Ο ψαλμός "Ησαια χόρευε..." είναι χριστουγεννιάτικος από οσο ξέρω. Μπορεί κάποιος να με διαφωτίσει που είναι η θέση του στις σύγχρονες λειτουργίες και ποιός ο συμβολισμός του που μπήκε στην ακολουθία του γάμου;. Ευχαριστώ
Ο ψαλμός "Ησαια χόρευε..." είναι χριστουγεννιάτικος από οσο ξέρω. Μπορεί κάποιος να με διαφωτίσει που είναι η θέση του στις σύγχρονες λειτουργίες και ποιός ο συμβολισμός του που μπήκε στην ακολουθία του γάμου;.
Γενικότερα θεομητορικός Ειρμός (κι όχι ψαλμός!!!) ο οποίος ψάλλεται και στην Κυριακή του πλαγίου α' ήχου ως ειρμός της Θ' ωδής.
Τό χαρμόσυνο αὐτό τροπάριο (ἐκ τοῦ ἐξαιρετικά εὔρυθμου τρόπου ψαλμωδίας του καί τοῦ περιεχομένου του) σέ συνδυασμό μέ τό ἱερό χορό (πρβλ. λέξη «χόρευε») τῆς τελετουργίας τοῦ ἱεροῦ μυστηρίου τοῦ γάμου, ἦταν ἡ αἰτία τῆς ἐπιλογῆς του γιά τό συγκεκριμένο μυστήριο (ἐνῶ σαφῶς δέν γράφτηκε γιά τήν ἱερολογία τοῦ γάμου, οὔτε ἀναφέρεται σ᾿ αὐτόν), ἡ ὁποία (ἐπιλογή) κρίνεται ἐπιτυχής, θεωρήθηκε δέ ἀπό τή λαϊκή εὐσέβεια ὡς «συστατικό τοῦ γάμου» ἤ ἔστω ἕνα ἀπό τά ἐντυπωσιακά του στοιχεῖα, πού ἔδωσε τό λαϊκό ὄνομα σ᾿ ὅλη τήν ἱερολογία (βλ. Φουντούλη ἀπάντηση 581 καί Κων. Καλλινίκου, Ὁ χριστιανικός ναός καί τά τελούμενα ἐν αὐτῷ, κεφ. ο΄).
Ἀγαπητέ Μανουήλ,Μανουήλ δομέστικος;85195 said:Πρέπει να έχει σχέση και με το θυμίαμα γύρω από την αγία τράπεζα (σε στάσεις σε κάθε πλευρά, πάλι δίκην ιερού χορού). Δεν θυμάμαι σε πιο τυπικό το είχα διαβάσει, ότι ο Πατριάρχης-Αρχιερέας θυμιά κύκλῳ την αγία τράπεζα και λέγει ως συνήθως το Ἅγιοι μάρτυρες κτλ.
Υ.Γ: Το βρήκα. Είναι στην ακολουθία της παννυχίδος της καθαράς Δευτέρας στον Δρέσδης σ. 55.
π. Μάξιμος;85209 said:Ἀγαπητέ Μανουήλ,
Κατ᾿ ἀρχήν ἐδῶ εἶναι Ἑρμηνευτικά τῆς Ὑμνολογίας καί ὄχι Τυπικό. Κάλλιστα μπορεῖ νά γίνει.
π. Μάξιμος;85209 said:Ἀλλά τί σχέση ἔχει αὐτό; Προφανῶς γιά τό τροπάριο. Φαίνεται ὅμως ὅτι τό ἔλεγε καθ᾿ ἑαυτόν, ἀφοῦ ψαλλόταν τό ἀντίφωνο. Κάτι ὅμως σοῦ θύμησε.
π. Μάξιμος;85209 said:«Ἱερό χορό» ἔχουμε στό βάπτισμα, γάμο καί χειροτονία.
π. Μάξιμος;85209 said:Τό θυμίαμα αὐτό δέν ἔχει σχέση μέ τό θυμίαμα τῆς ἐνάρξεως τῆς θείας λειτουργίας καί (ἐξ αὐτῆς) τῆς ἐνάρξεως τῶν ἱερῶν μυστηρίων, ἀλλά καί ἄλλων ἀκολουθιῶν, ὅπως τοῦ ἑσπερινοῦ ἤ τῆς παννυχίδος πού παραθέτεις καί πού ἐπεκτείνεται σέ ὅλο τό ναό.