Οἱ κανόνες ψάλλονται, δὲν ἀναγινώσκονται.

Status
Not open for further replies.

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἡ συνήθεια τῆς ἀνάγνωσης τῶν κανόνων ἔχει ὡς συνέπειες:

α) νὰ παραλείπεται ὁ εἱρμὸς τοῦ α’ κανόνος,
β) νὰ παραλείπεται τὸ Δόξα καὶ νῦν τοῦ τελευταίου κανόνος σὲ κάθε ᾠδή,
γ) νὰ ἀγνοεῖται ἡ τάξη τῆς ποσότητας τῶν στίχων στοὺς ὁποίους ψάλλεται ὁ κάθε κανόνας,
δ) νὰ προηγεῖται ἡ θ’ ᾠδὴ τῶν κανόνων τῆς θ’ ᾠδῆς τοῦ ὄρθρου (τιμιωτέρας),
ε) νὰ παραλείπονται κανόνες,
στ) νὰ ἀπομονώνονται κανόνες διαφορετικῶν βιβλίων,
ζ) νὰ λησμονεῖται τὸ εἱρμολόγιο καὶ ὁ σπουδαῖος του ῥόλλος στὴν ἀνάδειξη καὶ λειτουργία τῶν ὕμνων καὶ
η) ἡ πλουσιότερη ἀκολουθία νὰ ἀποβαίνει κουραστικὴ καὶ καιρὸς περισπασμοῦ.

Οἱ κανόνες ψάλλονται, δὲν ἀναγινώσκονται.

Οἱ ἐκδόσεις, νομίζω, ὅτι δὲν πρέπει νὰ ἀναφέρουν τὴν πρακτικὴ τῆς ἀνάγνωσης ὕμνων. Ἀς ἀφήσουμε τὶς καλοφωνίες τῆς λειτουργικῆς παρακμῆς, κι’ ἀς σπουδάσουμε τὴν ψαλμωδία ὅλου τοῦ ὑμνογραφικοῦ μας πλούτου.
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Ἡ συνήθεια τῆς ἀνάγνωσης τῶν κανόνων ἔχει ὡς συνέπειες:

α) νὰ παραλείπεται ὁ εἱρμὸς τοῦ α’ κανόνος,
β) νὰ παραλείπεται τὸ Δόξα καὶ νῦν τοῦ τελευταίου κανόνος σὲ κάθε ᾠδή,
γ) νὰ ἀγνοεῖται ἡ τάξη τῆς ποσότητας τῶν στίχων στοὺς ὁποίους ψάλλεται ὁ κάθε κανόνας,
δ) νὰ προηγεῖται ἡ θ’ ᾠδὴ τῶν κανόνων τῆς θ’ ᾠδῆς τοῦ ὄρθρου (τιμιωτέρας),
ε) νὰ παραλείπονται κανόνες,
στ) νὰ ἀπομονώνονται κανόνες διαφορετικῶν βιβλίων,
ζ) νὰ λησμονεῖται τὸ εἱρμολόγιο καὶ ὁ σπουδαῖος του ῥόλλος στὴν ἀνάδειξη καὶ λειτουργία τῶν ὕμνων καὶ
η) ἡ πλουσιότερη ἀκολουθία νὰ ἀποβαίνει κουραστικὴ καὶ καιρὸς περισπασμοῦ.

Οἱ κανόνες ψάλλονται, δὲν ἀναγινώσκονται.

Οἱ ἐκδόσεις, νομίζω, ὅτι δὲν πρέπει νὰ ἀναφέρουν τὴν πρακτικὴ τῆς ἀνάγνωσης ὕμνων. Ἀς ἀφήσουμε τὶς καλοφωνίες τῆς λειτουργικῆς παρακμῆς, κι’ ἀς σπουδάσουμε τὴν ψαλμωδία ὅλου τοῦ ὑμνογραφικοῦ μας πλούτου.
Παρά τό γεγονός ότι συμφωνώ στό ότι πρέπει νά ψάλλωνται οι κανόνες, είμαι ανεκτικός στό νά αναγιγνώσκωνται τουλάχιστον τίς καθημερινές όταν ο ψάλτης δέν έχει κάποιον νά τόν βοηθήση καί τραβάει όλο τό ζόρι μόνος του από τήν αρχή μέχρι τό τέλος τής Θ. Λειτουργίας.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Συμφωνώ με τον κ. Βασίλη, και μου έχει τύχει πολλές φορές να είμαι ολομόναχος στο ψαλτήρι.

