Πατριαρχική Ψαλτική παράδοση - ύφος και κλασικά μέλη (επίκαιρο άρθρο εκ του ΟΦΕΛΠ)


Σιγὰ μὴν εἶναι καὶ Βαρδάρης ... Σὲ λίγο θὰ μᾶς πεῖτε πὼς δὲν ὑπάρχει ὕφος μόνο ἄσπρο χαρτὶ μαύρα γράμματα, ὁ καθεὶς νὰ λέει ὅ,τι θέλει, ὅπως θέλει καὶ νὰ 'ναι καὶ δικαιολογημένος, χωρὶς διακριτικὸ γνώρισμα. Τὶ νὰ πῶ; Νέον ὕφος ...

Επιτεψτε μου αλλα η Ερμηνεια και η εκτελεση ειναι το παναγαπητε, εκει σας θελω...τα αλλα περι υφους ειναι ρομαντισμοι, παρελθοντολαγνια και θεωρητικολογια. Κια οχι βεβαια ο καθενας να λεει οτι θελει αυτο ειναι συμπερασμα αυθαιρετο που παρερμηνευει την ουσια των λεγομενων μου
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οσον αφορα την λαπροτερη εκφορα της φωνης αυτο δεν ειναι θεμα υφους αλλα προσωπικου ηχοχρωματος του κ. Νεοχωριτη. Νομιζω παντως οτι τα παραδειγματα που αναφερατε δεν μπορουν να αποτελεσουν μετρο συγκρισεως για τον απλουστατο λογο οτι η φωνη του καθενος ψαλλοντα δεν εχει την ιδια δυναμικη την Μεγαλη Παρασκευη με την Μεγαλη Τριτη εσπερας. Προσωπικα πιστευω οτι η ερμηνεια αυτη δεν στερειτε καθολου απο τα γνωρισματα του Πατριαρχικου υφους, ειναι μυσταγωγικοτατη, εκφραστικοτατη και τεχνικα αρτιοτατη, σε αντιθεση με την αντιστοιχη του αρχοντα Δομεστικου, ο οποιος ομως εκανε φιλοτιμη προσπαθεια. Εγω παντως ελπιζω του χρονου να δωσει ο Θεος να ψαλει ο κ. Νεοχωριτης και το Σε τον αναβαλλομενον του Ιακωβου, οπως ειχε κανει το ετος 1998 σε μια Μεγαλη Εβδομαδα στην Παναγια Κοσμοσοτειρα των Φερων, οπου εψαλλε οντας στρατιωτης, και εγω ειχα την χαρα και την τιμη να τον συνοδευσω στο αριστερο αναλογιο του συγκεκριμενου ναου, Γενοιτο.

Περιμένετε δηλαδὴ, ὁ κ. Νεοχωρίτης, ἐφ' ὅσον βρίσκεται ἀκόμη στὸ Πατριαρχεῖο, νὰ ψάλλει καὶ τοῦ δεξιοῦ καὶ ἀριστεροῦ κατὰ βούληση; Μὴ γένοιτο.

Θὰ προτιμήσω τὴν φιλότιμη προσπάθεια, τοῦ τὴν φιλοτιμίαν ποιουμένου, πατριαρχικοῦ ψάλτου Α΄δομεστίκου.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Επιτεψτε μου αλλα η Ερμηνεια και η εκτελεση ειναι το παναγαπητε, εκει σας θελω...τα αλλα περι υφους ειναι ρομαντισμοι, παρελθοντολαγνια και θεωρητικολογια. Κια οχι βεβαια ο καθενας να λεει οτι θελει αυτο ειναι συμπερασμα αυθαιρετο που παρερμηνευει την ουσια των λεγομενων μου

Σημειώνω ἄλλη μία ἄποψή σας ἀξιοπρόσεκτη:
η Ερμηνεια και η εκτελεση ειναι το παναγαπητε, εκει σας θελω...τα αλλα περι υφους ειναι ρομαντισμοι, παρελθοντολαγνια και θεωρητικολογια. Κια οχι βεβαια ο καθενας να λεει οτι θελει

