Ο ήχος του Νυν αι Δυνάμεις στην ψαλτική παράδοση

Basdos

Παλαιό Μέλος
Παραθέτω ένα Νυν αι Δυνάμεις σε ήχο τρίτο, καθώς είναι απαραίτητο να ψάλλουμε τα εκκλησιαστικά μέλη σε όλους τους ήχους.

[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Αφαιρέθηκε το συνημμένο καθώς δημιουργήθηκε νέο θέμα από εδώ.
 
Last edited by a moderator:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Από που εάν επιρέπεται πηγάζει αυτή η αναγκαιότητα; Ξέρω ότι ήδη χαλάω το θέμα σας, αλλά πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν ασπάζονται όλοι μία τέτοιου είδους γενικότητα. Ευχαριστούμε για την διάθεση να μοιραστείτε μαζί μας τη σύνθεσή σας.
 

Basdos

Παλαιό Μέλος
Από που εάν επιρέπεται πηγάζει αυτή η αναγκαιότητα; Ξέρω ότι ήδη χαλάω το θέμα σας, αλλά πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν ασπάζονται όλοι μία τέτοιου είδους γενικότητα. Ευχαριστούμε για την διάθεση να μοιραστείτε μαζί μας τη σύνθεσή σας.


Έχετε δίκαιο.Λάθος διατύπωση.Άποψή μου το ότι είναι καλό να ψάλλουμε συνηθισμένα μέλη (εφόσον γίνεται) σε όλους τους ήχους. Στην προκειμένη περίπτωση θεωρώ ότι είναι καλό να ψάλλεται το Νύν αι Δυνάμεις και σε άλλους ήχους. Φυσικά και παραδέχομαι το ότι δεν ασπάζονται όλη αυτήν την άποψη.Το ότι την διατύπωσα δεν σημαίνει ότι την θεωρώ θέσφατο.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Από που εάν επιρέπεται πηγάζει αυτή η αναγκαιότητα; Ξέρω ότι ήδη χαλάω το θέμα σας, αλλά πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν ασπάζονται όλοι μία τέτοιου είδους γενικότητα. Ευχαριστούμε για την διάθεση να μοιραστείτε μαζί μας τη σύνθεσή σας.

Προσωπικά, το ψάλλω κατά 90% σε πλ. β' (του Πέτρου), αλλά μπορούμε να το ψάλουμε σε οποιοδήποτε ήχο. Ωστόσο, αν υπάρχει περιορισμός, αυτός ισχύει περίπου όσο και για τα Χερουβικά (που επίσης στα παλαιά χφφ συναντώνται σε ήχο πλ. β'). Γι αυτό και υπάρχουν συνθέσεις (σχεδόν) σε όλους τους ήχους, προερχόμενες από διαφορετικές εποχές (που απέχουν μεταξύ τους περισσότερα από 400 χρόνια), όπως λ.χ. αυτή, αυτές, αυτή, αυτή, αυτές κι αυτή.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Το σχόλιό μου αναφερόταν καθαρά σε μία γενική αναφορά και συγκεκριμένα πάνω στην γενικότητά της, όπως ορθά παρατήρησε και το ίδιο το μέλος Basdos:
...καθώς είναι απαραίτητο να ψάλλουμε τα εκκλησιαστικά μέλη σε όλους τους ήχους.
Εφόσον στη συνομοταξία αυτή ανήκουν και άλλα πέραν του παρόντος.
Για το συγκεκριμένο, Χερουβικός ύμνος είναι και όπως και στο κοινωνικό της εν λόγω λειτουργίας, φυσικά υπάρχει και υπήρχε η ελευθερία (και προσωπικά έχω κάνει αρκετές φορές χρήση της ελευθερίας αυτής) να ψαλλεί σε οποιονδήποτε ήχο.

Υ.Γ. Καλύτερα να σου βγει το μάτι τελικά, παρά το όνομα (του κολλημένου)...
 
