Περί της χρόας του κλιτού και της εκτέλεσής της

Αγαπητέ κ. Παπαπέτρου αν ο Βου είναι ακριβώς στη θέση του Πα του γ΄ ήχου, ποιός ο λόγος να βάλει κλιτόν ο Χουρμούζιος εκεί; Ας το άφηνε όπως είναι.
Ακούστε και αυτή την εκτέλεση.
Μα και εδώ δεν ακούω τον Παναγιωτίδη να κάνει το Βου εν διέση. Εσείς ακούεται το Βου εν διέση στο επίμαχο σημείο;;;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Απομόνωσα το παράδειγμα σωστής και λανθασμένης εκτέλεσης του κλιτού του γερο-Αντωνίου Σύρκα από τη γνωστή συνέντευξή του.
 

Attachments

  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-1-Chroes-Kliton.mp3
    580.1 KB · Views: 102

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Αν είναι ο καθένας να γράφει τις δικές του Θεωρίες .... τότε δεν βγάζουμε άκρη και συγχέομε και το κόσμο ..
Oxι παιδι μου δεν σου μιλαω για τις θεωριες του καθενος. Σιγουρα η ιδια η μουσικη ταλαιπωρειται απο του καθενος τις 'φαεινες' ιδεες! Κοιταξε στη θεωρια και στα ακουσματα που αντεξαν στο χρονο και ενσωματωθηκαν στην παραδοση!!! Οι αριθμοι και τα σχεδιαγραμματα ειναι απλα βοηθηματα. ΔΕΝ φτιαχνουν ψαλτες! Ψαλτες και εκτελεστες φτιαχνει το διαβασμα και αυτο το σανιδι που λεγεται ΑΝΑΛΟΓΙΟ !!!
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Παρ' ότι δεν είμαι τελευταία τόσο καλά φωνητικώς, ανεβάζω τους στίχους "Κύριε τι επληθύνθησαν¨και ¨Συ δε Κύριε" από το "Μακάριος Ανήρ" για να ακούσετε πώς εκτελείται το Κλιτόν ή "Νισαγγούρι για τους Ψάλτες" όπως έλεγε ο Θεοδόσης Γεωργιάδης.
Όπως θα ακούσετε στο"επ' εμέ" ο ΒΟΥ είναι κοντά στον Γα και έτσι τον εκτελούν ΟΛΟΙ ανεξαιρέτως. Τώρα γιατί στην κατάληξη ο ΒΟΥ πέφτει χαμηλά και γίνεται Χρωματικός, αυτό, ΜΟΝΟ αυτοί που το εκτελούν το γνωρίζουν. Η Φθορά δεν έχει λυθεί, οπότε όλοι οι ΒΟΥ μέχρι το λύσιμό της, εκτελούνται κατά την ίδια λογική. Βέβαια, υπάρχει και το ενδεχόμενο, να είναι μεν από την ίδια μάνα ( Φθορά), αλλά από διαφορετικό πατέρα. Ας μας το πούν τουλάχιστον, για να μην πελαγοδρομούμε.
Τα Διαστήματα (όπως γράφω και στο βιβλίο μου) είναι ΒΟΥ - ΓΑ & ΓΑ - ΔΙ = 4 ή 3 εάν θέλετε (ακόμα καλύτερα).
