Πίνακας περί του πότε ο ιερεύς ξεκινάει για την είσοδο του εσπερινού

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#21
Χθες δεν πρόλαβα να ολοκληρώσω το Δόξα Πατρί, και ο ιερέας είχε βγει...
Τί έπρεπε να κάνω;
Κε Νίκο,

Όταν λέτε "χθες", εννοείτε στον Εσπερινό της Παναγίας; Εννοείτε, δηλαδή, στο οκτάηχο Δοξαστικό;;; Στα μέσα του "Δόξα Πατρί" βγήκε ο ιερέας από το Ιερό χωρίς να είχε αρχίσει ο αριστερός το "Και νυν" και πριν ακουστούνε τα λόγια, "Θεαρχίω νεύματι";;;; Καλά, τι ασέβεια είναι αυτή;

Εγώ, απλούστατα, σε αυτή την περίπτωση, θα έψαιλνα το Δοξαστικό ΟΠΩΣ ΕΠΡΕΠΕ. Δηλαδή, ο ιερέας θα στεκότανε εκεί στον Σωλέα για τα 7 με 10 λεπτά που θα χρειαζότανε να ψάλλω το Δοξαστικό.

Απόστολος
 
#22
Εγώ, απλούστατα, σε αυτή την περίπτωση, θα έψαιλνα το Δοξαστικό ΟΠΩΣ ΕΠΡΕΠΕ. Δηλαδή, ο ιερέας θα στεκότανε εκεί στον Σωλέα για τα 7 με 10 λεπτά που θα χρειαζότανε να ψάλλω το Δοξαστικό.
Το έχω κάνει... και έπεσε πολύ ιδρώτας στην μέση του σολέα! Ας μάθουν έτσι να είναι συμμέτοχοι και όχι αδιάφοροι!
 
#23
Σκέφτηκα όλες τιςεκδοχές αλλά δεν θέλησα να του κάνω καψόνι
Και δίνοντας τόπο στην οργή τό 'πα όπως τό πα... Όταν φταχτεί ο υπολογιστής μου σκέφτομαι να το γραψω....
 
#24
Σκέφτηκα όλες τιςεκδοχές αλλά δεν θέλησα να του κάνω καψόνι
Και δίνοντας τόπο στην οργή τό 'πα όπως τό πα... Όταν φταχτεί ο υπολογιστής μου σκέφτομαι να το γραψω....
Αγαπητέ φίλε και συμπατριώτη Νίκο,
κατ' αρχήν, καθυστερημένα, θα ήθελα να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου για τον αδόκητο θάνατο του, επίσης, αγαπητού φίλου και αδελφού σου Πέτρου, και έπειτα να εκφράσω την άποψή μου για το θέμα που έθεσες για συζήτηση και που εμφανίζεται πολύ συχνά.
Ό,τι συμβουλεύουν, οι παραπάνω συνάδελφοι κ.κ. Απόστολος και Καραγιαννάκης, έκανα κι εγώ φέτος σ' ένα πανηγυράκι σε εξωκκλήσι κοντά στο Χωριό μου, χωρίς να δημιουργήσω κανένα πρόβλημα με τον ιερέα.
Θεωρώ ότι μια αμοιβαία συνεννόηση, με τον κάθε φορά ιερουργούντα, θα αποτελούσε την καλύτερη αντιμετώπιση τέτοιων ενδεχόμενων περιστατικών, που εκνευρίζουν και ανατρέπουν την καλή μας διάθεση για την ψαλτική μας πνευματική προσφορά στον ιερό χώρο του Ναού.
Το να προλαμβάνουμε τα γεγονότα, με πνεύμα αγάπης και συνεργασίας, γνωρίζοντας από την εμπειρία μας αυτά τα ενδεχόμενα, είναι, για μένα, ο καλύτερος τρόπος και, ταυτόχρονα, ο αποτρεπτικός εντάσεων και παρεξηγήσεων.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#25
Έχετε ακούσει στιχηραρικο-ειρμολογικό μέλος;
Τὸ συνηθέστερο μέλος γιὰ ἑσπερινοὺς, ὅταν παρευρίσκονται ὁ ψάλτης, ὁ ἐφημέριος, καὶ ὁ νεωκόρος.

