Πηδάλιον Αστ. Δεβρελή - Νέος τόμος «Θεία Λειτουργία Κων. Πρίγγου»

Μου απεστάλει από τον μουσικολογιώτατο κ. Δεβρελή , καινούριος τόμος της σειράς πηδάλιον με ανέκδοτα μαθήματα της Θείας Λειτουργίας , του Κων/νου Πρίγγου , τα οποία προέρχονται από την συλλογή του κ.Αθανασίου Ηλία Πολίτη .
Το βιβλίο διατίθεται δωρεάν (υποθέτω σε ορισμένους ...) και σε περιορισμένα αντίτυπα.
Τα μαθήματα (από σεβασμό) παρατίθονται απείρακτα και με την ορθογραφία του μακαριστού άρχοντα .
Η συλογή αυτή , έρχεται να προβληματίσει και πάλι τους "ειδικούς" , περί των (μέχρι τώρα) εκδόσεων του Πρίγγου , να δώσει εκ νέου λαβή για καινούριες συζητήσεις και έναυσμα για περισσότερη μελέτη και γνώση .
Ευχαριστώ τον κ. Αστέριο Δεβρελή για την τιμή .
Εύχομαι σε όλους καλό χειμώνα (..γιατί εγώ τώρα γύρισα :D:D:D)
...σε όσους δεν πρόλαβαν ..καλό υπόλοιπο καλοκαιριού..:)
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Μου απεστάλει από τον μουσικολογιώτατο κ. Δεβρελή , καινούριος τόμος της σειράς πηδάλιον με ανέκδοτα μαθήματα της Θείας Λειτουργίας , του Κων/νου Πρίγγου , τα οποία προέρχονται από την συλλογή του κ.Αθανασίου Ηλία Πολίτη .
Το βιβλίο διατίθεται δωρεάν (υποθέτω σε ορισμένους ...) και σε περιορισμένα αντίτυπα.
Τα μαθήματα (από σεβασμό) παρατίθονται απείρακτα και με την ορθογραφία του μακαριστού άρχοντα .
Η συλογή αυτή , έρχεται να προβληματίσει και πάλι τους "ειδικούς" , περί των (μέχρι τώρα) εκδόσεων του Πρίγγου , να δώσει εκ νέου λαβή για καινούριες συζητήσεις και έναυσμα για περισσότερη μελέτη και γνώση .
Ευχαριστώ τον κ. Αστέριο Δεβρελή για την τιμή .
Εύχομαι σε όλους καλό χειμώνα (..γιατί εγώ τώρα γύρισα :D:D:D)
...σε όσους δεν πρόλαβαν ..καλό υπόλοιπο καλοκαιριού..:)

Αν μπορείτε ζητήστε την άδεια του να τα αναρτήσετε εδώ, εφόσον τα δίνει δώρεαν, έτσι ώστε να τα χουμε κι εμείς.

Ευχαριστώ.
 

filomousos

Παλαιό Μέλος
Παίζει μήπως πίνακας περιεχομένων και κάνα δείγμα γραφής ;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πραγματικά αξίζει τον κόπο η αγορά αυτού του τόμου. Όπως λέει και ο κ. Δεβρελής, κοπίασε 5 χρόνια για να επεξεργαστεί την ύλη, τον δε τελευταίο χρόνο με το ζόρι δεχόταν κάποιον σπίτι του λόγω του φόρτου εργασίας. Το βιβλίο το διανέμει δωρεάν, δε θα μπορούσε άλλωστε να πουλάει έργο που δεν του ανήκει, το συνοδεύει όμως με ένα βιβλίο, Μέγα Στιχολόγιον, που έβγαλε προς τούτο, για να μπορέσει με τα έσοδα εκείνου να καλύψει τα έξοδα της Λειτουργίας του Πρίγγου. Συνεπώς, μια δωρεάν ανάρτηση θα του στερούσε την όποια δυνατότητα να καλύψει μέρος των εξόδων του. Είναι καλή δουλειά, αξίζει να βάλουμε στο χέρι στην τσέπη και να την πάρουμε, ως ένδειξιν τιμής και προς τον εκδότη.

