Ποια διαστήματα ακολουθούν οι ηλεκτρονικοί/ψηφιακοί ισοκράτες που κυκλοφορούν;

tb---

τσοπάνης
Σε τέτοιες περιπτώσεις προτείνεις το "Μαζί" ή να περιμένει ο ισοκράτης το πού θα καταληξει το μέλος ;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Σε τέτοιες περιπτώσεις προτείνεις το "Μαζί" ή να περιμένει ο ισοκράτης το πού θα καταληξει το μέλος ;

Ο ισοκράτης δεν είναι αυτός που πρέπει να προσαρμόζεται αντιθέτως είναι αυτός που θα υποδείξει το σωστό ίσο, για αυτό τον έχουμε. Αν δεν ξέρει παραλλαγή ο ισοκράτης (και δεν εννοώ αναγκαστικά θεωρητικά, μπορεί να έχει ακουστική ικανότητα και εμπειρία) τότε αρχίζει το σκληρό ροκ για τον/τους ψάλλοντες..
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Δεν θυμάμαι κάποιο μουσικό θέμα βυζαντινό που να διατρέχει μια κλίμακα σε όλο της το μήκος, ξεκινώντας πχ από τον Πα να πάει άνω Πά κτλ.

Τα διαστήματα αλλάζουν αναλόγως των θέσεων.

Το σύστημα σκαλάκι ποτε δεν δούλεψε στα βυζαντινά. Αυτά ξέρω, αυτά γράφω ~

Δεν είπα αυτό!!!

μίλησα για το παράδειγμα συγκερασμένης κλίμακας που ανέφερε ο κ. Καρασταμάτης.
 

romfea

Μέλος
επειδή χειρίστηκα τέτοιο μηχάνημα κατά το παρελθόν, θα απαντήσω-συμβάλω στην κουβέντα με τα εξής:
το μηχάνημα παίζει την κλίμακα του κάθε ήχου.
αν φορτώσεις του Α΄, θα παίξει Α΄
αν Β΄, θα παίξει Β΄ με ό,τι αυτό συνεπάγεται (Χαμηλό ΠΑ) και άρα δευτερόπρωτος λίγο δύσκολα να ακουστεί σωστά.....
το ίδιο συμβαίνει και σε άλλους ήχους με αλλαγές πχ από εναρμόνιο γένος σε διατονικό κλπ......
Εσείς (για όσους δεν γνωρίζουν) αναφέρεστε για τον Ν.2ο ισοκράτη του κ.Ναούμ.
Αυτός ο ψηφιακός ισοκράτη,έχει όλες τις κλίμακες όπου αναφέρατε αλλά μάλλον κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς.Αυτές οι αλλαγές κλιμάκων στον ισοκράτη,στο ψάλσιμο δεν εξυπηρετεί σε τίποτα.
Επιλέγεις μία διατονική κλίμακα στον ισοκράτη και ψέλνεις ότι ήχο θέλεις.
Π.χ. αν ψάλεις ένα δοξαστικό σε ήχο πλ.β' ,εξυπηρετεί η διατονική κλίμακα στο ''παίξιμο'' του ισοκράτη.Τα διαστήματα των ισοκρατημάτων είναι ίδια σε όλους τους ήχους.
Όπως και στο παράδειγμα όπου αναφέρατε με τον δευτερόπρωτο ήχο.
Δεν χρειάζεται να επιλέξεις την κλίμακα του β' ήχου για να ψάλλεις δεύτερο ήχο ή δευτερόπρωτο...
Όσο για τον τρόπο χρήση του ψηφιακού ισοκράτη...
Ευχαριστώ!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
...Δεν συνεχίζω για να μην θεωρηθεί πάλι ότι κάνω προπαγάνδα για την θεωρία μου... :rolleyes::D
Δεν άντεξες και πολύ...
Δεν έχουμε κλίμακες εμείς. Εμείς έχουμε την παραλλαγή. Τι είναι όμως παραλλαγή; είναι το αντίστοιχο σολφέζ για την βυζαντινή; Η απάντηση η δική μου είναι όχι.
Σύμφωνα με τον Κουκουζέλη και τον Πλουσιαδηνό (πάντα όπως τους έχω κατανοήσει εγώ): [...]
...και μας κούφανες κιόλας, βγάζοντας το διάστημα ΔΙ-ΒΟΥ στο λέγετο δίτονο!
...ο βου λόγου χάρη στον τέταρτο μπορεί να είναι ψηλότερα και όταν έχουμε μια θέση καθαρά λεγέτου να χαμηλώσει πολύ-έως και δίτονο(βλ κανόνες Πεντηκοστής)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Θα παρακαλούσα να μην αφορίζουμε γενικά και αόριστα τους πάντες και τις εργασίες τους, αλλά να έχουμε λίγο σεβασμό τουλάχιστον για τον κόπο των ανθρώπων που έκαναν τις εφαρμογές.

