Πατριαρχική Ψαλτική παράδοση - ύφος και κλασικά μέλη (επίκαιρο άρθρο εκ του ΟΦΕΛΠ)

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Και μερικές παρατηρήσεις προς άπαντας:

Υπάρχουν εδώ μέσα στο Ψ, αρκετοί (όχι πολλοί πάντως), που έχουν μοχθήσει χρόνια, για να αποκωδικοποιήσουν και να ανιχνεύσουν το πατριαρχικό κυρίως ύφος, αλλά και άλλα ύφη, δευτερευόντως (κι αυτό γιατί το συγκεκριμένο είναι τα συμπαγέστερα και πλέον περιγεγραμμένα -ξεκάθαρα σε σχέση με τα υπόλοιπα· αλλά αυτή είναι άλλη κουβέντα).

Έχουν τρέξει δίπλα στους παλιούς, για να μαζέψουν πληροφορίες, έχουν μαζέψει άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά των αρχών του προηγούμενου αιώνα έχουν ακούσει, αναλύσει, δουλέψει ατέλειωτες ώρες πάνω σε ηχογραφήματα, έχουν παρουσιάσει τα ευρήματά τους σε συνέδρια, ημερίδες, περιοδικά.

Το να προσπαθούν κάποιοι νεόκοποι ειδήμονες, να απαξιώσουν και να υποτιμἠσουν τις εργασίες και τους κόπους συναδέλφων, ουσιαστικά χωρίς καθόλου επιχειρήματα και εργασία, στα πλαίσια της υποστήριξης της τάδε ή της δείνα προτίμησης και γούστου καθαρά αισθητικού, μόνο κακοήθεια μπορεί να χαρακτηριστεί.

Και το να προσπαθούν να πείσουν με επιχειρήματα του στυλ, η έκφραση «αήρ» στις φράσεις των παλαιών σημαίνει κάτι σαν «αέρας κοπανιστός», μόνο μειδιάματα μπορούν να προκαλέσουν, σε όσους έχουν ασχοληθεί με το θέμα έστω και λίγο παραπάνω.

Από την άλλη, βέβαια, φόρουμ είμαστε όπως λέει και ο Δομέστικος και όχι πανεπιστημιακή έδρα, οπότε όλες οι απόψεις είναι ευπρόσδεκτες.
Αρκεί να μην εκφράζονται με τόση αγένεια και έπαρση από ορισμένους αμέτοχους ουσιαστικά, των υπό συζήτηση θεμάτων.
__________


Αγαπητέ, όλα τα μηνύματα απευθύνονται προς άπαντας.

Αλλά, επειδή δημιουργήσατε αρνητικές εντυπώσεις και υπονομεύσατε την άποψη των συνομιλητών σας με τρόπο που δεν θα τον σχολιάσω (αλλά ούτε και σας επιστρέφω τους χαρακτηρισμούς για να διατηρήσουμε ένα επίπεδο), θα πούμε:


Όσο και να φανατίζονται κάποιοι από την ενασχόλησή τους με το πατριαρχικόν ύφος, σύμφωνα με τα λεγόμενά τους δεν θα το αποκτήσουν ΠΟΤΕ, εφ' όσον δεν θητεύσουν στο ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ!

Θέλω να συμφωνήσουμε σ' αυτό και φαντάζομαι συμφωνούμε...



Θα πρέπει να γνωρίζετε πως η σοβαρή ενασχόληση με την ψαλτική τέχνη έχει αρχή, αλλά τέλος δεν έχει. Και λυπούμαι -πραγματικά λυπούμαι- εκείνον που κάνει τον δάσκαλο στους υπολοίπους, νομίζοντας πως εθεώρησε και εγνώρισε την ψαλτική τέχνη, ο πλάνος.


Όλοι οι πραγματικοί δάσκαλοι (ζώντες και τεθνηκότες) ως μαθητές στέκονται απέναντι στην γνώση και μόνον.

Από καθηγητάς πανεπιστημίων, μέχρι αγιορείτας μοναχούς.

Μην απατάσθε.
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Αισθάνομαι (ειλικρινά) κάπως τύψεις που σου την πέσαμε όλοι αδελφέ "άκουε πολλά". Τέλος πάντων, άκουε και εσύ τώρα πολλά, ώστε να μας λαλήσεις τα καίρια.

