Ο κανόνας της Παννυχίδας του Πάσχα

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Το βράδυ της Αναστάσεως, στην Παννυχίδα λέει (π.χ. στο βιβλίο Μεγάλη Εβδομάδα της ΑΔ) οτι ψάλλεται ο κανόνας «Κύματι Θαλάσσης» χωρίς άλλες λεπτομέρειες. Στις ενορίες λόγω βιασύνης συνήθως ψάλλονται τα τροπάρια από μία φορά (ακόμα και πολύ αργά για να ειπωθεί το Χριστός Ανέστη στις 12), χωρίς επαναλήψεις, με/χωρίς καταβασίες, χωρίς μεσώδιες αιτήσεις και κάθισμα, χωρίς κοντάκιο/οίκο/συναξάριο, χωρίς κατάληξη στην Η' ωδή και χωρίς «Την Θεοτόκον» πρίν τη Θ' ωδή. Ποιά είναι η σωστή τάξη ψαλμώδησης του κανόνα στην Παννυχίδα; Δεν πρόλαβα να κοιτάξω σε άλλα βιβλία αλλά ρωτώ εδώ γιατί μπορεί να ενδιαφέρει και άλλους. Ευχαριστώ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στα δίπτυχα 2010, αρκετά σαφώς, προβλέπονται τα κατωτέρω :
 

Attachments

  • image9.jpg
    2.4 MB · Views: 70
Το ΤΜΕ (εφόσον αυτό ακολουθούμε) δίνει το <<σωστό>> τρόπο ψαλμώδησης του κανόνα της Παννυχίδος. Ψάλλεται εις στ΄, στο τέλος οι καταβασίες, χωρίς το μεσώδιο κάθισμα. Για το κοντάκιο δεν κάνει καθόλου αναφορά, ίσως γιατί θεωρεί αυτονόητο ότι δεν θα το διαβάσουμε. Από όσο γνωρίζω, μόνο στα απόδειπνα της α΄ εβδομάδος, ψάλλεται το κοντάκιο του Μεγάλου Κανόνος. Στις δε ενορίες, τα κοντάκια συνήθως τα διαβάζουμε και μόνο το καταληκτικό κοντάκιο της λειτουργίας ψάλλεται (και το Μετὰ τῶν ἁγίων... στις κηδείες). Το συναξάριο προφανώς δεν θα διαβαστεί δεύτερη φορά. Η εκφώνηση Τὴν Θεοτόκον... είναι παραλλαγή του τίτλου της θ΄ ωδής. Στιχολογία των ωδών γίνεται αποκλειστικά στον όρθρο. Επομένως, η εκφώνηση δεν λέγεται στην παννυχίδα, ούτε θυμιατίζει ο παπάς, ούτε κατεβαίνουμε από τα στασίδια μας.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το ΤΜΕ (εφόσον αυτό ακολουθούμε) δίνει το <<σωστό>> τρόπο ψαλμώδησης του κανόνα της Παννυχίδος. Ψάλλεται εις στ΄, στο τέλος οι καταβασίες, χωρίς το μεσώδιο κάθισμα. Για το κοντάκιο δεν κάνει καθόλου αναφορά, ίσως γιατί θεωρεί αυτονόητο ότι δεν θα το διαβάσουμε. Από όσο γνωρίζω, μόνο στα απόδειπνα της α΄ εβδομάδος, ψάλλεται το κοντάκιο του Μεγάλου Κανόνος. Στις δε ενορίες, τα κοντάκια συνήθως τα διαβάζουμε και μόνο το καταληκτικό κοντάκιο της λειτουργίας ψάλλεται (και το Μετὰ τῶν ἁγίων... στις κηδείες). Το συναξάριο προφανώς δεν θα διαβαστεί δεύτερη φορά. Η εκφώνηση Τὴν Θεοτόκον... είναι παραλλαγή του τίτλου της θ΄ ωδής. Στιχολογία των ωδών γίνεται αποκλειστικά στον όρθρο. Επομένως, η εκφώνηση δεν λέγεται στην παννυχίδα, ούτε θυμιατίζει ο παπάς, ούτε κατεβαίνουμε από τα στασίδια μας.

