Περί εκκλησιαστικής αισθητικής...

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Το παρακάτω email, μου το έστειλε ο αγαπητός συνάδελφος Χαράλαμπος Τσερκέζης με την παράκληση για δημοσίευση στο forum. Να σημειώσω εδώ, ότι ο εν λόγω συνάδελφος ασχολείται με την Αγιογραφία σε επαγγελματικό επίπεδο κάμποσα χρόνια (για να είμαι ακριβής από παιδί...).

Το επισυναφθέν κείμενο είναι από το βιβλίο "μυστικά άνθη", μια συλλογή άρθρων που κατά καιρούς είχε γράψει ο Φώτης Κόντογλου στον Τύπο, για διάφορα θέματα.

Το τι εστί Φώτης Κόντολγου, δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναλύσω.

Το συγκεκριμένο άρθρο λοιπόν, αν και γράφτηκε πριν από 50 σχεδόν χρόνια, είναι δυστυχώς επίκαιρο ακόμη και το 2009, διότι αναφέρεται σε όσα κατά καιρους οι ψάλτες (και οι αγιογράφοι, μη νομίζεις) "τραβάνε" από την διοικούσα Εκκλησία, που τη διακατέχει μια γενικότερη κακομοιριά...
Ο κυρ Φώτης τους φώναζε από τότε, αλλά ποιός τον άκουγε...

Τώρα τους βλέπεις; Τρέχουν και δε φτάνουν, να κάνουν λέει συναντήσεις να δημιουργήσουν οργανικές θέσεις ψαλτών, γιατί υπάρχει πρόβλημα, κυρίως στην ύπαιθρο κτλ κτλ..
Μόνο που άργησαν να ξυπνήσουν.. ψάλτες που θα βρούν;

Όμως έτσι είναι, αυτά "πληρώνονται" κάποτε.. όταν οι διοικούντες ενδιαφέρονται μόνο για τα καλύμματα και τις μίτρες με τις νταμαρόπετρες και τις ράβδους και τις δημόσιες σχέσεις...
 

Attachments

  • μυστικά άνθη.pdf
    2.5 MB · Views: 56

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
+1000

Δεν παίζεται...

Ποιος τον ακούει όμως;

Δυστυχώς, το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι και η κάθε Μητρόπολη έχει κεφάλι.

Συνήθως, οι πάντες σε ένα Ναό "αναστατώνονται" και αρχίζουν τις ετοιμασίες, τα στολίσματα και τα ρέστα όταν το "κεφάλι" της Μητρόπολής τους θα τους επισκεφθεί για μια ακολουθία ή μια πανήγυρη...

Το "κεφάλι" αυτό, γιατί απλώς "πάει κι έρχεται" στις επισκέψεις αυτές (συνήθως) ΔΕΝ μπορώ να το καταλάβω.

Θα μπορούσε κάλλιστα σε κάθε επίσκεψη να λέει "αυτό θα το αλλάξετε, εκείνο δεν είναι παραδοσιακό, αυτός δεν ψέλνει αλλά γκαρίζει σαν τον γάιδαρο" και άλλα πολλά ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΔΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ και όχι να μένει στα λόγια.

Αλλά θα μου πείτε, γιατί δεν τα λέει;

Θα σας πω, πώς να μιλήσει για ένα αυτοκίνητο ένας που αγνοεί τον τροχό και που η παιδεία που έχει περί αυτών των θεμάτων (ή που τελικά διάλεξε να κρατήσει από αυτήν που πήρε) είναι εντελώς απαράδεκτη;

Όταν ο Διοικητής του τάγματος είναι ένας δειλός-άπειρος-ανεκπαίδευτος άνθρωπος, το τάγμα πάει για Βατερλώ...
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Πάντως θεωρώ πρέπον να επισυμάνω, ότι ολ' αυτά δεν έχουν να κάνουν με καμία ασέβεια προς τους θεσμούς τους οποίους σεβόμαστε, τιμούμε και υπακούμε, αλλά σε ανθρώπινα ατοπίματα και αμέλειες των εκπροσώπων των θεσμών, οι οποίες δυστυχώς γίνονται εδώ και χρόνια ομαδικά, ως μία κακή υποβόσκουσα παράδοση. Θεωρώ ότι όπως ο κάθε λόγος που ξεστομίθηκε από τον Θεάνθρωπο δεν έχει μόνο μία χρήση, αλλά είναι τουλάχιστον μία διαχρονική διδαχή, έτσι και το "Mάρθα, Μάρθα, μεριμνάς και τυρβάζη περί πολλά", στοχεύει και στις σημερινές συμπεριφορές και αντιμετωπήσεις τέτοιων ζητημάτων που άπτονται της Ιεροπρέπειας και το πως αντιμετωπίζονται (αν αντιμετωπίζονται) από τους εκάστοτε Ιεράρχες. Για παράδειγμα, ενώ ισχύουν αυτά που αναφέρει ο πολύς Κόντογλου, εντούτοις ισχύει και το ότι ένα εκ των κρατικών τηλεοπτικών δικτύων, φέτος είχε αναμετάδωση κάθε απόγευμα της Μ. Εβδομάδος (και τα τελευταία πρωινά) μόνο από τους Ναούς που επισκέπτονταν ο Παναγιώτατος Άγιος Θεσσαλονίκης...

Δηλαδή είναι πολύ δύσκολο να σκανδαλισθεί κάποιος που τα παρατηρεί αυτά; Δεν θα έπρεπε να σκανδαλίζεται; Θέλουμε τέτοιο ηλίθιο λαό στους Ιερούς Ναούς ως εκκλησίασμα ή σκεπτόμενους ανθρώπους που έχουν μάτια και βλέπουν και παραδειγματίζονται από αυτά που βλέπουν και για τις δικές τους συμπεριφορές και εντός του Ναού, αλλά και εκτός αυτού, έχοντας μία άποψη του τι συμβαίνει εκεί και γιατί;

Ας μην ξεχνάμε και αυτό:
1 Τότε ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησε τοῖς ὄχλοις καὶ τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ 2 λέγων· Ἐπὶ τῆς Μωσέως καθέδρας ἐκάθισαν οἱ γραμματεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι. 3 πάντα οὖν ὅσα ἐὰν εἴπωσιν ὑμῖν τηρεῖν, τηρεῖτε καὶ ποιεῖτε, κατὰ δὲ τὰ ἔργα αὐτῶν μὴ ποιεῖτε· λέγουσι γὰρ, καὶ οὐ ποιοῦσι. 4 δεσμεύουσιν γὰρ φορτία βαρέα καὶ ἐπιτιθέασιν ἐπὶ τοὺς ὤμους τῶν ἀνθρώπων, τῷ δὲ δακτύλῳ αὐτῶν οὐ θέλουσι κινῆσαι αὐτά. 5 πάντα δὲ τὰ ἔργα αὐτῶν ποιοῦσι πρὸς τὸ θεαθῆναι τοῖς ἀνθρώποις, πλατύνουσι γὰρ τὰ φυλακτήρια αὐτῶν καὶ μεγαλύνουσι τὰ κράσπεδα τῶν ἰματίων αὐτῶν, 6 φιλοῦσι δὲ τὴν πρωτοκλισίαν ἐν τοῖς δείπνοις καὶ τὰς πρωτοκαθεδρίας ἐν ταῖς συναγωγαῖς 7 καὶ τοὺς ἀσπασμοὺς ἐν ταῖς ἀγοραῖς καὶ καλεῖσθαι ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων, ῥαββὶ ῥαββί. Ματθ.23.
 
Last edited:
Top