Περί ονοματοδοσίας ήχου «Λεγέτου»

ktrifonidis

Τρυφωνίδης Κων/νος
Δηλαδή, για να καταλάβω και εγώ, αν τώρα παραθέσω 20 παραδείγματα από κλασικά κείμενα που ονομάζουν το συγκεκριμένο ήχο λέγετο και έχουν μαρτυρίες τέταρτου ήχου έληξε το θέμα γιατί έχω περισσότερα παραδείγματα;;; Με άλλο τρόπο θα ψαλεί ο ήχος αυτός αν ψάλουμε από τα παραδείγματα του κ. Ζάχαρη;;;

Μήπως ερίζουμε για το τίποτα;;; Για πιο λόγω έφτασε μέχρι τις μέρες μας ο ήχος αυτός ως κλάδος του τέταρτου;;; Γιατί τα αμέσως επόμενα θεωρητικά μετά την αλλαγή τοποθετούν τον ήχο αυτό στον τέταρτο;;; Που μας οδήγησε η πράξη που προηγείται πάντα της θεωρίας;;;

Διαβάζοντας τα προηγούμενα μηνύματα μου ήρθαν αυτές οι ερωτήσεις στο μυαλό και σκέφτηκα ότι μπορεί να βοηθήσουν τη συζήτηση. Όποιος θέλει ας απαντήσει.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Δηλαδή, για να καταλάβω και εγώ, αν τώρα παραθέσω 20 παραδείγματα από κλασικά κείμενα που ονομάζουν το συγκεκριμένο ήχο λέγετο και έχουν μαρτυρίες τέταρτου ήχου έληξε το θέμα γιατί έχω περισσότερα παραδείγματα;;; Με άλλο τρόπο θα ψαλεί ο ήχος αυτός αν ψάλουμε από τα παραδείγματα του κ. Ζάχαρη;;;

Μήπως ερίζουμε για το τίποτα;;; Για πιο λόγω έφτασε μέχρι τις μέρες μας ο ήχος αυτός ως κλάδος του τέταρτου;;; Γιατί τα αμέσως επόμενα θεωρητικά μετά την αλλαγή τοποθετούν τον ήχο αυτό στον τέταρτο;;; Που μας οδήγησε η πράξη που προηγείται πάντα της θεωρίας;;;

Διαβάζοντας τα προηγούμενα μηνύματα μου ήρθαν αυτές οι ερωτήσεις στο μυαλό και σκέφτηκα ότι μπορεί να βοηθήσουν τη συζήτηση. Όποιος θέλει ας απαντήσει.
Μα κανένας δεν είπε ότι αυτός ο ήχος δεν είναι ενταγμένος από άποψη υμνολογίας στον τέταρτο ήχο και ότι ονομάζεται λέγετος...αν είναι δυνατόν...αλλού είναι το πρόβλημα...αυτά προς διευκρίνηση...απλά αμφισβητήθηκε το ότι αυτός ο ήχος ονομάζεται και δεύτερος διατονικός και γι αυτό τον λόγο ανέβηκαν τα παραδείγματα από τον Βασίλη και όχι για να φανεί ότι δεν είναι λέγετος και κλάδος του τετάρτου από άποψη υμνολογίας...
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συνεισφέροντας στο να επαναφέρουμε αυτή τη συζήτηση στην τάξη απαντώ στο αρχικό ερώτημα.

...σε τη θα μας διευκολύνει να τον αλλάξουμε όνομα και να τον ονομάζουμε ‘’Πλάγιο του δευτέρου διατονικό’’ ????? :confused::confused::confused:

Διευκολύνει στην κατανόηση και διδασκαλία ορισμένων φαινομένων που αναφέρθηκαν ήδη π.χ. γιατί ο Λέγετος κάνει καταλήξεις στο κάτω ΖΩ και στο πάνω ΖΩ και ποιά η σχέση του με το Βαρύ διατονικό; γιατί χρησιμοποιείται κάποιες φορές στη θέση Δευτέρου ήχου σε οκτάηχα μαθήματα; Γιατί λέγεται "Λέγετος" και δεν έχει ένα "κανονικό" όνομα (βλέπε και μυθολογία περί του "Λέγετο εσύ, όχι λέγετο εσύ" κτλ). Έκαναν λάθος οι μουσικοί του 19ου αιώνα που συνθέσεις Λεγέτου τις αναφέρουν σαν Β' διατονικός; Ο Χρύσανθος (γιατί) μιλάει για αυτά; Για αυτά τα ζητήματα τουλάχιστον αλλά και άλλα πιό θεωρητικά π.χ. περί της σειράς παραγωγής των ήχων και περί του θεωρητικού συστήματος της Νέας Μεθόδου, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε κάτι παραπάνω.