Συμφωνείς (κάνε κι αλλιώς αν μπορείς) ότι "καλύτερα δια ζώσης μαθητεία παρά με ηχογραφήσεις". Ωραία.

Όμως, λες ότι ο Π.Νεοχωρίτης έχει εντρυφήσει και ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ στο πατριαρχικό ύφος, με επιχείρημα το ότι πήρε το δίπλωμά του από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη τ.Μ.Χ.Ε. Ελευθέριο Γεωργιάδη. Επιπλέον, ο τιτάνας Ματθαίος Τσαμκιράνης, ο έτερος δάσκαλός του έχει συνψάλλει με τον Πρίγγο (ο Νεοχωρίτης θυμίζει στο ψάλλειν Τσαμκιράνη)

Εγώ, μαθήτευσα κυρίως στο Συμεωνίδη, πήρα δίπλωμα από τον π. Χρήστο Κυριακόπουλο. Βάλε να μας ακούσεις κι αν ακούγομαι εγώ σαν τους άλλους δύο σφύρα μου...Και, ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι έχει σημασία στο ψαλτικό ΜΟΥ ύφος, το "με ποιον έχουν συνψάλλει οι δάσκαλοί μου".

Από τους μαθητές του Αγγελόπουλου (τον επιλέγω ως έχοντα χαρακτηριστικό ύφος και για κανένα άλλο λόγο) κάποιοι ψάλλουν σαν Αγγελόπουλος, άλλοι καμμία σχέση.

Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλες περιπτώσεις....

Νομίζω ότι δεν στέκει σαν επιχείρημα λοιπόν το παραπάνω. Είναι απλά τα πράγματα, σου τα λένε και τόσοι άνθρωποι. Ας θήτευε λίγα χρόνια στο φανάρι να μπει στο καλούπι.

Ο Π. Νεοχωρίτης, νομίζω είναι μια σπάνια περίπτωση εξαιρετικού ψάλτη και ταυτόχρονα ταπεινού (σπάνιος συνδιασμός). Πιστεύω ότι αφ'ενός μεν δεν μπορούσε να αρνηθεί τη πρόσκληση, αφ' ετέρου και ο ίδιος θα λέει "μεγάλη η πρόκληση για μένα", και θα μελετάει ολημερίς/ολονυκτίς ηχογραφήσεις, γεγονός που τον τιμάει και μπράβο του.

ΟΜΩΣ, Φίλε "άκουε πολλά" ρώτησέ τον σε παρακαλώ, αν υπάρχει η δυνατότητα. Πιστεύει, όπως και εσύ, ότι "είμαι μια μουσική μεγαλοφυϊα, δεν έχω παρά να ακούσω ατελείωτες ώρες ηχογραφήσεων, το κάνω εδώ και χρόνια εξάλλου, για να γίνω πατριαρχικός 100; Προς το παρόν δεν είναι! Είναι ένας εξαίρετος ψάλτης, με ύφος λίγο πολύ δικό του.

Και ξαναλεω, η κουβέντα γίνεται απλά για να συνοδεύει τη μεσημεριανή χώνεψη. Η Μεγάλη Εκκλησία έχει τον πρώτο, και τον μόνο λόγο.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
ἄκουε πολλά said:
Όσο και να φανατίζονται κάποιοι από την ενασχόλησή τους με το πατριαρχικόν ύφος, σύμφωνα με τα λεγόμενά τους δεν θα το αποκτήσουν ΠΟΤΕ, εφ' όσον δεν θητεύσουν στο ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ!

Θέλω να συμφωνήσουμε σ' αυτό και φαντάζομαι συμφωνούμε...
Βεβαιότατα!
Θα πρέπει να γνωρίζετε πως η σοβαρή ενασχόληση με την ψαλτική τέχνη έχει αρχή, αλλά τέλος δεν έχει. Και λυπούμαι -πραγματικά λυπούμαι- εκείνον που κάνει τον δάσκαλο στους υπολοίπους, νομίζοντας πως εθεώρησε και εγνώρισε την ψαλτική τέχνη, ο πλάνος.


Όλοι οι πραγματικοί δάσκαλοι (ζώντες και τεθνηκότες) ως μαθητές στέκονται απέναντι στην γνώση και μόνον.

Από καθηγητάς πανεπιστημίων, μέχρι αγιορείτας μοναχούς.

