Πανήγυρις Αγιου Διονυσίου Ζακύνθου

ΠΑΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΡΟΝΗΣ
Αύτη την ώρα που γράφω το μήνυμα, παρακολουθώ την θεία λειτουργία απο τον πανηγυρίζοντα ιερο ναό Αγίου Διονυσίου Ζακύνθου. Με λύπη ακούω τους "ψάλτες" του ναού να αποδίδουν τα μαθήματα της θείας λειτουργίας σε ευρωπαική τετραφωνία με σαφείς μαλιστα επιρρροες απο το Ιταλικό μελώδραμα που ήκμασε τον 19ο αιώνα. Ξέρω οτι ειναι η τοπική παράδοση και ζητώ συγνώμη από τους φίλους Ζακύνθιους, αλλά έλεος ρε παιδιά αυτά δεν είναι πράγματα για την εκκλησία. Γιατι δεν έχουν και κανενα ωραίο μαντολίνο να κρατάει τα κομπανιαμέντα (ακόρντα) δεν μπορω να καταλάβω. Το τραγούδι "το γελεκάκι που φορείς" ήταν αυτό που μου ερχόταν στο μυαλό όταν ακουσα το χερουβικό το σε υμνούμεν το Άξιον Εστιν και τώρα τη Δοξολογία στο τέλος. Βατικανό θα γίνουμε σε λίγο!!!!ΕΛΕΟΣ. Πάντως πέρα απο ολα τα προηγούμενα εύχομαι χρόνια πολλα σε όλους και βοηθειά μας ο Άγιος Διονύσιος, να μας σκεπάζει και να μας φωτίσει όλους.
 

paparatsi

Banned
μην σε εκπλήσει . είπαμε ότι για κάποιους λόγους ( ιστορικούς κυρίως ) τα επτάνησα δέχθηκαν δυτικές επηροές στον πολιτισμό και επομένως και στη μουσική . ψαλτικά είναι πολύ μακρια από την υπόλοιπη ελλάδα .
αν μιλήσεις με κάποιους επτανήσιους , θα σου πουν ότι τους αρέσει και τους εκφράζει αυτό το είδος μουσικής στη λατρεία .... θέμα κουλτούρας και βιωμάτων
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Φίλε Πάνο, θα έλεγα γενικά ας μην απαξιώνουμε τις τοπικές παραδόσεις.

Σίγουρα, οποιοσδήποτε έχει συνηθίσει να ακούει παραδοσιακή εκκλησιαστική μουσική, και δή πατριαρχικού ύφους, παραξενεύεται ή και σκανδαλίζεται με οτιδήποτε αλλότριο. Κι εγώ το ίδιο παλιά, σε διαβεβαιώνω.

Αλλά όταν στην οριζόντια ποικιλία των σχολών και των υφών εμπλέκονται τοπικές παραδόσεις αιώνων και μάλιστα συνυφασμένες με ιστορικά δεδομένα πρέπει να είμαστε πιο ανεκτικοί. Δεν είναι εξίσου θέμα επιλογής γι' αυτούς, όσο είναι για μένα το αν θα ψάλω "πατριαρχικά" ή "αγγελοπουλικά" ή "αγιορείτικα".
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Παρακολούθησα όσο μπορούσα, γιατί η μουσική αυτή με ενοχλούσε και τελικά έκλεισα την τηλεόραση:D
Σέβομαι ότι υπάρχουν παραδόσεις κατά τόπους, αλλά μέχρι εκεί.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Και γω πιστεύω ότι αυτά τα πράγματα είναι θέμα συνήθειας.

Στην κωμμόπολη που ψάλλω, υπάρχει ψηλά στο βουνό το τετράκλιτο (!) Εκκλησάκι του Γιούχτα, στο οποίο μία φορά τον χρόνο (δεν θυμάμαι ποια, μάλλον πρόκειται για τάξιμο) πηγαίνουν κάποιοι με άδεια φυσικά του εφημερίου και ψάλλουν την ακολουθία σε αυτό το στυλ. Ο ψάλτης που έχει η ενορία μας για τις καθημερινές (πρακτικός, αλλά με καλό αυτί και ευαισθησίες) παρεβρίσκεται σε αυτές τις Ακολουθίες, λόγω του ότι πρέπει να ψάλλει τον Όρθρο, εφόσον το ρεπερτόριο των συγκεκριμένων αρχίζει από την Λειτουργία και μετά. Όταν λοιπόν κατεβαίνει, με πιάνει κάθε χρόνο και μου λέει: Όπως τους ακούω, νόμιζω ότι τσακώνονται, αφού ο ένας προσπαθεί να φωνάξει περισσότερο από τον άλλο :D.