Εάν όμως κάποιον τον ενδιαφέρει μόνο η εκτέλεση και δεν τους απασχολούν οι παραπάνω προβληματισμοί τότε δεν πρόκειται το όνομα του ήχου να τους διευκολύνει σε τίποτα κατά τη γνώμη μου. Δεν χρειάζεται κάν να ξέρουν πώς λέγεται, αρκεί να τον ακούσουν και να τον εκτελέσουν. Άλλωστε ελάχιστοι ψάλτες που έχω ακούσει κάνουν ολόκληρο το απήχημα "Λέγετος" (Δι-Γα-Βου) σε αυτό τον ήχο στην εκκλησία.

Δεν προτείνει κανείς πάντως απ'όσο ξέρω την αλλαγή του ονόματος του ήχου όπως λές. Απλά είναι καλό και χρήσιμο να γνωρίζουμε κάτι παραπάνω για τον ήχο αυτό. Πές τον όπως θές.. "Τέταρτο ειρμολογικό", "Λέγετο", "Δεύτερο διατονικό", "Πλάγιο Β' διατονικό", "Μέσο του Τετάρτου", "Σεγκιάχ" (;) ... είναι θεωρητικά πράγματα αυτά. Στην πράξη ο ήχος είναι ο ίδιος.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Με άλλο τρόπο θα ψαλεί ο ήχος αυτός αν ψάλουμε από τα παραδείγματα του κ. Ζάχαρη;;;
Αν και έχω καλυφθεί από τις υπόλοιπες απαντήσεις, μια και το αναφέρατε. Σε τι ήχο θα ψάλλατε αυτό και γιατί;
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ναι, Βασίλη, δε μπορώ να τα ανοιξω.
Ευχαριστω.
Αν κάποιος δυσκολεύεται να τα ανοίξει μπορεί να κατεβάσει δωρεάν από εδώ το τελευταίο adobe reader (το 9) γιατί κι εγώ με το τελευταίο adobe τα έφτιαξα και ίσως υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το να τα διαβάσουν (τα αρχεία που ανέβασα) παλαιότερες εκδόσεις.

Συγνώμη για την ταλαιπωρία.
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Αν κάποιος δυσκολεύεται να τα ανοίξει μπορεί να κατεβάσει δωρεάν από εδώ το τελευταίο adobe reader (το 9) γιατί κι εγώ με το τελευταίο adobe τα έφτιαξα και ίσως υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το να τα διαβάσουν (τα αρχεία που ανέβασα) παλαιότερες εκδόσεις.

Συγνώμη για την ταλαιπωρία.

Βασιλη, το κατέβασα, αλλά του Στεφανου ειναι μαυρο και δε διαβαζεται.
Τα υπολοιπα, οκ.
Ευχαριστω.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Πρέπει να δούμε κάπως, ορισμένα πράγματα.

Η Ψαλτική είναι και Τέχνη και Επιστήμη. Ψάλλεται και γράφεται. Ερμηνεύεται και παρερμηνεύεται. Αποδίδεται και παραποιείται. Κατανοείται και παρανοείται (μπορεί να συμπληρώσει κανείς και άλλα πολλά). Όλα αυτά έχουν να κάνουν με τη φωνή, με το άκουσμα, με τη γνώση. Αυτά που ανάγονται στην προσωπική αντίληψη του καθενός πρέπει να είναι σεβαστά από όλους. Αυτά που ανάγονται στη γνώση του θέματος, μπορούν να συζητηθούν με επιχειρήματα και παραθέσεις τους.
Στην περίπτωση αυτή μας ενδιαφέρει το σώμα της μουσικής και όχι το ντύσιμό της (σεμνό, παρδαλό, έξαλλο, αδαμιαίο κλπ).

Μερικά πράγματα περί Λεγέτου (αν και έχουν ξαναειπωθεί).

