[Ερώτηση] Οι Ψαλμοί 33 και 144 σε εσπερινό άνευ προηγιασμένης

G

gbekris

Guest
Στον εσπερινό χωρίς Προηγιασμένη διαβάζουμε και τους δύο ψαλμούς τον 33 Ευλογήσω τον Κύριον και τον 144 Υψώσω σε, ο Θεός μου ή μόνον τον 33; Ευχαριστώ.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Στον εσπερινό χωρίς Προηγιασμένη διαβάζουμε και τους δύο ψαλμούς τον 33 Ευλογήσω τον Κύριον και τον 144 Υψώσω σε, ο Θεός μου ή μόνον τον 33; Ευχαριστώ.
Και οι δύο είναι γραμμένοι, και νομίζω πως μάλλον θα πρέπει να διαβάζουμε και τους δύο Κύριε Γιώργο.
Βασίλης
 
Στον εσπερινό χωρίς Προηγιασμένη διαβάζουμε και τους δύο ψαλμούς τον 33 Ευλογήσω τον Κύριον και τον 144 Υψώσω σε, ο Θεός μου ή μόνον τον 33; Ευχαριστώ.

Βασίλης Κιαμηλίδης;110130 said:
Και οι δύο είναι γραμμένοι, και νομίζω πως μάλλον θα πρέπει να διαβάζουμε και τους δύο Κύριε Γιώργο.
Βασίλης

Βασικά, ο ψαλμός 144 σχετίζεται με την επακολουθούσα ακολουθία της τραπέζης. Επομένως, δεν διαβάζεται μόνο όταν δεν ακολουθεί τράπεζα. Αυτό όμως μόνο στα μοναστήρια, όπου έγκειται στην διάκριση του προϊσταμένου (π.χ. Καθαρά Δευτέρα, Καθαρά Τρίτη, Μ. Παρασκευή, Μ. Σάββατον, και άλλες μέρες).
Στον κόσμο ο ψαλμός έχει χάσει τη σύνδεσή του με την ακολουθία της τραπέζης και έχει αποκτήσει χαρακτήρα σαρακοστιανό (παρόμοια στην τέλεια λειτουργία, εντός ή εκτός τεσσαρακοστής, θα έπρεπε να διαβάζεται/ψάλλεται, αλλά δε γίνεται αυτό στις ενορίες). Επίσης, ο καθένας νηστεύει κατά την δύναμη: γνωρίζω ανθρώπους που από Καθαρά Δευτέρα μέχρι την Καθαρά Τετάρτη δεν τρώνε τίποτα, πίνουν λίγο νερό και συνεχίζουν τη νηστεία μέχρι το Σάββατο του αγίου Θεοδώρου - όπως λέμε εμείς οι Πόντιοι "θοδωρίζνε [θεοδωρίζουν]"). Άλλοι πάλι τρώνε (συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου) κάθε μέρα.
Γνώμη μου είναι ότι πρέπει να διαβάζεται/ψάλλεται σε κάθε εσπερινό-προηγιασμένη της τεσσαρακοστής σε όλες τις ενορίες, ένεκα ομοιομορφίας.

Υ.Γ: Γράφω για τους εσπερινούς των ημερών νηστείας (δεν έχει προηγηθεί τέλεια λειτουργία - τράπεζα). Αν προηγήθηκε τέλεια λειτουργία-τράπεζα, οι ψαλμοί μπορούν να διαβαστούν/ψαλούν μετά το "Εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου" της λειτουργίας.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Στον εσπερινό χωρίς Προηγιασμένη διαβάζουμε και τους δύο ψαλμούς τον 33 Ευλογήσω τον Κύριον και τον 144 Υψώσω σε, ο Θεός μου ή μόνον τον 33; Ευχαριστώ.
Γιά νά ρωτᾶς κάτι βλέπεις. Καί βλέπεις τό Τυπικό Βιολάκη (ΤΜΕ) ὅπου στήν σ. 330 στή διάταξη τοῦ ἑσπερινοῦ (ἄνευ Προηγιασμένης) τῶν καθημερινῶν τῆς Σαρακοστῆς προβλέπει μόνον τόν Εὐλογήσω τὸν Κύριον. Τό γιατί δέν τό ξέρω. Μᾶλλον πρόκειται γιά κάποια παρερμηνεία τοῦ Ὡρολογίου ἐκ τῆς ἀκολουθίας τῶν Τυπικῶν.
Νά σοῦ πῶ στίς ἐνορίες δέν λέμε κανέναν πλέον. Μόνον ὅταν τελεῖται Προηγιασμένη (πρβλ. Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου, Ἀ. Δ., σ. 68, ὑποσημ. 13· ΣΤ σ. 608, ὅπου τίθενται ἐντός ἀγκυλῶν· ὁμοίως καί Μ. Τεσσαρακοστή Ρηγόπουλου, ὅπου μνημονεύεται ἡ παράλειψη στίς ἐνορίες).
Πάντως πᾶνε μαζί αὐτοί οἱ ψαλμοί καί προβλέπονται καί γιά τούς ἑσπερινούς ἄνευ Προηγιασμένης. Αὐτό γράφουν τά Δίπτυχα 2011 σ. 125.

 
Last edited:
G

gbekris

Guest
Γιά νά ρωτᾶς κάτι βλέπεις. Καί βλέπεις τό Τυπικό Βιολάκη (ΤΜΕ) ὅπου στήν σ. 330 στή διάταξη τοῦ ἑσπερινοῦ (ἄνευ Προηγιασμένης) τῶν καθημερινῶν τῆς Σαρακοστῆς προβλέπει μόνον τόν Εὐλογήσω τὸν Κύριον. Τό γιατί δέν τό ξέρω. Μᾶλλον πρόκειται γιά κάποια παρερμηνεία τοῦ Ὡρολογίου ἐκ τῆς ἀκολουθίας τῶν Τυπικῶν.
Νά σοῦ πῶ στίς ἐνορίες δέν λέμε κανέναν πλέον. Μόνον ὅταν τελεῖται Προηγιασμένη (πρβλ. Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου, Ἀ. Δ., σ. 68, ὑποσημ. 13· ΣΤ σ. 608, ὅπου τίθενται ἐντός ἀγκυλῶν· ὁμοίως καί Μ. Τεσσαρακοστή Ρηγόπουλου, ὅπου μνημονεύεται ἡ παράλειψη στίς ἐνορίες).
Πάντως πᾶνε μαζί αὐτοί οἱ ψαλμοί καί προβλέπονται καί γιά τούς ἑσπερινούς ἄνευ Προηγιασμένης. Αὐτό γράφουν τά Δίπτυχα 2011 σ. 125.

Πατέρα Μάξιμε την ευχή σας . Πράγματι έχω δει αυτά που γράψατε αλλά στο Τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Καθαρά Δευτέρα αναφέρει μόνον τον 33 , γιαυτό και το ερώτημα , στον Ιερό Ναό οπού διακονώ διαβάζουμε μόνον τον 33 και στην Προηγιασμένη και τους δύο . Ευχαριστώ πολύ, Καλό Πάσχα!
 
Top