Ο Ιεροψάλτης

ioan

Μέλος
Μια σκιά κινείται αθόρυβα προς το ψαλτήρι, καθώς βγαίνει από το ιερό βήμα περνάει δίπλα από τον Αρχάγγελο και καθώς προχωράει σταυροκοπιέται ευλαβικά. Μόλις προσκύνησε τους Αγίους και πήρε την ευχή του ιερέως. Σεμνά, ταπεινά, ήσυχα ντυμένος στο μαύρο λιτό ράσο, ο ιεροψάλτης, παίρνει την θέση του στο ψαλτήρι. Μισοκρυμμένος πίσω από το αναλόγιο με τα ιερά βιβλία, στέκεται σοβαρός και με φόβο Θεού για την επικείμενη μυσταγωγία. Ίσως αισθάνεται το ανέμισμα των πτερύγων των αγγέλων και διαπιστώνει έντρομος το μεγαλείο της Θείας Δύναμης και ταυτόχρονα την δική του ασημαντότητα και αμαρτωλότητα! Ρίγη συγκίνησης και δέους τον διαπερνούν και εύχεται να τον ενδυναμώσει ο Θεός στη σωστή εκτέλεση της ψαλμωδίας. Όλοι στην εκκλησία προσμένουν ενωμένοι σ' ένα σώμα την, ασύλληπτη για τον ανθρώπινο νου, επικοινωνία με το Θείον! Ιερή στιγμή όταν θέλεις να απευθυνθείς στην Υπερδύναμη, να ζητήσεις, να ευχαριστήσεις ή να μεταλάβεις των Αχράντων Μυστηρίων!

Σιγανά και ταπεινά, αβίαστα και ευλαβικά. ο ιεροψάλτης αρχίζει να ψάλλει. Ψάλλει «κατ' έννοιαν», όπως απαιτεί η ιερή παράδοση, για να γίνουν απολύτως κατανοητά τα ιερά κείμενα. Πρέπει να δώσει «σάρκα και οστά» στα μουσικά μέλη και να αποδώσει όσο το δυνατόν πιο αυθεντικά το πνευματικό τους περιεχόμενο και άρωμα, ώστε να συντελεσθεί το προσδοκώμενο: η ανάταση των ψυχών. Συγκεντρώνεται ο ιεροψάλτης στα υψηλά νοήματα τα οποία αποκαλύπτονται πλήρως σ' όλο τους το μεγαλείο, όταν ψάλλονται στις ιερές ακολουθίες, όταν επενδύονται έντεχνα με την ιερή μουσική των αγίων μουσουργών. Είναι αλήθεια ότι η ιερή ψαλμωδία εμπεριέχει τον Σταυρό και την Ανάσταση! Την διαρκή χαρμολύπη και την πορεία καθόδου πριν την άνοδο! Το άκουσμα, πένθιμο ή αναστάσιμο, κατανυκτικό ή θριαμβευτικό, είναι πάντοτε σοβαρό, λιτό και σεμνό, όπως ταιριάζει όταν απευθύνεται προς τον Βασιλέα των όλων! Δεν υπάρχει στόμφος και επιτήδευση, δεν ακούγονται άτακτες κραυγές, δεν έχουν θέση οι συναισθηματικές εξάρσεις και οι μουσικές επιδείξεις ατομικής δεξιοτεχνίας. Με άλλα λόγια, δεν ισχύουν τα κοσμικά κριτήρια για την μουσική και καλλιτεχνική απόδοση που στηρίζονται στην ατομική απόλαυση, στην τόνωση του εγώ, και ικανοποίηση των συναισθηματικών αναγκών και απαιτήσεων του ακροατή. Αντίθετα, η ιερή ψαλμωδία ευαισθητοποιεί την πνευματική λειτουργία των πιστών, όλων των μετεχόντων προσώπων, ως σώμα της εκκλησίας, στην ιερή μυσταγωγία και όχι «ακροατών» που παθητικά ακροώνται ως, κατακερματισμένες και περιχαρακωμένες στο εγώ τους, μονάδες-άτομα. Ο πνευματικός της ρόλος και η ίδια της η φύση δεν της επιτρέπει να ακούγεται παρά μόνο κατά τις στιγμές της θείας μυσταγωγίας της λατρείας και των ιερών μυστηρίων. Ειδάλλως αν δεν εκτελείται ως συστατικό στοιχείο της μυσταγωγίας, αλλοιώνεται και πλέον αποτελεί ένα ακόμη είδος κοσμικής μουσικής, άψυχης βέβαια και ξερής, χωρίς την ουράνια ανακαινιστική και πνευματοφόρα πνοή.

Ο ιεροψάλτης είναι ανώνυμος και αφανής όπως πρέπει να θέλει να είναι κάθε χριστιανός για τα καλά έργα του, τα οποία δεν εκτελούνται ούτε κατ ελάχιστον χωρίς την βοήθεια του Θεού. Έλεγε κάποιος δάσκαλος της ιερής τέχνης: «Λιώνει και σβήνει ο ιεροψάλτης όπως το κερί για να ζεστάνει και να κρατήσει αναμμένη την φλόγα!». Αυτό το σεμνό ήθος μας δίδαξαν οι πρόγονοί μας. Είναι αξιοσημείωτο ότι σε μια γωνίτσα πάνω σε αφθάστου κάλλους αγιογραφίες διακρίνουμε γραμμένη την φράση του δημιουργού: «ανωνύμου χειρός». Πράγματι το έργο δεν είναι ατομικό επίτευγμα και αποτέλεσμα ενός ανθρώπου. Μια αόρατη στρατιά ουρανίων δυνάμεων φτερουγίζουν πάνω από τους πιστούς και συμψάλλουν με ουράνιες εξαίσιες φωνές. Μαζί τους ψάλλει καρδιακά, νοερά και σωματικά όλος ο κόσμος προσφέροντας εαυτούς στον Θεό. Αυτές τις ιερές στιγμές δεν έχουν σημασία, ούτε η καλλιφωνία των ψαλτών, ούτε η χροιά ή η ένταση της ανθρώπινης φωνής, ούτε οι μουσικές εντυπώσεις. Σημασία έχουν: η ευλαβική δέηση ή ευχαριστία με καρδία συντετριμμένη και τεταπεινωμένη, και η ενσυνείδητη σταυροαναστάσιμη εσωτερική πορεία κάθε πιστού.