Προσωπικά και εγώ δεν θέλησα να παρακολουθήσω πάνω από ένα τέταρτο την πανηγυρική Ακολουθία που μεταδόθηκε. Αλλά τι να κάνουμε, έτσι είναι αυτά. Όλες τις κλασικές μουσικές (συμπεριλαμβανομένης και της δικής μας φυσικά) πρέπει να ξέρει να τις ακούει κανείς (εννοείται, χωρίς απαραίτητα να είναι μουσικός).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Στην κωμμόπολη που ψάλλω, υπάρχει ψηλά στο βουνό το τετράκλιτο (!) Εκκλησάκι του Γιούχτα, στο οποίο μία φορά τον χρόνο (δεν θυμάμαι ποια, μάλλον πρόκειται για τάξιμο) πηγαίνουν κάποιοι με άδεια φυσικά του εφημερίου και ψάλλουν την ακολουθία σε αυτό το στυλ.
Ἀναφέρεσαι σέ Ζακυνθινούς πού ψάλλουν τήν ἰδιαίτερη ἐκκλησιαστική τους μουσική ἤ ἔτσι γενικά.... ὅλα σ᾿ ἔνα τσουβάλι... ;;;

Ἐκτός τοῦ ὅτι ὑπάρχει ἰδιαίτερο θέμα Ζακυνθινή Εκκλησιαστική Μουσική, πρέπει νά ξέρεις ὅτι αὐτοί ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ ἐκκλησιαστική μουσική τους εἶναι Κρητική· τήν μετέφεραν Κρῆτες, πού κι αὐτοί λόγω Ἐνετοκρατίας εἶχαν ἐπηρεασθεῖ.

Ἔχει γράψει ὁ κ. Γιαννόπουλος σχετικά σ᾿ αὐτό του τό ἔργο.

Σχετκό θέμα κι ἐδῶ.


 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντως κι αν ακόμη διαφωνεί κάποιος με την δυτικότροπη μουσική δε μπορεί να μή παραδεχθεί:

α) ότι το πολυφωνικό ρετσιτατίβο -τουλάχιστον όσο άκουσα σήμερα- μπορεί να είναι μια εξέλιξη του κλιτόν. [;]

β) ότι και εμείς έχουμε εισάγει στην λατρεία μας μουσική με επίδραση εξ ανατολών με την μίμιση των τούρκικων μακαμιών.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Γέροντα, διακρίνω μία νευρικότητα που δεν προκάλεσα ή μου φαίνεται;
Ἀναφέρεσαι σέ Ζακυνθινούς πού ψάλλουν τήν ἰδιαίτερη ἐκκλησιαστική τους μουσική ἤ ἔτσι γενικά.... ὅλα σ᾿ ἔνα τσουβάλι... ;;;
Αναφέρομαι στην πολυφωνική έκφραση της μουσικής της ορθοδόξου Εκκλησίας. Είμαι εντός ή εκτός; Άκουσα τους ψάλλοντας στο παράδειγμά μου και ο ίδιος, όπως άκουσα και τη σημερινή ακολουθία. Στα δικά μου αυτιά (που όπως αναφέρω στο προηγούμενό μου μήνυμα δεν είναι εξοικειωμένα με το είδος αυτό) μου φάνηκε το ίδιο άκουσμα, από τη στιγμή που οι αρμονίες μεταξύ των φωνών ήταν οι ίδιες. Δεν κατακρίνω το άκουσμα, μεταφέρω τα βιώματα άλλων, την δική μου αισθητική, αλλά όχι ως παράδειγμα προς μίμηση και δόγμα. Θεωρώ ότι με τα ως άνω γραφόμενά μου, σέβομαι αυτή την έκφραση της ψαλμωδίας, και επειδή κάπου επικράτησε, αλλά και εφόσον σίγουρα κάποιους αναπαύει, κάτι που μάλλον θα διακρίνατε αν τα διαβάζατε εκ νέου...
Ἐκτός τοῦ ὅτι ὑπάρχει ἰδιαίτερο θέμα Ζακυνθινή Εκκλησιαστική Μουσική, πρέπει νά ξέρεις ὅτι αὐτοί ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ ἐκκλησιαστική μουσική τους εἶναι Κρητική· τήν μετέφεραν Κρῆτες, πού κι αὐτοί λόγω Ἐνετοκρατίας εἶχαν ἐπηρεασθεῖ.
Αυτό μπορεί και να είναι η μόνη αλήθεια, αλλά πάει να πει κάτι για μένα ή την καταγωγή μου; Αν το λέτε για να με "χτυπήσετε", σας πληροφορώ ότι δεν το θεωρώ καν όπλο (προσβολή) εκτός κι αν το θεωρείτε εσείς, κάτι που όντως μειώνει αυτό που υπερασπίζεστε (αλήθεια από ποιον;)...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γέροντα, διακρίνω μία νευρικότητα που δεν προκάλεσα ή μου φαίνεται;

