Πατριαρχικές και άλλες εγκύκλιοι και κανονισμοί

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Παλαιότερα στο Αναλόγιον (analogion.com) είχαμε φτιάξει με το Shota λίστα με εγκυκλίους και άλλους κανονισμούς σχετικούς με το Τυπικό και την τάξη των μουσικών χορών. Τις μεταφέρω και εδώ:

Εγκύκλιοι, κανονισμοί και άρθρα

  • Κανονισμός Ιεροψαλτών (ΦΕΚ 268 19-12-2006).
    [pdf] [html‎]
  • Πατριαρχική Εγκύκλιος κατά της εναρμόνισης της Βυζαντινής Μουσικής 1846 (από την Ι. Μ. Αγ. Αντωνίου Αριζόνα).
    [pdf]
  • Πατριαρχική Εγκύκλιος Περί της Τάξεως των Πατριαρχικών Χορών 1987 (προσφορά του Gabor Monostori).
    [View attachment Taxis-Patriarxikwn-Xorwn-Encyclical-1987.doc]
  • Πατριαρχική Εγκύκλιος Προς τους Ψάλτες 1880 (προσφορά Shota Gugushvili).
    [View attachment Patriarchal_Encyclical_To_Chanters.pdf]
  • "Εγχειρίδιον Ιεροψάλτου", Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου (από την ιστοσελίδα της Εκκλησίας της Ελλάδος).
    [html]
  • "Προς τους ευλαβείς ιεροψάλτας", Ι. Μ. Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, 2006 (από την ιστοσελίδα της μητροπόλεως).
    [pdf]
 
Last edited by a moderator:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Απορίες μου από τις εγκυκλίους:
Διερωτώμαι εάν η εγκύκλιος που απαγορεύει τα ανοιξαντάρια κλπ εφαρμόστηκε ποτέ...:confused:
Επίσης η κατά της εναρμόνισης εγκύκλιος αφορά (από απόψεως κανονικού δικαίου) τη συγκεκριμένη κοινότητα προς την οποία απεστάλη; Βέβαια λόγω τουρκοκρατίας δε νομίζω ο τότε Πατριάρχης να ταξείδευε προς Ρωσία μεριά αλλά ήδη εκεί χρησιμοποιούσαν άλλη μουσική.:rolleyes:
Εξάλλου ακόμη και εκκλησίες αυτόνομες (Φινλανδία, Εσθονία) και εξαρτώμενες ακόμη και τώρα από το Πατριαρχείο (Ουκρανοί Δυτ. Ευρώπης) χρησιμοποιούσαν και χρησιμοποιούν την δική των μουσική.
Αντιλαμβάνομαι ότι το παρόν φόρουμ ίσως δεν είναι το κατάλληλο για επίλυση νομοκανονικών αποριών σαν αυτή, αλλά εδώ βρήκα τις εγκυκλίους, εδώ τις σχολιάζω...:)
 
Last edited:

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Δράττομαι της ευκαιρίας να υπενθυμίσω οτι ο Θωμάς Κ. Αποστολόπουλος εκπόνησε το εξής βιβλίο: ''Η εκκλησιαστική μουσική στο εκκλησιαστικό δίκαιο'' (Θεσσαλονίκη, Εν Χορδαίς 1999, 97 σ.), στο οποίο μελετά, μεταξύ άλλων, τα κανονικά κείμενα από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και από την Εκκλησία της Ελλάδος. Όπως το διευκρινίζει ο συγγραφέας, ''η μελέτη πετιστρέφεται στη σχέση κανονικών διατάξεων ή νόμων και της εκκλησιαστικής μουσικής ως Τέχνης, και όχι στην αντιμετώπιση των φορέων της από το Εκκλησιαστικό Δίκαιο ή τις οικονομικές σχέσεις που ρυθμίζονται'' ...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πρόσθεσα χρονολογίες στό 1ο μήνυμα τοῦ Δημήτρη.

Τήν Πατριαρχική Ἐγκύκλιο τοῦ 1901, ἀπόσπασμα τῆς ὁποίας ἀναρτήθηκε ἐδῶ, μποροῦμε νά τήν ἔχουμε;

Ὑπάρχουν ἄλλες πού γνωρίζετε ἤ ἔχετε καί δέν τίς ἔχουμε ἐδῶ;


 
Πατριαρχική Εγκύκλιος κατά της εναρμόνισης της Βυζαντινής Μουσικής 1846 (από την Ι. Μ. Αγ. Αντωνίου Αριζόνα).
[pdf]

Υπάρχει και στην Ανέμη με τίτλο "Εγκύκλιος πατριαρχική και συνοδική επιστολή καταργούσα και απαγορεύουσα την καινοτόμον είσαξιν και χρήσιν της καινοφανούς τετραφώνου μουσικής εν ταις ιεραίς ακολουθίαις των απανταχού ορθοδόξων Εκκλησιών" (Νοέμβριος 1846). Αν και πρόκειται για την ίδια εγκύκλιο υπάρχουν διαφορές στο κείμενο με μια πρώτη ματιά που έριξα.
 