T

Tzanakos_B

Guest
Το σχόλιό μου αναφερόταν καθαρά σε μία γενική αναφορά και συγκεκριμένα πάνω στην γενικότητά της, όπως ορθά παρατήρησε και το ίδιο το μέλος Basdos:

Εφόσον στη συνομοταξία αυτή ανήκουν και άλλα πέραν του παρόντος.
Για το συγκεκριμένο, Χερουβικός ύμνος είναι και όπως και στο κοινωνικό της εν λόγω λειτουργίας, φυσικά υπάρχει και υπήρχε η ελευθερία (και προσωπικά έχω κάνει αρκετές φορές χρήση της ελευθερίας αυτής) να ψαλλεί σε οποιονδήποτε ήχο.

Υ.Γ. Καλύτερα να σου βγει το μάτι τελικά, παρά το όνομα (του κολλημένου)...

Αγαπητέ Χρίστο και συναδελφοι , μέσω εσού , απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους για το '' Νύν αι δυνάμεις.. '' , εκφράζοντας και τη δική μου αποψη. Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ , την οποία πρασπαθούμε να κρατήσουμε '' με πολλά λόγια , συνήθως '' , έχει καθορίσει και κυρίως δια του Πέτρου Λαμπαδαρίου , κάθα μέλος να ψάλλεται στο ήχο του , πλην των χερουβικών και κοινωνικών , τα οποία ειναι μελοποιημένα σε πολλούς ηχους. Το συγκεκριμένο μελώδημα έχει μελοποιηθεί , όχι τυχαία από τον Πέτρο σε ήχο Πλάγιο του Β`γιατί ψάλλεται μόνο την Μεγ. Σαρακοστή και στις πιό κατανυκτικές Ακολουθίες ΤΗς Προηγιασμένης Θ. Λειτουργιας , σε άκρα σιγή και χωρίς μνημονεύσεις από τον ιερουργούντα.. Τυχαία θεσπίστηκαν αυτά ?? σαφώς ΌΧΙ .. Ένα το του Πέτρου και δευτερο το του Μεγάλου Πρίγγου στον ίδιο ήχο , είναι '' Διαμάντια '' !!! Ας μην τα λέμε σε άλλους ήχους . Το ίδιο ισχύει και γιά το '' Γευσασθεκαι ίδετε.. του Κλαδά το οποίο ειναι σε ήχο Πλάγιο του Α`. , και αυτο ανεπανάληπτον !!! Σαράντα χρόνια , αυτά ψάλλω ..!! ΠΑΡΑΔΟΣΗ , σημαίνει , σεβασμός και εφαρμογή στην πράξη !!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 
T

Tzanakos_B

Guest
Αγαπητέ Χρίστο και συναδελφοι , μέσω εσού , απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους για το '' Νύν αι δυνάμεις.. '' , εκφράζοντας και τη δική μου αποψη. Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ , την οποία πρασπαθούμε να κρατήσουμε '' με πολλά λόγια , συνήθως '' , έχει καθορίσει και κυρίως δια του Πέτρου Λαμπαδαρίου , κάθα μέλος να ψάλλεται στο ήχο του , πλην των χερουβικών και κοινωνικών , τα οποία ειναι μελοποιημένα σε πολλούς ηχους. Το συγκεκριμένο μελώδημα έχει μελοποιηθεί , όχι τυχαία από τον Πέτρο σε ήχο Πλάγιο του Β`γιατί ψάλλεται μόνο την Μεγ. Σαρακοστή και στις πιό κατανυκτικές Ακολουθίες ΤΗς Προηγιασμένης Θ. Λειτουργιας , σε άκρα σιγή και χωρίς μνημονεύσεις από τον ιερουργούντα.. Τυχαία θεσπίστηκαν αυτά ?? σαφώς ΌΧΙ .. Ένα το του Πέτρου και δευτερο το του Μεγάλου Πρίγγου στον ίδιο ήχο , είναι '' Διαμάντια '' !!! Ας μην τα λέμε σε άλλους ήχους . Το ίδιο ισχύει και γιά το '' Γευσασθεκαι ίδετε.. του Κλαδά το οποίο ειναι σε ήχο Πλάγιο του Α`. , και αυτο ανεπανάληπτον !!! Σαράντα χρόνια , αυτά ψάλλω ..!! ΠΑΡΑΔΟΣΗ , σημαίνει , σεβασμός και εφαρμογή στην πράξη !!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ

