Ποιό Αναστασιματάριο να διδάξω;

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#1
[Σημείωμα συντονιστή] Μετέφερα το μήνυμα αυτό σε νέα συζήτηση καθότι έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον και επειδή αρκετοί ψάλτες άλλο Αναστασιματάριο διδάσκουν και άλλο ψάλλουν στους ναούς.

Μετά τα όσα ενδιαφέροντα έχουμε πει εγώ για την ιστορία των διαφόρων αναστασιματαρίων να εκφράσω μια άλλη απορία σχετική με το θέμα: αφού υπάρχουν τόσα αναστασιματάρια και το βασικό διδακτικό βιβλίο (Αναστασιματάριο Ιωάννη) πιστεύω ότι πολλοί δεν το χρησιμοποιούν πια (άλλοι επιζητώντας κάτι πιο "παραδοσιακό" άλλοι κάτι πιο "καλλιτεχνικό") γιατί παραμένει αυτό στη διδακτέα ύλη και δεν αντικαθίσταται; Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή του τω καιρώ εκείνω; Υπάρχει κανείς που το χρησιμοποιεί ακόμα;
 
Last edited by a moderator:

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#2
Μετά τα όσα ενδιαφέροντα έχουμε πει εγώ για την ιστορία των διαφόρων αναστασιματαρίων να εκφράσω μια άλλη απορία σχετική με το θέμα: αφού υπάρχουν τόσα αναστασιματάρια και το βασικό διδακτικό βιβλίο (Αναστασιματάριο Ιωάννη) πιστεύω ότι πολλοί δεν το χρησιμοποιούν πια (άλλοι επιζητώντας κάτι πιο "παραδοσιακό" άλλοι κάτι πιο "καλλιτεχνικό") γιατί παραμένει αυτό στη διδακτέα ύλη και δεν αντικαθίσταται; Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή του τω καιρώ εκείνω; Υπάρχει κανείς που το χρησιμοποιεί ακόμα;
Παναγιώτη,

Και ο ίδιος ο Στανίτσας έλεγε, "Όλα καλά είναι..." Εγώ, πρωσοπικά, διδάσκω από το Αναστασιματάριον του Ιωάννου ΜΟΝΟΝ επειδή η Σχολή Βυζ Μουσ. της Μητροπόλεώς μας μας είπε να αγοράσουμε αυτή την έκδοση. Είναι η πλέον "στάνταρ" έκδοση Αναστασιματαρίων για εκμάθηση. Πολλοί αρχίζουν και πιάνουν άλλο Αναστασιματάριον μετά που θα μάθουν δυο πράγματα. Τέλος πάντων, ο δάσκαλος θα το κρίνη αυτό. Εγώ ως προσωπική μου προτίμηση θα ήθελα να διδάξω από το του Πρίγγου Αναστασιματάριον, και ας μην έχει Καθίσματα, Αναβαθμοί και Κανόνες για τον κάθε ήχο. Αυτά θα τα πάρω από του Πέτρου, ή και από του Βουδούρη (που κατέγραψε την προφορική παράδοση του Πατριαρχείου).

Απόστολος
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#4
Υπάρχει κανείς που το χρησιμοποιεί ακόμα;
Εγώ αυτό χρησιμοποιώ στη διδασκαλία και αυτό χρησιμοποιείται στις δύο σχολές Βυζαντινής Μουσικής στο Σϋδνευ. Προφανώς επελέγη τότε σαν το de facto γενικά αποδεκτό σαν κλασσικό Αναστασιματάριο (έστω και αν το Πατριαρχείο επίσημα έλεγε οτι του Εφεσίου ήταν το κλασσικό) αλλά δεν έχω συγκεκριμένα στοιχεία.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#5
Για διδασκαλία δεν μπορώ να μιλήσω (ευτυχώς!!!)
Ωστόσο πιστεύω ότι το Αναστασιματάριο του Ιωάννη είναι εξαιρετικό διδακτικό βοήθημα και πλήρες (και ολίγον ζόρικο!). Για το τι δεν μου αρέσει στο εν λόγω βιβλίο αναφέρομαι στο συναφές θέμα.
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
#6
...αφού υπάρχουν τόσα αναστασιματάρια και το βασικό διδακτικό βιβλίο (Αναστασιματάριο Ιωάννη) πιστεύω ότι πολλοί δεν το χρησιμοποιούν πια (άλλοι επιζητώντας κάτι πιο "παραδοσιακό" άλλοι κάτι πιο "καλλιτεχνικό") γιατί παραμένει αυτό στη διδακτέα ύλη και δεν αντικαθίσταται;... Υπάρχει κανείς που το χρησιμοποιεί ακόμα;
᾿Επειδὴ ἔχω ψάλει σὲ διάφορες περιοχὲς τῆς ῾Ελλάδος καὶ ἐπειδὴ κάθε χρόνο «ἐπισκέπτομαι» πολλοὺς ναούς, ἔχω τὴν ἐντύπωσι (χωρὶς νὰ ἔχω κάμει ἰδιαιτέραν ἔρευναν περὶ αὐτοῦ) ὅτι ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου στὸ πλεῖστο τῶν περιπτώσεων χρησιμοποιεῖται τὸ ἀναστασιματάριον τοῦ ᾿Ιωάννου. τὸ ἔχουν σχεδὸν ὅλοι οἱ ψάλτες (οἱ μουσικοὶ ἐννοεῖται καὶ ὄχι οἱ πρακτικοὶ), πολὺ συχνὰ ἀνήκει στὰ μουσικὰ βιβλία τοῦ ναοῦ γιὰ τὸ ψαλτήριον, ἐνῷ ἀκόμη καὶ ὅσοι προτιμοῦν ἄλλα παλαιότερα (Πέτρου ᾿Εφεσίου, Χουρμουζίου, κ.λπ.) ἢ νεώτερα (Πρίγγου, κ.λπ.) ἀναστασιματάρια καὶ αὐτοὶ πάλι συχνὰ ἔχω δεῖ νὰ χρησιμοποιοῦν καὶ τὸ τοῦ ᾿Ιωάννου.
Παναγιώτη, ἐπειδὴ ἐσὺ ἔχεις πολὺ μεγάλη ἐμπειρία ἀπὸ ναούς καὶ ἀνθρώπους καὶ τόπους, τί ἔχεις δεῖ νὰ γίνεται;
 