Το δίκαιο είναι, και για να στέκουν οι κατηγορίες θα πρέπει να δίνετε δείγμα από οποιαδήποτε εφαρμογή (ή μηχάνημα) δεν σας ακούγεται καλά, και να λέτε σε τι συχνότητα σας φαίνεται (ή το μετρήσατε, και πως) το δείγμα.

Σε ότι αφορά το δικό μου "πιάνο ψαλτικό" (έχω μέχρι στιγμής μόνο ήχο πιάνου. ο ισοκράτης απλά αντί για ήχο πιάνου έχει ήχο φωνής),
θα απαντήσω ότι έχω 3 είδους κλίμακες, δηλ. τα πλήκτρα του πιάνου κουρδίζονται σε 3 ειδών κλίμακες.

1. Ασυγκέραστη της Επιτροπής 9/8, κ.ο.κ. (με ακρίβεια 1/1200 σεντς)
2. Συγκερασμένη της Επιτροπής (72) 12,10,8, 6,4,20, 8, 14, κ.ο.κ.
3. Ισοσυγκερασμένη ήτοι Ευρωπαϊκή (για σύγκριση).
Χαίρε Παναγιώτη. Δεν γνώριζα τη δική σου εφαρμογή, καθώς χρησιμοποιώ android. Εκεί έχω δοκιμάσει τη δωρεάν εφαρμογή που γνωστοποιήθηκε στο Ψαλτολόγιο, καθώς και κάποια άλλη σε άλλο τηλέφωνο, της οποίας τον τίτλο δεν θυμάμαι. Αυτές οι δύο είχαν συγκερασμένα διαστήματα, αφού ο δείκτης του προγράμματος - κουρδιστηριού που χρησιμοποιώ καρφώθηκε ακριβώς στη μέση, εκεί δηλ. που είναι το προκαθορισμένο κούρδισμα της ευρωπαϊκής συγκερασμένης κλίμακας. Σ' ευχαριστώ για την απάντηση πάντως. Θα ήταν ευχής έργον να έβγαζες το πρόγραμμα αυτό και σε πλατφόρμα android!
Υ.Γ. Και της Επιτροπής τα διαστήματα των κλιμάκων με τα κόμματα (12,10,8,...) λέγονται "συγκερασμένα" γιατί όντως είναι. Απλά τα διαστήματα της ευρωπαϊκής, λέγονται "ισοσυγκερασμένα".
Προφανώς και η κλίμακα της Επιτροπής είναι συγκερασμένη, από τη στιγμή που είναι κλίμακα με μόρια και δεν χρησιμοποιεί λόγους. Καλά κάνεις που το θίγεις, καθώς η ταύτιση της έννοιας του συγκερασμού με τα ευρωπαϊκά διαστήματα, που κάνουν πολλοί, είναι λάθος. Νομίζω μάλιστα ότι η βυζαντινή κλίμακα είναι και ισοσυγκερασμένη, αφού χωρίζει την κλίμακα σε 72 ίσα τμήματα. Ομοίως και όλες οι άλλες γνωστές κλίμακες (53, 68, 1200 κλπ.). Απλώς η δική μας κλίμακα είναι (ισο)συγκερασμένη βυζαντινή και όχι ευρωπαϊκή. Κλίμακα που δεν ήταν ισοσυγκερασμένη, εγώ γνωρίζω αυτήν του Safi Al Din, που ήταν σε χρήση στην Αραβική μουσική πριν επικρατήσει η κλίμακα των 24 τμημάτων, που χρησιμοποιούν οι Άραβες σήμερα. Τα μόρια δηλ. της κλίμακας αυτής δεν απείχαν το ίδιο το ένα από το άλλο, γι' αυτή και ήταν μεν συγκερασμένη (αφού τα μεγέθη της αποτελούσαν συγκερασμό ενός λόγου) όχι όμως και ισο-συγκερασμένη.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εφόσον λοιπον ακολουθείτε τα διαστήματα αυτά, καλο θα είναι να μην θιγετε ερωτηματικα περι ορθοτητος!
