Περί ονοματοδοσίας ήχου «Λεγέτου»

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Να σου κάνω αντίστροφα την ερώτηση αγαπητέ Θωμά: Πού είναι το κακό στο να τον ονομάζουμε "πλάγιο του δευτέρου διατονικό"; πού είναι το κακό στο να ανατρέχουμε στα παλιά κείμενα για να μαθαίνουμε για τη θεωρία;
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Όπως μας δίδαξαν οι τρεις, Χρύσανθος, Χουρμούζιος και Γρηγόριος Απλά και εύκολα.


Όμως, έχετε διαβάσει Χρύσανθο,Χουρμούζιο και Γρηγόριο;Νομίζω ότι αυτοί αναφέρονται σε πολλά που εμείς τα έχουμε ξεχάσει όπως,επίσης, αποσιωπούν άλλα που θεωρούν αυτονόητα και που εμείς καταλήξαμε να θεωρούμε ανύπαρκτα.
Με αυτά που γράφω δεν θέλω να δικαιολογήσω "καινοτομίες" ή "πρωτοτυπίες",απλά δεν το βρίσκω σωστό να απλοποιούμε τα πράγματα χωρίς να τα έχουμε ερευνήσει πρώτα .
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Πάντως εἰδικὰ γιὰ τὸν λέγετο ὁ πρωτοψάλτης Γρηγόριος ὁ ἐκ τῶν τριῶν διδασκάλων καὶ ἐφευρετῶν τῆς νέας μουσικῆς μεθόδου ἔχει γράψει δύο «Ἄξιον ἐστὶν» εἰς ἦχον β΄, τὸ πρῶτο εἶναι τὸ γνωστὸν ἢ «σύνηθες» ἢ ἀρχαῖον σὲ ἦχο β΄χρωματικὸ ἐκ τοῦ Δι, ἐνῷ τὸ δεύτερο τὸ ὀνομάζει «῞Ετερος β΄ διατονικός» ἐκ τοῦ Βου, δηλαδὴ ὁ γνωστός μας λέγετος. Μουσικὴ Πανδέκτη, Κων/πολις 1851, σ. 445.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Πάντως εἰδικὰ γιὰ τὸν λέγετο ὁ πρωτοψάλτης Γρηγόριος ὁ ἐκ τῶν τριῶν διδασκάλων καὶ ἐφευρετῶν τῆς νέας μουσικῆς μεθόδου ἔχει γράψει δύο «Ἄξιον ἐστὶν» εἰς ἦχον β΄, τὸ πρῶτο εἶναι τὸ γνωστὸν ἢ «σύνηθες» ἢ ἀρχαῖον σὲ ἦχο β΄χρωματικὸ ἐκ τοῦ Δι, ἐνῷ τὸ δεύτερο τὸ ὀνομάζει «῞Ετερος β΄ διατονικός» ἐκ τοῦ Βου, δηλαδὴ ὁ γνωστός μας λέγετος. Μουσικὴ Πανδέκτη, Κων/πολις 1851, σ. 445.