κ. Θεοδωράκη, ορισμένα από αυτά που γράφετε δεν τα καταλαβαίνω, σας ερωτώ (καλοπροαίρετα και με μόνο σκοπό να πληροφορηθώ):
α) Γιατί; Εγώ τον διαβάζω και αυτόν, και δεν είμαι ο μόνος πιστεύω.
β) Γιατί; Φυσικά και λέω Δόξα...Και νυν στον τελευταίο κανόνα κάθε ωδής, όπως και όλους τους προηγούμενους προβλεπόμενους στίχους, και πιστεύω όλοι έτσι κάνουν.
γ) Μήπως εννοείτε ότι κάποιος που διαβάζει τον κανόνα τις καθημερινές "πιάνει και λέει τα τροπάρια ένα ένα χωρίς να λέει τους στίχους ενδιάμεσα"; Προσωπικά δεν το κάνω, και πάλι, πιστεύω οι περισσότεροι δεν το κάνουν.
δ) Το κάνω μερικές φορές αλλά εις επίγνωσιν ότι δεν είναι σωστό. Ίσως πρέπει να το διορθώσω.
ε) Θα έλεγα το αντίθετο. Συνήθως συνψάλλω με βοηθούς που δε ξέρουν (η επιλέγουν να μη μάθουν, ή δε μπορούν να μάθουν), οι οποίοι καθυστερούν στη ψαλμώδηση "ποιο λέω....αυτό;....τι στίχο...δόξα σοι ο Θ...άγιε του Θεού...χμ...υπεραγία....τι λέω;) και καταλήγουμε στον διαθέσιμο χρόνο να ψάλλουμε α' γ' ωδή με τα χίλια ζόρια. Για αυτό ώρες ώρες λέω "Ασε, θα τους διαβάσω", καθαρά, με όλους τους στίχους και βγαίνει μέχρι και στ' ωδή στον ίδιο χρόνο.
στ) Δεν το κατάλαβα, δεν μπορώ να το σχολιάσω.
Στα σημεία ζ) και η) πιστεύω έχετε δίκιο.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Όπως έχει επικρατήσει σίγουρα τα τελευταία 200 χρόνια και τώρα στα νησιά κυρίως, [κι όχι όπως στην Αθήνα που τους πετσοκόβουν τους κανόνες τις Κυριακές (και τις καθημερινές)] κι όπως ακριβώς γράφει ρητά και το ΤΜΕ Γεωργίου Βιολάκη πρωτοψάλτου :
α) Την Κυριακή και στις εορτές (δεσποτικές, θεομητορικές, εορταζομένων αγίων) ψάλλονται οι κανόνες(βλ σελ 18-19) συνεχίζουμε μέχρι την 9η ωδή την ανάγνωση μετά καταβασίες και Τιμιωτέρα ,
β) τις καθημερινές αναγινώσκονται (βλ σελ 44), στο τέλος των ωδών των κανόνων ψάλλονται οι ειρμοί 3ης, 6ης, της 8ης ο ειρμός στο τέλος της 9ης και μετά την Τιμιωτέρα ψάλλεται της 9ης ωδής ο ειρμός
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Δὲν εἶμαι ἀπόλυτος, ἀναφέρω τὰ συνήθη ἐνδεχόμενα.

γ) Ἐννοῶ εἰς 8, εἰς 6, εἰς 4 στίχους, κατὰ τὴν παλαιὰ ὁρολογία τῆς ψαλμωδίας τῶν κανόνων ὡς «στιχηρὰ» τῶν ᾠδῶν, ποὺ ἔβαζε τάξη στὴν δύσκολη αὐτὴ ψαλμωδία καὶ γνώριζε κάθε χορὸς ποιὸ τροπάριο θὰ ψάλλει.