Μέσα στο έργο αυτό περιέχονται τα μαθήματα του Πρίγγου στην πρώτη τους μορφή, ανέκδοτα Χερουβικά και λοιπά μέλη, από χειρόγραφα της δεκαετίας του '30. Είναι όλα αυτά που από τότε κυκλοφορούν εν μέρει στη Θεσσαλονίκη στα χέρια των παλαιών θιασωτών του Πρίγγου και έχει και υλικό που ο Αθανάσιος Πολίτης, μαθητής του Πρίγγου από του οποίου το αρχείο έγινε η έκδοση, δεν έδωσε ποτέ προς τα έξω και για πρώτη φορά βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Είναι ό,τι γνησιότερο έχει βγει ποτέ από Λειτουργία του Πρίγγου και αξίζει να υπάρχει στα χέρια κάθε θιασώτη του αοιδίμου διδασκάλου.
 
Last edited:

Ν.Χ.

Παραδοσιακόν μέλος
Πραγματικά αξίζει τον κόπο η αγορά αυτού του τόμου. Όπως λέει και ο κ. Δεβρελής, κοπίασε 5 χρόνια για να επεξεργαστεί την ύλη, τον δε τελευταίο χρόνο με το ζόρι δεχόταν κάποιον σπίτι του λόγω του φόρτου εργασίας. Το βιβλίο το διανέμει δωρεάν, δε θα μπορούσε άλλωστε να πουλάει έργο που δεν του ανήκει, το συνοδεύει όμως με ένα βιβλίο, Μέγα Στιχολόγιον, που έβγαλε προς τούτο, για να μπορέσει με τα έσοδα εκείνου να καλύψει τα έξοδα της Λειτουργίας του Πρίγγου. Συνεπώς, μια δωρεάν ανάρτηση θα του στερούσε την όποια δυνατότητα να καλύψει μέρος των εξόδων του. Είναι καλή δουλειά, αξίζει να βάλουμε στο χέρι στην τσέπη και να την πάρουμε, ως ένδειξιν τιμής και προς τον εκδότη.

Μέσα στο έργο αυτό περιέχονται τα μαθήματα του Πρίγγου στην πρώτη τους μορφή, ανέκδοτα Χερουβικά και λοιπά μέλη, από χειρόγραφα της δεκαετίας του '30. Είναι όλα αυτά που από τότε κυκλοφορούν εν μέρει στη Θεσσαλονίκη στα χέρια των παλαιών θιασωτών του Πρίγγου και έχει και υλικό που ο Αθανάσιος Πολίτης, μαθητής του Πρίγγου από του οποίου το αρχείο έγινε η έκδοση, δεν έδωσε ποτέ προς τα έξω και για πρώτη φορά βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Είναι ό,τι γνησιότερο έχει βγει ποτέ από Λειτουργία του Πρίγγου και αξίζει να υπάρχει στα χέρια κάθε θιασώτη του αοιδίμου διδασκάλου.

Το βιβλίο ''μυρίζει'' Πρίγγο από την πρώτη έως και την τελευταία σελίδα.
Δείτε τις προεισαγωγές των Χερουβικών, ακούστε τι λένε στο Φανάρι και συγκρίνετε...

Ορισμένα Χερουβικά (και ειδικά οι προεισαγωγές όπως προανέφερα) είναι πανομοιότυπα (μετά από πολύωρες αντιπαραβολές) με το έργο - αρχείο του φίλου Σταμάτη Παπαμανωλάκη.

Ένα μεγάλο Μπράβο στον Αστέριο.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πραγματικά. δεν την χορταίνω την έκδοση! Σόρρυ που επαναλαμβάνομαι, αλλά δεν μπορώ να μην εκφράσω τον ενθουσιασμό μου! Βλέπω μαθήματα που παρατίθενται όντως στην πρωτότυπη μορφή τους, μακριά από τις διασκευές των επιγόνων του Πρίγγου. Σαν παράδειγμα αναφέρω το Τρισάγιο σε πρώτο παθητικό, που πριν λίγο καιρό το βρήκα σε χειρόγραφο Θεσσαλονικέως θιασώτη του. Εξαιρετική εντύπωση μου έκανε που κατέληγε, εκτός από τη Δύναμη, και τα Τρισάγια στον Γα και όχι στον Πα, κάτι που δεν είχα δει από κανέναν άλλο, μέχρι σήμερα δηλαδή που μελέτησα αυτή την έκδοση της Λειτουργίας του. Είναι όντως Πρίγγος 100%!!!
Χθες μελετούσα και το Χερουβικό «το λεγόμενον Πατριαρχικόν» σε α' που πουθενά αλλού δεν είχα συναντήσει. Θέσεις του μπορεί, ναι, αλλά ατόφιο πουθενά. Αν χρονολογήσουμε και την πηγή στα χρόνια διαμονής του στη Θεσσαλονίκη, προφανώς καταγράφει τα ακούσματά του από τον Ναυπλιώτη και όχι θέσεις δικές του, αφού μέχρι τότε μόνο ως Β' Δομέστιχος είχε θητεύσει στο Φανάρι.
 