 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Οσον αφορα την λαπροτερη εκφορα της φωνης αυτο δεν ειναι θεμα υφους αλλα προσωπικου ηχοχρωματος του κ. Νεοχωριτη. Νομιζω παντως οτι τα παραδειγματα που αναφερατε δεν μπορουν να αποτελεσουν μετρο συγκρισεως για τον απλουστατο λογο οτι η φωνη του καθενος ψαλλοντα δεν εχει την ιδια δυναμικη την Μεγαλη Παρασκευη με την Μεγαλη Τριτη εσπερας. Προσωπικα πιστευω οτι η ερμηνεια αυτη δεν στερειτε καθολου απο τα γνωρισματα του Πατριαρχικου υφους, ειναι μυσταγωγικοτατη, εκφραστικοτατη και τεχνικα αρτιοτατη, σε αντιθεση με την αντιστοιχη του αρχοντα Δομεστικου, ο οποιος ομως εκανε φιλοτιμη προσπαθεια.
Δεν είμαι υπέρ της πιθηκίστικης μίμησης και όντως ο καθένας έχει τη φωνή του. Εντούτοις, κάποια πράγματα είναι έξεις που υιοθετούνται συμψάλλοντας ή, γενικότερα, συμβιώνοντας τα ψαλλόμενα με τους ανθρώπους της αυτής παραδόσεως. Το βλέπω στον εαυτό μου αυτό: Μπορεί να προσεγγίζω ένα μέλος με χίλιους δυο τρόπους. Όταν έρχεται η Μεγάλη Πέμπτη, όμως, δεν μπορώ στα Αντίφωνα να μην έχω στο νου μου τις εξαίσιες ηχογραφήσεις Στανίτσα-Δανιηλίδη και Ιωσηφίδη-Αναστασιάδη. Δεν μπορώ να βγω, βέβαια, στους Αίνους του γ' με τονικότητα 2 και 2,5 τόνους πάνω, όπως τη Μεγάλη Πέμπτη του '61, ούτε και το επιδιώκω, αλλά το νεύρο, ο τονισμός και ο δυναμισμός βγαίνουν αυθόρμητα. Δεν έχει να κάνει με τη χροιά ή την ποιότητα της φωνής αυτό που λέω αλλά με το ύφος του ψάλλειν, το ότι επιδιώκεται η ζωντάνια και όχι ένα γλυκύ πλην άτονο ψάλσιμο.

Ξεκαθαρίζω, κι εγώ συνήθως ρίχνω την ένταση στα ψηλά για να βγάλω έκφραση, ή ψάλλω αργότερα για να τονίσω θέσεις, εν γνώσει μου όμως ότι αποστασιοποιούμαι από το κλίμα.

ΥΓ: Ξεφεύγουμε από το θέμα όμως, καλύτερα να περιοριστούμε στην επιλογή του μέλους, καθώς αποτελεί σχολιασμό στο άρθρο του ΟΦΕΛΠ.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
ἄκουε πολλά said:
Πόσο γλυκύ, δηλαδή; Σαν εκείνο του Πέτρου του Γλυκέως, ας πούμε;

Άτονο;

Ανακοίνωση:

Ζητείται τόνος.
Γράφεις, ξαναγράφεις άσχετα και άκαιρα πράγματα. Τα 75 στα 129 μηνύματά σου είναι 2-3 εβδομάδων, για το Νεοχωρίτη. Έχεις καταντήσει γραφικός, δεν αφήνεις κανένα μήνυμα κανενός μέλους που να μην το σχολιάσεις, ακόμα και αν δε λες τίποτα ή παραθέτεις άσχετα πράγματα. Ούτε δικηγόρος του να ήσουν! Έχεις κουράσει. Εγώ έχω σταματήσει να σου απαντώ γιατί δεν απαντάς επί της ουσίας. Την επόμενη φορά που θα γράψεις, διάβασε το όνομά σου πρώτα!
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Γράφεις, ξαναγράφεις άσχετα και άκαιρα πράγματα. Τα 75 στα 129 μηνύματά σου είναι 2-3 εβδομάδων, για το Νεοχωρίτη. Έχεις καταντήσει γραφικός, δεν αφήνεις κανένα μήνυμα κανενός μέλους που να μην το σχολιάσεις, ακόμα και αν δε λες τίποτα ή παραθέτεις άσχετα πράγματα. Ούτε δικηγόρος του να ήσουν! Έχεις κουράσει. Εγώ έχω σταματήσει να σου απαντώ γιατί δεν απαντάς επί της ουσίας. Την επόμενη φορά που θα γράψεις, διάβασε το όνομά σου πρώτα!

