Περί των παλαιοδιαθηκικών αναγνωσμάτων της εσπερινής λειτουργίας του Μ. Σαββάτου (εσπερινός Αναστάσεως)

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἐπειδή κάποια παράξενα γράφονται ἀλλοῦ...

... από τις 15 προφητείες και αναγνώσματα του εσπερινού του Μ. Σαββάτου διαβάζονται πια μόνο οι 4!

Για το πλήθος των Προφητειών προκύπτει κ το εξής
τραγελαφικό,αναγινώσκεται από τη Γέννεση το πρώτο κ
μένει στη μέση, πάμε μια βόλτα στον Ιωνά κ καταλήγουμε
στους 3 Παίδες, χάνεται η αλληλουχία κ η συνοχή
που (οι καλώς διαταξάμενοι Πατέρες) θέσπισαν.
...μήπως ἡ ἀνάγνωση μόνον τριῶν ἀναγνωσμάτων εἶναι ἱερατική ἤ ἱεροψαλτική αὐθαιρεσία;
Αὐτά δέν προβλέπονται ἀπό τό ἰσχῦον τυπικό Βιολάκη (ΤΜΕ);

Δέν γίνονται ἀντιληπτές κάποιες τέτοιες αἰτιάσεις, πού ἀντιθέτως δείχνουν αὐθαιρεσία καί ἀνυπακοή στό ἰσχῦον τυπικό, ἐπιστρέφοντας σ᾿ αὐτούς πού τίς ἐκτοξεύουν.

Δέν γίνονται ἀντιληπτές κάποιες νέες τέτοιες «μόδες» σέ ἐνοριακούς ναούς, ὅπως μαθαίνω. Τί εἶναι αὐτό; Ὁμολογία πίστεως;

Τό πλῆθος αὐτῶν τῶν ἀναγνωσμάτων ἔχει σχέση μέ τά βαπτίσματα πού τελοῦνταν στό βαπτιστήριο, χάριν ἀναμονῆς τοῦ λαοῦ στόν κυρίως ναό. Τό ΤΑγΣ μάλιστα (θ΄ - ι΄αἰ.) γράφει ὅτι ἄν τελείωσε τά βαπτίσματα ὁ Πατριάρχης διαβάζουμε μέχρι τό ζ΄ καί εὐθύς τό ιε΄. Ἄν παρατείνει, τότε προβλέφθηκαν καί ἄλλα γιά πρακτικούς λόγους.


 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
πάτερ, πολύ καλά τά γράφετε.
Νομίζω ὅμως ὅτι, ἄν ὑπάρχει χρόνος (καί συνήθως ὑπάρχει λόγῳ τοῦ συντόμου τῆς πρωινῆς ἀκολουθίας τοῦ Μεγάλου Σαββάτου), καλό εἶναι νά διαβάζονται περισσότερα ἀναγνώσματα. Σέ ἱερά μονή τῆς περιοχῆς πού ἐκκλησιάστηκα πρίν χρόνια διαβάστηκαν ὅλα καί περίπου 9:30 ἔγινε ἡ ἀπόλυση. Λογικά ὡράρια.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
πάτερ, πολύ καλά τά γράφετε.
Νομίζω ὅμως ὅτι, ἄν ὑπάρχει χρόνος (καί συνήθως ὑπάρχει λόγῳ τοῦ συντόμου τῆς πρωινῆς ἀκολουθίας τοῦ Μεγάλου Σαββάτου), καλό εἶναι νά διαβάζονται περισσότερα ἀναγνώσματα. Σέ ἱερά μονή τῆς περιοχῆς πού ἐκκλησιάστηκα πρίν χρόνια διαβάστηκαν ὅλα καί περίπου 9:30 ἔγινε ἡ ἀπόλυση. Λογικά ὡράρια.

Ἐξαρτᾶται πόσους πιστοὺς κοινωνᾶ ἐκείνη τὴ μέρα ὁ ἱερεύς. Σὲ ἑνορία τοῦ κόσμου πολὺ δύσκολα νὰ τελειώσει ἡ ἀκολουθία 09.30 εἰδικὰ στὴν ἐπαρχία μὲ ἕναν ἐφημέριο.

Ἄς ἔχουμε συναίσθηση ὅτι ζοῦμε στὸν κόσμο κι ὄχι στὴν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνου καὶ τῆς Νιτρίας οὕτε στὴ Λαύρα τοῦ Ἁγίου Σάββα.
 