Ν.Χ.

Παραδοσιακόν μέλος
Αν χρονολογήσουμε και την πηγή στα χρόνια διαμονής του στη Θεσσαλονίκη, προφανώς καταγράφει τα ακούσματά του από τον Ναυπλιώτη και όχι θέσεις δικές του, αφού μέχρι τότε μόνο ως Β' Δομέστιχος είχε θητεύσει στο Φανάρι.

Σε παραδέχομαι...
Εδώ ταιριάζει η φράση: ''χτύπησες φλέβα''.

Έτσι ακριβώς συμβαίνει.
Και σε αυτό ακριβώς το γεγονός οφείλεται τόσο η γνησιότητα όσο και η μοναδικότητα του αρχείου του Παπαμανωλάκη (περί Πρίγγου), που αν κάποια στιγμή το αποφασίσω (και με την άδειά του φυσικά) μπορεί να ανεβάσω ένα μέρος από αυτό.

Δες λίγο τα χερουβικά ειδικά στον 'Αγια, άκου και τον Λεωνίδα στο Φανάρι και θα διαπιστώσεις και άλλα..

Όλοι στις λειτουργίες που έγραψαν, αναφέρουν Πρίγγος εδώ, Πρίγγος εκεί κλπ
Καλές οι συλλογές από κάποια χειρόγραφα, που υπήρχαν και κυκλοφορούσαν όμως ευρέως.
Αναφέρομαι σε Καραμάνη, Ταλιαδώρο, Χρύσανθο, Παϊκόπουλο και σε πολλούς άλλους.
Όλα δεκτά και καλά.

Αυτά όμως δεν υπήρχαν πουθενά.
Μαθήματα με άρχή, μέση και τέλος.
Ισχυρός σκελετός και έπειτα στολισμός - Πριγγικος.

Ψάξε τα λίγο και αναμένω σχόλιό σου εκ νέου...

Συνέχισε έτσι...
 