Εδώ θα ΣΑς αφηγηθώ την αιτία που τσακώθηκα και μάλιστα άγρια με τον συγχωρεμένο και αλησμόνητο Στανίτσα, ο οποίος για την μετριότητά μου, ήταν και θα είναι το Α και το Ω της Ωαλτικής Τέχνης και εν Αναλογίω απαγγελίας. Το κακό είναι ότι όταν ζούσε, όλοι τον περιφρονούσαν και δεντο δέχονταν. Τώρα που πέθανε, ξαφνικά γέμισε ο κόσμος από μαθητάς του. Πώς γίνεται αυτό, λίγοι το καταλαβαίνουν και το αντιλαμβάνονται. Μοιάζει σαν τα κρεμαστάρια της αλεπούς.
Αλλά ας έρθουμε στο επισόδιο της διαφοράς μου με τον συγχωρεμένο.
Εσπερινός Πανηγυρικός με καμιά 15αριά Ψάλτες - βοηθούς πάνω στο Αναλόγιο και καμιά 50αριά από κάτω γύρω - γύρω.
Η αφεντομουτσουνάρα μου δίπλα του στο αριστερό του στασίδι.
Αντί Ανοιξαντάρια, βάλαμε Μακάριος Ανήρ. Είπε ΣΟΛΟ το "Κύριε τι επληθύνθησαν" ολόσωστο και στο "Συ δε Κύριε" είπε : Όλοι μαζί.
Όταν φτάσαμε στην κατάληξη άκουσα έναν ΒΟΥ εντελώς χρωματικό. Σταμάτησα, μη μπορώντας να το χωνέψω. Είδε ότι σταμάτησα και με κοίταξε προσωρινά. Όταν τελείωσε ο στίχος, γύρισε προς το μέρος μου και μου είπε : Τι έπαθες εσύ ; Όσο και αν προσπάθησα να συγκρατηθώ, δεν τα κατάφερα. Βλέπετε είμαι άνθρωπος που άμα έχω να πώ κάτι, Θα το πω και μακάρι να τουμπάρει ο κόσμος και να με πλακώσει. Δάσκαέ, τι ήταν αυτός ο ΒΟΥ ; Νά -μου είπε - το έκανα έτσι για να το πούμε όλοι μαζί. Μεγάλο λάθος του γύρισα εγώ. Εγώ - ο Ψαλτάκος της σειράς - ήρθα σήμερα εδώ, μόνο και μόνο, για να ακούσω αυτή τη θέση κι εσύ την σφάζεις και μάλιστα "ελαφρά τη καρδία";
Μην φωνάζεις μου είπε, αλλά εγώβ συνέχισα γιατί είχα βγεί από τα ρούχα μου. Εάν εσύ το εκτελείς έτσι, μεθαύριο θα το πάρει ο κάθε άσχετος και θα λέει ότι αφού το είπε έτσι ο Στανίτσας, έτσι είναι και σωστό. Είσαι απαράδεκτος του είπα και καταβαίνοντας από το στασίδι έφυγα από τον Ναό. Έτρεξαν 5 - 6 να με σταματήσουν, αλλά τους αγνόησα και έφυγα.
Την επομένη, με πήρε τηλέφωνο και μου είπε : Δεν το περίμενα από σένα αυτό που έκανες. Κι εγώ από σένα του ανταπάντησα και έκλεισα το τηλέφωνο και την μέχρι τότε συνεργασία μας.
Αυτά για το Κλιτόν. Εκτός όμως αυτού, ο Στανίτσας είναι για μένα κορώνα στο κεφάλι μου και δεν δέχομαι επιπόλαιες κουβέντες αμφισβήτησης γι ΑΥΤΟΝ.
Ανεβάζω και μία Άσκηση με το Κλιτόν, όπου εκτελεστής είναι ο Μαθητής μου Γιάννης Καρασταμάτης ( Στο βιβλίο μου " Η Θεωρία της ΒΥΖ. Μουσικής στην Πράξη " Σελ. 198 καθώς επίσης και στο CD που το συνοδεύει ).
 