Κάποια στιγμή η μυσταγωγία φθάνει στο τέλος της και κάθε πιστός νιώθει ανακαινισμένος! Ο ιεροψάλτης κλείνει μαλακά. τα ιερά βιβλία και η σκιά του χάνεται γρήγορα καθώς περνάει δίπλα από τον Αρχάγγελο πριν εισέλθει στα «Άγια των Αγίων» για να προσκυνήσει και να πάρει και πάλι την ευχή και το κατευόδιο του ιερέα.


Αθήνα Ιανουάριος 2004

«Ανωνύμου Χειρός»
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἐγώ πάντως ὡς ψάλτης ἀλλὰ καὶ γενικά ὡς «χριστιανός» ΚΑΜΙΑ ἀπολύτως σχέση μὲ τὰ παραπάνω ...

Ὅταν περνάω τὴν πόρτα μὲ τὸν Ἀρχάγγελο, περνάω τρέχοντας, χωρίς πολλὰ πολλὰ, φοβούμενος σφαλιάρα ἀπὸ τὸ βαρύ ... χέρι τοῦ Ἀρχαγγέλου. Ἄμα ἀργήσεις καὶ λίγο στὸν ὄρθρο (γλυκὸ γάρ τὸ ... πάπλωμα) ἔχεις καὶ τὴν ... μουρμούρα τοῦ ἐφημερίου (μὲ τὸ δίκιο του βέβαια ...), καιρὸς γιὰ ... καιρὸ δὲν ὑπάρχει, φορᾶς ράσο, ἀνεβαίνεις τρέχοντας, στὴν διάρκεια σοῦ σπᾶνε τὰ νεύρα ἀπὸ στριγγλιές κλαιόντων βρεφῶν, ἀπὸ μουρμουρητά εὐσεβῶν κυράδων, χάνεις τὸ ἴσο ἀπὸ φάλτσο φιλόδοξο βοηθό, ὁ ἐφημέριος βιάζεται καὶ σοῦ κόβει τὸ μεράκι, λὲς ἀμάν νὰ τελειώσεις καὶ στὸ τέλος μετὰ ἀπὸ τὸ ἀντίδωρο (ὄχι μόνο ἕνα φυσικά) ἕνα ... διπλὸ εσπρεσσάκι μὲ σπανακοπιτούλα.

Ἄλλη μιὰ ἀκολουθία τελείωσε ἐν προσευχῇ καὶ ψαλτικῇ ...:)
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ἐγώ πάντως ὡς ψάλτης ἀλλὰ καὶ γενικά ὡς «χριστιανός» ΚΑΜΙΑ ἀπολύτως σχέση μὲ τὰ παραπάνω ...

Ὅταν περνάω τὴν πόρτα μὲ τὸν Ἀρχάγγελο, περνάω τρέχοντας, χωρίς πολλὰ πολλὰ, φοβούμενος σφαλιάρα ἀπὸ τὸ βαρύ ... χέρι τοῦ Ἀρχαγγέλου. Ἄμα ἀργήσεις καὶ λίγο στὸν ὄρθρο (γλυκὸ γάρ τὸ ... πάπλωμα) ἔχεις καὶ τὴν ... μουρμούρα τοῦ ἐφημερίου (μὲ τὸ δίκιο του βέβαια ...), καιρὸς γιὰ ... καιρὸ δὲν ὑπάρχει, φορᾶς ράσο, ἀνεβαίνεις τρέχοντας, στὴν διάρκεια σοῦ σπᾶνε τὰ νεύρα ἀπὸ στριγγλιές κλαιόντων βρεφῶν, ἀπὸ μουρμουρητά εὐσεβῶν κυράδων, χάνεις τὸ ἴσο ἀπὸ φάλτσο φιλόδοξο βοηθό, ὁ ἐφημέριος βιάζεται καὶ σοῦ κόβει τὸ μεράκι, λὲς ἀμάν νὰ τελειώσεις καὶ στὸ τέλος μετὰ ἀπὸ τὸ ἀντίδωρο (ὄχι μόνο ἕνα φυσικά) ἕνα ... διπλὸ εσπρεσσάκι μὲ σπανακοπιτούλα.

Ἄλλη μιὰ ἀκολουθία τελείωσε ἐν προσευχῇ καὶ ψαλτικῇ ...:)

Φίλτατε Δομέστικε, απορίες (καλόπιστες): πού έτυχες εσύ κλαίοντα βρέφη από όρθρου βαθέος... και εσπρεσσάκι ( διπλούν) σας κερνάνε από πότε;


Δ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Φίλτατε Δομέστικε, απορίες (καλόπιστες): πού έτυχες εσύ κλαίοντα βρέφη από όρθρου βαθέος... και εσπρεσσάκι ( διπλούν) σας κερνάνε από πότε;


Δ.

