Οι γαλλικές πηγές του Χρυσάνθου

E

emakris

Guest
#1
Παραθέτω μελέτη του Καθ. κ. Ξανθουδάκη περί των γαλλικών πηγών που χρησιμοποιεί ο Χρύσανθος στο Θεωρητικό του, από το περιοδικό Ο Ερανιστής, 26 (2007). Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το σημείο, όπου διαλευκαίνεται επιτέλους το μυστήριο "των του Αλεξάνδρου Χορόν". Πρόκειται για τον Γάλλο θεωρητικό της μουσικής και συνθέτη Alexandre Choron (1771-1834), ενώ παρουσιάζεται και η πρωτότυπη μορφή της τετράφωνης συνθέσεως που μεταγράφει ο Χρύσανθος.
 

Attachments

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#2
Πάρα πολύ ενδιαφέρον άρθρο! Αξίζει να διαβαστεί όλο, απαρχής μέχρι τέλους. Ευχαριστούμε τον κ. Μακρή για την κοινοποίησή του. Αν και ο συγγραφέας κάνει φανερές σε κάποια σημεία τις ιδεολογικές του καταβολές, εκφράζοντας μια ιδιαίτερη σιγουριά για κάποια γεγονότα, αν μη τι άλλο, ιδιαίτερα συζητήσιμα ως προς την πραγματική τους διάσταση, η οποία για πολλούς ιστορικούς είναι διαφορετική από αυτήν που πρόχειρα παρουσιάζει (όπως στον επίλογο, που αναφέρεται στον "αφορισμό της ελληνικής επανάστασης" και την "καταδίκη των επιστημών" από τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε'), ωστόσο το άρθρο παραμένει ιδιαίτερα σπουδαίο, καθώς αναφέρεται στις γαλλικές πηγές, από τις οποίες αντέγραψε ο Χρύσανθος στα τελευταία κεφάλαια του θεωρητικού του (κυρίως τη Γαλλική Εγκυκλοπαίδεια της Μουσικής), καθώς και σε πολλά συμπεράσματα που έχουν καταλήξει και άλλοι σύγχρονοι συγγραφείς σχετικά με τις πηγές του έργου του Χρυσάνθου (Ρωμανού, Κωνσταντίνου, Πλεμμένος κλπ.) και δεν διστάζει να τα κρίνει, πολλές φορές απροκάλυπτα! Ορίστε και το όντως διαφωτιστικό απόσπασμα για τον Alexandre Choron, που έκανε λόγο ο κ. Μακρής (ή... τους "χορούς του Αλεξάνδρου", όπως λέει σκωπτικά στο τέλος!) για του λόγου το αληθές (αναφέρεται στο παράδειγμα δυτικής μουσικής που παρουσιάζει ο Χρύσανθος στην τελευταία σελίδα του πρώτου μέρους του Μεγάλου Θεωρητικού):
 
Last edited:
E

emakris

Guest
#3
Αν και ο συγγραφέας κάνει φανερές σε κάποια σημεία τις ιδεολογικές του καταβολές...
Έχουμε "γίνει μπίλιες" αρκετές φορές με τον κ. Ξανθουδάκη, ξεκινώντας από αυτήν ακριβώς την ιδεολογική του τοποθέτηση... Παρ' όλα αυτά, υπάρχει αμοιβαία εκτίμηση. Μήπως το ίδιο δεν συμβαίνει και με αρκετούς συμφορουμίτες, παρά τις οξείες αντιπαραθέσεις μας; :wink:
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#4
Άρθρο του Χάρη Χανθουδάκη

«Το Μέγα θεωρητικόν του Χρύσανθου και οι γαλ*λικές πηγές του»
http://eranistes.org/index.php/eranistis/article/view/69

Σχετικό του Εμμ. Φραγκίσκου

«Παρεμβάσεις του Κοραή στα μουσικά πράγμα*τα και τη μουσική αγωγή των Ελλήνων»
http://eranistes.org/index.php/eranistis/article/view/70

Περιέχει και το πρωτότυπο της προκήρυξης της Νέας Μεθόδου.

Ευχαριστίες στο Δημήτρη Σκρέκα που πρώτος ανέφερε τους συνδέσμους σε άλλο θέμα.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#6
Ανακάλυψα ήδη υπάρχον θέμα και συζήτηση. Ευχαριστίες στον κ. Μακρή.
 
#8
ευχαριστίες θερμές. έχει μήπως κάποιο μέλος έτερον σχετικό του Χάρη Ξανθουδάκη, το "Ό Κοραής και ή βυζαντινή μουσική", Αντί 26, τχ. 693 (1999);
 
#11
Και για οικονομία στο σκληρό δίσκο, μόνον το εξώφυλλο και στη συνέχεια το σχετικό άρθρο σε ασπρόμαυρο και επιπλέον με δυνατότητα αντιγραφής και παράθεσης.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Δημήτρη Σκρέκα για την ανάρτησή του.
 

Attachments

Top