Πραγματικά Είναι όντως Πρίγγος 100%!!!
Χθες μελετούσα και το Χερουβικό «το λεγόμενον Πατριαρχικόν» σε α' που πουθενά αλλού δεν είχα συναντήσει. Θέσεις του μπορεί, ναι, αλλά ατόφιο πουθενά. Αν χρονολογήσουμε και την πηγή στα χρόνια διαμονής του στη Θεσσαλονίκη, προφανώς καταγράφει τα ακούσματά του από τον Ναυπλιώτη και όχι θέσεις δικές του, αφού μέχρι τότε μόνο ως Β' Δομέστιχος είχε θητεύσει στο Φανάρι.
Οντως ετσι ειναι, αυτα τα τσακισματα που κανει ολα ειναι της παραδοσεως, ειναι η τεχνη του Μεγα Ναυπλιωτη, αυτου του μεγαλου ψαλτη που μεγαλωσε και εζησε μεσα στον Πατριαρχικο Ναο και ειχε την ευλογια να παραλαβει και μεταλαμπαδευσει ατοφια την Εκκλησιαστικη μας μουσικη παραδοση. Ουδεις σαν αυτον. Ειναι το αλφα και το ωμεγα. Μη ψαχνετε αλλου. Μονον ο Πριγγος τον αντεγραψεν σωστα, παρολες τις αδυναμιες του.
Μεσα απο αυτο το μηνυμα θελω να πω ενα μεγαλο ευχαριστω στον κ. Γιαννη για οτι προσφερει, μπραβο του.
Δυο λογια για τον κ. Δεβρελη αυτον τον εξαιρετο ανθρωπο, τον οποιο θεωρω καπως οτι αδικειται.Προσωπικη αποψη.
Τα βιβλια του περιεχουν την παραδοση μεσα απο την γραφη του συγγραφεα απλη , λιτη με πινελιες αναλυσεων, ομως παραδοσιακων. Παρολα αυτα ειναι ο καταλληλοτερος να γραψει αναλυτικα πιστα την παραδοση ωστοσο προτιμα την απλοτητα και αφηνει στον ψαλτη να ..ψαλλει. Χωρις να τον δεσμευει. Εχει στο κεφαλι του ολες τις θεσεις και επιλεγει τη μελωδια κανοντας εκλογες απο διαφορα μελη και θεσεις παντοτε παραδοσιακες, συνθετοντας αναλογα με το νοημα του κειμενου(εδω εχω καποιους ενδοιασμους, ευτυχως το κανει σε ορισμενα μονο σημεια και οχι στους τονισμους ή κατα ορισμενους παρατονια θελει προσοχη καθως η παραδοση το επιβαλει πολλες φορες, βλ. κανονες Μ.Εβδομ. π.χ.). Δεν πειραζει ομως τα προσομια στη βασικη τους δομη αλλα ουτε και τα εξαποστειλαρια οπως εχω δει αλλου. Επηρεασμενος απο τη γραφη του Θ.Γεωργιαδη, το υφος του Μεγα Παναγιωτιδη χωρις να ειναι μονο αυτο και τις αναλυσεις της παραδοσης απο Ναυπλιωτη και Πριγγο που εχει ακουσει και καταγραψει. Μελετωντας κανεις τα βιβλια του διαπιστωνει μια γλυκυτητα στο μελος χωρις περιττα πραγματα. Τα βιβλια του καπως συνδεονται μεταξυ τους αφου μπορει να δεις μια απλη γραμμη στο ενα και μετα την ιδια αναλελυμενη σε αλλο βιβλιο.
Οπως λεει και ο ιδιος ηταν και ειναι μανιακος συλλεκτης και μελετητης των χειρογραφων επιλεγοντας παντα τα must στοιχεια(προσωπικη αποψη νομιζω που ανταποκρινεται στην πραγματικοτητα) και θεσεις για τη συνθεση του.
Ακολουθει την μοδα της εποχης που θελει τα κλασσικα μελη σε συντμησεις χαριν συντομιας (καλο αυτο γιατι συντομευουμε αλλα χανουμε σε κατανυξη, ξεκουραση του πιστου, χρονο για προσευχη στοιχεια που περιεχονται στα παλαια κλασσικα μελη οπου υπαρχει κυματικη μορφη θα ελεγα του μελους καπου δυνατο καπου χαλαρο δηλαδη σε αντιθεση με σημερα που τα θελουμε extreme)*1 Αυτο δημιουργει ψευδαισθηση καθως τα μελη του Πετρου εχουν απολυτη ομαλοτητα και γλυκυτητα. Αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα.
Εδω πρεπει να πω οτι ξεδιπλωνει το ταλεντο του ο συγγραφεας. Δηλαδη ειναι το μυστικο.Χωρις να συμφωνω απολυτα δεν παυει να ειναι μια προσωρινη λυση, που τεινει να επικρατησει. Συντμηση ισσοροπημενη.
Τα βιβλια του απευθυνονται και σε μελετητες του μελους αλλα και για το ψαλτηρι εναλλακτικα των κλασσικων εκδοσεων που φυσικα δεν αντικαθιστουνται απο κανενα βιβλιο.
Επειδη αναφερθηκε πιο πανω, πραγματι τα βιβλια του μυριζουν Ιακωβο, δηλαδη λιβανι.
Το Μεγα Στιχολογιον ενα βιβλιο που ετοιμαζει αρκετο καιρο περιεχει ολους τους στοιχους κατ ηχον που προηγουνται του τροπαριου,αυτοι ειναι της Παρακλητικης Σαββατου ,Κυριακης, των Μηναιων δηλαδη των προσομιων σε αργο και συντομον μελος, το οποιο ειναι κατι που λειπει ή ειναι διασπαρτοι σε διαφορα βιβλια. Ειναι δηλαδη μια συλλογη στιχων που χρησιμοποιει συνεχως ο Ψαλτης, απαραιτητο και για τους αρχαριους. Η στιχολογια των Αινων βρισκεται σε κλασσικο βιβλιο κατηχον δεν χρειαζονται αλλα.
Η εκδοσις της Θ.Λειτουργιας (Πριγγου) περιλαμβανει μονο τα μαθηματα της συλλογης Αθανασιου Πολιτη, ομως υπαρχουν στη κατοχη του και πολλα αλλα χειρογραφα μαθηματα Πριγγου οπως Θειας Λειτουργιας(αρκετα για πληρη εκδοση οπως μου ειπε) Τριωδιου, Πεντηκοσταριου, Μηνολογιου, και Παρακλητικης.
Μου ειπε οτι εαν βρεθει καποιος χορηγος θα μπορεσει να τα εκδοσει.
Χωρις να εχω καποιο οφελος, γνωριζοντας αυτο τον ανθρωπο ο οποιος εζησε μια εποχη σταθμο στα ψαλτικα τα οποια κατεγραψε ομως με τις δικες του δυναμεις, διπλα σε Παναγιωτιδη εχει γευτει την παραδοση και εχει αφιερωσει μια ζωη ολοκληρη σ αυτην. Με τα βιβλια του ας προσθεσουμε ενα λιθαρακι παραδοσης στη βιβλιοθηκη μας οχι συμληρωνοντας τις κλασσικες αθανατες εκδοσεις αλλα τα κενα που εχουμε να τις κατανοησουμε.
Σας μιλα ενας ανθρωπος που καθημερινα μελετα Πετρο Λαμπαδαριο τον Μεγιστο και βλεπει καποιο φως σε αυτες τις εκδοσεις του ακαματου εργατη και μελοποιου κ.Αστεριου Δεβρελη.