Μην απατάσθε.
Καθόλου δεν απατώμαι. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας· αυτό που γράφετε κάνω και το συστήνω εις άπαντας.

Ἀλλωστε αυτό είναι εμφανές· οι πλάνοι στους οποίους αναφέρεστε, έχουν δημιουργήσει γύρω τους «σχολές» και «αυλές». Σε όσους με γνωρίζουν είναι γνωστό ότι ουδέποτε επεδίωξα κάτι τέτοιο, μάλιστα όποτε το έβλεπα να «φυρώνει» το «ξερρίζωνα» εσπευσμένως. Στρέψετε αλλού το βλέμμα σας και θα τους βρείτε.
 
Last edited:

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Αισθάνομαι (ειλικρινά) κάπως τύψεις που σου την πέσαμε όλοι αδελφέ "άκουε πολλά". Τέλος πάντων, άκουε και εσύ τώρα πολλά, ώστε να μας λαλήσεις τα καίρια.

Συμφωνείς (κάνε κι αλλιώς αν μπορείς) ότι "καλύτερα δια ζώσης μαθητεία παρά με ηχογραφήσεις". Ωραία.

Όμως, λες ότι ο Π.Νεοχωρίτης έχει εντρυφήσει και ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ στο πατριαρχικό ύφος, με επιχείρημα το ότι πήρε το δίπλωμά του από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη τ.Μ.Χ.Ε. Ελευθέριο Γεωργιάδη. Επιπλέον, ο τιτάνας Ματθαίος Τσαμκιράνης, ο έτερος δάσκαλός του έχει συνψάλλει με τον Πρίγγο (ο Νεοχωρίτης θυμίζει στο ψάλλειν Τσαμκιράνη)

Εγώ, μαθήτευσα κυρίως στο Συμεωνίδη, πήρα δίπλωμα από τον π. Χρήστο Κυριακόπουλο. Βάλε να μας ακούσεις κι αν ακούγομαι εγώ σαν τους άλλους δύο σφύρα μου...Και, ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι έχει σημασία στο ψαλτικό ΜΟΥ ύφος, το "με ποιον έχουν συνψάλλει οι δάσκαλοί μου".

Από τους μαθητές του Αγγελόπουλου (τον επιλέγω ως έχοντα χαρακτηριστικό ύφος και για κανένα άλλο λόγο) κάποιοι ψάλλουν σαν Αγγελόπουλος, άλλοι καμμία σχέση.

Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλες περιπτώσεις....

Νομίζω ότι δεν στέκει σαν επιχείρημα λοιπόν το παραπάνω. Είναι απλά τα πράγματα, σου τα λένε και τόσοι άνθρωποι. Ας θήτευε λίγα χρόνια στο φανάρι να μπει στο καλούπι.

Ο Π. Νεοχωρίτης, νομίζω είναι μια σπάνια περίπτωση εξαιρετικού ψάλτη και ταυτόχρονα ταπεινού (σπάνιος συνδιασμός). Πιστεύω ότι αφ'ενός μεν δεν μπορούσε να αρνηθεί τη πρόσκληση, αφ' ετέρου και ο ίδιος θα λέει "μεγάλη η πρόκληση για μένα", και θα μελετάει ολημερίς/ολονυκτίς ηχογραφήσεις, γεγονός που τον τιμάει και μπράβο του.

ΟΜΩΣ, Φίλε "άκουε πολλά" ρώτησέ τον σε παρακαλώ, αν υπάρχει η δυνατότητα. Πιστεύει, όπως και εσύ, ότι "είμαι μια μουσική μεγαλοφυϊα, δεν έχω παρά να ακούσω ατελείωτες ώρες ηχογραφήσεων, το κάνω εδώ και χρόνια εξάλλου, για να γίνω πατριαρχικός 100; Προς το παρόν δεν είναι! Είναι ένας εξαίρετος ψάλτης, με ύφος λίγο πολύ δικό του.

Και ξαναλεω, η κουβέντα γίνεται απλά για να συνοδεύει τη μεσημεριανή χώνεψη. Η Μεγάλη Εκκλησία έχει τον πρώτο, και τον μόνο λόγο.


Συνάδελφε αγαπητέ,

η εγγύτητα του Νεοχωρίτη προς το πατραιρχικό ύφος είναι προφανέστατη ΑΚΡΙΒΩΣ λόγω της μαθητείας του σε ψάλτες με πατριαρχικά ακούσματα.