Πάντως θέλει μαστοριὰ γιὰ νὰ ψάλλεις ἔτσι, οὐσιαστικὰ εἱρμολογικὴ ἐκτέλεση μὲ στιχηραρικὲς καταλήξεις.
 
#26
Αγαπητέ φίλε και συμπατριώτη Νίκο,
θα ήθελα να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου για τον αδόκητο θάνατο του, επίσης, αγαπητού φίλου και αδελφού σου Πέτρου,
Ό,τι συμβουλεύουν, οι παραπάνω συνάδελφοι κ.κ. Απόστολος και Καραγιαννάκης, έκανα κι εγώ φέτος σ' ένα πανηγυράκι σε εξωκκλήσι κοντά στο Χωριό μου, χωρίς να δημιουργήσω κανένα πρόβλημα με τον ιερέα.
Θεωρώ ότι μια αμοιβαία συνεννόηση, με τον κάθε φορά ιερουργούντα, θα αποτελούσε την καλύτερη αντιμετώπιση τέτοιων ενδεχόμενων περιστατικών, που εκνευρίζουν και ανατρέπουν την καλή μας διάθεση για την ψαλτική μας πνευματική προσφορά στον ιερό χώρο του Ναού.
Το να προλαμβάνουμε τα γεγονότα, με πνεύμα αγάπης και συνεργασίας, γνωρίζοντας από την εμπειρία μας αυτά τα ενδεχόμενα, είναι, για μένα, ο καλύτερος τρόπος και, ταυτόχρονα, ο αποτρεπτικός εντάσεων και παρεξηγήσεων.
Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ!
Όσο για τα καμώματα μερικών ιερέων, αυτοί (καρατσεκαρισμένο:D) δεν παίρνουν από λόγια, οπότε για να μη χαλάμε τη ζαχαρένια μας, επιταχύνουμε προς αποφυγήν άααααλλων καταστάσεων.... και ζούμε τόσον εμείς όσον και αυτοί καλά.... Και ο ασπερινός διαρκεί 3/4 ... με τα αναγνώσματα ευκρινώς ανεγνωμένα!:D
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#27
Στους μικρούς ναούς ο πίνακας πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα κάτω, δηλαδή ο ιερέας να βγαίνει και πιο μετά ακόμα, για έναν άλλο πολύ πιο σοβαρό λόγο: το ότι το θυμιατό θα καταλήξει μπροστά στον ψάλτη και αν ο ναός είναι μικρός, με κακό αερισμό δε θα μπορέσει να συνεχίσει το δοξαστικό ή το και νυν! σε κάποιους ναούς ο χρόνος μετράει από τη στιγμή που ανάβει το καρβουνάκι, ακόμα κι αν το θυμιατό περιμένει κρεμασμένο στο ιερό.

Αντίθετα με όσα συνήθως γράφονται, δηλαδή ο ψάλτης να είναι αυτός που επιμένει για τη μη συντόμευση ύμνων, υπάρχει και η περίπτωση να κατηγορείται μάλλον εκείνος από τον παπά ότι βιάζεται και ότι δεν πιάνονται οι στόχοι του προγράμματος. συνήθως υπάρχει κάποια αιτία βέβαια: έλλειψη βοήθειας, κακό μικρόφωνο και πολύ λιβάνι.
 