Και το ΤΑΣ λέει άλλα... Ως και για Στιχολογία ομιλεί...
Έχει δώσει μια ερμηνεία ο κ. Διονύσιος Μπιλάλης στα ΔΙΠΤΥΧΑ.
Άλλωστε η ακολουθία της Παννυχίδος δεν έχει Καταβασίες.
Από γ΄ και στ΄ ωδής δεν τίθεται ανάγνωσις ή εκφώνησις.
Άλλωστε άλλοι ομόδοξοι λαοί αγνοούν παντελώς την Παννυχίδα.
Οπότε ορθά τα όσα γράφουν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2010.
 
Και το ΤΑΣ λέει άλλα... Ως και για Στιχολογία ομιλεί...
Έχει δώσει μια ερμηνεία ο κ. Διονύσιος Μπιλάλης στα ΔΙΠΤΥΧΑ.
Άλλωστε η ακολουθία της Παννυχίδος δεν έχει Καταβασίες.

Τα δίπτυχα συμφωνούν, με το συνήθη τρόπο ψαλμώδησης των κανόνων στα απόδειπνα ή στους εσπερινούς (μετα το Νῦν ἀπολύεις... όταν προβλέπονται), δηλαδή ψάλλεται ολόκληρος ο κανόνας και μόνο ο ειρμός της θ΄ ωδής επαναλαμβάνεται τελικά και ευθύς το τρισάγιο. Όμως, ο κανόνας του Μεγάλου Σαββάτου αρχικά ήταν τετραώδιο και αργότερα συμπληρώθηκε με τις α΄, γ΄, δ΄ και ε΄ ωδές. Ως γνωστόν, τα τριώδια ακολουθούνται πάντα από καταβασία. Οπότε, το ΤΜΕ μάλλον επηρεάστηκε από αυτό το γεγονός και διατήρησε καταβασίες σε όλες τις ωδές.

Μεταγενέστερη διόρθωση: Εδώ έκανα λάθος. Μαρτυρία υπάρχει στο ΤΜΕ. Επισυνάπτονται και αρχεία.

Από γ΄ και στ΄ ωδής δεν τίθεται ανάγνωσις ή εκφώνησις.

Και στο μεσονυκτικό της Κυριακής, στους τριαδικούς κανόνες, ούτε ανάγνωση τίθεται ούτε αίτηση γίνεται, όμως μεσώδια καθίσματα ψάλλονται. Παρόμοια, στους κανόνες της Θεοτόκου (Θεοτοκάριον) υπάρχει μεσώδιο κάθισμα, χωρίς να υπάρχει αίτηση.
Δεν υπάρχει σωστό και λάθος, υπάρχει τι διατάσσει το εκάστοτε τυπικό. Άμα ήταν στο χέρι μου, θα έψαλλα και το μεσώδιο κάθισμα από γ΄ ωδής, θα προσέθετα και το κάθισμα μετά τον ἄμωμον από στ΄ ωδής, γιατί <<έτσι μου αρέσει>> (a la Amstel... αστειεύομαι :) Δε σας ειρωνεύομαι). Αλλά, καταπιέζω τον εαυτό μου να μην κάνω του κεφαλιού μου, αλλά να κάνω υπακοή σε αυτά που όρισε η πατριαρχική επιτροπή.
 

Attachments

  • Κυριακή_των_Βαΐων.jpg
    831.9 KB · Views: 8
  • Μεγάλη Δευτέρα.jpg
    373.1 KB · Views: 6
  • Μεγάλη Τρίτη.jpg
    343.1 KB · Views: 3
  • Μεγάλη Τετάρτη.jpg
    345.6 KB · Views: 2
Last edited:
ή η Εκκλησία της Ελλάδος...