Attachments

  • Κύριε τι επληθύνθησαν.mp3
    1.2 MB · Views: 99
  • Συ δε Κύριε.mp3
    844.7 KB · Views: 67
  • Μάθημα 45 ( Κλιτόν )-Γ. Καρασταμάτης-Άλμπουμ Ασκήσεων Νο 2-Ασκήσεις-320kbps.mp3
    5.1 MB · Views: 136
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Παρ' ότι δεν είμαι τελευταία τόσο καλά φωνητικώς, ανεβάζω τους στίχους "Κύριε τι επληθύνθησαν¨και ¨Συ δε Κύριε" από το "Μακάριος Ανήρ" για να ακούσετε πώς εκτελείται το Κλιτόν ή "Νισαγγούρι για τους Ψάλτες" όπως έλεγε ο Θεοδόσης Γεωργιάδης.
Όπως θα ακούσετε στο"επ' εμέ" ο ΒΟΥ είναι κοντά στον Γα και έτσι τον εκτελούν ΟΛΟΙ ανεξαιρέτως. Τώρα γιατί στην κατάληξη ο ΒΟΥ πέφτει χαμηλά και γίνεται Χρωματικός, αυτό, ΜΟΝΟ αυτοί που το εκτελούν το γνωρίζουν. Η Φθορά δεν έχει λυθεί, οπότε όλοι οι ΒΟΥ μέχρι το λύσιμό της, εκτελούνται κατά την ίδια λογική. Βέβαια, υπάρχει και το ενδεχόμενο, να είναι μεν από την ίδια μάνα ( Φθορά), αλλά από διαφορετικό πατέρα. Ας μας το πούν τουλάχιστον, για να μην πελαγοδρομούμε.
Τα Διαστήματα (όπως γράφω και στο βιβλίο μου) είναι ΒΟΥ - ΓΑ & ΓΑ - ΔΙ = 4 ή 3 εάν θέλετε (ακόμα καλύτερα).
Εδώ θα ΣΑς αφηγηθώ την αιτία που τσακώθηκα και μάλιστα άγρια με τον συγχωρεμένο και αλησμόνητο Στανίτσα, ο οποίος για την μετριότητά μου, ήταν και θα είναι το Α και το Ω της Ωαλτικής Τέχνης και εν Αναλογίω απαγγελίας. Το κακό είναι ότι όταν ζούσε, όλοι τον περιφρονούσαν και δεντο δέχονταν. Τώρα που πέθανε, ξαφνικά γέμισε ο κόσμος από μαθητάς του. Πώς γίνεται αυτό, λίγοι το καταλαβαίνουν και το αντιλαμβάνονται. Μοιάζει σαν τα κρεμαστάρια της αλεπούς.
Αλλά ας έρθουμε στο επισόδιο της διαφοράς μου με τον συγχωρεμένο.
Εσπερινός Πανηγυρικός με καμιά 15αριά Ψάλτες - βοηθούς πάνω στο Αναλόγιο και καμιά 50αριά από κάτω γύρω - γύρω.
Η αφεντομουτσουνάρα μου δίπλα του στο αριστερό του στασίδι.
Αντί Ανοιξαντάρια, βάλαμε Μακάριος Ανήρ. Είπε ΣΟΛΟ το "Κύριε τι επληθύνθησαν" ολόσωστο και στο "Συ δε Κύριε" είπε : Όλοι μαζί.
Όταν φτάσαμε στην κατάληξη άκουσα έναν ΒΟΥ εντελώς χρωματικό. Σταμάτησα, μη μπορώντας να το χωνέψω. Είδε ότι σταμάτησα και με κοίταξε προσωρινά. Όταν τελείωσε ο στίχος, γύρισε προς το μέρος μου και μου είπε : Τι έπαθες εσύ ; Όσο και αν προσπάθησα να συγκρατηθώ, δεν τα κατάφερα. Βλέπετε είμαι άνθρωπος που άμα έχω να πώ κάτι, Θα το πω και μακάρι να τουμπάρει ο κόσμος και να με πλακώσει. Δάσκαέ, τι ήταν αυτός ο ΒΟΥ ; Νά -μου είπε - το έκανα έτσι για να το πούμε όλοι μαζί. Μεγάλο λάθος του γύρισα εγώ. Εγώ - ο Ψαλτάκος της σειράς - ήρθα σήμερα εδώ, μόνο και μόνο, για να ακούσω αυτή τη θέση κι εσύ την σφάζεις και μάλιστα "ελαφρά τη καρδία";
Μην φωνάζεις μου είπε, αλλά εγώβ συνέχισα γιατί είχα βγεί από τα ρούχα μου. Εάν εσύ το εκτελείς έτσι, μεθαύριο θα το πάρει ο κάθε άσχετος και θα λέει ότι αφού το είπε έτσι ο Στανίτσας, έτσι είναι και σωστό. Είσαι απαράδεκτος του είπα και καταβαίνοντας από το στασίδι έφυγα από τον Ναό. Έτρεξαν 5 - 6 να με σταματήσουν, αλλά τους αγνόησα και έφυγα.
Την επομένη, με πήρε τηλέφωνο και μου είπε : Δεν το περίμενα από σένα αυτό που έκανες. Κι εγώ από σένα του ανταπάντησα και έκλεισα το τηλέφωνο και την μέχρι τότε συνεργασία μας.
Αυτά για το Κλιτόν. Εκτός όμως αυτού, ο Στανίτσας είναι για μένα κορώνα στο κεφάλι μου και δεν δέχομαι επιπόλαιες κουβέντες αμφισβήτησης γι ΑΥΤΟΝ