Last edited:
#28
Χαίρετε ἀγαπητέ μας ἀδελφέ! Στίς Καρυές ψάλλεται τό σύνηθες Ἀναστασιματάριο τά Σάββατα καί στίς ἄλλες γιορτές Φιλανθίδης.
Αυτό γνωρίζω και γω από τα παλιά χρόνια που πήγαινα στο Όρος τα τελευταία 15 χρόνια δεν έχω πάει και δεν γνωρίζω τι ψάλλουν οι νέοι ψάλτες.
Πάντως μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι σχετικά με την τάξη των ιερών ακολουθιών έχουν προβλεφθεί και οι πιο μικρές λεπτομέρειες. Αυτό πάντως ,για τη στιγμή που κάνει είσοδο ο παπάς, ήταν κάτι που δεν το γνώριζα ούτε το είχα ακούσει ποτέ . Και ξέρετε είναι άσχημο να έχει βγει ο παπάς να έχει θυμιατίσει και να περιμένει με αδημονία να τελειώσεις -ειδικά στα πανηγύρια-να σε κοιτάζει και επίμονα σα να σου λέει τελείωνε . Ο ψάλτης που ξέρει όμως, δεν μπορεί το Θεοτοκίο από αργοσύντομο που είναι- αν έχει επιλέξει να πει το αργοσύντομο-να το σπιντάρει επειδή ο παπάς για χ λόγους θέλει να τελειώνει. Μάλλον αυτές τις λεπτομέρειες - σ΄αυτές κρύβεται ο διάβολος- θα έπρεπε η Σύνοδος να έχει συστήσει μια επιτροπή που τις ψάχνει και να ενημερώνει κατά καιρούς ψάλτες και παπάδες ώστε και η αταξία να αποφεύγεται και οι διαφωνίες και για ένα άλλο λόγο ψυχολογικό : η τάξη στις λατρευτικές ακολουθίες καλλιεργεί τάξη και στο μυαλό μας .
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#29
Θεωρητικά το θέμα είναι απόλυτα τακτοποιημένο. Υπάρχουν βαθύτερα αίτια όταν γίνονται διαφωνίες.

Αρκετοί ιερείς θεωρούν ότι πρέπει να βγουν αμέσως και ότι οφείλουν να περιμένουν αδιαμαρτύρητα όσο κι αν αργήσει το μέλος, κάποιοι μάλιστα το απολαμβάνουν κιόλας κρατώντας ίσο κλπ. Αλλά ακόμα κι αν ο ιερέας ο ίδιος δε δυσανασχετεί, όταν προχωράει πρόωρα στην είσοδο, δημιουργεί στο εκκλησίασμα μια αίσθηση ότι ο ψάλτης τρενάρει την ακολουθία χωρίς λόγο. Το στιχηραρικό είδος μέλους είναι ένα ακόμα είδος που απεχθάνονται πολλοί πιστοί και έχω ακούσει τραγικά και αχάριστα σχόλια ακόμα και εις βάρος κορυφαίων ψαλτών.

Στην καλή περίπτωση ο ιερέας υπερασπίζεται τον ψάλτη και τη μουσική γενικότερα και σε κάθε ευκαιρία φροντίζει να λέει έναν καλό λόγο. Έχω τύχει σε ιερείς που βγάζουν μια σχετική ανακοίνωση πριν κάποια σπουδαία υμνολογική ενότητα ή αμέσως μετά. Κι όταν λέω ανακοίνωση εννοώ να εξηγήσουν τι κάνουμε τώρα και ποια ιστορία κρύβει το κάθε μέλος.

Στην κακή περίπτωση ο ιερέας υποκινεί ο ίδιος κλίμα εναντίον του ψάλτη, ότι δήθεν έχει έπαρση, ή είναι ψεκασμένος ή γεροξεκούτης και διάφορα άλλα που τα λέμε και σε άλλα νήματα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#30
....δημιουργεί στο εκκλησίασμα μια αίσθηση ότι ο ψάλτης τρενάρει την ακολουθία χωρίς λόγο. Το στιχηραρικό είδος μέλους είναι ένα ακόμα είδος που απεχθάνονται πολλοί πιστοί ...
Δεν το απεχθάνονται, απλώς δεν το καταλαβαίνουν, δεν τους προσφέρει και τίποτα περισσότερο. Ένας λόγος να καταφεύγουμε σε συντομευμένα μέλη, χωρίς τράβηγμα συλλαβών για πολλούς χρόνους, όσο κι αν αυτό δεν μας (ή σε κάποιους από εμάς) αρέσει.
Μια καλή αρχή καιοδηγός είναι το "Αργοσύντομον Αναστασιματάριον Γ. Χατζηθεοδώρου"
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#31
Ναι, το διατυπώσατε σωστότερα. Το εν λόγω ακροατήριο όμως ούτε το προτεινόμενο είδος θα το καταλάβει. Είναι και η χρονική αγωγή και το βαρύ ύφος που λογικά θα έχει ακόμα κι ένα δοξαστικό από εκεί.
 
