_lbfvXCCe2R.png

3. Το τέλος έχει κάτι από χαιρετισμούς΄.
;;;;
4. Η κατάληξη είναι σωστή όπως επίσης και κάποιες άλλες γραμμούλες . Για να γράψει κάποιος σωστό "Άγια" πρέπει να μάθει απ έξω την αργή δοξολογία που είναι το τέλειο μουσικό κείμενο "Άγια"
Δὲν θεωρεῖτε τὸ νὰ πάρει κανεὶς ὠς πηγὴ ἄντλησης μουσικῶν φράσεων γιὰ ἕναν ἦχο μόνο μία δοξολογία λίγο; ὅποιος καὶ ἂν ἔγραψε τὴν δοξολογία, εἶναι δυνατὸν νὰ ἐξαντλεῖ σὲ αὐτὴν ὅλα τὰ μέρη τοῦ ἤχου; ἡ ἀντίστοιχη τοῦ Μπαλασίου π.χ. ἡ ὁποία δὲν κάνει χρήση καθόλου σκληροῦ χρώματος ὅπως αὐτὴ τοῦ Πέτρου (ὑποθέτω αὐτὴν ἐννοεῖτε ὡς πρότυπο), οὕτε καταβάσεις στὴν κάτω δι πολλῷ δὲ μὰλλον στὸν κάτω κε, μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι εἶναι ἕνα ἀτελὲς κείμενο;
Μήπως αὐτὸ ποὺ προκάλεσε τὴν εἰρωνία ἦταν μία δογματικοῦ τύπου τοποθέτησή σας, ἡ ὁποία δὲν πῆρε ὑπόψιν της καὶ ἀρκετὰ δεδομένα;
 
Last edited:

Exa/los

Member
Άνθιμος Δομέστιχος Λαύρας, Θεόδουλος Μοναχός, Μπαλάσιος ιερέας, Γεώργιος Α' Ραιδεστινός στα χερουβικά τους δεν θα συμφωνήσουν με τα επιχειρήματά 1,3 αγαπητέ Υάκινθε. Επιπλέον το επιχείρημα 2 πιο πολύ καλό κάνεις στο μουσικό κείμενο παρά το αποδομείς, καθώς δείχνεις πόσο καλά αναδυκνείεται η σχέση πλαγίου και κυριού.
Μήπως η ψαλτική δεν έχει πάρει τον κατήφορο από την ειρωνεία αλλά από μουσικούς με βασικές ελλείψεις πάνω στο ρεπερτόριο;
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Προσωπικὰ μία φράση ποὺ μὲ ξένισε ἦταν ἡ ἀνάπτυξη στὸ «Βαρθολομαῖον» μὲ γραμμὴ κυλίσματος στὸν ἄνω Ζω, ἀλλὰ ἐπειδὴ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ γνωρίζω ὅ,τι ἔχει γραφτεῖ στὸν Ἅγια, προτιμῶ τὴν χρήση τοῦ ῥηματικοῦ τύπου παραπάνω, ἀπὸ τὸ αὐθαίρετο συμπέρασμα ὅτι εἶναι λάθος ἢ ἐκτὸς ἤχου, μήπως καὶ μοῦ πεῖ ὁ συνθέτης μία πηγὴ ποὺ δὲν ἔχω ὑπόψιν μου καὶ τὴν μάθω. Εἶναι τεράστια ἡ ψαλτικὴ τέχνη ἀγαπητὲ (ἄνευ εἰρωνίας πάντοτε), καὶ ἀλίμονο ἂν ἐξαντλοῦνταν στὰ ἀριστουργήματα τοῦ Πέτρου.
 
Last edited:

Υάκινθος B

Well-known member
Επιπλέον το επιχείρημα 2 πιο πολύ καλό κάνεις στο μουσικό κείμενο παρά το αποδομείς, καθώς δείχνεις πόσο καλά αναδυκνείεται η σχέση πλαγίου και κυριού.