Πες τα Χρυσοστομε!!!:)
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Παρ' ότι δεν είμαι τελευταία τόσο καλά φωνητικώς, ανεβάζω τους στίχους "Κύριε τι επληθύνθησαν¨και ¨Συ δε Κύριε" από το "Μακάριος Ανήρ" για να ακούσετε πώς εκτελείται το Κλιτόν ή "Νισαγγούρι για τους Ψάλτες" όπως έλεγε ο Θεοδόσης Γεωργιάδης.
Όπως θα ακούσετε στο"επ' εμέ" ο ΒΟΥ είναι κοντά στον Γα και έτσι τον εκτελούν ΟΛΟΙ ανεξαιρέτως. Τώρα γιατί στην κατάληξη ο ΒΟΥ πέφτει χαμηλά και γίνεται Χρωματικός, αυτό, ΜΟΝΟ αυτοί που το εκτελούν το γνωρίζουν. Η Φθορά δεν έχει λυθεί, οπότε όλοι οι ΒΟΥ μέχρι το λύσιμό της, εκτελούνται κατά την ίδια λογική. Βέβαια, υπάρχει και το ενδεχόμενο, να είναι μεν από την ίδια μάνα ( Φθορά), αλλά από διαφορετικό πατέρα. Ας μας το πούν τουλάχιστον, για να μην πελαγοδρομούμε.
Τα Διαστήματα (όπως γράφω και στο βιβλίο μου) είναι ΒΟΥ - ΓΑ & ΓΑ - ΔΙ = 4 ή 3 εάν θέλετε (ακόμα καλύτερα).
Εδώ θα ΣΑς αφηγηθώ την αιτία που τσακώθηκα και μάλιστα άγρια με τον συγχωρεμένο και αλησμόνητο Στανίτσα, ο οποίος για την μετριότητά μου, ήταν και θα είναι το Α και το Ω της Ωαλτικής Τέχνης και εν Αναλογίω απαγγελίας. Το κακό είναι ότι όταν ζούσε, όλοι τον περιφρονούσαν και δεντο δέχονταν. Τώρα που πέθανε, ξαφνικά γέμισε ο κόσμος από μαθητάς του. Πώς γίνεται αυτό, λίγοι το καταλαβαίνουν και το αντιλαμβάνονται. Μοιάζει σαν τα κρεμαστάρια της αλεπούς.
Αλλά ας έρθουμε στο επισόδιο της διαφοράς μου με τον συγχωρεμένο.
Εσπερινός Πανηγυρικός με καμιά 15αριά Ψάλτες - βοηθούς πάνω στο Αναλόγιο και καμιά 50αριά από κάτω γύρω - γύρω.
Η αφεντομουτσουνάρα μου δίπλα του στο αριστερό του στασίδι.
Αντί Ανοιξαντάρια, βάλαμε Μακάριος Ανήρ. Είπε ΣΟΛΟ το "Κύριε τι επληθύνθησαν" ολόσωστο και στο "Συ δε Κύριε" είπε : Όλοι μαζί.
Όταν φτάσαμε στην κατάληξη άκουσα έναν ΒΟΥ εντελώς χρωματικό. Σταμάτησα, μη μπορώντας να το χωνέψω. Είδε ότι σταμάτησα και με κοίταξε προσωρινά. Όταν τελείωσε ο στίχος, γύρισε προς το μέρος μου και μου είπε : Τι έπαθες εσύ ; Όσο και αν προσπάθησα να συγκρατηθώ, δεν τα κατάφερα. Βλέπετε είμαι άνθρωπος που άμα έχω να πώ κάτι, Θα το πω και μακάρι να τουμπάρει ο κόσμος και να με πλακώσει. Δάσκαέ, τι ήταν αυτός ο ΒΟΥ ; Νά -μου είπε - το έκανα έτσι για να το πούμε όλοι μαζί. Μεγάλο λάθος του γύρισα εγώ. Εγώ - ο Ψαλτάκος της σειράς - ήρθα σήμερα εδώ, μόνο και μόνο, για να ακούσω αυτή τη θέση κι εσύ την σφάζεις και μάλιστα "ελαφρά τη καρδία";
Μην φωνάζεις μου είπε, αλλά εγώβ συνέχισα γιατί είχα βγεί από τα ρούχα μου. Εάν εσύ το εκτελείς έτσι, μεθαύριο θα το πάρει ο κάθε άσχετος και θα λέει ότι αφού το είπε έτσι ο Στανίτσας, έτσι είναι και σωστό. Είσαι απαράδεκτος του είπα και καταβαίνοντας από το στασίδι έφυγα από τον Ναό. Έτρεξαν 5 - 6 να με σταματήσουν, αλλά τους αγνόησα και έφυγα.
Την επομένη, με πήρε τηλέφωνο και μου είπε : Δεν το περίμενα από σένα αυτό που έκανες. Κι εγώ από σένα του ανταπάντησα και έκλεισα το τηλέφωνο και την μέχρι τότε συνεργασία μας.
Αυτά για το Κλιτόν. Εκτός όμως αυτού, ο Στανίτσας είναι για μένα κορώνα στο κεφάλι μου και δεν δέχομαι επιπόλαιες κουβέντες αμφισβήτησης γι ΑΥΤΟΝ.
Ανεβάζω και μία Άσκηση με το Κλιτόν, όπου εκτελεστής είναι ο Μαθητής μου Γιάννης Καρασταμάτης ( Στο βιβλίο μου " Η Θεωρία της ΒΥΖ. Μουσικής στην Πράξη " Σελ. 198 καθώς επίσης και στο CD που το συνοδεύει ).

