Χριστός Ανέστη!
Καλησπέρα σε όλους τους χρήστες του forum! Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση και να ζητήσω την γνώμη σας σχετικά με ένα συγκεκριμένο σημείο της θεωρίας της μουσικής μας, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν πάρα πολλά άτομα στο forum, τα οποία έχουν μεγάλη και βαθιά γνώση της θεωρίας και της πράξης της Βυζαντινής Μουσικής. Όσον αφορά τους αριθμούς των διαστημάτων της μουσικής μας, όλοι έχουμε ακούσει και έχουμε διαβάσει, ότι οι τρεις διδάσκαλοι πρώτα (ή έστω ο Χρύσανθος), διαίρεσαν την κλίμακα σε 68 τμήματα ή κόμματα ή μόρια, και όρισαν οι τρεις φυσικοί τόνοι να αναπαριστώνται με τους αριθμούς 12-9-7 (τμήματα) αντίστοιχα. Πράγματι αν διαβάσουμε τα θεωρητικά συγγράμματα του Χρυσάνθου, θα δούμε ότι όντως έτσι έχουν τα πράγματα.
Μέχρι εδώ κανένα πρόβλημα...
Αργότερα όμως, όπως όλοι έχουμε διαβάσει, η Πατριαρχική επιτροπή του 1881, μεταξύ άλλων αναθεώρησε και τους αριθμούς των διαστημάτων και διαίρεσε την κλίμακα σε 72 μόρια ορίζοντας τους τρεις τόνους σε 12-10-8, τους αριθμούς που χρησιμοποιούμε μέχρι και σήμερα. Αυτό τουλάχιστον μας λένε μέχρι σήμερα τα πιο πολλά θεωρητικά. Εδώ παρουσιάζεται ένα πρόβλημα. Αν διαβάσουμε την "Στοιχειώδη Διδασκαλία" του 1888 --η οποία αποτελεί θεωρητική εργασία στην οποία καταγράφονται οι εργασίες και τα πορίσματα της επιτροπής του 1881--, βλέπουμε στο Κεφάλαιο Α', παράγραφοι 3 και 4, τα εξής:
Σας ευχαριστώ
Καλησπέρα σε όλους τους χρήστες του forum! Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση και να ζητήσω την γνώμη σας σχετικά με ένα συγκεκριμένο σημείο της θεωρίας της μουσικής μας, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν πάρα πολλά άτομα στο forum, τα οποία έχουν μεγάλη και βαθιά γνώση της θεωρίας και της πράξης της Βυζαντινής Μουσικής. Όσον αφορά τους αριθμούς των διαστημάτων της μουσικής μας, όλοι έχουμε ακούσει και έχουμε διαβάσει, ότι οι τρεις διδάσκαλοι πρώτα (ή έστω ο Χρύσανθος), διαίρεσαν την κλίμακα σε 68 τμήματα ή κόμματα ή μόρια, και όρισαν οι τρεις φυσικοί τόνοι να αναπαριστώνται με τους αριθμούς 12-9-7 (τμήματα) αντίστοιχα. Πράγματι αν διαβάσουμε τα θεωρητικά συγγράμματα του Χρυσάνθου, θα δούμε ότι όντως έτσι έχουν τα πράγματα.
Μέχρι εδώ κανένα πρόβλημα...
Αργότερα όμως, όπως όλοι έχουμε διαβάσει, η Πατριαρχική επιτροπή του 1881, μεταξύ άλλων αναθεώρησε και τους αριθμούς των διαστημάτων και διαίρεσε την κλίμακα σε 72 μόρια ορίζοντας τους τρεις τόνους σε 12-10-8, τους αριθμούς που χρησιμοποιούμε μέχρι και σήμερα. Αυτό τουλάχιστον μας λένε μέχρι σήμερα τα πιο πολλά θεωρητικά. Εδώ παρουσιάζεται ένα πρόβλημα. Αν διαβάσουμε την "Στοιχειώδη Διδασκαλία" του 1888 --η οποία αποτελεί θεωρητική εργασία στην οποία καταγράφονται οι εργασίες και τα πορίσματα της επιτροπής του 1881--, βλέπουμε στο Κεφάλαιο Α', παράγραφοι 3 και 4, τα εξής:
Δεν αναγράφεται πουθενά τίποτε περί διαιρέσεως της κλίμακας σε 72 τμήματα ούτε των τριών τόνων σε 12-10-8. Οι δύο αυτοί παράγραφοι μας λένε ξεκάθαρα ότι η κλίμακα διαιρείται σε 36 τμήματα και οι τρεις τόνοι σε 6-5-4. Το ερώτημα λοιπόν που δημιουργείται είναι το εξής: Ποιός και πότε διαίρεσε πρώτος την κλίμακα σε 72 τμήματα και τους τρεις φυσικούς τόνους σε 12-10-8; Μήπως κάποιος μουσικοδιδάσκαλος; και αν ναι ποιός; Ο Καμαράδος; ο Κηλτζανίδης; ο Ψάχος; Πάντως στα συγγράμματα του Ψάχου χρησιμοποιείται ήδη η διαίρεση σε 72 και 12-10-8 τμήματα. Σε όλους τους μεταγενέστερους έως και σήμερα, χρησιμοποιείται πια αυτή η διαίρεση. Ίσως απλά να μου έχει ξεφύγει εμένα κάτι και η απάντηση να είναι πολύ εύκολη και οφθαλμοφανής αλλά πάντως δεν μπορώ να απαντήσω με σιγουριά (αν και... υποπτεύομαι τον Ψάχο). Παρακαλώ πολύ ας μας πουν τα αγαπητά μέλη του forum την γνώμη τους και να μας δώσουν και αυτοί τα φώτα τους."Η Κλίμαξ διαιρείται εις τριάκοντα εξ τμήματα [...] Οι τρεις κυρίως Τόνοι εισίν ο Μείζων περιέχων εξ τμήματα, ο Ελάσσων περιέχων πέντε, και ο Ελάχιστος περιέχων τέσσαρα".
Σας ευχαριστώ