Σεβαστέ κ. Καρασταμάτη, τα διαστήματα που καθόρισε το Πατριαρχείο για τη μουσική μας μέσω της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1883 δεν κινδυνεύουν από τον Παναγιώτη, ο οποίος είναι πολύ προσεκτικός στα θέματα των διαστημάτων και έχει πολύ σωστές θέσεις. Από άλλους κινδυνεύουν και δεν θέλω τώρα να κάτσω να παραθέσω τι έχουν γράψει κατά καιρούς για την Επιτροπή και πόσα όχι απλώς ερωτηματικά περί ορθότητος έχουν εγείρει, αλλά ευθείες αμφισβητήσεις και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς γι' αυτήν και το έργο της. Το έχω ξαναγράψει: τα γραφόμενα της Επιτροπής δεν είναι μεν θέσφατα, το δήλωσε κι η ίδια άλλωστε. Αποτελούν όμως μια αρχική βάση, η οποία προφανώς χρήζει βελτιώσεων, διορθώσεων και συμπληρώσεων, όχι όμως και ευθείας αμφισβήτησης των πάντων εκ βάθρων.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Σεβαστέ κ. Καρασταμάτη, τα διαστήματα που καθόρισε το Πατριαρχείο για τη μουσική μας μέσω της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1883 δεν κινδυνεύουν από τον Παναγιώτη, ο οποίος είναι πολύ προσεκτικός στα θέματα των διαστημάτων και έχει πολύ σωστές θέσεις. Από άλλους κινδυνεύουν και δεν θέλω τώρα να κάτσω να παραθέσω τι έχουν γράψει κατά καιρούς για την Επιτροπή και πόσα όχι απλώς ερωτηματικά περί ορθότητος έχουν εγείρει, αλλά ευθείες αμφισβητήσεις και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς γι' αυτήν και το έργο της. Το έχω ξαναγράψει: τα γραφόμενα της Επιτροπής δεν είναι μεν θέσφατα, το δήλωσε κι η ίδια άλλωστε. Αποτελούν όμως μια αρχική βάση, η οποία προφανώς χρήζει βελτιώσεων, διορθώσεων και συμπληρώσεων, όχι όμως και ευθείας αμφισβήτησης των πάντων εκ βάθρων.

Συμφωνω απολυτα...και με την ευκαιρια θελω να πω τουτο...η μουσικη η εκκλησιαστικη δυστυχως, εχει σκοτεινα σημεια...και αυτά είναι παρα πολλα. Χωρις αμφιβολια, η επιτροπή με τα μεσα της εποχης κατά την οποια εργαστηκε και απεφανθη, εκανε κατά τη γνωμη μου ότι καλυτερο μπορουσε και οργανωσε την θεωρια κατά τροπο αξιοθαυμαστο! Παρα ταυτα , χρειαζεται ακομα αρκετη και φιλόπονος εργασια , κυριως από εκκλησιαστικης πλευρας , ωστε να φωτιστουν, να οργανωθουν και να οριοθετηθουν σωστα όλα αυτά τα σκοτεινα ζητήματα. Πραγμα που στην ευρωπαικη μουσικη εχει ξεκαθαριστεί και οριοθετηθει προ τριων αιωνων περιπου.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Γεια σου Νίκο, έχεις δίκιο για τα ισοσυγκερασμένα. Ίσως να λέμε ισοσυγκερασμένη στα 72 (βυζαντινή) ή στα 12 (ευρωπαϊκή).