Έτσι είναι. Όπου υπάγεται κανείς...
Υπενθυμίζω όμως, ότι το ΤΜΕ είναι το τυπικό της Εκκλησίας και τα δίπτυχα ένα βοήθημα. Οι υποσημειώσεις στα δίπτυχα είναι προσωπικές απόψεις...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Έτσι είναι. Όπου υπάγεται κανείς...
Υπενθυμίζω όμως, ότι το ΤΜΕ είναι το τυπικό της Εκκλησίας και τα δίπτυχα ένα βοήθημα. Οι υποσημειώσεις στα δίπτυχα είναι προσωπικές απόψεις...

http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=69943&postcount=2

Τότε πές και τον κατηχητικό λόγο στο τέλος της Θείας Λειτουργίας.
Τί να σου πώ άλλο...
 
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=69943&postcount=2

Τότε πές και τον κατηχητικό λόγο στο τέλος της Θείας Λειτουργίας.
Τί να σου πώ άλλο...

Δεν χρειάζεται να μου πείτε κάτι άλλο. Έμαθα πολλά από τη σημερινή συζήτηση και ωφελήθηκα. Ανεξάρτητα με το τι λέμε εμείς, ο παπάς θα πράξει όπως έχει παραλάβει από τους προκατόχους του και ανάλογα με τις συνήθειες που επικρατούν σε κάθε ναό.
Πραγματικά ευχαριστώ...
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
ή η Εκκλησία της Ελλάδος...
Κατ᾿ ἀκρίβειαν ἡ συνοδικὴ ὑποεπιτροπή τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος.

Έτσι είναι. Όπου υπάγεται κανείς...
Υπενθυμίζω όμως, ότι το ΤΜΕ είναι το τυπικό της Εκκλησίας και τα δίπτυχα ένα βοήθημα.
Τὸ ἴδιον τὸ Τ.Μ.Ε. δὲν εἶναι τόσον ἀπόλυτον ὅτι αὐτὸ μόνον εἶναι τὸ τυπικὸν τῆς ἐκκλησίας καὶ οὐδὲν ἕτερον. τοὐναντίον μάλιστα...

Οι υποσημειώσεις στα δίπτυχα είναι προσωπικές απόψεις...
Αὐτὴ ἡ τελευταία φράσις εἶναι προσωπικὴ ἄποψις τοῦ συντάκτου της. παρακαλῶ νὰ μοῦ ὑποδειχθῇ ἔστω καὶ μία ὑποσημείωσις τῶν Διπτύχων 2010 ἡ ὁποία νὰ εἶναι προσωπικὴ ἄποψις (τίνος ἐκ τῶν μελῶν τῆς συνοδικῆς ὑποεπιτροπῆς;). παρακαλῶ ἐπίσης οἱαδήποτε ὑπόδειξις νὰ γίνῃ εἰς τὴν ἠλεκτρονικὴν διεύθυνσιν symbole@mail.com· εἰς πᾶν σοβαρὸν μήνυμα θὰ ἀπαντήσω εἰς τοὺς διαλόγους τῆς «Συμβολῆς», καθόσον εἶναι γνωστὸν ὅτι ἔχω δεσμευθῆ νὰ μὴ διαλέγωμαι ἐνταῦθα, «ἵνα μὴ μᾶλλον θόρυβος γίνηται».
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ο π. Γ. Ρήγας (σ. 825), μάλλον κατά το ΤΑΣ (;), γράφει τον κανόνα μετά των ειρμών εις 14, τους ειρμούς ανά δύο, τα τροπάρια εις 12 με στίχο «Δόξα σοι ο Θεός ημών δόξα σοι» και Δόξα και νυν στα δύο τελευταία και μετά τον ειρμό ως καταβασία. Προβλέπει μάλιστα και το κάθισμα «Τον Τάφον Σου Σωτήρ» από Γ' ωδής, κοντάκιο και οίκο «Την άβυσσον ο κλείσας» και «Ο συνέχων τα πάντα» από ΣΤ' και δεν λέει τίποτα άλλο διευκρινιστικό παρά οτι μετά τη συμπλήρωση της Θ' ωδής λέει ο διάκονος από το ιερό το τρισάγιον, Ότε κατήλθες (διάκονος και ιερέας), εκτενής κτλ.