Γιατί όμως δεν τον καθιέρωσε, αυτόν και άλλους τόσους Ήχους οι οποίοι έχουν αναφανεί εσχάτως, όταν θεσπίστηκε η νέα μέθοδος και αναφέρονται οι 3 Διδάσκαλοι μόνο στους γνωστούς μας οκτώ Ήχους; Μήπως ήταν μια επιλογή την οποία οφείλουμε να σεβαστούμε, όπως και όλη την Νέα Μέθοδο, η οποία αν μη τι άλλο έχει θεμελιωθεί με πατριαρχική εντολή και πράξη, η οποία υποστηρίχθηκε μέχρις σημείου να καταδικαστούν "αρνητές" και "αναμορφωτές" της;
Αυτά εν είδει προβληματισμού και απορίας, προς σχολιασμό από πιο ειδικούς ώστε να διδασκόμεθα και ημείς οι πιο αδαείς.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Η μη καλή γνώση των κειμένων των τριών διδασκάλων και των μαθητών τους όπως Πέτρου Εφεσίου, Θεοδώρου Φωκαέως κ.α. (η Ι.Σύνοδος έχει εκδόσει σχετική εγκύκλιο περί της εμμονής εις την διδασκαλίαν των τριών διδασκάλων) έχει ως αποτέλεσμα το να "σκανδαλίζωνται" κάποιοι εκ των ιεροψαλτών όπως ο συμπολίτης μου (και φίλος κατά τα άλλα) Θωμάς Βλαχοδήμος
Απορώ με την επιμονή κάποιον να επιμένουν να ονοματίζουν τους γνωστούς μας ήχους….Με καινοφανείς ονομασίες ή αναστηθέντες…λες και υπάρχει λόγως, λες και δεν τους ψάλλανε τόσα χρόνια οι άρχοντες λες και δεν τους ψάλλαμε και εμείς λες και είχαμε πρόβλημα στην κατανόησή τους ή λες και είχαμε πρόβλημα στην διδασκαλία…..και χρειάζεται να διευκρινίσουμε τα διευκρινισμένα.Απλά και εύκολα ώστε να μπορεί να γίνει κτήμα όσο το δυνατών σε περισσότερους. Όπως μας δίδαξαν οι τρεις, Χρύσανθος, Χουρμούζιος και Γρηγόριος.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:Η μουσική εξελίσσετε,και εξελίσσετε ευτυχώς προς το απλούστερων χωρίς να χάνετε η ουσία.Απλά και εύκολα.Η όλοι μου σκέψη αυτή μου δημιουργήθηκε και πάλιν με αφορμή τον γνωστό σε όλους μας ήχο ‘’λέγετος’’, έχει κανένας πρόβλημα στον ήχο αυτό ??? σε τη θα μας διευκολύνει να τον αλλάξουμε όνομα και να τον ονομάζουμε ‘’Πλάγιο του δευτέρου διατονικό’’ ?????
η στην καλύτερη των περιπτώσεων να "πέφτουν απ τα σύννεφα" όπως ο αγαπητός Σταύρος Μανιάτης
Πώς πώς πώς;;;; Μιλάς σοβαρά....; Πού ζω;
Θα ξεχάσουμε και αυτά που μάθαμε.....
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Και τί απήχημα θα λένε σαν πλ του 2ου διατονικός;;;
μην τους κόψεις το μόνο μή μονοσύλλαβο απήχημα που λένε.
φαντάζεσαι να βγεί κάποιος και να αλλάξει τον ΑΓΙΑ;;;:D:D
καλό;;;
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Φαντάζομαι θα πρέπει να "βρέχει" πολύ τα τελευταία χρόνια... Πολλή όμως η βροχή, όμως και λίγες οι ομπρέλες... Γιατί άραγε; Προσοχή πάντως, διότι η συνεχής καταρρακτώδης εξ ουρανών και νεφών πτώση της επί ενάμιση αιώνα λανθασμένης πλειοψηφίας μπορεί να πνίξει την επαείουσα μειοψηφία της τελευταίας εξηκονταετίας.

Δεν είναι αληθές το ποσοστό που δίνεις αγαπητέ Σταύρο. Ζυμώσεις,διορθώσεις,αλλαγές γίνονταν ανέκαθεν στα μουσικά πράγματα.Πώς μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι η μεταρρύθμιση των τριών έγινε χωρίς προστριβές ή ελλείψεις όταν μάλιστα οι ίδιοι οι μαθητές τους σπεύδουν να βελτιώσουν κάποια σημεία της εργασίας τους τα αμέσως επόμενα χρόνια και όταν δεχονται αυστηρή κριτική από άλλους συγχρόνους τους ;

Δε νομίζω ότι η οποιαδήποτε θεωρητική προσέγγιση μπορεί να θεωρηθεί "ευαγγέλιο" -έχει τοποθετηθεί και ο Deacon επί τούτου σε άλλη συζήτηση- και δεν είναι θέμα "λανθασμένης" ή μη μειο-πλειοψηφίας.Αν κάποιος προσεγγίζει έτσι τα πράγματα,νομίζω ότι έχει λάθος αφετηρία.

