Περί συνδικαλισμού

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Κύριε Λιναρδάκη, βλέπω με χαρά ότι το syte άγγιξε τους 300. Τι θα λέγατε αν ιδρύαμε έναν σύλλογο με πρόεδρο εσάς που έχετε τη γνώση και την εμπειρία να μας κατευθύνετε, ώστε να αποκτούσαμε νομική υπόσταση και φωνή; Το να γράφουμε όλοι τη γνώμη μας δεν έχει νόημα, αφού οι περισσότεροι είμαστε άσχετοι με τα συνδικαλιστικά. Αντίθετα με ότι λέγεται πιστεύω ότι το θέμα απασχολεί όλους τους εν ενεργεία ψάλτες, αφού όλοι βιώνουμε τα κακώς κείμενα του κλάδου μας, απλώς οι περισσότεροι δεν έχουν κάτι να πουν.
Για αυτό σας παρακαλώ να τοποθετηθείτε άμεσα επί του θέματος. Ευχαριστώ!

Φιλε Κωστα
Η προταση σου με τιμα και ευχαριστω γι'αυτο αλλα τα προεδριλικια τα εχω αφησει προ πολλου . Το ψαλτικο θεμα απο συνδικαλιστικης αποψης , ειναι πολυσυνθετο και πολυπικοιλο και πολυπλοκο και και . Φταιει και η εκκλησια και η πολιτεια , που αν ηθελαν θα μπορουσαν να εχουν δωσει λυσεις απο χρονια , αλλα πανω απ'ολα φταιμε εμεις . Εχει απολυτο δικιο ο κ. Κωνσταντινου οταν λεει ''το θεμα ειναι αν πραγματι οι ψαλτες θελουν'' . Δεν μπαινω σε περισσοτερη αναλυση .
Τωρα για την προταση σου . Βλεπω δυσκολο την ιδρυση συλλογου απο μελη του φορουμ . Και ποσοι θα δεχθουν , και τι θα αντιπροσωπευουν αυτοι αναλογικα με τους ανω των 15000 ψαλτων της Ελλαδος .
Εν πασει περιπτωσει . Καλο θα ηταν τα μελη να αρχισουν να γραφουν προτασεις κλπ . Ομως να γραφουν επωνυμα , να αναφερουν αν και που ψαλλουν , για να γνωριζουμε ΟΛΟΙ ποιος λεει αυτο που λεει . Να δουμε και την ανταποκριση (εγω δεν ειμαι αισιοδοξος σχετικα και μακαρι να διαψευσθω)και βλεπουμε για συλλογους και τετοια .
Αντε να καμω μια αρχη , κατι σαν γκαλλοπ , ρωτωντας τα εξης και παρακαλω
για επωνυμες απαντησεις απο τα μελη (εντος και εκτος Ελλαδος) .
1ον : Ποσοι ειστε ικανοποιημενοι απο τις αμοιβες που παιρνετε (βεβαια πρεπει να καθορισθει ποια θεωρειται ικανοποιητικη αμοιβη και με ποιες παρουσιες [εγω θα ελεγα 600 ευρω για τις Κυριακες του μηνα αντε και τους αντιστοιχους εσπερινους του Σαββατου]) και αν δεν θεωρειται ικανοποιητικη την αμοιβη σας γιατι δεν παραιτεισθε (οπως πχ ο κ. Σομαλης) ;
2ον : Θεωρειται οτι οι ψαλτες δικαιουνται να κατεβαινουν σε απεργια (ή σταση
εργασιας αν προτιμαται) ; Ναι ή οχι και γιατι ;
Για να δουμε την ανταποκριση .
ΥΓ : Οταν προ ετων το κρατος ''στριμωξε'' τους ιερωμενους-εκπαιδευτικους και τους ειπε ποιο μισθο θελουν να παιρνουν του ιερεα ή του εκπαιδευτικου
(οχι και τους δυο μισθους) και να διαλεξουν ποια οργανικη θεση προτιμουν , η μεγαλη πλειοψηφια των ιερεων (τουλαχιστον των ενγαμων) , διαλεξε την θεση και τον μισθο του εκπαιδευτικου . Το θεμα βεβαια τελικα δεν περπατησε ,
το κρατος υπανεχωρησε και ''ολα καλα'' . Να προτυπα (οι ιερεις) για μιμηση ,
για αγαπη προς την εκκλησια και το λειτουργημα (συγνωμη επαγγελμα ηθελα
να πω) του ιερεως . Και βεβαια οπως παντα , υπαρχουν οι εξαιρεσεις που ομως ειναι ελαχιστες . Συμφωνειτε ;
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
[/QUOTE]1ον : Ποσοι ειστε ικανοποιημενοι απο τις αμοιβες που παιρνετε (βεβαια πρεπει να καθορισθει ποια θεωρειται ικανοποιητικη αμοιβη και με ποιες παρουσιες [εγω θα ελεγα 600 ευρω για τις Κυριακες του μηνα αντε και τους αντιστοιχους εσπερινους του Σαββατου]) και αν δεν θεωρειται ικανοποιητικη την αμοιβη σας γιατι δεν παραιτεισθε (οπως πχ ο κ. Σομαλης) ;
2ον : Θεωρειται οτι οι ψαλτες δικαιουνται να κατεβαινουν σε απεργια (ή σταση
εργασιας αν προτιμαται) ; Ναι ή οχι και γιατι ;
;[/QUOTE]
Όντως βλέποντας ότι "μηδέν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται" παραιτήθηκα. Τους τρεις τελευταίους μήνες της θητείας μου έπεσε πολύ γέλιο αφού έψαλλα όντως ό,τι έκανα κέφι- από αργές καταβασίες μέχρι τετράφωνα! :p (είπαμε έχω "αμαρτωλό παρελθόν" από τα κοιμητήρια).
Φυσικά και δικαιούμεθα να διεκδικήσουμε τα αιτήματά μας με κάθε νόμιμο και ειρηνικό μέσο. Ο Θεός τον οποίον υμνούμε και υπηρετούμε είναι δίκαιος, δεν ευλογεί την εκμετάλλευση και το άδικο και στην Καινή Διαθήκη ο απ. Ιάκωβος στιγματίζει την παρακράτηση των μισθών των θεριστών!
Δεν είμαστε στο μοναστήρι όπου ο ψάλτης είναι ένας ακόμη μοναχός. Ζούμε στον κόσμο, έχουμε οικογενειακές υποχρεώσεις κλπ. Διαφορετικά να περάσουμε στον εθελοντισμό δηλ. να αποδεσμευθούμε και να πηγαίνουμε όταν και όσο μπορούμε! Εξάλλου η στάση εργασίας των ψαλτών δεν εμποδίζει αυτή καθ΄εαυτή την τέλεση της ακολουθίας- η ακολουθία μπορεί να γίνει χύμα ή και να ψαλλεί από έναν άμουσο πλην καλοπροαίρετο ερασιτέχνη. Φυσικά θα υπάρξει και κήρυγμα το οποίο τόσοι κληρικοί κατόπιν προτεσταντικών επιρροών υπερτιμούν (και καλά το κήρυγμα, αλλά να κάνουν και μίνι κήρυγμα στις ανακοινώσεις πχ θα έχουμε λειτουργία στις 20 Ιουλίου του Προφήτη Ηλία άντε 2-3 λεπτά για τον προφήτη! νισάφι πια!) :eek:
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Συγγνώμη Κύριε Παναγιώτη, αλλά φαντασθείτε ακολουθία των Αγίων Πάθών χύμα! Αν ήταν να γίνει αυτό θα πήγαινα έστω και τζάμπα! Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι οι ψάλτες αδικούμαστε εν πολλοίς. Και να ζητήσουμε πιο καλά χρήματα, εφ' όσον είναι δίκαιο, σωστό είναι. Απλά, η τιμωρία των ιερέων και των Εκκλ. συμβουλίν που δε νοιάζονται για τους ψάλτες είναι να μένουν χωρίς ψάλτη ή να έχουν αυτόν που τους αξίζει! Διότι εσχάτως πολλοί από τους ψάλτες ξύπνησαν και δε δέχονται να είναι καρπαζοεισπράκτορες! Εκεί βέβαια υπάρχει και ο ρόλος του κόσμου της ενορίας. Αν δεν πιέσει και ο κόσμος το Εκκλ. συμβούλιο να έχει ένα σωστό ψάλτη και να τον αμοίβει δίκαια, τότε η υπόθεση είναι μόνο ανάμεσα στον ψάλτη και το Εκκλ. συμβούλιο. Και εμείς δε μπορούμε να κάνουμε κάτι. Αλλά ποιος ασχολείται...
 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ (ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ)
Αγαπητοι συναδελφοι
Βλέπω πως το θέμα που άνοιξα μας καιει όλους.
Όσο αναφορα για τουσ μισθούς πωσ να διεκδικήσεις αρκετά χρήματα όταν υπάρχουν τα ψώνια που θα πληρώνουν για να παν σε ένα μεγάλο ναό να ψάλλουν έτσι για να λεν ότι ψάλλουν εκεί?Γιατί έχουμε πολλούς τέτοιους, που χαλάν την πιάτσα.Κ οι ιερείς σπάνια θα βρεισ κανέναν μερακλή.Τη δουλειά τουσ να κάνουν κ από ποιότητα ψάλτη...Υπάρχει κ το άλλο.Θέλουν όχι καλό ψάλτη για να κρίβουν την δική τους ασχετοσίνη.
Αλλά θα παρακαλούσα να κάνετε προτάσεις κ να απαντάτε κατά πόσο εσείς συμμετάσχετε στους υπάρχονταις συλλόγους κ στην ομοσπονδία...
 