Last edited by a moderator:
Εγκύκλιος της Εκκλησίας της Ελλάδος περί των επί των ιερών τελετών ασμάτων ή αναγνωσμάτων (1839)
 

Attachments

  • ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΕΠΙ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΤΕΛΕΤΩΝ ΑΣΜΑΤΩΝ Η ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΩΝ (1839).jpg
    522.5 KB · Views: 68

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πρόσθεσα χρονολογίες στό 1ο μήνυμα τοῦ Δημήτρη.

Ἐγώ γιατί ἔγραψα 1841 δέν ξέρω. Τό διόρθωσα σέ 1846.
Στό κείμενο τοῦ stanthonysmonastery ὑπάρχει ὑποσημ.:
2
Εἰς μίαν ἐγκύκλιον τοιαύτην, κατὰ τὸν Νοέμβριον τοῦ 1846 ἡ ἹερὰΣύνοδος ἔγραψε
μεταξὺ ἄλλων τὰ ἑξῆς:

 
E

emakris

Guest
Τήν Πατριαρχική Ἐγκύκλιο τοῦ 1901, ἀπόσπασμα τῆς ὁποίας ἀναρτήθηκε ἐδῶ, μποροῦμε νά τήν ἔχουμε;
Την παραθέτει ο Γ. Παπαδόπουλος εν υποσημειώσει στην "Ιστορική επισκόπηση" (1904).
 

Attachments

  • Εγκύκλιος 1901.pdf
    574.1 KB · Views: 119
Last edited:

Gant

Παλαιό Μέλος
τελικά, εφόσον η πλειονότητα των ψαλτών και των ιερέων, δεν ακολουθεί τα προστάγματα των εγκυκλίων, αναφέρω χαρακτηριστικά: τα περί ηλεκτρονικού ισοκράτη, περί γυναικείων φωνών στο αναλόγιο, τα περί τριφωνίας και οργανικής συνοδείας, περί πνευματικών κατευθύνσεων, περί μαθημάτων, κ.λπ, υπάρχει λόγος να κουράζεται η οποιαδήποτε σύνοδος για να εκδόσει τας σχετικάς εγκυκλίους;;;
Μετά από μελέτη κατέληξα: Μας πείραξε τώρα η ταχύτητα του Κρητός; Τόσα και τόσα γράφηκαν και....γράφηκαν:wink: κατάλληλα από πολλούς από εμάς...:D
Και κάτι οφφίκια που ψάλλουν όπως ψάλλουν, και κάποιοι Δάσκαλοι χωρίς συναίσθηση των ευθυνών τους...μου τα λένε νεωκόροι και νεωκόρες...
Πάντα γεια....:wink:
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
τελικά, εφόσον η πλειονότητα των ψαλτών και των ιερέων, δεν ακολουθεί τα προστάγματα των εγκυκλίων, αναφέρω χαρακτηριστικά: τα περί ηλεκτρονικού ισοκράτη, περί γυναικείων φωνών στο αναλόγιο, τα περί τριφωνίας και οργανικής συνοδείας, περί πνευματικών κατευθύνσεων, περί μαθημάτων, κ.λπ, υπάρχει λόγος να κουράζεται η οποιαδήποτε σύνοδος για να εκδόσει τας σχετικάς εγκυκλίους;;;
Μετά από μελέτη κατέληξα: Μας πείραξε τώρα η ταχύτητα του Κρητός; Τόσα και τόσα γράφηκαν και....γράφηκαν:wink: κατάλληλα από πολλούς από εμάς...:D
Και κάτι οφφίκια που ψάλλουν όπως ψάλλουν, και κάποιοι Δάσκαλοι χωρίς συναίσθηση των ευθυνών τους...μου τα λένε νεωκόροι και νεωκόρες...
Πάντα γεια....:wink:

οι ᾽᾽νεωκόρες᾽᾽ επιτρέπονται κατά τους κανόνες;
 
οι ᾽᾽νεωκόρες᾽᾽ επιτρέπονται κατά τους κανόνες;