Ο Λέγετος ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΟΚΤΩΗΧΙΑ της εκκλησιαστικής μας μουσικής.
Ο Λέγετος, κατά συνέπεια, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΗΧΟΣ, απλά σε αυτόν ψάλλονται μέλη του Τετάρτου ήχου.
Όταν ποιητικά κείμενα ανήκοντα στον Τέταρτο ήχο ψάλλονται στον Λέγετο μπαίνει (και πρέπει να μπαίνει) στη μαρτυρία του ήχου η δίφωνη κατάβαση (συνεχές ελαφρόν) για να φαίνεται η σχέση της σύνδεσης του αρχικού ήχου (Τετάρτου) με τον ήχο που θα ψαλεί (Λέγετος). Όταν η σύνθεση δεν ανήκει (ως ποιητικό κείμενο) στον Τέταρτο ήχο, τότε μπαίνει η μαρτυρία ήχου του Λεγέτου.
Δεν μπορεί ένας ήχος ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΟΝΟΜΑ να έχει ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΕΤΡΑΧΟΡΔΟ απο τη βάση του ήχου του (αυτό για τη συνέχεια μουσικής συζήτησης).
Μην πέσουμε στο λάθος του "το είπε ο δείνα ή ο τάδε". Θέτοντας σε τέτοια ζητήματα ονόματα εκτελεστών, ενδέχεται να τους θέσουμε εμείς οι ίδιοι υπό αμφισβήτηση. Δεν υπάρχει λόγος, για τέτοια ζητήματα, να θέλουμε να στηρίξουμε τη θεωρία (και τη γνώση της) σε ανθρώπους που καλώς ή κακώς δεν ασχολήθηκαν και πολύ μαζί της. Το τί αρέσει στον καθένα ας το παραθέτει αυτός όπου νομίζει, και ας γίνεται σεβαστό από τους υπόλοιπους. Η επιβολή, μέσω τρίτων, σε θέματα που δεν αναφέρονται τουλάχιστον στην απόδοση των ύμνων, αλλά έχουν να κάνουν με τη γραμματική της μουσικής, είναι θέμα γνώσης και άλλης ασχολίας (όχι πάντως του αισθητηρίου της ακοής). Πώς να το κάνουμε; είναι άλλο πράγμα.
Ας ψάλλει ο καθένας όπως θέλει. Μη μπλέκουμε θέματα που δεν θέλουμε να μάθουμε για αυτά, χρησημοποιώντας εκφράσεις προόδου, εκσυγχρονισμού κλπ.
Ας ψάλλουμε ο καθείς αυτό που ξέρει και όπως το ξέρει. Όμως, πρέπει να σεβαστώ την άποψη του άλλου ή να τεκμηριώσω τη δική μου, όταν θέτοντας ένα θέμα (και δη θεωρητικής φύσεως) κρατώ τα ....σημερινά και πετώ την ......προέλευσή τους.

Ευχαριστώ.
 

ktrifonidis

Τρυφωνίδης Κων/νος
Αν και έχω καλυφθεί από τις υπόλοιπες απαντήσεις, μια και το αναφέρατε. Σε τι ήχο θα ψάλλατε αυτό και γιατί;

Εγώ θα προσπαθούσα να το ψάλω όπως στο παράδειγμα (Λέγετος, δεύτερος διατονικός ή όπως αλλιώς τον πείτε). Και ο λόγος βέβαια είναι γιατί έτσι το έχω ακούσει. Εσείς Βασίλη σε τί ήχο θα το ψάλλατε και γιατί;
 

Attachments

  • Κετσετζής.mp3
    6.2 MB · Views: 38

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μετέφερα ένα εκτός θέματος μήνυμα σε νέο θέμα περί θεωρητικών ζητημάτων και τα λεγόμενα των εκτελεστών.

Μετέφερα αρκετά εκτός θέματος (κατά το πλείστον) μηνύματα στο θέμα περί Σίμωνος Καρά το οποίο είναι κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις. Εάν κάποιος θέλει να ανοίξει κάποιο σχετικό συγκεκριμένο θέμα ας το ανοίξει με προσοχή και με επιχειρήματα και παραδείγματα.