Μην απαντάτε, συνάδελφε. Δεν σας υποχρέωσε κανείς. Κι αν δεν σας αρέσουν τα μηνύματά μας, μην τα διαβάζετε και κουράζεστε!

Είμαστε εντάξει;

Το Ψαλτολόγιο είναι βήμα ελεύθερο, εκτός αν άλλαξε κάτι με την παρουσία του κ. Νεοχωρίτου στο Φανάρι...

Το σε ποιο θέμα θα γράψω, τι, πότε, και ποια μηνύματα θα σχολιάσω θα το επιλέξω εγώ, όχι εσείς.

Και επειδή δεν καταλάβατε, δυστυχέστατα, αντιγράφω από άλλο θέμα διευκρινιστική τοποθέτησή μου προς τον εκλεκτό συνάδελφο κ. domesticus:

Διευκρινίζω όμως μία διά παντός:

oύτε θιασώτες είμεθα του κ. Νεοχωρίτη (ο γράφων τουλάχιστον), ούτε κανενός.

Στην ουσία, πιο πέρα από αυτά που γράφω, υποστηρίζω την Μεγάλη Εκκλησία στις επιλογές της.

Αν λ.χ. αναλάμβανε ο κ. Παϊκόπουλος και έβγαινες εσύ και έλεγες, όχι ο Φλοίκος δικαιούται, θα με έβρισκες πάλι μπροστά σου.

Το ίδιο θα συνέβαινε και αν προκρινόταν ο καθ' όλα άξιος -να το ξαναπώ- κ. Φλοίκος, και κάποιος έλεγε, όχι να προκριθεί ο κ. Νεοχωρίτης.

Θα υποστήριζα πάλι -με άλλο τρόπο και άλλα επιχειρήματα- την επιλογή της Μ.τ.Χ.Ε.

Εντάξει είμαστε;




Όσο γι' αυτό:

Εγώ έχω σταματήσει να σου απαντώ γιατί δεν απαντάς επί της ουσίας.

Λάβατε καίρια απάντηση επί της ουσίας πολλές φορές, αλλά δεν είναι απαραίτητο να προκύπτει όφελος και ούτε το περίμενα...

Ωστόσο, θα σχολιάζω τα γραφόμενά σας, όταν το κρίνω απαραίτητο, διότι δημιουργείτε (κατά την άποψή μου πάντοτε) εντυπώσεις εσφαλμένες.


Και μην εκνευρίζεστε, γιατί φαίνεται... και απωθείτε τους νηφάλιους αναγνώστες σας.

Όσο για μένα, δεν θα εκπέσω στον πειρασμό να απαντήσω με το δικό σας ύφος (που κανείς θα μπορούσε να χαρακτηρίσει και υφάκι).

Την επόμενη φορά που θα γράψεις, διάβασε το όνομά σου πρώτα!

Κοπιάστε κι εσείς στην ανάγνωσή του, μήπως ωφεληθείτε τυχόν έστω σε κάτι. Θα είναι μεγάλο κέρδος.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πρὸς τὶ ὁ ἐκνευρισμὸς συνάδελφοι;

Διαφωνοῦμε καὶ καλὰ κάνουμε. Στὴν πορεία τῆς κουβέντας γράφονται χρήσιμα, ἄχρηστα, χιουμοριστικά, δηκτικά σχόλια, ἀπ' ὅλα. Κάθε τὶ προσφέρει καὶ κάτι, τὸ φορουμ χαλαρὸ εἶναι, δὲν εἴμαστε πανεπιστημιακὸ ἀμφιθέατρο.

Δὲν καταλαβαίνω γιατὶ τὸ παίρνετε προσωπικά. Τὸ θέμα εἶναι σοβαρὸ, ἀλλὰ δὲν θὰ χαλάσουμε καὶ τὶς καρδιές μας.