Last edited:

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Μαυρόλυκε, ἐννοῶ ὅτι ἡ θεία κοινωνία ἔγινε μετά τήν ἀπόλυση (καί γιά ἀρκετή ὥρα φυσικά)...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... ἡ θεία κοινωνία ἔγινε μετά τήν ἀπόλυση ...
Ἀντικανονικό καί ἀπαράδεκτο!

Παρά ταῦτα, Λεωνίδα, ἐγώ ἔγραψα γιά ἐνορίες καί σύ γιά Μονή. Οἱ ἐνορίες ὀφείλουν νά τηροῦν τό ἰσχῦον τυπικό.
Ὁ π. Κων/νος Παπαγιάννης, μπορεῖ νά κάνει στό ΣΤ μιά κριτική γιά τήν ἐπιλογή τῶν ἀναγνωσμάτων ἀπό τό ΤΜΕ καί νά διατυπώνει κάποιες προτάσεις, ἀλλά δέν αὐξάνει τά ἀναγνώσματα, γιά τίς ἐνορίες.

Ἐμεῖς μετά τήν α΄ λειτουργία 5.30-6.30 γίνεται β΄ 7.30-9.30 μέ ἕνα ναό κατάμεστο, πού κοινωνοῦν ὅλοι σχεδόν, μέ 4 ἅγια ποτήρια βέβαια. Ἀλλά καί μέχρι τοῦ τελευταίου πού θά κοινωνήσει, δέν λέμε Σῶσον ὁ Θεός. Πρέπει ὅλοι αὐτοί νά καταπονηθοῦν ἀπό ἐμμονές κάποιων, πού κανείς δέν τούς έδωσε αὐτό τό δικαίωμα; Ἄλλωστε καί τά προβλεπόμενα ἀναγνώσματα εἶναι μεγάλα, ἀλλά καταλήγουν στόν ὡραῖο ὕμνο τῶν Τριῶν Παίδων καί ὅλοι νοιώθουν χαρά καί ἀγαλλίαση καί μέ τό Ἀνάστα ὁ Θεός μετά, τό Σιγησάτω καί τή συμμετοχή στό μυστήριο.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μαυρόλυκε, ἐννοῶ ὅτι ἡ θεία κοινωνία ἔγινε μετά τήν ἀπόλυση (καί γιά ἀρκετή ὥρα φυσικά)...

Νὰ μὲ συμπαθᾶς, ἀλλὰ τὴν συγκεκριμένη «πρακτικὴ» τὴν βρίσκω ἐκκλησιολογικὰ ἀπαράδεκτη.
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Συμφωνοῦμε, ἀδελφοί καί πατέρες, ὅτι ἡ θεία κοινωνία πρέπει νά γίνεται στήν ὥρα της.
Νομίζω ὅμως ὅτι δέν ἔγινα σαφής. Εἶπα ὅτι, ἄν ὑπάρχει χρόνος, καλό εἶναι νά λεχθοῦν περισσότερα ἀναγνώσματα, ὥστε ὅσοι πρόκειται νά κοινωνήσουν, νἀ ἐκκλησιασθοῦν πρῶτα. Διότι συμβαίνει τό ἀτυχές φαινόμενο νά μπαίνει ὁ (ἀργοπορημένος) πιστός τήν ὥρα τοῦ "Μετά φόβου..." καί νά προσέρχεται στή θεία μετάληψη. Ὄχι ἔτσι! Νά ἀκούσει τήν ἀκολουθία.
Γι' αὐτό νομίζω ὅτι ἀξίζει νά ὑπάρχει μιά καθυστέρηση τῶν θείων λειτουργιῶν τέτοιες μέρες, ὥστε νά προλαμβάνοινται ἀτυχεῖς καταστάσεις.

Υ.Γ. Ζητῶ συγνώμη γιά τήν πολυλογία μου.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi

Ἐπειδή κάποια παράξενα γράφονται ἀλλοῦ...

...μήπως ἡ ἀνάγνωση μόνον τριῶν ἀναγνωσμάτων εἶναι ἱερατική ἤ ἱεροψαλτική αὐθαιρεσία;
Αὐτά δέν προβλέπονται ἀπό τό ἰσχῦον τυπικό Βιολάκη (ΤΜΕ);

Δέν γίνονται ἀντιληπτές κάποιες τέτοιες αἰτιάσεις, πού ἀντιθέτως δείχνουν αὐθαιρεσία καί ἀνυπακοή στό ἰσχῦον τυπικό, ἐπιστρέφοντας σ᾿ αὐτούς πού τίς ἐκτοξεύουν.

