Οι βιντεοσκοπήσεις αλλοιώνουν τον φωνητικό/ακουστικό χαρακτήρα της ψαλτικής;

Επειδή το θέμα το άνοιξα εγώ, οφείλω μια διευκρίνηση.

... Όπως φάνηκε από προγενέστερη παραπομπή που έκανα, είναι και παλιά άποψή μου η ανάγκη προάσπισης του φωνητικού χαρακτήρα της μουσικής αυτής.



Τι ουν εστιν; προσεύξωμαι τω πνεύματι, προσεύξωμαι δε και τω νοΐ, ψαλώ τω πνεύματι, ψαλώ δε και τω νοΐ (A' Κορινθ. ιδ' 15)

Και αυτά που λέω όταν ψάλλω είναι κατανοητά στο λαό, ώστε να απαντήσει αμήν (γραπτή παράδοση της εκκλησίας)
αλλά και θα ψάλλω εν "χορώ" (χορικώς με την αρχαία σημασία του όρου) εκεί που προβλέπεται : κατεβαίνουμε από στασίδι στην τιμιωτέρα (πχ), κινούμαι από αναλόγιο σε αναλόγιο όταν κανοναρχώ, λέω τον απόστολο στο κέντρο του ναού και πλείστα όσα άλλα (προφορική παράδοση της εκκλησίας)
Αρα ούτε τελείως στατική=φωνητική=συναυλιακή είναι,
ούτε χορευτική=θεατρινική ...

(ελπίζω να μην είμαι εκτός θέματος)
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αφού λοιπόν συμφωνούμε γενικά πάνω στα θέματα της σωστής στάσης στο αναλόγιο και επίσης στην ανάγκη να περιλαμβάνει η κριτική και το οπτικό μέρος, τηρουμένων των αναλογιών, (ειδικά, συμφωνώ, τη στιγμή που επηρεάζεται η εκκλησιαστικότητα) αφήστε με να σας ξανακάνω το ερώτημα από το οποίο ξεκίνησε η συζήτηση:

Συμφωνείτε με τον προβληματισμό ότι η συστηματική βιντεοσκόπηση αποτελεί έναν κίνδυνο για την ψαλτική; Επανέρχομαι στο παράδειγμα με τη ροκ μουσική, γιατί το βρίσκω χρήσιμο σε ένα σημείο: το ακουστικό το έκανε οπτικοακουστικό (για τον αποδέκτη πάντα μιλώ). Υπάρχει ο ίδιος κίνδυνος για την ψαλτική;

Γιατί, όπως βλέπω, ορισμένοι φίλοι βρίσκουν αρκετά θετικά. Μήπως τελικά είναι θέμα κριτηρίων για το ποιον, πώς, πού και πότε θα βιντεοσκοπήσεις;



(ελπίζω να μην είμαι εκτός θέματος)[/SIZE]
Παναγιώτη, είσαι, αλλά δεν πειράζει...:):)
 
Αφού λοιπόν συμφωνούμε γενικά πάνω στα θέματα της σωστής στάσης στο αναλόγιο και επίσης στην ανάγκη να περιλαμβάνει η κριτική και το οπτικό μέρος, τηρουμένων των αναλογιών, (ειδικά, συμφωνώ, τη στιγμή που επηρεάζεται η εκκλησιαστικότητα) αφήστε με να σας ξανακάνω το ερώτημα από το οποίο ξεκίνησε η συζήτηση:

Συμφωνείτε με τον προβληματισμό ότι η συστηματική βιντεοσκόπηση αποτελεί έναν κίνδυνο για την ψαλτική; Επανέρχομαι στο παράδειγμα με τη ροκ μουσική, γιατί το βρίσκω χρήσιμο σε ένα σημείο: το ακουστικό το έκανε οπτικοακουστικό (για τον αποδέκτη πάντα μιλώ). Υπάρχει ο ίδιος κίνδυνος για την ψαλτική;

Γιατί, όπως βλέπω, ορισμένοι φίλοι βρίσκουν αρκετά θετικά. Μήπως τελικά είναι θέμα κριτηρίων για το ποιον, πώς, πού και πότε θα βιντεοσκοπήσεις;

ειλικρινά ζητώ συγγνώμην καθώς προσπάθησα να σχολιάσω τη συγκεκριμένη παράγραφό σας...:eek:

Συμφωνώ απολύτως όμως στη διατύπωση της τελευταίας παραγράφου αυτού του μηνύματος:D
τελικά είναι θέμα κριτηρίων για το ποιον, πώς, πού και πότε θα βιντεοσκοπήσεις
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
ειλικρινά ζητώ συγγνώμην καθώς προσπάθησα να σχολιάσω τη συγκεκριμένη παράγραφό σας...:eek:

Συμφωνώ απολύτως όμως στη διατύπωση της τελευταίας παραγράφου αυτού του μηνύματος:D
Μη ζητάτε συγγνώμη (γυρνώ κι εγώ στον πληθυντικό :eek: ).

