Περί διπλών κοινωνικών

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Σε διπλοεορτές μπορούν να λέγονται δύο κοινωνικά αλλά σπάνια το έχω δεί να γίνεται. Αυτό αναφέρεται στο "Κοινωνικών Εκλογάριον", βιβλίο με κοινωνικά του Ιωάσαφ Διονυσιάτου που εξέδωσε η Ι. Μ. Διονυσίου Αγ. Όρους το 2003. Σχετική συζήτηση έγινε και παλαιότερα σχετικά με το κοινωνικό της 1ης Ιανουαρίου.

Περισσότερες πληροφορίες;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Σε διπλοεορτές μπορούν να λέγονται δύο κοινωνικά αλλά σπάνια το έχω δεί να γίνεται. Αυτό αναφέρεται στο "Κοινωνικών Εκλογάριον", βιβλίο με κοινωνικά του Ιωάσαφ Διονυσιάτου που εξέδωσε η Ι. Μ. Διονυσίου Αγ. Όρους το 2003. Σχετική συζήτηση έγινε και παλαιότερα σχετικά με το κοινωνικό της 1ης Ιανουαρίου.

Περισσότερες πληροφορίες;

Σε γενικές γραμμές δεν είναι κάτι που συνηθίζεται, δεν αναφέρεται στο ΤΜΕ, και από όσο έχω δεί ούτε στο Τυπικόν Αγίας Σοφίας το οποίο είναι ενοριακό και κάτα κάποιον τρόπο μας ενδιαφέρει για το τί ακριβώς αναφέρει.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα Αναγνώσματα της Θείας Λειτουργίας.
(Αν και φαίνεται προς το παρόν ασύνδετο με το Κοινωνικόν θα καταλήξω σε κάποια προσωπικά συμπεράσματα)
Τα Μοναχικά Τυπικά έχουν διπλά αναγνώσματα ενώ τα παλαιά Ενοριακά και τα τυπικά του Κωνσταντίνου και Βιολάκη μονά.

Στις περιπτώσεις τώρα που λέγεται ένα ανάγνωσμα από το ένα ζεύγος και ένα άλλο ανάγνωσμα από το άλλο ζεύγος, π.χ. Απόστολος [της ημέρας και] του Αγίου, Ευαγγέλιον της ημέρας [και του Αγίου] - βλ. Αγίου Γεωργίου μπορούμε να πούμε ότι έχουμε και διπλό κοινωνικόν: "Σώμα Χριστού" [και "Εις μνημόσυνον"].
Τώρα πιο από τα δύο θα προτιμηθεί με βάση τα σημερινά δεδομένα;
Ανάλογα την περίσταση. Ίσως μια εξαίρεση στον κανόνα όσο αφορά τα διπλά αναγνώσματα και τα διπλά κοινωνικά θα ήταν η καλύτερη λύση.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Στο Συλλειτουργικόν της Σιμωνόπετρας αναφέρει κάτι σχετικό (από μνήμης) και κάπως περίεργο (δεν το έχω δεί να γίνεται συχνά). Το κοινωνικό σταματάει με το "Μετα φόβου", μετά ψάλλεται το "Του Δείπνου Σου" και κατόπιν συνεχίζεται το κοινωνικό. Αλλά έχει και την υποσημείωση οτι κατά την Πασχάλιο περίοδο ψάλλεται το Σώμα Χριστού (φαντάζομαι εννοεί κατά την κοινωνία του λαού). Σε αυτή την περίπτωση έχουμε δύο, ή μάλλον τρία κοινωνικά!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στο Συλλειτουργικόν της Σιμωνόπετρας αναφέρει κάτι σχετικό (από μνήμης) και κάπως περίεργο (δεν το έχω δεί να γίνεται συχνά). Το κοινωνικό σταματάει με το "Μετα φόβου", μετά ψάλλεται το "Του Δείπνου Σου" και κατόπιν συνεχίζεται το κοινωνικό. Αλλά έχει και την υποσημείωση οτι κατά την Πασχάλιο περίοδο ψάλλεται το Σώμα Χριστού (φαντάζομαι εννοεί κατά την κοινωνία του λαού). Σε αυτή την περίπτωση έχουμε δύο, ή μάλλον τρία κοινωνικά!

