[Ερώτηση] Περί της αναγνώσεως του "Πιστεύω" και του "Πάτερ ημών" από επισήμους.

#1
Ένας φίλος μου ζήτησε να υποβάλω το εξής ζήτημα: ενίοτε βλέπουμε (και στο Πατριαρχείο), όταν παρίσταται κάποιος επίσημος αξιωματούχος, ν' απαγγέλεται το "Πιστεύω" και το "Πάτερ ημών" από αυτόν (πρακτική που εφαρμόζουμε κι εμείς ενίοτε).

Προκύπτουν τρία ερωτήματα απ' αυτή την πρακτική:

1) Υπάρχει κάποια τυπική διάταξη που το προβλέπει αυτό ή είναι μια νεώτερη συνήθεια που ενδεχομένως να μην είναι και ορθή;

Αν ισχύει το πρώτο, τότε:
α) είναι υποχρεωτική αυτή η πρακτική ή προαιρετική;
β) με ποια κριτήρια θεωρείται κάποιος επίσημος ούτως ώστε να του ζητούμε να αναγνώσει τα κείμενα αυτά; Δηλαδή, θα το κάνουμε μόνο σ' έναν υπουργό, για παράδειγμα, ή θα το κάνουμε και στο δήμαρχο ή τον κοινοτάρχη;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#2


«...Καὶ μετὰ τὸ εἰπεῖν τὸν λαὸν τὸ ἅγιον σύμβολον....» (χφ. Σινὰ 961 εὐχολόγιο ια’-ιβ’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 2 σ. 76)). «῾Ο διάκονος· Πρόσχωμεν· καὶ τὸ Σύμβολον ψάλλομεν. Καὶ τοῦ ἀρχιδιακόνου ἀρχομένου πάντες τὸ Σύμβολον ψάλλουσι» (κώδικας Πυρομάλλη ι’ αἰ. (J. Goar Εὐχολόγιον ἐκδ. 1730 σ. 155)). «... ῾Η δὲ τοῦ θείου Συμβόλου τῆς Πίστεως γινομένη παρὰ πάντων ὁμολογία...» (Μαξίμου ὁμολογητοῦ Μυσταγωγία 18 (Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν καὶ ἀσκητικῶν τ. 14 σ. 118)).


Τὸ Πάτερ ἡμῶν ἀπαγέλλεται ἀπὸ τὸν λαό «ἀρχομένου τοῦ ἱερέως» (χφ. πυρομάλη ἔκδ. J. Goar Εὐχολόγιον ἐκδ. 1730 σ. 156, Ἰ. Φουντούλη Κείμενα λειτουργικῆς 5 Θεία λειτουργία Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου σ. 73, Ἰ. Φουντούλη Κείμενα λειτουργικῆς 19 Λειτουργία προηγιασμένων δώρων Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου σ. 57, Ἀραβοελληνικὸ Ἱερατικὸ ἔκδ. Βουκουρεστίου 1701, Ἰ. Φουντούλη ᾿Απαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. 5 σ. 207)· «ἀπὸ τῆς Ἐκκλησίας πάσης ὡς ἐξ ἑνὸς προσώπου» (Ἰ. Χρυσοστόμου (+407) Εἰς τὸν ριβ’ ψαλμό § 1 ἔκδ. ΕΠΕ τ. 6 σ. 464).

 
#3


«...Καὶ μετὰ τὸ εἰπεῖν τὸν λαὸν τὸ ἅγιον σύμβολον....» (χφ. Σινὰ 961 εὐχολόγιο ια’-ιβ’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 2 σ. 76)). «῾Ο διάκονος· Πρόσχωμεν· καὶ τὸ Σύμβολον ψάλλομεν. Καὶ τοῦ ἀρχιδιακόνου ἀρχομένου πάντες τὸ Σύμβολον ψάλλουσι» (κώδικας Πυρομάλλη ι’ αἰ. (J. Goar Εὐχολόγιον ἐκδ. 1730 σ. 155)). «... ῾Η δὲ τοῦ θείου Συμβόλου τῆς Πίστεως γινομένη παρὰ πάντων ὁμολογία...» (Μαξίμου ὁμολογητοῦ Μυσταγωγία 18 (Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν καὶ ἀσκητικῶν τ. 14 σ. 118)).


