Περί σύγχρονης μελοποιίας και μελοποιών

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εχετε δικιο κ.Τσακίρογλου...δυστυχως αν και ο ''κορμος'' είναι ίδιος υπαρχουν διαφορες...

Θυμαμαι δασκαλος μου οταν διδαχθηκα την Γαρ σην μητραν απο την Μουσικη Συλλογη Πρωγάκη (σελ 242 ) τα καινούργια βιβλία, στο σημείο Την γαρ ση (στο ση επανω τηθεται έναρμονιος φθορα του ΖΩ) και ζητα το διαστημα κε-ζω οπως γνωρίζουμε απο 10 σε 6ηχ.μορια, να μην το δέχεται....και να επιμένει να μας το διδάξει με Ζω φυσικο...

Μας έφερε απο την βιβλιοθηκη του στο αλλο μάθημα φωτοτυπιες απο άλλες κλασικές εκδοσεις που είχε ,οι οποίες οντως δεν περιελάμβαναν την εναρμόνιο φθορα....

Κατι αντιστοιχο είχε συμβει και με το μαθημα ''Τον Δεσποτη και αρχιερέα'' με την φθορα του δευτέρου(υπήρχε αλλα σε διαφορετικο σημειο) οπου κλασικο με κλασικο είχε δυστυχως αυτη την διαφορα.

Η απαντηση του δασκάλου μας ήταν οτι δυστυχως απο εκδοση σε έκδοση υπήρχαν πολλα τυπογραφικα λάθη...

(και πράγματι έμεις με το βιβλίο του Πρωγάκη ολο και καθε τοσο σημειώναμε με μολύβι φθορές που λείπανε κτλ...)

και πως ξεραμε οτι πραγματι λείπουν;

σιγουρα απο την προφορικη παραδοση...

Αλλα αλλο πάλι αυτο το τυπογραφικο λάθος και άλλο να ''αλλοιωνεις'' εν γνωση σου ολοκληρες μουσικες γραμες κατα το δοκουν,επειδη σε βοηθα η φωνη,επειδή έτσι σου αρέσει... και να διατηρεις την ονομασια του κλασικου,να λες πχ αυτο είναι του Πετρου και μέσα να έχεις προσωπικες γραμμες.. *


''....Θυμαμαι δασκαλος μου οταν διδαχθηκα την Γαρ σην μητραν απο την Μουσικη Συλλογη Πρωγάκη (σελ 242 ) τα καινούργια βιβλία, στο σημείο Την γαρ ση (στο ση επανω τηθεται έναρμονιος φθορα του ΖΩ) και ζητα το διαστημα κε-ζω οπως γνωρίζουμε απο 10 σε 6ηχ.μορια, να μην το δέχεται....και να επιμένει να μας το διδάξει με Ζω φυσικο....''

Eκεινος επεμενε... Αλλους ψάλτες,δεν άκουγε πως το έλεγαν;...:wink:



Αυτο προσπαθησα να σου πω πριν με τη διαφορα των χερουβικων. *
Αν μελετησεις πολυ παραλαγη το χερουβικό του Φωκαέως και επειτα μελος,θα δεις,οτι η ερμηνευτικη σου ικανοτητα,πηγαίνει ακομα παρα περα και δεν στεκεται στην ''ξηροτητα'' του μαθηματος... Χρονο με το χρόνο μαλιστα,θα δεις τη διαφορα... Και ποια ειναι αυτη η διαφορα;...
Αυτες ακριβως οι αναλησεις που εχει καταγραψει ο Καραμανης...
Δηλ. ο Καραμάνης,κατεγραψε,ο,τι ακουσε εκεινη την εποχη,απο τους πιο παλιους ψαλτες και παραλληλα τα συνέδεσε με το προσωπικό του στυλ.
Δεν εγραψε εξωφρενικα πραγματα,εκτος παραδοσης. Αφου το βλεπουμε στην παραξη κιολας. Ο,τιδηποτε βλεπουμε καταγεγραμενο αναλυτικα στους συγχρονους συνθετες,εχει ειπωθει ακομα και απο μας τους ιδιους προφορικα. Ειναι τοσο δυσκολο να το καταλάβουμε αυτό;...
Αυτο το πραγμα οφειλουμε να κανουμε και εμείς. Να μελετάμε τα κλασσικά μαθηματα και πανω σ'αυτα να αναλύουμε,βαση των ακουσματων μας.
Και αν μπορουμε,ας τα καταγραφουμε για να μενουν,γιατι δαιφορετικά,θα τα παρει ο αερας.... Αυτο βεβαια προ'υ'ποθέτει βαθια γνωση και χρονια μελετης....
Ετσι,εαν λοιπον και οι πιο συγχρονοι μελοποιοι,συνθετουν βαση των παραδοσιακών τους ακουσμάτων,δεν θα υπαρχει προβλημα στο μελλον...:)
Τωρα γιατι βρισκουμε μικροδιαφορες π.χ. στη Πανδέκτη με του Πρωγάκη;..
Αυτό το ξερουν,μονο αυτοί που εκαναν τις καταγραφές απο την παλαιά στην νεα γραφή....:wink:
 