Στὴν διάρκεια ἀδελφἐ Σκρέκα, στὴν διάρκεια ἔρχονται κι αὐτά.
Ὅσο γιὰ τὸ εσπρεσάκι (διπλὸ πάντα) μετὰ τὸ πέρας μπρέ ... (ἄν καὶ ὑπάρχουν συνάδελφοι ποὺ χωρὶς καφεδάκι ψαλτικὴ δὲν ἔχει)
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Ἐγώ πάντως ὡς ψάλτης ἀλλὰ καὶ γενικά ὡς «χριστιανός» ΚΑΜΙΑ ἀπολύτως σχέση μὲ τὰ παραπάνω ...

Ὅταν περνάω τὴν πόρτα μὲ τὸν Ἀρχάγγελο, περνάω τρέχοντας, χωρίς πολλὰ πολλὰ, φοβούμενος σφαλιάρα ἀπὸ τὸ βαρύ ... χέρι τοῦ Ἀρχαγγέλου. Ἄμα ἀργήσεις καὶ λίγο στὸν ὄρθρο (γλυκὸ γάρ τὸ ... πάπλωμα) ἔχεις καὶ τὴν ... μουρμούρα τοῦ ἐφημερίου (μὲ τὸ δίκιο του βέβαια ...), καιρὸς γιὰ ... καιρὸ δὲν ὑπάρχει, φορᾶς ράσο, ἀνεβαίνεις τρέχοντας, στὴν διάρκεια σοῦ σπᾶνε τὰ νεύρα ἀπὸ στριγγλιές κλαιόντων βρεφῶν, ἀπὸ μουρμουρητά εὐσεβῶν κυράδων, χάνεις τὸ ἴσο ἀπὸ φάλτσο φιλόδοξο βοηθό, ὁ ἐφημέριος βιάζεται καὶ σοῦ κόβει τὸ μεράκι, λὲς ἀμάν νὰ τελειώσεις καὶ στὸ τέλος μετὰ ἀπὸ τὸ ἀντίδωρο (ὄχι μόνο ἕνα φυσικά) ἕνα ... διπλὸ εσπρεσσάκι μὲ σπανακοπιτούλα.

Ἄλλη μιὰ ἀκολουθία τελείωσε ἐν προσευχῇ καὶ ψαλτικῇ ...:)

Δεν το κρυβω,μια απο τα ιδια και εγω...:eek:
Και αφου κινουμαστε αναμεσα στον κοσμο,τι να κανουμε;...Κοσμικοι δεν ειμαστε;...
Ζουμε την καθημερινοτητα των προβληματων,εχουμε ενα σωρο σκοτουρες στο κεφαλι μας,που προσευχη;...
Που και που,μας χτυπαει και αυτη την πορτα...
Μονο κανενας οιστρος καμια φορα,μας ανεβαζει λιγο την κατασταση...:)
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ἐγώ πάντως ὡς ψάλτης ἀλλὰ καὶ γενικά ὡς «χριστιανός» ΚΑΜΙΑ ἀπολύτως σχέση μὲ τὰ παραπάνω ...

Ὅταν περνάω τὴν πόρτα μὲ τὸν Ἀρχάγγελο, περνάω τρέχοντας, χωρίς πολλὰ πολλὰ, φοβούμενος σφαλιάρα ἀπὸ τὸ βαρύ ... χέρι τοῦ Ἀρχαγγέλου. Ἄμα ἀργήσεις καὶ λίγο στὸν ὄρθρο (γλυκὸ γάρ τὸ ... πάπλωμα) ἔχεις καὶ τὴν ... μουρμούρα τοῦ ἐφημερίου (μὲ τὸ δίκιο του βέβαια ...), καιρὸς γιὰ ... καιρὸ δὲν ὑπάρχει, φορᾶς ράσο, ἀνεβαίνεις τρέχοντας, στὴν διάρκεια σοῦ σπᾶνε τὰ νεύρα ἀπὸ στριγγλιές κλαιόντων βρεφῶν, ἀπὸ μουρμουρητά εὐσεβῶν κυράδων, χάνεις τὸ ἴσο ἀπὸ φάλτσο φιλόδοξο βοηθό, ὁ ἐφημέριος βιάζεται καὶ σοῦ κόβει τὸ μεράκι, λὲς ἀμάν νὰ τελειώσεις καὶ στὸ τέλος μετὰ ἀπὸ τὸ ἀντίδωρο (ὄχι μόνο ἕνα φυσικά) ἕνα ... διπλὸ εσπρεσσάκι μὲ σπανακοπιτούλα.

Ἄλλη μιὰ ἀκολουθία τελείωσε ἐν προσευχῇ καὶ ψαλτικῇ ...:)

Όλα κατανοητά αυτά. Συμβαίνουν λίγο πολύ στους περισσότερους. Αλλά όχι το λες "αμάν να τελειώσει" - αυτό θα σήμαινε ότι δεν μας αρέσει αυτό που κάνουμε.:(

Εντάξει όμως, καταλαβαίνω απόλυτα το νόημα των λόγων - και δεν είμαι από αυτούς που βγάζουν κάτι από το σύνολο και το εξετάζουν ξεκομμένα: το νόημα είναι ότι η πραγματικότητα είναι συχνά μακράν της προσευχητικής, κατανυκτικής διαθέσεως.