Εαν και μετα απ αυτο υπαρχουν ακομα αποριες η ερωτησεις, σιγουρα κατι αλλο θα φταιει!!! Πολλες ευχαριστιες στον ΑΡΧΟΝΤΑ!!!:wink:
 
Εαν και μετα απ αυτο υπαρχουν ακομα αποριες η ερωτησεις, σιγουρα κατι αλλο θα φταιει!!! Πολλες ευχαριστιες στον ΑΡΧΟΝΤΑ!!!:wink:
Αγαπητοί φίλοι με όλο το σέβας πάλι παίρνω το λόγο και θα ήθελα να ευχαριστήσω κατά αρχήν τους φίλους Τσακιτζή και Καρασταμάτη για τα φώτα που μας έδωσαν σε ένα από τα δύσκολα και μυστικοπαθή θέματα όπως του κλιτού με την περίπτωση του στίχου '' Κύριε τι επληθύνθησαν ...'' που όντως θέλει πολλή δεξιοτεχνία να την εκτελέσει κανείς.
Ωστόσο επειδή είμαι ολίγον πεισματάρης :) και επειδή θέλω να απαντηθεί το ερώτημα που έθεσα στην αρχή και που δεν απαντήθηκε γι αυτό το ξαναθέτω:
Αν δεχτούμε ότι τα πιο πάνω ισχύουν σύμφωνα με την προφορική παράδοση, όταν έχουμε κλιτόν τότε όπως καταλαμβαίνομε από τα πιο πάνω και είναι τις πάσιν φανερό ότι ο Βου δεν έιναι στη θέση του είναι εν διέση. Το πόσα μόρια είναι πιο πάνω ο Βου, υπάρχει ποικιλία απόψεων, όπως δείχνει τόσο η προφορική παράδοση όσο και η θεωρία. Το σιγουρο είναι ότι ο Βου, τέλος πάντων, είναι πιο πάνω από τη φυσική του θέση. Τότε το ερώτημα μου είναι σαφές:
Αν ακούσει κανείς στο μήνυμα με αρ. 26 τον Πρίγγο και τον Στανίτσα που ανέβασε ο φίλος Ν. Λευκόπουλος , στους στίχους του πολυελεου Επί τον ποταμόν
'' Μνήσθητι ..... '' , '' Των λεγόντων ... '' στις περιπτώσεις που υπάρχει κλιτόν, εκεί που η μελωδία στέκεται στο Βου,( στο σημέιο που έχουμε απόστροφο με κλάσμα και ακολουθεί Βαρεία) ο Βου ακούεται στο ύψος Πα του Γ' ήχου δηλαδή, χωρίς δίεση.Το ίδιο κάνει και ο Παναγιωτίδης στο μήνυμα του φίλου Νικολάου.
Γιατί έτσι εδώ; Υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος στην συγκεκριμένη περίπτωση; Ευχαριστώ
 