Στο ΣΤ (σ. 654) ο π. Κ. Παπαγιάννης προβλέπει τον κανόνα εις 6 μετά στίχου «Δοξα σοι ο Θεός ημών δόξα σοι» και επανάληψη του ειρμού στο τέλος κάθε ωδής (υποσημ. 1289, θεωρώντας τις καταβασίες εξαίρεση στον κανόνα μη ψαλμώδησης καταβασιών εκτός του όρθρου και βασιζόμενος στην ομοφωνία των μαρτυριών περί τούτου στο Τριώδιο και όλα τα Τυπικά και το ΤΜΕ Τυπ. Πεντηκ. παρ. 1, σ. 367). Και αυτός προβλέπει από Γ' ωδής το κάθισμα (άνευ συναπτής) και από ΣΤ' το κοντάκιο και οίκο όπως και ο π. Ρήγας. Το ΗΟΠ δεν διευκρινίζει εάν θα ψαλλούν οι καταβασίες.

Φαίνεται οτι υπάρχει ασυμφωνία των πηγών περί των λεπτομερειών του πρακτέου. Φυσικά εν τέλει, όπως αναφέρθηκε, η κάθε εκκλησία ακολουθεί τις τοπικές διατάξεις της σύμφωνα με τα τυπωμένα επίσημα βοηθήματά τους. Εμείς σαν μοναστήρι είμαστε ειδική περίπτωση. Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Κατ᾿ ἀκρίβειαν ἡ συνοδικὴ ὑποεπιτροπή τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος.... Αὐτὴ ἡ τελευταία φράσις εἶναι προσωπικὴ ἄποψις τοῦ συντάκτου της.

Ζητώ συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση, αλλά ήμουν εκτός Αθηνών χωρίς πρόσβαση σε υπολογιστή. Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα να πάρει τέτοια διάσταση η συγκεκριμένη φράση. Κινήθηκα από κάποια σχόλια άλλων μελών, και θεώρησα δεδομένο ότι η υπό συζήτηση προτεινόμενη τυπική διάταξη υπό των διπτύχων ήταν προσωπική άποψη ενός ατόμου, ακολούθως δε έκανα και μία επιπόλαια επαγωγή. Προφανώς υπάρχει κάποια υποεπιτροπή και προφανώς συνεργάζονται τα μέλης της μεταξύ τους...
Ωστόσο, πραγματικά μου κάνει εντύπωση η τόσο έντονη διαφοροποίηση στη συγκεκριμένη τυπική διάταξη. Άλλο είναι να επαναφέρεις την αρχαία τυπική διάταξη κάποιων τροπαρίων (π.χ. Αλληλούια) ή να βάζεις τα μέρη της ακολουθίας στη σωστή σειρά (π.χ. Ν΄ ψαλμός, κατηχητικός λόγος) και τελείως διαφορετικό να διαφοροποιείσαι τελείως από το ΤΜΕ (κατά τη γνώμη μου προκαλώντας), και ενώ αυτό ορίζει σαφέστατα την ψαλμωδία των καταβασιών, εσύ να ορίζεις σαφέστατα την ψαλμωδία μόνο της καταβασίας της θ΄ ωδής, έστω και χάριν ομοιομορφίας με την ψαλμωδία των άλλων κανόνων. Άλλο να συμπληρώνεις και να επιδιορθώνεις λαθάκια (πχ προεόρτιο κοντάκιο Υπαπαντής, ΗΟΠ) και άλλο να διαφοροποιείσαι ιδιόρρυθμα, εφόσον κιόλας όσα τυπικά αναφέρθηκαν σε αυτό το θέμα από τον κ. Κουμπαρούλη ορίζουν την ψαλμωδία καταβασιών.

Τὸ ἴδιον τὸ Τ.Μ.Ε. δὲν εἶναι τόσον ἀπόλυτον ὅτι αὐτὸ μόνον εἶναι τὸ τυπικὸν τῆς ἐκκλησίας καὶ οὐδὲν ἕτερον. τοὐναντίον μάλιστα...