Δεν μπορώ να απαντήσω στο συγκελριμένο ερώτημα, γιατί δεν το έχω ερευνήσει. Όμως, μπορώ, όπως κι ο κάθε ένας, να καταγράψω την κατάσταση που επικρατεί. Και καλώς κατά την προσωπική μου άποψη. Φαντασθείτε η κανονιστική ενδεχόμενη απαγόρευση, των γυναικών νεωκόρων να οδηγούσε και στην εφαρμογή της, τι είδους προβλήματα θα δημιουργούσε στην εκκλησία μας και τι στόχος στα χείλη και στη γραφίδα των αδιάφορων, αλλά ακόμη και των πιστών, θα γινόταν μια τέτοια εφαρμογή. Οι γυναίκες μυάσματα στην Ορθόδοξη εκκλησία... απαγόρευση γυναικών να αναλαμβάνουν βοηθητική υπηρεσία στους ναούς...κ.τ.λ. πυχαίοι τίτλοι για την πολεμική φαρέτρα των εχθρών της εκκλησίας και άλλα. Ας σκεφθούμε τον ρόλο των διακονισσών στην πρώτη εκκλησία. Στην επαρχία και στις πόλεις ο ρόλος της διακονίας των γυναικών είναι τεράστιος. Ας μην το λησμονούμε αυτό, όπως και πολλά θαυμαστά από τις Άγιες γυναίκες και την Υπέραγμο μητέρα του Κυρίου μας. Σταματώ σ' αυτά και μόνο.
 
τελικά, εφόσον η πλειονότητα των ψαλτών και των ιερέων, δεν ακολουθεί τα προστάγματα των εγκυκλίων

Το θέμα αγαπητέ είναι να βλέπουμε που απευθύνεται η εγκύκλιος. Δεν μπορείτε να απευθύνεστε στους ιεροψάλτες μιας Τοπικής Εκκλησίας κραδαίνοντας μία εγκύκλιο που απευθύνεται στους ιεροψάλτες μιας άλλης Τοπικής Εκκλησίας.

Έτσι όταν ο Γενικός Συντονιστής εύλογα διερωτάται αν
η κατά της εναρμόνισης εγκύκλιος αφορά (από απόψεως κανονικού δικαίου) τη συγκεκριμένη κοινότητα προς την οποία απεστάλη
,
την απάντηση την βρίσκουμε πάλι στην εγκύκλιο. Αυτή αφορά τις ακολουθίες "των απανταχού ορθοδόξων εκκλησιών".
Η εγκύκλιος που ανήρτησε ο κ. Μακρής απευθύνεται στους ιερείς και στους ιεροψάλτες των Εκκλησιών (σε αυτή την περίπτωση το "Εκκλησιών" σημαίνει "ναών") της Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως, ενώ π.χ. η Εγκύκλιος της Εκκλησίας της Ελλάδος του 1839 απευθύνεται στους Μητροπολίτες και Επισκόπους για να μεριμνήσουν για την εφαρμογή της στην Μητρόπολη ή Επισκοπή τους.
Κάθε Εγκύκλιος λοιπόν δεν είναι ίδια με μια άλλη, δεν αφορά τα ίδια πρόσωπα και δεν έχει το ίδιο κύρος και ισχύ. Ούτε το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, είναι "ανώτερο", ως μητέρα Εκκλησία (το "μητέρα" έχει τελείως διαφορετικό νόημα). Οι ιεροψάλτες μιας Μητρόπολης οφείλουν να υπακούουν στις Εγκυκλίους που εκδίδει η Μητρόπολή τους και κατεπέκτασιν η Σύνοδος της Εκκλησία της Ελλάδος και φυσικά σε Πατριαρχικές Εγκυκλίους που αφορούν όλες τις ορθόδοξες Εκκλησίες.
 
E

emakris

Guest
Θα μπορούσε να αναρτηθεί και η εγκύκλιος του 1922, που αναφέρθηκε εδώ. Αν δεν υπάρχει πρόβλημα.
 
P

PANROUST

Guest
τελικά, εφόσον η πλειονότητα των ψαλτών και των ιερέων, δεν ακολουθεί τα προστάγματα των εγκυκλίων, αναφέρω χαρακτηριστικά: τα περί ηλεκτρονικού ισοκράτη, περί γυναικείων φωνών στο αναλόγιο, τα περί τριφωνίας και οργανικής συνοδείας, περί πνευματικών κατευθύνσεων, περί μαθημάτων, κ.λπ,
Συμπληρώστε παρακαλώ και την εγκύκλιο της Ιερά Συνόδου ''Περί της τηρήσεως εν τη διδασκαλία Εκκλησιαστικής Βυζαντινής μουσικής...'' 11 Μαϊου 2005.
και το ανακοινωθέν του Οικομενικού Πατριαρχείου 28 Μαϊου 2012.
 
Last edited by a moderator:
Top