Ὁ καθεὶς γράφει αὐτὸ ποὺ θέλει, ἑντὸς τῶν κανόνων, κι ὅποιος δὲν ἀντέχει τὴ συζήτηση ἤ δὲν συμμετέχει ἥ ἀποστασιοποιεῖται μέχρι νὰ κουλάρει.

Χαλαρά λοιπόν. Ἐγὼ πάντως ἔχω ἀποκομίσει ἀρκετά, χωρὶς νὰ προβληματισθῶ μὲ κανέναν συνάδελφο.
 

Mpanelas Mixail

Μέλος
Γράφεις, ξαναγράφεις άσχετα και άκαιρα πράγματα. Τα 75 στα 129 μηνύματά σου είναι 2-3 εβδομάδων, για το Νεοχωρίτη. Έχεις καταντήσει γραφικός, δεν αφήνεις κανένα μήνυμα κανενός μέλους που να μην το σχολιάσεις, ακόμα και αν δε λες τίποτα ή παραθέτεις άσχετα πράγματα. Ούτε δικηγόρος του να ήσουν! Έχεις κουράσει. Εγώ έχω σταματήσει να σου απαντώ γιατί δεν απαντάς επί της ουσίας. Την επόμενη φορά που θα γράψεις, διάβασε το όνομά σου πρώτα!
.Μήπως εσείς και κάποιοι άλλοι θυμιζετε - συχνάκις - κατήγορο.Ας κρατήσουμε κάποια όρια τουλάχιστον ως προς τους χαρακτηρισμούς. Παράκληση.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Έγραψα 4 γραμμές πολύ ήρεμος. Γράψατε μια σελίδα μήνυμα σε 3' (πότε προλάβατε αλήθεια;) ανοίγοντας τον οχετό. Ποιος είναι εκνευρισμένος φαίνεται. Μάλλον οι άπειρες μη επί της ουσίας απαντήσεις στόχευαν σε εκνευρισμένη απάντηση, για να 'χετε λαβή για σχόλια... Αν τα ιστορικά επιχειρήματά μου τα θεωρείτε αβάσιμα, δικό σας θέμα. Δικαίωμά μου να τα θεωρώ πιο βάσιμα και καίρια από το Σεφέρη, από το «νομίζεις», και από το «καταλαβαίνεις τι αξία έχει η άλλη παράγραφος»... Α! Και συμβουλή! Επειδή βλέπω πως επί 24ώρου βάσεως μπαίνει σχεδόν αυτόματη απάντηση σε κάθε μήνυμα, ξεκουραστείτε και λίγο, δεν είναι κακό, και αύριο μέρα είναι!

Όσο για τον «κατήγορο», έχω κάθε δικαίωμα να πονάω όταν βλέπω μια παράδοση αιώνων, της οποίας δηλώνω θιασώτης και θαυμαστής, και τόση δουλειά έχω κάνει για να την κατανοήσω και να την πλησιάσω, να οδηγείται σε εξαφάνιση. Δεν κατηγορώ τον κ. Νεοχωρίτη. Σαν ψάλτη, το είπα και το ξαναλέω, τον εκτιμώ και τον θαυμάζω. Τα ερωτηματικά μπαίνουν στο αν φέρει τη συγκεκριμένη παράδοση σε βαθμό ικανό ώστε να γίνει ο αυθεντικός εκπρόσωπός της.

Τα καταφέρατε μ' αυτά και μ' αυτά να εκτροχιάσετε και αυτό το θέμα. Και μη μου πείτε ότι δεν ήταν αυτός ο στόχος σας, γιατί οι ακατάπαυστες ειρωνίες στο σοβαρό λόγο αυτό και μόνο μπορεί να επιδιώκουν... Σε πείσμα σας, πάντως, θα ξαναγράψω μόνο επί της ουσίας.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Παρότι παρακολουθώ τα γραφόμενα ,έχω πάψει από καιρό να σχολιάζω. Επιτρέψτε μου να χαλάσω τη σειρά μου σημειώνοντας κάτι πολύ σύντομο και απλό.