Last edited:

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#7
Φίλοι μου, αυτό είναι - κατά την ταπεινή μου γνώμη - ένα από τα μεγάλα σφάλματα των Διδασκάλων της Βυζαντινής Μουσικής μας. Η φιλοδοξία τους, σταματάει στο να διδάξουν το πώς ψάλλεται ένα Κεκραγάριο ή ένα Εωθινό. Δεν είναι όμως αυτός ο σκοπός. Ο κάθε ένας που ξεκινάει να μάθει, θέλει να μπορεί μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, να ανοίγει ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ βιβλίο και να το διαβάζει χωρίς πρόβλημα.
Κάποτε ένας από τους αρκετά γνωστούς Καθηγητάς των Ωδείων, ήρθε στο σπίτι μου και μου ζήτησε να του κάνω μαθήματα μουσικής, λέγοντας μετά από σχετική μου ερώτηση, ότι στο Ωδείο, κοροἱδεύουμε την κοινωνία.
Για να δώ τι ξέρει, του έδωσα σε δικό μου χειρόγραφο, το Κεκραγάριο του Α΄ ήχου του Ιωάννου, ακριβώς όπως είναι μέσα στο βιβλίο, χωρίς την προσθήκη ΟΥΤΕ ενός απλού παρεστιγμένου. Όλοι σας έχετε δεί τα χειρόγραφά μου και δεν νομίζω ότι υπήρξε ποτέ κανείς, που να δυσκολεύτηκε να τα διαβάσει.
Έ, ο κ. Καθηγητής, δεν τα κατάφερε και μου ζήτησε να του δώσω εάν έχω, το ίδιο το Αναστασιματάριο της Ζωής. Μόλις του το έδωσα το είπε χωρίς πρόβλημα. Φίλοι μου, αυτό δεν είναι μάθηση της μουσικής, αλλά χρήση τυφλοσούρτη. Εάν δηλαδή εκπαιδευτεί κάποιος πάνω σε ένα βιβλίο, θα πρέπει να ξαναβρεί το ίδιο βιβλίο για να μας πεί αυτά που ξέρει ;;;; Αλλοιώς ;;;;
Επειδή τέθηκε θέμα για το ποιό Αναστασιματάριο είναι το καταλληλότερο, εγώ θα έλεγα : ΚΑΝΕΝΑ !!!!
Ο νέος μαθητής, θα πρέπει - και μιλάω ΠΑΝΤΑ σύμφωνα με τις δικές εμπειρίες και πεποιθήσεις - να ξεσκονίζεται αρκετά, πάνω σε διάφορες ασκήσεις, όλων των περιπτώσεων και συμπλοκών, που μπορεί να συναντήσει ή όχι, μέσα στα διάφορα Μέλη της Μουσικής μας. Το θέμα ΔΕΝ είναι να μάθει να λέει ένα τροπάριο, αλλά ΟΤΙ ΤΟΥ ΠΕΣΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ.
Εγώ ΚΥΡΙΟΙ, αυτή τη δουλειά κάνω και γι' αυτό οι μαθηταί μου, διαβάζουν οτιδήποτε και όχι μέσα από τυφλοσούρτες.
Ασκήσεις λοιπόν τουλάχιστον για ένα χρόνο. Μετά μόνος του ο καθένας, θα μπορεί να ανοίγει κάποιο βιβλίο και να διαβάζει χωρίς πρόβλημα ότι βρεί.
Δοκιμάστε το και δεν θα χάσετε. Εγώ τουλάχιστον δουλεύω μ' αυτό το σύστημα ( με δικές μου ασκήσεις ) απ΄το 1970 και Δόξα τω Θεώ, μέχρι σήμερα, δεν έχω βγεί σκάρτος, ως πρός την υποχρεώσεις μου πάνω στην διδασκαλία.
 
Top