Τὸ Πάτερ ἡμῶν ἀπαγέλλεται ἀπὸ τὸν λαό «ἀρχομένου τοῦ ἱερέως» (χφ. πυρομάλη ἔκδ. J. Goar Εὐχολόγιον ἐκδ. 1730 σ. 156, Ἰ. Φουντούλη Κείμενα λειτουργικῆς 5 Θεία λειτουργία Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου σ. 73, Ἰ. Φουντούλη Κείμενα λειτουργικῆς 19 Λειτουργία προηγιασμένων δώρων Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου σ. 57, Ἀραβοελληνικὸ Ἱερατικὸ ἔκδ. Βουκουρεστίου 1701, Ἰ. Φουντούλη ᾿Απαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. 5 σ. 207)· «ἀπὸ τῆς Ἐκκλησίας πάσης ὡς ἐξ ἑνὸς προσώπου» (Ἰ. Χρυσοστόμου (+407) Εἰς τὸν ριβ’ ψαλμό § 1 ἔκδ. ΕΠΕ τ. 6 σ. 464).

Έχει μια λογική το σκεπτικό της απαγγελίας ειδικά του "Πιστεύω" από το λαό,αλλά με την ευκαιρία θα ήθελα να καυτηριάσω το "όλοι μαζί παρακαλώ" που ακούω από ιερείς κ αρχιερείς που παρατούν την Αγία Τράπεζα για να προτρέψουν το λαό να απαγγέλλουν όλοι μαζί κάποια αναγνώσματα όπως το Πιστεύω,το Πάτερ Ημών ή κ το τρισάγιο κ το Καταξίωσον στον εσπερινό, όπως έχω δει να γίνεται στον Άγιο Λουκά Πατησίων. Αυτό δεν είναι πρακτική ορθοδόξων κ παραπέμπει σε προτεστάντες ή χαβρα.Σοβαροί κληρικοί κ επίσκοποι είναι αντίθετοι με τέτοιες πρακτικές.Στη Μητρόπολη Εδέσσης όπου κατοικώ πλέον είναι, ευτυχώς, άγνωστα τέτοια τυπικά. Το Πιστεύω κ το Πάτερ Ημών τα λέει ο αναγνώστης! Αυτή είναι ή τάξη.Όλα τα υπόλοιπα συγγνώμη, αλλά φαίνονται ως λαϊκισμός στα μάτια των πιστών!
Συγγνώμη αν πίκρανα κάποιους!
 
#4
Έχει μια λογική το σκεπτικό της απαγγελίας ειδικά του "Πιστεύω" από το λαό,αλλά με την ευκαιρία θα ήθελα να καυτηριάσω το "όλοι μαζί παρακαλώ" που ακούω από ιερείς κ αρχιερείς που παρατούν την Αγία Τράπεζα για να προτρέψουν το λαό να απαγγέλλουν όλοι μαζί κάποια αναγνώσματα όπως το Πιστεύω,το Πάτερ Ημών ή κ το τρισάγιο κ το Καταξίωσον στον εσπερινό, όπως έχω δει να γίνεται στον Άγιο Λουκά Πατησίων. Αυτό δεν είναι πρακτική ορθοδόξων κ παραπέμπει σε προτεστάντες ή χαβρα.Σοβαροί κληρικοί κ επίσκοποι είναι αντίθετοι με τέτοιες πρακτικές.Στη Μητρόπολη Εδέσσης όπου κατοικώ πλέον είναι, ευτυχώς, άγνωστα τέτοια τυπικά. Το Πιστεύω κ το Πάτερ Ημών τα λέει ο αναγνώστης! Αυτή είναι ή τάξη.Όλα τα υπόλοιπα συγγνώμη, αλλά φαίνονται ως λαϊκισμός στα μάτια των πιστών!
Συγγνώμη αν πίκρανα κάποιους!
Θα ήταν προτιμότερο να αποφεύγατε χαρακτηρισμούς που θα σας φέρουν σε δύσκολη θέση.
Οι Σλάβοι το Πιστεύω το ψάλλουν ομοθυμαδόν. Και εμείς στην ενορία μας το Πιστεύω και το Πάτερ ἡμῶν... το λέμε από χορού εμμελώς, του λαού ακολουθούντος.
 
Top