Περί ενός και μόνου Τυπικού

fxfp

Νέο μέλος
Ὅλα αὐτὰ τὰ «περὶ Τυπικοῦ» ποὺ τόσο προβληματίζουν ἱερεῖς καὶ ἱεροψάλτες, γιατί δὲν λύνονται «ἅπαξ διαπαντός» μὲ τὴν ἔκδοση 1, 2, 3 ἢ δὲν ξέρω πόσων τόμων ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (σὲ συνεννόηση μὲ Λειτουργιολόγους καὶ καθηγητὲς Βυζαντινῆς Μουσικῆς) ὥστε νὰ μὴν σπαζοκεφαλιάζουμε ἄδικα;

Τὸ ἕνα Τυπικὸ λέει τὸ ἕνα, τὸ ἄλλο τυπικὸ τὸ ἄλλο καὶ ἄκρη δὲν βγαίνει!

Καὶ νά οἱ παρεξηγήσεις, καὶ νά οἱ τσακωμοί! Εἶναι εὐλογημένα αὐτὰ τὰ πράγματα;

Τόσο τρομερὸ εἶναι, πιά; Ἀφοῦ γνωρίζουμε τί συμβαίνει, ἂς γραφεῖ ἕνα τυπικὸ ποὺ νὰ ἐπικυρώνει ἢ νὰ ἀναιρεῖ τὶς ἰσχύουσες ἀντιλήψεις περὶ τοῦ τί ψάλεται, πότε ψάλεται καὶ πὼς ψάλεται (γιὰ ὅλες τὶς Ἀκολουθίες. Ὄχι μόνο γιὰ τὸν Ὄρθρο καὶ τὴ Θεία Λειτουργία). Τόσα χρόνια τὰ ἴδια παράπονα καὶ οἱ ἴδιες ἁψιμαχίες.

Ἁπλὰ πράγματα ποὺ τὰ κάνουμε νὰ φαίνονται «βουνό»!

Μὲ ἀγάπη Χριστοῦ,

Παναγιώτης

Υ.Γ.: Θὰ ἤθελα νὰ παρακαλέσω νὰ μὴν τὰ βάζουμε οὔτε μὲ τοὺς Ἱεροψάλτες, οὔτε μὲ τοὺς Ἱερεῖς. Ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ΔΕΝ ὑπάρχει ΕΝΑ τυπικὸ ποὺ νὰ λύνει ΟΛΕΣ τὶς ἀπορίες καὶ γιὰ ΟΛΕΣ τὶς ἀκολουθίες (τόσα χρόνια ξέρουμε τὶς διάφορες ἀντιλήψεις καὶ ἐκδοχὲς ποὺ ὑπάρχουν πάνω σὲ ΟΛΕΣ τὶς ἀκολουθίες) καὶ τὸ ὁποῖο νὰ φέρει τὴν «ὑπογραφὴ καὶ σφραγίδα» τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (ὥστε νὰ μὴν μπορεῖ νὰ ἀμφισβητηθεῖ ἡ γνησιότητα τῆς προέλευσής του) ὅλα εἶναι λογικὰ νὰ συμβαίνουν.

Ὅταν ὑπάρχουν «πεντακόσια» Τυπικά, λογικὸ εἶναι νὰ ὑπάρχουν καὶ «χίλιες» διαφορετικὲς ἀντιλήψεις/ἐκδοχὲς τῶν ἀκολουθιῶν.
[/FONT]
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Περὶ τοῦ ἑνός, μόνου καὶ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ Τυπικοῦ ὅλων τῶν ἀκολουθιῶν.

Ἁπλὰ πράγματα ποὺ τὰ κάνουμε νὰ φαίνονται «βουνό»!

Μὲ ἀγάπη Χριστοῦ,

Παναγιώτης

Δέν εἶναι τόσο ἁπλᾶ τά πράγματα, ὅπως θά θέλατε.
Μοῦ θυμίζετε τήν «παγκόσμια ἐνορία» τοῦ κ. Σπύρου...

