Μανώλης Παπαδάκης
Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Εδώ ένα πλούσιο αφιέρωμα-υλικό στον μεγάλο Πέτρο Μπερεκέτη.
λίγα βιογραφικά από εδώ
Πέτρος Γλυκύς ο Μπερεκέτης
Από τους διαπρεπεστέρους μελοποιούς και μουσικούς του 18ου αι., αλλά και ολόκληρης της Περιόδου μετά την Άλωση. Πρωτοδιδάχτηκε τη βυζ. μουσική στην πατρίδα του Κων/πολη και κατόπιν συνέχισε τη σπουδή της στο Άγιον Όρος, με τον διακεκριμένο Δαμιανό Βατοπεδινό (βλ. λήμμα καθώς και Χαλάτζογλους Παναγιώτης). Επί μακρό χρόνο διετέλεσε επικεφαλής ψάλτης στον ναό του Αγίου Κων/νου Κων/πόλεως (τον "ἐν Υψωμαθείοις") και απέκτησε το παρωνύμιο "Μπερεκέτης", γιατί απαντούσε με την τουρκική λέξη "μπερεκέτ" (που σημαίνει "αφθονία") όταν τον ρωτούσαν οι μαθητές του αν έχει κι άλλους ειρμούς να διδάξει(!). Μελοποίησε πολλά και διάφορα άσματα και ιδίως ειρμούς, στους οποίους ξεπέρασε όλους τους συγχρόνους του σε μελωδική γλυκύτητα (γι' αυτό οι παρόμοιοι ειρμοί ονομάζονται καλοφωνικοί και ο Μπερεκέτης, "πατέρας των καλοφωνικών ειρμών"). Μελοποίησε το αργό δίχορο "Θεοτόκε Παρθένε" (με το κράτημα) που χωρίζεται σε 8 μικρά τμήματα (αντίστοιχα των 8 Ήχων) και ψάλλεται στις αγρυπνίες (θεωρούμενο ως το αριστούργημά του). Συνέθεσε ακόμα: πολυελέους, δοξολογίες, έντεχνα ασματικά, ένα πασαπνοάριο του Όρθρου (σε Ήχο Δ'), διάφορα κοινωνικά, χερουβικά και καταβασίες (της Κυριακής προ των Χριστουγέννων)· επίσης, πολυχρονισμό στον Μεγάλο Πέτρο της Ρωσίας. Πολλά μουσουργήματα (όλα τα έργα του βρίσκονταν στην Κων/πολη, στη βιβλιοθήκη του Αγιοταφικού Μετοχίου) δημοσιεύτηκαν σε διάφορες Ανθολογίες (μεταφερμένα στη Νέα Μέθοδο από τους "Tρεις διδασκάλους"). Επίσης εκδόθηκαν "Τα άπαντα Πέτρου του Μπερεκέτου" (2 τόμοι).
λίγα βιογραφικά από εδώ
Πέτρος Γλυκύς ο Μπερεκέτης
Από τους διαπρεπεστέρους μελοποιούς και μουσικούς του 18ου αι., αλλά και ολόκληρης της Περιόδου μετά την Άλωση. Πρωτοδιδάχτηκε τη βυζ. μουσική στην πατρίδα του Κων/πολη και κατόπιν συνέχισε τη σπουδή της στο Άγιον Όρος, με τον διακεκριμένο Δαμιανό Βατοπεδινό (βλ. λήμμα καθώς και Χαλάτζογλους Παναγιώτης). Επί μακρό χρόνο διετέλεσε επικεφαλής ψάλτης στον ναό του Αγίου Κων/νου Κων/πόλεως (τον "ἐν Υψωμαθείοις") και απέκτησε το παρωνύμιο "Μπερεκέτης", γιατί απαντούσε με την τουρκική λέξη "μπερεκέτ" (που σημαίνει "αφθονία") όταν τον ρωτούσαν οι μαθητές του αν έχει κι άλλους ειρμούς να διδάξει(!). Μελοποίησε πολλά και διάφορα άσματα και ιδίως ειρμούς, στους οποίους ξεπέρασε όλους τους συγχρόνους του σε μελωδική γλυκύτητα (γι' αυτό οι παρόμοιοι ειρμοί ονομάζονται καλοφωνικοί και ο Μπερεκέτης, "πατέρας των καλοφωνικών ειρμών"). Μελοποίησε το αργό δίχορο "Θεοτόκε Παρθένε" (με το κράτημα) που χωρίζεται σε 8 μικρά τμήματα (αντίστοιχα των 8 Ήχων) και ψάλλεται στις αγρυπνίες (θεωρούμενο ως το αριστούργημά του). Συνέθεσε ακόμα: πολυελέους, δοξολογίες, έντεχνα ασματικά, ένα πασαπνοάριο του Όρθρου (σε Ήχο Δ'), διάφορα κοινωνικά, χερουβικά και καταβασίες (της Κυριακής προ των Χριστουγέννων)· επίσης, πολυχρονισμό στον Μεγάλο Πέτρο της Ρωσίας. Πολλά μουσουργήματα (όλα τα έργα του βρίσκονταν στην Κων/πολη, στη βιβλιοθήκη του Αγιοταφικού Μετοχίου) δημοσιεύτηκαν σε διάφορες Ανθολογίες (μεταφερμένα στη Νέα Μέθοδο από τους "Tρεις διδασκάλους"). Επίσης εκδόθηκαν "Τα άπαντα Πέτρου του Μπερεκέτου" (2 τόμοι).