Last edited:
#32
Ναι, το διατυπώσατε σωστότερα. Το εν λόγω ακροατήριο όμως ούτε το προτεινόμενο είδος θα το καταλάβει. Είναι και η χρονική αγωγή και το βαρύ ύφος που λογικά θα έχει ακόμα κι ένα δοξαστικό από εκεί.
Τα μαθήματα στο Αναστασιματάριο του κ.Χατζηθεοδώρου έχουν ροή εύκολη και παλμό.
Πολύ όμορφο και καλογραμμένο.
Το πρόβλημα είναι το πώς θα ξεκολλήσουμε εμείς και οι μαθητές μας απ' αυτό που ψάλλομε 50 χρόνια !
 
#33
Στον Ναό που ... διακονούσα μέχρι τις 17-07-21 υπηρετούν δύο εφημέριοι.. ο πρώτος (έγγαμος, καλλίφωνος και γνώστης της μουσικής και του τυπικού), γνωρίζει πότε πρέπει να βγει για την είσοδο... ενώ ο ιερομόναχος δέεεεεεν!!!
Δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να γράψω λεπτομέρειες απλά να αναφέρω ότι το μνμ αριθ. 19 τον αφορά....
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#35
Αφού οι γνωστοί παραεκκλησιαστικοί κύκλοι κατασυκοφάντησαν τα αριστουργήματα της παπαδικής μελοποιΐας απαιτώντας λίγο ως πολύ να εξοβελισθούν από τη λατρεία μας, τώρα στρέφονται και εναντίον του στιχηραρικού γένους. Μεθαύριο, τίς οίδεν, μπορεί να στραφούν και εναντίον του σύντομου ειρμολογικού και να ζητήσουν να διαβάζονται τα πάντα

σ.σ. Είμαι αντίθετος στο «μικτό» στιχηραρικό είδος του Ιωάννου Πρωτοψάλτου με τη μίξη γραμμών του αργού στιχηραρίου στο αργοσύντομο. Προτιμώ τη φιλοσοφία του Πέτρου με το αμιγώς στιχηραρικό είδος.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#36
Όσο εύκολη κι αν είναι η ροή, το δοξαστικό δεν θα το πεις σαν στιχηρό. θα έχει μια ελαφρώς βραδύτερη αγωγή.

Το να βγαίνει ο ιερέας αμέσως δε σημαίνει οπωσδήποτε ότι θέλει και να επισπεύσεις. Καμιά φορά μόνοι μας αγχωνόμαστε από τη σκέψη αυτή.

Και οι ιερείς αγχώνονται μήπως τελειώσει το δοξαστικό χωρίς εκείνοι να βρίσκονται στη θέση τους.

Εξαρτάται κι από το είδος του εσπερινού και τι ψάλτης είναι κάθε φορά. Οι δεξιοί ψάλτες συνήθως έρχονται μόνο στον εσπερινό της Μ. Παρασκευής, του Αγίου πνεύματος, του Ευαγγελισμού αν συμπέσει με Χαιρετισμούς και στην πανήγυρη του ναού. Στους υπόλοιπους εσπερινούς τα πράγματα είναι γενικώς πια χαλαρά οπότε και η ακρίβεια ανάλογη.
 
#37
Στον Ναό που ... διακονούσα μέχρι τις 17-07-21 υπηρετούν δύο εφημέριοι.. ο πρώτος (έγγαμος, καλλίφωνος και γνώστης της μουσικής και του τυπικού), γνωρίζει πότε πρέπει να βγει για την είσοδο... ενώ ο ιερομόναχος δέεεεεεν!!!
Δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να γράψω λεπτομέρειες απλά να αναφέρω ότι το μνμ αριθ. 19 τον αφορά....
... Ἀλλ᾿ ἔχουμε πεῖ: Ἄν γνώριζαν οἱ παπᾶδες τυπικό, θά γνώριζαν κι οἱ ψάλτες...
 
Top