Με μία μικρή καθυστέρηση...
Το πόνημα του Π. Φιλανθίδη στο "Παράρτημα της Εκκλησιαστικής Αλήθειας", το 1902
Βάλτε όλο το κμν! 3 σελίδες ( με ένα εξώφυλλο) δεν αποτελούν το πόνημα του Φιλανθίδου.
Ευχαριστώ.
Δ.
Τί ήχος είναι τελικά; Υμνογραφικά ανήκει στον πρώτο ήχο, γιατί λοιπόν να μην ανήκει και ως προς την εκτέλεση; Πολλά λέγονται και ακούγονται. Τα πλέον γνωστά είναι η εκτέλεσή του σε δεύτερο ήχο λόγω της φθοράς που τίθεται στον Κε και η εκτέλεσή του σε πρώτο δίφωνο. Άκουσα την εκτέλεσή του από μια χορωδία της Βοστώνης που υπάρχει στις σελίδες του analogion πρόσφατα. Χωρίς να θέλω να πάρω θέση και να υποστηρίξω απόψεις μήπως πρέπει να εξετάσουμε λίγο και τις αρχαίες βυζαντινές μελωδίες, να δούμε τα μοτίβα τους, το ρόλο των φθορών, πού εμπαιναν και τι έκαναν εκεί; Μήπως επηρέαζαν μεμονωμένους φθόγγους ως απλές υφεσοδιέσεις και όχι ολόκληρα τετράχορδα; Πιστεύω πως οι παλαιές βυζαντινές μελωδίες είχαν απλές και επαναλαμβανόμενες μουσικές θέσεις, το ίδιο δεν συμβαίνει και εδώ; Η αρχική μαρτυρία είναι στον Κε, οπότε είναι ένας πρώτος ήχος από τον Κε, την παλαιά του βάση δηλαδή. Αν προσπαθήσουμε να πούμε το κομμάτι διατονικά από τον Κε με μια ύφεση που ίσως να θέλει ο Ζω πως θα βγεί; Το άκουσμα ίσως να ξενίζει, ίσως όχι. Η ζώσα ακουστική παράδοση όμως μας άφησε το τροπάριο με άκουσμα δευτέρου ήχου. Η παράδοση από κάπου ξεκίνησε και κάπου πάει, όσο πιο μακρύς είναι ο δρόμος όμως τόσο περισσότερα τα εμπλεκόμενα γεγονότα. Τέλος πάντων, αυτά είναι πολύ μεγάλα και αμφιλεγόμενα θέματα για να αναπτυχθούν εδώ. Θέλει πολλάς ημέρας...
Ποιο ειναι αυτο το αλλο καθισμα που υποννοειτε, αλλά δεν εχω καταλάβει; πιστευω κι αλλοι μαζι με μενα\;
Ευχαριστω
Πρόκειται για το κάθισμα "Τον τάφον σου Σωτήρ", για το οποίο ο Σ. Καράς επανέφερε, διετύπωσε και δικαιολόγησε με τον δικό του τρόπο και επαναπρότεινε την άποψη του Πέτρου Φιλανθίδη ότι πρόκειται για Α?δίφωνο χρωματικό (Νάο χρωματικό) που "εξέπεσε" σε Β?. Πρακτικά όμως, όπως έγραψα, δεν επέμεινε και ιδιαίτερα για την πρακτική εφαρμογή της άποψής του στην Εκκλησία, περιλαμβάνοντας στη Μέθοδό του (τα διδακτικά βιβλία εννοώ) μάλλον μόνο την εκδοχή του Β?, και ψάλλοντας επίσης μόνο αυτήν (π.χ. όταν έκανε ακολουθίες Μ. Εβδομάδος στο εκκλησάκι του). Προσωπικά, δεν συμφωνώ με την άποψη περί Νάου για ποικίλους λόγους που δεν μπορώ να αναπτύξω τώρα.
Έχει γίνει νομίζω συζήτηση και εδώ, αλλά ας γράψω κι εγώ δυο πράγματα.Δεν θυμάμαι αν συζητήθηκε σε άλλο φόρουμ γιαυτό γράφω εδώ.
Δεν είναι απο θεωρητικά αλλά από συμβουλές παλαιοτέρων .
Ψάλλεις α?ήχο και συναντάς "τον τάφο σου Σωτήρ" . Πού θα τον πεις στον Κε;
Δεν κολλάει με τίποτα.
Αν τον πεις στον γα δένει σαν Α ήχος.
Κάνει σαμπαχ.
Αν θέσουμε στον γα σπάθη έχουμε σαμπάχ.