Αναφέρομαι στην πολυφωνική έκφραση της μουσικής της ορθοδόξου Εκκλησίας. Είμαι εντός ή εκτός; Άκουσα τους ψάλλοντας στο παράδειγμά μου και ο ίδιος, όπως άκουσα και τη σημερινή ακολουθία. Στα δικά μου αυτιά (που όπως αναφέρω στο προηγούμενό μου μήνυμα δεν είναι εξοικειωμένα με το είδος αυτό) μου φάνηκε το ίδιο άκουσμα, από τη στιγμή που οι αρμονίες μεταξύ των φωνών ήταν οι ίδιες. Δεν κατακρίνω το άκουσμα, μεταφέρω τα βιώματα άλλων, την δική μου αισθητική, αλλά όχι ως παράδειγμα προς μίμηση και δόγμα. Θεωρώ ότι με τα ως άνω γραφόμενά μου, σέβομαι αυτή την έκφραση της ψαλμωδίας, και επειδή κάπου επικράτησε, αλλά και εφόσον σίγουρα κάποιους αναπαύει, κάτι που μάλλον θα διακρίνατε αν τα διαβάζατε εκ νέου...
Αυτό μπορεί και να είναι η μόνη αλήθεια, αλλά πάει να πει κάτι για μένα ή την καταγωγή μου; Αν το λέτε για να με "χτυπήσετε", σας πληροφορώ ότι δεν το θεωρώ καν όπλο (προσβολή) εκτός κι αν το θεωρείτε εσείς, κάτι που όντως μειώνει αυτό που υπερασπίζεστε (αλήθεια από ποιον;)...
Ἀντιθέτως σέ σένα διακρίνω νευρικότητα.
Πολύ καλά διάβασα καί σέ καταλαβαίνω, ὅπως καταλαβαίνω κι ἐκείνους πού ὅλα τά λένε «ἀμανέδες», τούς φαίνεται «το ίδιο άκουσμα».
Δέν «κτυπάω» τήν καταγωγή σου, ἄλλωστε ἔχουμε κοινή Μικρασιάτικη καταγωγή!!!

ΥΓ. Χρῆστο... μέ παρεξήγησες... Ἔχω ξαναγράψει, ὅτι τά ΠΜ ἀπαγορεύονται. Ἄν γράφουμε κάτι μέ ἀφορμή κάποιο μήνυμα, δέν σημαίνει ὅτι τό γράφουμε γιά ᾿κεῖνον ἀλλά γιά ὅλους. Ἀφοῦ ξέρεις τά αἰσθήματά μου!!!