Προσωπικά, Δημήτρη, δεν ψάλλω "Του Δείπνου σου" αλλά συνεχίζω το Κοινωνικόν και μετά το "Μετά φόβου..."
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Προσωπικά, Δημήτρη, δεν ψάλλω "Του Δείπνου σου" αλλά συνεχίζω το Κοινωνικόν και μετά το "Μετά φόβου..."
Σωστός ο κοντοπατριώτης...:D
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Σωστός. Τέλειωσε το κοινωνικό σου (με κράτημα αν θες) και μετά πες και "Του Δείπνου σου" μιας και έχει επικρατήσει...και είναι και ταιριαστό στην περίσταση (του Φουντούλη αυτό όχι δικό μου)
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Σχετικά με το Ἁμήν...ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου", εμείς το λέμε σαν απάντηση στο "Μετα φόβου", έπειτα "κολλάμε"και τον στίχο "Θεός Κύριος και επέφανεν ημίν" και έπειτα συνεχίζουμε κοινωνικό ή αν έχει τελειώσει, λέμε κράτημα ή "Του Δείπνου σου". Είναι σωστό. Στο Άγιο όρος έχω ακούσει διάφορες παραλλαγές,....Τί λέτε...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αγαπητοί.
Προσωπικά αυτό που εφαρμόζω στον Ναό είναι να ψάλλω το Κοινωνικόν και μετά το "Μετά φόβου".
Πολλές φορές όταν το αργό μέλος δεν αρκεί (άλλες φορές "βάζω" και δεύτερο μέχρι να τελειώσει η μετάληψη) ψάλλω εις σύντομον μέλος τον Κοινωνικό "στίχο" ως εφύμνιον του Κοινωνικού ψαλμού.
Το κατά πόσο σύμφωνο είναι αυτό με την ακρίβεια μπορεί να μας φωτίσει
ο κ.Ανατολικιώτης, ο οποίος παρουσιάζει μια πολύ ενδιαφέρουσα πλευρά των Κοινωνικών.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
στὰ Δίπτυχα τοῦ 2008 ἀνήμερα τὸ πάσχα θὰ εὕρῃ πᾶς ἐνδιαφερόμενος καὶ τοὺς στίχους τοῦ πασχαλίου κοινωνικοῦ «Σῶμα Χριστοῦ». ἐκεῖ εἰς τὶς ὑποσημειώσεις ἀναφέρω καὶ τὶς πηγὲς καὶ ἀρκετὰ σχόλια.
Tούς στίχους τους χρησιμοποιώ την ώρα της κοινωνίας των πιστών (το κοινωνικό το ψάλλει ο αριστερός ψάλτης).
Ευχαριστούμε κ. Ανατολικιώτη!
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Δὲν εἶναι ἀκριβὴς ἡ πληροφορία ὅτι τὸ ἀρχαῖον τυπικὸν τῆς ῾Αγίας Σοφίας (Μεγάλης ᾿Εκκλησίας) Κωνσταντινουπόλεως δὲν ἀναφέρει διπλᾶ κοινωνικά.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Δὲν εἶναι ἀκριβὴς ἡ πληροφορία ὅτι τὸ ἀρχαῖον τυπικὸν τῆς ῾Αγίας Σοφίας (Μεγάλης ᾿Εκκλησίας) Κωνσταντινουπόλεως δὲν ἀναφέρει διπλᾶ κοινωνικά.

Που αναφέρει κ. Ανατολικιώτη; Είναι ενδιαφέρον το θέμα και ζητώ συγνώμη αν "μετέφερα" λανθασμένη πληροφορία.
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Που αναφέρει κ. Ανατολικιώτη; Είναι ενδιαφέρον το θέμα...

Δημήτριε, δὲν εἶναι εὔκολο νὰ δώσω ἀκριβεῖς παραπομπές, διότι πρέπει νὰ ψάξω τὶς σημειώσεις μου, καὶ αὐτὸν τὸν καιρὸ δὲν ἔχω καθόλου χρόνο. καὶ εἰδικῶς τώρα, πρέπει νὰ φύγω. πάντως ἂν ἔχεις ὑπόψει σου κάποια ἀπὸ τὶς δύο κύριες ἐκδόσεις τοῦ ἐν λόγῳ τυπικῦ (τοῦ Δημητριεύσκη ἢ τοῦ Ματέος) καὶ ἐρευνήσῃς λίγο, θὰ βρῇς τὶς ἀναφορές. ἔχει καὶ στὶς διατάξεις τοῦ μηνολογίου, ἀλλὰ καὶ στὶς διατάξεις τῶν κινητῶν ἑορτῶν. ἡ ἔκδοσις τοῦ Ματέος μάλιστα ἔχει πιὸ πολλές τέτοιες ἀναφορές.

