Από που εάν επιρέπεται πηγάζει αυτή η αναγκαιότητα; Ξέρω ότι ήδη χαλάω το θέμα σας, αλλά πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν ασπάζονται όλοι μία τέτοιου είδους γενικότητα. Ευχαριστούμε για την διάθεση να μοιραστείτε μαζί μας τη σύνθεσή σας.
Από που εάν επιρέπεται πηγάζει αυτή η αναγκαιότητα; Ξέρω ότι ήδη χαλάω το θέμα σας, αλλά πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν ασπάζονται όλοι μία τέτοιου είδους γενικότητα. Ευχαριστούμε για την διάθεση να μοιραστείτε μαζί μας τη σύνθεσή σας.
Εφόσον στη συνομοταξία αυτή ανήκουν και άλλα πέραν του παρόντος....καθώς είναι απαραίτητο να ψάλλουμε τα εκκλησιαστικά μέλη σε όλους τους ήχους.
Το σχόλιό μου αναφερόταν καθαρά σε μία γενική αναφορά και συγκεκριμένα πάνω στην γενικότητά της, όπως ορθά παρατήρησε και το ίδιο το μέλος Basdos:
Εφόσον στη συνομοταξία αυτή ανήκουν και άλλα πέραν του παρόντος.
Για το συγκεκριμένο, Χερουβικός ύμνος είναι και όπως και στο κοινωνικό της εν λόγω λειτουργίας, φυσικά υπάρχει και υπήρχε η ελευθερία (και προσωπικά έχω κάνει αρκετές φορές χρήση της ελευθερίας αυτής) να ψαλλεί σε οποιονδήποτε ήχο.
Υ.Γ. Καλύτερα να σου βγει το μάτι τελικά, παρά το όνομα (του κολλημένου)...
Αγαπητέ Χρίστο και συναδελφοι , μέσω εσού , απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους για το '' Νύν αι δυνάμεις.. '' , εκφράζοντας και τη δική μου αποψη. Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ , την οποία πρασπαθούμε να κρατήσουμε '' με πολλά λόγια , συνήθως '' , έχει καθορίσει και κυρίως δια του Πέτρου Λαμπαδαρίου , κάθα μέλος να ψάλλεται στο ήχο του , πλην των χερουβικών και κοινωνικών , τα οποία ειναι μελοποιημένα σε πολλούς ηχους. Το συγκεκριμένο μελώδημα έχει μελοποιηθεί , όχι τυχαία από τον Πέτρο σε ήχο Πλάγιο του Β`γιατί ψάλλεται μόνο την Μεγ. Σαρακοστή και στις πιό κατανυκτικές Ακολουθίες ΤΗς Προηγιασμένης Θ. Λειτουργιας , σε άκρα σιγή και χωρίς μνημονεύσεις από τον ιερουργούντα.. Τυχαία θεσπίστηκαν αυτά ?? σαφώς ΌΧΙ .. Ένα το του Πέτρου και δευτερο το του Μεγάλου Πρίγγου στον ίδιο ήχο , είναι '' Διαμάντια '' !!! Ας μην τα λέμε σε άλλους ήχους . Το ίδιο ισχύει και γιά το '' Γευσασθεκαι ίδετε.. του Κλαδά το οποίο ειναι σε ήχο Πλάγιο του Α`. , και αυτο ανεπανάληπτον !!! Σαράντα χρόνια , αυτά ψάλλω ..!! ΠΑΡΑΔΟΣΗ , σημαίνει , σεβασμός και εφαρμογή στην πράξη !!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
Ο ήχος του χερουβικού των προηγιασμένων είναι ο πλ. β΄.
Είναι θεμιτή η αλλαγή του ήχου και μάλιστα στην οκταηχία;
Πρέπει να έχει την ίδια πορεία με το Χερουβικό;
(Φοβάμαι ότι του πλ. β ΄ δεν θα έπρεπε να ψάλλει φέτος...)
Πιστεύω πως όχι! Κάνω κάποιες σκέψεις:
1. Συντηρητική περίοδος λειτουργική συνεπάγεται και αντίστοιχη ψαλτική.
2. Το σύνηθες μέλος έχει μια ιεροπρέπεια αξεπέραστη.