Αν έδειξε έτσι το όργανο τότε δεν έχω λόγο να αμφιβάλλω. Απλά ήθελα να πω γενικά σε όλους (όσους ενεπλάκησαν στην παρούσα συζήτηση) να μιλάμε με στοιχεία, γιατί αλλιώς τους παίρνει όλους η μπάλα ανεξαιρέτως (όταν μιλάμε αόριστα) :)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αυτά για τον λέγετο δεν τα βγάζω από το κεφάλι μου, εκεί οδηγήθηκα μέσα από την έρευνα μου την οποία έχω παρουσιάσει και συνοψίζω:

Έχω παρουσιάσει ηχογραφήσεις όπως του Ειρηναίου του Θεοδοσοπούλου του Παναγιωτίδη(View attachment ouk_elatreysan_panagiotidis.mp3) που λένε έτσι τον λέγετο, με πολύ χαμηλό χαμηλό βου. Συμπεραίνω λοιπόν ότι έτσι εξηγείται που η Παραλλαγή του Πλουσιαδηνού θέλει τον λέγετο και με τον δεύτερο και τον τρίτο ήχο στην ίδια χορδή: "Λέγετος ο και πολλάκις από της διπλοπαραλλαγής και βαρύς γίνεται"
legetos_diploparallagi_varys.jpg

legetos_deyteros_tritos_varys.jpg

Ο λέγετος δηλαδή μπορεί να ψαλλεί, έχει ψαλλεί και ψάλλεται με τρίτη βου-δι μεγάλη=δίτονο=23-24 τμήματα, χωρίς να μην ισχύει και η άλλη εκδοχή: να είναι στην ίδια θέση με τον βου του δευτέρου(20-21 τμήματα).
Θεωρώ ότι εξαρτάται την περίπτωση, όπως αυτή με τον Θεοδοσόπουλο ο οποίος ταιριάζει-παραλλάσσει στον κανόνα της Πεντηκοστής τον λέγετο μέσα στον βαρύ. Κάνει κοινή τρίτη γα-κε η οποία γίνεται δι-βου και αλλάζει η ποιότητα από άκουσμα εναρμόνιο σε άκουσμα λεγέτου με την μετακίνηση του ενδιάμεσου κινούμενου φθόγγου.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Σαν άλλος φαρισαίος ο Νίκος(δικηγόρος είναι άλλωστε) φοβάται μην καταλύσω το γράμμα του "νόμου" της επιτροπής. :D

Η πατριαρχική επιτροπή του 1881 αποτελούνταν από ανθρώπους οι οποίοι έκαναν μεν μια αξιόλογη και χρήσιμη εργασία αλλά υπήρξαν αρκετές ελλείψεις λόγω κυρίως των μέσων που ήταν διαθέσιμα την εποχή αυτή.

Μην φοβάσαι Νικόλα μου Ουκ ήλθον καταλύσαι την επιτροπή, αλλά πληρώσαι..:D
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Αυτά για τον λέγετο δεν τα βγάζω από το κεφάλι μου, εκεί οδηγήθηκα μέσα από την έρευνα μου την οποία έχω παρουσιάσει και συνοψίζω:

Έχω παρουσιάσει ηχογραφήσεις όπως του Ειρηναίου του Θεοδοσοπούλου του Παναγιωτίδη(View attachment 79462) που λένε έτσι τον λέγετο, με πολύ χαμηλό χαμηλό βου. Συμπεραίνω λοιπόν ότι έτσι εξηγείται που η Παραλλαγή του Πλουσιαδηνού θέλει τον λέγετο και με τον δεύτερο και τον τρίτο ήχο στην ίδια χορδή: "Λέγετος ο και πολλάκις από της διπλοπαραλλαγής και βαρύς γίνεται"
View attachment 79463