Καὶ δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ ζητῇς συγγνώμη. ὅταν ἐρευνοῦμε, δὲν βρίσκουμε πάντοτε ὅ,τι ὑπάρχει, οὔτε τὰ ἑρμηνεύουμε σωστά· γιὰ πολλοὺς λόγους. ὅλοι κάνουμε λάθη. δὲν βλέπεις «πόσα μοῦ καταμαρτυροῦσι» γιὰ τὸ τυπικὸν τῶν Διπτύχων;
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Το τυπικό της Αγ.Σοφίας υπάρχει στα του Δημητριεύσκη?μπορείτε να αναφέρετε σελίδα και τόμο?
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Το τυπικό της Αγ.Σοφίας υπάρχει στα του Δημητριεύσκη?μπορείτε να αναφέρετε σελίδα και τόμο?

Τόμος 1, σ. 1-152. ὑπάρχει καὶ εἰς τὸ διαδίκτυον.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ευχαριστώ...γνωρίζουμε από πότε χρονολογείται αυτό το τυπικό?...δεν γνωρίζω Σλάβικα...ίσως ο Παναγιώτης μπορεί να μας πληροφορήσει για την εισαγωγή πριν από το τυπικό....:)
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Το τυπικό αυτό λοιπόν αναφέρει για την Κυριακή των Βαίων κοινωνικό Αινείτε τον Κύριον και έτερον Ποτήριον σωτηρίου(!!!):eek::eek::eek:
Πάντως λέει και για την αμφίεση του ψάλτου και φυσικά δεν υπάρχει χορός ψαλτών αλλά ο άμβωνας στο κέντρο του ναού "Και ότε φθάση πλησίον του άμβωνος αποδύεται την φελονήν αυτού και ανέρχεται εις τον άμβωνα,ψάλλων ενορδίνως τον ψαλμόν..."...άρε Πόλη με τα μεγαλεία σου!!!
Καλές μελέτες!:D
Υ.Γ.και ακόμη ένα απόσπασμα "Περί ώραν δε έκτην εισέρχεται ο βασιλεύς και αλλάσσει την ενδυτήν της αγίας τραπέζης ,και μετά τούτο θυμιά ο πατριάρχης,και ανοίγεται η εκκλησία..."
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ίσως σημαίνουν κάποια έκπληξη με σαφή διάθεση να εκδηλωθεί-φανεί αυτό προς τα έξω...
Υ.Γ.θα κατανοούσα και εγώ καλύτερα την φράση "ἐπειδὴ δὲν τὰ πάω καλὰ μὲ τὰ "προσωπάκια" καὶ ἄλλα σύμβολα" αν το μήνυμα απευθυνόταν προσωπικά σε σένα...
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Ίσως σημαίνουν κάποια έκπληξη με σαφή διάθεση να εκδηλωθεί-φανεί αυτό προς τα έξω...
Υ.Γ. θα κατανοούσα και εγώ καλύτερα την φράση «ἐπειδὴ δὲν τὰ πάω καλὰ μὲ τὰ "προσωπάκια" καὶ ἄλλα σύμβολα», αν το μήνυμα απευθυνόταν προσωπικά σε σένα...

᾿Αγαπητὲ Χρῖστο Ψωμιάδη, τὸ ξέρω ὅτι τὸ ἀρχικὸ μήνυμά σου δὲν ἀπευθυνόταν προσωπικῶς εἰς ἐμὲ οὔτε ὑπενόησα κάτι τέτοιο. λέγοντας «ἐπειδὴ δὲν τὰ πάω καλὰ μὲ τὰ "προσωπάκια" καὶ ἄλλα σύμβολα», ἁπλῶς δικαιολογῶ τὴν ἐρώτησίν μου· σὲ ῥώτησα, διότι πράγματι δὲν καταλαβαίνω τοὺς συμβολισμούς των. ἦταν μία ἁπλῆ ἔκφρασις, χωρὶς νὰ ὑπάρχῃ κάποιο ὑπονοούμενο.

Γιὰ τὴν πληροφορία ποὺ παραθέτεις (στὸ ἀρχικὸ μήνυμά σου) «Το τυπικό αυτό λοιπόν αναφέρει για την Κυριακή των Βαΐων κοινωνικό Αινείτε τον Κύριον και έτερον Ποτήριον σωτηρίου(!!!)»
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=194&t=198#p479
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ευχαριστώ...γνωρίζουμε από πότε χρονολογείται αυτό το τυπικό?...δεν γνωρίζω Σλάβικα...ίσως ο Παναγιώτης μπορεί να μας πληροφορήσει για την εισαγωγή πριν από το τυπικό....:)

Καλή η ιδέα σου αδελφέ.... Κάτσε να ηρεμήσω από τη μετακόμιση στα νέα γραφεία της εταιρείας και να περάσει το πανηγύρι μας και θα δω τι μπορώ να κάνω ;)
 
Top