Δεν καταλαβαίνεις, δεν πειράζει. Το ότι εσύ (πιστεύεις ότι) δεν έχεις πάρει στοιχεία ή δεν μοιάζεις στον δάσκαλό σου ή στους δασκάλους σου, αυτό δεν σημαίνει πως ισχύει και για τον Νεοχωρίτη ή για όλους.

Κατά τον δικό σου συλλογισμό, εάν θήτευες στο Φανάρι ως Δομέστικος θα αποκτούσες πατριαρχικόν ύφος περισσότερο απ' ό,τι έχει σήμερα ο ΠΝ;

Άρα, λοιπόν, δεν μου την πέφτει κανείς, ούτε εγώ την πέφτω σε κανέναν.

Εδώ συζητάμε, έτσι δεν είναι; Όμορφα κι ωραία.

...
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Η εγγύτητα του Νεοχωρίτη στο Πατριαρχικό ύφος είναι "υποκειμενικότατη".

Την -μη- απόδειξη του αντίθετου (ότι είναι πατριαρχικός) από το γεγονός ότι μαθήτευσε σε πατριαρχικούς ψάλτες, την εξήγησα στο προηγούμενό μου μήνυμα.

Και ναι, πιστεύω ότι αν θήτευα στο φανάρι ως δομέστιχος, θα ήμουν πατριαρχικότερος του σημερινού Νεοχωρίτη, αν και, βέβαια, θα ήμουν πολύ πιο κακόφωνος από αυτόν, και με λιγότερες μουσικές γνώσεις γενικά. Έχω πολύ λιγότερο ψαλτικό τάλαντο από αυτόν.

Πάντως, αν υπάρχει η δυνατότητα, ρώτα τον Π.Ν. Θα με ενδιέφερε η άποψή του.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Η εγγύτητα του Νεοχωρίτη στο Πατριαρχικό ύφος είναι "υποκειμενικότατη".

Την -μη- απόδειξη του αντίθετου (ότι είναι πατριαρχικός) από το γεγονός ότι μαθήτευσε σε πατριαρχικούς ψάλτες, την εξήγησα στο προηγούμενό μου μήνυμα.

Και ναι, πιστεύω ότι αν θήτευα στο φανάρι ως δομέστιχος, θα ήμουν πατριαρχικότερος του σημερινού Νεοχωρίτη, αν και, βέβαια, θα ήμουν πολύ πιο κακόφωνος από αυτόν, και με λιγότερες μουσικές γνώσεις γενικά. Έχω πολύ λιγότερο ψαλτικό τάλαντο από αυτόν.

Πάντως, αν υπάρχει η δυνατότητα, ρώτα τον Π.Ν. Θα με ενδιέφερε η άποψή του.




Συνάδελφε καλέ,

δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα.


ΥΓ Όλες οι απόψεις είναι υποκειμενικές. Και όλες φέρουν κάποια σπέρματα αληθείας. Δεν είπα εγώ ότι η δική μου άποψη είναι η σωστή και η δική σου είναι εσφαλμένη.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πάντως, αν υπάρχει η δυνατότητα, ρώτα τον Π.Ν. Θα με ενδιέφερε η άποψή του.
Αγαπητέ Μιχάλη, ρωτώ από απλή περιέργεια. Το λες πραγματικά ή ως ρητορική ερώτηση, επειδή ξέρεις την άποψή του; Εγώ είμαι σίγουρος ότι, αν τον ρωτήσεις, θα σου απαντήσει πως ψάλλει πατριαρχικά.

Το ερώτημα βέβαια (και ο λόγος μάλλον για τον οποίο γίνεται όλη αυτή η συζήτηση) είναι αν η δική του αντίληψη για το πατριαρχικό συμφωνεί με την αντίληψη πολλών άλλων, οι οποίοι και τον κρίνουν. Αλλά είναι άλλο αυτό και άλλο να λέμε ότι εν γνώσει του και με πρόθεση αλλάζει το πατριαρχικό ύφος επιθυμώντας να επιφέρει κάποια αλλαγή.