Οι τρεις δάσκαλοι έκαναν μια πολλή σοβαρή εργασία προσπαθώντας να ερμηνεύσουν την παράδοση όπως την έλαβαν ,φορμάρωντάς την ταυτόχρονα σε μια πιο "αρχαιοελληνίζουσα" εκδοχή. Έχει πάρα πολλά θετικά και κάποια αρνητικά.

Αλλά μου φαίνεται ότι αντί να συζητάμε για τα σκοτεινά σημεία της Ν.Μεθόδου ασχολούμαστε με τα μικρά και ήδη λυμένα.

Έχουμε όλοι διαβάσει τί λέει ο Χρύσανθος και οι άλλοι Δύο για τους ήχους ,ονομασίες και κλάδους;; Εκεί έχει απαντήσεις και για το λέγετο και για όλους τους άλλους ήχους (κλάδους και χρόες).
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Δεν είναι αληθές το ποσοστό που δίνεις αγαπητέ Σταύρο. Ζυμώσεις,διορθώσεις,αλλαγές γίνονταν ανέκαθεν στα μουσικά πράγματα.Πώς μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι η μεταρρύθμιση των τριών έγινε χωρίς προστριβές ή ελλείψεις όταν μάλιστα οι ίδιοι οι μαθητές τους σπεύδουν να βελτιώσουν κάποια σημεία της εργασίας τους τα αμέσως επόμενα χρόνια και όταν δεχονται αυστηρή κριτική από άλλους συγχρόνους τους ;

Δε νομίζω ότι η οποιαδήποτε θεωρητική προσέγγιση μπορεί να θεωρηθεί "ευαγγέλιο" -έχει τοποθετηθεί και ο Deacon επί τούτου σε άλλη συζήτηση- και δεν είναι θέμα "λανθασμένης" ή μη μειο-πλειοψηφίας.Αν κάποιος προσεγγίζει έτσι τα πράγματα,νομίζω ότι έχει λάθος αφετηρία.

Οι τρεις δάσκαλοι έκαναν μια πολλή σοβαρή εργασία προσπαθώντας να ερμηνεύσουν την παράδοση όπως την έλαβαν ,φορμάρωντάς την ταυτόχρονα σε μια πιο "αρχαιοελληνίζουσα" εκδοχή. Έχει πάρα πολλά θετικά και κάποια αρνητικά.

Αλλά μου φαίνεται ότι αντί να συζητάμε για τα σκοτεινά σημεία της Ν.Μεθόδου ασχολούμαστε με τα μικρά και ήδη λυμένα.

Έχουμε όλοι διαβάσει τί λέει ο Χρύσανθος και οι άλλοι Δύο για τους ήχους ,ονομασίες και κλάδους;; Εκεί έχει απαντήσεις και για το λέγετο και για όλους τους άλλους ήχους (κλάδους και χρόες).