3. Αυτό ακούσαμε ως προφορική παράδοση.
4. Δεν πρέπει να εξομοιωθεί η προηγιασμένη με την τελεία Θεία Λειτουργία.
Πάντως για εφέτος, κι εγώ προτίθεμαι να το ψάλλω μόνο στον πλ.β΄, όχι όμως από ιδεολογία, όσο για εξάσκηση και τελειοποίηση (μου).Υπάρχει ένα θέμα με τις διαφορές ανάμεσα στην γραπτή και την ακουστική παράδοση. Για την πρώτη τώρα, όταν έχουμε μελοποιήσεις σε άλλους ήχους από τον Γ. Ραιδεστηνό, Κωνσταντίνο πρωτοψάλτη, Θεόδωρο Φωκαέα, Πέτρο Μπερεκέτη (!), Νικόλαο Δοχειαρίτη, Ησύχιο ιερομόναχο, τι να πούμε; Ότι δεν είναι παραδοσιακοί.; Πάντως από εμάς σίγουρα περισσότερο.
Τώρα για τα ακούσματα, θα ήταν ενδιαφέρον να βρούμε μαρτυρίες του τι ψάλλονταν πριν από 150-200 χρόνια κι όχι μόνο στο Πατριαρχείο, φυσικά.
Σχετικά είναι και τα παρακάτω θέματα. Που έχουν να κάνουν με την διαφορετική οπτική των πραγμάτων σε θέματα λειτουργικότητας των μελών όσο και σε θέματα μουσικής καταρτήσεως και αντιλήψεως.Υπάρχει ένα θέμα με τις διαφορές ανάμεσα στην γραπτή και την ακουστική παράδοση.
Προσωπικά,πιστεύω ότι όσο πιο λίγα χρήματα παίρνεις απ' το ψαλτηλίκι, τόσο πιο "καλλιτεχνικά" το βλέπεις. Εδώ και 15 χρόνια προσέρχομαι αγόγγυστα και αφιλοκερδώς, χωρίς μια δραχμή/ ευρώ, στας κατά πάσαν Μεγάλην Τεσσαρακοστήν αναγινωσκομένας ακολουθίας. Κάθε μέρα, στα Μεγάλα Απόδειπνα-και έχω οικογενειακές υποχρεώσεις κ.τ.λ, κτλ.
ΑΝ με πληρώνανε, ΜΠΟΡΕΙ και να 'λεγα 15 χρόνια το γνωστό "Νυν αι Δυνάμεις". Όπως όμως οι φίλτατες εργαζόμενες σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, δικαιούμαι να πιστεύω ότι "εκτελώ λειτούργημα" και αυτό σημαίνει επαγγελματισμό με την αγγλοσαξωνική έννοια του όρου: Ό,τι δηλαδή δεν είναι τα λεφτά που σε κρατάνε στο επάγγελμα αλλά ότι έχεις "κάποιου" επιπέδου αυτονομία, τέλος πάντων ένα σώμα γνώσεων που δεν διαθέτει ο μέσος εκκλησιαζόμενος-και οφείλεις να το καλλιεργείς, να το εξελίξεις και να το πας μπροστά. Στο συγκεκριμένο θέμα: O Φωκαέας έχει γράψει λαμπρά "Νυν αι Δυνάμεις", κυρίως σε διατονικούς ήχους. Αλλά και ο Ιάκωβος και ο Πέτρος.
Επίσης, πολύ περισσότερο ισχύουν τα αντίστοιχα για το κοινωνικό. Καλός ο Κλαδάς, τρισμέγιστος θα έλεγα στην απογειωτική ερμηνεία του Θράσου αλλά γιατί όχι το "Γεύσασθε" του Γεωργίου του Κρητός. Και ΕΙΔΙΚΑ ,το τεριρέμ, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα για μένα. Αλήθεια, το έχει ηχογραφήσει κανένας;
...του ιδίου σε Νενανω που ήταν και η αδυναμία του ...
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=29153Πράγματι υπάρχει κάπου το νενανώ;
http://ixadin.gr/site/anthologia-koinonikon/Κοινωνικα των Προηγιασμενων
Γεύσασθε καὶ ἴδετε
...
Ἰωάννου τοῦ Κλαδᾶ πλ. β΄ Νενανω 238