View attachment 79461

Ο λέγετος δηλαδή μπορεί να ψαλλεί, έχει ψαλλεί και ψάλλεται με τρίτη βου-δι μεγάλη=δίτονο=23-24 τμήματα, χωρίς να μην ισχύει και η άλλη εκδοχή: να είναι στην ίδια θέση με τον βου του δευτέρου(20-21 τμήματα).
Θεωρώ ότι εξαρτάται την περίπτωση, όπως αυτή με τον Θεοδοσόπουλο ο οποίος ταιριάζει-παραλλάσσει στον κανόνα της Πεντηκοστής τον λέγετο μέσα στον βαρύ. Κάνει κοινή τρίτη γα-κε η οποία γίνεται δι-βου και αλλάζει η ποιότητα από άκουσμα εναρμόνιο σε άκουσμα λεγέτου με την μετακίνηση του ενδιάμεσου κινούμενου φθόγγου.
Στην περίπτωση της διπλοπαραλλαγής με τον βαρύ εναρμόνιο, o βαρύς δεν ακούγεται λάθος τρόπον τινά αφού δεν κάνουμε υπερμείζονες τόνους γα-δι και δι-κε, ούτε καν όταν κάνουμε βου-δι δίτονο;
Ευχαριστώ! :)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Μην φοβάσαι Νικόλα μου Ουκ ήλθον καταλύσαι την επιτροπή, αλλά πληρώσαι..:D
Μακάρι, στην αρχή όμως άλλα έλεγες, με τον "πολύ" Γεώργιο Μιχαλάκη για την Επιτροπή, όταν μιλούσες συνεχώς τότε για την όμοια διφωνία... Τώρα μιλάς περισσότερο για τον τροχό του Κουκουζέλη και τον Πλουσιαδηνό... Προσωπικά, ορμώμενος από τις πολλές "γκρίζες ζώνες" της θεωρίας σου περί καθολικής εφαρμογής της όμοιας διφωνίας, έχω τις ίδιες επιφυλάξεις για τις νέες αυτές θεωρίες σου όπως είχα και για τις παλαιότερες. Δεν λέω δηλ. ότι δεν έχεις να πεις χρήσιμα πράγματα, όταν όμως κάθε θέμα το γυρνάς στον τροχό του Κουκουζέλη, όπως παλαιότερα το γυρνούσες στην όμοια διφωνία, αυτό με προβληματίζει. Θα επανέλθω εν καιρώ όμως με στοιχεία πάνω σε όσα έχεις πει, για να μη μιλάμε αφηρημένα.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Στην περίπτωση της διπλοπαραλλαγής με τον βαρύ εναρμόνιο, o βαρύς δεν ακούγεται λάθος τρόπον τινά αφού δεν κάνουμε υπερμείζονες τόνους γα-δι και δι-κε, ούτε καν όταν κάνουμε βου-δι δίτονο;
Ευχαριστώ! :)

Δεν μπορεί να είναι όλοι υπερμείζωνες.. Υπερμείζων προκύπτει στον πρώτο-κε-άνανες επειδή κατεβαίνοντας από αυτόν προς τα κάτω ο νεαγιε-δι χαμηλώνει ώστε να δώσει και ποιότητα πλαγίου δευτέρου-νεχέανες στον γα-βαρύ-άανες.

έχουμε περίπου κάτι τέτοιο:
αανες(γα)-12-αγια(δι)-12-ανανες(κε) και
νεχέανεςλέγετος (γα)-10-νανά(δι)-14-άγια(κε)

Ο ενδιάμεσος φθόγγος (κόκκινο χρώμα) είναι αυτός που όταν κινείται μέσα στην διφωνία αλλάζει την αίσθηση πότε σε τρίτο και πότε σε δεύτερο (λέγετο).
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Μακάρι, στην αρχή όμως άλλα έλεγες, με τον "πολύ" Γεώργιο Μιχαλάκη για την Επιτροπή, όταν μιλούσες συνεχώς τότε για την όμοια διφωνία... Τώρα μιλάς περισσότερο για τον τροχό του Κουκουζέλη και τον Πλουσιαδηνό... Προσωπικά, ορμώμενος από τις πολλές "γκρίζες ζώνες" της θεωρίας σου περί καθολικής εφαρμογής της όμοιας διφωνίας, έχω τις ίδιες επιφυλάξεις για τις νέες αυτές θεωρίες σου όπως είχα και για τις παλαιότερες. Δεν λέω δηλ. ότι δεν έχεις να πεις χρήσιμα πράγματα, όταν όμως κάθε θέμα το γυρνάς στον τροχό του Κουκουζέλη, όπως παλαιότερα το γυρνούσες στην όμοια διφωνία, αυτό με προβληματίζει. Θα επανέλθω εν καιρώ όμως με στοιχεία πάνω σε όσα έχεις πει, για να μη μιλάμε αφηρημένα.

