Περί του ήχου του «Τον Τάφον Σου Σωτήρ»

E

emakris

Guest
Εντάξει, αλλά, ανεξάρτητα από τις αβρότητες, νομίζω ότι τα επιχειρήματα και τα τεκμήρια που προσκομίστηκαν αποκλείουν τουλάχιστον την περίπτωση του σαμπάχ, πέρα από τις άλλες μικροδιαφορές μεταξύ μας. Εάν δεν είναι ούτε αυτό εμφανές, τότε τι να πω...
 
Last edited:

gr_anastasiou

Παλαιό Μέλος
Εντάξει, αλλά, ανεξάρτητα από τις αβρότητες, νομίζω ότι τα επιχειρήματα και τα τεκμήρια που προσκομίστηκαν αποκλείουν τουλάχιστον την περίπτωση του σαμπάχ, πέρα από τις άλλες μικροδιαφορές μεταξύ μας. Εάν δεν είναι ούτε αυτό εμφανές, τότε τι να πω...

Ἐγὼ, ξαναλέω, δὲν κουβεντιάζω τὸ ἂν ἀποκλείεται τὸ ἕνα ἢ τὸ ἄλλο...Τώρα, ἂν ἡ "αβροφροσύνη" μου καλύπτει τὴν περιορισμένη μου δυνατότητα νὰ ἀντιλαμβάνομαι τὰ προφανῆ, καλὸ εἶναι κι αὐτό...τὸ χειρότερο θὰ ἦταν νὰ ἤμουν γκα-γκα καὶ κακότροπος!!! (ἀστειεύομαι). Παρόλα αὐτὰ ἐπιμένω ὅτι καμμιὰ φορὰ ἡ τόσο ὑπερεκτιμημένη -κατὰ τὴ γνώμη μου- προφορικὴ παράδοση ἢ ψαλτικὴ πράξη ἔχει πλάκα, γιατὶ βρίσκεις σ' αὐτὴν "ἐπιχειρήματα" γιὰ κάθε ἄποψη καὶ τὴν ἀντίθετή της.

Υ.Γ. Ἡ Χαλκίδα δὲν ἔχει ὁμάδα στὴν α΄ οὔτε κἂν στὴν γ΄ ἐθνική, γιὰ νὰ τὸ καμαρώνουμε. Ἂς ἔχουμε τουλάχιστον νὰ λέμε γιὰ μερικοὺς ἀνθρώπους της.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Παρόλα αὐτὰ ἐπιμένω ὅτι καμμιὰ φορὰ ἡ τόσο ὑπερεκτιμημένη -κατὰ τὴ γνώμη μου- προφορικὴ παράδοση ἢ ψαλτικὴ πράξη ἔχει πλάκα, γιατὶ βρίσκεις σ' αὐτὴν "ἐπιχειρήματα" γιὰ κάθε ἄποψη καὶ τὴν ἀντίθετή της.

Ἐνῶ ἑρμηνεύοντας τὶς λιγοστὲς πηγὲς καὶ τὰ χειρόγραφα κατὰ τὸ δοκοῦν ἀναπλάθοντας τὸ παρελθὸν, τεντώνοντάς το καὶ μαζεύοντάς το προκειμένου νὰ ταιριάξει, εἶναι ὁ «ἰδανικός» τρόπος.
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
Η περίπτωση του καθίσματος τον "Τάφον σου Σωτήρ"είναι ενδιαφέρουσα,αλλά και ξεκάθαρη.Πρόκειται για Α΄τετράφωνο,με παλιοτερη μελική συμπεριφορά του ήχου που σήμερα δεν διασώζεται σε άλλα μέλη.(βλ.και Γεωργίου Χατζηθεοδώρου "Το ειρμολογικό μέλος στη γραπτή και προφορική παράδοση"
 

Shota

Παλαιό Μέλος
3) Ανέφερα προηγουμένως ότι η τετράφωνη κατάβαση στον Πα, που σημείωσε ο Γιάννης και αποκλείει τελείως την περίπτωση του σαμπάχ, δεν υπάρχει σε αυτό το χειρόγραφο. Τη βρήκα όμως σε ένα άλλο, ανώνυμο Ειρμολόγιο του έτους 1698 από τη συλλογή Γριτσάνη (αρ. 8) στη Ζάκυνθο, που συνδέεται πιθανώς με τον Κοσμά Μακεδόνα (το βλέπετε παρακάτω).
Το πάνω μέρος των φύλλων έχει καταστραφεί από υγρασία, αλλά το επίμαχο σημείο φαίνεται αρκετά καλά. Στη συλλαβή -πτο- το μουτζουρωμένο σημάδι είναι απόστροφος με μικρό ίσον, συνδεδεμένα με γοργόν. Παραλλαγή της φράσεως: Δι-(Γα-)Βου-Γα-Δι-Γα-(Βου-)Πα.

