Με αφορμη το νεο ιστολογιο και την φωτογραφια του δεξιου πατριαρχικου αναλογιου που δημοσιευει,θελω να παρακαλεσω οποιο μελος γνωριζει το συγκεκριμενο θεμα, να με διαφωτισει στο εξης.
Το εικονιζομενο στην φωτογραφια αναλογιο,δεν ειναι το υπαρχον.Τα σημερινα αναλογια,ηρθαν στην Πολη το 1712 απο την Μονη Παναγιας της Καμαριωτισσας στην Χαλκη.Η φωτογραφια ομως,ειναι του 20ου αιωνα.Σιγουρα παντως,ειναι μετα το 1712.
???????????????????????????????
Ευχαριστω.
Πάντως πρέπει να είναι πριν την ανακαίνιση του Πατριαρχικού Ναού και την προσθήκη γˊ στασιδίου για τον Πρωτοκανονάρχη. Διακρίνεται το στασίδι του αˊ δομεστικού και (ελαφρώς πιο ψηλά) του Πρωτοψάλτη με ένα κενό μεταξύ τους (όχι κοινός βραχίονας).
Στη φωτογραφία του 1902 δεν διακρίνεται το (αποσπώμενο επάνω τμήμα σε σχήμα Δ, όπου τοποθετούνται τα βιβλία, ενώ είναι παρόν στις νεώτερες φωτογραφίες. Μήπως τότε δεν υπήρχε καθόλου κάτι τέτοιο; Ας μας διαφωτίσουν οι επαΐοντες.
Πάντως πρέπει να είναι πριν την ανακαίνιση του Πατριαρχικού Ναού και την προσθήκη γˊ στασιδίου για τον Πρωτοκανονάρχη. Διακρίνεται το στασίδι του αˊ δομεστικού και (ελαφρώς πιο ψηλά) του Πρωτοψάλτη με ένα κενό μεταξύ τους (όχι κοινός βραχίονας).
Κοινός βραχίονας δεν υπάρχει, αλλά ούτε και κενό.
Τα στασίδια μεταφέρθηκαν από την Παναγία την Κουμαριώτισσα, η οποία ήταν εντός της μέχρι του 1942 λειτουργούσης Ελληνικής Ναυτεμπορικής Σχολής (η οποία βρίσκεται όπως πλεόυμε από την Πόλη προς τα νησιά, ανατολικά της Θεολογικής Σχολής και ανάμεσα σε δύο κατάπευκους λόφους), έτος κατά το οποίο οι Τούρκοι την μετέτρεψαν σε Πολεμική Ναυτική Σχολή. Ευτυχώς επέτρεψαν στους Ρωμιούς να μεταφέρουν ό,τι μπορούσαν και ευτυχώς πήραν αρκετά χειρόγραφα, όπως και όλο το χρυσοποίκιλτο τέμπλο του ναού (μαζί με τα αναλόγια). Το τέμπλο του ναού σώζεται δίπλα στην επίσημη αίθουσα ομιλιών της Θεολογικής Σχολής στη Χάλκη, άθικτο. Τα αναλόγια μεταφέρθηκαν πολύ αργότερα από το 1942 στο Φανάρι. Προ αυτών υπήρχαν (και υπάρχουν τεθησαυρισμένα κάπου) άλλα επίσης από μασίφ ξύλο, αλλά απλούστερα στο διάκοσμό τους.
Λέγοντας κενό εννοώ την απόσταση μεταξύ των βραχιόνων αˊ Δομεστίκου και Πρωτοψάλτη και όχι την απουσία πλάτης αναμεταξύ αυτών. Σήμερα μπορεί να μην υπάρχει κενό, τότε όμως υπήρχε όπως μαρτυρεί άλλωστε η φωτογραφία και οι συνεντεύξεις του κ. Σταμάτη Παπαμανωλάκη εδώ.
Υπηρχε οντως κενο στο οποιο ενιοτε ακουμπουσαν βιβλια.
(απο μαρτυρια κανοναρχου του Π.Π.Ν.)
Κενό δεν υπήρχε, όπως και δεν υπάρχει. Εκεί όπου ακουμπούσαν τα βιβλία, ήταν στη γωνία η οποία σχηματιζόταν από την πλάτη και το βραχίονα του αναλογίου του δομεστίκου. Επιπροσθέτως, η διαφορά κατά 10 εκατοστών υψηλότερα της δεξιάς πλευράς (όπως κάθεται) του αναλογίου του πρωτοψάλτου έκαναν ασφαλέστερη την προσωρινή εναπόθεση των βιβλίων.