Νομίζω ότι το ίδιο το ΤΜΕ αναφέρει για κάποιες διατάξεις ότι αυτά μεν ισχύουν για τους ναούς των πόλεων, οι δε μονές διατηρούν τις αρχαίες διατάξεις των κτητόρων τους. Οπότε αν δεν μου ξεφεύγει κάποιο άλλο σημείο, μάλλον δείχνει ανεκτικότητα στα μοναστικά τυπικά. Φυσικά, κάθε ναός έχει τις παραδόσεις του και τις ιδιορρυθμίες στην τήρηση του τυπικού, αλλά δεν θα μπορούσε αυτό να τεθεί ως βάση τυπικού.

Δεν είχα και δεν έχω καμία πρόθεση να θίξω κανένα. Ζητώ συγγνώμη αν το έκανα. Πάλι εκθέτω προσωπικές απόψεις.
 
Last edited:

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Ἂς μοῦ ἐπιτραπῇ καὶ αὐτὴ ἡ παρέμβασις. ἁπλῶς γιὰ τελευταία φορὰ ὑπενθυμίζω ἀπὸ τὸ προηγούμενο μήνυμά μου·

...παρακαλῶ ἐπίσης οἱαδήποτε ὑπόδειξις νὰ γίνῃ εἰς τὴν ἠλεκτρονικὴν διεύθυνσιν symbole@mail.com· εἰς πᾶν σοβαρὸν μήνυμα θὰ ἀπαντήσω εἰς τοὺς διαλόγους τῆς «Συμβολῆς», καθόσον εἶναι γνωστὸν ὅτι ἔχω δεσμευθῆ νὰ μὴ διαλέγωμαι ἐνταῦθα, «ἵνα μὴ μᾶλλον θόρυβος γίνηται».

῾Υπενθυμίζω ἐπίσης ὅτι στὰ 80 χρόνια ἐκδόσεως τοῦ τυπικοῦ βοηθήματος τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος (εἴτε ὡς «῾Ημερολόγιον» εἴτε ὡς «Δίπτυχα») γιὰ πρώτη φορὰ ὁ ἴδιος ὁ συντάκτης ἄνοιξε διάλογο (εἴτε δημόσιο εἴτε ἰδιωτικὸ) καὶ ὄχι ἁπλῶς δέχτηκε ἀλλὰ καὶ προκάλεσε τὴν κριτικὴ γιὰ τὰ περιεχόμενα τοῦ τυπικοῦ. οἱ μετ᾿ ἐμοῦ συνεργασθέντες καὶ συνεργαζόμενοι κληρικοὶ καὶ λαϊκοὶ μποροῦν νὰ βεβαιώσουν τοῦ λόγου μου τὸ ἀληθές. τὸ ξεκίνησα εἰς τὰ πλαίσια τῆς συνοδικῆς ὑποεπιτροπῆς ἀπὸ τὸ 2006, ἀπὸ τὸ 2007 στὴν ἔντυπη «Συμβολὴ» (τεῦχος 19, σελίδες 49 καὶ ἑξῆς) καὶ ἀπὸ τὸ 2008 στὸ διαδίκτυο. φυσικὰ τὸ συνεχίζω μέχρι σήμερα (http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=283&t=920· βλέπε καὶ http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=32&t=914#p3407), μὲ τὶς ἀνωτέρω προϋποθέσεις, οἱ ὁποῖες κανέναν καλοπροαίρετον δὲν ἐμποδίζουν. «ὅσοι πιστοὶ προσέλθετε»!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...θεώρησα δεδομένο ότι η υπό συζήτηση προτεινόμενη τυπική διάταξη υπό των διπτύχων ήταν προσωπική άποψη ενός ατόμου, ακολούθως δε έκανα και μία επιπόλαια επαγωγή. Προφανώς υπάρχει κάποια υποεπιτροπή και προφανώς συνεργάζονται τα μέλης της μεταξύ τους...
Ωστόσο, πραγματικά μου κάνει εντύπωση η τόσο έντονη διαφοροποίηση στη συγκεκριμένη τυπική διάταξη. Άλλο είναι να επαναφέρεις την αρχαία τυπική διάταξη κάποιων τροπαρίων (π.χ. Αλληλούια) ή να βάζεις τα μέρη της ακολουθίας στη σωστή σειρά (π.χ. Ν΄ ψαλμός, κατηχητικός λόγος) και τελείως διαφορετικό να διαφοροποιείσαι τελείως από το ΤΜΕ (κατά τη γνώμη μου προκαλώντας), και ενώ αυτό ορίζει σαφέστατα την ψαλμωδία των καταβασιών, εσύ να ορίζεις σαφέστατα την ψαλμωδία μόνο της καταβασίας της θ΄ ωδής, έστω και χάριν ομοιομορφίας με την ψαλμωδία των άλλων κανόνων. Άλλο να συμπληρώνεις και να επιδιορθώνεις λαθάκια (πχ προεόρτιο κοντάκιο Υπαπαντής, ΗΟΠ) και άλλο να διαφοροποιείσαι ιδιόρρυθμα, εφόσον κιόλας όσα τυπικά αναφέρθηκαν σε αυτό το θέμα από τον κ. Κουμπαρούλη ορίζουν την ψαλμωδία καταβασιών.
Συγχαρητήρια γιά τήν εὐπρεπῆ ἀπάντησή σου, ἀλλά δέν εἶναι εὔστοχο, νομίζω, νά ἐπιλέγεις, κρίνεις καί διαβαθμίζεις ἐσύ, (καί νά ἀλλάξεις κουβέντα) τίς περιπτώσεις πού γίνονται διορθωτικές ἐπεμβάσεις ἤ δίνονται διαφορετικές ἑρμηνεῖες.