Last edited:

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Πιστεύω 'οτι το θέμα ΄του ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΥ είναι ΜΕΓΑΛΟ και θέλει ΑΓΩΝΕΣ και ΘΥΣΙΕΣ και θέλω να μάθω πόσοι απο μας είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε .
Η εκκλησία μας τους ιεροψάλτες τους βλέπει ως κατώτερους κληρικούς όχι ως καλλιτέχνες ή πολύ περοσσότερο μισθωτούς επαγγελματίες....Τον ψάλτη δεν τον καθιστά ιεροψάλτη το πτυχίο του όύτε το διοριστήριο του αλλά ή υπό του αρχιερέως χορηγηθείσα σε αυτόν θεία χάρις. Αυτό έχει ως συνέπεια να έχει άμεση πνευματική εξάρτηση,δηλαδή σχέση πνευματικής υπακοής,με τον επόσκοπο.Σημαίνει επίσης ότι το αναλόγιο του ανατίθεται υπό του επισκόπου δεν το διεκδικεί ούτε με χρήματα ούτε με άλλα μέσα ούτε με δικαστικές απειλές και εκβιασμούς ,όπως δυστυχώς ενίοτε συμβαίνει.Αυτά και άλλα περιλαμβάνει εγύκλιος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου.Θα μου πείτε εμείς σαν Κλάδος τι κάνουμε.Θα ήθελα να μου πείτε π.χ. ποιοι Σύλλογοι Ιεροψαλτών γιόρτασαν στίς Μητροπόλεις τους και τις ενορίες τους την Εορτή της Ημέρας του Ιεροψάλτη όπως προβλέπει το άρθρο 10 του κανονισμού,επίσης πόσοι ψάλτες είναι ασφαλισμένοι στο Ι.Κ.Α. όπως προβλέπει το άρθρο 5 του ίδιου κανονισμού.
Περιμένω σχόλια.
Γ.Π.
 