 
Αύτη την ώρα που γράφω το μήνυμα, παρακολουθώ την θεία λειτουργία απο τον πανηγυρίζοντα ιερο ναό Αγίου Διονυσίου Ζακύνθου. Με λύπη ακούω τους "ψάλτες" του ναού να αποδίδουν τα μαθήματα της θείας λειτουργίας σε ευρωπαική τετραφωνία με σαφείς μαλιστα επιρρροες απο το Ιταλικό μελώδραμα που ήκμασε τον 19ο αιώνα. Ξέρω οτι ειναι η τοπική παράδοση και ζητώ συγνώμη από τους φίλους Ζακύνθιους, αλλά έλεος ρε παιδιά αυτά δεν είναι πράγματα για την εκκλησία. Γιατι δεν έχουν και κανενα ωραίο μαντολίνο να κρατάει τα κομπανιαμέντα (ακόρντα) δεν μπορω να καταλάβω. Το τραγούδι "το γελεκάκι που φορείς" ήταν αυτό που μου ερχόταν στο μυαλό όταν ακουσα το χερουβικό το σε υμνούμεν το Άξιον Εστιν και τώρα τη Δοξολογία στο τέλος. Βατικανό θα γίνουμε σε λίγο!!!!ΕΛΕΟΣ. Πάντως πέρα απο ολα τα προηγούμενα εύχομαι χρόνια πολλα σε όλους και βοηθειά μας ο Άγιος Διονύσιος, να μας σκεπάζει και να μας φωτίσει όλους.

Μου φαίνεται ότι ξεχνάτε όλοι την ιστορία των Επτανήσων και των Επτανησίων και ιδιαίτερα την εκκλησιαστική. Κατά πρώτον πολύ εύκολα επικρίνετε και κατακρίνετε τα πράγματα όταν δε βιώνετε κάποιες καταστάσεις. Τα επτάνησα αγωνίζονταν και αγωνίζονται ακόμη με νύχια και με δόντια να κρατήσουν την ορθοδοξία. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έχουν και φυλάσσουν πέντε ολόσωμα λείψανα αγίων. Κατά δεύτερον μόνο στα επτάνησα διατηρήθηκε η παιδεία και οι τέχνες τον καιρό που ολόκληρος ο κυρίως ελλαδικός χώρος ήταν υπόδουλος στους Τούρκους. Πολλά είναι τα ονόματα των επιφανών ανδρών που προήλθαν από τα επτάνησα, τα ξεχνάμε αυτά; Φυσικά με τόσους αιώνες λατινικής κυριαρχίας υπάρχουν επιρροές σε αρκετά επίπεδα της τέχνης, δικαιολογείται όμως αυτό. Ο ελλαδικός χώρος όμως δικαιολογείται να δυτικίζει; ή μήπως δεν υπήρξαν τετραφωνίες στην Αθήνα; και αν ήταν μόνο στα χρόνια της επιρροής των Βαυαρών γιατί εξακολουθούν και σήμερα; Ή μήπως η κυρίως Ελλάδα ψάλλει βυζαντινά; τα μακάμ δίνουν και πέρνουν ασυστόλως... Για ποιό λόγο δεν τηρείτε εσείς τις παραδόσεις τις "βυζαντινές"; Οι ψαλμοί εξάλλου και οι δοξολογίες πρέπει να αναπέμπονται εν καθαρά καρδία, ή μήπως απασχολεί τον Θεό και τους Αγίους η βυζαντινή, η πατριαρχική και η κάθε τοπική παράδοση; Η Ορθοδοξία και η ορθοπραξία υπάρχει όπου υπάρχει και η πίστη...! Ο ποιμένας φυλαέι τα πρόβατα όταν γύρω από το μαντρί καραδοκεί ο λύκος, ενώ ο μισθωτός μεριμνά και τυρβάζει περί πολλά... παίζοντας σκοπούς άσκοπους με το σουραύλι του, στα επτάνησα ο λύκος τριγυρνά ακόμη, είναι ο "παπισμός"...! Οπότε ξανασκεφθείτε αυτά που γράφετε πριν τα γράψετε, επικαλούμενοι και τα πέντε ολόσωμα λείψανα που φυλάττουν Θερμοπύλες...
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Άγαπητέ, μιλάτε με οργή για κάτι με το οποίο συμφωνεί η πλειοψηφία των προηγηθέντων μηνυμάτων...
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κωνσταντίνος;57809 said:
Μου φαίνεται ότι ξεχνάτε όλοι την ιστορία των Επτανήσων και των Επτανησίων και ιδιαίτερα την εκκλησιαστική. Κατά πρώτον πολύ εύκολα επικρίνετε και κατακρίνετε τα πράγματα όταν δε βιώνετε κάποιες καταστάσεις. Τα επτάνησα αγωνίζονταν και αγωνίζονται ακόμη με νύχια και με δόντια να κρατήσουν την ορθοδοξία. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έχουν και φυλάσσουν πέντε ολόσωμα λείψανα αγίων. Κατά δεύτερον μόνο στα επτάνησα διατηρήθηκε η παιδεία και οι τέχνες τον καιρό που ολόκληρος ο κυρίως ελλαδικός χώρος ήταν υπόδουλος στους Τούρκους. Πολλά είναι τα ονόματα των επιφανών ανδρών που προήλθαν από τα επτάνησα, τα ξεχνάμε αυτά; Φυσικά με τόσους αιώνες λατινικής κυριαρχίας υπάρχουν επιρροές σε αρκετά επίπεδα της τέχνης, δικαιολογείται όμως αυτό. Ο ελλαδικός χώρος όμως δικαιολογείται να δυτικίζει; ή μήπως δεν υπήρξαν τετραφωνίες στην Αθήνα; και αν ήταν μόνο στα χρόνια της επιρροής των Βαυαρών γιατί εξακολουθούν και σήμερα; Ή μήπως η κυρίως Ελλάδα ψάλλει βυζαντινά; τα μακάμ δίνουν και πέρνουν ασυστόλως... Για ποιό λόγο δεν τηρείτε εσείς τις παραδόσεις τις "βυζαντινές"; Οι ψαλμοί εξάλλου και οι δοξολογίες πρέπει να αναπέμπονται εν καθαρά καρδία, ή μήπως απασχολεί τον Θεό και τους Αγίους η βυζαντινή, η πατριαρχική και η κάθε τοπική παράδοση; Η Ορθοδοξία και η ορθοπραξία υπάρχει όπου υπάρχει και η πίστη...! Ο ποιμένας φυλαέι τα πρόβατα όταν γύρω από το μαντρί καραδοκεί ο λύκος, ενώ ο μισθωτός μεριμνά και τυρβάζει περί πολλά... παίζοντας σκοπούς άσκοπους με το σουραύλι του, στα επτάνησα ο λύκος τριγυρνά ακόμη, είναι ο "παπισμός"...! Οπότε ξανασκεφθείτε αυτά που γράφετε πριν τα γράψετε, επικαλούμενοι και τα πέντε ολόσωμα λείψανα που φυλάττουν Θερμοπύλες...