Απλώς θέλω να πω ότι υπάρχουν και πολύ θετικά πράγματα, που πολλές φορές συμβαίνουν και δεν μπορούμε να τα αγνοήσουμε.
Όπως να, ότι ετοιμάζεις με λαχτάρα κάποιο καινούργιο μέλος για την Κυριακή. Ότι λες: "την Κυριακή προς της γεννήσεως, θα πω τις καταβασίες του Μπερεκέτη" και ότι το Σάββατο περιμένεις την άλλη μέρα με χαρά. Ότι καμιά φορά αν έλθει κάποιος φίλος στο αναλόγι κάνεις μεγάλη χαρά, ψάλλετε και τίποτα από κοινού, βγαίνει ωραίο και μετά λέτε "Αμήν, βοήθειά μας". Ότι αν έψαλες τον άγιο της ημέρας και σου βγήκε ο λαιμός, όταν φεύγοντας προσκυνάς την εικόνα του νιώθεις (κάπως) δικαιωμένος απέναντί του. Και, κυρίως: ότι αν έχεις και κανένα καημό που σου πιέζει την καρδιά, όταν λες το Άξιον εστί μπορεί να δεις την Θεοτόκο και να (πιστεύεις ότι) σε κοιτάζει με κατανόηση. Κι αν είναι και μεγάλος ο καημός μπορεί να σου ξεφύγει (άνθρωποι είμαστε) κι ένα δάκρυ, η μεγαλύτερη απ' όλες τις παρηγοριές.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Όλα κατανοητά αυτά. Συμβαίνουν λίγο πολύ στους περισσότερους. Αλλά όχι το λες "αμάν να τελειώσει" - αυτό θα σήμαινε ότι δεν μας αρέσει αυτό που κάνουμε.:(

Αναλόγως, αδελφέ...

Αν είσαι στο αναλόγιο με φίλους και κάνεις κέφι με τα ψαλλόμενα ή εάν είσαι μόνος, με πονοκέφαλο λόγω των τριών συγκοινωνιών που έχεις αλλάξει, με λειτουργό ιερέα που δεν είστε "συμβατοί" κλπ κλπ. :(
Δυστυχώς ειδικά σε βραδυνές ακολουθίες (ακόμη και Μ. Εβδομάδος) το έχω πει αυτό πλειστάκις...:(:(:(

ΥΓ Είπα να πάρω μεταγραφή σε ναό κοντά στο σπίτι μου στον οποίο θα πήγαινα και πεζός, αλλά άλλος μπήκε στην κολυμβήθρα μόλις εταράχθησαν τα ύδατα....:mad:
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
ο φίλος domesticus σε συνδυασμό με τον [επίσης φίλο] Γιώργο Μ. περιέγραψαν απόλυτα τα συναισθήματά μου στο αναλόγιο... Πιο πλήρως δε γινόταν... :):rolleyes::D:wink:
 
(ακόμη και Μ. Εβδομάδος)

Να πω την αμαρτία μου, εγώ Μεγάλη Εβδομάδα σκέφτομαι τον Βουδούρη που είχε γράψει ότι την Μεγάλη Τρίτη οι πατριαρχικοί ψάλτες, σεπτή πατριαρχική κελεύσει και κατ' οικονομίαν τρώγαν κοτόσουπα για να μην εξαντληθούν...:wink:
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
να σου πω: αν και η Μεγάλη Εβδομάδα είναι όντως εξαντλητική και μια κοτόσουπα θα ήταν ό,τι έπρεπε, μου φαίνεται βαρύ [προσωπικά] να την καταλύσω και μάλιστα με κοτόσουπα... κάποιες άλλες νηστείες ή κάποιες άλλες μέρες... εντάξει... ίσως! Αλλά Μ. Εβδομάδα και κοτόσουπα;;; λίγο βαρύ δεν είναι;;;

Αυτά βέβαια είναι και θέματα Πνευματικού, κι εγώ δεν έχω τον Πατριάρχη πρόχειρο...:D:(:wink:
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Όλα κατανοητά αυτά. Συμβαίνουν λίγο πολύ στους περισσότερους. Αλλά όχι το λες "αμάν να τελειώσει" - αυτό θα σήμαινε ότι δεν μας αρέσει αυτό που κάνουμε.:(

Εντάξει όμως, καταλαβαίνω απόλυτα το νόημα των λόγων - και δεν είμαι από αυτούς που βγάζουν κάτι από το σύνολο και το εξετάζουν ξεκομμένα: το νόημα είναι ότι η πραγματικότητα είναι συχνά μακράν της προσευχητικής, κατανυκτικής διαθέσεως.

Απλώς θέλω να πω ότι υπάρχουν και πολύ θετικά πράγματα, που πολλές φορές συμβαίνουν και δεν μπορούμε να τα αγνοήσουμε.
Όπως να, ότι ετοιμάζεις με λαχτάρα κάποιο καινούργιο μέλος για την Κυριακή. Ότι λες: "την Κυριακή προς της γεννήσεως, θα πω τις καταβασίες του Μπερεκέτη" και ότι το Σάββατο περιμένεις την άλλη μέρα με χαρά. Ότι καμιά φορά αν έλθει κάποιος φίλος στο αναλόγι κάνεις μεγάλη χαρά, ψάλλετε και τίποτα από κοινού, βγαίνει ωραίο και μετά λέτε "Αμήν, βοήθειά μας". Ότι αν έψαλες τον άγιο της ημέρας και σου βγήκε ο λαιμός, όταν φεύγοντας προσκυνάς την εικόνα του νιώθεις (κάπως) δικαιωμένος απέναντί του. Και, κυρίως: ότι αν έχεις και κανένα καημό που σου πιέζει την καρδιά, όταν λες το Άξιον εστί μπορεί να δεις την Θεοτόκο και να (πιστεύεις ότι) σε κοιτάζει με κατανόηση. Κι αν είναι και μεγάλος ο καημός μπορεί να σου ξεφύγει (άνθρωποι είμαστε) κι ένα δάκρυ, η μεγαλύτερη απ' όλες τις παρηγοριές.