ktrifonidis

Τρυφωνίδης Κων/νος
Κύριε Λιναρδάκη, απαντώντας στο πρώτο ερώτημά σας θα έλεγα ότι το θέμα της αμοιβής είναι πολυσύνθετο και πολυδιάστατο. Αν ο ψάλτης αμείβετε από την εκκλησία που υπηρετεί τότε το ποσό που αναφέρετε παραδειγματικά μπορεί να είναι είτε μικρό (αν για παράδειγμα υπηρετεί σε μεγάλη ενορία πόλεως), είτε μεγάλο (αν υπηρετεί σε μικρό χωριό της επαρχίας). Άποψή μου είναι ότι πρέπει να κατευθυνθούμε προς την υπαγωγή μας στο δημόσιο ως κατώτερος κλήρος οπότε και το οικονομικό θα λυθεί άπαξ δια παντός. Επειδή βέβαια στην παρούσα φάση αυτό είναι από αδύνατο έως ακατόρθωτο θα πρότεινα ο μισθός του ψάλτη να ξεκινά από το μισθό του ανειδίκευτου εργάτη και να διαμορφώνεται με τις τριετίες και τις ετήσιες αυξήσεις, όπως δηλαδή και στα άλλα επαγγέλματα του ιδιωτικού τομέα. Με άλλα λόγια, ή θα πρέπει να θεωρηθεί και το δικό μας επάγγελμα ως λειτούργημα και θα υπαχθούμε στο δημόσιο ή θα πρέπει να δουλεύουμε με τους ίδιους όρους που δουλεύει όλος ο ιδιωτικός τομέας. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί είμαστε και γιατί ανεχόμαστε να είμαστε τα παραπαίδια του εκκλησιαστικού και επαγγελματικού συστήματος.
Και για να έλθω και στο δεύτερο ερώτημά σας, αδυνατώ να κατανοήσω ευσεβιστικές ανοησίες (προσωπική άποψη) του στυλ δεν μας επιτρέπετε η απεργία γιατί πώς θα γίνει ακολουθία των παθών ή λειτουργία χωρίς ψάλτη; Όπως γίνονται τόσα μυστήρια(γάμοι, βαφτίσεις) χωρίς ψάλτες και τα τυχερά τα καρπώνονται οι ημέτεροι, έτσι μπορούν να γίνουν και όλες οι άλλες ακολουθίες. Από τεχνικής άλλωστε και θεολογικής απόψεως δεν υπάρχει πρόβλημα. Θέληση πρέπει να υπάρχει και οργανωμένη προσπάθεια.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Η δική μου άποψη στα θέματα που έθεσε ο κ. Βαγγέλης:

A) ΜΙΣΘΟΣ
Σε ότι αφορά το μισθό των ψαλτών, εκτός του "μεγέθους" της εκκλησίας, όπως προείπα, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το "μέγεθος" του ψάλτη, οπότε τα 300 ή τα 600 ή περισσότερα ευρώ μπορεί να είναι λίγα εφόσον κάποιος έχει σπουδάσει, έχει φάει χρόνια στο αναλόγιο και αποδίδει ανάλογα, αλλά μπορεί να είναι και πολλά, εφόσον κάποιος δεν έχει κοπιάσει καθόλου και απλά αυτοσχεδιάζει και ταλαιπωρεί τον κόσμο.

Το θέμα όμως εδώ είναι το εξής: αν προσπεράσουμε τη δεύτερη περίπτωση, στην οποία όλοι συμφωνούν για το χαμηλό της αμοιβής, στην πρώτη περίπτωση η διαβάθμιση της ψαλτικής αξίας κρίνεται μεν εύκολα από εμάς τους ψάλτες, που ξέρουμε 5 πράγματα εν πάσει περιπτώσει, όμως δύσκολα από τους ιερείς και τα εκκλησιαστικά συμβούλια, που δεν γνωρίζουν απ' αυτά. Φυσικά και δεν απαιτώ από τον κάθε ιερέα και νεωκόρο να γνωρίζει καλά βυζαντινή μουσική. Το ζήτημα όμως είναι ότι, όπως έγραψα και σε άλλη συζήτηση, το μουσικό κριτήριο του κόσμου, και κατά συνέπεια των ιερέων και των συμβουλίων, για το ποιος είναι καλός ψάλτης ή όχι, έχει αλλοιωθεί στις μέρες μας λόγω της γενικής απαξίωσης της βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής στην καθημερινότητά μας.

Ένα παράδειγμα από την παραδοσιακή μουσική, για να γίνω πιο κατανοητός: ο γνωστός ουτιέρης, ο κυρ Νίκος ο Σαραγούδας (ψυχούλα!), από τον οποίο έμαθα πάρα πολλά πράγματα, μου διηγόταν ότι σε μια εκδρομή του στην Κωνσταντινούπολη άκουγαν ένα χότζα και έλεγαν με τη γυναίκα του "αμάν, ποτέ να μην τελειώσει!!!", ενώ κάποια άλλη από το γκρουπ έλεγε "αμάν, πότε θα σταματήσει αυτός ο γάιδαρος!!!" (έχω και σε mp3 τη συγκεκριμένη αφήγηση, για του λόγου το αληθές). Για να κάνει κάποιος το πρώτο σχόλιο, δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι μουσικός. Αν την παραδοσιακή μουσική την αντιμετωπίζει όχι ως μουσειακό είδος αλλά ως αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής του ζωής, με το που θ' ακούσει έναν οργανοπαίχτη, έναν τραγουδιστή, έναν ψάλτη, χωρίς να ξέρει από μουσική θα καταλάβει αν αυτό που ακούει μιλάει στη βιωμένη μέσα του παράδοση. Έτσι και ο κόσμος στην Πόλη την εποχή που έψελναν ο Πρίγγος και ο Στανίτσας. Στην Ελλάδα, με την βάναυση αλλοίωση του μουσικού αισθητηρίου που έχουμε υποστεί τις τελευταίες δεκαετίες, υπήρχε κόσμος που ακούει Στανίτσα, Ταλιαδώρο, Χρύσανθο και λέει "έλα μωρέ, τους έχουν για θεούς μερικοί, σιγά τον ψάλτη, ο τάδε καλλιτέχνης που τον βάζει το ραδιόφωνο τη μεγάλη εβδομάδα τα λέει καλύτερα!".