Αδαώς όπως πάντα και ημιμαθώς θα μιλήσω, και θα πω ότι ναι, ασχολούμαστε με τα ήδη λυμένα... Όπως έγραψα και πιο πάνω σε άλλο μήνυμα, η Ν. Μέθοδος καθιερώθηκε και θεσπίστηκε με Πατρ. Πράξη. Η έρευνα δεν είναι κακό πράγμα. Η επίμονη όμως και δια πάντός μέσου (ακόμα και δικαστικού) επιβολή της αλήθειας του καθενός μας ως μοναδικής αγνοώντας όλους τους άλλους γύρω μας, δεν ξέρω κατά πόσο είναι καλή η όχι. Αυτά και πάλι εν είδει προβληματισμού, καθότι με θεωρητικά θέματα δεν πολυασχολούμαι, ούτε θέλω να αντιδικήσω με κανένα για οποιοδήποτε λόγο, απλά λέω ότι βλέπω και ό,τι ακούω τα τελευταία χρόνια σαν ψάλτης...
Επίσης θα συμφωνήσω με το Θωμά ότι η Νέα Μέθοδος (όπως και οι παλιότερες από αυτήν προσπάθειες απλοποίησης) είχαν ως πνεύμα τους την απλοποίηση και τη διάδοση της Μουσικής. Και εδώ θα πω ότι δεν νομίζω ότι ο αείμνηστος Στανίτσας και τόσοι άλλοι (οι οποίοι είτε το θέλουμε είτε όχι είναι πλειοψηφία) υστέρησε σε εκτέλεση των μελών, αρχαίων και μη, σε σχέση με άλλους που πρεσβεύουν άλλα... Προσωπικά δεν βρίσκω κάτι το πιο εμπεριστατωμένο, αρχαιοπρεπές, παραδοσιακό (βάλτε ό,τι άλλο θέλετε ελεύθερα) στην εκτέλεση του "Μάγοι Περσών βασιλείς" του Καρρά από την αντίστοιχη του Στανίτσα. Και παίρνω ως παράδειγμα αυτήν, διότι ήταν η μόνη εκτέλεση του αειμνήστου Καρρά που κατάφερα να ακούσω με κάποια σχετική ψυχραιμία...
Πάνω σε αυτό το θέμα εν κατακλείδι, ότι και αν πουν οι μεν στους δε και οι δε στους μεν, καμιά αλλαγή θέσεων δεν θα υπάρξει. Εν τέλει, όπως έχει πει έγκριτος και καλός δάσκαλος και συνάδελφος ο χρόνος είναι αυτός που θα δείξει, όπως έδειξε και με τόσες άλλες κινήσεις, ακόμα και αυτές με τα περισσότερα από τέσσερα Ευαγγέλια.
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Στο Θωμά απευθύνεται.
Σταύρο, 2 απηχήματα λέει η πλειοψηφία των ψαλτών σήμερα(150 χρόνια βροχής, βλέπεις). να τα κόψουμε κι αυτά;;;
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Στο Θωμά απευθύνεται.
Σταύρο, 2 απηχήματα λέει η πλειοψηφία των ψαλτών σήμερα(150 χρόνια βροχής, βλέπεις). να τα κόψουμε κι αυτά;;;

Όχι προς Θεού, εξάλλου τα διδαχθήκαμε... Μακάρι τα απηχήματα να ήταν το μοναδικό σημείο τριβής. προσωπικά δεν έχω κανένα πρόβλημα με τα μακροσκελή απηχήματα, αλλά ούτε και με τα σύντομα. Εξάλλου δεν έχει σημασία το απήχημα, αλλά το τι θα ακολουθήσει...