Ως μέλος του ΟΦΕΛΠ, επιδιώκοντας να επιμείνω στην ουσία του άρθρου την οποία θεωρώ επίκαιρη και σημαντική, θα ήθελα να πω το εξής. Η ελληνική/ρωμαίικη παράδοση έχει εξέλιξη, προσαρμογή, συσσωρευμένη εμπειρία, τοπογεωγραφικά χαρακτηριστικά, προσωπικά χαρακτηριστικά, αναζήτηση του αρχέτυπου, αφαίρεση και πρόσθεση, μεταβολή. Εν προκειμένω: Η Πατριαρχική μουσική παράδοση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ελληνικού/ρωμαίικου στοιχείου στην Πόλη με τα όποια πολιτικά, καλλιτεχνικά, πληθυσμιακά, θρησκευτικά, πολιτισμικά χαρακτηριστικά μπορεί κανείς να καταγράψει διαφοροποιούμενα στην πάροδο των αιώνων.

Κατ' αυτό τον συλλογισμό, ούτε να υπερθεματίσει μπορεί κανείς, ούτε να καταδικάσει μια συγκεκριμένη επιλογή σε δεδομένο χρόνο και πολύ συγκεκριμένες παραμέτρους.

Στο παρόν θέμα, όπως και στη συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων που συζητώνται παντού, ένα κοινό χαρακτηριστικό μπορεί κανείς να αναγνωρίσει εύκολα: Την λατρεία στο φανατισμό και την υπεράσπιση της γνώμης, της ιδέας, της άποψης, του προσώπου κ.λ.π. Ενώ τα πράγματα είναι απλούστερα κατ' εμέ: "μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιΐστασο· εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι..." (προς Τίτον, κεφ. 3, στ. 9)

Αυτό είναι ακριβώς και το πνεύμα του άρθρου στον ΟΦΕΛΠ που δυστηχώς κανείς δεν νομίζω πως κατάλαβε. Ας αφήσουμε να κάνει ο καθένας τη δουλειά του και ας αναλογιστούμε πόσο ο καθένας μας, στο δικό του μέτρο, κοιτάει τον καθρέπτη του...
 
Last edited:


Σημειώνω ἄλλη μία ἄποψή σας ἀξιοπρόσεκτη:

Με τιμά που αναπαραγαγετε δις την τοποθέτηση μου, ελπίζω κάτι να αποκομίσατε διότι η επανάληψη είναι η μήτηρ πάσης μαθήσεως.Απορω βέβαια ότι εξελίπε ο δημιουργικός από μέρους σας αντίλογος, στοιχείο ασυνήθιστο και ανησυχητικό. Όσο για το γεγονός ότι προτιμάται την ερμηνεία του άρχοντα δομεςτικου στο σημερον κρεμάται, αν και εφόσον το εννοείτε, μάλλον θα πρέπει να το ψάξετε λίγο...να με συμπαθατε
 
Last edited:

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Έγραψα 4 γραμμές πολύ ήρεμος. Γράψατε μια σελίδα μήνυμα σε 3' (πότε προλάβατε αλήθεια;) ανοίγοντας τον οχετό. Ποιος είναι εκνευρισμένος φαίνεται. Μάλλον οι άπειρες μη επί της ουσίας απαντήσεις στόχευαν σε εκνευρισμένη απάντηση, για να 'χετε λαβή για σχόλια... Αν τα ιστορικά επιχειρήματά μου τα θεωρείτε αβάσιμα, δικό σας θέμα. Δικαίωμά μου να τα θεωρώ πιο βάσιμα και καίρια από το Σεφέρη, από το «νομίζεις», και από το «καταλαβαίνεις τι αξία έχει η άλλη παράγραφος»... Α! Και συμβουλή! Επειδή βλέπω πως επί 24ώρου βάσεως μπαίνει σχεδόν αυτόματη απάντηση σε κάθε μήνυμα, ξεκουραστείτε και λίγο, δεν είναι κακό, και αύριο μέρα είναι!

