Δεν είπα κάτι τέτοιο. Αλλά θεωρείτε ότι ο κάθε Πέτρος ήταν πάντα εύστοχος στις επιλογές του;
ίσως όχι αλλά εδώ δε μιλάμε για τον κάθε Πέτρο.
Άρα τηρείται σχολαστικά ένα συγκεκριμένο σχέδιο μελοποίησης σε όλο το βιβλίο αυτό; Δεν ξέρω, ρωτώ. Θα ήταν ενδιαφέρον να καταδειχτεί κάτι τέτοιο με μια δημοσίευση επί του θέματος η οποία θα αναδείκνυε αυτό. Θα ήταν μια προσφορά, ειλικρινά. Το είχαμε συζητήσει και με τον κοινό μας φίλο Κ.Φ. τον περασμένο Μάιο, στην αλλοδαπή όπου βρεθήκαμε.
Ακριβώς αυτό. Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, ο Πέτρος έχει σύστημα μελοποίησης των σύντομων στιχηραρικών το οποίο σπάνια παρακάμπτει, ακόμα κ προς χάριν αποφυγής τέτοιων παρατονισμών.
Ο Κώστας ο Φωτόπουλος, έχει καταγράψει αναλυτικά τις θέσεις που χρησιμοποιούνται ανά περίπτωση σε κάθε ήχο από τον Πέτρο. Κάθε λέξη, αναλόγως με το πού τονίζεται, μπορεί να μελοποιηθεί με δύο-τρεις-δέκα συγκεκριμένους τρόπους. ΜΟΝΟ αυτούς μόνο!
Είναι μια πάρα πολύ σημαντική δουλειά η οποία βοηθά σε πολύ μεγάλο βαθμό τον υποψήφιο μελοποιό. Βέβαια, σημαντικό ρόλο παίζει η πείρα του καθενός (κ ειδικά του Πέτρου) και λιγότερο η έμπνευση. Αυτό φαίνεται σε πολλά σημεία, στις θέσεις που επιλέγει κάθε φορά ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ή στις συνδέσεις θέσεων ή σε άλλες τεχνικές που χρησιμοποιεί (τα υπόλοιπα στο Σχολείο Ψαλτικής
). Πέρα απ'την πλάκα, πάντως, φέτος δημιουργήθηκε ένα γκρουπάκι 10 ατόμων από πιο προχωρημένους μαθητές αλλά και ψάλτες όπου διδάχθηκε ο τρόπος αυτός μελοποιίας (κατά Πέτρον!) και ομολογώ ότι όλοι ενθουσιαστήκαμε!
Θα προσπαθήσω να βάλω κάποια στιγμή την εισήγηση της αλλοδαπής. Η όλη εργασία του θα δημοσιευτεί κάποια στιγμή.
Εντάξει, δεν θα συμφωνήσουμε και σε όλα. Βέβαια, πρέπει να πω ότι δεν πολυκαταλαβαίνω τι θα πει "να τηρήσει το μέλος".
Εννοώ να τηρήσει τη μουσική συνέχεια και συνέπεια σε βάρος έστω και του λόγου κάποιες φορές.
Στο νέο στιχηράριο δεν είμαστε; Δεν είναι και πολύ δύσκολο να γίνει μια μικρή τροποποίηση με κλασικές θέσεις. Αφού πράγματι ήταν "ο Πέτρος", που του οφείλουμε τόσα πολλά, δεν μπορούσε να το κάνει; Μπορούσε. Είναι μία ερμηνεία ότι μπορούσε αλλά δεν το έκανε για να "τηρήσει το μέλος" (
. Υπάρχουν κι άλλες ερμηνείες, π.χ. έτσι το βρήκε χωρισμένο από τους παλαιότερους.
Είναι δυνατόν να μη μπορουσε? Δεν το έκανε όμως. Κι αυτό, όχι γιατί δεν καταλάβαινε το νόημα.
Αλλά μην ξεχνάτε και τούτο: ότι τα σημεία στίξης και ειδικά τα κόμματα μπήκαν στα λειτουργικά βιβλία στα σημεία όπου το μέλος κάνει καταλήξεις, κακώς βέβαια. Και οι νέες κριτικές εκδόσεις προσπαθούν να θεραπεύσουν αυτό το άσχημο θέαμα: μετακινούνται τα σημεία στίξης σύμφωνα με το νόημα και χρησιμοποιείται ο αστερίσκος για τους χωρισμούς των στίχων. Αν ο οποιοσδήποτε Πέτρος έβλεπε κόμμα (με την λάθος λογική που ανέφερα) μπορεί να έλεγε "εδώ η κατάληξη" χωρίς να το ψάχνει παραπάνω.
