Δεν μου απαντησε ομως καποιος,γιατι σαν καθισμα ψαλεται οπως το ''Τον ταφον σου Σωτηρ'' και σαναπολυτηκιο ψαλεται σε α' ηχο.Καθως επισης και για το ''Ετοιμαζου Ζαβουλων'' κλπ. Το ακουσα την περιοδο των Χριστουγεννων και φρικαρα!!...Ναι όταν είναι κάθισμα λέγεται ΠΑΝΤΑ όπως το "Τον τάφον σου Σωτήρ" και όχι σε πρώτο ήχο.
Λιγο ελειψε παλι να μπερδευτω,αλλα στο τελος το τσιμπισα το νοημα!...:wink:Τα απολυτίκια όλα του α' ήχου ακολουθούν τη διατονική κλίμακα με βάση τον ΠΑ. Έπειτα προ των απολυτικίων στον όρθρο λέγεται το "Θεός Κύριος" και τις περισσότερες φορές "Και νυν" Θεοτοκίον "Του Γαβριήλ φθεγξαμένου".
Εκείνο που πρέπει να μας απασχολήσει περισσότερο είναι γιατί το "Χορός αγγελικός" σαν κάθισμα να μην λέγεται εκ του ΠΑ, εφ' όσον υπάρχουν και καθίσματα προς το "Του λίθου σφραγισθέντος. Και γιατί να μην αναγράφετα: Προς το "Τον τάφον σου Σωτήρ και λέει προς το "Χορός αγγελικός".
Αντίστοιχα ισχύει και για τα απολυτίκια και καθίσματα του Δ' ήχου, μόνο που σ' αυτή την περίπτωση υπάρχει μόνο ένα αυτόμελο κάθισμα το "Κατεπλάγη Ιωσήφ", οπότε δεν υπάρχει δίλημμα, αφού όλα τα καθίσματα αυτό αναφέρουν σαν προσόμοιο.
Α,μπραβο σας κε Χρηστο!...Και μενα στην αρχη,αυτες οι σκεψεις μου περασαν στο μυαλο,σαν διαβασα το μυνημα του κου Νικου...Αν μη τι άλλο, ο κ. Γιάννου είναι ο μόνος που προσπαθεί να δώσει μία εξήγηση, αν και με κάποια κενά. Π.χ. θα μπορούσαμε να είχαμε Θεός Κύριος στους ήχους που παραπέμπουν οι ύμνοι αυτοί, δε νομίζω ότι ολ' αυτά εξαρτώνται από το Θεός Κύριος, μάλλον το Θεός Κύριος εξαρτάται από το Απολυτίκιο που ακολουθεί. Δεν αντιδικώ με τον κ. Γιάννου, απλά δείχνω ότι όλ' αυτά ουσιαστικά είναι υποθέσεις. Γιατί με την ίδια λογική δεν υπάρχει Κύριε εκέκραξα (αργή και σύντομη μελοποίηση εννοείται) και στιχολογία κατά το Όλην αποθέμενοι, ενώ αντούτοις το προσόμοιο αυτό το λέμε μετά από κεκραγάριο με τον τρόπο που γράφεται στα ειρμολόγια (είτε αργό είτε σύντομο);
Με το παραπάνω ίσως άρχετο, θέλω να πω, γιατί να μην λέγεται το Θεός Κύριος του δευτέρου ήχου και κατόπιν το εν λόγω απολυτίκιο προσόμοιο κατά το "Τον τάφον σου σωτήρ", εφόσον μετρικά φαίνεται να είναι γραμμένο ως προσομοιάζων μέλος;
Συγγνώμη, αλλά βαρέθηκα να διαβάζω την λέξη "λέγεται" στο θέμα αυτό. Τι θα πει λέγεται; Γιατί λέγεται; Λόγω παράδοσης θα μου πείτε. Είστε ικανοποιημένοι με αυτό; Ο μαθητής που πιθανόν να το ρωτήσει, θα μείνει το ίδιο ικανοποιημένος;
Λυπάμαι που δεν έχω μία εξήγηση, για τον λόγο αυτό διψάω και γω να διαβάσω κάποια και διαβάζω (συγχωρέστε με) αερολογίες. Εννοείται φυσικά ότι και γω κάνω τον διαχωρισμό αυτόν στο αναλόγιο, απλά αισθάνομαι λίγο βλάκας (...) να μην ξέρω για ποιο λόγο το εκτελώ έτσι...