Όσο για τον «κατήγορο», έχω κάθε δικαίωμα να πονάω όταν βλέπω μια παράδοση αιώνων, της οποίας δηλώνω θιασώτης και θαυμαστής, και τόση δουλειά έχω κάνει για να την κατανοήσω και να την πλησιάσω, να οδηγείται σε εξαφάνιση. Δεν κατηγορώ τον κ. Νεοχωρίτη. Σαν ψάλτη, το είπα και το ξαναλέω, τον εκτιμώ και τον θαυμάζω. Τα ερωτηματικά μπαίνουν στο αν φέρει τη συγκεκριμένη παράδοση σε βαθμό ικανό ώστε να γίνει ο αυθεντικός εκπρόσωπός της.

Τα καταφέρατε μ' αυτά και μ' αυτά να εκτροχιάσετε και αυτό το θέμα. Και μη μου πείτε ότι δεν ήταν αυτός ο στόχος σας, γιατί οι ακατάπαυστες ειρωνίες στο σοβαρό λόγο αυτό και μόνο μπορεί να επιδιώκουν... Σε πείσμα σας, πάντως, θα ξαναγράψω μόνο επί της ουσίας.


Ξιδάκι, ξιδάκι...


ΥΓ Ο οχετός σας επιτρέφεται, φυσικά. Τα δικαιώματά σας να τα εκφράζετε ελεύθερα και θα σχολιάζω ελεύθερα, όποτε εγώ το κρίνω και με τον τρόπο που κρίνω (τις υποδείξεις κρατήστε τες ως πολύτιμο φυλακτό για τον εαυτό σας, και να τις εκστομίζετε όταν σας ζητηθούν). Τα υποτιμητικά σχόλια για τον συνομιλητή σας ΔΕΝ σας επιστρέφονται, και φυσικά-φυσικά γίνονται αποδεκτά ασμένως από τον γράφοντα, αφού ο ίδιος έγραψε ότι ΠΟΤΕ στην ψαλτική τέχνη δεν πρέπει να θεωρεί κανείς τον εαυτό του έμπειρο, γνώστη, έτοιμο κ.τ.ό. Και θα σχολιάσει χαμογελώντας πως είναι τούτο από τις πιο εύστοχες παρατηρήσεις σας μέχρι σήμερα στο φόρουμ! Συνεχίστε έτσι με πείσμα! Για τα υπόλοιπα, ουδέν σχόλιον... Απλά εκτίθεστε, και αυτό προσωπικά μου αρκεί.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Δε σας προβληματίζει σαν ΟΦΕΛΠ ότι, ενώ ο Πέτρος καταπιάστηκε με μελοποιήσεις ολοκλήρου του εκκλησιαστικού ρεπερτορίου, ελάχιστα πράγματα συνέθεσε στο αργό στιχηραρικό μέλος; Εσείς ενίστασθε με τις εισαγωγές αργοτέρων θέσεων σε Δοξαστικά του Πέτρου, πώς επικροτείτε την επανεισαγωγή ολοκλήρων αργών μελών;

Αυτο το μελος ειναι παραφθορα του πατριαρχικου υφους αφου δεν το εχει ετσι ο Πριγγος και ουδεμια μαρτυρια υπαρχει πως ετσι το εψαλλαν οι προκατοχοι του Αστερη; (που το εκτελει παρα πολυ ωραια) :)

 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Αυτο το μελος ειναι παραφθορα του πατριαρχικου υφους αφου δεν το εχει ετσι ο Πριγγος και ουδεμια μαρτυρια υπαρχει πως ετσι το εψαλλαν οι προκατοχοι του Αστερη; (που το εκτελει παρα πολυ ωραια) :)



Σε άλλο θέμα, παρεμφερές, ερώτησα για επίσης κλασικό μάθημα:

Αν το έλεγε ο Αστέρης θα ήταν καινοτομία;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αυτο το μελος ειναι παραφθορα του πατριαρχικου υφους αφου δεν το εχει ετσι ο Πριγγος και ουδεμια μαρτυρια υπαρχει πως ετσι το εψαλλαν οι προκατοχοι του Αστερη; (που το εκτελει παρα πολυ ωραια) :)

