[Ερώτηση] Ποιητής δοξαστικού αίνων της Αναστάσεως

kakofonix78

Δημήτριος Παπάνης
Αγαπητοί μου φίλοι μήπως γνωρίζετε ποιος είναι ο ποιητής του Δοξαστικού των Αίνων της Αναστάσεως????
 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
Αγαπητοί μου φίλοι μήπως γνωρίζετε ποιος είναι ο ποιητής του Δοξαστικού των Αίνων της Αναστάσεως????

Είναι άσχετο αλλά ο κανών της Αναστάσεως είναι ποίημα Ιωάννου τού Δαμασκηνού. Τώρα για το δοξαστικό ας μας διαφωτίσει κάποιος! :D
 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου

Τὸ χαρμόσυνο αὐτὸ γεγονὸς(Πάσχα) φρόντισε ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ἀνὰ τοὺς αἰῶνες νὰ τὸ ἑορτάζει μὲ ξεχωριστὴ λαμπρότητα. Μεγάλοι ποιητὲς ὑμνογράφοι καὶ μελῳδοὶ συνέθεσαν γιὰ τὴ μεγάλη αὐτὴ ἑορτή, ὕμνους ἄφθαστου μεγαλείου καὶ ποιητικῆς ἀξίας. Ἀπὸ τοὺς γνωστοὺς ὑμνογράφους τοῦ Πάσχα ξεχωρίζουμε τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸ Δαμασκηνὸ καὶ τὸν Ρωμανὸ τὸν Μελῳδό. Ὁ μὲν Ἰωάννης συνέθεσε τὸν κανόνα τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου καὶ ὁ Ρωμανὸς τὸ κοντάκιο τῆς ἑορτῆς.

Και το Δοξαστικον ειναι του Ι. Δαμασκηνού Ευχαριστουμε πολυ κ.Σκρεκα! :)
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί μου φίλοι μήπως γνωρίζετε ποιος είναι ο ποιητής του Δοξαστικού των Αίνων της Αναστάσεως????

Δύσκολη ερώτηση. Ο ανωνυμος; :D

Θα προσπαθήσω να δω το βιβλίο του J. Nasrallah "Saint Jean de Damas, son époque, sa vie, son œuvre" και θα επανέλθω. Μέχρι τώρα βρήκα μόνο μια ασαφή μαρτυρια (άγνωστο κατά ποσο αξιοπιστη) από το χφ. Vatopedi 1488 του έτους ~1050, βλ. το συνημμένο, σελ. 179*.

* Στη σελ. 177 και υποσημείωση 4 ο Strunk αναφέρει το όνομα του Σακελλαρίδη (Ιερα Υμνωδια! :D). Παναγιώτη, που είναι το thanks σου; :D
 

Attachments

  • Strunk_AFurtherNote.pdf
    1.3 MB · Views: 23

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δύσκολη ερώτηση. Ο ανωνυμος; :D

Θα προσπαθήσω να δω το βιβλίο του J. Nasrallah "Saint Jean de Damas, son époque, sa vie, son œuvre" και θα επανέλθω. Μέχρι τώρα βρήκα μόνο μια ασαφή μαρτυρια (άγνωστο κατά ποσο αξιοπιστη) από το χφ. Vatopedi 1488 του έτους ~1050, βλ. το συνημμένο, σελ. 179*.

* Στη σελ. 177 και υποσημείωση 4 ο Strunk αναφέρει το όνομα του Σακελλαρίδη (Ιερα Υμνωδια! :D). Παναγιώτη, που είναι το thanks σου; :D

Ευχαριστίες Σότα για την παραπομπή. Υποπτεύομαι ότι ο καθηγητής Γρ. Στάθης βασίζεται στον κατάλογο έργων Ιωάννου Δαμασκηνού του πρ. Λεοντοπόλεως Σ. Ευστρατιάδη. Εκεί στη μελέτη του ''Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς καὶ τὰ ποιητικὰ αὐτοῦ ἔργα'', Ν. Σιών, 1932, τ. Η, 450 το δοξαστικό προσγράφεται στον Ιω. Δαμασκηνό κατά τους Λαυριωτικούς κώδικες Γ 67, φ 72v, Γ 72, φ. 41).