Οι σάλπιγγες ήχησαν θριαμβευτικά, τα τύμπανα γέμισαν με ήχους τον θόλο της αίθουσας του Θρόνου, και να, μπήκε ο βασιλιάς! Ήταν νάνος................. :D
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Όπου γάμος και χαρά η Βασίλω πρώτη...
(αμα δεν παρεξηγηθώ και μ' αυτό δεν πρόκειται να με ξαναπαρεξηγήσει άνθρωπος)
Θωμάς;10030 said:
Απορώ με την επιμονή κάποιον να επιμένουν να ονοματίζουν τους γνωστούς μας ήχους…. Με καινοφανείς ονομασίες ή αναστηθέντες
Δεν μου λες;
Αν ας πούμε αυτό το λέει ο Χρύσανθος εγώ είμαι ο καινοφανής ή εσύ που δεν το παραδέχεσαι;
Γιατί όμως δεν τον καθιέρωσε, αυτόν και άλλους τόσους Ήχους οι οποίοι έχουν αναφανεί εσχάτως, όταν θεσπίστηκε η νέα μέθοδος και αναφέρονται οι 3 Διδάσκαλοι μόνο στους γνωστούς μας οκτώ Ήχους; Μήπως ήταν μια επιλογή την οποία οφείλουμε να σεβαστούμε, όπως και όλη την Νέα Μέθοδο, η οποία αν μη τι άλλο έχει θεμελιωθεί με πατριαρχική εντολή και πράξη, η οποία υποστηρίχθηκε μέχρις σημείου να καταδικαστούν "αρνητές" και "αναμορφωτές" της;
Αυτά εν είδει προβληματισμού και απορίας, προς σχολιασμό από πιο ειδικούς ώστε να διδασκόμεθα και ημείς οι πιο αδαείς.
Κατ' αρχήν για να πεις κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ξέρεις ποιους ήχους καθιέρωσαν οι Τρεις. Ξέρεις;

Αν ναι ποιος είναι αυτός ο ήχος στο οποίον αναφέρετε ο Χρύσανθος; Τον έχεις συναντήσει κάπου;
View attachment Xrysanthos.pdf

Εκτός από την γραφή της μουσικής μας άλλαξε και η μουσική; Δηλαδή ήχοι που υπήρχαν πριν πλέον δεν υπάρχουν; Κι αν είναι έτσι η αλλαγή αυτή της γραφής δεν κατέστρεψε την μουσική μας; Και πως κατάφερναν να συμψάλλουν άνθρωποι που διάβαζαν οι μεν από παλαιά και οι δε από νέα στην ίδια εκκλησία (στον Πατριαρχικό Ναό συγκεκριμένα).

Τι ήχος να είναι άραγε αυτός; Να μην ήξερε άραγε ο Θωδοράκης τι έγραφε;
View attachment Fwkaeus.pdf

Και με τι διαστήματα άραγε θα έλεγες αυτό το κομμάτι; Και γιατί;
View attachment Xourmouzios.pdf
Βρε μπας κι έκανε λάθος ο Χουρμούζιος;

Το παρακάτω τι ήχος είναι;
View attachment Stefanos.pdf
Κι ο Στεφανάκος προφανώς κάτι θέλει να πει...

Μην πάμε και στα χειρόγραφα, γιατί αυτά είναι, πως να το πω; Ξεπερασμένα λείψανα του παρελθόντος και ποιος ασχολείται μ' αυτά;

Αυτόν τον ήχο λοιπόν ο Καράς τον καθιέρωσε ως καινοτόμος ή είναι καινοτόμοι όλοι αυτοί που λένε που τον βρήκε;

Και τί απήχημα θα λένε σαν πλ του 2ου διατονικός;;;
Κάτι λέει κι ο Χρύσανθος...
 
Last edited by a moderator:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Σπάνια γράφω σε τέτοια θέματα γιατί θα παρεξηγηθώ...

Ενδιαφέροντα περί δευτέρου διατονικού έχει γράψει ο Βασίλης Ζάχαρης.
Είναι γνωστή απο την Διδασκαλία των Γρηγορίου, Χουρμουζίου, Χρυσάνθου.

Απλά είναι κάποια πράγματα που τα ανέσυραν μαθητές του Καρά, του Στάθη ή του Αγγελόπουλου. Αλλά υπήρχαν. Δεν ανακάλυψαν αυτοί την Αμερική... (δεν το λέω κρίνοντάς τους - απλά θεωρώ ότι όλες οι πλευρές έχουν υποστηρικτές ΒΑΣΙΛΙΚΟΤΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ)

Θα σας πώ μια μικρή ιστορία.
Έψαλα σε έναν Εσπερινό.
Αφού τελείωσε ο Πανηγυρικός εσπερινός ένας τύπος με πλησίασε και με ρώτησε τί μαθήματα ψάλλω και σε πιά σχολή ανήκω.
Του απάντησα σχολή "ΔΗΜΗΤΡΗΣ". Δεν ανήκω σε καμμία σχολή με αυτήν την έννοια...

