Πατριαρχικὸ ἀναλόγιο

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Αντιγραφή 2 μηνυμάτων από εδώ.

Πατριαρχικὸ ἀναλόγιο ἐν δράσει μὲ τὸν Ἄρχοντα Πρωτοψάλτη τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας κ. Ἀστέρη, Κυριακή της Ορθοδοξίας 2012.

Ἀπὸ ἐδῶ.
 

Attachments

  • KYRIAKI ORTHODOXIAS BART7.jpg
    KYRIAKI ORTHODOXIAS BART7.jpg
    83 KB · Views: 48
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τὸ ἀναλόγιο τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας κ. Ἀστέρη, κατὰ τὴν πανήγυρι τοῦ πατριαρχικοῦ ναοῦ Ἁγίου Γεωργίου στὸ Φανάρι (23-4-2012) ἀπὸ ἐδῶ.
 

Attachments

  • patr xoroi 230412.jpg
    patr xoroi 230412.jpg
    199.8 KB · Views: 40

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Με αφορμη το νεο ιστολογιο και την φωτογραφια του δεξιου πατριαρχικου αναλογιου που δημοσιευει,θελω να παρακαλεσω οποιο μελος γνωριζει το συγκεκριμενο θεμα, να με διαφωτισει στο εξης.
Το εικονιζομενο στην φωτογραφια αναλογιο,δεν ειναι το υπαρχον.Τα σημερινα αναλογια,ηρθαν στην Πολη το 1712 απο την Μονη Παναγιας της Καμαριωτισσας στην Χαλκη.Η φωτογραφια ομως,ειναι του 20ου αιωνα.Σιγουρα παντως,ειναι μετα το 1712.
???????????????????????????????
Ευχαριστω.
 
Last edited by a moderator:
Με αφορμη το νεο ιστολογιο και την φωτογραφια του δεξιου πατριαρχικου αναλογιου που δημοσιευει,θελω να παρακαλεσω οποιο μελος γνωριζει το συγκεκριμενο θεμα, να με διαφωτισει στο εξης.
Το εικονιζομενο στην φωτογραφια αναλογιο,δεν ειναι το υπαρχον.Τα σημερινα αναλογια,ηρθαν στην Πολη το 1712 απο την Μονη Παναγιας της Καμαριωτισσας στην Χαλκη.Η φωτογραφια ομως,ειναι του 20ου αιωνα.Σιγουρα παντως,ειναι μετα το 1712.
???????????????????????????????
Ευχαριστω.

Πάντως πρέπει να είναι πριν την ανακαίνιση του Πατριαρχικού Ναού και την προσθήκη γˊ στασιδίου για τον Πρωτοκανονάρχη. Διακρίνεται το στασίδι του αˊ δομεστικού και (ελαφρώς πιο ψηλά) του Πρωτοψάλτη με ένα κενό μεταξύ τους (όχι κοινός βραχίονας).
 

destur

Παλαιό Μέλος
Πάντως πρέπει να είναι πριν την ανακαίνιση του Πατριαρχικού Ναού και την προσθήκη γˊ στασιδίου για τον Πρωτοκανονάρχη. Διακρίνεται το στασίδι του αˊ δομεστικού και (ελαφρώς πιο ψηλά) του Πρωτοψάλτη με ένα κενό μεταξύ τους (όχι κοινός βραχίονας).