Ὅτι τά κάνουμε νὰ φαίνονται «βουνό» εἶναι μιά πραγματικότητα (π.χ. τό «πεντακόσια» καί τό «χίλιες»).

ΥΓ. Ἕπεται συνέχεια... Καλοσωρίσατε καί συγχαρητήρια γιά τήν ὡραία γραφή.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὅλα αὐτὰ τὰ «περὶ Τυπικοῦ» ποὺ τόσο προβληματίζουν ἱερεῖς καὶ ἱεροψάλτες, γιατί δὲν λύνονται «ἅπαξ διαπαντός» μὲ τὴν ἔκδοση 1, 2, 3 ἢ δὲν ξέρω πόσων τόμων ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (σὲ συνεννόηση μὲ Λειτουργιολόγους καὶ καθηγητὲς Βυζαντινῆς Μουσικῆς) ὥστε νὰ μὴν σπαζοκεφαλιάζουμε ἄδικα;

Τὸ ἕνα Τυπικὸ λέει τὸ ἕνα, τὸ ἄλλο τυπικὸ τὸ ἄλλο καὶ ἄκρη δὲν βγαίνει!

Καὶ νά οἱ παρεξηγήσεις, καὶ νά οἱ τσακωμοί! Εἶναι εὐλογημένα αὐτὰ τὰ πράγματα;

Τόσο τρομερὸ εἶναι, πιά; Ἀφοῦ γνωρίζουμε τί συμβαίνει, ἂς γραφεῖ ἕνα τυπικὸ ποὺ νὰ ἐπικυρώνει ἢ νὰ ἀναιρεῖ τὶς ἰσχύουσες ἀντιλήψεις περὶ τοῦ τί ψάλεται, πότε ψάλεται καὶ πὼς ψάλεται (γιὰ ὅλες τὶς Ἀκολουθίες. Ὄχι μόνο γιὰ τὸν Ὄρθρο καὶ τὴ Θεία Λειτουργία). Τόσα χρόνια τὰ ἴδια παράπονα καὶ οἱ ἴδιες ἁψιμαχίες.

Ἁπλὰ πράγματα ποὺ τὰ κάνουμε νὰ φαίνονται «βουνό»!

Μὲ ἀγάπη Χριστοῦ,

Παναγιώτης

Υ.Γ.: Θὰ ἤθελα νὰ παρακαλέσω νὰ μὴν τὰ βάζουμε οὔτε μὲ τοὺς Ἱεροψάλτες, οὔτε μὲ τοὺς Ἱερεῖς. Ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ΔΕΝ ὑπάρχει ΕΝΑ τυπικὸ ποὺ νὰ λύνει ΟΛΕΣ τὶς ἀπορίες καὶ γιὰ ΟΛΕΣ τὶς ἀκολουθίες (τόσα χρόνια ξέρουμε τὶς διάφορες ἀντιλήψεις καὶ ἐκδοχὲς ποὺ ὑπάρχουν πάνω σὲ ΟΛΕΣ τὶς ἀκολουθίες) καὶ τὸ ὁποῖο νὰ φέρει τὴν «ὑπογραφὴ καὶ σφραγίδα» τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (ὥστε νὰ μὴν μπορεῖ νὰ ἀμφισβητηθεῖ ἡ γνησιότητα τῆς προέλευσής του) ὅλα εἶναι λογικὰ νὰ συμβαίνουν.