Λέτε ότι τα σημεία στίξης μπήκαν εκεί που το μέλος κάνει καταλήξεις. Άρα ήταν ήδη μελοποιημένα. Απλά μπήκαν εκεί που χωρίζεται το μέτρο. Όπως ακριβώς και στα ποιήματα.
Δεν είναι δυνατόν ο Πέτρος της Κασσιανής και και και να μελοποιούσε τυχαία ή να μην πρόσεχε ή καταλάβαινε το κείμενο κτλ. Εν γνώσει του έκανε ό,τι έκανε.
Και μη γελιόμαστε. Δε μιλάμε για τον οποιοδήποτε Πέτρο, μιλάμε για ΤΟΝ Πέτρο!
Δεν διαφωνούμε. Συμφωνούμε ότι κάτι πρέπει να γίνει με σοβαρότητα και γνώση. Υπάρχει όμως και μια υποψία υπερβολής στη φράση "σε όλους τους παλαιούς και στον Πέτρο". Δηλαδή πρέπει να θεωρήσουμε ότι όλοι οι παλαιοί ήταν άριστοι σε όλα;
Όχι αλλά δεν πρέπει να μας προβληματίσει ότι σχεδόν όλοι οι παλαιοί έχουν τέτοιους «παρατονισμούς» στις μελοποιήσεις τους? Δεν το κάνει ένας. Μήπως τελικά δεν τους φαίνονταν και τόσο παρατονισμοί? Πρόσφατα, ο π. Εφραίμ, ο οποίος μάλιστα έχει εντρυφήσει στις θέσεις κτλ με την εργασία που έχει κάνει, έμεινε έκπληκτος όταν είδε παρατονισμό στο Γερμανό! Δείτε την ανάλογη συζήτηση από το μήνυμα 13 και μετά. Έχει πολύ ενδιαφέρον. Μπορώ να σας φέρω παραδείγματα από Κλαδά, Γερμανό, Κουκουζέλη κτλ…
http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=6054&page=2
Δεν νομίζω ότι θέλετε να πείτε αυτό. Έχουμε ιστορίες από τους προ ημών τους εγγύς και τους μακράν και διαπιστώνουμε ότι ήταν άνθρωποι κι αυτοί "σάρκα φορούντες και τον κόσμον οικούντες". Υποθέτω, είμαι βέβαιος, ότι και ως μουσικοί τέτοιοι . ήταν.
Διαφωνώ. Άλλο η πνευματική κατάσταση του καθενός και άλλο το μουσικό του τάλαντο το οποίο στους περισσότερους από τους γνωστούς μελοποιούς και ειδικά παλαιούς,συνήθως, ήταν πολύ ανεπτυγμένο. Εννοείται βέβαια ότι το ζητούμενο είναι να προσέχουμε όλοι και τα πνευματικά μας.
Πάλι συμφωνούμε, ίσως υπάρχουν όμως και άλλες που είναι πιο πετυχημένες.
Θα μπορούσατε να μου παραθέσετε δυο-τρεις που σας ικανοποιούν? Αν γίνεται…
Δεν ξέρω για ποιους παρατονισμούς λέξεων και λάθος χωρισμούς φράσεων μιλάτε στους Κουκουζέλη, Γερμανό, Κλαδά κ.λπ. Προφανώς, άλλωστε, εκεί μιλάμε για ένα άλλο γένος μελοποιίας που ξεφεύγει αρκετά από την παρούσα συζήτηση.
Εξήγησα παραπάνω. Δε νομίζω ότι ξεφεύγει. Εκεί, δηλαδή, δε σας φαίνονται παρατονισμοί?
Ρωτάτε εάν ήταν όλοι τους αγράμματοι. Ασφαλώς όχι, αλλά έχετε δει, είμαι βέβαιος, και κάποια αυτόγραφα ή ιδιόγραφα παλαιών μουσικών τι ανορθογραφίες περιέχουν.
Είναι να φρίττει κανείς. Ακούστε, ασφαλώς και δεν "ήταν όλοι αγράμματοι", ασφαλώς οι περισσότεροι είχαν τουλάχιστον τη βασική παιδεία, ασφαλώς και τους βγάζουμε το καπέλο για την δημιουργία τους, αλλά πρέπει και να διαχωρίσουμε σε πάμπολλες περιπτώσεις την ιδιότητα του μουσικού από αυτήν του καλά εξοπλισμένου με παιδεία-ικανού να καταλαβαίνει και τα εκκλησιαστικά κείμενα.