Αγαπητέ, αφού συμφωνήσω με κάποια πράγματα περί πολιτισμικών επιδράσεων, θα πρότεινα να κρατηθεί η συζήτηση σε επιστημονική-μουσική βάση. Και σίγουρα χωρίς υπερβολές όπως αυτή ότι τα Επτάνησα ήταν ο μόνος τόπος που διατηρήθηκαν οι τέχνες και τα γράμματα κατά την τουρκική κυριαρχία στον Ελλαδικό χώρο. Αντιλαμβάνομαι τις όποιες ευαισθησίες σας αλλά ας μην είμαστε υπερβολικοί.

Έωλο επίσης θα μπορούσε να αποβεί το επιχείρημα περί των πέντε λειψάνων, καίτοι αυτά είναι ολόσωμα. Τα λείψανα των Αγίων δεν φυλάνε Θερμοπύλες, τα λείψανα είναι μια απόδειξη της θαυματουργίας του Θεού, και πηγή δύναμης και πίστης για εμάς τους επί γης. Δεν είναι ούτε λάβαρα ούτε σημαίες, ούτε προπομποί καμιάς δύναμης και καμιάς γραμμής άμυνας. Δεν μπορούμε να επικαλούμαστε μια αγαθή συγκυρία προκειμένου να "παινέψουμε το σπίτι μας". Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι η Ιερά Μητρόπολις Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας έχει θησαυρισμένα ολόσωμα τα λείψανα των Αγίων Γεωργίου του Νεαπολίτου και Ελευθερίου, καθώς και πλείστα ακόμα λείψανα Αγίων. Αν το πάρουμε αναλογικά δλδ. και αρχίσουμε να το μετράμε σε λείψανα, τότε η Ι.Μ.Ν.Ι.Φ. φυλάει όχι Θερμοπύλες αλλά και Σαλαμίνα ακόμα... Και για να γίνω και πιο ρεαλιστής, στην Ιταλία, μετά από αρπαγές, κλοπές περιπέτειες, πωλήσεις (πρβλ. ότι και το ιερό λείψανο του γ. Σπυρίδωνος από πωλήσεις και προίκες κατέληξε στην Κέρκυρα, η ιστορία γνωστή...) υπάρχουν θησαυρισμένα πλείστα όσα ιερά λείψανα. Τι σημαίνει αυτό, ότι οι Θερμοπύλες της Ορθοδοξίας φυλάττονται και εκεί;;;