Αν θέσουμε την φθορά του Β ήχου στον γα του πρώτου πάλι σαμπάχ έχουμε γιατί το διάστημα γα βου είναι μικρό, σπάθη δηλαδή.
Ετσι αν το πούμε στον Κε φαίνεται επίσακτο μέλλος , αλλά αν το πούμε στον Γα φαίνεται οικείο μέλος του α' ήχου, δεν δημιουργεί πρόβλημα στο αφτί.
(αν σε αυτό αναφέρεστε)
.....
Αν τον πεις στον γα δένει σαν Α ήχος.
Κάνει σαμπαχ.
.......
Ψάλλεις α΄ήχο και συναντάς "τον τάφο σου Σωτήρ" . Πού θα τον πεις στον Κε;
Δεν κολλάει με τίποτα.
Αν τον πεις στον γα δένει σαν Α ήχος.
Κάνει σαμπαχ.
Αν θέσουμε στον γα σπάθη έχουμε σαμπάχ.
Αν θέσουμε την φθορά του Β ήχου στον γα του πρώτου πάλι σαμπάχ έχουμε γιατί το διάστημα γα βου είναι μικρό, σπάθη δηλαδή.
το κάπως μικρότερο είναι σχετικό...να επηρεαστεί λίγο από το μικρότερο διάστημα Πα-Γα εν σχέσει με το κάπως μεγαλύτερο Βου-Δι
Έχει γίνει νομίζω συζήτηση και εδώ, αλλά ας γράψω κι εγώ δυο πράγματα.
Η καταγραφή σε Β' από Κε έγινε για να θυμίζει κάτι και από Α' (Κε=η παλαιά βάση του Α'). Δεν ξέρουμε από που το έλεγαν. Μπορούσαν να το λέγανε και από Δι, διότι υπάρχουν και τέτοιες καταγραφές.....
Καθόλου λάθος εκτέλεση δεν είναι. Κι εγώ έτσι πίστευα στην αρχή, τώρα όμως έχω αναθεωρήσει: ο ήχος ήταν πάντα δεύτερος με διαστήματα δευτέρου, αλλά στη βάση του πρώτου, γι' αυτό και αναγράφεται ως πρώτος (όπως και ο νενανώ αναγράφεται ως δ', αφού εκτελείται από τη βάση του δ' ήχου). Περισσότερα από τον πλέον ειδήμονα στο θέμα π. Νικόλαο Μέζη εδώ.Πρόκειται για κλασσική περίπτωση λάθους εκτέλεσης που παγιώθηκε ως σωστή. Ο ήχος ήταν πρώτος με διαστήματα πρώτου ήχου και βάση Κε αλλά πες και ξαναπές με λάθος έλξεις, πέρασε στην παράδοση ως δεύτερος και πλέον λέγεται (και γράφεται) ως επείσακτο μέλος.
(Πηγή: Δ. Παναγιωτόπουλος, Θεωρία κ πράξη της Β.Μ.)
Όχι, δεν είναι έτσι τα πράγματα: μην κρίνετε καταστάσεις που έχουν διαμορφωθεί επί παλαιάς γραφής και επί της παλαιάς λογικής των ήχων, όπου δεν υπήρχαν καθορισμένες τονικότητες και ανανες και νεανες σήμαινε τόσο φθόγγο όσο και ήχο, με τη λογική των ημερών μας, των καθορισμένων τονικών υψών των φθόγγων και την ονομαστική διαφοροποίηση φθόγγου και ήχου. Θα έλεγα να διαβάσετε πρώτα το άρθρο που σας υπέδειξα καθώς και όλα τα υπόλοιπα του π. Νικολάου Μέζη και αν κάπου διαφωνείτε τεκμηριωμένα στη λογική της φθοράς κατά την παλαιά γραφή, το ξανασυζητάμε.Δε στέκει λογικά αυτό. Με τη λογική αυτή αν πιάσουμε ένα κομμάτι του πλαγίου του δ' σε βάση 8 μόρια πιο κάτω από τη φυσική (δηλαδή στο ύψος του Ζω) πρέπει να τον πούμε ήχο Βαρύ.
πολλοί πρακτικοί ψάλτες
Αὐτό ὀρθόν. Ὑπάρχουν σέ μουσική γραφή καί τά δύο καί τό δεύτερο ἔχει εἰπωθεῖ καί ἀπό μεγάλους ψάλτες, ὡς ἐπικρατέστερο. Ἔχουμε ἠχογραφήσεις στό φόρουμ καί ὑπάρχει καί σχετική συζήτηση πού δέν χρειάζεται νά τά ψάχνω.στο κύριε των δυνάμεων έχουμε 2 διαφορετικές μελωδίες, μία σε πλ. β΄ και μία σε πλδ, μεταγενέστερη