Καὶ βέβαια κάποιες φορὲς δὲν μοῦ ἀρέσει, καὶ το κάνω ἀπὸ καθαρὸ ἐπαγγελματισμό.

Γιὰ σκέψου νὰ διαβάζεις ὅλη τὴ βδομάδα τις συγκεκριμένες καταβασίες καὶ ὁ ἐφημἐριος νὰ μὴν «γουστάρει» καὶ νὰ σὲ γυρίζει κατευθείαν στὶς σύντομες ἤ καὶ συντομότατες μόνο καὶ μόνο γιατὶ τοῦ ... φαίνεται πὼς ἀργοῦμε.

Γιὰ σκέψου ὅτι χάλασες τὴν φωνή σου ἐπειδὴ εὐλαβεῖσαι τὴν ἁγία Ἀναστασἰα καὶ μερακλώθηκες καὶ τὸ βράδυ διαπιστώνεις ὅτι ἡ φωνή σου ἔκλεισε ἀπὸ τὴν πολλὴ ... εὐλάβεια καὶ ὅτι θὰ ψάλλεις τὸ 12ήμερο μὲ τὰ ἀπίστευτα μαθήματα σὰν κόρακας, τότε νὰ δεῖς μαῦρο δάκρυ ὄχι ἀπὸ τὸν κόσμο μόνο ἀλλὰ κι ἀπὸ τὶς εἰκόνες ἀκόμη καὶ σίγουρα δὲν θὰ 'ναι παρηγοριᾶς.

Κι ἀκόμη ἄμα ἔχω καημὸ πραγματικὸ, σεβντὰ καὶ νταλκὰ, δύσκολο τὸ βλέπω νὰ δῶ τὴν Παναγία στὸ Ἄξιον Ἐστι, τὸ ἀρχαῖο στὰ γρήγορα κι ἄντε σπίτι γιὰ τὰ περαιτέρω μὲ τὸν κόπο καὶ τὸ χρέος του ὁ καθένας.

Σέβομαι αὐτὰ ποὺ λές Γιῶργο, χαίρομαι ποὺ τὰ πιστεύεις ἐσὺ καὶ ἄλλοι συναδελφοι, ἀλλὰ ἐγὼ -καλὼς ἤ κακῶς- κοσμικὸς ψάλτης εἶμαι, κοσμικὰ σκέπτομαι, κοσμικὰ προβλήματα ἔχω (καὶ ὄχι μόνο), μὲ τὸν κόσμο τὰ βάζω καὶ στὸν κόσμο ζῶ, ὁ καθεὶς ἐφ' ᾦ ἐτάχθη.

Πέραν αὐτοῦ καὶ περὶ ὀρέξεως ...
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Όλα κατανοητά αυτά. Συμβαίνουν λίγο πολύ στους περισσότερους. Αλλά όχι το λες "αμάν να τελειώσει" - αυτό θα σήμαινε ότι δεν μας αρέσει αυτό που κάνουμε.:(

Εντάξει όμως, καταλαβαίνω απόλυτα το νόημα των λόγων - και δεν είμαι από αυτούς που βγάζουν κάτι από το σύνολο και το εξετάζουν ξεκομμένα: το νόημα είναι ότι η πραγματικότητα είναι συχνά μακράν της προσευχητικής, κατανυκτικής διαθέσεως.

Απλώς θέλω να πω ότι υπάρχουν και πολύ θετικά πράγματα, που πολλές φορές συμβαίνουν και δεν μπορούμε να τα αγνοήσουμε.
Όπως να, ότι ετοιμάζεις με λαχτάρα κάποιο καινούργιο μέλος για την Κυριακή. Ότι λες: "την Κυριακή προς της γεννήσεως, θα πω τις καταβασίες του Μπερεκέτη" και ότι το Σάββατο περιμένεις την άλλη μέρα με χαρά. Ότι καμιά φορά αν έλθει κάποιος φίλος στο αναλόγι κάνεις μεγάλη χαρά, ψάλλετε και τίποτα από κοινού, βγαίνει ωραίο και μετά λέτε "Αμήν, βοήθειά μας". Ότι αν έψαλες τον άγιο της ημέρας και σου βγήκε ο λαιμός, όταν φεύγοντας προσκυνάς την εικόνα του νιώθεις (κάπως) δικαιωμένος απέναντί του. Και, κυρίως: ότι αν έχεις και κανένα καημό που σου πιέζει την καρδιά, όταν λες το Άξιον εστί μπορεί να δεις την Θεοτόκο και να (πιστεύεις ότι) σε κοιτάζει με κατανόηση. Κι αν είναι και μεγάλος ο καημός μπορεί να σου ξεφύγει (άνθρωποι είμαστε) κι ένα δάκρυ, η μεγαλύτερη απ' όλες τις παρηγοριές.