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest
ωρίς να θέλω να φανώ προπέτης, θα δώσω εδώ μερικά δεδομένα και πιστεύω να εναρμονιστούν οι θέσεις των εισηγητών επί του θέματος.
Εάν πάρουμε όλες τις περιόδους της εξέληξης της Μουσικής μας, θα δούμε ότι η κάθε εποχή, άφησε τα δικά της Μελουργήματα και τους δικούς της Μελοποιούς. Όλες όμως οι Μελοποιήσεις μέχρι σήμερα, έχουν ένα χαρακτηριστικό. Μυρίζουν λιβάνι. Δηλαδή, είναι κατάλληλα για τον σκοπό που γράφτηκαν. Να αποδίδονται με άλλα λόγια , μέσα στο Ναό και κατά την διάρκεια των διαφόρων Ακολουθιών.
Συμπέρασμα : Μία νέα Σύνθεση, θα πρέπει να είναι κατάλληλη για τον χώρο και τον σκοπό, που γράφτηκε.
Αυτό το λέω, γιατί σήμερα βλέπουμε διάφορες Συνθέσεις - ή Μελοποιήσεις εάν θέλετε - που κάνουν για όλες τις χρήσεις, εκτός από το να ακουστούν κατά την διάρκεια Ακολουθιών. Υπάρχει τέτοιος εξτρεμισμός και στοιχεία ξένα προς την Παράδοση, που κυριολοεκτικά ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ και το χειρότερο, οι " Δημιουργοί" τους, καμαρώνουν σαν γύφτικα σκεπάρνια για το " κατόρθωμά" τους. Χρειάζεται λοιπόν, σεβασμός στις Παραδοσιακές Γραμμές και την ταπεινότητα της Εκκλησίας.

Αγαπητε συναδελφε, το σχολιο σου για το επικαιρο αυτο θεμα με βρισκει απολυτα συμφωνο. Μεσα στην μακραιωνη ιστορια της Μουσικης μας μεχρι και σημερα παρουσιαστηκαν πολλοι και σπουδαιοι μελοποιοι, γνωστοι και αγνωστοι... Οπως και ο Απ. Παυλος ειπε, '' Τα παντα δοκιμαζετε, το καλον κατεχετε. '' πιστευω οτι εμεις οι ταπεινοι φορεις της μουσικης Παραδοσης μας , εχουμε την '' πολυτελεια'' δηλαδη ολα τα γραπτα και ηχητικα στοιχεια , ωστε να επιλεγουμε τα πιο καταλληλα για την διακονια μας. Τα σημερινα νεα Μουσικα κειμενα υστερα απο χρονια, θα θεωρουνται ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ !!!!!Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
ωρίς να θέλω να φανώ προπέτης, θα δώσω εδώ μερικά δεδομένα και πιστεύω να εναρμονιστούν οι θέσεις των εισηγητών επί του θέματος.
Εάν πάρουμε όλες τις περιόδους της εξέληξης της Μουσικής μας, θα δούμε ότι η κάθε εποχή, άφησε τα δικά της Μελουργήματα και τους δικούς της Μελοποιούς. Όλες όμως οι Μελοποιήσεις μέχρι σήμερα, έχουν ένα χαρακτηριστικό. Μυρίζουν λιβάνι. Δηλαδή, είναι κατάλληλα για τον σκοπό που γράφτηκαν. Να αποδίδονται με άλλα λόγια , μέσα στο Ναό και κατά την διάρκεια των διαφόρων Ακολουθιών.
Συμπέρασμα : Μία νέα Σύνθεση, θα πρέπει να είναι κατάλληλη για τον χώρο και τον σκοπό, που γράφτηκε.
Αυτό το λέω, γιατί σήμερα βλέπουμε διάφορες Συνθέσεις - ή Μελοποιήσεις εάν θέλετε - που κάνουν για όλες τις χρήσεις, εκτός από το να ακουστούν κατά την διάρκεια Ακολουθιών. Υπάρχει τέτοιος εξτρεμισμός και στοιχεία ξένα προς την Παράδοση, που κυριολοεκτικά ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ και το χειρότερο, οι " Δημιουργοί" τους, καμαρώνουν σαν γύφτικα σκεπάρνια για το " κατόρθωμά" τους. Χρειάζεται λοιπόν, σεβασμός στις Παραδοσιακές Γραμμές και την ταπεινότητα της Εκκλησίας.

Συναδελφε, το σχολιο σου , ειναι πολυ ρεαλιστικο !!! Συμφωνω απολυτα μαζι σου... Αλλα ο,τι και να λεμε , αυτη η απαραδεκτη και ανεξελεγκτη μελοποιομανια . θα συνεχιστει και διερωτωμαι. Μηπως τελικα πρεπει να επεμβει η Επισημη Εκκλησια και να επιβαλλει μια ταξη ...!!!! το ευχομαι ειλικρινα.... Β.ΤΖΑΝ.
 
Top