Ὅταν ὑπάρχουν «πεντακόσια» Τυπικά, λογικὸ εἶναι νὰ ὑπάρχουν καὶ «χίλιες» διαφορετικὲς ἀντιλήψεις/ἐκδοχὲς τῶν ἀκολουθιῶν.
[/FONT]

Ἔκδοση Τυπικοῦ μὲ τὴν ὑπογραφὴ καὶ σφραγίδα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ΥΠΑΡΧΕΙ καὶ εἶναι τὰ Δίπτυχα -μέ λάθη ἤ χωρίς καὶ παρέχεται σὲ ὅλους τοὺς ναοὺς, προτείνοντας συγκεκριμένη καὶ ἐγκεκριμένη τυπικὴ διάταξη καὶ μάλιστα ἀρκετὰ ἐλαστικὴ καὶ προσαρμόσιμη.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα ἄν κάποιος ἀγοράζει -γιὰ δικοὺς του λόγους- ἄλλες ἐκδόσεις ἤ ἄν στὸ στὴν ἑνορία του ἐφαρμόζεται -γιὰ διάφορους λόγους- ἄλλη τυπικὴ διάταξη, εἴτε πρόκειται γιὰ τὸ πλῆρες τυπικὸ τῆς Λαύρας τοῦ Ἁγίου Σάββα, εἴτε γιὰ τὸ Τυπικὸ τῆς Μ. Διονυσίου, εἴτε γιὰ το Τυπικὸ «λέω ὅτι γουστάρω κόβω ὅτι γουστάρω» εἴτε γιὰ τὸ Τυπικὸ «ὁ κόσμος δὲν ἀντέχει, πετσοκόβω τὸν Ὄρθρο, ἀλλὰ λέω ἀργότατο Δύναμις καὶ ἀργότατα Λειτουργικά, γιατὶ ἔτσι γουστάρω καὶ μ' ἀρέσει», ὅλα τὰ παραπάνω δὲν θεραπεύονται ἀπὸ κανένα σφραγισμένο τόμο.

ΥΓ. Ὅσον ἀφορᾶ τὰ λάθη στὰ Δίπτυχα, σίγουρα ὑπάρχουν. Τὴν αἰτία δὲν γνωρίζω καὶ σίγουρα κάποτε εἶναι ἐνοχλητικό. ΟΜΩΣ ὁ κάθε ψάλτης καὶ ἱερέας ΟΦΕΙΛΕΙ ΠΑΝΤΟΤΕ νὰ ἐλέγχει τὶ θὰ πεῖ καὶ νὰ προετοιμάζεται γι᾿ αὐτό καὶ νὰ μὴν περιμένει ἕναν τυφλοσούρτη νὰ τοῦ προσφέρει την Θεία Ἀποκάλυψη τοῦ Τυπικοῦ. Ἄν διαπιστώσει λάθος ρωτᾶ ἤ ψάχνει καὶ διορθώνει.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ἔκδοση Τυπικοῦ μὲ τὴν ὑπογραφὴ καὶ σφραγίδα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ΥΠΑΡΧΕΙ καὶ εἶναι τὰ Δίπτυχα