Καπου αναφερθηκε για τον Αρχοντα Αστερη εναν ανθρωπο που δεν μακαμιζει, ψελνει και χωρις μικροφωνο, κυριως κλασσικα μελη απλα και λιτα, αρκετα αυτα νομιζω. Λιγος σεβασμος δεν βλαπτει.

Επαναλαμβανω οι κλασσικες εκδοσεις δεν αντικαθιστουνται απο κανενα αλλο βιβλιο.
Εκει ειναι η παραδοση γραμμενη και μας καλυπτει πληρως.
Ευχαριστουμε Γρηγοριο Πρωτοψαλτη και Χουρμουζιο, Ιακωβο, Κωνσταντινο και Ιωαννη, μα κυριως τον Μεγιστο Πετρο Λαμπαδαριο, ευχαριστουμε θερμα για αυτα που μας δωσατε.
Ευχαριστουμε Ιακωβο Ναυπλιωτη τον Λεβεντη,τον Μεγαλοπρεπη, τον τιτανα Αρχοντα Πρωτοψαλτη της Μεγαλης του Χριστου Εκκλησιας.


*1
Καποια στιγμη θα συζητησουμε για τον λεγομενο συγκερασμο.
Μεχρι τωρα γνωριζουμε τον συγκερασμο των διαστηματων βλ.Ευρωπαικη-Βυζαντινη μουσικη, ερχεται ομως στην επιφανεια ο του χρονου βλεπε στρογγυλοποιηση πχ γνωστες Σχολες που δημιουργουν θορυβο και αποσταθεριοποιηση, αργεματα, πλατιασμους, κορωνες, αργα-γρηγορα και αλλα καλουδια*2.
Υπαρχει ομως και ο συγκερασμος του μελους. Που θελει την δομη του να προσαρμοζεται στο ρευμα της εποχης με αρνητικη επιδραση στη χρονικη διαρκεια του μελους και σε αλλα στοιχεια που ερχονται σε αρμονικη κατασταση με την λειτουργικη πραξη την προσευχη,την κατανυξη κτλ.
Δεν μπορει ενα Κυριε ελεησον να διαρκει περισσοτερο απο μια αιτηση και να φλερταρει με παπαδικο μελος. Υπαρχουν τα ικετευτικα βλ. Χουρμουζιου, χειροτονιας που λεγονται με τον τροπο τους. Γιατι να καθυστερουμε τις αιτησεις.
Και το χερουβικον να λεγεται πετσοκομμενο, επισης το εκτενες Τριαδι λεγεται σε ορισμενες περιπτωσεις και αλλα πολλα..
Επισημαινω ξανα οτι μονο οι Κλασσικες εκδοσεις μπορουν να σταθουν αξιοπρεπως πανω στο ψαλτηρι, τωρα για μελετη υπαρχει πολυ υλικο.
Να τωρα ετοιμαζεται η Μουσικη Κυψελη Στεφ. Λαμπαδαριου με νεους ευαναγνωστους χαρακτηρες ο πρωτος τομος σε δυο και ακολουθουν και οι αλλοι.Τι ποιο ωραιο, με ελαχιστες διαφορες απ το ιδιομελαριον Χουρμουζιου. Καποιες φθορες που ειναι κι αυτες της παραδοσης αλλα και τα Δοξαστικα του Πετρου εκτος των μεγαλως εορτων που ειναι λιγο παραλλαγμενα οχι ολα, κατα το υφος Κωνσταντινου.
*2 Αυτα τα καλουδια τα εκανε ο Ιακωβος μεσα στον χρονο,και οταν λεω χρονο δεν εννοω μετροφωνια, ορισμενα ακουγονται σε "αργη κινηση" απο Παναγιωτιδη.
Υπενθυμιζω, επειδη καπου διαβασα για (φιλο)Πατριαρχικα βιβλια εγω εχω να προτεινω ενα πιο παλιο, το Ανθολογιο Κωνσταντινου.
Επισης ο Ιακωβος οντως εψελνε Πετρο, αλλα στις ηχογραφησεις που εχουμε ηταν πιο πανηγυρικος αρα μιλαμε για Ιωαννη, τα χερουβικα ηταν παραλλαγη απο τον μεγιστο Πετρο, εαν κρινουμε απ την ανθολογια του που εχει δυο, το πλ.δ και πρωτου ηχου.