Πάλι τα ίδιαα..., χριστιανέ μου γιατί μου λες και διαδίδεις συνέχεια ότι μιλάω/μιλούσα μόνο για όμοια διφωνία;;!!!
Ξαναλέω λοιπόν ότι τότε και τώρα όσα αφορά το σύστημα της όμοιας διφωνίας, τονίζω τον λειτουργικό του ρόλο που παίζει, ώστε να μεταβαίνουμε από το ένα άκουσμα στο άλλο. Το ονόμασα στημόνι της μουσικής, εκεί δηλαδή πλέκονται τα άλλα συστήματα. Είπα στο πρώτο συνέδριο το 2009 πως ο δεύερος γίνεται νενανώ και ο νενανώ τρίτος.
Και τότε και τώρα δηλαδή για διπλοπαραλλαγή μιλάω, τετάρτου με δευτέρου, δευτέρου με βαρέως κλπ Τότε είχα τονίσει το πως στον τέταρτο συναντούνται όλοι οι ήχοι.
Αλλά ΕΣΥ έχεις κολλήσει μόνο στον τίτλο "όμοια διφωνία" γιατί έτσι έχεις καταλάβει..
Να ορίστε και το βίντεο που εξηγώ την διπλοπαραλλαγή του τετάρτου το 2009 πως ο τέταρτος είναι και πρώτος και δεύτερος από την πρώτη παρουσίαση μου : http://youtu.be/Z5fvIJ3QsZA?t=25m22s

Από το 2008 λοιπόν για την διπλοπαραλλαγή μιλάω. Συγνώμη κιόλας που δεν σου το ανακοίνωσα ξεκάθαρα και στον τίτλο, κι έχασες την ευκαιρία για να κάνεις κι εσύ μια παρουσίαση πάνω σε αυτό... :rolleyes: :rolleyes::rolleyes:

Νά και άλλες παλιές και αρχαίες δημοσιεύσεις μου:
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=95273&postcount=198
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=10550&postcount=63

Δεν λέω ότι είμαι αλάθητος αλλά πρώτα ψάξε τις γκρίζες ζώνες στο δικό σου μυαλό και σκέψου μήπως είσαι καχύποπτος έως και κακεντρεχής απέναντι στους άλλους.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ο Γεώργιος Μιχαλάκης έπαιξε καταλυτικό ρόλο για να καταλήξω να καταλάβω πως κινούνται πρακτικά οι φθόγγοι. Έχοντας κατά νου τις πρακτικές παρατηρήσεις του Γιώργου κατάλαβα αυτά που περιγράφει με λόγια και σχήματα ο Πλουσιαδηνός που τόσα χρόνια μου φαινόντουσαν κουφά, πως ο λέγετος πάει πακέτο με τον τρίτο και άλλα τέτοια. Έτσι λοιπόν κατάλαβα πως λειτουργεί διπλοπαραλλαγή.
Ο Γεώργιος Μιχαλάκης έκανε πρώτος την παρατήρηση κλειδί η οποία είναι ότι ο Νη-Πα τόνος και ο Δι-Κε, ο άνανες δηλαδή είναι μεγαλύτερος από 12 τμήματα!
Έτσι έβγαλα εύκολα το συμπέρασμα ότι ο βαρύς μπορεί και χαμηλώνει στην σωστή του θέση που είναι ένα κανονικό πεντάχορδο κάτω από τον γα και με άκουσμα λεγέτου. Μετράω τον Στανίτσα και όντος τον έψαλλε έτσι!
Ύστερα παρατήρησα κι άλλους ψάλτες που έκαναν αυτά που έλεγε ο Γεώργιος, το ένα έφερε το άλλο και έφθασα να κατανοήσω κατά μεγάλο μέρος πως δουλεύει σε όλους τους ήχους, όχι μόνο στον βαρύ και τον λέγετο, το σύστημα διπλοπαραλλαγή του Κουκουζέλη του Πλουσιαδηνού του Γαβρηήλ Ιερομόναχου του Κυρίλλου Μαρμαρηνού κλπ κλπ και να την εφαρμόσω στην πράξη.
Ευχαριστώ τον Γιώργο που μου έδειξε δωρεάν την σωστή πράξη της ψαλτικής μας και τον Θεό που με φώτισε να τον ακούσω και να μην τον απορρίψω όπως έχουν κάνει οι περισσότεροι.