Τα στασίδια μεταφέρθηκαν από την Παναγία την Κουμαριώτισσα, η οποία ήταν εντός της μέχρι του 1942 λειτουργούσης Ελληνικής Ναυτεμπορικής Σχολής (η οποία βρίσκεται όπως πλεόυμε από την Πόλη προς τα νησιά, ανατολικά της Θεολογικής Σχολής και ανάμεσα σε δύο κατάπευκους λόφους), έτος κατά το οποίο οι Τούρκοι την μετέτρεψαν σε Πολεμική Ναυτική Σχολή. Ευτυχώς επέτρεψαν στους Ρωμιούς να μεταφέρουν ό,τι μπορούσαν και ευτυχώς πήραν αρκετά χειρόγραφα, όπως και όλο το χρυσοποίκιλτο τέμπλο του ναού (μαζί με τα αναλόγια). Το τέμπλο του ναού σώζεται δίπλα στην επίσημη αίθουσα ομιλιών της Θεολογικής Σχολής στη Χάλκη, άθικτο. Τα αναλόγια μεταφέρθηκαν πολύ αργότερα από το 1942 στο Φανάρι. Προ αυτών υπήρχαν (και υπάρχουν τεθησαυρισμένα κάπου) άλλα επίσης από μασίφ ξύλο, αλλά απλούστερα στο διάκοσμό τους.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Στη φωτογραφία του 1902 δεν διακρίνεται το (αποσπώμενο;) επάνω τμήμα σε σχήμα Δ, όπου τοποθετούνται τα βιβλία, ενώ είναι παρόν στις νεώτερες φωτογραφίες. Μήπως τότε δεν υπήρχε καθόλου κάτι τέτοιο; Ας μας διαφωτίσουν οι επαΐοντες.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Στὸ περίφημο ξυλόγλυπτο ὁκταγωνικὸ ἀναλόγιο (διαστ. 117 x 48 ἑκ.) τῆς Μονῆς Βατοπεδίου (α΄ ἥμισυ 15ου αἰ.) δὲν ὑπάρχει στήριγμα. (βλ. Θησαυροί τοῦ Ἁγίου ὄρους, Κατ. Ἔκθ., Θεσσαλονίκη 1997, σ. 264, 265)

Πιθανῶς ὑπῆρχε κάτι φορητὸ ἤ ἀκολουθοῦσαν τὴ γνωστὴ πρακτικὴ νὰ στηρίζουν τὸ βιβλίο πάνω σὲ ἄλλο κλειστό.
 

Attachments

  • img124.jpg
    img124.jpg
    25.8 KB · Views: 12

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Στη φωτογραφία του 1902 δεν διακρίνεται το (αποσπώμενο;) επάνω τμήμα σε σχήμα Δ, όπου τοποθετούνται τα βιβλία, ενώ είναι παρόν στις νεώτερες φωτογραφίες. Μήπως τότε δεν υπήρχε καθόλου κάτι τέτοιο; Ας μας διαφωτίσουν οι επαΐοντες.

Επισυνάπτω μία σελίδα από το βιβλίο του κ. Χρήστου Τσιούνη «ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΣ ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ» από την οποία νομίζω εύκολα βγαίνει το συμπέρασμα γιατί λείπει το στήριγμα των βιβλίων.
Αν θυμηθώ,:D θα ρωτήσω το Διονύση Γούτσε...κανονάρχο του Στανίτσα.
 

Attachments

  • Παρακληση-Φανάρι.png
    124.7 KB · Views: 133

destur

Παλαιό Μέλος
Πάντως πρέπει να είναι πριν την ανακαίνιση του Πατριαρχικού Ναού και την προσθήκη γˊ στασιδίου για τον Πρωτοκανονάρχη. Διακρίνεται το στασίδι του αˊ δομεστικού και (ελαφρώς πιο ψηλά) του Πρωτοψάλτη με ένα κενό μεταξύ τους (όχι κοινός βραχίονας).