Εάν θέλουμε να πάμε μπροστά ένας είναι κατ' εμέ ο δρόμος.
Να αφήσουμε όσα και τυχών μας χωρίζουν και να πάμε μπροστά, παίρνοντας από τον καθένα ότι έχει καλό, ότι αξίζει.
Να αφήσουμε να κατατάσουμε σε ΣΧΟΛΕΣ και να δούμε την Ψαλτική παράδοση εννιαία.

Προσωπικά μελετάω τα πάντα.
Διαβάζω και κείμενα του Πρίγγου, Στανίτσα, Καρά, Στάθη, Αγγελόπουλου, Ευθυμιάδη αλλά και Βαλάσιο, Μπερεκέτη, Λαμπαδάριο.
Στο Ναό ψάλλω κλασσικά μαθήματα.
(Σημαίνει ότι αγνοώ Στανίτσα Πρίγγο;;; δε νομίζω. Η ανάγνωση των αναλύσεων βοηθάει στην εκτέλεση του κλασσικού μαθήματος. Μήπως όμως κάτι αντίστοιχο δεν έκανε κι ο Καράς;)

Φιλικά προς όλους
Δημήτριος Καλπακίδης
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος

Εφόσον η σύγχρονοι μελέτη της μουσικής μας έχει εκ των πραγμάτων απλοποιήσει (για την καλύτερη κατανόηση) και την ονομασία ορισμένων ήχων… αναρωτιέμαι ποιος ο λόγος να ανατρέχουμε στις παλαιές ονομασίες… :rolleyes::rolleyes::rolleyes
:

Τη σύγχρονη μελέτη της μουσικής, να μου επιτρέψετε να σας πω, από αυτά που λέτε ότι δεν την γνωρίζετε. Εκτός και σύγχρονη μελέτη μουσικής εννοείτε το διάβασμα που κάνουμε Σαββατόβραδο για την Κυριακή...

Ο λόγος να ανατρέχουμε στις παλαιές ονομασίες (τι εννοούμε παλαιές αφού στα κλασσικά βιβλία υπάρχουν, όπως σας έδειξα;) είναι για να μπορούμε να καταλάβουμε πως θα το ψάλλουμε αυτό π.χ.

Θα το ψάλλουμε δεύτερο χρωματικό; Θα το ψάλλουμε λέγετο όπως το έχουμε ακούσει; Τότε έκανε λάθος ο Χουρμούζιος που το εξήγησε σε δεύτερο ή μήπως ο Γρηγόριος που το εξήγησε σε λέγετο; Και γιατί στην σειρά που έπρεπε να είναι ο δεύτερος ήχος (Θεοτόκε παρθένε Α'-Χαίρε Β'-Μαρία Γ' κτλ) βρίσκουμε έναν τέταρτο όπως ξέρουμε εμείς τον λέγετο;

Γι αυτό χρειάζεται. (μάλλον για ένα από αυτά που χρειάζεται) Η μουσική μας δεν ξεκίνησε από τον Πρίγγο (τυχαίο το όνομα) και μετά.

