Περί υψιφωνίας και τοποθέτησης φωνής (με αφορμή εκτέλεση μακ. άρχ. Δ. Σουρλαντζή)

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Αυτό και τα επόμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από εδώ.

Τι λέει ο αειμνήστος!!!:eek::eek::eek:
Τι φωνάρα ήταν αυτή;:)
Ας μου πει κάποιος που φτάνει πάνω Λα πάνω Σι.
Τι λαρύγγι είχε;
Θεός 'σχωρέστον.

Υπάρχει πουθενά το μάθημα αυτό;
 
Last edited by a moderator:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Ναι Γιώργο αυτό το έπιασα αλλά ΠΟΥ :eek: φτάνει;
Το μάθημά του υπάρχει κάπου;
 
Πράγματι, είχε λαρύγγι, αλλά ειλικρινά διερωτώμαι!!..Η ερμηνεία αυτού του μαθήματος σε τόσο υπερβολικά υψηλές βάσεις προάγει την κατά τα άλλα Εκκλησιαστική (ορισμένες φορές τείνουμε να ξεχνάμε αυτόν τον όρο!!) μας μουσική?..
Τι θετικό προσφέρει αυτή η ερμηνεία και γενικά παρόμοιες ερμηνείες τροπαρίων σε έναν νέο ψάλτη ή και με αρκετά χρόνια εμπειρίας?..
Νομίζω πως το μέτρο στον τρόπο ερμηνείας είχε χαθεί από τότε!!. Απλά, σήμερα "απολαμβάνουμε" το αποτέλεσμα!!!
 
Πράγματι, είχε λαρύγγι, αλλά ειλικρινά διερωτώμαι!!..Η ερμηνεία αυτού του μαθήματος σε τόσο υπερβολικά υψηλές βάσεις προάγει την κατά τα άλλα Εκκλησιαστική (ορισμένες φορές τείνουμε να ξεχνάμε αυτόν τον όρο!!) μας μουσική?..
Τι θετικό προσφέρει αυτή η ερμηνεία και γενικά παρόμοιες ερμηνείες τροπαρίων σε έναν νέο ψάλτη ή και με αρκετά χρόνια εμπειρίας?..
Νομίζω πως το μέτρο στον τρόπο ερμηνείας είχε χαθεί από τότε!!. Απλά, σήμερα "απολαμβάνουμε" το αποτέλεσμα!!!

Το τι προάγει την εκκλησιαστική μουσική , το τι μας κατανύγει και που βρίσκεται "το μέτρον " στην εκτέλεση είναι άλλο θέμα και ας το ανοίξουμε αλλού .
Επειδή πιθανόν δεν γνωρίζατε τον μακαρίτη και το μεγεθός του , προβήκατε σε αυτήν την βιαστική και άκομψη κριτική ενώ το θέμα είναι καθαρά τονικό .
Ο Σουρλατζής ήτω εξαιρετικά οξύφωνος . Εκεί ήταν η τονικότητά του . Όπως άλλος είναι οξύφωνος , άλλος βαρύτονος και άλλος βαθύφωνος .
Κρατήστε από την εκτέλεση τα θετικα στοιχεία και αφήστε την τονικότητα κατα μέρος αν αυτή σας ενοχλεί
 
Ορθώς επιλέγει ο Σουρλαντζής να ψάλλει ψηλά γιατί αυτές είναι οι βάσεις του. Το ίδιο ορθώς επιλέγει κι ένας βαθύφωνος να πάρει χαμηλά τα ίσα του. Η λεγόμενη φυσική βάση είναι μύθος για την εκκλησιαστική μουσική. Πουθενά στα παλαιά θεωρητικά δεν αναφέρεται ότι ο ΚΕ πρέπει να αντιστοιχεί με τον LA=440Ηz. Ανεβάζω και απόσπασμα από θεωρητικό του ΙΗ΄ αιώνος για το βασικό κριτήριο που πρέπει να καθορίζει τη βάση που πέρνουμε.
 

Attachments

  • Palio Theorhtiko.jpg
    148.5 KB · Views: 132

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πέρα από την εκπληκτική υψιφωνία (που για άλλους μπορεί να είναι σκάνδαλο, για άλλους, όσους τον γνώρισαν και τον άκουσαν, αφορμή θαυμασμού), ο αείμνηστος εκπροσωπούσε στον μέγιστο βαθμό τα πολύ σημαντικά στοιχεία: μεγαλοπρέπεια, ευκρίνεια, ρυθμό. Το ψάλσιμό του ήταν γόνιμη μείξη πολλών ρευμάτων της παραδόσεως. Ο Θεός ας τον αναπαύσει!