Ας μην μπλέκουμε τις δικές μας τοπικιστικές αυταρέσκειες και τα δικά μας μουσικά γούστα, τα επίγεια με τα Επουράνια, τις βουλές του Θεού και τα χαριτόβρυτα λείψανα των Αγίων μας. Ας προσκομίζουμε επιστημονικά - ιστορικά -μουσικά στοιχεία και μόνον επί των μουσικών θεμάτων. Άλλωστε δεν νομίζω να κατηγόρησε κανείς εδώ τους Επτανήσιους για έλλειψη πίστης, όπως δείχνετε να αντιλαμβάνεστε. Η αναφορά στο Βατικανό φαντάζομαι ήταν από μουσικής πλευράς και όχι από δογματικής, και ευτυχώς δλδ. διότι μουσικά, φρονώ ταπεινά, πως πλείστοι όσοι Επτανήσιοι συνθέτες κλπ. περί την εκκλ. μουσική, απέβησαν βασιλικότεροι του βασιλέως στον εξευρωπαϊσμό της εκκλ. μουσικής στον χώρο αυτό, αποτασσόμενοι μετά βδελυγμίας την βυζαντινή μουσική, ίσως μετά μεγαλύτερης βδελυγμίας από αυτήν με την οποία αποτάσσονται οι υπέρμαχοι της βυζαντινής μουσικής της δυτική... Αλίμονο αν είχαν επιδείξει την ίδια ροπή και σε δογματικές αναζητήσεις....
 
Last edited:

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
β) ότι και εμείς έχουμε εισάγει στην λατρεία μας μουσική με επίδραση εξ ανατολών με την μίμιση των τούρκικων μακαμιών.

Ασφαλώς ούτε και αυτό είναι Βυζαντινή μουσική.
 

ΠΑΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΡΟΝΗΣ
Κωνσταντίνος;57809 said:
Μου φαίνεται ότι ξεχνάτε όλοι την ιστορία των Επτανήσων και των Επτανησίων και ιδιαίτερα την εκκλησιαστική. Κατά πρώτον πολύ εύκολα επικρίνετε και κατακρίνετε τα πράγματα όταν δε βιώνετε κάποιες καταστάσεις. Τα επτάνησα αγωνίζονταν και αγωνίζονται ακόμη με νύχια και με δόντια να κρατήσουν την ορθοδοξία. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έχουν και φυλάσσουν πέντε ολόσωμα λείψανα αγίων. Κατά δεύτερον μόνο στα επτάνησα διατηρήθηκε η παιδεία και οι τέχνες τον καιρό που ολόκληρος ο κυρίως ελλαδικός χώρος ήταν υπόδουλος στους Τούρκους. Πολλά είναι τα ονόματα των επιφανών ανδρών που προήλθαν από τα επτάνησα, τα ξεχνάμε αυτά; Φυσικά με τόσους αιώνες λατινικής κυριαρχίας υπάρχουν επιρροές σε αρκετά επίπεδα της τέχνης, δικαιολογείται όμως αυτό. Ο ελλαδικός χώρος όμως δικαιολογείται να δυτικίζει; ή μήπως δεν υπήρξαν τετραφωνίες στην Αθήνα; και αν ήταν μόνο στα χρόνια της επιρροής των Βαυαρών γιατί εξακολουθούν και σήμερα; Ή μήπως η κυρίως Ελλάδα ψάλλει βυζαντινά; τα μακάμ δίνουν και πέρνουν ασυστόλως... Για ποιό λόγο δεν τηρείτε εσείς τις παραδόσεις τις "βυζαντινές"; Οι ψαλμοί εξάλλου και οι δοξολογίες πρέπει να αναπέμπονται εν καθαρά καρδία, ή μήπως απασχολεί τον Θεό και τους Αγίους η βυζαντινή, η πατριαρχική και η κάθε τοπική παράδοση; Η Ορθοδοξία και η ορθοπραξία υπάρχει όπου υπάρχει και η πίστη...! Ο ποιμένας φυλαέι τα πρόβατα όταν γύρω από το μαντρί καραδοκεί ο λύκος, ενώ ο μισθωτός μεριμνά και τυρβάζει περί πολλά... παίζοντας σκοπούς άσκοπους με το σουραύλι του, στα επτάνησα ο λύκος τριγυρνά ακόμη, είναι ο "παπισμός"...! Οπότε ξανασκεφθείτε αυτά που γράφετε πριν τα γράψετε, επικαλούμενοι και τα πέντε ολόσωμα λείψανα που φυλάττουν Θερμοπύλες...