Και η ονοματοδοσία δεν είναι του Καρά ή του κάθε φουκαρά... Είναι παλαιότερη και την χρησιμοποιούν και οι τρεις και οι μετά τους τρεις. Τώρα αν δεν το ξέρουμε αυτό εμείς ούτε ο Καράς φταίει, ούτε οι τρεις, η αμάθειά μας φταίει...
Είναι γνωστή απο την Διδασκαλία των Γρηγορίου, Χουρμουζίου, Χρυσάνθου.
Είναι γνωστή ρε Δημήτρη; Αφού τους τα δείχνεις και δεν τα καταλαβαίνουν! Αλλά φταίει κι ο Καράς. Δεν έπρεπε να τα έλεγε αυτός. Αν τα έλεγε ο Στανίτσας σιγά να μην είχε κανείς πρόβλημα. Αλλά κρίνουμε ΟΛΟ το έργο του Καρά από την φωνή του και την ερμηνεία του. Μέχρι εκεί μας κόβει...
Απλά είναι κάποια πράγματα που τα ανέσυραν μαθητές του Καρά, του Στάθη ή του Αγγελόπουλου. Αλλά υπήρχαν. Δεν ανακάλυψαν αυτοί την Αμερική...
Εμ έτσι είναι...

Κι εγώ δεν έχω πρόβλημα με τον απλό ψάλτη αν μου πει λέγετος ή πλ.Β' διατονικός ή μέσος του Τετάρτου... Εγώ από τον απλό ψάλτη θέλω ν' ακούσω έναν ωραίο λέγετο όπως τον έχει μάθει από τους δασκάλους του (με το Κε χαμηλωμένο λιγουλάκι ε;) και τίποτα παραπάνω.