Είναι να φρίττει κανείς με τα ορθογραφικά και να αγάλλεται όταν ψάλλει τα μελοποιήματά τους.
Χαίρομαι που δέχεστε το παρἀδειγμά μου, έφερα κι άλλα βέβαια. Δεν επικαλέστηκα όμως τον Στανίτσα στο σύνολό του, ούτε κάποιον άλλο στο σύνολό του, άρα γιατί να απαντήσω σε-υπερασπιστώ επιμέρους επιλογές του; Έφερα κάποια παραδείγματα.
Μα αφού δέχεστε ότι ο Στανίτσας καταλάβαινε το νόημα και άλλαζε (μικροαλλαγές, όχι αλλαγή που να αλλοιώνει το μέλος του προσομοίου) τα προσόμοια, πώς είναι δυνατόν ο ίδιος άνθρωπος να μην καταλάβαινε τα εξαποστειλάρια? Αυτό ρωτώ… Γιατί δεν τα άλλαζε κι αυτά?
Να το πω αλλιώς: αγαπώ αρκετά κάποιες συγκεκριμένες μελοποιήσεις ενός συγκεκριμένου μελοποιού. Θεωρώ ότι βελτιώνουν πολλά θέματα σωστότερων μελοποιήσεων με έναν τρόπο που δεν υπήρχε έως τώρα. Εγώ τις εξέδωσα άλλωστε. Παρόλ῾ αυτά σε αρκετά σημεία δεν τις ακολουθώ, γιατί δεν συμφωνώ. Άλλωστε και ο ίδιος ο ποιητής των μελών αυτών λέει ότι "μια προσπάθεια έκανα (! δεκαεπτά πληρέστατοι μουσικοί τόμοι έως τώρα, και άλλοι ανέκδοτοι), αν το έγραφα σήμερα σίγουρα πολλά πράγματα θα τα έγραφα λίγο διαφορετικά". Όμορφη στάση.
Όντως όμορφη στάση αλλά να πω ότι πολλά απ’ αυτά που έχω δει, δε με ικανοποιούν μουσικά. Οι συνδέσεις μου φαίνονται πολλές φορές άκυρες. Φαίνεται, δηλαδή, ότι ζορίζει το μέλος να βγει και να καταλήξει κάπου σώνει και καλά επειδή εκεί πάει κ το νόημα. Μπέρδεμα!
Ο Στανίτσας και οι άλλοι που ανέφερα είναι πολύ μεγάλοι εκτελεστές. Άλλοι πάλι διακρίθηκαν και διακρίνονται σε άλλους τομείς της λατρείας ή της μουσικής. Ο συγκερασμός-συνδυασμός αυτών των δύο γνώσεων-εμπειριών-τάσεων, όπως θέλετε πείτε το, είναι, νομίζω, το ιδανικό.
Σωστά.
Με ρωτάτε γιατί δεν τα λέω όπως ο Στανίτσας. Απλά γιατί δεν είμαι Στανίτσας και γιατί όπως είπε και ο φίλος Παναγιώτης Τζανάκος: "μιμηθείτε το να το ψάξω τώρα).
Και βέβαια δε σας ρώτησα αυτό, καμία σχέση η προσπάθεια μίμησης και αντιγραφής ύφους και εκτέλεσης με αυτό που λέω. Εξήγησα και παραπάνω ότι εννοούσα τα εξαποστειλάρια.
"Συ -και ο Γρηγόριος Νύσσης- είπας".
Η μαρτυρία του Αγ. Γρηγορίου είναι όντως μια πολύ σημαντική μαρτυρία που καταδεικνύει τα πιστεύω της εποχής. Αντίστοιχα, μπορώ να σας παρουσιάσω μαρτυρίες άλλων Αγίων που λένε και κάνουν τα αντίθετα.
Τον 4ο αιώνα η υμνολογία αλλά και η μελοποιία βρίσκονταν σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Τα προσόμοια και οι κανόνες δεν υπάρχουν καν! Πώς, λοιπόν, να βασιστούμε σε αυτή τη μαρτυρία που κατά τη γνώμη σας είναι ξεκάθαρη?
Όταν, την ίδια ακριβώς εποχή:
Ο Αγ. Εφραίμ ο Σύρος γράφει επιτηδευμένα μουσικά (για την εποχή) και έρρυθμα μέλη. Πεντασύλλαβους, εξασύλλαβους κ επτασύλλαβους, για να καταπολεμήσει τους αιρετικούς που είχαν τέτοια άσματα κ προσέλκυαν έτσι τον κόσμο.