Συμπερασμα Πετρος Λ. στην επιλογη μελων, Ιακωβος Ν. στον τροπο του ψαλλειν.

Σοβαρα πραγματα οπως αρμοζουν στην Ιεροτητα του χωρου που μας περιβαλλει, οπου τελειται Ιερο Μυστηριο και οχι θεατρικο εργο.

Υγιαινετε
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
Κατόπιν σχετικής προφορικής αδείας υπό του εκδότου, αναρτώ το Κοινωνικόν «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι» εις ήχον α΄, του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜΧΕ Κωνσταντίνου Πρίγγου. Σύμφωνα με την μαρτυρία του εκδότου, το παρόν Κοινωνικόν εψάλλη την 21-11-1953 στον πανηγυρίζοντα Ιερόν Ναόν Παναγίας Δεξιάς (Δεξιοκρατούσσης) Θεσσαλονίκης.

Το μουσικό κείμενο προέρχεται από το νέο-εκδοθέν πόνημα του μουσικολογιωτάτου κ. Αστερίου Κ. Δεβρελή «ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ», το οποίον (κατά την προσωπική μου άποψη) είναι από τα πιο σημαντικά βιβλία Θ. Λειτουργίας των τελευταίων ετών, και παρουσιάζει μεγάλο ιστορικό και μουσικολογικό ενδιαφέρον.
 

Attachments

  • Koinonikon_Potirion_PRIGGOY_Devrelis.pdf
    754.7 KB · Views: 586

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Άξιος, πράγματι, ο κόπος τού μουσικολογιώτατου κ. Δεβρελή. Παρακαλώ όμως, μνημονεύσατε πρωτίστως του σχηματίσαντος αυτή την συλλογή, Αθανασίου Πολίτου, μαθητού του Κ. Πρίγγου, και ευχηθείτε για την ανάπαυση της ψυχής του. Αυτός συγκέντρωσε, καθαρόγραψε, ετοίμασε σε προχωρημένο στάδιο όλα αυτά τα μέλη, πολλά χρόνια πριν. Για του λόγου το αληθές δείτε το συνημμένο.

Ταυτόχρονα διέσωσε άλλα πολλά σε φακέλους, που λήφθηκε μέριμνα και κατατέθηκαν ως δωρεά (της θυγατέρας του Αγγελικής) σε αρμόδιο Ίδρυμα για την περαιτέρω επεξεργασία και την εν καιρώ σταδιακή αξιοποίησή τους. Ήδη το υλικό αυτό έχει ψηφιοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, χάρις στην ευγενή καλοσύνη και τον κόπο ιερέως τινός πόλεως της Βορείου Ελλάδος.
 

Attachments

  • 331.TIF
    600.7 KB · Views: 305

JohnBouks

Νέο μέλος
Το βιβλίο αυτό (αν το λέω σωστά πηδάλιον) διατίθεται δωρεάν ;;
Δεν μπορώ να το βρω σε κάποιο βιβλιοπωλείο.
Υπάρχει ψηφιοποιημένο ή πωλείται κάπου που δεν ξέρω εγώ ;
Αν γνωρίζει κάποιος θα μπορούσε να με διαφωτίσει ;; :)
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το βιβλίο αυτό (αν το λέω σωστά πηδάλιον) διατίθεται δωρεάν ;;
Δεν μπορώ να το βρω σε κάποιο βιβλιοπωλείο.
Υπάρχει ψηφιοποιημένο ή πωλείται κάπου που δεν ξέρω εγώ ;
Αν γνωρίζει κάποιος θα μπορούσε να με διαφωτίσει ;; :)
Για παραγγελίες θα απευθυνθείτε στον ίδιο τον κ. Δεβρελή. Το τηλέφωνό του είναι 2310 235 860.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Για παραγγελίες θα απευθυνθείτε στον ίδιο τον κ. Δεβρελή. Το τηλέφωνό του είναι 2310 235 860.

