Περί των διαστημάτων του «Το πονεμένο στήθος μου»

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Χαιρετώ όλους, ποιά η γνώμη σας για τα διαστήματα του τραγουδιού αυτού; Τί μακάμι/ήχος είναι με ορολογία λαϊκής μουσικής; Εγώ θα το έλεγα Φεραχνάκ.

Εδώ μανές Φεραχνάκ με τα ίδια λόγια του 1926 με ΓΑ ψηλό σαν δεσπόζων αλλά και φυσικό σε καταληκτικές θέσεις (σύμφωνο με την πράξη της Ανατολικής μουσικής)

Η Δόμνα Σαμίου στο τραγούδι κάνει το ΓΑ ψηλό σε ανάβαση και κατάβαση εάν ακούω και βλέπω καλά. Δεν ακούω ΓΑ φυσικό.

Το ίδιο φαίνεται να κάνει και η Κατερίνα Παπαδοπούλου εδώ (στην εισαγωγή τα διαστήματα ακούγονται λίγο διαφορετικά αλλά ίσως ήταν εκ παραδρομής ή απλά εγώ δεν το ακούω ακριβώς)

Τί συμβαίνει ακριβώς; Άλλαξαν τα διαστήματα στη νεότερη παράδοση; Μήπως κάτι άλλο; Υπάρχει παλαιότερη εγγραφή από της Δόμνας;

Ευχαριστώ.
 
Αγαπητε Δημήτρη καλημέρα .
Δεν είναι Φεραχνακ.(κατ εμε ) Χιτζασκαρ είναι! Κινείται το Μακάμ σε κάνα δυο σημεια λιγο διαφορετικα αλλά ειναι χιτζασκαρ και (μέσα) στα πλαίσια.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Πλ.β με ΔΙ δίεση όταν ανεβαίνει η μελωδία προς την τετραφωνία. Πειραιώτικος δρόμος λέγεται κατά τους λαϊκούς μουσικούς.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Όλα τα τελευταία παραδείγματα είναι Πειραιώτικος ή βαρύς χρωματικός (αντί για υπερμείζων τόνος ο Νη-Πα γίνεται τριημιτόνιο, το θέμα έχει εξαντληθεί σε άλλα θέματα) πλην του πρώτου που ερμηνεύει ο Αχιλλέας Πούλος, το οποίο είναι Φεραχνάκ ή τέταρτος φθορικός (κατά τον Παναγιώτη Κηλτζανίδη, υπάρχει δοξολογία βάσει της οποίας και το τρισάγιο-δύναμις του πρωτοψάλτη Θρ. Στανίτσα, επίσης έχει ξανασυζητηθεί πάμπολλες φορές )
 
Top