Ο Αμβρόσιος Μεδιολάνων «Διέταξε να ψάλλωνται εις την επισκοπήν αυτού ψαλμοί και ύμνοι κατά το έθος των Εκκλησιών της Ανατολής εξ υπαμοιβής. Έγραψε περί Μουσικής, εποίησε 12 ύμνους εκκλησιαστιχούς, και διερρύθμισε δια νέου Τυπικού την λειτουργίαν της Δύσεως κατά τον τύπον της Εκκλησίας της Ανατολής. Εγκοατής ων του μουσικού τονισμού της αρχαίας ελληνικής μουσικής, εποιήσατο χρήσιν της μονοσυλλάβου Παοαλλαγής τε, τα, τη, τω, και εφεύρε την μονοσύλλαβον Παοαλλαγήν διά την Διαπασών, Νε, ου, τως, ουν, α, να, βαι, νε, ου, τω και, κα, τα, βαι, νε. Εμορφωσε το λεγόμενον αμβροσιανόν άσμα Santus Ambrosianus, ου ο διακριτικός χαρακτήρ ην εν γένει ο ρυθμός».
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός χρησιμοποιεί και αυτός ρυθμική και τονική ποίηση.
Και τόσοι άλλοι…
Δεν πρέπει να γίνονται τέτοιες συγκρίσεις, γιατί οι εποχές ήταν άλλες. Η λατρεία και το τυπικό διαμορφώθηκαν σιγά σιγά και η Εκκλησία ενσωμάτωσε τα καλά και απέβαλε τα μη εκκλησιαστικά.
"Οι Νεοκαισαρείς, κατά την μαρτυρίαν του Μ. Βασιλείου, σεβόμενοι τον άλλοτε ποιμένα αυτών Γρηγόριον τον θαυματουργόν, δεν παρεδέχοντο εις την εκκλησίαν αυτών επί πολύν χρόνον ιεροπραξίας και τύπους διαφόρους εκείνων ους κατέλιπεν αυτοίς ο μακάριος εκείνος ιεράρχης• διό και κατεμέμφοντο ούτοι του Μ.Βασιλείου ως εισάγοντος την χρήσιν της αντιφώνου ψαλμωδίας εν τη Εκκλησία Καισαρείας, μη ούσης εν χρήσει επι των ημερών του ιερού Γρηγορίου εν Νεοκαισαρεία. Εν επιστολή δε προς τους Νεοκαισαρείς ο Μ. Βασίλειος oιονεί απολογούμενος ερμηνεύει ότι η αντίφωνος ψαλμωδία, η εισαχθείσα κατά διάταξιν αυτού, προ πολλού εισήχθη εις πολλάς Εκκλησίας. "
Στο παραπάνω κείμενο, ποιον πατέρα πρέπει να ακολουθήσουμε? Και οι δύο άγιοι ήταν!
"Μετά δε τους διωγμούς της Εκκλησίας, oι χριστιανοί μη φοβούμενοι πλέον την διαφθοράν της καθαρότητος της πίστεως εποίουν και έντεχνα άσματα, άπερ ουκ ολίγοι εκ του λαού επεδοκίμαζον, ουχί δε και oι φυλάττοντες την σεβαστήν απλότητα των αρχαιοτέρων της Εκκλησίας ύμνων και ιδία oι αναχωρηταί, οίτινες απεδοκίμαζον την θυμελικήν μουσικήν. Και εν γένει παρατηρούμεν ότι κατά το δεύτερον ήμισυ του Δ' αιώνος διεκρίθησαν εν τη ψαλμωδία της Εκκλησίας δύο μερίδες, η μία συντηρητική και η άλλη προοδευτική."
Και για πολλά χρόνια ακόμα παρατηρούνταν τέτοιες διαφωνίες, μέχρι που η μουσική και η λατρεία καταστάλαξαν σε μεγάλο βαθμό και από τότε έχουν μείνει σε μεγάλο βαθμό αναλλοίωτες.
