Περί του διαστήματος ΝΗ-ΠΑ (ΔΙ-ΚΕ) στους χρωματικούς ήχους Β' ειρμολογικό και Πλ. Β'

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αλλά, αν κάποιος γνωρίζει το πώς πρέπει να εκτελούνται οι έλξεις και βέβαια τη βούληση του καταγράφοντος, θα καταλάβει ότι ισχύει κι εδώ αυτό που λέγαμε προηγουμένως: από τους δύο χρόνους που έχει αυτός ο Δι, στον πρώτο τον πατάς κανονικά στη θέση του και στον δεύτερο κάνεις ένα glissanto ή έλξη στα καθ' ημάς όσο να βρεις τον Κε, κάτι που δικαιολογείται, κατά τη γνώμη μου, από την φράση σε πλ. β΄ τετράφωνο που ακολουθεί. Εγώ πάντως αυτό θα έκανα.

Μ' ἀρέσεις γιατὶ πλέον γνωρίζεις πώς πρέπει να εκτελούνται οι έλξεις
Ἐνδιαφέρον ...
 
E

emakris

Guest
Συγγνώμη, Nikos L., που "τα πήρα" λίγο προηγουμένως, αλλά είναι και η αποπνικτική ατμόσφαιρα (ζέστη με υγρασία) που είχαμε σήμερα στην Κέρκυρα.:)
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Α, δηλ. εάν δεν είχε υπάρξει ο Καράς, εσείς πάλι θα υποστηρίζατε το Νη δίεση και το Δι δίεση (!). Επειδή θα το είχατε βρει στον Χρύσανθο, ο οποίος ομιλεί γενικώς περί έλξεων (!!). Αλλά και ο εκδότης του παραπάνω κειμένου έτσι πάλι θα το έγραφε (!!!). Κατά τ' άλλα κάνουμε σοβαρή συζήτηση...
Κατά περίπτωση (και περίσταση :D) ναι. Τα 'παμε εξ αρχής. Ανάλογα την φράση. Γιατί προυπάρχουν όλα τα άλλα (και μουσικά που είναι πολλά και από πολλούς και θεωρητικά). Δεν θεωρώ πως πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά η τετραφωνία του πλ β', με τον κύριο δεύτερο. Θα 'πρεπε; Όταν τετραφωνεί ο πλάγιος δεν δείχνει τον κύριο; Και όταν πάγιάζει ο κύριος δεν δείχνει τον πλάγιο; Όποια η σχέση Γα-Δι στον Δεύτερο, αυτή και Δι-Κε στον πλάγιο του όταν αυτός τετραφωνει.

Στην δική μου ανάγνωση του Χρυσάνθου δεν υπάρχει απλώς μια γενικόλογη αναφορά στις έλξεις. Νομίζω ήταν σαφές εκείνο το μήνυμα . Τώρα αν τα χωρία του Χρυσάνθου που δεν είναι άμεσα κατανοητά στον σημερινό αναγνώστη, διαλέγουμε να τα παρακάμψουμε, δεν φταίω εγώ.

Για το άλλο δεν μπορώ να απαντήσω.

Αναλόγως στο πως θέλουμε να την κάνουμε...
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τον Λαοσυνάκτη, αναφέρομαι στον κ. Δρ. Ιωάννη Αρβανίτη, τον γνωρίζουν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Ναι, τον ξέρουν κι οι πέτρες. Ρωτήσαμε και ιδού το ντοκουμέντο! :D:p

PetresGnwrizounArvaniti.jpg

χς

υγ. Ιδέα που αναπτύχθηκε από Αρβανίτη-Συμεωνίδη προχθές, στο Μουσικό της Παλλήνης
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Συγγνώμη, Nikos L., που "τα πήρα" λίγο προηγουμένως, αλλά είναι και η αποπνικτική ατμόσφαιρα (ζέστη με υγρασία) που είχαμε σήμερα στην Κέρκυρα.:)
αν πιστεύεις οτι απάντησες σε όλα οσα ρώτησα σχετικά με τις παρατηρήσεις για το Νη Πα με τη "θέση" και το Νη Πα ή το Νη Πα Βου;; πάω πάσο...
κ εμείς είχαμε ζέστη, αλλά δεν απξιώνω κανέναν.................
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
αν πιστεύεις οτι απάντησες σε όλα οσα ρώτησα σχετικά με τις παρατηρήσεις για το Νη Πα με τη "θέση" και το Νη Πα ή το Νη Πα Βου;; πάω πάσο...
κ εμείς είχαμε ζέστη, αλλά δεν απξιώνω κανέναν.................