Last edited:

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ;71003 said:
Το σιγουρο είναι ότι ο Βου, τέλος πάντων, είναι πιο πάνω από τη φυσική του θέση. Τότε το ερώτημα μου είναι σαφές:
Αν ακούσει κανείς στο μήνυμα με αρ. 26 τον Πρίγγο και τον Στανίτσα που ανέβασε ο φίλος Ν. Λευκόπουλος , στους στίχους του πολυελεου Επί τον ποταμόν
'' Μνήσθητι ..... '' , '' Των λεγόντων ... '' στις περιπτώσεις που υπάρχει κλιτόν, εκεί που η μελωδία στέκεται στο Βου,( στο σημέιο που έχουμε απόστροφο με κλάσμα και ακολουθεί Βαρεία) ο Βου ακούεται στο ύψος Πα του Γ' ήχου δηλαδή, χωρίς δίεση.Το ίδιο κάνει και ο Παναγιωτίδης στο μήνυμα του φίλου Νικολάου.
Γιατί έτσι εδώ; Υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος στην συγκεκριμένη περίπτωση; Ευχαριστώ

Στην περίπτωση αυτή αλλά όχι τόσο χαμηλά, συμβαίνει ότι γίνεται με τον ΓΑ του Πλ. Β΄. Όταν δεσπόζει ο ΓΑ ή γίνεται κατάληξη σ' αυτόν, τότε το Διάστημα ΓΑ - ΔΙ μεγαλώνει. Ίδια περίπτωση είναι και με τον ΒΟΥ υπό την επίρεια του Κλιτού, όταν δεσπόζει. Το Διάστημα ΄ΒΟΥ - ΓΑ γίνεται μεγαλύτερο, αλλά επαναλαμβάνω, ΟΧΙ στην θέση του ΠΑ ( του Γ΄. Ήχου ) όπως λές.
 
Στην περίπτωση αυτή αλλά όχι τόσο χαμηλά, συμβαίνει ότι γίνεται με τον ΓΑ του Πλ. Β΄. Όταν δεσπόζει ο ΓΑ ή γίνεται κατάληξη σ' αυτόν, τότε το Διάστημα ΓΑ - ΔΙ μεγαλώνει. Ίδια περίπτωση είναι και με τον ΒΟΥ υπό την επίρεια του Κλιτού, όταν δεσπόζει. Το Διάστημα ΄ΒΟΥ - ΓΑ γίνεται μεγαλύτερο, αλλά επαναλαμβάνω, ΟΧΙ στην θέση του ΠΑ ( του Γ΄. Ήχου ) όπως λές.
Aγαπητέ μου κ. Τσακιτζή θα σας ήμουν πολύ ευγνώμων αν είχατε τη καλοσύνη να ανεβάσετε τη θέση αυτή όπως την εκτελείτε εσείς γιατί άκουσα πολλές φορές το Στανίτσα και τον Πρίγγο και μου φαίνεται ότι κτυπούν Πα του Γ' ήχου, με καθόλου δίεση στο Βου. Επίσης ο Πρίγγος στο '' Κύριε τι επληθύθησαν...'' του Μακάριος Ανήρ, κάνει το ίδιο με το Στανίτσα που εσάς δεν σας άρεσε. Αραγε μηπως και εκεί μεγαλώνει το διάστημα;
 
Αγαπητέ Νικόλαε το ερώτημα τίθεται, διότι αν δεχτούμε ότι τα πιο πάνω ισχύουν σύμφωνα με την προφορική παράδοση, όταν έχουμε κλιτόν τότε όπως καταλαμβαίνομε από τα πιο πάνω και είναι τις πάσιν φανερό ότι ο Βου δεν έιναι στη θέση του είναι εν διέση. Το πόσα μόρια είναι πιο πάνω ο Βου, υπάρχει ποικιλία απόψεων, όπως δείχνει τόσο η προφορική παράδοση όσο και η θεωρία. Το σιγουρο είναι ότι ο Βου, τέλος πάντων, είναι πιο πάνω από τη φυσική του θέση. Τότε το ερώτημα μου είναι σαφές:
Αν ακούσει κανείς στο μήνυμα με αρ. 26 τον Πρίγγο και τον Στανίτσα που ανέβασε ο φίλος Ν. Λευκόπουλος , στους στίχους του πολυελεου Επί τον ποταμόν
'' Μνήσθητι ..... '' , '' Των λεγόντων ... '' στις περιπτώσεις που υπάρχει κλιτόν, εκεί που η μελωδία στέκεται στο Βου,( στο σημέιο που έχουμε απόστροφο με κλάσμα και ακολουθεί Βαρεία) ο Βου ακούεται στο ύψος Πα του Γ' ήχου δηλαδή, χωρίς δίεση.