Ευχαριστούμε κ. Κερμελίδη για τους θησαυρούς που ανεβάζετε!
 
Ορθώς επιλέγει ο Σουρλαντζής να ψάλλει ψηλά γιατί αυτές είναι οι βάσεις του. Το ίδιο ορθώς επιλέγει κι ένας βαθύφωνος να πάρει χαμηλά τα ίσα του. Η λεγόμενη φυσική βάση είναι μύθος για την εκκλησιαστική μουσική. Πουθενά στα παλαιά θεωρητικά δεν αναφέρεται ότι ο ΚΕ πρέπει να αντιστοιχεί με τον LA=440Ηz. Ανεβάζω και απόσπασμα από θεωρητικό του ΙΗ΄ αιώνος για το βασικό κριτήριο που πρέπει να καθορίζει τη βάση που πέρνουμε.

Θέλετε να μου πείτε ότι δεν τον έπαιρνε να ήταν το ίσο δύο φωνές παρακάτω?. Και εγώ φωνητικά στους οξύφωνους ανήκω, μάλιστα και με το παραπάνω!!..Θέλω να πιστεύω όμως ότι αυτό δεν με νομιμοποιεί να κάνω τόσο υπερβολική φωνητική επίδειξη εντός του Ι.Ναού. Για αυτό το μέτρο λοιπόν, μιλώ αγαπητέ συνάδελφε που τείνει να χαθεί.
Επειδή δεν το λέει η θεωρία παύει να είναι και αυτονόητο?
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Προσωπικά συμφωνώ μαζί σας ότι η βάση δεν εξαρτάται από τη φωνή του καθενός. Συμφωνώ ότι σαφώς και τον έπαιρνε να είναι δύο φωνές πιο κάτω.
Πιστεύω επίσης ότι η επιλογή βάσης με μεγάλη τονική απόκλιση από την κανονική αλλοιώνει το ήθος του ήχου.

Αλλά διαφωνώ μαζί σας αρκετά στο ότι κάποιος που επιλέγει υψηλή βάση (και που του βγαίνει μια χαρά χωρίς να ζορίζεται) κάνει "υπερβολική φωνητική επίδειξη εντός του ναού". Τουλάχιστον για τον Σουρλατζή δεν ίσχυε αυτό.
 
Προσωπικά συμφωνώ μαζί σας ότι η βάση δεν εξαρτάται από τη φωνή του καθενός. Συμφωνώ ότι σαφώς και τον έπαιρνε να είναι δύο φωνές πιο κάτω.
Πιστεύω επίσης ότι η επιλογή βάσης με μεγάλη τονική απόκλιση από την κανονική αλλοιώνει το ήθος του ήχου.
Άρα στην βάση των πραγμάτων συμφωνούμε!!.
Υπάρχει σαφής υπερβολή!!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Άρα στην βάση των πραγμάτων συμφωνούμε!!.
Υπάρχει σαφής υπερβολή!!
...

Αλλά διαφωνώ μαζί σας αρκετά στο ότι κάποιος που επιλέγει υψηλή βάση (και που του βγαίνει μια χαρά χωρίς να ζορίζεται) κάνει "υπερβολική φωνητική επίδειξη εντός του ναού". Τουλάχιστον για τον Σουρλατζή δεν ίσχυε αυτό.
 


Αλλά διαφωνώ μαζί σας αρκετά στο ότι κάποιος που επιλέγει υψηλή βάση (και που του βγαίνει μια χαρά χωρίς να ζορίζεται) κάνει "υπερβολική φωνητική επίδειξη εντός του ναού". Τουλάχιστον για τον Σουρλατζή δεν ίσχυε αυτό.
δλδ. αν ο αείμνηστος δεν ζοριζόταν και από τον ΚΕ να ξεκινήσει το μάθημα, θεωρείται ότι αυτό θα δικαιλογούσε όλα όσα θα ακούγοταν μετά?
 