Κοινός βραχίονας δεν υπάρχει, αλλά ούτε και κενό. Οι βραχίονες ήταν δίπλα δίπλα, απλά ο του πρωτοψάλτου ήταν κατά 10 εκ. υψηλότερος από αυτόν του δομεστίκου, ντυμένοι αμφότεροι με πράσινη σκούρη τσόχα, όπως και οι πλάτες των αναλογίων με πορφυρή τσόχα και μετάξινο γείσο. Το κάθισμα των στασιδίων όταν ήταν σε όρθια μορφή, είχε προσαρτημένο ένα μικρότερο κάθισμα, το οποίο όμως δεν ενοχλούσε τον ψάλλοντα όταν ήταν σε όρθια θέση. Μπορούσε όμως να ξαποστάσει λίγο, αλλά χωρίς να φαίνεται ότι κάθεται. Παρεμπιπτόντως, σε τέτοια στάση βρισκόταν σε κάποια στιγμή χερουβικού ο λαμπαδάριος Δανιηλίδης και με τα χέρια να κρέμονται από τους βραχίονες (για το ξήλωμα των οποίων επιστρατεύτηκε βίντσι, τόσο γεροί και ασάλευτοι ήταν), και είχε μισόκλειστα μάτια, όταν ο πρωτοψάλτης Στανίτσας διέκοψε το χερουβικό νευριασμένος (ή μάλλον σκωπτικά ορμώμενος) λέγοντάς του: -τι κοιμάσαι ρε χαϊβ....; Η δε απάντηση του μειλίχιου κατά πάντα λαμπαδαρίου: Δεν κοιμάμαι δάσκαλε, σε απολαμβάνω...
Αντικείμενο σε μορφή Δ ουδέποτε υπήρξε σε αναλόγιο στην Πόλη, ασφαλώς και ποτέ και στο Φανάρι, ει μη μόνο τα περιστρεφόμενα όπως τα νυν εν Ελλάδι, και μάλιστα σε λίγες ενορίες και όχι σε όλη την αρχιεπισκοπή. Τα βιβλία πάντοτε στεκόταν όρθια υπό των κανοναρχών και των βοηθών. Όταν το 1993 ανακαινίσθηκε ο πατριαρχικός ναός, επειδή οι κανονάρχες στηριζόμενοι στα ιστορικά και παλαιότατα αυτά κειμήλια, έφθειραν, ή και επί σκοπού (αμηχανία κ.λ.π.) έγδαραν τα από ελεφαντοστό αυτά αναλόγια, απεφασίσθη να κλειστούν σε πλαστικό διαφανές (plexy glass) όπερ και εγένετο. Εκείνο τον καιρό, άρχισε να έρχεται δειλά δειλά (ένεκα του μικτού γάμου αυτού) και ένας μουσικόφιλος αρχάριος (αλλά με γεμάτα αυτιά) στον πρεσβυγενή Σύνδεσμο Μουσικοφίλων, ονόματι Βασίλειος Χαραλαμπόπουλος. Είχε λοιπόν την ευγενή καλοσύνη (επειδή ήταν η δουλειά του) να προσφέρει αυτές τις πλαστικές προθήκες των αναλογίων ως δωρεά. Λόγου γενομένου και περί των βιβλίων, πρότεινε και έγινε δεκτή, το από ίδιο υλικό και σε παραλληλόγραμμο σχήμα, η κατασκευή στήριξης βιβλίων. Όποιος δε επισκεφθεί την έδρα του Συνδέσμου Μουσικοφίλων, θα δει σε περίοπτη θέση τις φωτογραφίες των πρωτοψαλτών του 20ου αιώνα τις προθήκες των οποίων, καθώς και την κατασκευή του παλαιού λογότυπου του Συνδέσμου (λύρα σε κιτρινόμαυρο πλαίσιο) δώρησε ο αναφερθείς μουσικόφιλος.
 
Κοινός βραχίονας δεν υπάρχει, αλλά ούτε και κενό.