Ας μού επιτραπούν λίγα λόγια βιβλιοκριτικής.
- Πέρα από το υποδειγματικό της εκτύπωσης (πράγμα που όπως έχουμε ξαναπεί χαρακτηρίζει όλες τις εκδόσεις Δεβρελή) το βιβλίο αυτό είναι σημαντικό για τον εξής λόγο: Αποτελεί απλώς τη σημαντικότερη μετά το 1964 έκδοση Πρίγγου και στέκεται ισάξια δίπλα σε εκείνες που προσυπέγραψε ο ίδιος ο συνθέτης (Δοξαστάριο, Μεγάλη Εβδομάδα, μισό Αναστασιματάριο).
- Μακάρι να έλθουν στο φως με οποιοδήποτε τρόπο και άλλα χειρόγραφα Πρίγγου (που έως τώρα κάποιοι συλλέκτες ή οι κληρονόμοι τους κρατούν κλειδωμένα). Aν αδυνατούν να τα εκτυπώσουν οι ίδιοι, ας τα εμπιστευτούν σε όποιον εκδότη θέλουν. Δεν είναι κρίμα να τα φάει το σκοτάδι;
- Θα άξιζε παράλληλα να εκδοθούν και οι συλλογές χειρογράφων από άλλους μεγάλους Πολίτες (Παλάση, Βινάκη κλπ). Όλα αυτά διασώζουν το προφορικό ύφος της Πόλης του 20ου αιώνα και αποτελούν πολύτιμη παρακαταθήκη.
- Και ας μας ενημερώσει κάποιος αν γνωρίζει τι γίνεται με την από πολλού σχεδιαζόμενη εκτύπωση των έργων Νικολαΐδη. Στα έργα του μεγάλου αυτού μουσικού αποτυπώνεται μεγάλο μέρος αυτών που άκουσε από τον Πρίγγο, του οποίου υπήρξε στενός συνεργάτης (είναι και ο καταγραφέας της Μ. Εβδομάδος).

Ευχαριστούμε πάντως τον εκδότη κ. Δεβρελή που αποτελεί κι έναν πολύ ευγενικό οικοδεσπότη για όποιον τον επισκέπτεται για να αγοράσει τα βιβλία του (κι ευχόμαστε να ολοκληρώσει την έκδοση έργων του Παναγιωτίδη)
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Κατόπιν σχετικής προφορικής αδείας υπό του εκδότου, αναρτώ το Κοινωνικόν «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι» εις ήχον α΄, του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜΧΕ Κωνσταντίνου Πρίγγου. Σύμφωνα με την μαρτυρία του εκδότου, το παρόν Κοινωνικόν εψάλλη την 21-11-1953 στον πανηγυρίζοντα Ιερόν Ναόν Παναγίας Δεξιάς (Δεξιοκρατούσσης) Θεσσαλονίκης.

Το μουσικό κείμενο προέρχεται από το νέο-εκδοθέν πόνημα του μουσικολογιωτάτου κ. Αστερίου Κ. Δεβρελή «ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ», το οποίον (κατά την προσωπική μου άποψη) είναι από τα πιο σημαντικά βιβλία Θ. Λειτουργίας των τελευταίων ετών, και παρουσιάζει μεγάλο ιστορικό και μουσικολογικό ενδιαφέρον.

Η υπογραμμισμένη μαρτυρία είναι ανακριβής. Βλ. «Ποτήριον», Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. α'.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ας μού επιτραπούν λίγα λόγια βιβλιοκριτικής.
- Πέρα από το υποδειγματικό της εκτύπωσης (πράγμα που όπως έχουμε ξαναπεί χαρακτηρίζει όλες τις εκδόσεις Δεβρελή) το βιβλίο αυτό είναι σημαντικό για τον εξής λόγο: Αποτελεί απλώς τη σημαντικότερη μετά το 1964 έκδοση Πρίγγου και στέκεται ισάξια δίπλα σε εκείνες που προσυπέγραψε ο ίδιος ο συνθέτης (Δοξαστάριο, Μεγάλη Εβδομάδα, μισό Αναστασιματάριο).
- Μακάρι να έλθουν στο φως με οποιοδήποτε τρόπο και άλλα χειρόγραφα Πρίγγου (που έως τώρα κάποιοι συλλέκτες ή οι κληρονόμοι τους κρατούν κλειδωμένα). Aν αδυνατούν να τα εκτυπώσουν οι ίδιοι, ας τα εμπιστευτούν σε όποιον εκδότη θέλουν. Δεν είναι κρίμα να τα φάει το σκοτάδι; ....