Προσεχώς θα αποσύρω και τις προσωπικές αντιπαραθέσεις.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ιδού και μία ακόμη "απόδειξη" (αν είναι δυνατόν που φτάσαμε να αποδεικνύουμε τα αυταπόδεικτα:rolleyes:) για τους "άπιστους Θωμάδες":D και όχι μόνο (γι αυτούς που "σκανδαλίζονται":eek: γι αυτούς που "πέφτουν απ τα σύννεφα":confused: κ.α.)...είναι από την "Κρηπίδα" του Θεοδώρου Φωκαέως ενός μαθητού των τριών διδασκάλων...
 

Attachments

  • σάρωση0002.jpg
    855.4 KB · Views: 101

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Εμένα προσωπικώς τώρα πια δεν θα με διευκόλυνε σε τίποτε (ούτε πάλι και θα έκανε πιο δύσκολη τη ζωή μου). Αν όταν άρχισα να μαθαίνω ψαλτική (δεδομένου ότι είχα μια προπαίδεια ευρωπαϊκής-καλώς ή κακώς δεν το εξετάζω) άκουγα παράξενες ονομασίες ήχων κλπ. ίσως να είχα κάνει μεταβολή (βέβαια αυτό ίσως να ήταν το καλύτερο για την ψαλτική τέχνη... λέμε τώρα!!!)
Και ένα σχόλιο γραμματικής: Οι ονομασίες πρέπει να αναφέρονται ως αναστηθείσες.
 
Θωμάς;10256 said:
...
1)θα μας διευκόλυνε σε κάτι να αναβαπτίσουμε
Τον ήχο λέγετο σε ‘’πλάγιος του δευτέρου διατονικός’’ ...

Προφανώς δεν έχετε καταλάβει. Κανείς από το forum δεν ζήτησε να καθιερωθεί για το Λέγετο, αλλά ούτε και για κανέναν άλλο ήχο, διαφορετική ονομασία από αυτή που έχει επικρατήσει. Ούτε και κανείς από το forum πέταξε στο καλάθι των αχρήστων την ψαλτική παράδοση των τελευταίων 200 ετών, όπως λέτε. Όμως όταν μέσα από την επιστημονική έρευνα, και το σύστημα παραγωγής των ήχων, που είτε το θέλουμε είτε όχι υπάρχει και πριν τους 3 διδασκάλους και μετά απο αυτούς, μπορεί κάποιος να τεκμηριώσει και να δώσει μια "νέα" ονομασία, που σχετίζεται κυρίως με τη δομή του ήχου (βάση, τετράχορδα, διαστήματα, μουσικές φράσεις που χρησιμοποιεί κλπ) για μεγαλύτερη κατανόησή του, τότε μάλλον εθελοτυφλούμε ή φυγοπονούμε.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Θωμάς;10256 said:
Για όσους συμμετείχαν στην συζήτηση περί λεγέτου θα ήθελα να κάνουν έναν κόπο και να ξαναδιαβάσουν το αρχικό (πρώτο) μήνυμα…!!!
Διότι είμαστε εκτός θέματος!!!
Οκ θα σε απαντήσω με μία δική σου παράθεση...:cool:
Θωμάς;10256 said:
Ομιλούν απορρίπτοντας την παράδοση των τελευταίων 200 ετών μεταπηδώντας στους παλαιούς λες και ζούμε με τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό 650-750 μ.Χ και χρησιμοποιούμε το θεωρητικό του τον <<Αγιοπολίτη>>.
Τα τεκμήρια που ανέβασε ο Βασίλης (ο Ζάχαρης) αλλά και εγώ είναι μήπως της εποχής του Ι.Δαμασκηνού???
Θωμάς;10256 said:
Όπως μας δίδαξαν οι τρεις, Χρύσανθος, Χουρμούζιος και Γρηγόριος Απλά και εύκολα.
Και εδώ χρησιμοποιείς τα ονόματα των τριών διδασκάλων για να υποστηρίξεις τις...θέσεις σου...
ΚΑΙ ΕΡΩΤΩ ΘΩΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΜΕ...
ΤΑ ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΣΕ Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΙ ΕΓΩ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 200 ΕΤΩΝ???ΜΗΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΛΙΓΟ ΙΣΤΟΡΙΑ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΠΟΤΕ ΕΖΗΖΕ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΟΙ ΤΡΕΙΣ???
Μάλλον εσύ είσαι εκτός θέματος αλλά και εκτός γνώσης του πότε έζησε ο Ι.Δαμασκηνός και οι τρεις...