ΥΓ Τα λέω αυτά χωρίς να μπαίνω στην ουσία της (ενιδαφέρουσας) συζήτησης από την οποία προγραμματικώς απέχω (αν και έχω -σε διαγραμμένο νήμα- εκφράσει σαφώς την άποψή μου υπέρ της τοποθετήσεώς του).
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Η περιπτωση του γ. Δοσιθεου ειναι αρκετα καθαρη. Υπαρχει αυτη η μαρτυρια, αλλα και η αυτη (απο εδω):

"Ιδιαίτερο γνώρισμά του είναι η αυθεντική ερμηνεία των κλασσικών μαθημάτων με τις ορθές και γνήσιες αναλύσεις των θέσεων. Ακούγοντας κανείς τις μαγνητοφωνήσεις του (άφησε ακούσματα όλων των κλασσικών μαθημάτων) καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο σοφός Γέροντας το επίμαχο θέμα των αναλύσεων το αντιμετώπισε διττώς. Εννόησε δηλαδή ότι έχουμε να κάνουμε με αναλύσεις που γράφονται (πρόκειται για θέσεις που άλλοτε βρίσκονται σε σύντμηση και άλλοτε σε ανάλυση) και αναλύσεις που δεν γράφονται, αλλά μόνον εκφράζονται κατά την ερμηνεία, ανάλογα με την σύνθεση των χαρακτήρων. Στη δεύτερη και δυσκολότερη περίπτωση ακολούθησε πιστά τις αναλύσεις του Ιακώβου Ναυπλιώτου, του πιό γνήσιου εκφραστή του Πατριαρχικού λεγομένου ύφους."

Ο γ. εκανε μια βαθη μελετη των ηχογραφησεων του Ναυπλιωτη και τα συμπερασματα της τα εφαρμοσε και στην πραξη.

Προσοχή, το ότι ο μακαριστός γέρων εφάρμοσε τις αναλύσεις που άκουσε (όταν τις άκουσε) από τον Ναυπλιώτη, δε σημαίνει αυτομάτως ότι αποκτά το ύφος του Ναυπλιώτη.
Οι αναλύσεις είναι ένα στοιχείο του ύφους, όχι όμως καθοριστικό.

Ο γέρων έψαλλε με το ύφος που ακούμε στις τελευταίες του ηχογραφήσεις, ήδη από τις πρώτες του ηχογραφήσεις στα 1960.

Σε αυτό το άρθρο, στο οποίο έχω ήδη παραπέμψει, στην αρχή του μάλιστα, ο συντάκτης ομιλεί αρνητικά για το πατριαρχικό ύφος (άποψη με την οποία διαφωνώ βεβαίως) αναφέροντας κάποια χαρακτηριστικά του (τα οποία έχει υποστηρίξει και αλλού ότι τα είχε ο Ι. Ναυπλιώτης υπερβαλλόντως), τα οποία δεν έχει ο γ. Δοσίθεος.
Αντιστοίχως, υπάρχουν άλλα χαρακτηριστικά του ύφους του αείμνηστου γέροντος, τα οποία παρουσιάζουν λεπτές μεν, αλλά εμφανείς διαφορές με το πατριαρχικό ύφος.
Όπως γράφει εδώ ο εκλεκτός συνάδελφος
Το άκουσμα είναι της εποχής και του γενικού εκκλησιαστικού ύφους που επικρατούσε στην Πόλη και στην Σμύρνη. Το ηχόχρωμα μυρίζει Πόλη της εποχής και βρισκεται εντώς των περιθωρίων των ακουσμάτων των ψαλτών της εποχής που μπορεί εύκολα να τους ταξινομήσει κάποιος, εντός της ίδιας υφικής οικογένειας.
Και όπως αναφέρει είς εκ των ειδημόνων του Ψ σε θέματα ύφους Γιάννης Μπουλμπουτζής:
Να υπενθυμίσω συμπληρωματικά και την ενδεχόμενη μεγαλύτερη συγγένεια του Αγιορειτικού ύφους της εποχής με αυτό τις Κωνσταντινουπόλεως, αφού όσο παλαιότερα πάμε, τόσο συγκλίνουν αυτά τα δύο.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
ἄκουε πολλά said:
Ε, αυτό ανετράπη!

Απόδειξις ο π. Δοσίθεος με το πατριαρχικώτατον, ναυπλιώτικον ύφος του.