μόνο προκαλούμε λιγάκι...έστω κ οφιοειδώς....
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ενδιαφέρουσα και η ποικιλία εκτελέσεων του ΔΙ (ΝΗ) στη συλλαβή -ξό- στο στίχο της πασίγνωστης δοξολογίας του Ιακώβου, εικόνα του στίχου εδώ.

Εκτελέσεις

Χατζημάρκος
Στανίτσας
Πετρόχειλος

(από το analogion.com, εδώ)

Ο Χατζημάρκος σχεδόν κολλάει το ΔΙ στο ΚΕ, ο Στανίτσας και ο Πετρόχειλος λιγότερο.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Όλα αυτά εξηγούνται ευχερέστατα από μουσική άποψη. Έχουμε δει και σε άλλη περίπτωση ότι, όταν το μέλος επιμένει στον Πα και περιστρέφεται γύρω από αυτόν, ο Νη μπορεί να πάρει δίεση. Κοιτάξτε τις θέσεις που ζητούν τον Νη υψωμένο και θα το καταλάβετε. Όταν, όμως, ο Νη δεν επιστρέφει απλά στον Πα, αλλά, ευρισκόμενος σε τονισμένο χρόνο (θέση), εισάγει ανιούσα μελωδική γραμμή (Νη-Πα-Βου ή Νη-Πα-Βου-Γα), δεν παίρνει δίεση.
τί έχεις να πείς για αυτά τα ΝΗ του πλ Β΄ ή ακόμη για αυτά που λογίζονται ως ΝΗ του πλ Β΄ με την τοποθέτηση της κατάλληλης φθοράς;;
βέβαια, ο Χάρης απάντησε σε κάποιο μήνυμα, αλλά δική σου απάντηση δεν είδα.
 

Attachments

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
τί έχεις να πείς για αυτά τα ΝΗ του πλ Β΄ ή ακόμη για αυτά που λογίζονται ως ΝΗ του πλ Β΄ με την τοποθέτηση της κατάλληλης φθοράς;;
βέβαια, ο Χάρης απάντησε σε κάποιο μήνυμα, αλλά δική σου απάντηση δεν είδα.
Όλα αυτά τα σημειωμένα Νη, αποτελούν λίγο-πολύ την ίδια θέση με μικροπαραλλαγές και υπάγονται στο
... όταν το μέλος επιμένει στον Πα και περιστρέφεται γύρω από αυτόν, ο Νη μπορεί να πάρει δίεση. ...
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Όλα αυτά τα σημειωμένα Νη, αποτελούν λίγο-πολύ την ίδια θέση με μικροπαραλλαγές και υπάγονται στο
Νεοκλή, με συγχωρείς, αλλά δεν είπε μόνο αυτό που επέλεξες να παραθέσεις...
ιδού:
Αρχικό μήνυμα απο emakris
Όλα αυτά εξηγούνται ευχερέστατα από μουσική άποψη. Έχουμε δει και σε άλλη περίπτωση ότι, όταν το μέλος επιμένει στον Πα και περιστρέφεται γύρω από αυτόν, ο Νη μπορεί να πάρει δίεση. Κοιτάξτε τις θέσεις που ζητούν τον Νη υψωμένο και θα το καταλάβετε. Όταν, όμως, ο Νη δεν επιστρέφει απλά στον Πα, αλλά, ευρισκόμενος σε τονισμένο χρόνο (θέση), εισάγει ανιούσα μελωδική γραμμή (Νη-Πα-Βου ή Νη-Πα-Βου-Γα), δεν παίρνει δίεση.
η υπογράμμιση δική μου.
 