Επανέρχομαι , διορθώνοντας ότι το '' Γεύσασθε και ίδετε , ανήκει εις τον Πρώτον ήχον εκ του ΚΕ. Οσο για το '' Καλύτερα να σου βγεί το μάτι , παρά να σε πουν κολλημένο στην Παράδοση.. '' , ανήκω σαυτούς που προσπαθούν να ψάλλουν Παραδοσιακά και νιώθω περήφανος γι αυτό !!! Οι νεώκοποι μελοποιοί , που γράφει και ο Παν. Τζανακος , [ ασχετα αν ειναι αδελφοός μου ] , πλην ελαχιστοτάτων , δεν ξερουν όχι να μελοποιούν ,αλλά ούτε να ψάλλουν...!!! Β. ΤΖΑΝ.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Τὸ τυπικὸ τῆς ἁγίας Σοφίας τοῦ ι’ αἰῶνος κατὰ τὴν Τετάρτη τῆς Τυροφάγου λέγει: «ἀντὶ τοῦ μυστικοῦ ἄρχονται οἱ ψάλται ἐν τῇ σωλαίᾳ, ἦχος πλ. β’· Νῦν αἱ δυνάμεις τῶν οὐρανῶν» (Τυπικὸ τῆς ἁγίας Σοφίας μεταξὺ τῶν ἐτῶν 950-959 ἔκδ. J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τόμος 2 στὸ Orientalia Cristiana Analecta 166, Roma 1963 σ. 6, ὁμοίως Εὐχολόγιον μονῆς Σωτῆρος Μεσσήνης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1121-1132 ἔκδ. A. Jacob Un eucologe du Saint-Sauveur ‘’in Lingua Phari’’ de Messine, Le Bodleianus Auct. E. 5.13 στὸ Bulletin de l’ Institut historique belge de Rome 50 (1980) σ. 308, Π. Τρεμπέλα Αἱ τρεῖς λειτουργίαι κατὰ τοὺς ἐν ᾿Αθήναις κώδικας ἔκδ. β’ 1982 σ. 214, Κ. Καραγκούνη Παραλειπόμενα περὶ τοῦ χερουβικοῦ ὕμνου Βόλος 2005 σσ. 114-116).
 