Γιατί; Υπάρχει κάποιος λόγος;

Αυτό είναι η χρόα του Κλιτού, αλλιώς θα ήταν απλά ένας Ήχος Γ΄ από τον Δι.

Δεν είναι όμως έτσι, το κλιτόν (το οποίο κατά κάποιον τρόπο ομοιάζει με το Μακάμ Νισαπούρ των Τούρκων, χωρίς να είναι καθόλου ίδιο) τίθεται επί του Δι και θέλει τον Γα υψωμένο προς τον Δι, τόσο ώστε να σχηματίζει χρωματικό διάστημα. Αυτό το χρωματικό διάστημα μπορεί να είναι μαλακό ή σκληρό, ανάλογα την ιδιοσυγκρασία του ψάλτου, αλλά και την διάθεση της στιγμής.

Στην περίπτωση δε, που ο υψωμένος Γα γίνει δεσπόζων φθόγγος, τότε έλκει ελαφρώς, όπως είναι φυσικό, τον Βου προς αυτόν, κάνοντας τον φθόγγο Πα-Βου να έχει άκουσμα μεγαλύτερο του μείζονος τόνου (9/8).

Οι συμπεριφορές των χρωών είναι κατά κάποιο τρόπο υποκειμενικές, δεν μπορούν να μπουν αποκλειστικά σε θεωρητικά καλούπια.
Οι θεωρητικές προσεγγίσεις που έχουμε μέχρι τώρα, απλώς φανερώνουν μια χοντροκομμένη ενέργειά τους, αποκόβοντας όλες τις υπόλοιπες, που είναι φυσικά μόνο διά της Παράδοσης, γνωστές.

Χρόα κάνει κι ο Πρίγγος, χρόα κι ο Στανίτσας, χρόα κι ο Φιρφιρής, αλλά με τον δικό του τρόπο ο καθένας, διότι όπως προανέφερα, οι χρόες είναι περισσότερο υποκειμενικές, παρά αντικειμενικές.

Δεν είναι μαθηματική θεωρία η Βυζαντινή Μουσική παιδιά μου, είναι άκουσμα, έκφραση και προσευχή.

Αν τώρα κυρ Αντρέα ψάχνεις ακόμα πόσα μόρια ανεβαίνει ο Βου και αν εκεί ο Στανίτσας έκανε διάτονο κι όχι χρόα, θα χάσεις την ουσία της μουσικής, μένοντας στην ψύχρα των αριθμών.

Στα λέω αυτά, διότι πολλά χρόνια ασχολούμαι με τους αριθμούς και την φύση της μουσικής, αλλά μόνο κρύο έχει εκεί.
Η πραγματική ζεστασιά και γαλήνη, είναι μόνο όταν νιώσεις την μουσική να γεμίζει συναισθήματα την καρδιά σου.