Το κλίμα αυτό έχει περάσει και μέσα στην εκκλησία. Σας ρωτώ: πόσες φορές σας έτυχε παπάς να πει: "Χτες έκανα λειτουργία με την κυρα-Ζαφείρω. Ήταν μια χαρά, τελειώσαμε και γρήγορα! Νομίζεις ότι ο ψάλτης που έχουμε τα λέει καλύτερα;" Αν λοιπόν ο ψάλτης αξιολογείται κατ' αυτό τον τρόπο, πώς περιμένουμε προκοπή; Μοιραία θα προκύψει και ο χαμηλός μισθός και τα όποια άλλα προβλήματα. Δεν ξέρω αν θα φέρει τόσο αποτέλεσμα μια ευκαιριακή αντιμετώπιση, όπως η απεργία ή η τροποποίηση (καλύτερα "εφαρμογή", γιατί ποτέ δεν εφαρμόζεται στην πράξη...) του ψαλτικού κανονισμού, όσο μια μακροπρόθεσμη προσέγγιση μέσα από την προσπάθεια αλλαγής της νοοτροπίας όλου του πληρώματος της ελλαδικής εκκλησίας (ιερέων, ψαλτών, πιστών) στο θέμα της εκκλησιαστικής και παραδοσιακής μουσικής με κατεύθυνση στον όχι μουσειακό και καταναγκαστικό, αλλά βιωματικό τρόπο αντιμετώπισης. Είναι πολύ απλό: αν κάποιος εκτιμήσει τον ψάλτη ως φορέα ακουσμάτων, που σημαίνουν κάτι βαθύτερο από το να βγει στα γρήγορα μια λειτουργία, τότε θα τον πληρώσει και καλά και θα τον έχει ψηλά στη συνείδησή του. Αν τον βλέπει ως "αναγκαίο κακό" για την τέλεση της θείας λατρείας, θα τον αντιμετωπίσει όπως αντιμετωπίζεται εν πολλοίς σήμερα.

Β) ΑΠΕΡΓΙΑ
Για το θέμα της απεργίας συνάδελφοι, δεν ξέρω αν θα με χαρακτηρίσετε ευσεβιστή μόνο και μόνο από το γεγονός ότι θα διαφωνήσω. Εδώ ακόμα και στους επαγγελματικούς κλάδους συζητούνται τρόποι διαφορετικών πιέσεων από την απεργία, που έχει πλέον συνδεθεί με εργατοπατέρες και επαγγελματίες συνδικαλιστές και έχει απαξιωθεί και στη συνείδηση του κόσμου. Κι εμένα δεν μου πάει ν' αφήσω Μεγάλη Βδομάδα χωρίς λειτουργία το ναό μου για να διεκδικήσω αύξηση στο μισθό. Ψέλνουμε από μεράκι, επειδή η ψαλτική είναι κομμάτι της ζωής μας (όπως και κάθε λαϊκή τέχνη για το φορέα της) και αμοιβόμαστε περισσότερο όχι επειδή ξέρουμε να ψέλνουμε, αλλά για τη δέσμευση με το ναό και την υποχρέωση να είμαστε παρόντες από το πρωί κάθε Κυριακή, γιορτές, Χριστούγεννα, Πάσχα, Δεκαπενταύγουστο, χωρίς να μπορούμε να πάμε τις διακοπές μας, όπως όλοι οι άλλοι. Πολλοί παλιοί τραγουδιστές και ηθοποιοί ήταν κορυφαίοι και πέθαναν χωρίς να έχουν δεκάρα τσακιστή. Κακώς, δε λέω, γι' αυτό και ξεσηκώθηκαν. Σήμερα πληρώνονται με το παραπάνω, διεκδικούν μάλιστα και "δικαιώματα" από τις ταινίες και τη μουσική που κατεβάζουμε από το διαδίκτυο, όμως σε σχέση με τους απένταρους παλιούς είναι όλοι τους κάτω του μετρίου (για να μην πω μηδενικά...). Το ότι υπάρχουν επαγγελματίες σε όλες τις τάξεις, ακόμα και στους ιερείς, όπως αναφέρθηκε, δεν σημαίνει ότι πρέπει γίνουμε κι εμείς (αν και στις τάξεις μας υπάρχουν νομίζω ήδη πολλοί). Ας αφήσουμε την τέχνη μας να έχει λίγο από το άρωμα της εποχής που ο καλλιτέχνης ένοιωθε αυτό που έκανε και γι' αυτό ήταν στην ψυχή του λαού. Σίγουρα θα πρέπει να πιέσουμε για την επίλυση των προβλημάτων μας, αλλά όχι και να αφήσουμε την εκκλησία χωρίς ψάλτη. Το γεγονός ότι θα βγάλει τη λειτουργία κάποιος ερασιτέχνης, αυτό είναι και εις βάρος μας, γιατί ο παπάς θα πει "μωρέ καλός είναι κι αυτός, τι τον θέλω τον ψάλτη;" και θα χρειαστεί να τ' ακούσει από τον κόσμο (αν τα ακούσει) για να κάνει κάτι. Αφήστε που πολλοί ερασιτέχνες θα επωφεληθούν και θα πουν στον παπά "Ορίστε, πάρε εμένα με τα μισά χρήματα". Στην απεργία των άλλων εργασιακών κλάδων (δημοσίων υπαλλήλων, καθηγητών, εργατών κλπ.) δεν γίνεται αυτό, γιατί δεν υπάρχει κάποιος να σε αντικαταστήσει, έστω και κουτσά-στραβά, όπως στην ψαλτική.

