[Ερώτηση] Ποιός ρίχνει το λάδι στο βρέφος ο ανάδοχος ή ο ιερεύς μόνο;

Μακεδόνας

π. Νικόλαος
Να ρωτήσω κάτι: Κατά την διάρκεια του βαπτίσματος ποιός ρίχνει το λάδι στο βρέφος ο ανάδοχος ή ο ιερεύς μόνο; Γνωρίζετε κάτι;
 
Να ρωτήσω κάτι: Κατά την διάρκεια του βαπτίσματος ποιός ρίχνει το λάδι στο βρέφος ο ανάδοχος ή ο ιερεύς μόνο; Γνωρίζετε κάτι;

Παλαιότερα (όταν βάπτιζαν ενηλίκους ακόμα) το λάδωμα των φωτιζομένων ήταν μέλημα των διακόνων. Διάκονοι για τους άντρες και διακόνισσες για τις γυναίκες. Και αυτό γιατί το επορκιστό έλαιο είναι ιερό, και στην Εκκλησία κατά τη διάρκεια της ακολουθίας τα ιερά τα αγγίζουν μόνο υποδιάκονοι και οι πιο πάνω τάξεις από αυτούς. Έτσι, αφού έκανε την αρχή ο Πατριάρχης με την ονομαστική χρίση (χρίση σε συγκεκριμένα σημεία του προσώπου και του σώματος), το <<πασάλειμμα>> το αναλάμβαναν οι διάκονοι/διακόνισσες.
Σήμερα συνηθίζεται να κάνει την ονομαστική χρίση ο ιερέας και το πασάλειμμα ο ανάδοχος.
Οι ιερείς του Ψαλτολογίου όμως, μπορούν να σας δώσουν μία πιο επιμελημένη απάντηση (αν και νομίζω ότι ξεφεύγουμε από τη θεματολογία).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Να ρωτήσω κάτι: Κατά την διάρκεια του βαπτίσματος ποιός ρίχνει το λάδι στο βρέφος ο ανάδοχος ή ο ιερεύς μόνο; Γνωρίζετε κάτι;
Γνωρίζουμε (ἐκτός αὐτῶν πού ἔγραψε ὁ Μανουήλ) ὅτι ἡ χρίση (ἄλειμμα) τοῦ βαπτιζομένου ἀπό τόν ἀνάδοχο μόνον σέ χφφ. ἀπό τοῦ ιε΄ αἰ. καί μετά τήν συναντᾶμε.
Γνωρίζουμε τήν ἀντίδραση σ᾿ αὐτή τήν πράξη στό κώδικα Ἀθηνῶν S. 696 «καὶ χρίει ὁ ἱερεύς μοναχός του ὅλον τὸ σῶμα τοῦ παιδίου. Τινάς ἄλλος δὲν ἀπλώνει τὸ χέρι ... μηδὲ ὁ ἀνάδοχος ...».
Γνωρίζουμε τήν ἄποψη τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Κερκύρας Μεθοδίου, στό· Τελετουργική, τ. Α΄, Κέρκυρα 1958, σ. 224-226· «κακῶς ρίπτει ὁ τελετουργός ἔλαιον στά χέρια τοῦ ἀναδόχου».

Ἡ σημερινή πράξη καταγράφεται στήν «Λειτουργική-Τελετουργικὴ» π. Κων/νου Παπαγιάννη, σ. 161.

Τό θέμα ἀναλύεται στήν ἱστορική του —καί ὄχι μόνον— διαδρομή καί σημερινή ἀποδεκτή πρακτική κατάληξη ἀπό τόν μακαριστό καθηγητή Ἰω. Φουντούλη στίς ὑπ᾿ ἀριθ. 222, 353 καί 419 ἀπαντήσεις.


 
Top