Για τους παρατονισμούς λέξεων δεν εξαρτάται σχεδόν καθόλου: είναι παρατονισμοί. Τώρα, εάν αρχίσουμε να θέλουμε να "βλέπουμε" φυσιολογικούς τους παρατονισμούς στο γένος μελοποιίας για το οποίο συζητάμε, ή εάν πούμε ότι "ναι, αλλά εάν το τραβήξουμε λίγο από εδώ, το τσιτώσουμε λίγο από εκεί, πάρουμε μια αναπνοή στα γρήγορα και στο επίμαχο σημείο ...βήξουμε θα ακουστεί σωστά, τότε προτείνω κάτι άλλο: τονίζουμε σωστά την λέξη και τελειώσαμε (μην με παρεξηγείτε, έχω όρεξη για αστεία, φιλικά τα γράφω).
Δε θέλει σφίξιμο, δε θέλει βήξιμο… Χαλαρά!!! Φιλικά είπαμε ε…
Τέλος πάντων, είναι μεγάλη κουβέντα αυτή. Φυσικά δεν είναι μόνο ο λόγος αγαπητέ μου! Σκεφτείτε όμως: εάν, πράγματι, "δεν είναι μόνο ο λόγος" πόσο περισσότερο δεν είναι μόνο η μελωδία;
Ούτε μόνο η μελωδία ούτε μόνο ο λόγος. Μην υποβαθμίζουμε όμως τη μελωδία.
Μην κοιτάτε που ως ψάλτες αλλοπαρμένοι θέλουμε να κάνουμε το κομμάτι μας πολλές φορές. Μακάρι να μας ακούσει ο Θεός μέσα στην παραζάλη του μουσικού μας οίστρου, αλλιώς "την βάψαμε" κατά το κοινώς λεγόμενο. Σκεφτήκαμε ποτέ: τόσοι κόποι, τόσα βραχνιάσματα, ορθοστασίες, πρωινά ξυπνήματα, διδασκαλίες, οικογένεια, και, και, και στο τέλος να βρεθούμε αναπολόγητοι την ημέρα εκείνη; Συγγνώμη αγαπητοί μου, δεν μου αρέσει τώρα αυτό, αλλά πρώτα για μένα τα γράφω, πιστέψτε με, είναι μια παλιά σκέψη μου αυτή.
Αυτό είναι άλλο θέμα. Αλλά δε νομίζω μετά απ’ όλα αυτά που αναφέρατε να βρεθείτε αναπολόγητος. Τουλάχιστον θα χετε δικαιολογία!!! (Μην πείτε πάντως ότι δε σας τα’ πε κανείς!!!)
Σημείωση: πρωί πρωί πάντα έχεις περισσότερη όρεξη. Και ειδικά μετά απ’ αυτό που έπαθα χθες βράδυ που έγραφα μια ώρα και με είχε πετάξει έξω το ίντερνετ και όταν πήγα να καταχωρήσω την απάντηση έφαγα ΑΚΥΡΟ…άντε πάλι απ’ την αρχή… Την έπαθα.
Συμφωνώ! Μόνο να προσθέσω ότι και οι υπάρχουσες θέσεις από κάποιο μυαλό βγήκαν, ότι δεν αποτελούν την Διαθήκη του Θεού στο γένος των ψαλτών και ότι επίσης βιβλία με καινοφανείς θέσεις, ξένες με την παράδοση, αποτελούν σήμερα είδος μουσικού "ευαγγελίου" εκεί όπου "κάνουν την ακολουθία με κομποσκοίνι και δεν προσέχουν καθόλου τα λόγια" και αλλού.
Ωχ, τώρα αγγίξατε το ευαίσθητο σημείο μου. Λίγα τα λόγια για το Φιλανθίδη!
Όντως, είναι καινοφανείς και ξένες (ως ένα βαθμό, αφού αποτελούν μείξη υπαρκτών θέσεων κυρίως) με τη μέχρι τότε παράδοση αλλά κατά τη γνώμη μου είναι εκκλησιαστικές και αυτό είναι που τις κράτησε ζωντανές και, τελικά, διαδόθηκαν τόσο πολύ. Επίσης, το Άγιον Όρος είναι Άγιον Όρος και παρόλο που δεν κατέχει το αλάθητο πρέπει να μας προβληματίζει το οτιδήποτε γίνεται εκεί. Γιατί, τίποτα δεν επικρατεί τυχαία.
Τι μας εμποδίζει, στηριγμένοι στους παλαιούς, με γνώση, με ευλάβεια, κ.λπ. να προτείνουμε και εμείς λίγα ψίχουλα μέλους στην ιστορία της ψαλτικής; Και η ιστορία θα κρίνει.
Μα πώς στηριζόμαστε και σεβόμαστε τους παλαιούς όταν τους χαλάμε τα δημιουργήματά τους? Όταν τους τα διορθώνουμε?
Επίσης και καλημέρα