Δέν γίνονται ἀντιληπτές κάποιες νέες τέτοιες «μόδες» σέ ἐνοριακούς ναούς, ὅπως μαθαίνω. Τί εἶναι αὐτό; Ὁμολογία πίστεως;

Τό πλῆθος αὐτῶν τῶν ἀναγνωσμάτων ἔχει σχέση μέ τά βαπτίσματα πού τελοῦνταν στό βαπτιστήριο, χάριν ἀναμονῆς τοῦ λαοῦ στόν κυρίως ναό. Τό ΤΑγΣ μάλιστα (θ΄ - ι΄αἰ.) γράφει ὅτι ἄν τελείωσε τά βαπτίσματα ὁ Πατριάρχης διαβάζουμε μέχρι τό ζ΄ καί εὐθύς τό ιε΄. Ἄν παρατείνει, τότε προβλέφθηκαν καί ἄλλα γιά πρακτικούς λόγους.



Χριστός Ανέστη π.Μάξιμε
δεν νομίζω ότι κατάλαβα το πνεύμα των γραφομένων σας
περί ομολογίας πίστεως κ νέες "μόδες". Αν έχετε την
καλοσύνη εξηγήστε μας.
Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε όλοι το ΤΜΕ αλλά ούτε κ
το λόγο που ενώ υπάρχουν 15 αναγνώσματα περιοριζόμαστε
στα 3. Ευτυχώς τα μάθαμε.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Χριστός Ανέστη π.Μάξιμε
δεν νομίζω ότι κατάλαβα το πνεύμα των γραφομένων σας
περί ομολογίας πίστεως κ νέες "μόδες". Αν έχετε την
καλοσύνη εξηγήστε μας.
Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε όλοι το ΤΜΕ αλλά ούτε κ
το λόγο που ενώ υπάρχουν 15 αναγνώσματα περιοριζόμαστε
στα 3. Ευτυχώς τα μάθαμε.

Ἐννοεῖ πὼς σήμερα στὸ πνεύμα ζηλωτισμοῦ ποὺ κυριαρχεῖ δυστυχῶς στὴν ἐκκλησία μας, τὸ σωστὸν τῆς κολουθίας μετρᾶται μὲ τὴ μεζούρα: ἐσεῖς πόσα ἀναγνώσματα διαβάσατε σήμερα, πόσους κανόνες x τόσα τροπάρια, πόσα καθίσματα τοῦ ψαλτηρίου, πόσες κατηχήσεις τοῦ Στουδίτου, πόσους λόγους τοῦ Χρυσοστόμου διαβάσατε στὸ σπίτι σας ὅταν ὁ ... μπέμπης τρώει τὴν ... κρεμούλα του, πόσα συναξάρια συνοδεύσατε τὸ μηνολόγιο στὸν ὄρθρο καὶ τὸ ... βασικότερο, πόσα ... ἀπολυτίκια, κοντάκια, μεγαλυνάρια ψάλλατε σήμερα; Καὶ γενικὰ πόσο πρήξατε τὸν συνάνθρωπό σας σήμερα μὲ τὰ βίτσια ποὺ τραβᾶτε; :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Ἐννοεῖ πὼς σήμερα στὸ πνεύμα ζηλωτισμοῦ ποὺ κυριαρχεῖ δυστυχῶς στὴν ἐκκλησία μας, τὸ σωστὸν τῆς κολουθίας μετρᾶται μὲ τὴ μεζούρα: ἐσεῖς πόσα ἀναγνώσματα διαβάσατε σήμερα, πόσους κανόνες x τόσα τροπάρια, πόσα καθίσματα τοῦ ψαλτηρίου, πόσες κατηχήσεις τοῦ Στουδίτου, πόσους λόγους τοῦ Χρυσοστόμου διαβάσατε στὸ σπίτι σας ὅταν ὁ ... μπέμπης τρώει τὴν ... κρεμούλα του, πόσα συναξάρια συνοδεύσατε τὸ μηνολόγιο στὸν ὄρθρο καὶ τὸ ... βασικότερο, πόσα ... ἀπολυτίκια, κοντάκια, μεγαλυνάρια ψάλλατε σήμερα; Καὶ γενικὰ πόσο πρήξατε τὸν συνάνθρωπό σας σήμερα μὲ τὰ βίτσια ποὺ τραβᾶτε; :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:


Μουργόλυκε ευχαριστώ γιατί δε είχα καταλάβει.
 
Top