Καλή Μ. Εβδομάδα και Καλή Ανάσταση,
Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πάντως νά θυμήσω Δημήτρη (νομίζω ὅτι τά εἴχαμε πεῖ καί κατ᾿ ἰδίαν) ὅτι τό δοξαστικό αὐτό ἐμπνέεται ἀπό λόγο τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, μέ τό πρόβλημα «καὶ ἡ ἀρχὴ δεξιά». Ἔχω γράψει ἐδῶ καί ὁ λόγος ἐδῶ.

Γιά τά στιχηρά τοῦ Πάσχα ὡς προσόμοια τοῦ αὐτομέλου «Ἤχθης δι᾿ ἡμᾶς...» ἔχει γράψει ὁ Μ. Θεοδωράκης ἐδῶ.


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ένα ίσως άσχετο με το παρόν θέμα δεδομένο για τη συγκεκριμένη ακολουθία, άκουσα χωρίς να θυμάμαι από ποιον. Το Κοσμάς είχε γράψει και αυτός έναν Κανόνα για τον Όρθρο της Αναστάσεως σε Β΄ ήχο, ο οποίος ψάλθηκε μαζί με αυτόν του Δαμασκηνού. Όμως όταν ο Κοσμάς άκουσε το: "Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καὶ γῆ, καὶ τὰ καταχθόνια·" απέσυρε τον Κανόνα που έγραψε, συγκινημένος από το ποιητικό μεγαλείο του Ιωάννη. Δεν γνωρίζω αν στέκει κάτι τέτοιο ή όχι, αλλά δείχνει ότι η τέχνη δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο και άνθρωποι τέτοιου πνευματικού ύψους μπορούσαν να το διακρίνουν. Φυσικά για εμάς όλ' αυτά θεωρούνται ψευτοευσεβισμοί...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ένα ίσως άσχετο με το παρόν θέμα δεδομένο για τη συγκεκριμένη ακολουθία, άκουσα χωρίς να θυμάμαι από ποιον. Το Κοσμάς είχε γράψει και αυτός έναν Κανόνα για τον Όρθρο της Αναστάσεως σε Β´ ήχο, ο οποίος ψάλθηκε μαζί με αυτόν του Δαμασκηνού. Όμως όταν ο Κοσμάς άκουσε το: "Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καὶ γῆ, καὶ τὰ καταχθόνια·" απέσυρε τον Κανόνα που έγραψε, συγκινημένος από το ποιητικό μεγαλείο του Ιωάννη. Δεν γνωρίζω αν στέκει κάτι τέτοιο ή όχι, αλλά δείχνει ότι η τέχνη δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο και άνθρωποι τέτοιου πνευματικού ύψους μπορούσαν να το διακρίνουν. Φυσικά για εμάς όλ' αυτά θεωρούνται ψευτοευσεβισμοί...

Υπάρχει αυτή η πληροφορία σε υποσημείωση στο Εορτοδρόμιον του αγ Νικοδήμου, και μάλιστα αναφέρει χφ της Μονής Βατοπεδίου που μάλλον δεν έχει ακόμη ταυτισθεί. Βέβαια είναι ακόμη συζητήσιμο κατά πόσο αληθεύει μια τέτοια ιστορία, έχει όμως τον ψυχωφελή χαρακτήρα της.

Δ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Θα προσπαθήσω να δω το βιβλίο του J. Nasrallah "Saint Jean de Damas, son époque, sa vie, son œuvre" και θα επανέλθω.

Το είδα. Ακολουθεί τον Ευστρατιάδη με μερικές προσθηκες και διορθώσεις (βάση τον Emereau, που εγώ δεν το έχω). Για τα στιχηρά δεν έχει κάποιο αναλυτικό πινακα. Διατηρώ επιφυλάξεις μου. Κάτι σχετικό στο συνημμένο (σελ. 55-57 από αυτό το βιβλίο), που ο Charles Renoux μιλάει για την πατρότητα των αναστάσιμων ύμνων από το Οκτώηχο (βιβλιογραφία σε υποσημειώσεις).
 

Attachments

  • Renoux_LesHymnes_pp55-57.pdf
    1.1 MB · Views: 10
Top