Υ.Γ.τον "Αγιοπολίτη" δεν τον έγραψε ο Δαμασκηνός...:rolleyes:
 
Last edited by a moderator:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
..επειδή όμως είναι άλλος ο σκοπος αυτού εδώ του forum ας περιοριστούμε λοιπόν στα καθαρά ψαλτικά θέματα....είπες ότι "κάποιοι" απορίπτουν την παράδοση των ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 200 ΕΤΩΝ και μας γυρίζουν πίσω στην εποχή του Ι.Δαμασκηνού...και ανέβασε ο Βασίλης αλλά και εγώ τεκμήρια των ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 200 ΕΤΩΝ που αποδεικνύουν το αντίθετο από αυτό που ισχυρίζεσαι ΚΑΙ ΕΚΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΜΟΥ (αν πάλι δεν σε ικανοποιούν αυτά μπορώ να ανεβάσω τεκμήρια και από θεωρητικά των τελευταίων 50 ετών)...απάντα λοιπόν σ αυτά και μην το ρίχνεις στους χαρακτηρισμούς...δεν θα ξαναπαντήσω λοιπόν εγώ σε μήνυμά σου αν δεν υπάρξει απάντησή σου στα τεκμήρια αυτά...κι αυτό όχι επειδή "τα έχω βρει σκούρα" αλλά επειδή πρέπει πριν προχωρίσουμε στα υπόλοιπα να ξεκαθαρίσουμε την αρχική σου θέση η οποία έλεγε...

Θωμάς;10030 said:
Απορώ με την επιμονή κάποιον να επιμένουν να ονοματίζουν τους γνωστούς μας ήχους…. Με καινοφανείς ονομασίες ή αναστηθέντες.Ομιλούν απορρίπτοντας την παράδοση των τελευταίων 200 ετών μεταπηδώντας στους παλαιούς λες και ζούμε με τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό 650-750 μ.Χ και χρησιμοποιούμε το θεωρητικό του τον <<Αγιοπολίτη>>.Όπως μας δίδαξαν οι τρεις, Χρύσανθος, Χουρμούζιος και Γρηγόριος Απλά και εύκολα.Η όλοι μου σκέψη αυτή μου δημιουργήθηκε και πάλιν με αφορμή τον γνωστό σε όλους μας ήχο ‘’λέγετος’’


Υ.Γ.θα λείπω για μία εβδομάδα...θα προσπαθήσω φυσικά να βρω internet για να δω με πολύ ενδιαφέρον τις απαντήσεις σου πάνω σ αυτά που έχει ανεβάσει ο Βασίλης και εγώ...
 
Last edited by a moderator:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Η συζήτηση περί του ποιός έγραψε τον Αγιοπολίτη μεταφέρθηκε σε νέο θέμα καθότι άσχετη εδώ.

Απέσυρα μαζικά κάποια προσωπικά μηνύματα ώς εκτός θέματος προσπαθώντας να μείνουμε στα μουσικά κάτι που αποδεικνύεται δύσκολο ώς φαίνεται.

Θωμά, πήρες αρκετές απαντήσεις σχετικά με το αρχικό ερώτημά σου. Ποιά η γνώμη σου μετά από αυτές τις απαντήσεις; Πώς σχολιάζεις τα επιχειρήματα που παρατέθηκαν;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Παραθέτω και άρθρο του Ιωάννη Πλεμμένου σχετικά με την ονοματοδοσία του Λεγέτου που δημοσιεύτηκε παλαιότερα στο cmkon.org. Από αυτό το άρθρο παραθέτω μία μόνο από τις (αρκετές) αναφορές και συγκεκριμένα τις απόψεις του Σίμωνος Καρά επί του θέματος του ονόματος του Λεγέτου:

Ο Λέγετος είναι πλάγιος ήχος, και δη πλάγιος του Δευτέρου Διατονικός, διότι «έχει μορφήν και άκουσμα πλαγίου ήχου», και διότι ευρίσκεται «μίαν φωνήν άνω του πλ. Α’ εκ του Πα και μίαν κάτω του πλ. Γ’ η βαρέως εκ του Γα» («Θεωρητικόν» 1982, τ. Α’, σ. 255). Το δε απήχημά του «Λέγετος» (Δι-Γα-Βου), ευρισκόμενον «εν κατιούση φορά», παραμένει αδιάψευστος μάρτυς της πλαγιότητος αυτού, δεδομένου ότι τα απηχήματα των κυρίων ήχων αναβαίνουσι, τα δε των πλαγίων ήχων καταβαίνουσι, κατά τε την παλαιάν τάξιν (π.χ. Ανανές, νεανές, κλπ.) και την νεωτέραν (βλ. «Μέγα Θεωρητικόν» Χρυσάνθου, σ. 135-142). Άκουσμα πλαγίου ήχου παρέχουσι και οι προτασσόμενοι των τροπαρίων του Λεγέτου στίχοι, οίτινες άρχονται μεν επί του Βου, αλλ’ αναγόμενοι εις τον Δι ή και υψηλότερον επανακάμπτουσι εις την βάσιν Βου, ενώ οι στίχοι των κυρίων ήχων συνήθως αναβαίνουσι παραμένοντες υψηλότερον της βάσεως αυτών (ιδέ εις τον Α’ ειρμολογικόν ήχον). Έτερον χαρακτηριστικόν της πλαγιότητος του Λεγέτου έσται η κατά περιστάσεις επταφωνία του εις τον άνω Βου, ως εν τω «Άγιος Αθάνατος» του Νηλέως Καμαράδου. Τέλος, εκ του Λεγέτου παράγεται ο χρωματικός Β’ εκ του Βου, «επέχων θέσιν μαλακού χρωματικού πλαγίου δευτέρου», δια διέσεως του Δι προς τον Κε και του άνω Πα προς τον άνω Βου, ως εις την Δοξολογίαν του Ιακώβου Πρωτοψάλτου εις ήχον Β’ και εις τον ειρμόν «Η τον αχώρητον θεόν..» («Θεωρητικόν» τ. Β’, σ. 26).
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Συνεχίζω τον συλλογισμό: (Θεωρητικά) Ο πλάγιος του δευτέρου διατονικός είναι ο σημερινός μας ήχος λέγετος. Ο κύριος του λεγέτου είναι ο δεύτερος διατονικός στον άνω ζω’ και στην αντιφωνία του στον κάτω ζω ο σημερινός μας βαρύς διατονικός. (που κάποιος τον ονομάζει και ‘’λέγετο από τον ζω’’ χωρίς να καταλαβαίνω τον λόγω, για να μπερδευόμαστε ).


Ο Βαρύς διατονικός και ο λέγετος έχουν την ίδια συμπεριφορά; Ποιος το λέει λέγετο εκ του ζω;;; δηλαδή ο Νη έλκεται από το πα; πω πω.......... πίσω στα σχολεία Βασιλάκη...

Η απάντηση στην ερώτηση περί διδασκαλίας είναι απλή:

Μέχρι το πτυχίο Β.Μ δεν χρειάζεται να ξερεις περισσότερα του Λεγετου... Στο δίπλωμα ΒΜ καλό είναι να σου μάθουν πως κινείται ο λέγετος και τις άλλες του ονομασίες αλλά χωρίς να εμβαθύνεις.... και αν κανεις μαστερ η διδακτωρικό τα μαθαίνεις αυτά ενδελεχως... ή τα διαβάζεις μόνος σου....

οταν δηλαδή διδάσκεσαι τη ψαλτική τέχνη δεν τα χρειάζεσαι όταν όμως διδασκεσαι τη ψαλτική επιστήμη αλοίμονο σου άμα δεν τα ξερεις....

διαλέγετε και παίρνετε.....

Δηλαδή αν ξέρεις τις άλλες ονομασίες θα ψάλλεις το "Λόγον αγαθό" διαφορετικά ή ακόμα καλύτερα.... ε αμα ναι βάλτε δύο ηχογραφήσεις μία του γέροντα (καραμάνη)/ΤαλιαδώρουΦιρφιρή//Πρίγγου/Στανίτσα και μια του Αγγελόπουλου να ακούσουμε... Ήμαρτον Γεωργίου, ήμαρτον...
 
Top