Το ιδιο μελος απο ενα αλλο χφ.
 

Attachments

  • ms 17 542 grecesc muzical 315.jpg
    ms 17 542 grecesc muzical 315.jpg
    172.4 KB · Views: 93
  • ms 17 542 grecesc muzical 316.jpg
    ms 17 542 grecesc muzical 316.jpg
    177.2 KB · Views: 82

Shota

Παλαιό Μέλος
Καταθέτω στο forum ένα σημαντικό κείμενο από Χειρόγραφο Ειρμολόγιο των αρχών του 19ου αι. για το θέμα που μελετούμε εδώ:

View attachment 1792

Το κείμενο δεν είναι ακριβώς χρονολογημένο, αλλά από το γεγονός ότι ο είς εκ των Τριών Διδασκάλων, Γρηγόριος, χαρακτηρίζεται ώς "λαμπαδάριος και διδάσκαλος" συμπεραίνουμε ότι πρόκειται για κείμενο πρό του 1820. Εξάλλου, ακολουθεί μάλλον την ορθογραφία του Γρηγορίου στο υπόλοιπο Ειρμολόγιο, και σίγουρα όχι του Χουρμουζίου, άραγε δεν είναι αντίγραφο του τυπωμένου Ειρμολογίου του 1825.

Η σημασία του έγκειται στο γεγονός ότι αποδεικνύει την ψαλμώδηση του καθίσματος ως προλόγου και των προς αυτό τονισθέντων καθισμάτων σε ήχο β΄ στις αρχές του 19ου αι., την εποχή που δίδαξαν οι εν λόγω διδάσκαλοι.

Η συντομη Ρουμανικη εκδοχη (με λαθακια, αλλα αυτο δεν πειραζει) απο ενα χφ του 19ου αι. Το μελος ειναι του Βησσαριων Ιερομοναχου (?-1844), πρωτοψαλτου της μονης Neamt. Στο τελος υπαρχει μια εναλλακτικη διατονικη γραμμη, αλλα καμμια σχεση με το σαμπαχ.
 

Attachments

  • TonTafonRom.jpg
    TonTafonRom.jpg
    542.8 KB · Views: 72
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Η συντομη Ρουμανικη εκδοχη (με λαθακια, αλλα αυτο δεν πειραζει) απο ενα χφ του 19ου αι. Το μελος ειναι του Βησσαριων Ιερομοναχου (?-1844), πρωτοψαλτου της μονης Neamt. Στο τελος υπαρχει μια εναλλακτικη διατονικη γραμμη, αλλα καμμια σχεση με το σαμπαχ.

Αυτη η διατονικη γραμμη υπαρχει και στο Ειρμολογιο του Anton Pann (βλ. εδω, το πρωτο κομματι, και εδω, το δευτερο).

Παραθετω επισης απο το Ειρμολογιο του Μακαριου Ιερομοναχου το αργο μελος γραμμενο απο τον Δι (κατω μερος σελιδας).
 

Attachments

  • 1823 Irmologhion (Macarie Ieromonahul) Vienna.pdf
    2.7 MB · Views: 77
  • 1846 Pann_Irmologhion.pdf
    295.1 KB · Views: 58
  • 1854 pann_irmologhion.pdf
    863 KB · Views: 43
Ανάκτηση από web.archive.org
Mια και στο άρθρο - σε εμένα τουλάχιστον - ΔΕΝ ανοίγουν οι φωτογραφίες, έκανα μια μικρή αναζήτηση και το ανεβάζω σε pdf
Eύχεσθε
 

Attachments

  • ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΨΑΛΜΩΔΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΟΝ ΤΑΦΟΝ ΣΟΥ ΣΩΤΗΡ ΣΕ ΝΑΟ (2009).pdf by ΜΕΖΗΣ.pdf
    321.8 KB · Views: 37
Top