Αγαπητέ Δομέστιχε!
Για να μήν υπάρχει παρεξήγηση Τυπικόν είναι το Τυπικόν της Μεγάλης Εκκλησίας [ΤΜΕ] ενώ τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2010 είναι το επίσημο κατ' έτος βοήθημα-"τυπικό" το οποίο περιλαμβάνουν αποκλειστικά τις περιπτώσεις για το τρέχον έτος, με τους πίνακες Αποστολικών - Ευαγγελικών Αναγνωσμάτων, ενδιαφέρον εισαγωγικό βοήθημα, συμπληρώσεις, ερμηνείες, εναλλακτικές διατάξεις και άλλα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δομέστικε, συμφωνώ μαζί σου.
Όσον αφορά τα λάθη που υπάρχουν: έχω δεκαετή πείρα από εκδόσεις και ως συντάκτης και ως διορθωτής. Δεν καταλαβαίνω με ποια λογική θα μπορούσε να υπάρχει βιβλίο χωρίς λάθη, όσοι κι όσο αν δουλέψουν σ' αυτό. Και κάπου αλλού ανακινήθηκε το θέμα. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε: α) όχι για μακροσκελείς αφηγήσεις, αλλά για βιβλία όπου η παραμικρή λέξη είναι πληροφορία, β) βιβλία που κάθε χρόνο γράφονται από την αρχή, άρα η συσσωρευόμενη αναθεώρηση δεν τους κομίζει τίποτα.
Απλώς πρέπει να γίνεται έγκαιρη ενημέρωση, όπως και συνήθως γίνεται. Κι αν πάλι δεν γίνει αντιληπτή, αυτός που έκανε ό, τι έγραφε το επίσημο τυπικό, υπακοή στην εκκλησία έκανε.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αγαπητέ Δομέστιχε!
Για να μήν υπάρχει παρεξήγηση Τυπικόν είναι το Τυπικόν της Μεγάλης Εκκλησίας [ΤΜΕ] ενώ τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2010 είναι το επίσημο κατ' έτος βοήθημα-"τυπικό" το οποίο περιλαμβάνουν αποκλειστικά τις περιπτώσεις για το τρέχον έτος, με τους πίνακες Αποστολικών - Ευαγγελικών Αναγνωσμάτων, ενδιαφέρον εισαγωγικό βοήθημα, συμπληρώσεις, ερμηνείες, εναλλακτικές διατάξεις και άλλα.
Σύμφωνα μέ τόν συλλογισμό τοῦ θέσαντος, ὀρθῶς ἀπάντησε ὁ Δομέστικος. Κι ἐγώ ὑπενόησα διαφορετικότητες, πού ἀφοροῦν ἀκόμη σέ κατά τόπους ἔθη, ὅπως συμβαίνει καί μέ αὐτήν τήν ἐκκλ. μουσική. Γιατί ἄν εἴχατε δεῖ ποῦ τό εἶχε θέσει τό μήνυμα —στίς διαφορές περί τῆς ψαλμωδίας τοῦ «Τὸν εὐλογοῦντα...» (δέν ξέρω ἄν τό εἶχε κάνει ἐπίτηδες ἤ λόγω ἀπειρίας – ὁ Δημήτρης καλῶς τό ξεχώρισε), τό σκεπτικό του εἶναι καί στίς διαφορές πού ὑπάρχουν ἐν γένει στά λειτουργικά βιβλία. Γι᾿ αὐτό ἔγραψα ὅτι ἕπεται καί συνέχεια... Γιά νά μᾶς διευκρινήσει. Καί ἀπό τήν ἄλλη νά γίνει γνωστό ὅτι τό τυπικό δέν εἶναι κάτι σάν τό ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ, ἀλλά στή διάρκεια τῶν αἰώνων ἔχει διάφορες διατάξεις καί συγκεκριμένα «πλαστικότητα» καί εὐελιξία, κάτι πού δέχεται καί αὐτό τό ΤΜΕ. Ὁπότε δέν μποροῦμε νά ἔχουμε τήν ἀποψη τῆς «παγκόσμιας ἐνορίας»...

ΥΓ. Καλή πάντως ἡ διευκρίνηση.


 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Να αναφέρω για την ιστορία ότι το Βουλγαρικό, το Σερβικό και το Ρουμανικό Πατριαρχείο έχουν δικά των Τυπικά-το πόσον επιτυχή ή ανεπιτυχή είναι δεν αναλύεται σε ένα μήνυμα (πχ το Βουλγαρικό τυπικό για τον άγιο Σπυρίδωνα ορίζει στον εσπερινό "Μακάριος ανήρ" και απόστιχα από την Παρακλητική :eek: -το Σλαβονικό μηναίο δεν έχει απόστιχα του αγίου!) . Στη Βουλγαρία και τη Σερβία δεν κυκλοφορούν ετήσια βοηθήματα τυπικού -και στη Ρουμανία η κυκλοφορία ετησίου βοηθήματος είναι πολύ πρόσφατη.