Εξ αφορμής πρόσφατης ενασχόλησής μου με την έκδοση της συλλογής Πολίτη (βλ. εδώ), προσυπογράφω πλήρως το υπογραμμισμένο κείμενο. Ωστόσο, θεωρώ κάπως υπερβολική την αποτίμησή της ως ισάξιας σε όσα εξέδωσε εν ζωή ο Κ. Πρίγγος. Κυρίως λόγω της "αυστηρής" φιλοσοφίας της Φόρμιγγας, με (αρνητικό, ωστόσο) αποτέλεσμα την ενδεχόμενη απώλεια των παλαιότερων συνθέσεών του.

Ένας δευτερεύων λόγος είναι μερικές ατέλειες της συλλογής Αθ. Πολίτη. Ενδεικτικά:
- η ανακρίβεια ως προς την πατρότητα μερικών συνθέσεων. Βλ. τα Άξιον εστί του Τρ. Γεωργιάδου και Κ. Ψάχου σε πλ. δ΄ χρωματικό (σ. 195 και 199 αντίστοιχα), φερόμενα ως Πρίγγου. Επίσης, η απόδοση στον Πρίγγο των ανώνυμων λειτουργικών σε "χιτζασκιάρ κιουρδί (sic)" (σ. 196 κεξ.). Αμφίβολη επίσης παραμένει η απόδοση στον Πρίγγο των Λειτουργικών σε α΄ πεντάφωνο (σ. 165 κεξ.), των οποίων το Σε υμνούμεν θυμίζει έντονα το αντίστοιχο του Μ. Χατζηαθανασίου σε φρύγιο.
- η προσθήκη (συμπλήρωση) μελών από τον Αθ. Πολίτη. Βλ. Αγαπήσω σε σε χιτζασκιάρ (σ. 192).

ΥΓ. Ό,τι ειπώθηκε αλλού ως προς την πατρότητα (κατά πλειοψηφία, Πριγγική) των μελών του αρχείου του Αθ. Πολίτη, ισχύει και για τη συλλογή του ιδίου που εκδόθηκε από τον Α. Δεβρελή:

... Κρίνοντας από τις σποραδικές πληροφορίες και το εκδοθέν υλικό, το δύσκολο μέρος της καταλογογράφησης του πολύτιμου αυτού αρχείου θα είναι, αναμφίβολα, να ξεχωρίσει κανείς τί αποτελεί:
1) σύνθεση Πρίγγου, αντιγεγραμμένη είτε από αυτόγραφο του Πρίγγου είτε από (πιστό) αντίγραφό του
2) καταγραφή εκτέλεσης Πρίγγου δικής του σύνθεσης από τον Αθ. Πολίτη
3) σύνθεση (ή διασκευή από τον Πρίγγο σύνθεσης) τρίτων ή ανώνυμη, αντιγεγραμμένη από χφφ (ιδιόχειρα ή μη) του Πρίγγου
4) καταγραφή εκτέλεσης Πρίγγου σύνθεσης τρίτων ή ανώνυμης από τον Αθ. Πολίτη
5) σύνθεση Αθ. Πολίτη επί τη βάσει ή κατά μίμησιν Πρίγγου
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
... Αμφίβολη επίσης παραμένει η απόδοση στον Πρίγγο των Λειτουργικών σε α΄ πεντάφωνο (σ. 165 κεξ.), των οποίων το Σε υμνούμεν θυμίζει έντονα το αντίστοιχο του Μ. Χατζηαθανασίου σε φρύγιο. ...

Αν λάβει κανείς υπόψιν του και τη μαρτυρία του Χ. Ταλιαδώρου στη Θ. Λειτουργία του (βλ. συνημμένο), μάλλον πρόκειται για σύνθεση του εκδότου επί τη βάσει (διασκευή) των διάσημων Λειτουργικών των Κ. Ψάχου σε πεντάφωνο και Μ. Χατζηαθανασίου σε φρύγιο, την οποία επιθεώρησε (άγνωστο σε ποιο βαθμό) ο Κ. Πρίγγος. Αυτό όμως δεν εξηγεί την παράθεση σχεδόν αυτούσιου του Σε υμνούμεν σε φρύγιο..Και σίγουρα δεν θα μπορούσε να δει το φως της δημοσιότητας ζώντος του αειμνήστου Άρχοντος.
 

Attachments

  • Λειτουργικά πεντάφωνος.png
    34 KB · Views: 58

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Τα περιεχόμενα του βιβλίου.
 

Attachments

  • Περιεχόμενα Θ.Λειτουργίας Κ. Πρίγγου (Αστ. Δεβρελή, 2012).pdf
    132.2 KB · Views: 246
Top