Απλά δεν μπορώ να δεχτώ αυτό και μόνο ως επιστημονική αλήθεια! Αφού δεν το έχεις ψάξει! Να πω ότι έρχεται με στοιχεία και μου λέει "Κύριος! Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα που λες γι αυτό και γι αυτό και γι αυτό.", τότε εντάξει θα του βγάλω το καπέλο. Αλλά έτσι; Ήμαρτον ρε... (που λέει κι ο Γεωργίου)
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Πάντως εἰδικὰ γιὰ τὸν λέγετο ὁ πρωτοψάλτης Γρηγόριος ὁ ἐκ τῶν τριῶν διδασκάλων καὶ ἐφευρετῶν τῆς νέας μουσικῆς μεθόδου ἔχει γράψει δύο «Ἄξιον ἐστὶν» εἰς ἦχον β΄, τὸ πρῶτο εἶναι τὸ γνωστὸν ἢ «σύνηθες» ἢ ἀρχαῖον σὲ ἦχο β΄χρωματικὸ ἐκ τοῦ Δι, ἐνῷ τὸ δεύτερο τὸ ὀνομάζει «῞Ετερος β΄ διατονικός» ἐκ τοῦ Βου, δηλαδὴ ὁ γνωστός μας λέγετος. Μουσικὴ Πανδέκτη, Κων/πολις 1851, σ. 445.
Ευχαριστώ Διονύσιε για την πληροφορία και να προσθέσουμε ότι την γνωστή δοξολογία του Πετρου Πελοποννησίου σε λέγετο ο Θεόδωρος Φωκαέας την ονομάζει δεύτερο διατονικό...ο Πέτρος ο Εφέσιος στην ανθολογία του μέλη λεγέτου τα ονομάζει πάλι δεύτερο διατονικό...στα περιεχόμενα του καλοφωνικού ειρμολογίου στην θέση του δευτέρου ήχου υπάρχουν κομμάτια λεγέτου...στην Κρηπίδα του ο Θεόδωρος Φωκαέας αναφέρει στα του δευτέρου ήχου ότι χρησιμοποιεί εκτός της χρωματικής κλίμακος και διατονική και αναφέρει ξεκάθαρα ότι είναι ο λέγετος ήχος μιμούμενος σ αυτό τον έναν από τους τρείς διδασκάλους τον Χρύσανθο...σίγουρα υπάρχουν και άλλες πολλές μαρτυρίες...όσοι όμως δεν έχουν μελετήσει τους τρείς και τους δεκατρείς νομίζουν ότι αυτά είναι επινοήματα και εφευρέσεις του αειμνήστου Σίμωνος...τόση τιμή του δίνουν λοιπόν...κατά τα άλλα χαρήκαν κάποιοι όταν η Ι.Σύνοδος στην εγκύκλιο ανέφερε ότι εμένομεν εισ την διδασκαλίαν των τριών κτλ.όντως κάποιοι επικαλούνται τους τρείς μόνο και μόνο για να πολεμήσουν την "σχολή Καρά"...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Έχω την άποψη ότι θα πρέπει να δούμε το ‘πνεύμα’ των τριών διδασκάλων και όχι το ‘γράμμα’ και το πνεύμα ήταν η απλοποίηση του συστήματος για τη όσο το δυνατόν ευρεία εκμάθησή της μουσικής μας!!!! Την ίδια μεθοδικότητα της απλοποίησης ακολούθησαν και οι μεταγενέστεροι (πλην ενός……:eek::(:eek:?).
Εφόσον η σύγχρονοι μελέτη της μουσικής μας έχει εκ των πραγμάτων απλοποιήσει (για την καλύτερη κατανόηση) και την ονομασία ορισμένων ήχων… αναρωτιέμαι ποιος ο λόγος να ανατρέχουμε στις παλαιές ονομασίες… :rolleyes::rolleyes::rolleyes[/FONT][/SIZE]:
Από πότε η ημιμάθεια λογίζεται ως απλοποίηση???...στην τελική θα μας πεις ότι δεν δέχεσαι και τους τρεις επειδή στην διδασκαλία τους υπάρχουν σπέρματα "Σιμωνοκαραϊσμού"...δικαίωμά σου φυσικά αλλά μια συμβουλή μόνο...μην αγνοείς ποιος απ τους δύο προϋπήρξε...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Το οκτάηχον σύστημα της βυζαντινής μουσικής του Κ.Ψάχου και στην σελίδα 110 αναφέρει στον ήχο τέταρτο ‘’Εις το ειρμολογικόν του είδος, αργόν και σύντομον, ούτινος βάσιμος φθόγγος είναι ο Βου………….. ‘’εις τον Λέγετον ως καλείται……..’’ :eek::eek::eek:
Ο Ψάχος όμως στο ίδιο βιβλίο γράφει και για μέσους και για παράμεσους και άλλα πολλά όπως το ότι το κοντάκιον "η παρθένος σήμερον" είναι μέσος τρίτος παραμεσάζων...να σχολιάσουμε και αυτά?...άστο καλύτερα μελέτα μελέτα και κάποτε θα έρθει...
Τα μαθήματα βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής του Αβραάμ Ευθυμιάδη και στην σελίδα 382 Ο ήχος τέταρτος χρησιμοποιεί διατονική κλίμακα…… έχει μελωδική βάση τον Βου της μέσης……..(και στη υποσημείωση) Ο τέταρτος ήχος με βάση τον Βού ονομάζεται και λέγετος….. :eek::eek::eek:

Ο Ιάκωβος ο πρωτοψάλτης στο Δοξαστάριό του και στο οκτώηχων δοξαστικό Θεαρχίο νέυματι στην θέση του β’ ήχου, γιατί έχει ήχο Β’ εκ του Δι. Μήπως μπερδέυτηκε….. [/FONT][/SIZE]
Μάλλον μας περιπαίζεις τώρα...δεν πειράζει όμως...
Κανένας δεν είπε ότι αυτός ο ήχος δεν λέγεται Λέγετος απ εναντίας εσύ είσαι αυτός που αμφισβήτησε το ότι λέγεται ΚΑΙ δεύτερος διατονικός κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τους προ των τριών, με τους τρεις καθώς και με τους μαθητές αυτών και το θέμα ξεκίνησε από αυτό ακριβώς το ότι "σκανδαλίστηκες" που "κάποιος" (μάλλον τον Καρά εννοείς) στο θεωρητικό του τον αναφέρει και όπως τον αναφέρει και ο Χρύσανθος και όχι μόνο...μην μπερδευόμαστε λοιπόν
 
Top