Τσερκέζης Χαράλαμπος
Μέλος
Άλλοι το λένε σε βαρύ και άλλοι σε πλ. α΄, αρχιερείς και ιερείς.
Σε μουσικές συλλογές το έχω συναντήσει τονισμένο σε βαρύ μόνο (Ιωάννου 1850, Φωκαέως 1869, Πρωγάκη 1909).
Στο Άγ. Ορος στις αγρυπνίες το λένε σε βαρύ και σε αργό μέλος μάλιστα.
Από λειτουργικά βιβλία το νέον εγκόλπιον της ΑΔ και το Συλλειτουργικόν σε βαρύ το έχουν.
Πλειοψηφεί δηλαδή ο βαρύς. Εν τούτοις το ακούμε και σε πλ.α.
Εμένα μου φαίνεται ότι ο πλ. α΄ έμεινε λόγω της προηγούμενης ηχητικής επίδρασης του Θεοτόκε Παρθένε (αφού και η μετά από αυτό εκφώνηση και ευχή σε μινόρε συνεχίζει - ο επικρατήσας πια ήχος...ακόμη και κάποιοι παράφωνοι ιερείς σε αυτόν εκφωνούν! - λέω ιερείς διότι ψάλτης παράφωνος δεν μπορεί να "σταθεί" για πολύ καιρό, στις πόλεις τουλάχιστον...)
Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε τι γίνεται στους κώδικες, λειτουργικούς και μουσικούς.
Όποιος μπορεί να διαφωτίσει και να μας δώσει πηγές, καλό θα ήταν. Σε αυτά στηριζόμαστε.
Δεν έχω δει αν συζητήθηκε αλλού το θέμα αυτό, αν ναι παραπέμψτε με σχετικά.
Ευχαριστώ.
Σε μουσικές συλλογές το έχω συναντήσει τονισμένο σε βαρύ μόνο (Ιωάννου 1850, Φωκαέως 1869, Πρωγάκη 1909).
Στο Άγ. Ορος στις αγρυπνίες το λένε σε βαρύ και σε αργό μέλος μάλιστα.
Από λειτουργικά βιβλία το νέον εγκόλπιον της ΑΔ και το Συλλειτουργικόν σε βαρύ το έχουν.
Πλειοψηφεί δηλαδή ο βαρύς. Εν τούτοις το ακούμε και σε πλ.α.
Εμένα μου φαίνεται ότι ο πλ. α΄ έμεινε λόγω της προηγούμενης ηχητικής επίδρασης του Θεοτόκε Παρθένε (αφού και η μετά από αυτό εκφώνηση και ευχή σε μινόρε συνεχίζει - ο επικρατήσας πια ήχος...ακόμη και κάποιοι παράφωνοι ιερείς σε αυτόν εκφωνούν! - λέω ιερείς διότι ψάλτης παράφωνος δεν μπορεί να "σταθεί" για πολύ καιρό, στις πόλεις τουλάχιστον...)
Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε τι γίνεται στους κώδικες, λειτουργικούς και μουσικούς.
Όποιος μπορεί να διαφωτίσει και να μας δώσει πηγές, καλό θα ήταν. Σε αυτά στηριζόμαστε.
Δεν έχω δει αν συζητήθηκε αλλού το θέμα αυτό, αν ναι παραπέμψτε με σχετικά.
Ευχαριστώ.