Σχετικά με αυτό που λέτε αντιγράφω από ΠΜ μου αντάλλαξα με φίλο, για να φανεί καλύτερα τι εννοώ ή μάλλον τι δεν εννοώ μιλώντας για φωνητικό χαρακτήρα.

Όσο για τον αμιγώς φωνητικό χαρακτήρα: δεν υπάρχει "αμιγώς", το ξέρεις. Απλώς μερικές φορές ορίζουμε κάτι βάσει των αντιδιαστολών του. Είναι άλλη η σημασία της λέξης λαός, όταν αντιδιαστέλλεται με το κλήρος, άλλη όταν αντιδιαστέλλεται με την εξουσία. Εδώ η "αντιδιαστολή" μου (όπως και τότε που μιλούσα για την κριτική) ήταν η έντονη οπτικοποίηση.

Εν ολίγοις: "προάσπιση του φωνητικού χαρακτήρα της τέχνης" = έναντι της τεχνητής οπτικοποίησης", όχι έναντι της οργανικής ένταξης του ψάλλοντος στον λατρευτικό χωροχρόνο.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

Συμφωνείτε με τον προβληματισμό ότι η συστηματική βιντεοσκόπηση αποτελεί έναν κίνδυνο για την ψαλτική;
(...)
Μήπως τελικά είναι θέμα κριτηρίων για το ποιον, πώς, πού και πότε θα βιντεοσκοπήσεις;

Νομίζω ότι αυτή είναι η σωστή απάντηση. Θα μπορούσα να ρωτήσω: "είναι σωστό να ηχογραφούμε ένα φάλτσο ψάλτη;" Αν θέλουμε να τον κοροϊδέψουμε ίσως. Αλλιώς τι λόγος υπάρχει; Για ένα ψάλτη όμως σαν π.χ. τον Στανίτσα, ακόμη και στούντιο ηχογράφησης θα στήσω!
Κι έναν ψάλτη που "χορεύει" πάνω στο ψαλτήρι γιατί να τον βιντεοσκοπήσω; Έναν ψάλτη όμως που διδάσκει ήθος με την στάση του πάνω στο αναλόγιο, ασφαλώς και θα πρέπει να τον βιντεοσκοπήσω για να διδαχθούν κι οι υπόλοιποι πως πρέπει να στέκονται.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
Μιας και το επιμαχο σχολιο το εκανα εγω, να πω και εγω την γνωμη μου για τη σταση. Διαβαζουμε για τον Αλ. Παπαδιαμαντη οτι οταν εψελνε κανονες κουνουσε ρυθμικα τα χερια του και χτυπουσε τα ποδια του. Επισης οποιος εχει εμπειριες απο το ορος σιγουρα θα εχει δει παπουδες να ''εκστασιαζονται'' (για τους ''αγιορειτοπληκτους'':confused: αναφερω χαρακτηριστικα τον παπα-Ισαακ τον διαβαστη στο πρωτατο) ψαλοντας ενα δοξαστικο η ακομα και ενα προσομοιο.

Θελω να πω οτι το θεμα δεν ειναι να ειμαστε κολωνες αλλα να ειμαστε ιεροπρεπεις.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Προσωπικά, μπορεί να αποδειχθεί και λάθος, πιστεύω πως η βιντεοσκόπηση των ψαλτών εν ώρα λατρείας είτε σοβαρών είτα όχι δεν αποτελεί κίνδυνο. Άλλωστε η έλλειψη σοβαρότητας προηγείται της βιντεοσκόπησης. Μεγαλύτερο κίνδυνο βλέπω στην δυνατότητα που δίνει η τεχνολογία να ανεβαίνουν αυτοσχέδια βιντεοκλίπ με το σωρό, τα οποία δεν ηχογραφούνται-μαγνητοσκοπούνται σε "πραγματικές συνθήκες". Και εκεί μπορεί να υπάρχει όφελος. Αλλά το μέτρο και η διάκριση δεν είναι εύκολα πράγματα. Και η αισθητική του κάθε αυτοσχέδιου σκηνοθέτη αμφίβολη.

Το παράδειγμα της ροκ δεν ξέρω αν είναι ταιριαστό. Οι τραγουδιστές της ροκ (οι περισσότεροι) πριν κάνουν καριέρα και κλιπς έδιναν σόου σε κέντρα που δεν ήταν η μουσική το κεντρικό θέμα ή τουλάχιστον όχι μόνο η μουσική. Η ανάγνωση μιας αυτοβιογραφίας ενός ροκ καλλιτέχνη θα αρκούσε ...(δεν αποτελεί βέβαια ψυχωφελές ανάγνωσμα :D) για να καταλάβει κανείς πως το πράμα ήταν να πάει εκεί εξ αρχής ...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μιας και το επιμαχο σχολιο το εκανα εγω, να πω και εγω την γνωμη μου για τη σταση. Διαβαζουμε για τον Αλ. Παπαδιαμαντη οτι οταν εψελνε κανονες κουνουσε ρυθμικα τα χερια του και χτυπουσε τα ποδια του. Επισης οποιος εχει εμπειριες απο το ορος σιγουρα θα εχει δει παπουδες να ''εκστασιαζονται'' (για τους ''αγιορειτοπληκτους'':confused: αναφερω χαρακτηριστικα τον παπα-Ισαακ τον διαβαστη στο πρωτατο) ψαλοντας ενα δοξαστικο η ακομα και ενα προσομοιο.