Μακρυγόρησα συνάδελφοι, μη έχοντας μάλιστα γνώσεις και πείρα στα συνδικαλιστικά, απλά είπα κι εγώ να καταθέσω τις απόψεις μου. Συμφωνώ δε στο ότι οι τελικές προτάσεις και αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται από πιο έμπειρους, δεν είμαστε θεοί να μπορούμε να ασχολούμαστε με όλα, άλλος έχει δώσει βάρος στο ένα άλλος στο άλλο.
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Καλή ιδέα η απεργία! Θα πήγαινα κ μια φορά Αγ Όρος Μ Βδομάδα που δεν πηγαίνω ποτέ!!!!

Οσον αφορά στην κατάταξη των ψαλτών με βαση τις μουσικές σπουδές τους, διαφωνώ αφού ένας μουσικολόγος δεν είναι υποχρεωτικά κ καλός ψάλτης... Ο διαχωρισμός πρέπει να γίνεται με βάση κυρίως την ψαλτική του παιδεία τις γνώσεις του κ την εμπειρία του στο ψαλτήρι...
Υπάρχουν εμπειρικοί ψάλτες πολύ καλύτεροι από μουσικούς!
 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ (ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ)
Όσο αναφορά για την απεργία είμαι σίγουροσ ότι ούτε 10% επιτυχία δεν θα έχει. Εγώ προσωπικά μέσα κ από τους πρώτους.Άντε όμως να πίσεις κάτι γλύφτες κ ψώνια να κατέβουν από το αναλόγιο όταν ανεβαίνουν για δραγκοδίβραγκα κ τρέμουν μήπως κ χάσουν την θέση τους.Αλλά κ τουσ ηλικιωμένουσ ψάλτες που μια ζωή την έχουν αφιερώσει εκεί, πωσ να τους εξηγήσεις περί απεργίας?
Δύσκολα πράγματα αυτά.(Εδώ δεν συμμετέχουν ούτε στους Συλλόγους Ιεροψαλτών, τι περιμένεται να γίνει?)
Τα ίδια ισχύει κ για τους μισθούς.Ας φύγουν τα παράσιτα που χαλάν την πιάτσα κ ύστερα ίσως μιλήσουμε με καλύτερη βάση.
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Γεώργιε, πρόσεξε σε παρακαλώ τη γλώσσα που χρησιμοποιείς. Είμαι σίγουρος οτι μπορείς να εκφράσεις αυτά που θέλεις με διαφορετικές λέξεις.

----------

Υπάρχουνε και ψάλτες βέβαια που δεν ζητάνε μισθό και ψάλλουν και βοηθούν εθελοντικά, άλλοι βοηθάνε όταν και όποτε μπορούν (λόγω άλλης κύριας εργασίας).
 

DIM.PETROPOULOS

Νέο μέλος
Νομίζω ότι λίγο πολύ όλοι συμφωνούμε στο ότι κάτι πρέπει να γίνει.
Το ιδανικό βέβαια θα ήταν να ενταχθούν οι ψάλτες στο μισθολόγιο του Δημοσίου και αυτό θα μας κάλυπτε νομίζω κατά πολύ. Αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη και κρίνοντας από την στάση της πολιτείας απέναντι στην εκκλησία(διαχωρισμός κράτους-εκκλ. κτλ) είναι όνειρο άπιαστο. Εδώ συζητούν να βγάλουν και τους ιερείς από το Δημόσιο και θα βάλουν εμάς. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να βρεθεί κάποια λύση κατά το δυνατόν ποιο δίκαιη. Η δική μου η σκέψη είναι να συνεχίσουν η κάθε ενορία να πληρώνει τον ψαλτή όπως και τώρα, αυτό κατά ένα μέρος θα κάλυπτε και το ζήτημα της αξιολόγησης (όσο αυτό είναι εφικτό), και η Εκκλησία της Ελλάδος ή η κάθε Μητρόπολη ξεχωριστά να έδινε συν %100 του ποσού αυτού, π.χ. αν ο μισθός είναι 400 ευρώ αλλά 400 η τουλάχιστον %75 του μισθού. Και αν αυτό ακούγεται ως δυσβάσταχτο έξοδο από πλευράς της επίσημης Εκκλησίας νομίζω πως με καποιους πρόχειρους υπολογισμούς μπορούμε να διαπιστώσουμε πως αν η Εκκλησιά το θελήσει μπορεί εύκολα να καλύψει αυτό το κόστος(εράνους, έσοδα από τριμηνίες..κτλ) .Άλλωστε στο εξωτερικό δεν υπάρχει καμιά κρατική υποστήριξη ούτε εκκλησιαστική περιουσία και η κάθε ενορία πληρώνει(και μάλιστα πολύ καλά) τον κάθε ιερέα, πόσο μάλλον εδώ που η εκκλησιά έχει απαλλαγή από αυτό το σημαντικό κόστος όπως οι μισθοί των ιερέων, και έχει επίσης αυτή την τεραστία περιουσία.
Ευχαριστώ
Δημήτρης Πετρόπουλος
 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ (ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ)
K. Πετρόπουλε.
Καλή η άποψή σας, αλλά οι μητροπόλεισ δεν έχουν λεφτά (έτσι λένε τουλάχιστον) να συντηρίσουν τα σησήτια των απόρων κ το ραδιοφωνικό σταθμό κ κάθε τόσο (κάθε Κυριακή δηλαδή) ζητούν τον οβολό των πιστών.Φαντάζεστε να πήγαιναν κ οι ψάλτες να ζητήσουν χρήματα? Στην καλύτερη θα ήταν απέναντί μας.Εδώ ο μακαριστός Χριστόδουλος είχε πει ότι θα τους πληρώνουμε για να ψάλλουμε τώρα θα μας έδειναν κ από τον κουμπαρά τους?Αδύνατο μου φαίνετε.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Επιτρέψτε μου να σας περιγράψω λίγο την κατάσταση στη Μητρόπολη Περιστερίου.