Ευτυχως,κε Γιωργο,αυτα που αναφερατε,ειναι απο τα πιο ουσιωδη και που μας δινουν κουραγιο να συνεχισουμε αυτο που κανουμε ολοι μας...:)
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Δεν το κρυβω,μια απο τα ιδια και εγω...:eek:
Και αφου κινουμαστε αναμεσα στον κοσμο,τι να κανουμε;...Κοσμικοι δεν ειμαστε;...
Ζουμε την καθημερινοτητα των προβληματων,εχουμε ενα σωρο σκοτουρες στο κεφαλι μας,που προσευχη;...
Που και που,μας χτυπαει και αυτη την πορτα...
Μονο κανενας οιστρος καμια φορα,μας ανεβαζει λιγο την κατασταση...:)

...:eek:.Οτι νυξ μοι υπαρχει! Οιστρος ακολασιας...:eek:
 

geozis

Μέλος
Καὶ βέβαια κάποιες φορὲς δὲν μοῦ ἀρέσει, καὶ το κάνω ἀπὸ καθαρὸ ἐπαγγελματισμό.

Γιὰ σκέψου νὰ διαβάζεις ὅλη τὴ βδομάδα τις συγκεκριμένες καταβασίες καὶ ὁ ἐφημἐριος νὰ μὴν «γουστάρει» καὶ νὰ σὲ γυρίζει κατευθείαν στὶς σύντομες ἤ καὶ συντομότατες μόνο καὶ μόνο γιατὶ τοῦ ... φαίνεται πὼς ἀργοῦμε.

Γιὰ σκέψου ὅτι χάλασες τὴν φωνή σου ἐπειδὴ εὐλαβεῖσαι τὴν ἁγία Ἀναστασἰα καὶ μερακλώθηκες καὶ τὸ βράδυ διαπιστώνεις ὅτι ἡ φωνή σου ἔκλεισε ἀπὸ τὴν πολλὴ ... εὐλάβεια καὶ ὅτι θὰ ψάλλεις τὸ 12ήμερο μὲ τὰ ἀπίστευτα μαθήματα σὰν κόρακας, τότε νὰ δεῖς μαῦρο δάκρυ ὄχι ἀπὸ τὸν κόσμο μόνο ἀλλὰ κι ἀπὸ τὶς εἰκόνες ἀκόμη καὶ σίγουρα δὲν θὰ 'ναι παρηγοριᾶς.

Κι ἀκόμη ἄμα ἔχω καημὸ πραγματικὸ, σεβντὰ καὶ νταλκὰ, δύσκολο τὸ βλέπω νὰ δῶ τὴν Παναγία στὸ Ἄξιον Ἐστι, τὸ ἀρχαῖο στὰ γρήγορα κι ἄντε σπίτι γιὰ τὰ περαιτέρω μὲ τὸν κόπο καὶ τὸ χρέος του ὁ καθένας.

Σέβομαι αὐτὰ ποὺ λές Γιῶργο, χαίρομαι ποὺ τὰ πιστεύεις ἐσὺ καὶ ἄλλοι συναδελφοι, ἀλλὰ ἐγὼ -καλὼς ἤ κακῶς- κοσμικὸς ψάλτης εἶμαι, κοσμικὰ σκέπτομαι, κοσμικὰ προβλήματα ἔχω (καὶ ὄχι μόνο), μὲ τὸν κόσμο τὰ βάζω καὶ στὸν κόσμο ζῶ, ὁ καθεὶς ἐφ' ᾦ ἐτάχθη.

Πέραν αὐτοῦ καὶ περὶ ὀρέξεως ...

Συμφωνώ απόλυτα...
Ακόμη και το πιο ευχάριστο πράγμα να κάνεις και να το αγαπάς πάρα πολύ, όταν το κάνεις επαγγελματικά και υποχρέωτικά , τότε επέρχεται η κούραση και η ρουτίνα της δουλειάς.
Να αναφέρω ένα παράδειγμα:
Εχω ενα φίλο ο οποίος δεν είχε μόνιμο αναλόγιο και περιφερότανε απο 'δω και απο 'κει..
Ερχότανε λοιπόν και σε εμενα π.χ. σε περίοδο Μ.Εβδομάδος ας πούμε και είχε απίστευτη όρεξη να ψάλλει, ενώ εγω ήμουν "κομμάτια..
Έλα όμως που δεν μπορούσε να καταλάβει πως γίνεται να κουράζεσαι ή και να βαριέσαι με την ψαλμωδία και τη Βυζαντινή μουσική που τόσο αγαπάμε όλοι μας...
Ανέλαβε λοιπόν αναλόγιο υπέυθυνα, τα κατάλαβε όλα και εκτός αυτού μου παραπονιέται για κούραση, για το πως του έφυγε αυτη η όρεξη που είχε πριν.
Κακά τα ψέμματα αγαπητοί συνάδελφοι, μοναχοί δεν είμαστε.. Είμαστε λαϊκοί που εξυπηρετούμε ενοριακές εκκλησίες με αμοιβή..
Ας μου πει κάποιος συνάδελφος ο οποίος αυτη την περίοδο κάνει σαρρανταλείτουργο και δεν εχει κουραστεί - βαρεθεί και δεν σκέφτεται το μισθό που θα πάρει στο τέλος...
Αυτα με πολλή αγάπη!
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Δομέστιχε βόρειε φίλε μου,
ευτυχώς ή δυστυχώς "βράζουμε στο ίδιο καζάνι" κ είμαι της ίδιας κατηγορίας ψάλτης ΟΜΩΣ...