Τι γαρ χρείαν έχομεν;


Καθόλου και ουδέποτε ανετράπη, αγαπητέ.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
ἄκουε πολλά said:
Πότε διαμόρφωσε ύφος και πήγε στο τότε πάμπλουτο ψαλτικώς αγιονόρος ως διδάσκαλος;

Υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα ανθρώπων, οι οποίοι σε ηλικία μικρότερη των 20 ετών είχαν διαμορφώσει το ύφος τους και ήταν διδάσκαλοι.
Εγώ γνωρίζω πολλούς. Κι εσείς σίγουρα ξέρετε κάποιον...
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Καθόλου και ουδέποτε ανετράπη, αγαπητέ.

Ο μοναχός Δοσίθεος, με το πατριαρχικώτατον, ναυπλιώτικον ύφος του αποτελεί σήμερα παράδειγμα για όλους εκείνους που μελετούν το πατριαρχικόν ύφος και επιθυμούν να το αποκτήσουν ενδεχομένως, ότι μπορούν να το πράξουν με την βοήθεια του Θεού.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα ανθρώπων, οι οποίοι σε ηλικία μικρότερη των 20 ετών είχαν διαμορφώσει το ύφος τους και ήταν διδάσκαλοι.
Εγώ γνωρίζω πολλούς. Κι εσείς σίγουρα ξέρετε κάποιον...

Ουδείς.

Διδάσκαλος σε ηλικία 20 ετών ήτο μόνον ο Ιησούς Χριστός!
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
ἄκουε πολλά said:
Ο μοναχός Δοσίθεος, με το πατριαρχικώτατον, ναυπλιώτικον ύφος του αποτελεί σήμερα παράδειγμα για όλους εκείνους που μελετούν το πατριαρχικόν ύφος και επιθυμούν να το αποκτήσουν ενδεχομένως, ότι μπορούν να το πράξουν με την βοήθεια του Θεού.

Ουδείς.
Διδάσκαλος σε ηλικία 20 ετών ήτο μόνον ο Ιησούς Χριστός!

Δογματισμοί αυτού του τύπου, σε συζητήσεις όπου γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστούν επιστημονικές απόψεις και αντικειμενικά στοιχεία, αποτελούν φάουλ αγαπητέ.
Σε επίπεδο πίστης και βέβαια τα πάντα μπορεί να μας τα χαρίσει (και μάλιστα δωρεάν, χωρίς μελέτην τινα ηχογραφημάτων) ο ζωοδότης Κύριός μας.
Γι' αυτό άλλωστε προσευχόμαστε!

Πάντως για το δεύτερο, κοιτάξτε μεταξύ πολλών βιογραφιών και αυτήν του Παν. Νεοχωρίτη.
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ειλικρινα ρωταω Γιωργο. Ουτε ρητορικα ουτε ειρωνικα. Σεβομαι κ εκτιμω ολους τους συνομιλητες, ΙΔΙΩΣ αυτους με τους οποιους διαφωνω.

Καποτε θα βρεθουμε σε κανα ψαλτηρι κ θα γινουμε οι καλυτεροι φιλοι...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Εδω ο γ. Θωμας μιλαει για την μαθητεια του στον γ. Δοσιθεο (απο το 10:25), δινει ενα παραδειγμα του υφους του (απο το 12:24) και λεει μαλιστα πως το στυλ του ειναι ομοιο με το του Ιακωβου του Ναυπλιωτη (απο το 12:55).
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Και εδω (απο το 04:48) ο γ. Θωμας αναφερει πως επηρεαστηκε απο τον Χρυσανθο, τον Καραμανη και τον Ταλιαδωρο. Θα ελεγα κυριως μεσω του... ραδιοφωνου :D γιατι φυσικα δεν εχει παρει μαθηματα απο τους προαναφερομενους.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Η περιπτωση του γ. Δοσιθεου ειναι αρκετα καθαρη. Υπαρχει αυτη η μαρτυρια, αλλα και η αυτη (απο εδω):

"Ιδιαίτερο γνώρισμά του είναι η αυθεντική ερμηνεία των κλασσικών μαθημάτων με τις ορθές και γνήσιες αναλύσεις των θέσεων. Ακούγοντας κανείς τις μαγνητοφωνήσεις του (άφησε ακούσματα όλων των κλασσικών μαθημάτων) καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο σοφός Γέροντας το επίμαχο θέμα των αναλύσεων το αντιμετώπισε διττώς. Εννόησε δηλαδή ότι έχουμε να κάνουμε με αναλύσεις που γράφονται (πρόκειται για θέσεις που άλλοτε βρίσκονται σε σύντμηση και άλλοτε σε ανάλυση) και αναλύσεις που δεν γράφονται, αλλά μόνον εκφράζονται κατά την ερμηνεία, ανάλογα με την σύνθεση των χαρακτήρων. Στη δεύτερη και δυσκολότερη περίπτωση ακολούθησε πιστά τις αναλύσεις του Ιακώβου Ναυπλιώτου, του πιό γνήσιου εκφραστή του Πατριαρχικού λεγομένου ύφους."