Μμμ... Όχι ακριβώς! Το μέλος αυτό εψάλλετο στο Φανάρι. Το ότι ο Πρίγγος δεν το συμπεριλαμβάνει στην Πατριαρχική Φόρμιγγα δε λέει κάτι, ο ίδιος το έψαλλε, αν και άγνωστο αν το έψαλλε μέσα στο Φανάρι. Υπάρχει σε χειρόγραφο στη Θεσσαλονίκη σύντμηση του μέλους αυτού αποδιδόμενη σ' αυτόν. Ακόμη, το βασικότερο, μιλάμε για σύντομο στιχηραρικό μέλος (και άρα το ίδιο είδος με το έργο του Πρίγγου), μελοποίηση πατριαρχικού πρωτοψάλτου και μέλος που ενσωματώθηκε, έστω και κατά θέσεις, στην παράδοση του Πατριαρχείου. Σε κάποια μέλη, όπως στα Δοξαστικά των Αίνων, χρησιμοποιούνται εναλλακτικές παραδεδομένες θέσεις Πατριαρχικών. Το έκανε και ο Νικολαΐδης (δείτε την πληθώρα των θέσεων στο Τριώδιό του), το έκανε και ο Στανίτσας στις εκτός εκκλησίας Πολίτικες ηχογραφήσεις του, όπου υπαγόρευε την πατριαρχική παράδοση, το έκανε και ο Αστέρης. Παράδειγμα είναι και το «Παντοκράτορ Κύριε» που λέει ο Μιχαηλίδης, που είναι τόσο παρόμοιο με του Πρίγγου και όμως διαφέρει. Υπάρχει αυστηρότητα (πχ ο Στανίτσας λέει ότι άκουγε τον Πρίγγο να λέει επί χρόνια το ίδιο Εωθινό), αλλά υπάρχει και μια στοιχειώδης εξέλιξη (εν προκειμένω για τον Πρίγγο, εγκατάλειψη των αργοτέρων θέσεων με την πάροδο του χρονου και διορθώσεις στον τονισμό των θέσεων). Δεν αποτελεί χρήση αργού στιχηραρικού μέλους αντί του συντόμου.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Παρότι παρακολουθώ τα γραφόμενα ,έχω πάψει από καιρό να σχολιάζω. Επιτρέψτε μου να χαλάσω τη σειρά μου σημειώνοντας κάτι πολύ σύντομο και απλό.

Ως μέλος του ΟΦΕΛΠ, επιδιώκοντας να επιμείνω στην ουσία του άρθρου την οποία θεωρώ επίκαιρη και σημαντική, θα ήθελα να πω το εξής. Η ελληνική/ρωμαίικη παράδοση έχει εξέλιξη, προσαρμογή, συσσωρευμένη εμπειρία, τοπογεωγραφικά χαρακτηριστικά, προσωπικά χαρακτηριστικά, αναζήτηση του αρχέτυπου, αφαίρεση και πρόσθεση, μεταβολή. Εν προκειμένω: Η Πατριαρχική μουσική παράδοση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ελληνικού/ρωμαίικου στοιχείου στην Πόλη με τα όποια πολιτικά, καλλιτεχνικά, πληθυσμιακά, θρησκευτικά, πολιτισμικά χαρακτηριστικά μπορεί κανείς να καταγράψει διαφοροποιούμενα στην πάροδο των αιώνων.

Κατ' αυτό τον συλλογισμό, ούτε να υπερθεματίσει μπορεί κανείς, ούτε να καταδικάσει μια συγκεκριμένη επιλογή σε δεδομένο χρόνο και πολύ συγκεκριμένες παραμέτρους.

Στο παρόν θέμα, όπως και στη συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων που συζητώνται παντού, ένα κοινό χαρακτηριστικό μπορεί κανείς να αναγνωρίσει εύκολα: Την λατρεία στο φανατισμό και την υπεράσπιση της γνώμης, της ιδέας, της άποψης, του προσώπου κ.λ.π. Ενώ τα πράγματα είναι απλούστερα κατ' εμέ: "μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιΐστασο· εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι..." (προς Τίτον, κεφ. 3, στ. 9)

Αυτό είναι ακριβώς και το πνεύμα του άρθρου στον ΟΦΕΛΠ που δυστηχώς κανείς δεν νομίζω πως κατάλαβε. Ας αφήσουμε να κάνει ο καθένας τη δουλειά του και ας αναλογιστούμε πόσο ο καθένας μας, στο δικό του μέτρο, κοιτάει τον καθρέπτη του...