στ) Ἐννοῶ νὰ διαβάζονται π.χ. πρῶτα ὅλες οἱ ᾠδὲς τῆς Παρακλητικῆς καὶ κατόπιν τοῦ Μηναίου.
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
Ένα άλλο επακόλουθο της ανάγνωσης των κανόνων είναι και η ανάγνωση των μεσώδιων καθισμάτων.... σχεδόν όλοι τα διαβάζουν αντί να τα ψέλνουν.....
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τα μεσώδια ψάλλονται. Χρόνια τώρα όλα αυτά ήταν αυτονόητα όπως επικράτησαν να λέγονται. Τώρα ή θα τα πετσοκόβουν ή θα επιστρέφουμε σε αρχαίες τάξεις τυπικών. Νομίζω η παράδοση πρέπει να είναι ο γνώμονας μας, παράδοση είναι ό, τι έχει παραδοθεί. Νεωτερισμοί αυθαίρετοι που οφείλονται σε άγνοια της παράδοσης και όχι επιτομής της όπως έγινε στο παρελθόν είναι εκτός. Επίσης η επαναφορά ξεπερασμένων τυπικών ή μεθόδων δεν είναι παράδοση αλλά κατά προσέγγιση αναπαράσταση και ρετρό.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η γραπτή παράδοση κατά την γνώμη μου πρέπει να είναι επιβεβαίωση και βοηθός για την κατανόηση της διασωθήσης προφορικής παράδοσης. Η μουσική προφορική παράδοση λχ έχει σώσει άλλα πράγματα από αυτά που έγραψαν οι θεωρητικοί του 19ου αιώνα ότι ισχύουν. Εδώ έχουμε ασυμφωνία πράξης με θεωρία. Αυτό που κάνω είναι να ψάξω αρχικά τι πραγματικά γίνεται στην πράξη και μετά να ανατρέξω σε παλαιότερες πηγές να δω αν αναφέρεται ή αντιστοιχίζεται κάπου, όπως και έκανα. Στην πράξη έχουν σωθεί πολλά περισσότερα από την αρχαία αρμονική, την γλώσσα αλλά ακόμα και το τυπικό στην σωστότερη τους εκδοχή από ότι νομίζουν οι σύγχρονοι πανεπιστημιακοί και μουσικολόγοι. Έχουμε κάνει και σε γλωσσικά θέματα αντίστοιχες συζητήσεις και σε μουσικά άπειρες. Εμπιστευθείτε την παράδοση, την προφορική παράδοση. Η παράδοση είναι μόνο προφορική, η γραπτή εύκολα παρερμηνεύεται.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
"...διαβάζουν τα μεσώδια...."
"...διαβάζουν πρώτα της Παρακλητικής όλους τους κανόνες και μετά πάνε στου μηναίου...."
Εγώ δεν σχολίασα στο θέμα αυτό έχοντας ως δεδομένο ότι ο ψάλτης είναι πανάσχετος. Μιλάμε για έναν νορμάλ ψάλτη που δεν κάνει χοντρά λάθη και επιλέγει να διαβάσει αντί να ψάλλει τους κανόνες για κάποιους λόγους.

Γιατί τότε, υπάρχουν και ψάλτες οι οποίοι ψάλλουν τους κανόνες αντί να τους διαβάσουν αλλά:
α) Δεν ψάλλουν Δόξα και Νυν στο τέλος της κάθε ωδής παρά "Υπεραγία Θεοτόκε" πριν το Θεοτοκίο
β) Ψάλλουν Δόξα και Νυν στο τέλος κάθε κανόνα
γ) Ψάλλουν στίχο πριν τον ειρμό στην αρχή
δ) Ψάλλουν τα τροπάρια αυτοσχεδιαστικά και μάλιστα παρατονίζοντας, εξαχρειώνοντας ακόμα περισσότερο το ειρμολογικό μέλος (καλύτερα μην το λες καθόλου παρά να το πεις λάθος, τουλάχιστον κατά την άποψή μου)
ε) Μπερδέουν τον σύντομο με τον αργοσύντομο πλ. β' και σε κανόνες σε ήχο πλ. β' ψάλλουν στίχους με κατάληξη πλ. β' αργού "Υπεραγία Θεοτόκε Σωωωωσοοοον ηηη μας"

κτλ.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Ο κανόνας είναι πράγματι πονεμένη υπόθεση...
Προσωπικά τις καθημερινές πάντα τον διαβάζω, για τους εξής λόγους:
α) οικονομία χρόνου. Κακά τα ψέμματα δεν γίνεται να τηρούμε όλες τις τυπικές διατάξεις, ούτε να λέμε όλα τα μαθήματα στον χρόνο τους, αλλιώς θα τελείωναν οι λειτουργίες καθημερινά στις 10.
β) οικονομία δυνάμεων. Ειδικά αν είσαι μόνος κάπου κουράζεσαι...
γ) αξιοπρέπεια. Ειδικά όταν δεν θυμάμαι πώς ψάλλονται κάποιοι ειρμοί...!
δ) με την ανάγνωση είναι ευληπτότερο το νόημα του κειμένου. Αυτό ισχύει για όλα τα κείμενα νομίζω, όταν τα ψάλλω δεν δινω σημασία στο νόημα, παρά στη μουσική...
ε) συμμετέχουν έτσι περισσότερο οι βοηθοί (οι οποίοι αδυνατούν να ψάλλουν αξιοπρεπώς).