α) Ο μητροπολίτης αδιαφορεί εντελώς για τους ψάλτες και ενθαρρύνει τους ιερείς να έχουν για τις Κυριακές ένα ψάλτη και ένα εθελοντή βοηθό, ενώ για τις καθημερινές να ψέλνει καμμιά γιαγιά. Αυτό έχει ήδη εφαρμοστεί "με επιτυχία" (για τα οικονομικά της μητρόπολης) σε μερικούς ναούς (π.χ. Αγ. Κωνσταντίνος Κηπούπολης).

β) Ο μητροπολίτης αναλαμβάνει προσωπικά τη διοίκηση των ναών που έχουν οικονομικές δυσκολίες (στέλνει δικούς του ανθρώπους να ανοίγουν παγκάρι και αφήνει στους ιερείς 100-200 ευρώ για μικροέξοδα). Από πέρσι έχει αναλάβει και τη διοίκηση του ναού που ψέλνω. Έκοψε εντελώς το μισθό του αριστερού για ένα χρόνο για να ξεχρεώσει τα χαλιά! Ευτύχως (για μένα) το παιδί συνέχισε να έρχεται εθελοντικά (καθώς μαθαίνει μουσική και χρειάζεται εξάσκηση), αλλιώς θα έφευγα και εγώ. Θέλησε να μειώσει και το δικό μου μισθό με τη δικαιολογία ότι παίρνω πιο πολλά από τον πρωτοψάλτη του μητροπολιτικού ναού (παίρνει 350), αλλά ευτυχώς αντιτάχθηκε ο προϊστάμενός μου, που μάλιστα μου υποσχέθηκε ότι αν μου το κατέβαζε, θα μου τα συμπλήρωνε από το δίσκο. Ένα χρόνο μετά από αυτό, ζήτησα από το μητροπολίτη να αρχίσει ξανά το μισθό του αριστερού και να μου δώσει και μένα αύξηση (από το 2004 παίρνω τα ίδια). Ξεκίνησε μισθό στον αριστερό, αλλά αρνήθηκε την αύξηση λέγοντας ότι είμαι από τους υψηλόμισθους της μητρόπολης και αν δεν είμαι ευχαριστημένος μπορώ να πάω σε άλλη μητρόπολη. Το πρόβλημα όπως μου εξήγησε ο προϊστάμενος μου είναι ότι όντως οι ψάλτες στους μεγάλους ναούς της περιοχής έχουν χαμηλότερους μισθούς και δε ζητάνε παραπάνω και έτσι παίρνει θάρρος ο δεσπότης. Όσοι δεν ήταν ευχαριστημένοι έφυγαν ήδη για άλλες μητροπόλεις. Πολλοί ψάλτες στους γύρω ναούς στην περιοχή που ψέλνω είναι πολύ κάτω του μετρίου τόσο σε γνώσεις όσο και σε απόδοση (και το λέω αυτό γνωρίζοντας ότι και εγώ δεν είμαι ο καλύτερος, αλλά στους τυφλούς βασιλεύω :) ). Ο προϊστάμενος μου υποσχέθηκε πάντως ότι από το καλοκαίρι θα φροντίσει να πάρω 50 ευρώ πάνω. Τουλάχιστον εγώ έχω καλό προΪστάμενο, για αυτό έχω μείνει 10 χρόνια στον ίδιο ναό...

γ) Αυτά για τα συνδικαλιστικά. Επιτρέψτε μου να αναφερθώ λίγο στα πανηγύρια των ιερών ναών, όπου ο δεσπότης θέλει στη λειτουργία (από την αρχή ως τα απολυτίκια) να ψέλνει ο κόσμος και βάζει τον π. Φαράσογλου να διευθύνει από την Ωραία Πύλη και να λέει "Όλοι μαζί" πριν από κάθε Κύριε Ελέησον. Ο τελευταίος κολλάει τόσο πολύ στο μικρόφωνο που ακούγεται μόνος του σε σημείο να σου πονάνε τα αυτιά.

Πραγματικά για τα πανηγύρια η κατάσταση...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
...παίρνω πιο πολλά από τον πρωτοψάλτη του μητροπολιτικού ναού (παίρνει 350),