Χριστὸς Ἀνέστη κ. Θεοδώρου.

Χαίρομαι ποὺ βλέπω ἕνα ἐκ τῶν διαχειριστῶν τοῦ ΟΦΕΛΠ νὰ συμμετέχει καὶ μπορῶ νὰ τοῦ ἐκφ΄ρασω ἀπ' εὐθείας τὴν ἄποψή μου, καθὼς φαίνεται ὅτι ἀρνητικὰ σχόλια ἀνωνύμων στὴν ἱστοσελίδα τοῦ ΟΦΕΛΠ ΔΕΝ ἀναρτῶνται. Δὲν μὲ πειράζει ἱδιαίτερα, ἁπλὼς παλαιότερα ἦταν ἀλλιῶς τὰ πράγματα, ὁ καιρὸς ὅμως περνάει νέοι ἄνθρωποι νέες καταστάσεις.

Στὴν οὐσία τώρα. Ἡ οὐσία τοῦ συγκεκριμένου ἄρθρου εἶναι σωστὴ στὰ [ερὶ Πέτρου καὶ στὴν σύντομη ἀνάλυση ποὺ γίνεται. Καμία ἀντίρρηση.

Παραπάνω στηλιτεύεται τὸν
Την λατρεία στο φανατισμό και την υπεράσπιση της γνώμης, της ιδέας, της άποψης, του προσώπου κ.λ.π. Ενώ τα πράγματα είναι απλούστερα κατ' εμέ: "μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιΐστασο· εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι..."

Ὅμως καλὸ θὰ ἦταν νὰ ξαναδιαβάσετε τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ ἄρθρου τοῦ ΟΦΕΛΠ ὥστε νὰ ἀντιληφθεῖτε τὴν ἀντίφαση, καθὼς εἶναι φανερὴ ἡ ἐνασχόληση τοῦ συντάκτη του μὲ τὴν λατρεία συγκεκριμένου προσώπου, μὲ στοιχεία κοκορομαχίας. Ἡ δὲ τελευταία εἰρωνικὴ ἀναφορὰ στὸ Ψαλτολόγιον ἀλγεινὴ ἐντύπωση μοῦ προκάλεσε, γιατὶ εἴχα τὴν ἐντυπωση μὼς ὁ ΟΦΕΛΠ δημιουργήθηκε καὶ γιὰ νὰ προβάλει τὰ τοῦ Πέτρου μακρὰν τῆς χαλαρότητος τοῦ φορουμ. Ἐν τούτοις εἶδα πὼς κάτι ἄλλο συνέβη αὐτὴν τὴ φορά. Κι ὅλα αὐτὰ σὲ πλήρη ἀντίθεση μὲ ἄλλο ἄρθρο τοῦ ΟΦΕΛΠ, πρὸ ὁλίγων ἡμερῶν, ποὺ καμία σχέση σχέση δὲν ἔχει μὲ τὸ παρόν. Ἀντίθετα, ἐκεῖ διαφαίνεται καθαρὰ ὁ παλαιόθεν χαρακτήρας τοῦ Ὁμίλου γιὰ τὸν Πέτρο καὶ τὴ σχέση του μὲτὸ πατριαρχικὸ ὕφος.

Αὐτὸς ὁ δυϊσμὸς, τύπου Ἰανοῦ, θέλει λίγο προσοχὴ, δὲν νομίζετε;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
ἄκουε πολλά said:
Από ποιον;

Απο τον... Αστερη :)

Ειναι γνωστον πως ο Αστερης εψαλλε συχνα τα αργα χερουβικα του Κωνσταντινου Πρωτοψαλτου (κατι που δεν εκαναν ο Πριγγος και ο Νικολαιδης). Αρα ηταν "καινοτομος"; Και τελος παντων αυτο το χερουβικο (σε πολυ ωραια εκτελεση!) δεν αποτελει "καινοτομια" ως προς το ρεπερτοριο των πατριαρχικων ψαλτων;
 
Top