ψαλτάκι

Μέλος
Προσωπικά,πιστεύω ότι όσο πιο λίγα χρήματα παίρνεις απ' το ψαλτηλίκι, τόσο πιο "καλλιτεχνικά" το βλέπεις:D. Εδώ και 15 χρόνια προσέρχομαι αγόγγυστα και αφιλοκερδώς, χωρίς μια δραχμή/ ευρώ, στας κατά πάσαν Μεγάλην Τεσσαρακοστήν αναγινωσκομένας:rolleyes: ακολουθίας. Κάθε μέρα, στα Μεγάλα Απόδειπνα-και έχω οικογενειακές υποχρεώσεις:eek: κ.τ.λ, κτλ.
ΑΝ με πληρώνανε, ΜΠΟΡΕΙ και να 'λεγα 15 χρόνια το γνωστό "Νυν αι Δυνάμεις". Όπως όμως οι φίλτατες εργαζόμενες σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, δικαιούμαι να πιστεύω ότι "εκτελώ λειτούργημα" και αυτό σημαίνει επαγγελματισμό με την αγγλοσαξωνική έννοια του όρου: Ό,τι δηλαδή δεν είναι τα λεφτά που σε κρατάνε στο επάγγελμα αλλά ότι έχεις "κάποιου" επιπέδου αυτονομία, τέλος πάντων ένα σώμα γνώσεων που δεν διαθέτει ο μέσος εκκλησιαζόμενος-και οφείλεις να το καλλιεργείς, να το εξελίξεις και να το πας μπροστά. Στο συγκεκριμένο θέμα: O Φωκαέας έχει γράψει λαμπρά "Νυν αι Δυνάμεις", κυρίως σε διατονικούς ήχους. Αλλά και ο Ιάκωβος και ο Πέτρος.
Επίσης, πολύ περισσότερο ισχύουν τα αντίστοιχα για το κοινωνικό. Καλός ο Κλαδάς, τρισμέγιστος θα έλεγα στην απογειωτική ερμηνεία του Θράσου αλλά γιατί όχι το "Γεύσασθε" του Γεωργίου του Κρητός. Και ΕΙΔΙΚΑ ,το τεριρέμ, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα για μένα. Αλήθεια, το έχει ηχογραφήσει κανένας;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ο ήχος του χερουβικού των προηγιασμένων είναι ο πλ. β΄.
Είναι θεμιτή η αλλαγή του ήχου και μάλιστα στην οκταηχία;
Πρέπει να έχει την ίδια πορεία με το Χερουβικό;
(Φοβάμαι ότι του πλ. β ΄ δεν θα έπρεπε να ψάλλει φέτος...)
Πιστεύω πως όχι! Κάνω κάποιες σκέψεις:
1. Συντηρητική περίοδος λειτουργική συνεπάγεται και αντίστοιχη ψαλτική.
2. Το σύνηθες μέλος έχει μια ιεροπρέπεια αξεπέραστη.
3. Αυτό ακούσαμε ως προφορική παράδοση.
4. Δεν πρέπει να εξομοιωθεί η προηγιασμένη με την τελεία Θεία Λειτουργία.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ο ήχος του χερουβικού των προηγιασμένων είναι ο πλ. β΄.
Είναι θεμιτή η αλλαγή του ήχου και μάλιστα στην οκταηχία;
Πρέπει να έχει την ίδια πορεία με το Χερουβικό;
(Φοβάμαι ότι του πλ. β ΄ δεν θα έπρεπε να ψάλλει φέτος...)
Πιστεύω πως όχι! Κάνω κάποιες σκέψεις:
1. Συντηρητική περίοδος λειτουργική συνεπάγεται και αντίστοιχη ψαλτική.
2. Το σύνηθες μέλος έχει μια ιεροπρέπεια αξεπέραστη.
3. Αυτό ακούσαμε ως προφορική παράδοση.
4. Δεν πρέπει να εξομοιωθεί η προηγιασμένη με την τελεία Θεία Λειτουργία.