όμως φίλε μου καλέ υπάρχουν κάποιες στιγμές που δεν μπορούν να τις ζήσουν κ να τις καταλάβουν όλοι εκτός Αναλογίου.
Τι να πρωτοθυμηθώ;
Αγία κ Μεγάλη Εβδομάδα φέτος ειδικά Μ.Πέμπτη (με μάγκα Λαμπαδάριο κ μέλος του ιστολογίου-φανταράκι) τρώμε τα σίδερα με βάσεις φυσικές στην αρχή κ στο 4ο-5ο Ευαγγέλιο "τσιμπάω" 1,5 κ μετά 2 φωνούλες κ αρχίζουν οι "παραισθήσεις" κ τα "οράματα":wink:.
Ακούς καθαρά κ με σωστό ρυθμό τα γεγονότα των Παθών από τον ιερέα (ταιριάζουμε απόλυτα αφού με ανέχεται:eek:) κ σίγουρα νιώθεις ανατριχίλα. Ναι το λέω κ δεν ντρέπομαι συγκινούμαι αυτές τις άγιες μέρες.
Να μην σου πω δε ότι στο "Εξέδυσάν με..." φέτος έκλεισα τον τεράστιο Ραιδεστηνό κ έψαλλα από στήθους γιατί... ξέρω γω τι να σου πω;
Ήταν κάτι το μαγικό να κοιτάς τον Σταυρωμένο κ να προσπαθείς να απαλύνεις τον πόνο για τα εγκληματά σου σαν άνθρωπος.
Ε αυτό δεν μπορεί να στο πάρει ΚΑΝΕΝΑΣ κ ακόμα καλύτερα δεν μπορεί να το νιώσει ΚΑΝΕΝΑΣ εκτός των ιεροψαλτών.
Οι ιερείς έχουν την ύψιστη τιμή κ ευλογία να είναι οι μόνοι που μπορούν να ακουμπούν με τα χέρια τους τον ίδιο το Χριστό, οι μοναχοί με τη άσκηση (νηστεία,αγρυπνία,προσευχή) φθάνουν σε έκσταση αλλά κ σε εμάς τους ψάλτες έδωσε αυτές τις ιερές κ μοναδικές στιγμές που σε κάνουν να θέλεις να ψάλλεις "άχρι θανάτου".
Είμαστε ευλογημένοι παρά την αμαρτωλότητά μας.
Αξίζει να είναι κάποιος ιεροψάλτης.

Ευχαριστώ
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
+10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Παύλο φίλε μου....
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δομέστιχε βόρειε φίλε μου,
ευτυχώς ή δυστυχώς "βράζουμε στο ίδιο καζάνι" κ είμαι της ίδιας κατηγορίας ψάλτης ΟΜΩΣ...

όμως φίλε μου καλέ υπάρχουν κάποιες στιγμές που δεν μπορούν να τις ζήσουν κ να τις καταλάβουν όλοι εκτός Αναλογίου.
Τι να πρωτοθυμηθώ;
Αγία κ Μεγάλη Εβδομάδα φέτος ειδικά Μ.Πέμπτη (με μάγκα Λαμπαδάριο κ μέλος του ιστολογίου-φανταράκι) τρώμε τα σίδερα με βάσεις φυσικές στην αρχή κ στο 4ο-5ο Ευαγγέλιο "τσιμπάω" 1,5 κ μετά 2 φωνούλες κ αρχίζουν οι "παραισθήσεις" κ τα "οράματα":wink:.
Ακούς καθαρά κ με σωστό ρυθμό τα γεγονότα των Παθών από τον ιερέα (ταιριάζουμε απόλυτα αφού με ανέχεται:eek:) κ σίγουρα νιώθεις ανατριχίλα. Ναι το λέω κ δεν ντρέπομαι συγκινούμαι αυτές τις άγιες μέρες.
Να μην σου πω δε ότι στο "Εξέδυσάν με..." φέτος έκλεισα τον τεράστιο Ραιδεστηνό κ έψαλλα από στήθους γιατί... ξέρω γω τι να σου πω;
Ήταν κάτι το μαγικό να κοιτάς τον Σταυρωμένο κ να προσπαθείς να απαλύνεις τον πόνο για τα εγκληματά σου σαν άνθρωπος.
Ε αυτό δεν μπορεί να στο πάρει ΚΑΝΕΝΑΣ κ ακόμα καλύτερα δεν μπορεί να το νιώσει ΚΑΝΕΝΑΣ εκτός των ιεροψαλτών.
Οι ιερείς έχουν την ύψιστη τιμή κ ευλογία να είναι οι μόνοι που μπορούν να ακουμπούν με τα χέρια τους τον ίδιο το Χριστό, οι μοναχοί με τη άσκηση (νηστεία,αγρυπνία,προσευχή) φθάνουν σε έκσταση αλλά κ σε εμάς τους ψάλτες έδωσε αυτές τις ιερές κ μοναδικές στιγμές που σε κάνουν να θέλεις να ψάλλεις "άχρι θανάτου".
Είμαστε ευλογημένοι παρά την αμαρτωλότητά μας.
Αξίζει να είναι κάποιος ιεροψάλτης.

Ευχαριστώ

Συνάδελφε ἐκ Νέων Πατρῶν (ὅπως Νέων Χωρῶν:D),

Ὠραῖος εἶσαι κι ὠραία τὰ λές.

ΟΜΩΣ (σειρά μου:)) μίλησες γιὰ κάποιες στιγμές. Ὅσο ἐντυπωσιακὲς κι ἄν εἶναι, δὲν ἐπιβεβαιώνουν τὸν κανόνα, ποὺ περιέγραψα ἔστω καὶ κάπως ... λαϊκά.

