Πατριαρχική ψαλτική αλυσίδα και Πέτρος Λαμπαδάριος

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Επειδή το παρακάτω θέμα του ΟΦΕΛΠ το θεωρώ πολύ ενδιαφέρον αντιγράφω από το ιστολόγιο αυτούσιο το κείμενο με τις σχετικές παραπομπές:

http://lampadariospetros.blogspot.com/2011/12/blog-post_14.html

-Με ιδιαίτερη χαρά και ύστερα από μία έρευνα στα ηχητικά μας αρχεία,αναλύουμε σε δύο αναρτήσεις,με απλό τρόπο,το εν θέματι κεφάλαιο.
-Είναι γνωστό σε όλους πώς το πλείστον των ψαλλομένων από το 1800 έως σήμερα στις Ελληνόφωνες Εκκλησίες όπου γής,εκτός ελαχίστων τοπικών και επιβληθέντων εξαιρέσεων,είναι συνθέσεις του Διδασκάλου.
-Κατά πόσον αυτές ψάλλονται από τους ψάλτες στην αυθεντική τους μορφή είναι ένα μεγάλο και άλλο κεφάλαιο,που αγγίζει τελικά την υπευθυνότητα του καθενός μας.Και δεν προτιθέμεθα να ασχοληθούμε εμείς με αυτό τώρα από εδώ.
-Μας απασχολεί η Πατριαρχική παράδοση και η αλυσίδα διαδοχής των εκεί (Πατριαρχικός Ναός) υπηρετησάντων ψαλτών,από την εποχή του Πέτρου ως Λαμπαδαρίου έως και την εποχή μας,σε συνδυασμό με το κατα πόσον διετηρήθει αλώβητο η με μικρές απώλειες τόσο το ύφος της Μεγ.Εκκλησίας,όσο και η επιλογή των μελών από τους Πατριαρχικούς ψάλτες.
-Και μας απασχολεί αυτό,επειδή εκεί μελοποιήθηκαν,εκεί πρωτοψάλθηκαν και εκεί συνεχίστηκε να ψάλλονται ως παρακαταθήκη του ενός προς τον άλλον.
- Ο Διδάσκαλος Πέτρος αποτελεί την βάση της νέας ψαλτικής Πατριαρχικής παράδοσης.Τούτο είναι πασίδηλον σε όλους από Πατριαρχικές εγκυκλιους,από τους χειρόγραφους κώδικες με την γραφή του,αλλά και από όλες τις πρώτες και αυθεντικές έντυπες εκδόσεις στη νέα γραφή.
-Τα "πράγματα"απεδείχθησαν τελικά απλά.Και δεν χρειάζεται κάποιος περισπούδαστες μουσικολογικές διατριβές και αναλύσεις,γιά να αντιληφθεί και να βεβαιωθεί πώς το Πατριαρχικό αναλόγιο από εποχής Πέτρου έως τις μέρες μας,διατήρησε αλώβητα τα δύο προαναφερθέντα στοιχεία. Δηλαδή την επιλογή των ψαλλομένων [μελουργός] και το ύφος [ηχητικό άκουσμα-αναλύσεις κλπ].
-Στην σημερινή πρώτη περί του θέματος ανάρτηση θα παρουσιάσουμε έναν πίνακα με την αλληλουχία διαδοχής από Λαμπαδάριο Πέτρο[1766] έως Λαμπαδάριο Νικ.Δανιηλίδη[1960].Και μεταξύ τους μεσολαβούν (16) Πατριαρχικοί ψάλτες.
-Επίσης σε ένα ενιαίο ηχητικό παρουσιάζουμε το πασίγνωστο πασαπνοάριο σε Α' ήχο,του Πέτρου και στην νέα και στην παλαιά γραφή,να το ψάλλουν οι Ι.Ναυπλιώτης-Κ.Πρίγγος και Θ.Στανίτσας.Οι τρείς κορυφαίοι Πρωτοψάλτες του προηγούμενου αιωνος.
-Χαρακτηριστικό του ηχητικού:Και οι τρείς στον ίδιο τόνο,με τις ίδιες σχεδόν αναλύσεις,στο ίδιο ύφος.Και προ-θέσαμε ένα απήχημα,αυτό του Κ.Πρίγγου γιά όλους.
-Δεν χρειάζονται περισσότερες επεξηγήσεις.
-Αύριο θα παρουσιάσουμε καί ένα άλλο πασίγνωστο μέλος του Διδασκάλου,με τον ίδιο απλό τρόπο.
-Καλή ακρόαση.

Από τον ΟΦΕΛΠ:
http://lampadariospetros.blogspot.com/

 

Attachments

  • ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΕΣ-ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΟΙ.jpg
    293.7 KB · Views: 83
Last edited:

Stavros78

Σταύρος Ζαχαρίου
Μπορεί ν' ανεβάσει κάποιος παρακαλώ το κείμενο του Ν' Ψαλμού του Πέτρου; Ευχαριστώ πολύ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
- από εδώ -
-Χαρακτηριστικό του ηχητικού:Και οι τρείς στον ίδιο τόνο,με τις ίδιες σχεδόν αναλύσεις,στο ίδιο ύφος.

Πάντως, η ακρόαση του ανωτέρου Πάσα Πνοή ερμηνευμένου από τους τρείς μεγάλους δεν δείχνει μόνο τη συνέχεια στις βασικές επιλογές του ύφους (πράγμα αδιαμφισβήτητο), αλλά και μια ασυνέχεια στις δευτρεύουσες. Ειδικότερα, μια σταδιακή εξέλιξη: από την πιο λιτή και αυχμηρή προς την πιο σύνθετη, νευρώδη και καλλωπισμένη έκφραση.
 
Top