Γιά τό συγκεκριμένο θέμα ἤτοι τῆς ἐπαναλήψεως τῶν εἱρμῶν ὡς καταβασία, οὐδέν τῶν ἐτησίων βοηθημάτων τυπικοῦ, ἐπισήμων (ΗΟΠ, Δίπτυχα) καί ἰδιωτικῶν (Τυπική Διάταξις Ἀπ. Παπαχρήστου καί Μικρόν Τυπικόν ἔκδοσις Νεκτ. Παναγοπούλου), τό ἀναφέρει, μᾶλλον, ἐκτός τοῦ ΗΟΠ πού δέν ὁρίζει κάτι τέτοιο, τά λοιπά ρητῶς ἀναφέρονται στήν μή ἐπανάληψη καί θά ὑπάρχει κάποιος λόγος ἰδιαίτερης ἑρμηνείας.

Γενικότερα θά σοῦ πρότεινα νά διαβάσεις πρῶτα τά πάρα πολλά θέματα τυπικοῦ τοῦ Ψαλτολογίου, πρίν ἐπανέρχεσαι σέ ἄλλα μηνύματά σου σέ θέματα πού ἤδη ἔχουν συζητηθεῖ (δέν ἀφορᾶ στό συγκεκριμένο).


 
... φυσικὰ τὸ συνεχίζω μέχρι σήμερα (http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=283&t=920· βλέπε καὶ http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=32&t=914#p3407), μὲ τὶς ἀνωτέρω προϋποθέσεις, οἱ ὁποῖες κανέναν καλοπροαίρετον δὲν ἐμποδίζουν. «ὅσοι πιστοὶ προσέλθετε»!

Καλώς... Γίνεται δεκτή η αίτηση του συγγραφέα και δεν θα απασχολήσω ξανά το forum με τις διαφωνίες μου σχετικά με τις τυπικές διατάξεις των διπτύχων... Χρόνο δεν έχω για να παρακολουθώ και δεύτερο forum, επομένως θα προτιμήσω τη σιωπή!
 
...δέν εἶναι εὔστοχο, νομίζω, νά ἐπιλέγεις, κρίνεις καί διαβαθμίζεις ἐσύ, (καί νά ἀλλάξεις κουβέντα) τίς περιπτώσεις πού γίνονται διορθωτικές ἐπεμβάσεις ἤ δίνονται διαφορετικές ἑρμηνεῖες.