Αγαπητέ Κωνσταντίνε δεν καταλαβαίνω γιάτι θίχτηκες τόσο πολύ. Το μηνυμά μου δεν ήθελε να προσβάλει κανένα γιαυτό εξαλλου και ζήτησα και συγνώμη απο το πρώτο μου κιόλας μήμυμα.Και πάλι λοιπόν ζητώ συγνώμη αλλα θα μου επιτρέψεις να διαφονήσω με κάποια πράγματα που έγραψες. Φύσικά και πολλοί επιφανείς άντρες προήλθαν απο τα επτανησα οπως αναφέρεις και κανείς μας δεν το ξεχνάει αυτό αλλα που κολλανε ολα αυτά με τη συζήτησή μας;;;;Επίσης γνωρίζω οτι η παιδεια και οι τέχνες διατηρήθηκαν και αναπτύχθηκαν στα επτανησα οταν η ελλάδα ήταν κατω απο τον Τουρκικό ζυγό αλλα και αυτό που κολλάει;;; Η μήπως στην ηπειρωτική Ελλαδα δε διατηρήθηκαν και αναπτύχθηκαν τα γράμματα μέσα απο πλύ πιο δύσκολες συνθηκες;;;;Και τέλος πάντων τα επτάνησα πάλευαν να σώσουν την ορθοδοξία απο τις επιροές του παπισμου αλλα και στην ηπειρωτική Ελλάδα κάποιοι προσπαθουσαν να κρατηθούν μακρυά απο τον βίαιο και εξτρεμιστικό εξισλαμισμό των Τούρκων όπως ας πούμε κάποιοι ελεύθεροι πολιορκιμένοι στο Μεσολογγι, ή κάποιοι ταλέπωροι νησιώτες στα Ψαρά, ή καποιες περίφανες γυναίκες στο Σούλι. Αλλα δε θα ασχοληθω περαιτέρο γιατί όπως είπα ολα αυτά είναι άσχετα με ότι αρχικά εννούσα!!!Απαντώντας σε άλλη σου θέση να σε ενήμερώσω οτι ναί στην κυρίως Ελλάδα ψάλλουμε βυζαντινά και μάλιστα με πάθος για αυτό που κάνουμε,με πίστη στο θεό την Παναγία και ότι πρεσβευει η ορθόδοξη εκκλησία και αφοσίωση στην παράδοση που διατηρήθηκε και εξελίχθηκε μέσα σε τόσους και τόσους αιώνες. Και να σε ενήμερώσω επίσης οτι οι βυζαντινοί ήχει πολλές φορες ταυτίζοναι με κάποια απο τα μακάμια της τούρκικης μουσικής γιατι έτσι εξελίχθηκε η μουσική η τούρκικη και όχι η βυζαντινή!!!!επίσης αν νομίζεις οτι πέρα απο τα Επτάνησα δεν υπάρχουν λύκοι που περιτριγυρίζουν το μαντρί, τότε είσαι αρκετά γελασμένος. πρόσφατη ειναι η επίσκεψη και ο ασπασμός στη θεία λειτουργία πέρυσι στο πατριαρχείο με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, συνεπως ο ισχυρισμός σου περι σκοπών άσκοπων με σουραύλια είναι το λιγότερο άστοχος. τέλος θέλω να πώ οτι συμφωνω απόλυτα με το οτι ό,τι και αν ψάλλουμε πρέπει να το ψάλλουμε με πίστη προς το θεο αλλα μην τα ισοπεδώνουμε όλα σε αυτό το βωμό και σου αναφέρω ευθύς αμέσως ενα παραδειγμα πραγματικό. Πρίν ένα χρόνο παρακολούθησα μία πανηγυρικη θεία λειτουργία η οποία όχι μονο "ψαλλόταν" με τετράφωνα μελωδήματα αλλα την όλη ατμοσφαιρα συμπλήρωνε και ενα όργανο πιθανόν το εκκλησιαστικό. αυτό σε διαβεβαιώ οτι συνβαίνει και σε νάούς των Αθηνών. Ολοι αυτοι που συμμετέχουν σε αυτές τις προσπάθειες μπορεί να ψάλλουν με πολυ μεγαλύτερη πίστη απο όση ψάλλω εγώ, είναι όμως σωστο αυτό που γίνετε; Λοίπον είπα πολλα και κούρασα και κουράστηκα αν και δεν έγραψα όλες τις σκέψεις μου.Να ξέρεις αγαπητέ Κωνσταντίνε οτι σκέφτηκα και ξανασκέφτηκα οτι εγραψα απο την αρχή μεχρι το τέλος και φυσικα συνεχίζω να μην συμφωνώ με την δυτική τετραφωνία στην εκκλησία σεβόμενος ωστόσο κάθε τοπική παραδοση και επίκαλούμενος ΠΑΝΤΑ τους Αγίους και τα λείψανα αν θέλεις των επτανησίων Αγίων (αν και δεν επικαλούμαστε το λείψανο, αλλα την χάρη και τη μεσητεία του Αγίου),που και αγαπω και ευλαβούμε πολύ.....
 