Τα παραδείγματα που φέρνετε είναι παρμένα από μακρόσυρτα παπαδικά μαθήματα που εκεί οι δυνατότητες καθώς και οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές. Τα ευκόλως εννοούμενα ....... Εδώ μιλάμε για έναν πολυχρονισμό γι αυτό έφερα και το παράδειγμα της δοξολογίας σε " Άγια" Όπως και νάχει το Θέμα, όταν θα ψάλλω πολυχρονισμό στον πατριάρχη θα διαλέξω κάποιον άλλον διότι ο συγκεκριμένος δεν μου κάνει . Ας μην το παίρνει προσωπικά ο ποιητής τον οποίο δεν γνωρίζω προσωπικά, αλλά και αν τον γνώριζα πάλι θα του έλεγα ευθαρσώς την άποψη μου, δεν θα τον κανάκευα, άλλωστε οι προτιμήσεις στην τέχνη έχουν το στοιχείο της υποκειμενικότητας και όποιος καταγίνεται με τη σύνθεση αν από 100 κομμάτια που θα γράψει μείνει το ένα είναι κέρδος.
Μήπως η ψαλτική δεν έχει πάρει τον κατήφορο από την ειρωνεία αλλά από μουσικούς με βασικές ελλείψεις πάνω στο ρεπερτόριο;
Ο Άνθιμος ο Δομέστιχος της Λαύρας , ο Θεόδουλος Μοναχός ή ακόμα και ο Γεώργιος Α Ραιδεστινός αποτελούν βασικό ρεπερτόριο ; Πραγματικά χαίρομαι να συζητάω με βαθείς γνώστες της ψαλτικής αλλά μήπως είσαι υπερβολικός ;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...

Ο Άνθιμος ο Δομέστιχος της Λαύρας , ο Θεόδουλος Μοναχός ή ακόμα και ο Γεώργιος Α Ραιδεστινός αποτελούν βασικό ρεπερτόριο ; Πραγματικά χαίρομαι να συζητάω με βαθείς γνώστες της ψαλτικής αλλά μήπως είσαι υπερβολικός ;

Καὶ στὰ Κοινωνικά τους παρόμοιες γραμμὲς ὁ Κλαδᾶς, ὁ Λάσκαρις Πηγουνίτης, ὁ Μανουήλ Χρυσάφης, ὁ Μανουήλ Ἀργυρόπουλος, ὁ Ἀντώνιος νομοφύλαξ, ὁ ἔτερος Χρυσάφης κλπ.

Δὲς καὶ τὴν συλλογὴ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑΡΙΟΝ ἐδῶ

Οἱ παραπάνω εἶναι βαριὰ ὀνόματα τῆς ψαλτικῆς καὶ ἀποτελοῦν βασικὸ ρεπερτόριο κατ' ἐμένα. Μπορεῖ νὰ μὴν διδάσκονται σὲ σχολὲς γιὰ τοὺς ἀρχάριους στὴν ψαλτικὴ, ἀλλὰ οἱ ἔμπειροι ψάλτες ὀφείλουν νὰ τοὺς γνωρίζουν κατὰ τὴ γνώμη μου.

Ὁ Ψωμιάδης ἀντλεῖ ἔμπνευση καὶ ἀπὸ κεῖ. Καὶ καλὰ κάνει. Ἄλλωστε εἶναι ἀπὸ τοὺς πρώτους ποὺ ἀνέβασαν τὰ παλαιὰ μαθήματα στὸ φορουμ ἐδῶ καὶ δεκαπέντε χρόνια.
 

alex7305

Well-known member
Αν δεν είναι κι αυτά...
 