Κι αὐτὸ γιατὶ πλέον εἶναι πολὺ δύσκολο νὰ βρεῖς ἑνορία ὅπου ἡ φροντίδα τοῦ ποιμνίου καὶ ἡ κοινωνία τῶν πιστῶν νὰ μὴν ἔχει περάσει σὲ δεύτερη μοίρα ἀπὸ τὴν κομπλεξικὴ βυζαντινολαγνεία, τὴν κενὴ λόγω κενοῦ τυπολατρεία μέχρι κεραίας, τὴν συνεχὴ τιμαριθμικὴ πρὸς τὰ πάνω προσαρμογὴ τῆς «χριστιανικότατης» τσέπης ορισμένων, τὴν φιλήδονη προσ-πάθεια ἐξουσιασμοῦ τοῦ ποιμνίου πρὸς ἀνακούφιση ἐλλείπουσας ἀπόλαυσης, τὴν ἰκανοποίηση πλήθους ἄλλων μικροτήτων ἀπὸ μικρότατους ἀνθρώπους ποὺ ἔτυχε νὰ περιβληθοῦν ἀπὸ τὸ γνωστὸ μελανὸ ἔνδυμα γιατὶ ἡ μικρότητά τους δὲν χωροῦσε πουθενὰ ἀλλοῦ.

Ἄν καταφέρεις νὰ πιάσεις ἀναλόγιο σὲ ἑνορία ποὺ ἔστω καὶ λίγο προσπαθεῖ νὰ ἀποβάλλει τὰ παραπάνω, τότε σίγουρα θὰ ζήσεις αὐτὸ ποὺ περιέγραψες. Ἐγὼ σπανιότατα τὸ ἔζησα κι ἔτσι προτιμῶ τὸν ἐπαγγελματισμὸ ὥστε νὰ μὴν χαλάω τὴν ζαχαρένια μου καὶ νὰ ἀπολαμβάνω ἄνετα τὸ διπλὸ -πάντα, ἐξ οὗ καὶ τὰ νεύρα- ἐσπρεσάκι μου.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Συνάδελφε ἐκ Νέων Πατρῶν (ὅπως Νέων Χωρῶν:D),

Ὠραῖος εἶσαι κι ὠραία τὰ λές.

ΟΜΩΣ (σειρά μου:)) μίλησες γιὰ κάποιες στιγμές. Ὅσο ἐντυπωσιακὲς κι ἄν εἶναι, δὲν ἐπιβεβαιώνουν τὸν κανόνα, ποὺ περιέγραψα ἔστω καὶ κάπως ... λαϊκά.

Κι αὐτὸ γιατὶ πλέον εἶναι πολὺ δύσκολο νὰ βρεῖς ἑνορία ὅπου ἡ φροντίδα τοῦ ποιμνίου καὶ ἡ κοινωνία τῶν πιστῶν νὰ μὴν ἔχει περάσει σὲ δεύτερη μοίρα ἀπὸ τὴν κομπλεξικὴ βυζαντινολαγνεία, τὴν κενὴ λόγω κενοῦ τυπολατρεία μέχρι κεραίας, τὴν συνεχὴ τιμαριθμικὴ πρὸς τὰ πάνω προσαρμογὴ τῆς «χριστιανικότατης» τσέπης ορισμένων, τὴν φιλήδονη προσ-πάθεια ἐξουσιασμοῦ τοῦ ποιμνίου πρὸς ἀνακούφιση ἐλλείπουσας ἀπόλαυσης, τὴν ἰκανοποίηση πλήθους ἄλλων μικροτήτων ἀπὸ μικρότατους ἀνθρώπους ποὺ ἔτυχε νὰ περιβληθοῦν ἀπὸ τὸ γνωστὸ μελανὸ ἔνδυμα γιατὶ ἡ μικρότητά τους δὲν χωροῦσε πουθενὰ ἀλλοῦ.

Ἄν καταφέρεις νὰ πιάσεις ἀναλόγιο σὲ ἑνορία ποὺ ἔστω καὶ λίγο προσπαθεῖ νὰ ἀποβάλλει τὰ παραπάνω, τότε σίγουρα θὰ ζήσεις αὐτὸ ποὺ περιέγραψες. Ἐγὼ σπανιότατα τὸ ἔζησα κι ἔτσι προτιμῶ τὸν ἐπαγγελματισμὸ ὥστε νὰ μὴν χαλάω τὴν ζαχαρένια μου καὶ νὰ ἀπολαμβάνω ἄνετα τὸ διπλὸ -πάντα, ἐξ οὗ καὶ τὰ νεύρα- ἐσπρεσάκι μου.

Δομέστιχε νομίζω ότι εμείς οι 2 τα έχουμε πεί κ έχεις καταλάβει τι εστί γιός

παπά:D

Έχω τη χαρά κ τη ευλογία να είμαι σε πολύ καλή ενορία όχι από θέμα

χρημάτων ή προσέλευσης αλλά από θέμα συνεργατών (ιερέας-

λαμπαδάριος),μικροφώνων-ακουστικής (μέχρι τους Αίνους το έχω

κλειστό:eek: το δικό μου) κ φιλοξενίας. Μάλλον μου έδωσε ο Παντοδύναμος

την ενορία αυτή για να βιώνω "άλλες" εμπειρίες ψάλνοντας.

18χρόνια χόρτασα από αυτά που περνάς τώρα με αποκορύφωμα να "φύγει"

μικρόφωνο (μετά της βάσεως:wink:) σε γνωστό αναλόγιο των Αθηνών όπου

τώρα υπηρετεί ο κ.Γιάννου. ΣΕ ΝΙΩΘΩ ΑΠΟΛΥΤΑ.

Αλλά όπως καταλαβαίνεις περνώ ήρεμα κ καταφέρνω να προσεύχομαι (λίγες

στιγμές) κάτι που δεν έκανα ΠΟΤΕ στο παρελθόν.
 
Last edited by a moderator:
Top