Υπάρχει ένα θέμα με τις διαφορές ανάμεσα στην γραπτή και την ακουστική παράδοση. Για την πρώτη τώρα, όταν έχουμε μελοποιήσεις σε άλλους ήχους από τον Γ. Ραιδεστηνό, Κωνσταντίνο πρωτοψάλτη, Θεόδωρο Φωκαέα, Πέτρο Μπερεκέτη (!), Νικόλαο Δοχειαρίτη, Ησύχιο ιερομόναχο, τι να πούμε; Ότι δεν είναι παραδοσιακοί.; Πάντως από εμάς σίγουρα περισσότερο.
Τώρα για τα ακούσματα, θα ήταν ενδιαφέρον να βρούμε μαρτυρίες του τι ψάλλονταν πριν από 150-200 χρόνια κι όχι μόνο στο Πατριαρχείο, φυσικά.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει ένα θέμα με τις διαφορές ανάμεσα στην γραπτή και την ακουστική παράδοση. Για την πρώτη τώρα, όταν έχουμε μελοποιήσεις σε άλλους ήχους από τον Γ. Ραιδεστηνό, Κωνσταντίνο πρωτοψάλτη, Θεόδωρο Φωκαέα, Πέτρο Μπερεκέτη (!), Νικόλαο Δοχειαρίτη, Ησύχιο ιερομόναχο, τι να πούμε; Ότι δεν είναι παραδοσιακοί.; Πάντως από εμάς σίγουρα περισσότερο.
Τώρα για τα ακούσματα, θα ήταν ενδιαφέρον να βρούμε μαρτυρίες του τι ψάλλονταν πριν από 150-200 χρόνια κι όχι μόνο στο Πατριαρχείο, φυσικά.
Πάντως για εφέτος, κι εγώ προτίθεμαι να το ψάλλω μόνο στον πλ.β΄, όχι όμως από ιδεολογία, όσο για εξάσκηση και τελειοποίηση (μου).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Υπάρχει ένα θέμα με τις διαφορές ανάμεσα στην γραπτή και την ακουστική παράδοση.
Σχετικά είναι και τα παρακάτω θέματα. Που έχουν να κάνουν με την διαφορετική οπτική των πραγμάτων σε θέματα λειτουργικότητας των μελών όσο και σε θέματα μουσικής καταρτήσεως και αντιλήψεως.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Α
Προσωπικά,πιστεύω ότι όσο πιο λίγα χρήματα παίρνεις απ' το ψαλτηλίκι, τόσο πιο "καλλιτεχνικά" το βλέπεις:D. Εδώ και 15 χρόνια προσέρχομαι αγόγγυστα και αφιλοκερδώς, χωρίς μια δραχμή/ ευρώ, στας κατά πάσαν Μεγάλην Τεσσαρακοστήν αναγινωσκομένας:rolleyes: ακολουθίας. Κάθε μέρα, στα Μεγάλα Απόδειπνα-και έχω οικογενειακές υποχρεώσεις:eek: κ.τ.λ, κτλ.
ΑΝ με πληρώνανε, ΜΠΟΡΕΙ και να 'λεγα 15 χρόνια το γνωστό "Νυν αι Δυνάμεις". Όπως όμως οι φίλτατες εργαζόμενες σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, δικαιούμαι να πιστεύω ότι "εκτελώ λειτούργημα" και αυτό σημαίνει επαγγελματισμό με την αγγλοσαξωνική έννοια του όρου: Ό,τι δηλαδή δεν είναι τα λεφτά που σε κρατάνε στο επάγγελμα αλλά ότι έχεις "κάποιου" επιπέδου αυτονομία, τέλος πάντων ένα σώμα γνώσεων που δεν διαθέτει ο μέσος εκκλησιαζόμενος-και οφείλεις να το καλλιεργείς, να το εξελίξεις και να το πας μπροστά. Στο συγκεκριμένο θέμα: O Φωκαέας έχει γράψει λαμπρά "Νυν αι Δυνάμεις", κυρίως σε διατονικούς ήχους. Αλλά και ο Ιάκωβος και ο Πέτρος.
Επίσης, πολύ περισσότερο ισχύουν τα αντίστοιχα για το κοινωνικό. Καλός ο Κλαδάς, τρισμέγιστος θα έλεγα στην απογειωτική ερμηνεία του Θράσου αλλά γιατί όχι το "Γεύσασθε" του Γεωργίου του Κρητός. Και ΕΙΔΙΚΑ ,το τεριρέμ, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα για μένα. Αλήθεια, το έχει ηχογραφήσει κανένας;