Καλησπέρα και χρόνια πολλά σε όλους μας και κυρίως τους συναδέλφους Ιεροψάλτες!..
Δε θα ήθελα να δώσω άλλη συνέχεια σε αυτό το θέμα. Είναι ένας καθαρά γενικός προβληματισμός μου πάνω σε θέματα ερμηνείας που έτυχε να εκδηλωθεί με αφορμή τη συγκεκριμένη ηχογράφηση-ερμηνεία του Δοξαστικού των Αγίων Πατέρων.
Η άποψη μου είναι ότι τέτοιες υπερβολές πρέπει να αποφεύγονται!!.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Καλησπέρα και χρόνια πολλά σε όλους μας και κυρίως τους συναδέλφους Ιεροψάλτες!..
Δε θα ήθελα να δώσω άλλη συνέχεια σε αυτό το θέμα. Είναι ένας καθαρά γενικός προβληματισμός μου πάνω σε θέματα ερμηνείας που έτυχε να εκδηλωθεί με αφορμή τη συγκεκριμένη ηχογράφηση-ερμηνεία του Δοξαστικού των Αγίων Πατέρων.
Η άποψη μου είναι ότι τέτοιες υπερβολές πρέπει να αποφεύγονται!!.

Δεν νομίζω ότι πάλι πρέπει να μπούμε στο τρυπάκι του να λέμε τί είναι και τί δεν είναι υπερβολή. Απλά εάν μπορείτε/ούμε όλοι να το ψάλουμε σαν τον αείμνηστο, μπορείτε/μπορούμε να το ψάλουμε. Οι λοιπές κρίσεις/κατακρίσεις νομίζω πως είναι περιττές.
 
Δεν νομίζω ότι πάλι πρέπει να μπούμε στο τρυπάκι του να λέμε τί είναι και τί δεν είναι υπερβολή. Απλά εάν μπορείτε/ούμε όλοι να το ψάλουμε σαν τον αείμνηστο, μπορείτε/μπορούμε να το ψάλουμε. Οι λοιπές κρίσεις/κατακρίσεις νομίζω πως είναι περιττές.

ΦΥΣΙΚΑ και θα μπούμε στο τρυπάκι τι είναι και τι δεν είναι υπερβολή!!.
Φαίνεται αγαπητοί συνάδελφοι πως δεν γίνετε γενικότερα κατανοητή η τοποθέτησή μου Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΟΨΗ!!..Ως πιστός δεν θα μου άρεσε να έμπαινα σε ένα ναό ήσυχος-ήσυχος την Κυριακή το πρωί και να ακούω ένα συνάδελφο να φωνάζει, χωρίς μέτρο!!. Λείπει η οφειλόμενη κατανυκτικότητα.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Για να μην αναλώνεστε σε κρίσεις ακούστε και την άποψη του ιδίου του δασκάλου και θα καταλάβετε την γνώση του περί της ψαλτικής αλλά και το μερακλίδικο της φύσης του.Καταρχήν αυτή η ηχογράφηση έγινε σε ένα αμφιθέατρο της εκκλησιαστικής ακαδημίας στην Θεσσαλονίκη.Μου έλεγε λοιπόν:Μου είπαν τα παιδιά (οι μαθητές του) να ψάλλω επιδεικνύοντας το φωνητικό μου χάρισμα σε ένα διάλειμμα και γω το έκανα για να μην δυσαρεστήσω την ομήγυρη όμως, συνέχιζε, αυτό δεν είναι ψαλτική αλλά οι δυνατότητες της φωνής μου και στην εκκλησία δεν ψάλλουμε έτσι αλλά μετρημένα.Ακου τα σε στιγμές χαλάρωσης, μου έλεγε, αλλά όχι για να μαθεις τα μαθήματα.Αυτός ήταν ο δάσκαλος κάτι που το αποδείκνυε και το ψαλσιμό του στις εκκλησίες -τουλάχιστον εκτός πανηγύρεων- και κυρίως τα γραπτά του.Ευχαριστώ και πάντα γειά
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
ΦΥΣΙΚΑ και θα μπούμε στο τρυπάκι τι είναι και τι δεν είναι υπερβολή!!.
Φαίνεται αγαπητοί συνάδελφοι πως δεν γίνετε γενικότερα κατανοητή η τοποθέτησή μου Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΟΨΗ!!..Ως πιστός δεν θα μου άρεσε να έμπαινα σε ένα ναό ήσυχος-ήσυχος την Κυριακή το πρωί και να ακούω ένα συνάδελφο να φωνάζει, χωρίς μέτρο!!. Λείπει η οφειλόμενη κατανυκτικότητα.


Εάν μπορείς το κάνεις και εσύ, εάν όχι απλά ακούς! Δικαιολογίες του στυλ που φαίρνεις, αγαπητέ συνάδελφε, δεν υσχύουν. Ή το έχεις το θέμα φωνής και τεχνικής κατάρτισης ή δεν το έχεις. Είναι πολύ απλά τα πράγματα. Αφήστε μας να απολαύσουμε εμείς χωρίς τα προσωπικά σχόλια σας. :mad:
 
Top