Περὶ Παρακλητικῶν Κανόνων

Εὐλογημένο τὸ Νέον Ἔτος. π.Μάξιμε τὴν εὐχή σας. Ἤθελα νὰ ρωτήσῳ σχετικὰ μὲ τὸ πότε "ἐπιτρέπεται" νὰ ψέλνουμε τὸν παρακλητικὸ κανόνα τῆς Θεοτόκου καὶ κάποιων ἁγίων, εἴτε στὸν Ναό εἴτε καὶ στὸ σπίτι μόνοι μας. Αὐτὸ ποὺ γνωρίζω εἶναι ὅτι παραμονὴ Κυριακῆς, τῆς Ἀναλήψεως,τῆς Μεταμορφώσεως καὶ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, δὲν λέμε παράκλησι.

Αὐτὸ ἰσχύει καὶ γιὰ τὶς παραμονὲς ὅλων τῶν Δεσποτοθεομητορικῶν ἑορτῶν; Ἰσχύει καὶ ὅταν ἔχουμε ἑορτὲς ἁγίων ποὺ γίνεται εἴσοδος στὸν Ἐσπερινό; Ἐπίσης στὶς περιόδους τοῦ Δωδεκαημέρου, τῆς Διακαινησίμου, τὴν ἑβδομάδα τῆς Πεντηκοστῆς, λέμε παράκλησι, ἢ ἐπειδὴ ἔχει πένθιμο περιεχόμενο δὲν συμπλέκουμε τὰ λυπηρα μὲ τὸν χαρούμενο χαρακτῆρα τῆς ἑορτῆς;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μεγάλη ἢ μικρὴ παράκληση δὲν τελεῖται:
Τῷ Σάββατῳ ἑσπέρας.
Στὶς ἀγρυπνίες.
Στὶς περιόδους:
7-21 Σεπτεμβρίου
21 Νοεμβρίου
20 Δεκεμβρίου-14 Ἰανουαρίου
2 Φεβρουαρίου
Κυριακὴ τῆς Ἀπόκρεω-Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας
25 Μαρτίου
Σάββατο τῆς Ἀκαθίστου ὑμνωδίας
Σάββατο Λαζάρου-Κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ
Τετάρτη τῆς Μεσοπεντηκοστῆς
Πέμπτη τῆς Ἀναλήψεως-Κυριακὴ τῶν ἁγίων πάντων
6 Αὐγούστου
15 Αὐγούστου.

Οἱ παρακλητικοὶ κανόνες εἶναι σκυθρωποὶ-θρηνητικοὶ καὶ δὲν ἁρμόζουν σὲ ἑορτὲς ὑμνωδίας καὶ δοξολογίας. Αὐτὴ εἶναι ἡ τιμὴ καὶ ἡ τάξη τῆς ἀνάστασης καὶ τῶν τῶν ἑορτῶν. «Τοῖς πᾶσι χρόνος καιρὸς τῷ παντὶ πράγματι ὑπὸ τὸν οὐρανόν» (Ἐκκλ. γ' 1).

Ἡ παράκληση τελεῖται ἀντὶ ἀποδείπνου. Ἀντικατέστησε τὴν παλαιὰ κοσμικὴ παννυχίδα ἢ τὸ ἁγιοσαβιτικὸ ἀπόδειπνο ἢ τὴν στουδιτικὴ πρεσβεία.
 
Σᾶς εὐχαριστῶ πάρα πολύ. Εὐλογημένο τὸ Νέον Ἔτος.
Μία ἀκόμα ἐρώτηση. Αὐτὰ εἶναι γραμμένα σὲ κάποια τυπικὰ ἢ πηγάζουν ἀπὸ τὴν
προφορικὴ παράδοση;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὸ Σάββατο ἑσπέρας καὶ οἱ ἀγρυπνίες διέπονται ἀπὸ τὰ κεφάλαια α' καὶ β' τοῦ ΤΑΣ (καὶ τῶν χειρογράφων ΤΑΣ), ὅπου δὲν ὁρίζεται Θεοτοκάριο ἤ ἰσοδύναμη παράκληση.

7-21 Σεπτεμβρίου σχολάζει τὸ Θεοτοκάριο (ΤΑΣ κεφ. ια').

21 Νοεμβρίου δὲν προβλέπεται Θεοτοκάριο (ΤΑΣ κεφ. ιδ').

20 Δεκεμβρίου-14 Ἰανουαρίου σχολάζει τὸ Θεοτοκάριο (ΤΑΣ κεφ. ιε'. Κατὰ προεόρτια τῶν Χριστουγέννων σχολάζει τὸ θεοτοκάριο, καθὼς σχολάζει στὰ προεόρτια τῶν Φώτων).

2 Φεβρουαρίου (ΤΑΣ κεφ. κ').

Κυριακὴ τῆς Ἀσώτου-Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας (ΤΑΣ κεφ. κθ' καὶ λα').

25 Μαρτίου (ΤΑΣ κεφ. κα').

Σάββατο τῆς Ἀκαθίστου ὑμνωδίας (ΤΑΣ κεφ. λε').

Σάββατο Λαζάρου-Κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ (ΤΑΣ κεφ. λστ'. Τὸ θεοτοκάριο εἶναι ἕνα εἶδος ὀκτωήχου).

Τετάρτη τῆς Μεσοπεντηκοστῆς (ΤΑΣ κεφ. μθ').

Πέμπτη τῆς Ἀναλήψεως-Κυριακὴ τῶν ἁγίων πάντων (ΤΑΣ κεφ. νε'. Κατὰ τὰ μεθέορτα τῆς Ἀναλήψεως σχολάζει τὸ θεοτοκάριο, ἀφοῦ σχολάζει στὰ μεθέορτα τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου).

6 Αὐγούστου (ΤΑΣ κεφ. κα')..

15 Αὐγούστου (ΤΑΣ κεφ. κα').
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δέν νομίζω ὄτι ἰσχύουν ὅλες αὐτές οἱ «ἀπαγορεύσεις» ὅταν μάλιστα ψέλνουμε τὸν παρακλητικὸ κανόνα τῆς Θεοτόκου καὶ κάποιων ἁγίων, εἴτε στὸν Ναό εἴτε καὶ στὸ σπίτι μόνοι μας.
Σέ πολλούς ναούς ὑπάρχει καθιερωμένη ἡμέρα γιά παράκληση στή Θεοτόκο ἤ κάποιον ἄγιο, ὅλο τόν χρόνο.

Δεῖτε καί τό θέμα: Τέλεση παρακλήσεως κατά τη διακαινήσιμο εβδομάδα
 
Τὶ ἀκριβῶς εἶναι ἡ "περικοπή"; Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ἢ κάποιος Κανόνας; Γιατὶ στὸ Μεγάλο Εὐχολόγιο ἔχει Κανόνες γιὰ τέτοιες περιπτώσεις.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Αν η παράκληση τελείται αντί αποδειπνου ο κατάλογος πρέπει να περιέχει και όλη τη Μ. Τεσσαρακοστή.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἄν τελεσθεῖ ἀπόδειπνο μὲ κανόνα τῆς Θεοτόκου σχεδὸν ἰσοδυναμεῖ μὲ παράκληση, ἔχει ἱκετήριο χαρακτήρα. Ἐὰν ὑπάρχει ἀνάγκη παράκλησης, τελεῖται, ἀλλὰ δὲν ψάλλεται κανόνας τῆς Θεοτόκου στὸ ἀπόδειπνο.
 
Top