Σχετικά με τις ημερομηνίες των αναλογίων, το 1712 ίσως εκ παραδρομής να αναφέρεται ως έτος μεταφοράς, μάλλον θα πρόκειται για έτος κατασκευής, και μάλλον έτσι θα πρέπει να είναι. Όπως αναγράφεται και στο αναλόγιο του δεξιού χορού (βλ. συνημμένο) το 1942 μετεφέρθησαν και όπως προανέφερα αργότερα τοποθετήθηκαν στον πατριαρχικό ναό. Πάντως όπως φαίνεται και από φωτογραφία του 1937 (http://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pag...8&lang=en&pageno=1&pagenotop=1&pagenobottom=3), τα αναλόγια είχαν ήδη μεταφερθεί, ίσως προοληπτικά.
ευχαριστω για τις απαντησεις σας.
κι ομως υπηρχε κενο μεταξυ των βραχιονων των στασιδιων του ψαλτη και του δομεστιχου.
μεγεθυνετε την φωτογραφια που ειναι στο κατω μερος της σελιδας που επισυναπτω.(θα δειτε και το σημειο που λεω οτι ακουμπουσαν βιβλια.)
http://www.cultural-representation....EUTHERIOS_GEWRGIADIS/ISTOSELIDES/Lambadar.htm
Μην επιμένετε και στη φωτό δεν φαίνεται τίποτα, διότι δεν υπάρχει. Τα γνωρίζω σπιθαμή προς σπιθαμή και ως αυτόπτης για αρκετό καιρό. Αν βρω καθαρότερη φωτό θα την επισυνάψω, αλλά όχι άμεσα.
Ευχαριστούμε για την αναλυτική ενημέρωση! Μια απορία μόνο: τι εννοείτε με το "παραλληλόγραμμο σχήμα", σχετικά με το στήριγμα των βιβλίων;Αντικείμενο σε μορφή Δ ουδέποτε υπήρξε σε αναλόγιο στην Πόλη, ασφαλώς και ποτέ και στο Φανάρι, ει μη μόνο τα περιστρεφόμενα όπως τα νυν εν Ελλάδι, και μάλιστα σε λίγες ενορίες και όχι σε όλη την αρχιεπισκοπή. Τα βιβλία πάντοτε στεκόταν όρθια υπό των κανοναρχών και των βοηθών. Όταν το 1993 ανακαινίσθηκε ο πατριαρχικός ναός, επειδή οι κανονάρχες στηριζόμενοι στα ιστορικά και παλαιότατα αυτά κειμήλια, έφθειραν, ή και επί σκοπού (αμηχανία κ.λ.π.) έγδαραν τα από ελεφαντοστό αυτά αναλόγια, απεφασίσθη να κλειστούν σε πλαστικό διαφανές (plexy glass) όπερ και εγένετο. Εκείνο τον καιρό, άρχισε να έρχεται δειλά δειλά (ένεκα του μικτού γάμου αυτού) και ένας μουσικόφιλος αρχάριος (αλλά με γεμάτα αυτιά) στον πρεσβυγενή Σύνδεσμο Μουσικοφίλων, ονόματι Βασίλειος Χαραλαμπόπουλος. Είχε λοιπόν την ευγενή καλοσύνη (επειδή ήταν η δουλειά του) να προσφέρει αυτές τις πλαστικές προθήκες των αναλογίων ως δωρεά. Λόγου γενομένου και περί των βιβλίων, πρότεινε και έγινε δεκτή, το από ίδιο υλικό και σε παραλληλόγραμμο σχήμα, η κατασκευή στήριξης βιβλίων. Όποιος δε επισκεφθεί την έδρα του Συνδέσμου Μουσικοφίλων, θα δει σε περίοπτη θέση τις φωτογραφίες των πρωτοψαλτών του 20ου αιώνα τις προθήκες των οποίων, καθώς και την κατασκευή του παλαιού λογότυπου του Συνδέσμου (λύρα σε κιτρινόμαυρο πλαίσιο) δώρησε ο αναφερθείς μουσικόφιλος.
Εγώ το κενό που λέτε το εκλαμβάνω ως το στασίδι του πρωτοκανονάρχου. Φαίνεται και στη φωτογραφία του δεξιού αναλογίου που κουβεντιάζαμε παραπάνω.Συγγνωμη,αλλα στη φωτο,εγω βλεπω ενα κενο μεταξυ του αριστερου χεριου του Γεωργιαδη και του δεξιου χεριου του Δικαστοπουλου.Προφανως μιλαμε για αλλη φωτογραφια.
Ευχαριστούμε για την αναλυτική ενημέρωση! Μια απορία μόνο: τι εννοείτε με το "παραλληλόγραμμο σχήμα", σχετικά με το στήριγμα των βιβλίων;