Λέγοντας κενό εννοώ την απόσταση μεταξύ των βραχιόνων αˊ Δομεστίκου και Πρωτοψάλτη και όχι την απουσία πλάτης αναμεταξύ αυτών. Σήμερα μπορεί να μην υπάρχει κενό, τότε όμως υπήρχε όπως μαρτυρεί άλλωστε η φωτογραφία και οι συνεντεύξεις του κ. Σταμάτη Παπαμανωλάκη εδώ.
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Τα στασίδια μεταφέρθηκαν από την Παναγία την Κουμαριώτισσα, η οποία ήταν εντός της μέχρι του 1942 λειτουργούσης Ελληνικής Ναυτεμπορικής Σχολής (η οποία βρίσκεται όπως πλεόυμε από την Πόλη προς τα νησιά, ανατολικά της Θεολογικής Σχολής και ανάμεσα σε δύο κατάπευκους λόφους), έτος κατά το οποίο οι Τούρκοι την μετέτρεψαν σε Πολεμική Ναυτική Σχολή. Ευτυχώς επέτρεψαν στους Ρωμιούς να μεταφέρουν ό,τι μπορούσαν και ευτυχώς πήραν αρκετά χειρόγραφα, όπως και όλο το χρυσοποίκιλτο τέμπλο του ναού (μαζί με τα αναλόγια). Το τέμπλο του ναού σώζεται δίπλα στην επίσημη αίθουσα ομιλιών της Θεολογικής Σχολής στη Χάλκη, άθικτο. Τα αναλόγια μεταφέρθηκαν πολύ αργότερα από το 1942 στο Φανάρι. Προ αυτών υπήρχαν (και υπάρχουν τεθησαυρισμένα κάπου) άλλα επίσης από μασίφ ξύλο, αλλά απλούστερα στο διάκοσμό τους.

Aρα δεν ισχυουν τα περι μεταφορας των αναλογιων το 1712 οπως γραφει το συγκεκριμενο αρθρο.
http://www.ec-patr.org/afieroma/churches/show.php?lang=gr
Μηπως γνωριζετε τα ξυλογλυπτα αυτα απο ποτε ειναι?Αραγε,πανω σε αυτα εψελναν ο Πετρος και ο Δανιηλ???
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Λέγοντας κενό εννοώ την απόσταση μεταξύ των βραχιόνων αˊ Δομεστίκου και Πρωτοψάλτη και όχι την απουσία πλάτης αναμεταξύ αυτών. Σήμερα μπορεί να μην υπάρχει κενό, τότε όμως υπήρχε όπως μαρτυρεί άλλωστε η φωτογραφία και οι συνεντεύξεις του κ. Σταμάτη Παπαμανωλάκη εδώ.

Υπηρχε οντως κενο στο οποιο ενιοτε ακουμπουσαν βιβλια.
(απο μαρτυρια κανοναρχου του Π.Π.Ν.)
 

destur

Παλαιό Μέλος
Υπηρχε οντως κενο στο οποιο ενιοτε ακουμπουσαν βιβλια.
(απο μαρτυρια κανοναρχου του Π.Π.Ν.)

Κενό δεν υπήρχε, όπως και δεν υπάρχει. Εκεί όπου ακουμπούσαν τα βιβλία, ήταν στη γωνία η οποία σχηματιζόταν από την πλάτη και το βραχίονα του αναλογίου του δομεστίκου. Επιπροσθέτως, η διαφορά κατά 10 εκατοστών υψηλότερα της δεξιάς πλευράς (όπως κάθεται) του αναλογίου του πρωτοψάλτου έκαναν ασφαλέστερη την προσωρινή εναπόθεση των βιβλίων.
Σχετικά με τις ημερομηνίες των αναλογίων, το 1712 ίσως εκ παραδρομής να αναφέρεται ως έτος μεταφοράς, μάλλον θα πρόκειται για έτος κατασκευής, και μάλλον έτσι θα πρέπει να είναι. Όπως αναγράφεται και στο αναλόγιο του δεξιού χορού (βλ. συνημμένο) το 1942 μετεφέρθησαν και όπως προανέφερα αργότερα τοποθετήθηκαν στον πατριαρχικό ναό. Πάντως όπως φαίνεται και από φωτογραφία του 1937 (http://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pag...8&lang=en&pageno=1&pagenotop=1&pagenobottom=3), τα αναλόγια είχαν ήδη μεταφερθεί, ίσως προοληπτικά.
 