Θεωρώ ότι πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις επιταγές των καιρών, να εξελισσόμαστε, όχι να μένουμε προσκολλημένοι σε διατάξεις που πλέον δεν συμβαδίζουν με την εποχή.

Άλλωστε στη λατρεία το κεντρικό σημείο είναι το νόημα των κειμένων, η μουσική είναι βοηθητική.
Όχι;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Δεν είμαστε προτεστάντες ή μάλλον έχουμε γίνει και δεν το χουμε πάρει χαμπάρι.. ; Μεγαλύτερη σημασία έχει η κάθαρση του νου και η μυστική ένωση όλων μας κι όχι η κατανόηση του κειμένου. Στην ψυχική ανάταση και θεραπεία της ψυχής βασικό ρόλο έχει η μουσική, ακόμα πιο βασικό κι από τα γραπτά κείμενα. Η μεθεξη στο άρρητο, υπάρχει καθαρή μουσική με πλήθος κρατημάτων που σκοπός είναι αυτός. Οι κανόνες είναι η εναλλαγή και η σύνθεση - σύνδεση των ήχων μαζί με το ποιητικό κείμενο. Θα ψάλλεις βαρύ ο οποίος γίνεται ο αυτός και λέγετος θα ψάλλεις β ήχο που γίνεται και πλάγιος στην αυτή βάση πλάγιο πρώτο με λεγετο με πλάγιο δεύτερο ώστε να μη φαίνεται η αλλαγή. Τώρα σταματάνε και κάνουν μερικοί ανιδεοι απηχημα στις αλλαγές των ήχων. Η παρακμή είναι βαθιά. Καλύτερα τις μέρες που ψαλλονται οι κανόνες όπως είπα πιο πάνω να ψάλλεις μια ωδή έστω σωστά πάρα να διαβάζεις με τις ώρες την εορτή, χάνεται η λαμπρότητα της ημέρας. Τις ψιλές καθημερινές ναι εκεί να διαβάσεις τον κανόνα και να ψάλλεις τον ειρμό. Αν δεν τον ξέρεις ανοίγεις το ειρμολογιο και τον μαθαίνεις. Λίγοι είναι οι ειρμοι που δεν περιέχονται. Ο αειμνηστος Δημήτρης Ιωαννιδης έχει καταγράψει και τους παραλειπόμενους ειρμούς. Αν ξέρεις ειρμούς και δεις κάποιον άγνωστο θα σου έρθει ο σωστός τονισμός, είναι θέμα εμπειρίας. Αλλά τα εκλαϊκευουμε όλα με πρόσχημα την αλλαγή των καιρών. Βαριόμαστε και να πεθάνουμε (από ταινία του Νίκου Ζερβού) έτσι δεν έχουμε εκκλησία αλλά αγγαρεία
 