Η διπλοπαραλλαγή λοιπόν είναι έτοιμη και πάλι για να ξεκινήσει να διδάσκεται και θεωρητικώς(στην πράξη συνεχίζει να διδάσκεται εμπειρικώς αδιάκοπα από τους παραδοσιακούς ψάλτες που έχουν ακούσματα χωρίς να ξέρουν θεωρία). Όσοι πιστοί προσέλθετε (ε να κάνω και λίγο προπαγάνδα... :D )
 
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Δεν μπορεί να είναι όλοι υπερμείζωνες.. Υπερμείζων προκύπτει στον πρώτο-κε-άνανες επειδή κατεβαίνοντας από αυτόν προς τα κάτω ο νεαγιε-δι χαμηλώνει ώστε να δώσει και ποιότητα πλαγίου δευτέρου-νεχέανες στον γα-βαρύ-άανες.

έχουμε περίπου κάτι τέτοιο:
αανες(γα)-12-αγια(δι)-12-ανανες(κε) και
νεχέανεςλέγετος (γα)-10-νανά(δι)-14-άγια(κε)

Ο ενδιάμεσος φθόγγος (κόκκινο χρώμα) είναι αυτός που όταν κινείται μέσα στην διφωνία αλλάζει την αίσθηση πότε σε τρίτο και πότε σε δεύτερο (λέγετο).

Θυμάμαι πως τόσο το γα-δι όσο και το δι-κε είναι "μεγάλα" και μάλιστα πιο μεγάλα απ'τις αντίστοιχες νότες του πιάνου. Λάθος θυμάμαι ε; :D
Με τα άλλα είμαι εντάξει.
Ευχαριστώ! :)
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Θυμάμαι πως τόσο το γα-δι όσο και το δι-κε είναι "μεγάλα" και μαντίστοιχες νότες μάλιστα πιο μεγάλα απ'τις αντίστοιχες νότες του πιάνου. Λάθος θυμάμαι ε; :D
Με τα άλλα είμαι εντάξει.
Ευχαριστώ! :)

Δεν θυμάσαι λάθος Βάιε.

Όταν ο πλάγιος του δευτέρου στον βου ο λέγετος γίνεται βαρύς τότε ο γα δι μεγαλώνει πιο πολύ και γίνεται υπερμείζων γιατί στον δι τότε δεν έχεις μόνο άγια αλλά έχεις ταυτοχρόνως και πρώτο άνανες. όταν από τον δι αυτόν πάς στον κε και συνεχίσεις πρώτο ήχο τότε είναι και αυτός υπερμείζων.
Βλέπεις λοιπόν ότι εξαρτάται που πας και πως κινείσαι. Δεν είναι καρφωμένοι οι ήχοι αλλά αλληλεπιδρά ο ένας στον άλλο.
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Δεν θυμάσαι λάθος Βάιε.

Όταν ο πλάγιος του δευτέρου στον βου ο λέγετος γίνεται βαρύς τότε ο γα δι μεγαλώνει πιο πολύ και γίνεται υπερμείζων γιατί στον δι τότε δεν έχεις μόνο άγια αλλά έχεις ταυτοχρόνως και πρώτο άνανες. όταν από τον δι αυτόν πάς στον κε και συνεχίσεις πρώτο ήχο τότε είναι και αυτός υπερμείζων.
Βλέπεις λοιπόν ότι εξαρτάται που πας και πως κινείσαι. Δεν είναι καρφωμένοι οι ήχοι αλλά αλληλεπιδρά ο ένας στον άλλο.

Αυτό είναι το κλειδί! αγια και ανανες.
Οκ, ευχαριστώ! :)
 
Top