Attachments

  • Fwto_patriarhikon_analogion.JPG
    Fwto_patriarhikon_analogion.JPG
    6.7 MB · Views: 33

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Κενό δεν υπήρχε, όπως και δεν υπάρχει. Εκεί όπου ακουμπούσαν τα βιβλία, ήταν στη γωνία η οποία σχηματιζόταν από την πλάτη και το βραχίονα του αναλογίου του δομεστίκου. Επιπροσθέτως, η διαφορά κατά 10 εκατοστών υψηλότερα της δεξιάς πλευράς (όπως κάθεται) του αναλογίου του πρωτοψάλτου έκαναν ασφαλέστερη την προσωρινή εναπόθεση των βιβλίων.
Σχετικά με τις ημερομηνίες των αναλογίων, το 1712 ίσως εκ παραδρομής να αναφέρεται ως έτος μεταφοράς, μάλλον θα πρόκειται για έτος κατασκευής, και μάλλον έτσι θα πρέπει να είναι. Όπως αναγράφεται και στο αναλόγιο του δεξιού χορού (βλ. συνημμένο) το 1942 μετεφέρθησαν και όπως προανέφερα αργότερα τοποθετήθηκαν στον πατριαρχικό ναό. Πάντως όπως φαίνεται και από φωτογραφία του 1937 (http://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pag...8&lang=en&pageno=1&pagenotop=1&pagenobottom=3), τα αναλόγια είχαν ήδη μεταφερθεί, ίσως προοληπτικά.

ευχαριστω για τις απαντησεις σας.
κι ομως υπηρχε κενο μεταξυ των βραχιονων των στασιδιων του ψαλτη και του δομεστιχου.
μεγεθυνετε την φωτογραφια που ειναι στο κατω μερος της σελιδας που επισυναπτω.(θα δειτε και το σημειο που λεω οτι ακουμπουσαν βιβλια.)
http://www.cultural-representation....EUTHERIOS_GEWRGIADIS/ISTOSELIDES/Lambadar.htm
 

destur

Παλαιό Μέλος
ευχαριστω για τις απαντησεις σας.
κι ομως υπηρχε κενο μεταξυ των βραχιονων των στασιδιων του ψαλτη και του δομεστιχου.
μεγεθυνετε την φωτογραφια που ειναι στο κατω μερος της σελιδας που επισυναπτω.(θα δειτε και το σημειο που λεω οτι ακουμπουσαν βιβλια.)
http://www.cultural-representation....EUTHERIOS_GEWRGIADIS/ISTOSELIDES/Lambadar.htm

Μην επιμένετε και στη φωτό δεν φαίνεται τίποτα, διότι δεν υπάρχει. Τα γνωρίζω σπιθαμή προς σπιθαμή και ως αυτόπτης για αρκετό καιρό. Αν βρω καθαρότερη φωτό θα την επισυνάψω, αλλά όχι άμεσα.
 

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Μην επιμένετε και στη φωτό δεν φαίνεται τίποτα, διότι δεν υπάρχει. Τα γνωρίζω σπιθαμή προς σπιθαμή και ως αυτόπτης για αρκετό καιρό. Αν βρω καθαρότερη φωτό θα την επισυνάψω, αλλά όχι άμεσα.

Συγγνωμη,αλλα στη φωτο,εγω βλεπω ενα κενο μεταξυ του αριστερου χεριου του Γεωργιαδη και του δεξιου χεριου του Δικαστοπουλου.Προφανως μιλαμε για αλλη φωτογραφια.
 