Last edited by a moderator:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Νεοκλή, με συγχωρείς, αλλά δεν είπε μόνο αυτό που επέλεξες να παραθέσεις...
ιδού:
Αρχικό μήνυμα απο emakris
Όλα αυτά εξηγούνται ευχερέστατα από μουσική άποψη. Έχουμε δει και σε άλλη περίπτωση ότι, όταν το μέλος επιμένει στον Πα και περιστρέφεται γύρω από αυτόν, ο Νη μπορεί να πάρει δίεση. Κοιτάξτε τις θέσεις που ζητούν τον Νη υψωμένο και θα το καταλάβετε. Όταν, όμως, ο Νη δεν επιστρέφει απλά στον Πα, αλλά, ευρισκόμενος σε τονισμένο χρόνο (θέση), εισάγει ανιούσα μελωδική γραμμή (Νη-Πα-Βου ή Νη-Πα-Βου-Γα), δεν παίρνει δίεση.
η υπογράμμιση δική μου.
Νόμιζα ότι μιλούσες για τα Νη που είναι σημειωμένα με κόκκινο στο pdf, και έχουν δίεση. Σ' αυτό απάντησα.
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Νεοκλή, με συγχωρείς, αλλά δεν είπε μόνο αυτό που επέλεξες να παραθέσεις...
ιδού:
Αρχικό μήνυμα απο emakris
Όλα αυτά εξηγούνται ευχερέστατα από μουσική άποψη. Έχουμε δει και σε άλλη περίπτωση ότι, όταν το μέλος επιμένει στον Πα και περιστρέφεται γύρω από αυτόν, ο Νη μπορεί να πάρει δίεση. Κοιτάξτε τις θέσεις που ζητούν τον Νη υψωμένο και θα το καταλάβετε. Όταν, όμως, ο Νη δεν επιστρέφει απλά στον Πα, αλλά, ευρισκόμενος σε τονισμένο χρόνο (θέση), εισάγει ανιούσα μελωδική γραμμή (Νη-Πα-Βου ή Νη-Πα-Βου-Γα), δεν παίρνει δίεση.
η υπογράμμιση δική μου.
Kαι κατα τη γνωμη σας,ο Χατζημαρκος ειναι σωστος και ο Στανιτσας με τον Πετροχειλο ειναι λαθος, ή το αντιστροφο;
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Kαι κατα τη γνωμη σας,ο Χατζημαρκος ειναι σωστος και ο Στανιτσας με τον Πετροχειλο ειναι λαθος, ή το αντιστροφο;
Η λογική, εξ' αρχής, "λάθος- σωστό", αναγκάζει στοιχεία να αποκλειστούν σαν να μην υπήρχαν, ακριβώς για να μην χαλάσει το προαποφασισμένο (;) θεωρητικοϊδεολογικό μας κατασκεύασμα. Απορρίπτουμε ή κλείνουμε τα μάτια σε ό, τι δεν μας ταιριάζει και καθαρίσαμε. Αυτά όμως θα υπάρχουν...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Νόμιζα ότι μιλούσες για τα Νη που είναι σημειωμένα με κόκκινο στο pdf, και έχουν δίεση. Σ' αυτό απάντησα.
ναι...γι΄ αυτά μιλούσα σε σχέση με
Αρχικό μήνυμα απο emakris
Όταν, όμως, ο Νη δεν επιστρέφει απλά στον Πα, αλλά, ευρισκόμενος σε τονισμένο χρόνο (θέση), εισάγει ανιούσα μελωδική γραμμή (Νη-Πα-Βου ή Νη-Πα-Βου-Γα), δεν παίρνει δίεση.
 