Αμήν
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ;71003 said:
Αγαπητοί φίλοι με όλο το σέβας πάλι παίρνω το λόγο και θα ήθελα να ευχαριστήσω κατά αρχήν τους φίλους Τσακιτζή και Καρασταμάτη για τα φώτα που μας έδωσαν σε ένα από τα δύσκολα και μυστικοπαθή θέματα όπως του κλιτού με την περίπτωση του στίχου '' Κύριε τι επληθύνθησαν ...'' που όντως θέλει πολλή δεξιοτεχνία να την εκτελέσει κανείς.
Ωστόσο επειδή είμαι ολίγον πεισματάρης :) και επειδή θέλω να απαντηθεί το ερώτημα που έθεσα στην αρχή και που δεν απαντήθηκε γι αυτό το ξαναθέτω:
Αν δεχτούμε ότι τα πιο πάνω ισχύουν σύμφωνα με την προφορική παράδοση, όταν έχουμε κλιτόν τότε όπως καταλαμβαίνομε από τα πιο πάνω και είναι τις πάσιν φανερό ότι ο Βου δεν έιναι στη θέση του είναι εν διέση. Το πόσα μόρια είναι πιο πάνω ο Βου, υπάρχει ποικιλία απόψεων, όπως δείχνει τόσο η προφορική παράδοση όσο και η θεωρία. Το σιγουρο είναι ότι ο Βου, τέλος πάντων, είναι πιο πάνω από τη φυσική του θέση. Τότε το ερώτημα μου είναι σαφές:
Αν ακούσει κανείς στο μήνυμα με αρ. 26 τον Πρίγγο και τον Στανίτσα που ανέβασε ο φίλος Ν. Λευκόπουλος , στους στίχους του πολυελεου Επί τον ποταμόν
'' Μνήσθητι ..... '' , '' Των λεγόντων ... '' στις περιπτώσεις που υπάρχει κλιτόν, εκεί που η μελωδία στέκεται στο Βου,( στο σημέιο που έχουμε απόστροφο με κλάσμα και ακολουθεί Βαρεία) ο Βου ακούεται στο ύψος Πα του Γ' ήχου δηλαδή, χωρίς δίεση.Το ίδιο κάνει και ο Παναγιωτίδης στο μήνυμα του φίλου Νικολάου.
Γιατί έτσι εδώ; Υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος στην συγκεκριμένη περίπτωση; Ευχαριστώ

Αγαπητέ, προ ολίγου ο ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος μετέδωσε στα πλαίσια εκπομπής τού Κ. Αγγελίδη ηχογράφηση με το Δοξαστικό Σε τον αναβαλλόμενον σε μέλος Νικολάου Πρωτ. Σμύρνης από τον μουσικώτατο γέροντα Θωμά των Θωμάδων. Αν κάποιος το ηχογράφησε, και το πρόσφερε, θα μπορέσεις να ακούσεις πόσο αριστοτεχνικά εκτελεί την χρόα ο γέροντας.....Ευελπιστώ στον συνονόματό μου Δ. Λέκκα...


Δ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
θα μπορέσεις να ακούσεις πόσο αριστοτεχνικά εκτελεί την χρόα ο γέροντας.

Για ευκολία όλων αν μπορεί κάποιος ας κόψει και ανεβάσει το σχετικό σημείο. Ευχαριστώ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Απαράμιλλο, πράγματι!
ΥΓ Καταλήγει στο "σινδόσιν ειλήσω" ή εγώ έκανα λάθος;
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Από ένα σεμινάριο που έκανα πρόσφατα ανεβάζω μερικά παραδείγματα της εκτέλεσης της χρόας του κλιτού από διάφορους παλαιούς πρωτοψάλτες πάνω στην ίδια φράση. Επισυνάπτω και το σχόλιο του κυρ-Αντωνίου Σύρκα σχετικά. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς τις ομοιότητες και διαφορές στην εκτέλεση των θέσεων αυτών σε σύγκριση μεταξύ ηχογραφήσεων διαφορετικών ψαλτών. Εάν κανείς έχει μεράκι ας κόψει και ανεβάσει και άλλα παρόμοια παραδείγματα.
 

Attachments

  • kliton-asyrkas.mp3
    78.8 KB · Views: 55
  • kliton-asyrkas-antiexample.mp3
    139.8 KB · Views: 48
  • Kliton-EkathisenAdam-PFilanthidou-pDamaskinos .mp3
    392.4 KB · Views: 63
  • polloi-epanistantai-evangelinidis.mp3
    243.7 KB · Views: 55
  • polloi-epanistantai-firfiris.mp3
    316.3 KB · Views: 70
  • polloi-epanistantai-mitrou.mp3
    990.6 KB · Views: 58
  • polloi-epanistantai-neochoritis.mp3
    65.7 KB · Views: 68
  • polloi-epanistantai-pringos.mp3
    513.3 KB · Views: 69
  • polloi-epanistantai-pringos-2.mp3
    381.4 KB · Views: 64
  • 2010-01-08-Seminar-AxionEstin-Kliton-EkathisenAdam-Pandektis.jpg
    178.3 KB · Views: 49
Last edited:
Top