Το μήνα φαντάζομαι (+τυχερά). Και παραπονιέσαι; :rolleyes: Στο Σύδνευ οι ψάλτες πληρώνονται πολύ πιό λίγο γενικά (~300 ευρω το μήνα είναι το μεγαλύτερο που γνωρίζω και είναι σπάνια περίπτωση). Εμείς στον Καθεδρικό ναό έχουμε να πάρουμε αύξηση από το 2003 (πέντε χρόνια). Δεν δικαιούμαστε πληρωμένες διακοπές (ούτε και απλήρωτες καλά καλά). Δεν πληρωνόμαστε εάν αρρωστήσουμε και δεν μπορούμε να ψάλλουμε. Στα μνημόσυνα πληρώνεται (2.5 (!) ευρώ extra για κάθε μνημόσυνο) μόνο ο δεξιός ψάλτης και όχι ο αριστερός (ενώ ψάλλουν και οι δύο). Τα τυχερά δεν είναι και τόσο τυχερά, υπάρχει προκαθορισμένη (μικρή 10-20 ευρώ ανάλογα με το μυστήριο) αμοιβή για τον ψάλτη που για κάποιους φτάνει ίσα για τη βενζίνη. Και δεν υπάρχει και άλλη Μητρόπολη να πάμε... Ούτε και ιεροψαλτικός σύλλογος. Παρόλαυτά οι ψάλτες εξυπηρετούν την Εκκλησία εδώ με την αγάπη τους για αυτήν και για την τέχνη και τη θυσία τους. Αρκετοί νέοι επίσης. Ο Θεός δεν θα αφήσει...
 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ (ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ)
Αγαπητοι μου κ. Σουλδάτο κ Κουμπαρούλη.
Στεναχωρέθηκα με τα όσα διάβασα αλλά δεν παραξενέυθηκα κι όλας.Λίγο πολύ σε όλες τισ Μητροπόλης τα ίδια χάλια έχουμε.Όσο για την Περιστερίου έλεος.Τι είναι αυτά?Στη¨Λάρισα ευτυχός έχουμε τα χωριά που λόγο ελείψεως ψαλτών δίνουν κάτι παραπάνω (ακόμα κ 400 ευρό, αλλά είσαι μόνος σου).Ξέρετε εγώ ψάλλω σε ένα χωριό κ παίρνω περισσότερα απ ότι παίρνουν οι ψάλτες της Λάρισας.Κ δεν το κάνω για τα χρήματα.Έτσι για να τους σπάω το κατεστημένο κ το γκέτο των παπαδων.Θα φέρω δυο παραδείγματα¨
α) Με είχαν καλέσει κάποτε να ψάλλω σε ένα πανυγήρι στη Λάρισα, γιατί δεν είχαν ψάλτη κ θα ε'ιχαν δύο δεσπότες.(Τον υπάρχον ψάλτη τον είχαν διώξει γιατί είχε ζητήσει αύξηση).Ε για το πρώτο πράγμα που μίλησα ήταν για τα λεφτά.Κ τα πήρα χοντρά.Έτσι γιατί σε αυτην την περίπτωση οι παπάδες έπεσαν στην ανάγκη.Οι περισσότεροι ψάλτες εσπευσαν να μου την πουν.
β)Παπάδες σε αγρυπνίες δεν παίρνουν τον υπάρχων ψάλτη,αλλά καλούν άλλον για σπάσιμο νομίζω κ τα τυχερά τα παίρνει ο άλλος (Τι γίνετε δεν ξέρω...). Σε αυτή την περίπτωση έχει φταίξημο για μένα κ ο παπάς, που δεν τιμά τον ψάλτη του, αλλά κ ο άλλος ψάλτης που χωρίσ να ρωτήσει τον μόνιμο ψάλτη πάει για να πάρει τα ευρουλάκια.
Με αυτά τα παραδείγματα προσπαθώ να δείξω ότι φταίμε κ εμείς.Αυτό το συνάφι που έχει πέσει κατάρα πάνω του.
Όσοι κατάλαβαν κατάλαβαν...
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Το μήνα φαντάζομαι (+τυχερά). Και παραπονιέσαι; :rolleyes: Στο Σύδνευ οι ψάλτες πληρώνονται πολύ πιό λίγο γενικά (~300 ευρω το μήνα είναι το μεγαλύτερο που γνωρίζω και είναι σπάνια περίπτωση).

Δημήτρη, εδώ είναι άλλες οι τιμές, αλλά ίσως και άλλα τα έξοδα. Από αυτά που παίρνω μου φεύγουν πάνω από τα μισά σε φωνητική και βενζίνες. Τυχερά έχουμε ελάχιστα, 5-10 ευρώ ο καθένας κάθε μήνα από μνημόσυνα. Εμείς μοιραζόμαστε μόνο το 10% των μνημοσύνων ενώ οι ιερείς μοιράζονται το 60% (άλλο θέμα αυτό...). Χοντρικά υπολόγισα ότι μου μένουν 15 ευρώ την ώρα. Αυτό το θεωρείς μισθό;




Εμείς στον Καθεδρικό ναό έχουμε να πάρουμε αύξηση από το 2003 (πέντε χρόνια). Δεν δικαιούμαστε πληρωμένες διακοπές (ούτε και απλήρωτες καλά καλά). Δεν πληρωνόμαστε εάν αρρωστήσουμε και δεν μπορούμε να ψάλλουμε.

Αυτά είναι τραγικά. Αν δεν ψάλλετε υπάρχει άλλος να ψάλλει; Αν μια Κυριακή πείτε ότι θα πάτε σε άλλη εκκλησία για να φοβηθούν λίγο... Ειδικά αυτό που λες "αν αρρωστήσουμε" είναι βασικός λόγος για τον οποίο δε συμφωνώ να μπουν οι ψάλτες στο δημόσιο και να ψέλνουν πρωί βράδυ ως βασική δουλειά. Ποτέ δεν ξέρεις πόσα χρόνια θα αντέξει η φωνή σου. Δε μπορεί να βασίσεις το μέλλον σου σε αυτό.


Παρόλαυτά οι ψάλτες εξυπηρετούν την Εκκλησία εδώ με την αγάπη τους για αυτήν και για την τέχνη και τη θυσία τους. Αρκετοί νέοι επίσης. Ο Θεός δεν θα αφήσει...

Για να μην παρεξηγηθώ να αναφέρω ότι η αμοιβή είναι μεν σημαντικό κίνητρο για μένα καθώς με αυτήν καλύπτω τα βασικά μου έξοδα, αλλά το μεράκι είναι αυτό που με κρατάει κυρίως στο αναλόγιο. Όταν με καλούν κάπου να ψάλλω αγρυπνία δεν απαιτώ συγκεκριμένη ταρίφα. Το θεωρώ τιμή μου που με καλούν και ας μου δώσουν όσο κρίνουν.

Από όταν ήμουν στο δημοτικό μέχρι σήμερα, ψέλνω κάθε Σάββατο τον εσπερινό στην ενορία μου χωρίς κάποιο αντάλλαγμα. Το ίδιο και στις αγρυπνίες που μια στο τόσο μου δίνουν κάποιο χαρτζιλίκι. Απλά μου αρέσει γιατί μέσα σε αυτό το ναό μεγάλωσα, μου έχει γίνει συνήθεια από παιδί και μου αρέσουν και οι ιερείς που έχουν μεράκι. Ο π. Τίτος Γαρεφαλάκης είναι καλλιφωνότατος, και ο Βελεστήνου Δαμασκηνός (που μένει στη γειτονιά και συχνά συμμετέχει στις ακολουθίες άλλοτε ως δεσπότης και άλλοτε ως απλός ιερέας) δεν ξεχνάει κάθε φορά να μου λέει τα συγχαρητήριά του. Εκεί ναι, μου αρέσει να ψάλλω αμισθί γιατί... είναι καλή η παρέα!