ναι...γι΄ αυτά μιλούσα σε σχέση με
Αγαπητοί συνάδελφοι παρακολούθησα με πολύ ενδιαφέρον το θέμα και καταλήγω σε ένα νέο ερώτημα-συμπέρασμα: αν ζούσαν όλοι οι Άρχοντες σαν τον Στανίτσα και τον Θεοδοσόπουλο ή ακόμη και τον Πρίγγο , πόσα θα μπορούσαμε να διδαχτούμε...Πάντως εγώ που έκατσα δίπλα(κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα) στον Άρχοντα κ.Βασίλειο Εμμανουηλίδη περί τα 2,5 χρόνια ουδέποτε μου ανέλυσε τέτοια θεωρητικά ζητήματα όχι γιατί με σνόμπαρε ότι δεν θα καταλάβω ή γιατί τα θεωρούσε πολύ εξειδικευμένα, αλλά γιατί όπως πάντα πολύ ευγενικά μου έλεγε : παιδί μου άστα για αργότερα αυτά...πρώτα να μάθεις εξ ακοής να πατάς τα διαστήματα όπως στα λέω εγώ όπως και εγώ τα άκουσα από τον Άρχοντα Στανίτσα!Πληροφοριακά ενημερώνω για πρώτη φορά το φόρουμ για όσους δεν γνωρίζουν ότι ο Άρχοντας Εμμανουηλίδης ήταν μαθητής του Άρχοντα Στανίτσα για 2,5 έτη στην Πόλη και υπάρχουν και σχετικές πομπίνες τις οποίες δεν είδα ποτέ, όπου ο Στανίτσας του ψέλνει όλο το αναστασιματάριο παραλλαγή και μέλος.Άν ποτέ μας αφήσει αυτή την παρακαταθήκη ο κ.Εμμανουηλίδης με την ευαισθησία που τον διακρίνει σαν άνθρωπο, τότε ίσως ακούσομε ποια διαστήματα είναι τόνοι και πώς προφέρονται(πιστέψτε με είναι πολύ δύσκολο πράγμα για λεπτολόγους σαν τους Άρχοντες να αποδεχτούν ότι το τάδε διάστημα το είπες καλά ή το δείνα), και έτσι κάθε συζήτηση θεωρητική θα είναι περιττή-επιτρέψτε μου, όταν τα έχεις ακούσει από την πηγή απευθείας!Συγγνώμη για την φλυαρία αλλά ελπίζω να φάνηκαν χρήσιμες οι πληροφορίες στα μέλη του φόρουμ.
Με αγάπη για την μουσική μας.
 
Last edited:
[Σημείωμα συντονιστή] Μια υποσυζήτηση μεταφέρθηκε σε νέο θέμα με τίτλο «Εγώ είμαι η παράδοση». Το θέμα εδώ είναι συγκεκριμένο.
Ζητώ δημοσίως συγγνώμη από όλα τα μέλη του φόρουμ, διότι αυτά που έγραψα στα 2 μηνύματά μου τελικά είχαν σαν αποτέλεσμα να αντιπαρατεθούν έντονα κάποιοι εκ των συναδέλφων μας.Ίσως και εγώ δεν κατάλαβα ότι, ό,τι γράφουμε στη ζωή δεν έχει πάντα την απήχηση ή καλύτερα την κατάληξη που εμείς φανταζόμαστε. Ζητώ και πάλι συγγνώμη και θα σκεφθώ πολύ αν ή πριν ξαναγράψω...

Αγάπη χρειαζόμαστε Συνάδελφοι!
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μην αποθαρρύνεσαι. Αυτά που έγραψες, οι προσωπικές σου εμπειρίες είναι σημαντικές και χρήσιμες να υπάρχουν στο φόρουμ.
 
Από ιστορική ηχογράφηση (16-4-1957 στο Πατριαρχείο) όπου ψάλλει ο Άρχοντας Θρασύβουλος Στανίτσας το περίφημο δοξαστικό του Όρθρου της Μεγ. Τετάρτης, "Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίες".


http://splicd.com/Sx8HYD-EhTo/43/54


Ωραία έξω-πεταστή και ωραιότερη έλξη.


. . .
 
Top