Μα, γιατί; Κανείς δεν είναι αυθεντία, παρά μόνο ο Χριστός... Όλοι έχουν δικαίωμα να εκφράζουν την άποψή τους και να δίνουν τη δική τους ερμηνεία, όταν βασίζεται σε πηγές, ακόμα και... εγώ. Και δεν άλλαξα κουβέντα, η αναφορά στα παραδείγματα ήταν ενισχυτική της κύριας θέσης μου. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι η συγκεκριμένη τυπική διάταξη των διπτύχων ήταν αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας, ενώ τα υπόλοιπα μου φαίνονταν λογικά ως συμπληρωματικά του ΤΜΕ, ως διορθωτικά και συμφωνούντα με αρχαία τυπικά και παλαίτυπα βιβλία.

Γενικότερα θά σοῦ πρότεινα νά διαβάσεις πρῶτα τά πάρα πολλά θέματα τυπικοῦ τοῦ Ψαλτολογίου, πρίν ἐπανέρχεσαι σέ ἄλλα μηνύματά σου σέ θέματα πού ἤδη ἔχουν συζητηθεῖ (δέν ἀφορᾶ στό συγκεκριμένο).

Θα σας παρακαλούσα να γίνετε πιο συγκεκριμένος με προσωπικό μήνυμα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Καλώς... Γίνεται δεκτή η αίτηση του συγγραφέα και δεν θα απασχολήσω ξανά το forum με τις διαφωνίες μου σχετικά με τις τυπικές διατάξεις των διπτύχων... Χρόνο δεν έχω για να παρακολουθώ και δεύτερο forum, επομένως θα προτιμήσω τη σιωπή!
Ἡ αἴτηση τοῦ συντάκτου τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων τό ἀντίθετο λέει. Ὅτι μποροῦμε νά διαφωνοῦμε καί νά συζητᾶμε καί ὅτι πρώτη φορά αὐτό γίνεται. Ἀρκεῖ νά εἴμαστε καλοπροαίρετοι καί κυρίως νά ἀντιλαμβανόμεθα τά θέματα. Πάρα πολλά θέματα ὑπάρχουν στό Ψαλτολόγιον σχετικά μέ τέτοιες ἐρωτήσεις διαφωνίας.

Μα, γιατί; Κανείς δεν είναι αυθεντία, παρά μόνο ο Χριστός... Όλοι έχουν δικαίωμα να εκφράζουν την άποψή τους και να δίνουν τη δική τους ερμηνεία, όταν βασίζεται σε πηγές, ακόμα και... εγώ. Και δεν άλλαξα κουβέντα, η αναφορά στα παραδείγματα ήταν ενισχυτική της κύριας θέσης μου. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι η συγκεκριμένη τυπική διάταξη των διπτύχων ήταν αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας, ενώ τα υπόλοιπα μου φαίνονταν λογικά ως συμπληρωματικά του ΤΜΕ, ως διορθωτικά και συμφωνούντα με αρχαία τυπικά και παλαίτυπα βιβλία.
Κι ἐγώ εἶπα ὅτι καί αὐτή ἡ περίπτωση ὁμοιάζει καί μέ τίς ἄλλες. Δέν διαφέρει, ὅπως νομίζεις, καί δέν θά τίς ἀναλύσουμε. Ὑπάρχουν θέματα ἤ ἀνοίγουμε ἄλλα.

Θα σας παρακαλούσα να γίνετε πιο συγκεκριμένος με προσωπικό μήνυμα.
Δέν θά στείλω. Θά φανεῖ στή συνέχεια ἤ μᾶλλον ἔχει φανεῖ ὅτι εἶχες μέχρι τώρα κάποιες ἀστοχίες καί ἀνακάτεμα πολλῶν θεμάτων μέ συγκεχυμένες γνώσεις τυπικοῦ.

Ἀλλά ἔχεις γνώσεις καί καλή συνέχεια!!!


 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Μανουήλ, κράτα περισσότερο το τελευταίο. Έχω καταλάβει από τα μηνύματα του π. Μαξίμου ότι η έμφαση πέφτει πάντα στο τέλος...:)
 
Top