Για να πάω όμως 10χμ ως το Περιστέρι και να δεσμευθώ σε όλες τις μεγάλες αργίες κλπ θέλω αμοιβή που να καλύπτει τα έξοδα μου. Προτάσεις βέβαια για μεγαλύτερες εκκλησίες με μεγαλύτερο μισθό είχα τα 10 χρόνια που ψέλνω στο Περιστέρι (π.χ. με πρότεινε ο δεξιός της Αγ. Σοφίας Ψυχικού Νίκος Νικολάου για το αριστερό αναλόγιο καθώς μαζί έχουμε ψάλλει πολλές αγρυπνίες στη γειτονιά μου). Δεν είμαι όμως τύπος που αλλάζω εύκολα συνήθειες ούτε κυνηγάω το μισθό. Ίσως να έμενα και με χαμηλότερο μισθό, αλλά αφού μου τα δίνουν κάθε φορά που ζητάω παραπάνω γιατί να μην τα πάρω; Από ότι έχω καταλάβει, ο προϊστάμενος χαίρεται που κρατάω τον κόσμο, καθώς οι ηλικιωμένοι της περιοχής συχνά του λένε μπροστά μας ότι αρέσκονται να βλέπουν νέα παιδιά στο αναλόγιο.

Δημήτρη, με το σχόλιό μου ήθελα κυρίως να εστιάσετε στη συμπεριφορά και στις επεμβάσεις του μητροπολίτη στα αναλόγια. Το (α) από το προηγούμενο μήνυμα θέλω να σχολιάσεις που είναι παγίδα για το μέλλον της μουσικής. Ίσως σε αυτή την αδιαφορία οφείλεται που δεν μαθαίνει κανείς μουσική στο Περιστέρι. Ούτε ένας βοηθός δεν υπάρχει στα ψαλτήρια ενώ στις ενορίες του Γαλατσίου υπάρχουν τουλάχιστον 5 άτομα σε κάθε ψαλτήρι...
 

petros

Παλαιό Μέλος
Ειδικά για Περιστέρι έχει απόλυτο δίκιο ο Στέφανος.

Πες τα "χρυσόστομε" :D

Στέφανε...γειά:rolleyes:
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
α) Ο μητροπολίτης αδιαφορεί εντελώς για τους ψάλτες ...

Δεν είναι ο μοναδικός Στέφανε. Είναι κρίμα πάντως. Υπάρχει άραγε αντίδραση από κανέναν για αυτό; Οι ιερείς δεν διαμαρτύρονται; Ο σύλλογος ιεροψαλτών τί κάνει; Οι απλοί ψάλτες δεν μπορούν να συντάξουν ένα επίσημο γράμμα και να το στείλουν στον Αρχιεπίσκοπο;

Υπάρχουν άραγε αντίθετα παραδείγματα; Επίσκοποι που καλλιεργούν και προωθούν την Ψαλτική; Ο Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός κάτι κάνει όλα αυτά τα χρόνια. Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός απαγορεύει τις πολυφωνίες, τους μηχανικούς ισοκράτες, τα αρμόνια κτλ. Είμαστε από τις λίγες παροικίες της διασποράς που δεν ακούς πολυφωνίες,
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Οι απλοί ψάλτες δεν μπορούν να συντάξουν ένα επίσημο γράμμα και να το στείλουν στον Αρχιεπίσκοπο;
Και τι να κάνει ο αρχιεπίσκοπος; αφού δεν μπορεί να επέμβει σε άλλες μητροπόλεις;
Για κάτι τέτοια προβλήματα "ιδών ότι μηδέν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται" αυτοαποστρατεύτηκα, δεδομένων και των αυξημένων επαγγελματικών μου υποχρεώσεων. Δεδομένου ότι πλέον δεν έχω ανάγκη το από το αναλόγιο εισόδημα προσφέρω δωρεάν όταν κάποιος συνάδελφος ασθενεί ή απουσιάζει ή κάποιος "μερακλής" φίλος ιερέας με καλέσει και εφόσον έχω τον χρόνο κλπ. Όμως, επειδή δεν υπόκειμαι πλέον σε οικονομικές δεσμεύσεις, τα λέω πια "έξω απ΄τα δόντια" :D Τελευταία μου ατάκα "Πάτερ, άντε να συνεχίσεις την προσκομιδή! Εγώ δεν ανακατεύομαι στα του ιερού και εσύ εφόσον δεν γνωρίζεις μουσική, μην ανακατεύεσαι στα του αναλογίου". Σκληρά λόγια βέβαια, αλλά μετά από 15 χρόνια που τα είχα στο στόμα μου και δεν τα έλεγα, το καταευχαριστήθηκα! :p
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Αυτά για τα συνδικαλιστικά.

Βρε Στέφανε, αυτά που αναφέρεις έχουν να κάνουν τίποτε με "συνδικαλιστικά"; Έχουν να κάνουν τίποτε με τον ψαλτικό κόσμο ως "κλάδο"; Πόσο απέχει αυτό που γράφεις από το "Δος μου και μένα μπάρμπα"; Θα καταφέρεις τίποτε μόνος σου; Και που ξέρεις αν οι "μεγάλοι" δεν τα παίρνουν κάτω από το τραπέζι; Κύριε Ελέησον!

Κύριε Βαγγέλη, φωτιές άναψες, αλλά μόνο "σκαστούρια" ακούω.
 
Top