Last edited:
Ενημερωτικά και μόνο σας λέω πως δεν είμαι επτανήσιος... δεν φέρω οργή όπως κάποιος ανέφερε, απλά δε μου αρέσει γενικώς η κατάκριση και πόσο μάλλον για πράγματα που δε γνωρίζουμε. Παραπέμπω στον Μ. Δραγούμη και στις όποιες μελέτες του για μια επισκόπηση της επτανησιακής ψαλτικής και τις αρκετές ομοιότητές της με την παλαιοβυζαντινή περίοδο της ψαλτικής. Επίσης να ξέρετε ότι οι τετραφωνίες στην ψαλτική της επτανήσου έχουν εισαχθεί τους/τον τελευταίους/ο αιώνες/α και μόνο στα κέντρα των πόλεων. Στα περισσότερα χωριά ψάλλουν όπως και στον ελλαδικό χώρο, "βυζαντινά" κατά την επικρατούσα ορολογία, "παραδασιακά" κατά την δική τους... Καλές γιορτές σε όλους!
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Παραπέμπω στον Μ. Δραγούμη και στις όποιες μελέτες του για μια επισκόπηση της επτανησιακής ψαλτικής και τις αρκετές ομοιότητές της με την παλαιοβυζαντινή περίοδο της ψαλτικής.

Παλαιότερα είχα δει αυτό το άρθρο...όποιος το έχει θα μπορούσε να το ανεβάσει?
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η Ζακυνθινή εκκλησιαστική μουσική δεν έχει καμία σχέση με τους μαϊμουδισμούς της νεο-ελληνικής δυτικοπληξίας. Είναι μια παράδοση αιώνων που κουβαλάει μέσα της βαριά ιστορία ανάλογη με αυτή που κουβαλάει το Φανάρι στην Πόλη. Το να ψάλλεις Ζακυνθινά δεν είναι κάτι απλό θέλει χρόνια εμπειρίας.΄Παρακολούθησα κι εγώ λίγο την μετάδοση από την τηλεόραση. Συχαρητήρια στον κύριο Σούλη τον πρωτοψάλτη του Αγ. Διονυσίου και στον πολύ καλό μου φίλο και συνεργάτη Αντώνη Κλάδη που αγωνίζονται να σώσουν αυτήν την τόσο όμορφη και ξεχωριστή παράδοση.
 
Ποιὰ εἶναι αὐτὴ ἡ περίοδος, μπορεῖτε νὰ διευκρινίσετε;

Εὐχαριστῶ.


Ενδέκατος αιών και πίσω αν δεν κάνω λάθος...
Επισυνάπτω και το εξώφυλλο του βιβλίου
 

Attachments

  • zakynth_ekk.jpg
    12.5 KB · Views: 20
Top