Θελω να πω οτι το θεμα δεν ειναι να ειμαστε κολωνες αλλα να ειμαστε ιεροπρεπεις.

Ἱεροπρεπεια καὶ ...breakdance δὲν συμβαδίζουν.

Οἱ ποικίλοι «ἐκστασιασμοὶ» ταιριάζουν σὲ στροβιλιζόμενους δερβίσηδες ὄχι σὲ ψάλτες. Στὸ ἀναλόγιο ὑπηρετοῦμε τὴ λατρεία ψάλλοντας, δὲν ἀπαγγέλουμε Mevlana οὕτε ἐφαρμόζουμε τὴ Sema γιὰ νὰ προσεγγίσουμε τὸ θεῖο.
ΠΑΝΤΑ ἔχουμε συναίσθηση στὸ ἀναλόγιο. Ἑκτὸς κι ἄν στὸ θυμιατὸ ἀντὶ γιὰ λιβάνι, καῖνε φύλλα ... δάφνης :rolleyes:.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
Ἱεροπρεπεια καὶ ...breakdance δὲν συμβαδίζουν.

Οἱ ποικίλοι «ἐκστασιασμοὶ» ταιριάζουν σὲ στροβιλιζόμενους δερβίσηδες ὄχι σὲ ψάλτες. Στὸ ἀναλόγιο ὑπηρετοῦμε τὴ λατρεία ψάλλοντας, δὲν ἀπαγγέλουμε Mevlana οὕτε ἐφαρμόζουμε τὴ Sema γιὰ νὰ προσεγγίσουμε τὸ θεῖο.
ΠΑΝΤΑ ἔχουμε συναίσθηση στὸ ἀναλόγιο. Ἑκτὸς κι ἄν στὸ θυμιατὸ ἀντὶ γιὰ λιβάνι, καῖνε φύλλα ... δάφνης :rolleyes:.

Αφου το εβαλα μεσα σε εισαγωγικα «» βρε ανθρωπα...τελος παντων, νομιζω καταλαβαινεις τι εννοω. Αν οχι δεν χαθηκε και ο κοσμος...δεν εισαι ο μονος:eek:
 

Elias Labro

Elias Labro
Γιαννη φιλε ο Χρυσανθος ηταν φαινομενο η φωνη του τεραστια ετρεμε ολο το ψαλτηρι με την σταση του κ την παρουσια του.Αρα καλως ανεβηκε αυτο το βιντεο οπως κ του Στανιτσα κ του Καραμανη.Εχει αλλη χαρη να τους βλεπεις συναμα
Αλλα ο Χρυσανθος ηταν αξεπεραστος
O Xρυσανθος πραγματικα ηταν αξεπεραστος και αυτό το βιντεο που ανεβηκε ειναι ξεχωριστο!!!!!!! Ετσι επρεπε να ηταν η στόφα του καθε ψαλτη πατριαρχική και μελωδικη οπως του Χρύσανθου!!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αφου το εβαλα μεσα σε εισαγωγικα «» βρε ανθρωπα...τελος παντων, νομιζω καταλαβαινεις τι εννοω. Αν οχι δεν χαθηκε και ο κοσμος...δεν εισαι ο μονος:eek:

Συνάδελφε, φυσικὰ καὶ κατάλαβα.

Ἀπάντησα ἔντονα διότι φαίνεται ἀπὸ τὰ γραφόμενά σου πὼς κάτι ποὺ συμβαίνει στὸ Ὄρος ἔχει καὶ καλὴ προαίρεση ἤ δεν πειράζει. Διαφωνῶ, κακὲς κάκιστες συνήθειες ὑπάρχουν καὶ στὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ τίποτε δὲν μᾶς δικαιολογεῖ νὰ τὶς παραβλέπουμε, εἰδικὰ ὅταν ὁ μακραίωνος μοναστικὸς κανόνας ἐπιβάλει ἀκόμη περισσότερη προσοχὴ ἀπ΄ὅτι στον κόσμο. Ἄν βέβαια ἐφαρμόζεται (ἐνν. ὁ αὐστηρὸς μοναστικὸς κανόνας:rolleyes:) ἀκόμα μὲ τὰ ἀτελείωτα χλμ δρόμων, τὸν αὐξανόμενο ἀριθμὸ αὐτοκινήτων, τὸ ἄφθονο χρήμα στὰ χέρια ὁλίγων, καὶ τὴν ἐναγώνια ἀναζήτηση ἐξουσίας κοσμικῆς καὶ δύναμης ἐπιβολῆς προνομίων ...

Νομίζω πὼς κατάλαβα :cool:
 
Top