gpsevdos

Παλαιό Μέλος
Ενδιαφερον Θεμα και ωραια συζητηση. Φυσικα μιλατε για το τι γινεται στη Ελλαδα. Αν ρωτησετε τι γινεται στο εξωτερικο μαλλον θα εκπλαγητε με την απαντηση. Δεν ψαλλονται ουτε διαβαζονται οι κανονες! σε πολλους ναους στη Ν.Υορκη που εχω προσωπικα παει. Λογικο ισως αν σκεφτειτε οτι ο ορθρος πρεπει να κρατησει περιπου 50 με 60 λεπτα! (διαταγη στον ψαλτη!) Η εξαιρεση ειναι στη Αγια Ειρηνη Αστοριας που λειτουργει ως μοναστηρι μετοχι του Οικ. Πατριαρχιου.
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Ενδιαφερον Θεμα και ωραια συζητηση. Φυσικα μιλατε για το τι γινεται στη Ελλαδα. Αν ρωτησετε τι γινεται στο εξωτερικο μαλλον θα εκπλαγητε με την απαντηση. Δεν ψαλλονται ουτε διαβαζονται οι κανονες! σε πολλους ναους στη Ν.Υορκη που εχω προσωπικα παει. Λογικο ισως αν σκεφτειτε οτι ο ορθρος πρεπει να κρατησει περιπου 50 με 60 λεπτα! (διαταγη στον ψαλτη!) Η εξαιρεση ειναι στη Αγια Ειρηνη Αστοριας που λειτουργει ως μοναστηρι μετοχι του Οικ. Πατριαρχιου.
Καλά κάνουν! Τί χρειάζονται οι κανόνες; Κι ό Όρθρος περιττός είναι, νά μπαίνουν κατ' ευθείαν στήν Θ. Λειτουργία...άν κι εδώ που τά λέμε τί τήν θέλουν κι αυτή; Τό δι' ευχών στό τέλος αρκεί...ή μάλλον ούτε κι αυτό δέν χρειάζεται. Τέλος πάντων, καί στήν Εκκλησία που πάμε πολύ είναι! :p
Υστερόγραφον: Εκεί τό πάνε κάποιοι....:mad:
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Από ότι έχω καταλάβει ανά περιοχές στην Ελλάδα υπάρχουν πολύ διαφορετικές συνήθειες σχετικά με την ψαλμωδηση των κανονων. Εδώ στη Θεσσαλονίκη με βάση τη δική μου εμπειρία ψάλλονται πάντα η α' και η γ' ωδή. Σπάνια ψάλλονται παραπάνω ωδές η διαβάζονται κανόνες. Δεν ξέρω αν άλλοι συντοπίτες έχουν άλλη άποψη η εμπειρία. Και συνήθως οι δύο πρώτοι κανόνες από 4 στην κάθε ωδή. Όντως εντοπίζονται συχνά λάθη σχετικά με την ψαλμωδηση η μη του Ειρμού, το Δόξα... Και νυν... Επίσης στις καθημερινές η παραλειψη του κανόνα της Παρακλητικης η του Θεομητορικου κανονα όταν απαιτείται.

Εγώ προσπαθώ να ψάλλω πάντα α' και γ' ωδή (εις 14 τα Σάββατα) και αν υπάρχει περισσότερος χρόνος προσθέτω στ' η η' ωδη (επειδή μου είναι γνωστότεροι οι Ειρμοι, να μην τα λέω όπως να ναι).
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Είναι και ευθύνη του ψάλτη. Οι περισσότεροι ιερείς (που γνωρίζω), ενδιαφέρονται μάλλον για τον χρόνο που θα κρατήσει ο όρθρος παρά το τι θα ψάλλουμε σε αυτόν (λογικό, έχει να προσκομίσει, θα προσέχει τι λέω εκείνη την ώρα). Οπότε επαφίεται στον ψάλτη τι θα χωρέσει μέσα στον διαθέσιμο χρόνο του όρθρου. Φυσικά δεν θα παραλείψει π.χ. τον εξάψαλμο αλλά από κει και πέρα υπάρχουν επιλογές (όλα αργά και πάει περίπατο ο κανόνας....όλα ψιλογρήγορα και χωράνε 3-4 ωδές..κτλ).
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Δεν είμαστε προτεστάντες ή μάλλον έχουμε γίνει και δεν το χουμε πάρει χαμπάρι.. ; Μεγαλύτερη σημασία έχει η κάθαρση του νου και η μυστική ένωση όλων μας κι όχι η κατανόηση του κειμένου. Στην ψυχική ανάταση και θεραπεία της ψυχής βασικό ρόλο έχει η μουσική, ακόμα πιο βασικό κι από τα γραπτά κείμενα. Η μεθεξη στο άρρητο, υπάρχει καθαρή μουσική με πλήθος κρατημάτων που σκοπός είναι αυτός.

Όχι κ. Σολδάτε, αυτά που λέτε δεν έχουν καμία σχέση με την χριστιανική λατρεία...!
Δεν προέχει η μουσική, δεν ακούμε κάτι αφηρημένο, δεν αδιαφορούμε για το περιεχόμενο των ύμνων.