Πιστεύω ότι η αυτοκέφαλος Εκκλησία της Ελλάδος πρέπει να λύσει ορισμένα θέματα τυπικού, ιδίως όσα προκύπτουν από την αλλαγή του ημερολογίου με τρόπο περισσότερο "αξιωματικό". :wink:

Βεβαίως το τυπικό δεν είναι θέμα δογματικό και το κάθε τυπικό απηχεί καταστάσεις της εποχής συγγραφής του: πχ
α) το ΤΜΕ "εξαφανίζει" τη μνήμη του Αγ. Θεοδώρου του Στρατηλάτου εάν τύχει Κυριακή, παρά τα Ιδιόμελα κλπ στοιχεία της Ακολουθίας, προφανώς επειδή στην ΚΠολη η εορτή αυτή δεν ήταν δημοφιλής και "προάγει" σε εορτάσιμη την ακολουθία του α΄ Σαββάτου των Νηστειών (αν και με κάπως "πρόχειρο" τρόπο) λόγω πανηγύρεως ναών τη συγκεκριμένη ημέρα.
β) το Σερβικό τυπικό δεν γράφει τίποτε για την εορτή του Ευαγγελιστού Ιωάννου στις 8 Μαΐου, αλλά εξετάζει λεπτομερώς την μετακομιδή των λειψάνων του Αγ. Νικολάου που εορτάζεται εκεί στις 9 Μαΐου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πιστεύω ότι η αυτοκέφαλος Εκκλησία της Ελλάδος πρέπει να λύσει ορισμένα θέματα τυπικού, ιδίως όσα προκύπτουν από την αλλαγή του ημερολογίου με τρόπο περισσότερο "αξιωματικό". :wink:
Ἀπ᾿ ὅσα ἀναφέρεις, νομίζω, ὅτι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος πρωτοστατεῖ σ᾿ αὐτό, καί τά Δίπτυχα (πρώην Ἡμερολόγιον τῆς Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος) συμπληρώνουν αἰσίως 80 χρόνια πείρας, μέ Συνοδική ἔγκριση καί συνεχῆ βελτίωση στό θέμα τοῦ τυπικοῦ.

Μή λησμονοῦμε ὅτι καί τό Σύστημα Τυπικοῦ εἶναι μιά ἐγκεκριμένη ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, πού ἄν καί εἶναι ἔργο θαυμαστότατο καί ἀξεπέραστο τοῦ πολυτάλαντου καί ἐξειδικευμένου π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, εἶναι μιά ἐπέκταση ἐγκρίτου τυπικοῦ γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, μέ στόχο συμπληρωματικό καί ἐπεξηγηματικό ἐπί τοῦ ἰσχύοντος καί τῶν προβλημάτων τῆς ἀλλαγῆς τοῦ ἡμερολογίου.

Τά δύο αὐτά (πού λαμβάνονται σοβαρῶς ὑπ᾿ ὄψει καί ἀπό ἄλλες Ἐκκλησίες) ἀποτελοῦν τήν «ἀξιωματική» παρέμβαση τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.


 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Αγαποιτοί μου!Λάθη περί Τυπικού έγειναν γίνοντε και θα γείνοντε.
Όμως το ψαλτολόγιον είναι εδώ!!!
Αν μελετήσομε λίγο την επόμενη ακολουθία που έχομε και παρακολουθούμε και το ψαλτολόγιον τακτικά είμαι σίγουρος ότι την όποια τυχών απορία μας κάποιο απο τα μέλη μας θα μας την λύση! Επομένος μπορούμε μέσω της ιστοσελίδας μας να πάμε όσο το δυνατόν ποιό προετοιμασμένοι για την επόμενη ακολουθία μας!

Υ.Γ. Θέλω να ευχαριστήσω επ' ευκαιρίας όσους μπήκαν στον κόπο και μου απάντησαν στις όποιες απορίες μου!!!
Και όσους αναρτούν υλικό στην σελίδα μας προς όφελος όλων μας!!!
Πραγματικά ο Πανάγαθος να ευλογεί όλους μας!!!
 
Top