Attachments

  • Screenshot_20220919-185141_Xodo Docs.jpg
    Screenshot_20220919-185141_Xodo Docs.jpg
    548.5 KB · Views: 48
  • Screenshot_20220919-185149_Xodo Docs.jpg
    Screenshot_20220919-185149_Xodo Docs.jpg
    559.7 KB · Views: 46

Υάκινθος B

Well-known member
Είναι μου φαίνεται σαν να ψάχνουμε ψύλλους στ άχυρα . Κάποιοι έχουν ριχτεί σ΄έναν αγώνα να ανακαλύψουν μέλη σε "Αγια" που να αρχίζουν από Νη. Δεν ισχυρίστηκα εγώ κάτι τέτοιο χρησιμοποίησα τη λέξη συνήθως. Σαφώς και υπάρχουν τα πάντα. Η μουσική είναι άπειρη θα ήμουν ανόητος αν πίστευα κάτι τέτοιο. Καλό είναι όταν μιλάμε να καταλαβαινόμαστε . Όμως Επαναλαμβάνω δεν είναι αυτό το μόνο λάθος του πολυχρονισμού είναι η δομή του , οι μουσικές του φράσεις που εμένα προσωπικά δεν μου κάνουν. Αν σε κάποιους αρέσει δεν έχει παρά να τον ψάλλουν όταν τους δοθεί η ευκαιρία.
Οἱ παραπάνω εἶναι βαριὰ ὀνόματα τῆς ψαλτικῆς καὶ ἀποτελοῦν βασικὸ ρεπερτόριο κατ' ἐμένα. Μπορεῖ νὰ μὴν διδάσκονται σὲ σχολὲς γιὰ τοὺς ἀρχάριους στὴν ψαλτικὴ, ἀλλὰ οἱ ἔμπειροι ψάλτες ὀφείλουν νὰ τοὺς γνωρίζουν κατὰ τὴ γνώμη μου.
Όχι αυτά τα ονόματα φίλε domesticus δεν αποτελούν βασικό ρεπερτόριο . Το τι θεωρείς εσύ και εγώ ως βασικό ρεπερτόριο αυτό είναι υποκειμενικό. Όταν λέμε βασικό εννούμε , 1ον τα κλασικά μαθήματα που διδάσκονται στα Ωδεία - που μακάρι να διδάσκονταν σωστά και να διαβάζονταν επίσης σωστά- και 2ον αυτά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους ναούς. Τα υπόλοιπα μπορεί να είναι ωραιότατα και χρησιμότατα μαθήματα αλλά είναι μόνο για ατομική χρήση. Πολλά από τα ονόματα που αναφέρατε παραπάνω όταν ήμουν εγώ μαθητής πριν από 35 χρόνια δεν τα ήξερε κανένας. Αυτά έγιναν γνωστά τα τελευταία 20 χρόνια με κάποιες καινούριες εκδόσεις. Μη βιαστείς όμως να βγάλεις συμπεράσματα γιατί ο γράφων ως φοιτητής όργωνε κυριολεκτικά τα βιβλιοπωλεία που είχαν βιβλία Β.Μ και ξόδευε όλα του τα χρήματα στην αγορά τους. Καλό είναι όμως, αφού μάθουμε να ψάλλουμε σωστά τα μαθήματα που είναι για αρχάριους στην ψαλτική τότε να περνάμε και στα άλλα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
...
Όχι αυτά τα ονόματα φίλε domesticus δεν αποτελούν βασικό ρεπερτόριο . Το τι θεωρείς εσύ και εγώ ως βασικό ρεπερτόριο αυτό είναι υποκειμενικό. Όταν λέμε βασικό εννούμε , 1ον τα κλασικά μαθήματα που διδάσκονται στα Ωδεία - που μακάρι να διδάσκονταν σωστά και να διαβάζονταν επίσης σωστά- και 2ον αυτά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους ναούς. Τα υπόλοιπα μπορεί να είναι ωραιότατα και χρησιμότατα μαθήματα αλλά είναι μόνο για ατομική χρήση. Πολλά από τα ονόματα που αναφέρατε παραπάνω όταν ήμουν εγώ μαθητής πριν από 35 χρόνια δεν τα ήξερε κανένας. Αυτά έγιναν γνωστά τα τελευταία 20 χρόνια με κάποιες καινούριες εκδόσεις. Μη βιαστείς όμως να βγάλεις συμπεράσματα γιατί ο γράφων ως φοιτητής όργωνε κυριολεκτικά τα βιβλιοπωλεία που είχαν βιβλία Β.Μ και ξόδευε όλα του τα χρήματα στην αγορά τους. Καλό είναι όμως, αφού μάθουμε να ψάλλουμε σωστά τα μαθήματα που είναι για αρχάριους στην ψαλτική τότε να περνάμε και στα άλλα.