Ο γ. εκανε μια βαθη μελετη των ηχογραφησεων του Ναυπλιωτη και τα συμπερασματα της τα εφαρμοσε και στην πραξη.

Βέβαια παραλείπεις τὰ προαναφερθέντα τοῦ Συμεωνιδη, σχετικὰ μὲ τὴν παρουσία ψαλτῶν στὴν Ἀθήνα.
Ἐπίσης, στὴν δεύτερη παραπομπή σου παραλείπεις αὐτὰ ποὺ λέει παρακάτω ὁ μαθητὴς τοῦ π. Δοσιθέου, πατήρ Διονύσιος. Σοῦ τὰ ὑπενθυμίζω:

4. Το "ορθώς ψάλλειν"

Περί του "ορθώς ψάλλειν", απαιτείται πρώτα σωστή διδασκαλία από έμπειρο δάσκαλο-ψάλτη (όχι μόνο μουσικοδιδάσκαλο ή μουσικολόγο*), του πρακτικού και θεωρητικού μέρους της Β.Μ. Κατόπιν, είναι αναγκαία η πολύχρονη παραμονή σε ψαλτικό αναλόγιο κάτω από ψάλτη που να διαθέτει γνήσιο ύφος και την ψαλτική τέχνη. Όσον αφορά το ύφος, αυτό δεν διδάσκεται αλλά προσλαμβάνεται ανάλογα με την δεκτικότητα του μαθητού. Το ύφος βέβαια ποικίλλει κατά περιοχές. Υπάρχει Αθηναϊκό ύφος, Σμυρναίϊκο ύφος, Αγιορειτικό ύφος. Κατά τη γνώμη των ειδικών, το τελειότερο είναι το απλό και απέριττο ύφος της Μ.τ.Χ.Ε., που ακολούθησαν κυρίως οι Θεσσαλονικείς Πρωτοψάλτες και όσοι ευτύχησαν να ακούσουν τους Άρχοντες του Πατριαρχικού Ναού Κωνσταντινουπόλεως.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Και εδω (απο το 04:48) ο γ. Θωμας αναφερει πως επηρεαστηκε απο τον Χρυσανθο, τον Καραμανη και τον Ταλιαδωρο. Θα ελεγα κυριως μεσω του... ραδιοφωνου :D γιατι φυσικα δεν εχει παρει μαθηματα απο τους προαναφερομενους.

Ἐπηρεάστηκε, ἔχει ὅμως τὸ ὕφος τῶν προαναφερθέντων πιστά;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
ἄκουε πολλά said:
Ο μοναχός Δοσίθεος, με το πατριαρχικώτατον, ναυπλιώτικον ύφος του αποτελεί σήμερα παράδειγμα για όλους εκείνους που μελετούν το πατριαρχικόν ύφος και επιθυμούν να το αποκτήσουν ενδεχομένως, ότι μπορούν να το πράξουν με την βοήθεια του Θεού.

Ὅσο κι ἄν βοηθᾶ ὁ Θεὸς ἄν ὁ ἐνδιαφερόμενος δὲν ἐνδιαφερθεῖ νὰ κινήσει τὴν χείρα του, ἀναζητῶντας δἀσκαλο γιὰ νὰ διδαχθεῖ, δύσκολα τὰ πράγματα, ἄμφίβολο τὸ ἀποτέλεσμα, τουλάχιστον γιὰ κάποιον ποὺ φιλοδοξεῖ νὰ ἀναλάβει τὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο τοῦ Ἄρχοντος, χωρὶς μαθητεία σ'αὐτό.

Δὲν μιλᾶμε γιὰ τὸν ψάλτη ἑνὸς χωριοῦ ποὺ ἁπλὰ ἀντλεῖ στοιχεία.
 
Top