"Πολλάκις τὴν ὑμνῳδίαν ἐκτελῶν, εὑρέθην τὴν ἁμαρτίαν ἐκπληρῶν, τῇ μὲν γλώττῃ ᾄσματα φθεγγόμενος, τῇ δὲ ψυχῇ ἄτοπα λογιζόμενος"
Σας λέει κάτι αυτός ο στίχος ή όταν τον ψάλλετε δεν μπαίνετε στον κόπο να διαβάσετε τι λέει;

Τα κρατηματα δε στα οποία αναφερθήκατε προέρχονται από την κοσμική μουσικη και πάμπολλες φορές έχουν κατακριθεί από το πατριαρχείο ως άσχετα με τη λατρεία.
Ειδάλλως ας κλείσουμε τα μηναία και να τεριρερίζουμε όλες τις μελωδίες, αυτό μας λέτε;
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Τα κρατηματα δε στα οποία αναφερθήκατε προέρχονται από την κοσμική μουσικη και πάμπολλες φορές έχουν κατακριθεί από το πατριαρχείο ως άσχετα με τη λατρεία.
Ειδάλλως ας κλείσουμε τα μηναία και να τεριρερίζουμε όλες τις μελωδίες, αυτό μας λέτε;

Δε ξέρω αν συμφωνώ μαζί σας γενικώς (και δεν θέλω να αντιπαρατεθώ) αλλά εδώ νομίζω δεν είναι όπως τα λέτε. Υπάρχει έγγραφη "οδηγία" του Πατριαρχείου για τα κρατήματα; Δεν γνωρίζω καμμία. Αν πράγματι υπάρχει, περιμένω να μας την υποδείξετε. Χωρίς ειρωνία και με ειλικρινές ενδιαφέρον.
Αντίθετα, στον 3ο τόμο της Μουσικής Πανδέκτης (Θεία Λειτουργία) στο τέλος του βιβλίου μετά τα περιεχόμενα έχει ένα εκτενέστατο κείμενο ΥΠΕΡ των κρατημάτων, παρουσιάζει τη Θεολογία τους. Με Σφραγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου παρακαλώ (στο βιβλίο). Δεν υπάρχει περίπτωση το Πατριαρχείο να επέτρεπε να μπει κείμενο στο βιβλίο το οποίο....καταδικάζει! "

Ενάντια στα κρατήματα είναι....η αδελφότης θεολόγων "Η Ζωή"!
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Αλίμονο αν συμφωνούσαμε σε όλα κ. Μάμαη, το φόρουμ δεν θα είχε λόγο ύπαρξης!

Πατριαρχική Ἐγκύκλιος τῆς 8ης Ἰανουαρίου 1880: «Ἀπαγορεύεται ἅμα τῇ ἐξόδῳ τῶν ἁγίων αἱ μεγάλαι φωναί, καί τά κρατήματα καί ἐπιβάλλεται τοῖς ψάλταις ἵνα σιγῶσιν, μέχρι τῆς εἰσόδου τῶν λειτουργῶν εἰς τό ἅγιον βῆμα· ἀπαγορεύεται πρός τούτοις καί τά λεγόμενα λειτουργικά, ἀνταποκρίνονται δέ τῷ ἱερεῖ οἱ χοροί ἐν ταῖς ἐκφωνήσεσιν αὐτοῦ διά ταπεινῆς καί ἡσύχου μονωδίας κατά τό ἔθιμον τῆς Μ. Ἐκκλησίας(56)»

Πηγή
http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/liturgical/z_symposio_6.html

"Τα δε τερερίσματα και νενανίσματα τα ψαλλόμενα, δεν φαίνονται να ειναι παλαιά, αλλά νεωτερικά. Καθ' ότι εις τα επιγραφόμενα τω Δαμασκηνώ Ιωάννη και τοις άλλοις παλαιοίς μουσικοίς πονήματα δεν ευρίσκονται τοιαύτα άσημα λόγια και κρατήματα, φαίνονται δε να άρχισαν από τον καιρό Ιωάννου του Κουκουζέλους. Αλλά τα κρατήματα όπου οι τωρινοί ψάλται ψάλλουσιν εν ταις αγρυπνίαις, με το να ειναι διπλά, πολλάκις δε και τριπλά του κειμένου, αηδή τη αληθεία και οχληρά γίνονται. [...] Λέγουσι δε τινες ότι τα άσημα ταύτα τερερίσματα εδέχθησαν εις την εκκλησίαν ίνα δια της ηδονής των έλκωσι τον απλούν λαόν..."
(Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, αχόλιο στον ΟΕ κανόνα της ΣΤ Οικουμενικής Συνόδου, Πηδάλιον)
Από το βιβλίο του Μητροπολίτου Αργολίδος Νεκταρίου "Ψαλλώ το Θεώ μου ή τω εαυτώ μου;"

Κοιτάξτε, κι εμένα μου αρέσουν τα κρατήματα, σίγουρα είναι μέρος της παράδοσης, αλλά εστιάζουν στην μουσική και μόνο.
 
Status
Not open for further replies.
Top