Μὰ ὁ ἔμπειρος ψάλτης προχωρᾶ πέραν τοῦ βασικοῦ ρεπερτορίου ἀπὸ τὶς σχολές. Ἀπὸ τὶς σχολὲς μὲ 4-5 χρόνια σπουδῆς βγαίνεις ἀρχάριος καὶ μετὰ ἀπὸ εἴκοσι χρόνια συστηματικῆς ψαλτικῆς ἐνασχόλησης θεωρεῖσαι σχετικὰ ἔμπειρος ψάλτης.

Τότε τὰ μαθήματα ποὺ μνημόνευσα ΝΑΙ εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ἐντρυφήσει κάποιος ἀλλὰ καὶ νὰ τὰ ψάλλει φυσικὰ ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου του.
Δὲν σοῦ λέω γιὰ τὰ χερουβικὰ ἤ ἄλλα ἐκτεταμένα μέλη τοῦ ὄρθρου ἀλλὰ τουλάχιστον τὰ κοινωνικὰ τῶν βυζαντινῶν προκατόχων μας ψάλλονται ἄνετα στὴ λειτουργία. Ἐγὼ αὐτὰ ψάλλω καὶ μόνο.

Ἐγὼ ἤξερα κάποια ἀπὸ αὐτὰ καὶ πρὶν τὸ Ψαλτολόγιο ἀπὸ παλαιὰ βιβλία ὅπως τοῦ Κυριαζίδη, ποὺ περιεῖχαν κάποια ἀπὸ αὐτά.

Τώρα περὶ προτίμησης οὐδείς λόγος.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Μπρε Υάκυνθε δεν σε υποχρέωσε κανείς να το ψάλλεις. Μια σύνθεση ενός 25άρη νέου είναι. Προσπέρασε την….
Αν είσαι σε τόσο μικρή ηλικία και επιχειρείς συνθέσεις Βυζαντινής Μουσικής εύγε σου ! σίγουρα κάποια στιγμή θα καταφέρεις να γράψεις και πολύ ωραία αλλά και σωστά πράγματα. Η σύνθεση χρειάζεται 1ον μεγάλη εμπειρία και 2ον Κάποιον έμπιστο ψάλτη, καλό μουσικό και καλό φίλο που να είσαι σίγουρος όμως ότι σου λέει αλήθειες για να του δείχνεις αυτά που γράφεις και ίσως να τα βλέπει και τρίτο άτομο. Αν έχεις αυτές τις προϋποθέσεις τότε κάνεις σωστά βήματα. Σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να σε Θίξω, έκανα απλά κριτική του μουσικού μέλους και μόνο. Ο Σεγκόβια κάποτε , ο Χιώτης της κιθάρας είχε πει " Τώρα που άρχισα να μαθαίνω κιθάρα γέρασα" οπότε καταλαβαίνουμε ότι ο δρόμος της μουσικής είναι μακρύς.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Πολύ ωραίο.
Στόν «Αγια» πάνω από δύο διέσεις ανά σελίδα ονομάζονται καραδιέσεις.
Απ τήν άλλη καλό είναι γιατί αν βάλεις άγια στο γουτουμπ ακούς κάτι άλλο εκτός από άγια.
Από βοηθό επισκόπου και άνω πολλοί κλίνουν το ους μόνο σε μινοράκια και άνω δη τρισήμων κλπ.
Ετσι κι αλλιώς δεν ανήκουν στην υμνολογία και τα λέμε για να ευχαριστήσουμε τόν ποιμενάρχη μας για την προσφορά του.
 
Top