Συμφωνώ με το υπογραμμισμένο!Αν μη τι άλλο, ο κ. Γιάννου είναι ο μόνος που προσπαθεί να δώσει μία εξήγηση, αν και με κάποια κενά. Π.χ. θα μπορούσαμε να είχαμε Θεός Κύριος στους ήχους που παραπέμπουν οι ύμνοι αυτοί, δε νομίζω ότι ολ' αυτά εξαρτώνται από το Θεός Κύριος, μάλλον το Θεός Κύριος εξαρτάται από το Απολυτίκιο που ακολουθεί. Δεν αντιδικώ με τον κ. Γιάννου, απλά δείχνω ότι όλ' αυτά ουσιαστικά είναι υποθέσεις. Γιατί με την ίδια λογική δεν υπάρχει Κύριε εκέκραξα (αργή και σύντομη μελοποίηση εννοείται) και στιχολογία κατά το Όλην αποθέμενοι, ενώ αντούτοις το προσόμοιο αυτό το λέμε μετά από κεκραγάριο με τον τρόπο που γράφεται στα ειρμολόγια (είτε αργό είτε σύντομο);
Με το παραπάνω ίσως άρχετο, θέλω να πω, γιατί να μην λέγεται το Θεός Κύριος του δευτέρου ήχου και κατόπιν το εν λόγω απολυτίκιο προσόμοιο κατά το "Τον τάφον σου σωτήρ", εφόσον μετρικά φαίνεται να είναι γραμμένο ως προσομοιάζων μέλος;
Συγγνώμη, αλλά βαρέθηκα να διαβάζω την λέξη "λέγεται" στο θέμα αυτό. Τι θα πει λέγεται; Γιατί λέγεται; Λόγω παράδοσης θα μου πείτε. Είστε ικανοποιημένοι με αυτό; Ο μαθητής που πιθανόν να το ρωτήσει, θα μείνει το ίδιο ικανοποιημένος;
Λυπάμαι που δεν έχω μία εξήγηση, για τον λόγο αυτό διψάω και γω να διαβάσω κάποια και διαβάζω (συγχωρέστε με) αερολογίες. Εννοείται φυσικά ότι και γω κάνω τον διαχωρισμό αυτόν στο αναλόγιο, απλά αισθάνομαι λίγο βλάκας (...) να μην ξέρω για ποιο λόγο το εκτελώ έτσι...
...Για τα υπόλοιπα δεν θέτω βασανιστικά ερωτήματα... Μου φτάνει το ότι τα απολυτίκια και τα καθίσματα ψάλλονται με τον τρόπο που έχουν γραφεί και δεν ψάχνω παραπέρα! Μου αρκεί η .. δεύτερη υπογράμμιση! αφού όλα έχουν κωδικοποιηθεί κατά τη ρήση του αείμνηστου άρχοντα Θ. Στ. ...
Γι αυτό ακριβώς το λόγο, τουλάχιστον σε ό,τι με αφορά, ψάλλω τα προς το "Τον τάφον σου Σωτήρ" χρωματικά και τα προς το "Χορός αγγελικός" διατονικά.
Καίγομαι, καίγομαι, ρίξε κι άλλο λάδι στη φωτιά,Γιὰ ... ἀκοῦστε πὼς ψάλλεται «κανονικά» ...
Ἔ ὄχι καὶ χρωματικὰ. Τὶ πράγματα εἶναι αὐτά; Γιὰ ... ἀκοῦστε πὼς ψάλλεται «κανονικά» ...
Ρε Domesticus...ποιος ειναι αυτος;
Εἶναι ὁ συνάδελφος EIRYK EMNOSHELE. Καλὸ παλλικάρι, πρόθυμο μὲ πολλὰ καὶ ὠραία μνμ καὶ βοηθάει ὅπου μπορεῖ στὴν κοινότητα κὰι στὰ τεχνολογικὰ παίζει δυνατὴ μπάλα. Προσωπικὰ τὸν ἐκτιμῶ γενικὰ, τὰ 'χουμε «πεῖ» καναδυὸ φορὲς ἀλλὰ εἶναι καλὸ παλλικάρι καὶ -πρὸς τιμήν του- δὲν τοῦ ἀρέσει ὁ ... ο καυγάς
Δυστυχῶς τὸν κέρδισε ἡ «γνωστὴ» σχολή.
Και ακολουθεί ακριβώς το μέλος του "Τον τάφον σου Σωτήρ", με τις απαραίτητες προσαρμογές λόγω της γλώσσας! Να ακόμη ένα στοιχείο για το ότι τα δύο αυτόμελα είναι ταυτόσημα. Ευχαριστούμε πολύ!Για την πληρότητα του θέματος να αναφέρω ότι ο εκ Σερρών (συγκεκριμένα γεννημένος στο Νέο Σούλι το 1856) εξαρχικός ψάλτης και μουσικοδιδάσκαλος Μανασσής Ποπ-τεοντόροφ (Παπαθεοδώρου) στο εκδοθέν το 1914 Αναστασιματάριό του περιλαμβάνει στο τέλος σε παράρτημα τα κύρια αυτόμελα, όλα στη σλαβονική και κάποια και σε "πρωτότυπο" δηλ. παραλλαγή μόνο (άνευ κειμένου). Στη σελ. 199 μεταξύ των αυτομέλων καθισμάτων του α΄ ήχου παραθέτει το "Χορός αγγελικός" σε β΄ ήχο εκ του Δι.