E

emakris

Guest
Αντικείμενο σε μορφή Δ ουδέποτε υπήρξε σε αναλόγιο στην Πόλη, ασφαλώς και ποτέ και στο Φανάρι, ει μη μόνο τα περιστρεφόμενα όπως τα νυν εν Ελλάδι, και μάλιστα σε λίγες ενορίες και όχι σε όλη την αρχιεπισκοπή. Τα βιβλία πάντοτε στεκόταν όρθια υπό των κανοναρχών και των βοηθών. Όταν το 1993 ανακαινίσθηκε ο πατριαρχικός ναός, επειδή οι κανονάρχες στηριζόμενοι στα ιστορικά και παλαιότατα αυτά κειμήλια, έφθειραν, ή και επί σκοπού (αμηχανία κ.λ.π.) έγδαραν τα από ελεφαντοστό αυτά αναλόγια, απεφασίσθη να κλειστούν σε πλαστικό διαφανές (plexy glass) όπερ και εγένετο. Εκείνο τον καιρό, άρχισε να έρχεται δειλά δειλά (ένεκα του μικτού γάμου αυτού) και ένας μουσικόφιλος αρχάριος (αλλά με γεμάτα αυτιά) στον πρεσβυγενή Σύνδεσμο Μουσικοφίλων, ονόματι Βασίλειος Χαραλαμπόπουλος. Είχε λοιπόν την ευγενή καλοσύνη (επειδή ήταν η δουλειά του) να προσφέρει αυτές τις πλαστικές προθήκες των αναλογίων ως δωρεά. Λόγου γενομένου και περί των βιβλίων, πρότεινε και έγινε δεκτή, το από ίδιο υλικό και σε παραλληλόγραμμο σχήμα, η κατασκευή στήριξης βιβλίων. Όποιος δε επισκεφθεί την έδρα του Συνδέσμου Μουσικοφίλων, θα δει σε περίοπτη θέση τις φωτογραφίες των πρωτοψαλτών του 20ου αιώνα τις προθήκες των οποίων, καθώς και την κατασκευή του παλαιού λογότυπου του Συνδέσμου (λύρα σε κιτρινόμαυρο πλαίσιο) δώρησε ο αναφερθείς μουσικόφιλος.
Ευχαριστούμε για την αναλυτική ενημέρωση! Μια απορία μόνο: τι εννοείτε με το "παραλληλόγραμμο σχήμα", σχετικά με το στήριγμα των βιβλίων;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Συγγνωμη,αλλα στη φωτο,εγω βλεπω ενα κενο μεταξυ του αριστερου χεριου του Γεωργιαδη και του δεξιου χεριου του Δικαστοπουλου.Προφανως μιλαμε για αλλη φωτογραφια.
Εγώ το κενό που λέτε το εκλαμβάνω ως το στασίδι του πρωτοκανονάρχου. Φαίνεται και στη φωτογραφία του δεξιού αναλογίου που κουβεντιάζαμε παραπάνω.
 

destur

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστούμε για την αναλυτική ενημέρωση! Μια απορία μόνο: τι εννοείτε με το "παραλληλόγραμμο σχήμα", σχετικά με το στήριγμα των βιβλίων;

Ευχαριστώ για την ερώτηση κ. Μακρή, όντως όταν ο κ. Χαραλαμπόπουλος το πρωτοέφτιαξε, ήταν ένα παραλληλόγραμμο, με την μακριά πλευρά του να είναι οριζόντια μπροστά στον κορυφαίο του χορού και από πίσω ένα μικρό ποδαράκι. Ουσιαστικά δεν ήταν ένα Δ, αλλά μάλλον ένα Γ, το οποίο δεν ήταν και πολύ χρηστικό τελικά. Κατόπιν, μετά από διάφορες μικροεπεμβάσεις και βελτιώσεις, (σφήνες, κατόπιν προστέθηκε και η β΄ μακριά πλευρά του παραλληλογράμου, επαναπροσδιορισμός του μεγέθους του) έφτασε στο σημερινό του σχήμα.
 
Top