Αγαπητέ ΄'' Ψαλτάκι '' , ως πολύ παλαιότερος από σένα στο λειτούργημα, θα ήθελα με συναδελφική αλληλεγγύη να σου πω ότι η μακραίωνη Ψαλτική Παράδοσή μας , διατηρείται μέχρι σήμερα σχεδόν αναλλοίωτη , τουλάχιστον στα βασικά της στοιχεία [ γενη, κλίμακες, ήχοι ] , τα οποία καθιερώθηκαν απο την εποχή του Ιωανν. Δαμασκηνού και εντεύθεν , χαρις στο σεβασμό και την αγάπη των μεγάλων υμνογράφων και μελοποιών στήν γραπτή και προφορική Παράδοση , η οποία εχει κυρίως ως ΚΕΝΤΡΟ , Το οικ. Πατριαρχείο. Μεσα στούς οκτώ ήχους , 'εχουν γραφεί εκατοντάδες Μελωδήματα . Οι Πατριαρχικοί Ψάλτες , ξεχωρίζουν γιατί ψάλλουν τα κατάλληλα μελωδήματα , σε συγκεκριμένο ήχο για τις συγκεκριμένες ακολουθίες.. Μία εξ αυτων είναι και η Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία. Τα '' Νύν αι Δυνάμεις... και Γεύσασθε και ιδετε... '' έχουν καθιερωθεί να ψάλλονται το πρώτο στον ΠΛ. Β`. Ήχο και το δεύτερο στον Πρώτο ήχο , εκ του ΚΕ. Αυτό θα πει σεβασμός στην ΠΑΡΑΔΟΣΗ , στην πράξη..!!! την οποία τήρησαν και τηρούν αυστηρά οι παραδοσιακοί Ψαλτες.!! Εχουν μελοποιηθεί και σε άλλους ήχους από παλιούς και νεώτερους Μελοποιούς και ψάλλονται. Ομως , προσωπική μου άποψη ειναι , αυτό οδηγεί σε εκτροχιασμό απο την αυθεντική ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Το βλεπουμε στις μέρες μας...!!! Νέοι μελοποιοί , νέες μελωδίες , εν πολλοίς απαράδεκτες , δημιουργώντας ΣΥΓΧΥΣΗ , όχι μονο στους Ψάλτες , αλλά και στο Εκκλησίασμα , που έχει κάθε λόγο να διαμαρτύρεται....Αυτά διδάχτηκα , ψάλλοντας πάνω από σαράντα χρόνια , γιαυτο πάντα θα υποστηρίχω ότι πρέπει να ψάλλουμε πάντα τα καθιερωμένα για κάθε Ακολουθια , Μαθήματα , έστω και διασκευασμένα , συντετμημένα [ Δοξαστικα , Χερουβικά , Κοινωνικά ] , αλλά στον ΗΧΟ τους . !! Και Δόξα τω Θεώ έχουμε ΟΚΤΩ ηχους !!! Καί η γλώσσα μας εχει [ 24 ] γράμματα και με αυτά εχουμε συνθέσει χιλιάδες λέξεις.. !!! Φιλικά ΒΑΣ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Τις περισσότερες φορές οι επιλογές μου στο ''Νυν αι δυνάμεις'' είναι:
Πέτρου Λαμπαδαρίου σε πλ. β', (... απλώς αριστούργημα!)
Στεφάνου Κούτρα και Θ. Φωκαέως σε ά ήχο.

Για το κοινωνικό λέω τα εξής μαθήματα:
Ιωάννου Κλαδά σε ά ήχο, μαζί με το κράτημά του,
ενώ τώρα τελευταία άρχισε να μου αρέσει πολύ ένα μάθημα που δεν το έδινα και τόσο σημασία, αλλά είναι πανέμορφο, του Στεφάνου Κούτρα σε πλ. β'.

Δεν ξέρω πως γίνεται αυτό, αλλά θεωρώ ότι το ''νυν αι δυνάμεις'' του Πέτρου και το ''Γεύσασθε'' του Ιωάννου, είναι από τα καλύτερα κείμενα που μας άφησε η βυζαντινή κάλαμος!

Πάντως, να μην αδικήσουμε και τα άλλα τα κλασσικά μαθήματα που εμπεριέχονται στα βιβλία ''Μουσική Συλλογή'' και ''Μουσικός Πανδέκτης 1''. Είναι και αυτά πολύ ωραία!
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Του Κλαδά το του α' τετραφώνου ήχου διαδώθηκε στην έντυπη παράδοση και είναι πολύ ωραίο...αλλά του ιδίου σε Νενανω που ήταν και η αδυναμία του το λέει κανείς άραγε? Θαυμάσια σύνθεση...Εγώ όσο ήμουν Ελλάδα έλεγα συνέχεια αυτό ακόμα και στο αντίδωρο...:):):)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...του ιδίου σε Νενανω που ήταν και η αδυναμία του ...

Το γράφει κάπου αυτό; Και το κείμενο που βρίσκεται;
 
Top